פוסטים:
בלוג ניהול ידע
"לקחת את העסק שלי צעד אחד קדימה".
בלוג זה עוסק בניהול מנקודת מבטי, מוריה לוי, מנכ"ל חברת ROM.
הבלוג מתמקד בהיבטים שונים של ניהול וניהול ידע.
בחירת פוסט:
מנגישות להנגשה להגשה
מאת: ד"ר מוריה לוי (פורסם ב-07/07/2016)

בשנים האחרונות אנו נהיים מודעים יותר ויותר למושג ה"נגישות", טוב שכך.

נגישות אינה הנגשה. נגישות עוסקת בקירוב שירותים ואפשור השימוש בהם גם לאנשים עם מוגבלות.

נגישות קשורה באופן טבעי לחניות נכים, למסלולי סימון לעיוורים, רמזורים מזמזמים, וכמובן גם לפתרונות טכנולוגיים, בהם אתרי אינטרנט ואתרים פנים ארגוניים.

 

הנגשה הינה מושג רחב יותר, הקשור לקלות הנתפסת של הגעת המשתמש למידע ולידע הרצויים (ראו גם- הנגשה חיצונית). הנגשה חיצונית נובעת מהדרך בה מסווגים מסמכים, אך לא פחות מהאמצעים הטכנולוגיים המסייעים להגעה, עם או בלי הסיווג: ענני תגיות, מנועי חיפוש, פירורי לחם, ועוד. כמתכננים של מערכות מידע וידע יש באפשרותנו להשפיע על כל אלו, בדרך בה אנו מתכננים את דפי הלובי, בדרך בה מאפיינים את הצגת תוצאות החיפוש, בכותרות, במיקום ההפניות בתוך הדפים ועוד.

אם נגישות מתמקדת בהתאמה למוגבלויות ייחודיות, הרי שהנגשה עוסקת בהתאמה להיותנו בני אדם, וכאלו המוצפים באפשרויות ולא תמיד יודעים לבחור את הדרך כדי להגיע ליעדנו בדרך הנכונה והנוחה.

 

אז אם נגישות ברורה, והנגשה ברורה, ואפילו ההבדל ביניהם ברור- מהי הגשה?

הגשה (הקרויה גם הנגשה פנימית) עוסקת בארגון המידע והידע בתוך המסמך/ דף אליו הגענו.

כמה פעמים היינו אמורים לקרוא נוהל, הוא כבר היה בידינו, אך ויתרנו על התענוג בגלל הדרך בה הוא מוגש לנו, שהיא ארוכה, משמימה ופחות מסייעת? כמה פעמים הסתכלנו על דף אינטרנט, ומצאנו עצמנו בוהים בו, או לחילופין, מתאמצים, כדי למצוא את המבוקש?

אל תתבלבלו; זה לא שאנחנו עצלנים; הגשה טובה מסייעת להבנה. אם מוחנו לא צריך להתעסק באיתור המידע, יש לו יותר קשב להבנת המידע.

 

ובמה דברים אמורים?

  • בנקיות הדף: פחות מלל; פחות אלמנטים קופצים; צבעים וצורות שעוזרים להבנה ולא מתחרים איתה
  • בבחירת הפונט: ישנם פונטים שגוזלים יותר קשב, יש כאלו שפחות. זו הסיבה שרבים מאיתנו מעדיפים שימוש ב Arial ו- Tahoma.
  • בכתיבה פשוטה, ברורה ותמציתית. ותזכרו- תמציתי היא ההיפך מכתיבה מפורטת ומאריכה...
  • בשימוש ב icons (סמלילים) המקשורים אינטואיטיבית עם התוכן; עדיפות לכאלו שכבר בעלי הקשר כזה במוחנו, בשאר דפי האתר/מסמך, או בחיים בכלל.
  • בשימוש נכון בהדגשות (bold); לא יותר מידי, אך כן לאפשר, כדי לעזור למוח להתמקד.
  • ואולי הכי חשוב...בארגון נכון של המסמך בעיניים של המשתמש, ולמטרה ספציפית מוגדרת המסייעת/ מובנת לו.

 

האם הגשה = UX (User Experience)?

יש קשר הדוק, אך הגשה כוללת יותר, ואפילו ביחס ל- UX במשמעותו הרחבה.

UX מתייחס לנראות ולתפיסה חושית. הגשה כוללת את כל אלו, ומתייחסת גם לתכנים וכן לארגון הלוגי של המידע.

 

אנו כולנו משקיעים בהגשה, באופן טבעי, כמעט בכל תחום ופעולה.

אני למדתי, מניסיוני העשיר, שלא רק שתמיד ניתן להשקיע יותר, אלא- שכמעט תמיד, השקעה נוספת משתלמת.

ואם רוצים ללכת עוד צעד קדימה, מעבר לכל הטיפים וההפניות בקישורים לעיל (ויש לא מעט הפניות שמסתתרות מאחורי הקישורים), כדאי לקרוא גם את ספרו הנפלא של Jeff Johnson- Designing with the Mind in Mind (תקציר להלן).

 

מסיימת בברכת הגשה נעימה ואפקטיבית.