פוסטים:
בלוג ניהול ידע
"לקחת את העסק שלי צעד אחד קדימה".
בלוג זה עוסק בניהול מנקודת מבטי, מוריה לוי, מנכ"ל חברת ROM.
הבלוג מתמקד בהיבטים שונים של ניהול וניהול ידע.
בחירת פוסט:
לעשות שימוש מושכל בקישורים
מאת: ד"ר מוריה לוי (פורסם ב-01/08/2015)

 

לפי כעשרים שנה פרץ בסערה לחינו השימוש באינטרנט. האינטרנט הוא אמנם תולדה של שיתוף ידע בין האוניברסיטאות, כבר משנות השישים של המאה העשרים, אולם, רק עם פיתוח ה WWW, הפך כלי זה לידידותי לשימוש, ומאז- אכן לא הפסקנו לעשות בו שימוש, ונדמה שכל יום- יותר מקודמו.
אחד הדברים המרתקים ב WEB היה, ועודנו, היכולת לקשר בין פריטים שונים- לבצע קישור מדף לדף, ממקום למקום.

 

ואכן בשנים הראשונות ראינו שימוש מוגבר למדי ביכולת זו. אני זוכרת, לדוגמא, איך כל כתבה ב CNN נצבעה בצבעי כחול, אותו גוון יפה שכבר מזמן מתקשר לנו עם ה היפר-קישור (hyperlink). מכל מילה שיכולנו לשלוח זרועות ארוכות למקומות אחרים- עשינו והיינו מאד גאים בעצמנו. יש כתבה על אישיות שהגיעה לעיר מסוימת לוועידת פסגה? מיד נצבעו כל מילות המפתח הקשורות לכל שם ומקום שהוזכר- וכל אחד מאלו איפשר לקוראים לשייט ולהגיע למחוזות חדשים.
לא עברו שנתיים-שלוש, ומנהלי האתרים הבינו שיש פה גול עצמי. אנשים מתחילים לשייט, עוברים לשוטט, ומהר מאד מאבדים דרכם ביער בסבוך של הקישורים. הסיכוי שיחזרו לעמוד ממנו יצאו, אליו התכוונו להגיע מלכתחילה- הלך ופחת.
באופן דרסטי, קטנה כמות הקישורים.

 

רובנו כיום עושים Wikipedia. יתכן שאנו אפילו לא שמים לב, אך אנציקלופדיה זו מושתתת על תפיסת קישורים מרתקת.
נכון- יש קישורים גם בתוך הטקסט. הייתי מציעה בזהירות, שעושים בה שימוש יתר. מטרתה- להראות קישורים נקודתיים, מקומיים. לא ברמת הערך כולו, אלא בהקשר לפרט מסוים המוזכר בו.
אם לדוגמא אנו קוראים על ערך שמתאר זמר. אם מוזכרת שנת הלידה שלו, אוו העיר בה גדל, יהפכו אלו לקישורים שבתוך הטקסט המאפשרים לנו ללמוד, מה עוד ארע בשנה זו, או איפה ממוקמת העיר ומה טיבה.
אולם- עולם הקישורים המענין הוא דווקא זה שעוטף את הפריט, ומופיע בשוליו.

 

ראשית- הפריט קשור לעולם תוכן מסוים. בשפת ה Wikipedia- הערך מקושר לקטגוריה (או קטגוריות). עבור אותו זמר למשל, יתכן ומדובר בסגנון המוזיקלי שלו (שאגב הוא קטגוריות משנה למוסיקה בכלל).
מעבר לכך- יש עוד מספר מעגלים של קישורים המייצגים כולם מידע הקשור לפריט כולו (ולא רק למידע מקומי עבורו, כפי שתואר לעיל).
ישנו קישור לערכים נוספים ב Wikipedia. עולם התוכן של ה Wikipedia. אלו יופיעו תחת "ראו גם". אנו יודעים למה לצפות במשפחת קישורים זו- פריטים שכולם ערכים במאגר שלנו, הכתוב בהשראת כללי הכתיבה של עולם זה. יתכן שעבור אותו זמר, תהיה הכוונה לבן הזוג של אותו זמר, שכיכבו יחד כצמד, וכל אחד מהם שכה לערך משלו.
עולם תוכן רחוק מעט יותר- עולם של קישורים לאינטרנט בכלל- ל- WEB. הכותרת המופיעה בשלהי הערך- "קישורים נוספים" מרמזת לפריטים שהועלו ל WEB, דיגיטליים כולם, אך ללא תבנית אחידה. עבור הזמר שלנו, יתכן ותהיינה הפניות לאתרים מגוונים באינטרנט המקדישים לו דף ייעודי, וכמובן גם לאתר הבית של הזמר, אם ישנו כזה.
אבל ה Wikipedia מכיר אפילו גם בעולם החיצוני ממש. זה שאינו חלק ממנו, ואפילו לא חלק מהאינטרנט. הכותרת "לקריאה נוספת" מפנה אותנו למידע נוסף שאינו דיגיטלי: לספרים, סרטים, תקליטים ועוד.

גם אנחנו, כאשר אנחנו מתכננים אתר, אם נראה לנו שיש מקום לקישורים רבים, או אם כבר יש לנו אתר, והוא צבוע, ולקוחות או קוראים הולכים בו לאיבוד- סימן הוא עבורנו לעצור. זה הזמן לתכנן אסטרטגיה לקישורים שלנו, ולהפסיק לאפשר להם להתרוצץ חופשי בין מילותנו.
כדאי שהקישורים יעבדו עבורנו, ולא אנחנו עבורם.

 

נ.ב. ממליצה להציץ בערך "ניהול ידע" ב Wikipedia. מדגים באופן מלא את עולם הקישורים שתואר לעיל