פוסטים:
בלוג ניהול ידע
"לקחת את העסק שלי צעד אחד קדימה".
בלוג זה עוסק בניהול מנקודת מבטי, מוריה לוי, מנכ"ל חברת ROM.
הבלוג מתמקד בהיבטים שונים של ניהול וניהול ידע.
בחירת פוסט:
טכנולוגיות בינה מלאכותית- טובות או טובות מידי?
מאת: ד"ר מוריה לוי (פורסם ב-13/05/2021)

27/04/21. שיעור רביעי בקורס ניהול ידע ובינה מלאכותית שאני מובילה במסגרת פעילותי ב KMGN.

 

בפתרונות בינה מלאכותית מתקדמים רבים, הבינה מבוססת על נתונים, ולא על תכנות מפורש הכולל את השכל בעצמו. ועם זאת, טכנולוגיות הבינה המלאכותית אינן טיפשות כלל ועיקר; ההיפך הוא הנכון.

 

בימים אלו, ניתן לראות כי ישנו מגוון מאד רחב ועשיר של טכנולוגיות ויכולות בינה מלאכותית (AI). חלקן עוסקות בטקסטים (דוגמת NLP- להבנת שפה טבעית, או ניתוח סנטימנטים להבנת מצב רגשי הקשור בטקסט); יש כאלו העוסקות בקול (דוגמת זיהוי קול, סינתזת קול). יש טכנולוגיות בינה מלאכותית הקשורות בחושים שלנו (זיהוי חוזי, זיהוי רגשות) ויש סדרה שלמה של פתרונות העוסקות בתהליכי חשיבה (אנליטיקה, קבלת החלטות). וכמובן, בל נשכח, את כל הפתרונות הפיזיים- קרי עולם הרובוטיקה. אני יכולה להמשיך לפרט עוד ועוד, אך הסר ברור: זה לא רק שיש יותר יותר יישומי בינה מלאכותית משנה לשנה, סוגי הבינה, אף הם מתרחבים כל העת, ואלו מיושמים ביותר ויותר סוגי סקטורים וליותר ויותר צרכים.

 

וכאן עולה השאלה: האם אנחנו מתקרבים לעידן בן המכונות תוכלנה לחקות גם את התודעה שלנו? האם הן בעצמן תהפוכה לבעלות תודעה? האם קרב היום ולא אנחנו נשלוט בהם, אלא  - הן תשלוטנה בנו?

 

אנחנו יודעים שכיום מכונות בינה מלאכותית טובות יותר מאתנו בני האנוש בביצוע משימות מסוימות, דוגמת זיהוי פנים, איתור חריגים, או אפילו נהיגה ללא טעויות. הן מהירות יותר, לעיתים טובות יותר, ופעמים רבות, אובייקטיביות יותר מאתנו בקבלת החלטות מקצועיות. יש להן כבר יכולות שלא חלמנו מעולם שתהיינה להם. מי העלה בדעתו, לפני כמה שנים, כי יבוא יום ומכונות תוכלנה לזהות הבעות ורגשות יותר טוב מאתנו בני האנוש? האם אלו לא האזורים שהבטחנו לעצמנו שלנו תהיה בהם עליונות מוחלטת, ושם המכונות לא תתקרבנה ותאיינה על יתרוננו?

 

אני רוצה להאמין. כפי שהציע מישהו, שתמיד תהיה לנו אפשרות לכבות אותם, ולשמור על עליונותנו. אך מודה על האמת, אני ממש לא בטוחה בכך. מה שבטוח, שאני מאוד סקרנית לחזות בעתיד שכזה. הולך להיות מעניין!