פוסטים:
בלוג ניהול ידע
"לקחת את העסק שלי צעד אחד קדימה".
בלוג זה עוסק בניהול מנקודת מבטי, מוריה לוי, מנכ"ל חברת ROM.
הבלוג מתמקד בהיבטים שונים של ניהול וניהול ידע.
בחירת פוסט:
ניהול ידע- להפיץ את הבשורה
מאת: ד"ר מוריה לוי (פורסם ב-12/06/2019)

ניהול ידע הינה דיסציפלינה הקיימת כ- 25 שנים בעולם.
זה הרבה או מעט? הכל תלוי...
מחד, יש לנו כבר דיסציפלינה אקדמית מוכרת, ויש הבנה בארגונים של חשיבות הידע; ויש אפילו לא מעט ארגונים שמינו מנהל ידע. ויש תקן של מכון התקנים ו-ISO; ובישראל- יש מגמת לימודי בגרות הנקראת "גילוי מידע דיגיטלי" המלמדת את הנוער את תחום ניהול הידע.
ומאידך, עדיין יש ויכוחים על השם; ועדיין יש הרבה ארגונים שאין להם מנהל ידע; ובמקומות שיש, לא תמיד המנהלים מבינים באמת מה הם יכולים לקבל; והתקן עוד צעיר וטרם הוטמע באופן משמעותי; ואפילו לימודי הבגרות הם כיום רק בישראל, ועדיין בעשרות כיתות.

 

אז איך אפשר לבצע את קפיצת המדרגה הבאה? איך נפיץ את בשורת ניהול הידע בעולם?
ראשית, כדי לבצע שינוי גלובלי, נדרש שיתוף פעולה של שוחרי ניהול ידע ממדינות רבות ושונות.
נדרש להשקיע בחינוך לצעירים, ולראות כיצד משלבים שיעורים להתנהלות חכמה של התלמידים לפיתוח הידע שלהם, שמירתו ושיתופו.
נדרש להשקיע בחינוך גבוה, ולראות כיצד גורמים ליותר אוניברסיטאות ומכללות, ובפרט בתי ספר לניהול, לשלב לימודי ניהול ידע בתוכם, בין כמיומנות בסיס, ובין כמסלול לימודי ראשי.
נדרש להשקיע בקהל הרחב, ולדאוג שכל פעם שמחפשים מונח הקשור בידע ומידע, וה- WIKIPEDIA יקפיץ להם ערך, יהיה זה ערך שהשקענו בו ויצקנו לתוכו תכנים פשוטים, ברורים, מדויקים תוך הפניות להמשך העמקה למעוניינים.
נדרש להשקיע בקהל הרחב, ולדאוג גם לסרטונים המסבירים איך ליישם טיפול בידע מכל הסוגים: איך בקלות להפיק לקחים מועילים, איך לכתוב יותר נכון מסמכים ונהלים, איך לשמר ידע של עובדים ומומחים, איך לתת שמות למסמכים, ועוד ועוד.
רשימת הדברים שצריך ואפשר לעשות ארוכה. צריך להתחיל. ידע הוא אחד הנכסים שלנו כבני אנוש, ובמובנים מסוימים, גם אל מול המכונה.
וככל שנפתח אותו יותר כחברה, יש סיכוי שיהיה יותר טוב לכולנו.
נדרש מאמץ משותף. מקווים שכל מי שיכול אכן יצטרף. בארץ ובעולם.