פוסטים:
בלוג ניהול ידע
"לקחת את העסק שלי צעד אחד קדימה".
בלוג זה עוסק בניהול מנקודת מבטי, מוריה לוי, מנכ"ל חברת ROM.
הבלוג מתמקד בהיבטים שונים של ניהול וניהול ידע.
בחירת פוסט:
ויזואליזציה של ידע... מטקסט להבנה
מאת: ד"ר מוריה לוי (פורסם ב-23/06/2021)

22/06/21. קורס ניהול הידע של KMGN; מפגש 12. ד״ר יאנס אסמן מחברת Franz inc. חושף בפנינו את העוצמה של הוויזואליזציה. זה לא מפתיע במיוחד שזהו כלי עוצמתי. המוחות שלנו מחווטים להבין טוב יותר כאשר שתי ההמיספרות במוחנו, זו הלוגית וזו היצירתית, פועלות יחדיו ב ״קריאת״ טקסטים ונתונים.

 

המונח ״גרף ידע״ הוצע כבר בשנת 1972, אך רק חברת Google, שנים מאוחר יותר, הפכה אותו למפורסם. חשבו לרגע; כל פעם שאנו מבצעים חיפוש, אנו מקבלים בצדו של המסך קופסה קטנה המייצגת את המידע החשוב ביותר הקשור בישות עליה אנו מבצעים את החיפוש: דמות, מדינה, חברה או כל ישות אחרת. הקופסה הזו קרויה גרף ידע. התוכן המוצג בה מבוסס על מקורות רבים, שניים מרכזיים שבהם DBpedia  ו- Freebase.

הגרף של Google טקסטואלי; בכך הוא שונה מרוב היישומים של גרפי הידע שאכן גרפיים ובכך משרתים טוב יותר את הוויזואליזציה, ומכאן גם את ההבנה שלנו.

 

איך גרפי ידע יכולים לשרת אותנו?

ראשית, הם יכולים לייצג נתונים ומידע מבוסס עובדות בתצורה מובנית הקלה יותר להבנה. המרת טבלאות לגרפים הכוללים ישויות וקשרים ביניהם מפשטת את ההבנה שלנו, ובחלק מהמקרים חושפת גם מידע וידע סמויים שפספסנו כאשר התכנים הונגשו בשיטות הקלאסיות של טבלאות וטקסטים. הישויות יכולות להיות עובדות דוגמת- אנשים, כתובות ועיסוקים. אך הן יכולות להיות הרבה יותר מכך: טקסונומיה המבטאת רעיונות המצויים במסמכים שבמסד שאותו אנו בוחנים; מידע סטטיסטי ה- ״מספר סיפור״ על התכנים שבמסמך; ועוד.

האינטליגנציה מוטמעת לעיתים בישויות המוצגות בגרפים, ולעיתים בקשרים ביניהם.

גרפי ידע יכולים להציע אפילו יותר. כאשר מוסיפים מרכיבי למידת מכונה, הם משרתים כסוכנים חכמים, וחושפים ידע חדש לגבי הקשרים. בדוגמה שהוצגה ע״י אסמן (בשימוש בתוכנת Gruff) הוא לקח גרף שנמצא באחד המסכים וביקש מהמערכת שתייצר חוק עסקי על בסיס גרף זה. במקרה הנדון- הגרף דיבר על דמיון בין שתי חברות עם שם דומה על בסיס מאפייני כתובת זהים באותה תקופה. החוק העסקי בא לייצג שמות אפשריים של חברות במאגרים אחרים אל מול מאגר המקור ומטרתו לסייע באיתור מידע חסר על החברות שמצויות במאגר. לאחר שהתוכנה יצרה חוק עסקי (שאילתה) על בסיס הגרף, הוא הריץ שאילתה זו, ואת טבלת התוצאות ביקש לייצג כגרף מורחב חדש, גרף שכלל את כל המופעים של חוק עסקי זה, ועל מה התבססו. התהליך כולו לקח כדקה.

נשארתי ללא מילים.

 

ויזואליזציה היא גורם מאפשר קריטי גם ללמידה וגם לתקשור של נתונים, מידע וידע. היא יכולה להיות מיושמת, כך למדתי, באספקטים ורמות שונות. בינה מלאכותית מעצימה יכולות אלו לדרגות שאפילו לא חלמנו עליהם.

ולכן, כל יום שאנחנו מחכים...בזבוז גדול.