פוסטים:
בלוג ניהול ידע
"לקחת את העסק שלי צעד אחד קדימה".
בלוג זה עוסק בניהול מנקודת מבטי, מוריה לוי, מנכ"ל חברת ROM.
הבלוג מתמקד בהיבטים שונים של ניהול וניהול ידע.
בחירת פוסט:
קבלת החלטות
מאת: ד"ר מוריה לוי (פורסם ב-10/05/2022)

אנחנו מקבלים החלטות. כל יום. לפי התפיסה המוצגת בספר ״לחשוב מהר, לחשוב לאט״ של דניאל קהנמן, החשיבה שלנו מבוססת על שתי רמות של מערכות, מערכת 1, ומערכת 2, המשפיעות, בין היתר, על דרך קבלת ההחלטות שלנו. מערכת 1 עוזרת לנו לחשוב מהר, בזכות כך שאנו מתבססים על שימוש במודלים המנטליים הקיימים; ואילו במערכת 2, אנחנו עוצרים לנתח ולהבין, מעדכנים את המודלים המנטליים אם נדרש, ורק אז מחליטים. מיותר לציין שאנחנו אוהבים לחשוב תוך התבססות על מערכת 1, שחוסכת לנו מאמץ קוגניטיבי רב.

 

היום בקורס ניהול ידע מתקדם של KMGN, Brad Adriaanse הוביל בשיחה על קבלת החלטות, כחלק מסגרת מפגשים על מיומנויות העובד החדש. הוא הציג את לולאת OODA של John Boyd, ואיך יישומה יכול לסייע בקבלת החלטות. John Boyd פיתח את המודל כבר ב- 1976, ועדיין היום, קרוב ל- 50 שנה אחרי, כאשר רמת אי הוודאות והתנודתיות רק גברו, הרעיונות שלו רלוונטיים מתמיד.

לולאת OODA כוללת ארבעה שלבים:

O- Observe- תצפית: הקלט האינסופי הסובב אותנו. יכול לכלול הנחיות עבודה פנימיות, מידע חיצוני חדש, נסיבות שהשתנו, משוב ועוד.

O- Orient- הגישה:  מודלים מנטליים המכוונים את הדרך בה נתייחס לנתונים. מושפעת מאמונות וערכים; תרבות ומסורת; גנטיקה (אישית) ומורשת (ארגונית); אידיאולוגיה ופרדיגמות; ובתקווה, ניתוח וסינתזה של הלמידה, הידע וההתנסות שלנו, בין הפורמליים או הלא-פורמליים. האחריות שלנו כמנהלי ידע היא לוודא שלוקחים בחשבון את הידע והניסיון שכבר קיימים. ואם אנחנו יודעים מה משפיע עלינו, יש לנו גם יכולת להיות מודעים להטיות שלנו ולבחור בקפידה על מה אנחנו רוצים לסתמך ואיך.

הגישה שלנו מזינה את ההחלטות- D- Decisions. אני רוצה להרחיב ולהסביר. אנחנו עושים תהליך זה באופן טבעי. כולנו. אולם, הכרת המודל והפעלתו כתהליך סדור, מודע ומובנה, מאפשרים לנו באופן יותר אפקטיבי לפרק ולבנות מחדש את המודלים המנטליים הקיימים שלנו, ובכך לשפר את קבלת ההחלטות, ואת המשימות- A-Actions בעקבותיהם. התוצאה היא ביצועים משופרים.

לולאת OODA אינה המתודה היחידה לשיפור תהליכי קבלת החלטות. האחים Heath, לדוגמה, בספרם הנהדר Decisive (סיכום באתר >>), מציעים הבנה של האתגרים המרכזיים בקבלת החלטות ואיך להתמודד עימם. כמובן יש הרבה מובילי דעה רבים נוספים המטיפים למודלים ראויים.

 

Boyd הציג כפי הנראה את אחד המודלים הראשונים, וניתן בהחלט להסיק שלעיתים ישן הוא בהחלט לא יותר מידי ישן. שווה יישום!