פוסטים:
בלוג ניהול ידע
"לקחת את העסק שלי צעד אחד קדימה".
בלוג זה עוסק בניהול מנקודת מבטי, מוריה לוי, מנכ"ל חברת ROM.
הבלוג מתמקד בהיבטים שונים של ניהול וניהול ידע.
בחירת פוסט:
חיפוש קוגניטיבי- חיפוש על סטרואידים
מאת: ד"ר מוריה לוי (פורסם ב-06/06/2021)

01/06/21. קורס ניהול ידע ובינה מלאכותית. היום מדברים על חיפוש קוגניטיבי- חיפוש מונחה בינה מלאכותית. מדגימים את החיפוש דרך אחד מכלי החיפוש המובילים בעולם- Coveo, תוכנה שהחלה דרכה לפני שנים, ועם הזמן הוספו לה יכולות בינה מלאכותית. 5 דקות אחרי ההתחלה מוצג שקף. אין ספק, אני אומרת לעצמי- זו תמצית ההרצאה. השקף מסביר מה מציע חיפוש קוגניטיבי:

היכולת להציע למשתמש, בזכות למידת המכונה, גם מה שהוא רוצה, אך גם מה שהוא צריך, ואפילו אם לא ביקש. כל זאת, במסע המקדש את חוויית הלקוח (שוב... בזכות בינה), תוך מינימום רעשים ומקסימום רלוונטיות של תוצאות.

 

כלי החיפוש הקוגניטיבי מבססים את ההמלצות שלהם גם על התוכן וגם על ההקשר של המסמכים, אך לא מסתפקים באלו; הם קשובים להתנהגות האנשים- והתוצאה של כל חיפוש מושפעת גם מהתנהגות המחפש, וגם מתוצאות של מומחים בתרחישים שונים שביצעו חיפושים דומים לפניו.

 

כולנו רגילים כבר שנים למנועי חיפוש, עם אינסוף יכולות. יתר על כן, המנועים השונים הולכים ומשתפרים כל הזמן. כבר הכרנו את היכולת לחיפוש פדרטיבי (חוצה מאגרים ומקורות מידע, ואפילו חוצה מנועי חיפוש נוספים). הכרנו יכולות של דירוג חכם שמעלה לקדמת הבמה את התוצאות שיותר רלוונטיות עבורנו, הכרנו יכולות לעידון וסינון תוצאות לאחר שימוש, ובעצם... מה עוד חסר?

התשובה פשוטה: קחו את כל התכונות שהכרתם, ותוסיפו עליו חכמה של בינה מלאכותית. מה קיבלנו?

במשפט אחד- חיפוש על סטרואידים.

 

מה אפשר לעשות עם זה? להקטין את כמות פתיחת הפניות של לקוחות, שכן הם מוצאים תשובות לשאלות עצמן, ופותחים פחות פניות ותקלות; לשפר יעילות עבודה בתוך הארגון, שכן העובדים סוף סוף מוצאים תשובות לשאלות ולבעיות שתמיד היו קבורות אי שם וכלי החיפוש לא הציף (ולא הציף במקום מעניין דיו); לשפר שיתוף ידע חוצה יחידות שתמיד נהגו, עד כמה שרצינו שיהיה אחרת, כאיי שיתוף מקומיים- כל אחד כאי ניהול ידע עצמאי.

 

מה הפתיע אותי יותר מכל? עד כמה התוכנות החכמות עושות שימוש גם במידע אודות חיפושים שלא הצליחו, כדי לייצר ולהציע לארגון תובנות עסקיות. אני חושבת שאפשר ללמוד מזה, שעד כמה שהתוכנות חכמות, מאחורי הרעיונות החדשניים (במקרה זה- בחינת המידע אודות שאילתות שלא הצליחו) עומדים בסוף היום אנשים. לא מכונות.