פוסטים:
בלוג ניהול ידע
"לקחת את העסק שלי צעד אחד קדימה".
בלוג זה עוסק בניהול מנקודת מבטי, מוריה לוי, מנכ"ל חברת ROM.
הבלוג מתמקד בהיבטים שונים של ניהול וניהול ידע.
בחירת פוסט:
כוחם של מספרים עגולים
מאת: ד"ר מוריה לוי (פורסם ב-23/01/2018)

חגגנו החודש בחברת ROM, אותה אני מנהלת, יום הולדת 19. " אנו נכנסים לשנתנו ה- 20", כך פתחתי בחגיגיות את האירוע.

מה יש במספרים עגולים שגורם לנו להימשך אליהם? ולמה, בהקשר של ניהול ידע, עלינו לנצל מספרים עגולים אלו, ואולי אפילו לחפש אותם?

נתחיל מהמקורות. גם בספר במדבר, כשסופרים את בני ישראל במדבר (במדבר, פרקים א-ג, כ"ד), אנו מוצאים שוב ושוב שהמקרא מתאר מספרים עגולים של עשרות ומאות. האומנם היה כאן צירוף מקרים, כך שואלים הפרשנים, ובדיוק בכל שבט וקבוצה היו כמות אנשים עגולה שכזו?

ההנחה המרכזית היא שמדובר כאן בעיגול. מספרים עגולים יותר קלים לנו כבני אנוש להבנה. זו גם הסיבה, שכדי לבלבל אותנו, יש רשתות שיווק שמנסות להציע מספרים מאד לא עגולים, כדי שנחשוב שאנו מוציאים סכומים קטנים מאלו שאנו אכן מוציאים בפועל.

בהקשרים של ניהול ידע, למספרים העגולים חשיבות בשני מישורים:

נתחיל בכך שכמו שמצוין לעיל, מספרים עגולים יותר קלים להבנה. אנשים כיום מוצפים במידע ובידע, בין לקוחות ובין עובדים, וכל דרך שתאפשר לנו להקל עליהם למצוא, להתמצא ולהבין- חשובה ומועילה. שימוש במספרים עגולים מפנה את המחשבה (הקוגניציה) למיקוד בעיקר, במהות התכנים ומשמעותם, וכך אנו מרוויחים לא רק את הבנת המספרים, אלא הרבה יותר מכך- את הבנת התפיסות והאמירות שאותם הם מלווים.

אך מעבר לכך, למספרים עגולים יש תכונה חשובה נוספת... אנו כבני אדם אוהבים לציין אותם. אנו חושבים שיום הולדת 75 יותר משמעותי מיום הולדת 63. אנו סוברים ש- 1,000 לקוחות זה מספר הרבה יותר משמעותי מ- 1,001, זאת למרות שנשמח כולנו ללקוח ה- 1,001 ולא נרצה להסתפק במספר העגול.

איך ניתן לנצל זאת לטובה?

כדאי ומומלץ לחגוג את הגעת המספרים העגולים. ניהול ידע לוקח זמן. פרויקטים של ניהול ידע יכולים להתארך, ואנשים וארגונים נוטים לאבד את ההתלהבות ולהקטין את רמת שיתוף הפעולה, אפילו באופן לא מודע. אנו תמיד מחפשים איך להזריק אנרגיה, איך לתזכר ביתרונות ואיך לעורר ולעודד מחדש. חגיגות קטנות וציון מספרים עגולים יכול להיות כלי נהדר לכך. בין אם מדובר בהזנת הפריט ה- 1,000 בדרך למערך ניהול ידע שעולה לאוויר, ובין אם בחגיגת יום הולדת שנה לפורטל, לאחר שהפעילות כבר באוויר מזמן. הרי אין הבדל בין כניסת המשתמש ה- 100 לאפליקציית הידע לבין זה של ה- 97; זו רק סיבה למסיבה. ואני מנסה להזכיר לנו, שבעולם של ניהול ידע, בו השוטף לעיתים יכול להיות שוחק, סיבות למסיבות, כל עוד הפעילות אכן מוצדקת ותורמת, הן בהחלט משהו שכולנו צריכים.

יתר על כן, לעיתים אנו צריכים להמציא את נקודות הציון הללו (ושווה לקרוא את רעיונותיהם המלבבים של האחים Heath בנושא, בספרם The Power of Moments). חפשו היבטים שונים של כמות כניסות, כמות מסמכים, כמות לקוחות, כמות ימים באוויר. כמעט הכל לוקח. רק אל תגזימו. חגיגות הן אכן חגיגיות, כל עוד הן לא השגרה, אלא היוצא מן הכלל.

לא תאמינו... ספרתי ובדקתי וגיליתי שזה הפוסט ה- 99 שאני כותבת בבלוג זה. פעם הבאה 100! סיבה למסיבה.