פוסטים:
בלוג ניהול ידע
"לקחת את העסק שלי צעד אחד קדימה".
בלוג זה עוסק בניהול מנקודת מבטי, מוריה לוי, מנכ"ל חברת ROM.
הבלוג מתמקד בהיבטים שונים של ניהול וניהול ידע.
בחירת פוסט:
ניהול ידע- להביא את העתיד: מבצע WIKIPEDIA מתחיל
מאת: ד"ר מוריה לוי (פורסם ב-09/05/2020)

הפקת לקחים, שימור ידע של מישהו שעוזב את הארגון, קהילת שיתוף ידע של מהנדסים. אף אחת מהפעולות האלו, כמו גם פעולות אחרות שאנחנו אנשי ניהול הידע מקדמים באופן קבוע, לא נולדה רק עם הגעת מקצוע ניהול הידע לעולם. אנשים תמיד עזבו, עובדים תמיד התייעצו, והפקות לקחים... לפחות ברמה אישית, אנחנו מבצעים אינטואיטיבית מאז שאנחנו כאן.

ובכל זאת, מקצוע ניהול הידע נותן להם, כמו גם לפעילויות אחרות הקשורות בידע, הרבה ערך מוסף; הוא מסדיר אותם מתודולוגית, ומאפשר לעוסקים בהם לבצען באופן יעיל ובעיקר אפקטיבי יותר.

 

הבאת העתיד לניהול ידע נעה סביב שני צירים מרכזיים:

האחד- הציר שלנו אנשי ניהול ידע: חיבור לטכנולוגיות חדשות ופיתוח מתודולוגיות מתקדמות;

והשני- הציר שלנו אל מול הסביבה: היכולת של אחרים לדעת, להבין ולרצות יותר פעילויות הקשורות בניהול ידע, בין אם בהסתייעות באנשי ניהול ידע, ובין אם ביישום עצמי.

 

פוסט זה דן בחלק השני, וליתר דיוק, במרכיב אחד שבו: ה WIKIPEDIA.

ה WIKIPEDIA היא אחת התוצאות הראשונות שצפות בכל חיפוש, ולכן התחברות אליה והבטחת דיוק תכניה הוא קריטי להגעה לסביבה.

לקח לי זמן להבין ולהפנים, אולם ה WIKIPEDIA לא נועדה לאנשי מקצוע מתוחכמים; היא מיועדת להיות אנציקלופדיה להמונים.

ולכן, אין בה מקום לוויכוח על הגדרות או תפיסות, למשל, של מהות ניהול הידע, הפקת לקחים, או כל מושג אחר. יש מקום חשוב לדיון שכזה, אך לא ב WIKIPEDIA. יתר על כן; כל דיון ב WIKIPEDIA שמטרתו אינה לסייע לציבור להבין מה מהות המונח, ובמקרה של מתודולוגיות, לדעת ליישמן בפשטות, מפספס את המטרה.

מונח מוצלח שקשור במתודולוגיית ניהול ידע, נכון שיכלול הגדרה קצרה (מה זה?), יתאר את הקשר השימוש, יתאר מתודולוגיה בקצרה, יעמוד על האתגרים, וכמובן, יפנה למקורות נוספים.

וזהו כנראה. באופי כזה של מונחים, ברוב המקרים אין חשיבות להיסטוריה ואין חשיבות להתפלפלויות.

 

אני קוראת מכאן, לכל מי שיכול לסייע. צאו לוויקיפדיה, חפשו מונח (באנגלית) שקשור לעולם ניהול הידע, ובדקו אותו ב WIKIPEDIA. במידה והוא אכן כתוב ברוח זו, לציבור- הרווחנו.

ואם לא, אז בבקשה הצטרפו אלינו למסע: כתבו אותו באופן שאכן ישרת את מטרת ה WIKIPEDIA כאנציקלופדיה להמונים, ואת מטרתנו כהסברה לציבור. זכרו: הגדרה פשוטה, שימוש, מתודולוגיה, אתגרים וקישורים/הפניות. ממליצה בחום גם לתקף את שכתבתם ע"י מישהו שאינו איש ניהול ידע המייצג את קהל היעד שלנו.

בהמשך, אחרי הכתיבה באנגלית, נכון יהיה לתרגם את המונחים לשפות נוספות.

 

לסיכום: מבקשים שתכתבו מונח מחודש בניהול ידע. צעד קטן לכל תורם; צעד גדול לניהול הידע.

הצטרפו אלינו למסע עוד היום!