פוסטים:
בלוג ניהול ידע
"לקחת את העסק שלי צעד אחד קדימה".
בלוג זה עוסק בניהול מנקודת מבטי, מוריה לוי, מנכ"ל חברת ROM.
הבלוג מתמקד בהיבטים שונים של ניהול וניהול ידע.
בחירת פוסט:
WHATSAPP- לעשות יותר בפחות
מאת: ד"ר מוריה לוי (פורסם ב-19/12/2018)

כולנו משתמשים ב- WHATSAPP. וכמו מיילים- למדנו לאהוב ולשנוא אותו בו זמנית; או יותר מדויק במקרה של WHATSAPP- לברוח אליו וממנו גם יחד.
השימוש ב- WHATSAPP ככלי תקשורת מרכזי בחיים האישיים שלנו כבר מזמן הפך לעובדה.
אך מה בנוגע לשימוש נרחב יותר? האם? עד כמה? מתי?


נפתח בתיאור תכונותיו העיקריות:
• WHATSAPP מאפשר תקשורת עם עצמי (להלן), עם עמית (1:1), או עם קבוצה;
• רמת ניהול הקבוצה יכול להשתנות (ניהול החברים, כתיבת תכנים);
• ההודעות יכולות להיות בפורמט של מלל, תמונה, סרט, אימוג'י, קישור, קובץ, איש קשר, או שילוב של אלו;
• ניתן להגיב להודעות;
• WHATSAPP נותן התראות; הוא עובד ב- PUSH; ניתן להשתיק הודעות של קבוצה, בכלל או לזמן קצוב.
סך הכל מדובר בכלי פשוט ביותר. הקבצים והמדיה שמורים בצד, אך לא באמת ניתן לקטלגם. יכולות העריכה בסיסיות ביותר. וזה בעצם סוד קיסמו. האיזון העדין בין פשטות ועושר. הדחיפה של המידע עם יכולת הריסון (לפחות חלקית).

 

אז איך ניתן להשתמש בו מעבר לגבולות החיים האישיים ובאופן הנכון?
ראשית, צריך להחליט אם אתה מייצר שיח 1:1 או עם קבוצה. שיח 1:1 מתאים כערוץ לקבלת פניות ותלונות (משטרת ניו-דלהי לדוגמה; שירות לקוחות בחברות מסחריות שונות ועוד). אל תקימו ערוץ פניות כקבוצה (וראיתי כאלו!). נכון שיש שאלות שחוזרות, אך אף אחד לא באמת מתעניין בפרטי הבעיה של האחר, ואתה לא מעוניין שכל מי שמתוסכל יוציא את זה עליך בפורום נרחב מידי. וההצפה... ארגון אחד דיווח על 23,000 פניות ביום הפתיחה.

 

ערוץ 1:1 החל לשמש גם ככלי להזמנות, מפיצריות, חנויות מזון ומה לא. נכון שבמקרים כאלו ניתוח חכם של הבקשה (Natural Language processing) יכול להקל, אך הוא ממש לא הכרח ברובם של המקרים.
ובעולם שלנו, עולם של שיתוף ידע, אנחנו חווים שני סוגים של שיתוף: שיתוף של זרים, ושיתוף בין עמיתים.

לשיתוף של זרים יש המלצות לרשימות של WHATSAPPS לקבוצות בנושאים שונים, החל מידע על מחלות, דרך לימוד אנגלית ועד בדיחות וסרטונים מצחיקים (וראו למשל להלן).

 

קבוצות של עמיתים הופכות ליותר ויותר פופולריות אף הן. כתחליף לקהילות ולפורומים שהורגלנו אליהן כל השנים, ב- YAMMER, פייסבוק ובוודאי בפורטל.
מה טוב ב- WHATSAPP? הוא נוח, הוא באמת מיידי. וגם תחושה לא פורמלית המתהווה ברובן של הקבוצות. כל אלו מביאים לרמת מחוברות גבוהה של אנשים. יותר קוראים, יותר יודעים, יותר מגיבים.
מה פחות טוב? יכולת חיפוש, יכולת תיוג וקטלוג לפי נושאים. מה שיורד בפיד כבר לא נראה. והוא שמתאים להיקפים קטנים (או שזה בעצם יתרון?)
שורה תחתונה- ידיעות יותר קל ונכון לשתף ב- WHATSAPP. ידע פחות.

 

אז מה אני ממליצה לעצמי ולכם?
להשתמש ב- WHATSAPP אך להכיר במגבלותיו. לשתף בו גם קבצים, אך רק ככלי חד פעמי ולא כספריה מתוחכמת. את המסמכים, הקבצים, הקישורים, הסרטים והתמונות קבועות שאנו רוצים לאחזר- נמשיך להחזיק בפורטל. הפורטל ימצא את ייעודו כספריה המתחדשת.
הרשתות החברתיות המקצועיות תשמשנה לידיעות והתייעצויות. ה- WHATSAPP מהווה אחת מרשתות אלו, יותר על קצה הרצף אל מול הפייסבוק שמעט יותר מאורגן וקרוב יותר לפורטל. מה עדיף ביניהם? אין תשובה חד משמעית. דווקא כאן יותר פעמים, אם אין תשובה ברורה, החיים ילמדו אותנו.

בפורום לניהול ידע בישראל פתחנו קבוצת WHATSAPP. אנשים מודים ומפרגנים. האם זו הפלטפורמה הנכונה יותר לשיתוף ידיעות? ימים יגידו.
זה תלוי בדבר אחד עיקרי- החברים. עד כמה חברים יהיו; עד כמה ישאלו ועד כמה יגיבו; עד כמה ישימו תכנים, ותכנים רלוונטיים בלבד ולא ירגיזו בתכנים הנחשבים על ידי אחרים כמיותרים או אפילו SPAM. היקף ההשתתפות הפסיבית והאקטיבית הן שיכריעו את גורל הרשת החברתית הזו.

 

הבה נהיה סנדלר שלא הולך יחף.
להצטרפות: https://chat.whatsapp.com/ByaUIPhy8z94n8tjcdnuXT