פוסטים:
בלוג ניהול ידע
"לקחת את העסק שלי צעד אחד קדימה".
בלוג זה עוסק בניהול מנקודת מבטי, מוריה לוי, מנכ"ל חברת ROM.
הבלוג מתמקד בהיבטים שונים של ניהול וניהול ידע.
בחירת פוסט:
יעדים שנתיים
מאת: ד"ר מוריה לוי (פורסם ב-10/01/2014)

ארגונים קטנים, כמו זה שאני עומדת בראשו, מתוסכלים פעמים רבות, כאשר הם חושבים על נושא של קביעת יעדים שנתית. כיצד נקבע יעדים, כאשר אנחנו גוף נותן שירות, וצורכי השוק ותנודותיו, משפיעים כל כך על רמת ההצלחה? האם יש כלל טעם בקביעת יעדים בתנאים שכאלו? האם אין מדובר בבזבוז זמן ואשליה עצמית?

שנים רבות נמנעתי מקביעת יעדים מסיבה זו. לא ויתרתי על כוונות התפתחות, ואפילו קידמתי אותם והתפתחתי, אולם אלו היו בגדר כוונות ב"ראש", שלא נוהלו באופן סדור. בכלל, ישנו פיתוי בארגון קטן שלא לנהל תכניות אסטרטגיות באופן מתועד וסדור, היות ואנחנו קטנים ויש בידינו פחות משאבים פנויים ל"מותרות" שכאלו.

אז זהו- שלא מדובר במותרות, וגם אם ההשפעה שלנו על ההצלחה הינה חלקית, היא קיימת. כדאי שיהיו יעדים, וכדאי שהם יהיו מנוהלים. אני עושה זאת כבר מספר שנים וצברתי בשנים אלו תובנות איך נכון בעיניי לנהל פעילות שכזו בתנאים של ארגון קטן.

אתחיל בקביעת היעדים. קביעת היעדים מתבצעת על בסיס שני קלטים מרכזיים: הפקת לקחים וניתוח הפעילות שבוצעה בשנה האחרונה והצלחתה, והסתכלות על מגמות רלוונטיות בשוק. לא אכנס כאן לטכניקה איך מפיקים לקחים (מבטיחה לכתוב על נושא חשוב זה פוסט ייעודי), אולם עצם ההפקה, ללא קשר לטכניקה בה מיושמת, חשובה ביותר. בהפקת הלקחים אני בוחנת מה הצליח בשנה קודמת, מה פחות התקדם, ומנסה לעמוד על הגורמים לכך, ומתוך שכך מתכננת את הצעדים הבאים.

כאשר אנחנו כל כך ממהרים, וכל כך עוסקים בשוטף ובדחוף (וזה כנראה משפט שנכון לכל ארגון ללא קשר לגודלו...), קשה לעצור. ובכל זאת, עצם הגעתה של תחילת שנה, אבן דרך מוגדרת, מאפשרת לנו "להכריח" את עצמנו לעצור, ומאפשרת לנו "להכריח" את עצמנו לתכנן קדימה.

מספר שנים השקעתי בחשיבה איך נכון להגדיר יעדים, כאשר השפעתי על מה שקורה, כנותנת שירות, חלקית בלבד. עם השנים ועם ההתבוננות גיליתי, שיש דרך מעשית להשפיע; לא לקבוע, אך בהחלט להשפיע על הצמיחה וכיווניה.

אני קובעת יעדים שהם כיווני פעולה ותשומות, ולא קובעת את היעד המגדיר תוצאה רצויה. למשל- אקבע שאני מתכננת להשקיע בפעילויות של ייעוץ לניהול סיכונים ובמדיה חברתית, אך לא אקבע כמה לקוחות חדשים או היקף פעילות עסקית יהיה לי בנדון בזכות השקעה זו.

עצם ההצהרה בכתב, ועצם ההצהרה ברבים (בקרב הסובבים אותי- עובדים ועוד) יוצרת מחויבות שלי לנושא שהוגדר מעבר למחשבות או פגישות אקראיות הדנות בכיווני פעולה אפשריים/ כדאיים.

היעדים שאני מגדירה לעצמי הינם בהשקעת התשומות. כיום, בעידן שבו הידע כל כך משמעותי להצלחתנו בעסקים, ניהול הידע משחק תפקיד מרכזי בתשומות אלו. הדרך לקדם נושאים ולהשפיע על השוק היא פשוט- להפיץ ידע בנושא ולהראות את מומחיותך. בספרות המקצועית מכנים זאת- Subject Matter Expert ויש אינספור דוגמאות על ארגונים קטנים שבזכות הפיכתם למומחים מוכרים הצליחו בגדול. הידע מופץ בכנסים, הרצאות ופגישות מכירה, אך כמובן- הערוץ המרכזי כיום להפצה הינו האינטרנט. כתיבה מקצועית (לא שיווקית פרסומית) באינטרנט בכלל וברשתות הידע החברתיות בפרט, הינה מפתח לקידום העסקים בתחום. הכתיבה באינטרנט ה"קלאסי" היא על פי רוב יותר פורמאלית, ואילו בערוצי המדיה החברתית מתווסף הפן האישי אוטנטי שחשוב מאד לבניית הקשר עם הלקוח הפוטנציאלי. יש כאן שני היבטים משולבים- רובד של ידע מקצועי ורובד נוסף שקשור לדרך ההעברה האישית. שני אלו גם יחד יוצרים את תחושת האמון (הרציונאלית והאמוציונאלית בהתאמה) המושכים לקוחות לרצות לעבוד דווקא איתך יותר מאשר עם אחרים.

האם מספיק להפיץ ידע דרך האינטרנט כדי להצליח? לא. הפצת ידע תוך הצגת מומחיות ואוטנטיות הינן נדבך הממנף עסק, אך אלו לא יכולים לעמוד בפני עצמם אם אין מערך משלים של מכירה ויכולת מימוש מתאימה.

אבל, בהתייחסות לפוסט כולו, גם לא מספיק לקבוע יעדים ולקוות שנשקיע תשומות. אני מודדת אחת לחודש את התשומות שהושקעו אל מול היעדים השונים. בדרך זו אני מזכירה לעצמי שוב ושוב לחשוב על העתיד ולא רק על השוטף. מודה שלא פשוט, בעיקר כי מחייב משמעת עצמית גבוהה.

אולם, על בסיס ניסיון של כמה שנים, אני בהחלט מצליחה להתמיד.

בדרך זו אני מסייעת לעצמי...לקדם את עצמי.

מומלץ.