פוסטים:
בלוג ניהול ידע
"לקחת את העסק שלי צעד אחד קדימה".
בלוג זה עוסק בניהול מנקודת מבטי, מוריה לוי, מנכ"ל חברת ROM.
הבלוג מתמקד בהיבטים שונים של ניהול וניהול ידע.
בחירת פוסט:
חשיבה אסטרטגית
מאת: (פורסם ב-24/05/2022)

אני מודה שבמשך תקופה ארוכה, כשנתקלתי במונח ״חשיבה אסטרטגית״, לא עצרתי להשקיע מאמץ בניסוח של המונח. אחסנתי את המונח בצידו של המונח ״אסטרטגיה״ באותו אזור במוח, משתמשת בהם באופן כמעט חלופי.

 

בשנה האחרונה אני מנסה להבין ולפתח את המיומנויות והיכולות שלי בהקשר למיומנויות העובד החדש. ברשימת המיומנויות החשובה הזו, נכללת ללא ספק, מיומנות החשיבה האסטרטגית. בשיחה עם בעלי, הבנתי פתאום שמדובר בשני מונחים קשורים אך ממש לא זהים. אם אסטרטגיה עוסקת בדרך לניצחון, הרי שחשיבה אסטרטגית עוסקת ביכולת לראות ולהבין את התמונה הגדולה של המתרחש בהווה, ביכולת למצוא, להמציא ולדמיין תמונות עתיד אפשריות, בבחירה של אחת מאפשרויות אלו, וכן- להתוות את הדרך לאותו עתיד.

היום, בקורס מתקדם לניהול ידע של KMGN, ואדים שיראייב מרוסיה הוביל אותנו לשיחה מרתקת על חשיבה אסטרטגית. הוא הציע סולם שעליו שלביו ניתן לטפס בדרך כדי לפתח יכולות של חשיבה אסטרטגי.

ראשית, עלינו לחוש את המהות של חשיבה אסטרטגית; שלב מתקדם יותר הוא להבין את מיקומו של חשיבה אסטרטגית ביחס לגישות חשיבה מוכרות ולמקם אותן כחלק ממרכיביו: חשיבה עיצובית, יצירתיות, אסטרטגיה, קבלת החלטות, חשיבה מערכתית, ועוד. עלינו להכיר מודלים שונים של חשיבה אסטרטגית ולבחור ולאמץ אחד מהם, שילוב, או אפילו לפתח מודל משלנו. המסע ממשיך מכאן, ונהיה עוד יותר מורכב: עלינו לשנות את הלך הרוח שלנו, כדי להצליח ולממש יכולת זו של חשיבה אסטרטגית.

השלב הבא איטרטיבי- באופן מחזורי, שוב ושוב, עלינו לפתח את המיומנויות, ההתנסות והלך הרוח. תרגול חוזר ונשנה עוזר לנו לשפר ולדייק את יכולותינו.

 

להצליח בחשיבה אסטרטגית מחייב לזהות באופן מתמיד מגמות חדשות, לשקף, לאתגר ולהעמיק את המודלים- וליישם.

ו... כדי להצליח, אנחנו מוזמנים להעניק השראה ולאמן לפחות אדם אחד נוסף, כדי שגם הוא או היא, מפתחים את מיומנויות החשיבה האסטרטגית שלהם.

 

אבל אם תשאלו אותי מה המסר העיקרי שלקחתי מהפגישה, הרי שהוא נוגע לשלב המתקדם ביותר:

המסלול להצלחה דורש מאיתנו לשלב שני כוחות ביחד, חשיבה אסטרטגית ומנהיגות.

הראשון, כדי לתכנן את הדרך הבאה שוב ושוב; השני, כדי ליישם. ויחד כאמור, כדי להצליח.