פוסטים:
בלוג ניהול ידע
"לקחת את העסק שלי צעד אחד קדימה".
בלוג זה עוסק בניהול מנקודת מבטי, מוריה לוי, מנכ"ל חברת ROM.
הבלוג מתמקד בהיבטים שונים של ניהול וניהול ידע.
בחירת פוסט:
חשיבה מוכוונת תוצאות
מאת: ד"ר מוריה לוי (פורסם ב-22/03/2016)

חשיבה מוכוונת תוצאות היא תפיסה שמפתיעה אותי בכל פעם מחדש.

ולא כי אני מופתעת מזה שהיא עובדת ונכונה.... זה היה ברור לי מהרגע הראשון שהתחלתי ליישם אותה; העניין הוא שכל תקופת זמן אני מרגישה שאני מצליחה לקחת את יישום התפיסה עוד שלב קדימה.

 

ובמה דברים אמורים?

חשיבה מוכוונת תוצאות היא חשיבה לכאורה הפוכה. מתחילים מהסוף, אומרים לאן היינו רוצים להגיע, ורק אז חוזרים אחורה ומטפלים בפרטים הדרושים לכך.

 

לכאורה טריוויאלי, אולם כמעט מידי יום- אנו פועלים הפוך:

 

אנו מתכננים מצגת לפגישה וחושבים מה אנחנו רוצים לספר. חשיבה מוכוונת תוצאות תשאל – מה היינו רוצים להשיג בפגישה, בה תוצג מצגת זו, איך נצליח להעביר את המסר הרצוי, ורק אז, גוזרים מה נכון שייכתב וייאמר.

 

אולם חשיבה מוכוונת תוצאות אינה תחומה רק למצגות והעברת מסרים. כאשר, למשל, אנו מתכננים טופס חדש שיתעד תהליך של קבלת החלטה, ברוב המקרים, שדות הטופס ייכללו את תמצית התהליך שעברנו: עם מי נפגשנו, מה אמרו, אילו נתונים נוספים אספנו וכו.

חשיבה מוכוונת תוצאות, תכוון תכנון טופס שונה לחלוטין. נשאל את עצמנו מהם השיקולים המרכזיים לקבלת ההחלטה. נתכנן את הטופס כאשר שדותיו יתארו את תמונת המצב, ביחס לשיקולים אלו.

בתחילת הטופס ננחה את העובד מהם המקורות (אנשים ונתונים) על בסיסם יגבש את הידע, אולם מילוי הטופס יהיה מוכוון לשיקולים עצמם, ולא לתיאור תהליך האיסוף עצמו ומה נלמד בכל שלב באיסוף.

לכאורה, שינוי זה נשמע סמנטי בלבד, אולם, ככל שאני רואה יותר ויותר את יישומו, אני למדה עד כמה הוא ממקד את תהליך האיסוף, מייעל אותו ומשפר את תוצריו.

כל פעם אני מופתעת מחדש, עד כמה אנשים חושבים שהם עובדים באופן ממוקד, ולאחר שינוי הטפסים ממוכווני תהליך למוכווני תוצאה, ולאחר תקופת זמן של יישום, הם פונים ביוזמתם, ומספרים עד כמה ההבדל גדול.

 

חשיבה תוצאתית מיושמת כמובן בתהליכי שיתוף ידע, ומסייעת לתעדוף צרכים בהם נכון להתמקד בתהליכי השיתוף.

 

חשיבה תוצאתית מיושמת בתהליכי פיתוח ידע וגיבוש תורות עבודה מקצועיות על בסיס עבודת שטח רבת שנים. בתהליכים שכאלו מסייע מאד להיעזר במודל הלוגי (Logic Model) כדי לארגן את החשיבה התוצאתית.

 

כפי שכתבתי בהתחלה- אין לזה סוף. כל פעם מלהיב לראות איך כל יישום נוסף של חשיבה זו לוקח למחוזות חדשים. מי שטרם התנסה, כדאי. בהתחלה לוקח זמן להבין ולהטמיע- אך בהמשך התוצאות מעידות בעד עצמן.

ובסוף היום, לא רק המסע חשוב. הרבה פעמים באמת חשובה התוצאה.