פוסטים:
בלוג ניהול ידע
"לקחת את העסק שלי צעד אחד קדימה".
בלוג זה עוסק בניהול מנקודת מבטי, מוריה לוי, מנכ"ל חברת ROM.
הבלוג מתמקד בהיבטים שונים של ניהול וניהול ידע.
בחירת פוסט:
ניהול ידע- להביא את העתיד: בין Textual ל - Visual
מאת: ד"ר מוריה לוי (פורסם ב-24/02/2021)

רבים מאתנו מכירים את האמרה ש"אנחנו אוכלים תחילה עם העיניים".

כוונתו של ביטוי זה להאיר את השפעתה של הנראות של המנה שלפנינו על טעמה הנתפס על ידינו. מנה המוגשת יפה, צבעונית ואסטטית, נתפסת במוחנו כטעימה יותר מאשר מקבילתה המוגשת לנו ללא כל אלו.

השפעתה של הנראות משליכה על כל תחומי חיינו ולא רק על האוכל. סטיב ג'ובס הביא את הדברים לשיא, כשהכריז, לפני שנים, כי מה שלא יפה לא איכותי.

 

גם כשאנחנו מגיעים לעולם ניהול הידע והטקסטים, יש השפעה משמעותית לנראות, ובאופן מעמיק ומשמעותי יותר משהיינו מצפים:

 

ראשית, נראות טובה מסירה חסמים קוגניטיביים: היא מסירה חסמים של "אין חשק לקרוא", אך תכנון נכון ונקי של הגשה, גם חוסכים קוגניטיבית למוח את הרעשים מסביב ומסייעים לנו להתמקד בתוכן עצמו ולצלול ישר להבנה.

 

מעבר לכך, המוח שלנו מורכב משתי אונות- האונה הימנית האחראית על היצירתיות, והאונה השמאלית המסייעת לנו בכל הקשור לסדר ולוגיקה.

כאשר אנחנו מלווים את הטקסטים שאנו מגישים בתמונות או תרשימים המייצגים את המסר שאנו רוצים להעביר, שתי האונות "קוראות" גם יחד. יתר על כן, ההבנה מתעצמת כאשר ה- Textual תומך את ה-  Visual  וה- Visual תומך את ה- Textual. בלי שאנחנו אפילו מודעים לכך, אנו מזרזים, מעמיקים ומעשירים את הבנתנו.

 

ולכן, כדי להביא עתיד טוב יותר לניהול ידע, עלינו להתאמץ ולעשות עוד צעד לטובת לקוחותינו, גם להבטיח נראות והגשה יפים ואסטטיים, המונעים רעשים ומושכים את המוח והלב לקרוא את הידע. אך גם, ללוות את התוכן, בכל מקום שאפשר ומתאים, במפות חשיבה, icons או תמונות, שלא רק משרות אווירה אלא תומכות ומעצימות את התוכן ולכן גם את ההבנה והלמידה.

 

מסתבר שאנחנו לא רק אוכלים עם העיניים, אלא כנראה גם מבינים עם העיניים. והרווח כולו שלנו J