פוסטים:
בלוג ניהול ידע
"לקחת את העסק שלי צעד אחד קדימה".
בלוג זה עוסק בניהול מנקודת מבטי, מוריה לוי, מנכ"ל חברת ROM.
הבלוג מתמקד בהיבטים שונים של ניהול וניהול ידע.
בחירת פוסט:
SOCIAL: להצליח לשתף יותר
מאת: ד"ר מוריה לוי (פורסם ב-23/01/2019)


Tim O’rielly הוא גאון; או פסיכולוג טוב; או סוציולוג מעולה; או הכל יחד.


לפני 15 שנים טבע Tim O’rielly את המונח "WEB2.0" וניתח מהם העקרונות המרכזיים של פתרונות אלו, המוכרים כיום יותר כפתרונות מדיה חברתית.


לקח זמן עד שהפתרונות החלו להופיע, ואחר כך גם להשתכלל; ולקח זמן עד שהבנו מה קורה. אך כיום אין ספק שכל חיינו השתנו בזכות השיתופיות האמיתית והפורצת שאנו חווים ברשת.


אז מהם אותם עקרונות, שניתן בהחלט ללמוד מהם ולהשליך אותם על ניהול הידע ועל חיינו בכלל, כדי לייצר את אותה מחוברות בשיתופיות (engagement) שכל כך מבורכת? להלן טעימה חלקית אך מייצגת.


ערוצים ומודולים: אל תתיימרו להציע הכל בעצמכם. יחד עם הצעת המוצר, השירות והידע שלכם, היו ערוצים המקשרים לעולם של מוצרים, שירותים וידע של אחרים. התייחסו לעצמכם כמודול- לא בניין שלם, אלא עוד קומה בבניין רב קומות שכולנו בונים יחד. יצרו אפשרות לממשקים; בנו על פתרונות של אחרים, והכינו תשתית שתאפשר לאחרים להתחבר אליכם ולייצר את הקומה הבאה. כך למשל מפות גוגל לא הפכו לסביבה ייעודית, אלא משתלבות בכל אפליקציה, ומאפשרות לכל אחד להציג נתוני מיקום ודרכי הגעה פשוטות, למרות שהם לא מומחים לכך. וראו זה פלא- כולם מרוויחים...


חפשו פתרונות שבהגדרתם הם ויראליים- שהצלחה יוצרת תהודה ומביאה עוד הצלחה. דוגמה לרעיון כזה, דווקא מנושא שמרני ומוכר, הינו עולם הציטוטים באקדמיה. כבר לפני שנים קבעו שחוקר נחשב חוקר מוצלח, אם מחקריו מצוטטים על ידי יותר מחקרים, ואם הוא מצטט מחקרים נחשבים. ולכן, ככל שאתה מצוטט יותר, כך יש לך סיכוי שירצו עוד יותר לצטט אותך (ואפילו כדי להגיד שמתנגדים לדעתך, אבל זה לא משנה...העיקר שציטטו). ובעולם המודרני- EBAY דוגמה מעולה. גם אם כולם העתיקו אותם ויצרו פתרונות למכירה יד שנייה (כמו ש EBAY התחילה), תמיד, גם לקונה וגם למוכר, כדאי יותר לפרסם ב EBAY, כי שם יש סיכוי למצוא יותר מוצרים וגם יותר קונים. ייצרו מודלים שמבוססים על עיקרון זה.


זכרו את העיקרון של חוכמת ההמונים. אמנם לא בכל מקרה ההמון חכם מהמומחה (ראו את ספרו של ג'יימס סורווקי שמסביר רעיון זה >>), אך כשזה עובד- זה בהחלט כדאי, וגם יוצר תחושת מחוברות מדהימה. דוגמה נחמדה היא אותה קרנפית שנולדה בספארי השבוע, ונתנו לגולשים לבחור את שמה. אין ספק שיש סיכוי גבוה יותר שכל אלו שהיו שותפים להצעות ולבחירה, ירצו לבוא ולבקר בספארי בקרוב.


דעו שיש משתמשים פעילים בכל מיני רמות. יש אלו שיוזמים, אלו שמגיבים, ואלו ששותקים. חישבו על כולם ואיך אתם נעזרים בכולם מחד (WAZE שלומד גם מהשותקים כמה זמן לוקח לעבור כל מקטע בדרך) ואיך אתם פונים ומתייחסים אליהם מאידך.
ודבר אחרון- בכל מקום שאפשר ומתאים, צרו פתרונות וגופי ידע מתגלגלים. אל תחכו שנה לספר חדש; פרסמו קטעים ובקשו תגובה ורעיונות לשיפורים מהקהל; אל תכינו פורטל שהאפיון שלו לוקח שנה. התגלגלו. תנו ערך מוסף קטן-בקשו תגובה והמשיכו. הקצב כל כך יצא משליטה, שאחרת הפתרונות שלנו אולי יתאימו למה שנדרש אתמול ולא מחר. הפכו את הלקוחות והקהל לשותפים. ושוב- כולנו נרוויח.


Tim O’rielly גאון? פסיכולוג? סוציולוג? לא יודעת. בכל מקרה מורידה בפניו את הכובע. תודה