פוסטים:
בלוג ניהול ידע
"לקחת את העסק שלי צעד אחד קדימה".
בלוג זה עוסק בניהול מנקודת מבטי, מוריה לוי, מנכ"ל חברת ROM.
הבלוג מתמקד בהיבטים שונים של ניהול וניהול ידע.
בחירת פוסט:
ניהול ידע ובינה מלאכותית: לנצח את הקרב על הנתונים
מאת: ד"ר מוריה לוי (פורסם ב-12/06/2021)

8 בינוני. קורס ניהול ידע ובינה מלאכותית- מפגש 10.

נתונים ומידע סובבים אותנו. משפט כזה היה יכול להישמע כדבר נפלא, אך פעמים רבות זה אינו המצב. הנתונים יושבים כאיים מבודדים ואנחנו לא באמת יודעים איך לגשת אליהם ולמנף את שטמון בהם. יש כל כך הרבה נתונים ומידע והניסיון להדביק ולחבר אותם יחד למאגר נתונים אחד יוצר, יותר מידי פעמים, פרויקטים אינסופיים וארגונים לא מרוצים.

היום פגשנו את קיי זיידי, מומחה נתונים מחברת AlyData. זיידי מוביל אותנו צעד אחר צעד דרך מתודולוגיה סדורה שפיתח לניווט בנתונים, ליצירת תובנות ארגוניות שאנחנו כל כך חפצים ללמוד מתוך הקיים.

 

אנחנו צוללים לתוך השיטה, שלב אחר שלב:

כהתחלה, אל תנסו לחבר את כל הנתונים בארגון. בחרו אתגרים ליבתיים ונתחו את השרשרת העסקית בעלת הערך הקשורה באתגרים אלו.

הגדירו את הנתונים הקשורים בשרשרת הערך העסקית, והיצמדו לנתונים אלו- ולהם בלבד. הגדירו את הטקסונומיה והאונטולוגיה הקשורים בהם. הסכימו על מערך יחיד (לא פשוט, שכן גורמים שונים רואים טקסונומיות ואונטולוגיות שונות). קשרו את הנתונים עם המאפיינים והערכים וטייבו את הנתונים.

עכשיו הסתכלו על התמונה המשולבת, תוך הסתייעות בכלי ויזואליזציה.

מה שמתקבל מתהליך כזה הינו מקור מצוין לתובנות עסקיות והחלטות עסקיות לביצוע.

למשל, אחד יכול ללמוד שעושים שימוש, בחלק מהתהליך, הנתונים שאינם בתוקף, או שהשפעה של נתונים מסוימים על השורה התחתונה מפתיעה. הבנת התמונה הגדולה יוצרת תובנות גם ברמת המאקרו וגם ברמת המיקרו.

 

ועם זאת, התהליך לא מסתיים כאן; להיפך. הנתונים המטויבים יכולים לשמש כמודל ללמידת מכונה מפוקחת, ומכאן לייצר עוד סדרה שלמה של תובנות עסקיות והחלטות עסקיות.

 

כן- נתונים יכולים להיות נטל, אך בידיים הנכונות יכולים להפוך לזהב. זה תלוי בנו...