פוסטים:
בלוג ניהול ידע
"לקחת את העסק שלי צעד אחד קדימה".
בלוג זה עוסק בניהול מנקודת מבטי, מוריה לוי, מנכ"ל חברת ROM.
הבלוג מתמקד בהיבטים שונים של ניהול וניהול ידע.
בחירת פוסט:
שימוש בכלי אסטרטגי לשימוש יומיומי
מאת: ד"ר מוריה לוי (פורסם ב-23/06/2016)

כמו כולנו, גם אצלי הייתה "מגירה" המיועדת לעיסוק באסטרטגיה. אחת לתקופה, או במקרה שלי כיועצת המלווה מספר ארגונים, אולי מספר פעמים בתקופה, הייתי פותחת את המגירה, ועוברת לחשוב במילים ומונחים הקשורים לאסטרטגיה. הרבה כלים יש לניתוח אסטרטגי, וכולם מצאתי טובים בעיניי. יש שהשתמשתי ב SWOT, יש שפניתי למודל הלוגי; לעיתים נסמכתי על פרקי תקני ניהול כמצפן מכוון לניתוח אסטרטגי, ועוד ועוד. כל תקופה והאופנה שלה; כל כלי וההארות בצידו.

אם בשנים האחרונות אני הולכת ונמשכת יותר ויותר לשימוש בכלי הכי פשוט שמתאי אותו עבורי, גם הכי שימושי. לדעתי גם אין לו שם (לפחות לא מצאתי שכזה). גדולתו- בפשטותו.

וכדי לא להשאיר אתכם, קוראים יקרים במתח, לא אמשיך ללכת סחור סחור, ואציג את השאלות. מדובר בארבע שאלות, שמענה עליהן מגדירה אסטרטגיה:

WHO- מי קהל היעד בו מתמקדת האסטרטגיה? לעיתים זו שאלה שהתשובה ברורה מאליה, לעיתים משנה המון;

WHY- לשם מה? מה יהיה הערך המוסף המשמעותי? מה תהיה הצלחה? שאלה זו מקבלת גוונים שונים, בהתאם לנושא בו עוסקת האסטרטגיה, והיא האהובה עלי ביותר. היא מתווה חזון, ואולי אף ניתן לומר- גם חלום;

WHAT- מה? מה השירותים, תכנים, מוצרים, תהליכים ו/או כלים שנציע כדי לממש את החזון? איך הופכים את החלום למציאות?

HOW- איך? שאלה זו מופיעה אחרונה, אך בדיון אסטרטגי לפעמים גם נקדים אותה לפני הדיון ב WHAT.

ה-WHAT וה- HOW ניתן לשאול שוב ושוב כאשר צוללים מטה בפירוט, והרמה העליונה, מגדירים את הערכים המנחים המתווים את ה WHAT הראוי (וכדאי לקרוא בעניין זה את ספרו של Simon Sinek- Start With Why).

בהציגי שיטה זו של 4 שאלות ה WH, אני לא בטוחה שחידשתי לרבים מכם; נראה שגם אם אני הייתי קוראת שורות אלו, הן לא היו גורמות להחסרת פעימה בליבי.

 

אלא מאי?

החידוש המרכזי אותו אני מוצאת שימושי יותר ויותר, הוא רוחב ביריעה אותה משמשת אותי שיטה זו. אני מוצאת את עצמי פותחת מגירה זו של אסטרטגיה, כל שבוע, ולעיתים כמעט כל יום. אני מגלה, שהשיטה מתאימה בעיניי כמעט לכל פעילות תכנון:

אני מתכננת מצגת חדשה- ומיד שואלת את עצמי את ארבעת השאלות, וסביבן מגדירה את הלקוחות, ההישג הרצוי, הנושאים והשקפים העיקריים שראוי לכלול כדי להגיע לשם, והאווירה הנכונה שתשודר דרך שקפים אלו.

אני מתכננת שירות חדש- כנ"ל; תפיסת עבודה בנושא כלשהו- כנ"ל. ועוד ועוד.

 

למה זה מתאים? כי למעשה אסטרטגיה=תכנון. היא רק מילה יפה יותר, שבאה לדון בנושא חשוב ומשמעותי.  אך אין בכך למנוע שימוש של הכלים הטובים המלווים אותה, גם בתכנונים שפחות הרי גורל.

אני מבטיחה רק שלא להיסחף, ולא לעשות בה שימוש כשאני מתכננת מה לבחור בתפריט במסעדה. נראה לי ששם עדיין אשאיר לכנפי הדמיון ולספונטניות להשתלט על הבחירה :)