פוסטים:
בלוג ניהול ידע
"לקחת את העסק שלי צעד אחד קדימה".
בלוג זה עוסק בניהול מנקודת מבטי, מוריה לוי, מנכ"ל חברת ROM.
הבלוג מתמקד בהיבטים שונים של ניהול וניהול ידע.
בחירת פוסט:
טובים השניים
מאת: ד"ר מוריה לוי (פורסם ב-23/10/2015)

נהוג לומר שלהצלחה אבות רבים והכישלון יתום. אמירה עמוקה יותר מסתתרת מילים אלו, שאינו מיוחסת רק לסוף הדרך ותוצאותיו. כאשר יותר מאחד אחראי לתהליך מסוים, יתכן מצב שאף אחד לא אחראי. כל אחד מטיל את האחריות על משנהו, ובסופו של דבר אנו נותרים בלא אחראי, בלא אחריות ובלא תוצאה.

 

אלא מאי? מסתבר שבהקשרים שונים דווקא טובים השניים, והדבר נכון גם בהקשר עסקי ולא רק בהקשר אישי.

לא אפרוס את כל סוגי השיתוף העדיפים על החשיבה והעשייה היחידנית, אלא דווקא, אני מבקשת לנפץ כאן מונח הקרוי "מוביל קהילה".

 

מוביל קהילה הינו בעל תפקיד, המצליח כשמו, להוביל קהילת ידע לפעילות ולהצלחה. באינטרנט נדמה לנו לעיתים שקהילות יכולות להתנהל מעצמן. יש פורום לנושא שמעניין אותנו, ונכון שמישהו פעם הקים אותו, אך מאז יש לו חיים עצמאיים: אנשים שואלים, אחרים מגיבים- וכולם מרוצים.

אלא בתוך הארגון, החיים פחות פשוטים. ההבדל המרכזי הוא "חוק המספרים הקטנים". אם בעולם מתנהלת לה קהילת ידע, למשל בנושא כיבוי אש, הרי שאם יש מיליוני כבאי אש בעולם, מספיק שעשרות אלפי יהיו כאלו שאוהבים לגלוש באינטרנט ולהיות פעילים בו. גם אם נניח שיש עשרות אתרים טובים ומעניינים של כיבוי אש ברחבי האינטרנט, הרי שבכל קהילה יש עשרות פעילים מאד ועוד רבבות מזדמנים.

מספרים שכאלו אין לנו בארגון, ובהיעדרם, אנו מבקשים לסייע לקהילה להצליח.

מובן, שאם אין הצדקה עסקית, או אם יש הצדקה כזו, אך אין ישימות מעשית להחזיק קהילה נושמת ומדברת, אין טעם להתחיל.

אך החיים אנחנו כן מקימים קהילות ידע, רשתות חברתיות ופתרונות שיתופיות אחרים, ומצמידים מוביל.

אנו מתחילים לדמיין מה הפרופיל של מוביל שכזה- הוא בעל ידע; לא סתם בעל ידע בתחום, אלא מקצוען. הוא יודע לכתוב. הוא אדם בעל תקשורת אנושית טובה ואוהב לסייע לאחרים. הוא חרוץ ומוכן להשקיע: אם מישהו ישאל ולא תהיה תשובה, הוא ידאג לחפש את בעל הידע ולחבר אותו לקהילה. הוא טיפוס יוזם. אם לא יהיה שיח, הוא ימצא דרך לעורר אותו. וכמובן, הוא לא מפחד מהמחשוב, צמוד שעות רבות למחשב ורואה את הנעשה כך שאין לחשוש למשהו שמחכה ולא מקבל התייחסות.

אפשר להמשיך עוד ועוד, אך כבר עכשיו ברור. מעטים האנשים שאנו מכירים שהינם בעלי פרופיל שכזה.

הרבה מבעלי הידע המקצועיים יותר, פחות מסתדרים עם אנשים, או מסתדרים עם אנשים, ופחות מסתדרים עם מחשב.

וכאן מגיעה ההמלצה החמה- שלבו.

אם יש בארגון צעיר, מישהו מדור ה- Y, חדש בתפקיד ובמקצוע, אך בדיוק בשלב שרוצה להוכיח את עצמו, הוא יכול להיות מועמד מצוין לשמש עזר כנגד לבעל הידע המקצועי, הוותיק יותר.

אם אין כזה, ניתן פעמים רבות למצוא שילוב אחר שמשלים זה את רעהו.

ובמקרים שאף אחד לא יכול להשלים- ניתן להיעזר ביועצי ניהול ידע חיצוניים שישמשו כמשלימים למוביל. הם אמנם לא מכירים את התחום המקצועי, אך יודעים לשאול, יודעים להפעיל, יודעים לשלב מתודולוגיות של יצירת שיח ו PEEK-ים של עניין ושימוש.

השורה התחתונה- אם משכילים לשלב שניים שאכן משלימים, אם משכילים להגדיר בבירור מה התפקיד של כל אחד בהובלה, אפשר לאכול את העוגה (ולייצר הצלחה) וגם להשאיר אותה שלמה (בלי שדברים יפלו בין הכיסאות).

אכן, גם במובן זה, טובים השניים מן האחד.