מאגר ניהול ידעמילון מונחים
א ב ג ד ה ו ז ח ט י כ ל מ נ ס ע פ צ ק ר ש ת
ס
סביבה דיגיטלית כוללת - Digital eco-system

כשם שבעיית הרעב בעולם המפותח בתחילת המאה העשרים, התחלפה בבעיה של עודף משקל בסיומה, כך גם בארגונים מודרניים עברנו בשנים האחרונות ממצב של היעדר ערוצים לתקשור מסרים וידע לעובד, לסביבה בה יש לנו ערוצים רבים, ובעקבותיהם היצף של מידע וידע לעובד.


ברורה על כן החשיבות, שכאשר מנהלים מספר רב של ערוצים ופלטפורמות, יש לדאוג למדיניות סדורה ולתפעול חכם, כדי לאפשר לנצח על התזמורת: לנהל מסרים, מידע וידע במגוון ערוצים, ללא כפל משאבים וללא היצף המפריע ליעילות ומועילות התפקוד של העובדים.


בתקופה האחרונה אנחנו שומעים יותר ויותר על המונח אקוסיסטם דיגיטאלי (digital eco-system) כפתרון לניהול מספר רב של ערוצים דיגיטאליים. אז מהי בכלל אותה אקוסיסטם? האם היא מערכת? מערך? מה צריך לבצע כדי ליישם את התפיסה הזאת בארגונים?


המונח אקוסיסטם שאול מתחום הביולוגיה, ומתאר מערכת חיים סבוכה על מכלול הפרטים, הקבוצות, הארגונים, הכוחות, המעשים והתפיסות המרכיבים אותה. האקוסיסטם מתאר מציאות רב-רובדית הנוצרת ממפגש של מספר רב של מערכות המורכבות מתתי-מערכות ומפרטים, ואת השפעתם אלה על אלה.


המונח העסקי מתייחס לסביבה הקשורה במוצר או בטכנולוגיה. בסביבה זאת נכללים הספקים, המשווקים, הלקוחות, נותני השירות (מתקינים, יועצים), ואף חברת פינוי הפסולת הקשורים למוצר ולטכנולוגיה. כפי שכבר חווינו כולנו, עם התעצמות הדיגיטל, לכל סביבה פיזית, יש סביבה דיגיטלית משלימה. האקוסיסטם הדיגיטאלי הינו הזירה הכוללת של כל הערוצים הדיגיטאליים, הוותיקים (מחשב, אתר, פורטל ומייל) והחדשניים (רשתות חברתיות, מובייל וסרטים), התלות ביניהם והתועלת ההדדית בין כולם.


אז למרות השימוש במילה system, האקוסיסטם הדיגיטאלי אינה מערכת מידע וידע. האקוסיסטם הינו מערך מתוכנן היטב של סך כל הערוצים הדיגיטאליים המשמשים להשגת מטרה משותפת – השגת היעדים העסקיים תוך כדי יצירת מערכות יחסים מותאמות עם הקהל.


מרכיבים טיפוסיים באקוסיסטם כוללים פורטל או אתר, סביבת ניוזלטרים, ערוץ סרטים, ערוץ מסרים מיידיים שיתופית (SMS, WHATSAPP או אחר), אפליקציה סלולארית ועוד.


הרעיון שעומד מאחורי התפיסה היא שניהול מתוכנן ומשולב של מספר ערוצים מבטיח חיסכון במשאבים; מסרים אחידים ודרך העברת מסרים מותאמת; כל זאת, תוך צמצום ההצפה במידע וצמצום חפיפות מיותרות.

 

במשפט אחד- מונח ארוך ואולי מורכב, שבסוף היום גם מקצר וגם מפשט :-)

 

סוכן/ מתווך ידע - Knowledge Broker

אדם, ארגון, מערכת מחשוב או תהליך אשר תפקידם להוות צומת דרכים (צומת ידע) בין צרכני הידע וספקיו.
מתווך הידע יכול היות פסיבי- אליו מתנקזים בקשות לידע הממוענות לספקים / מקורות הידע; מתווך הידע יכול להיות אקטיבי ולטפל בזיהוי מוקדי הצטלבות בין צרכני הידע לבין ספקי הידע ויצירת אמצעים לקישורם.
בהקמת מאגרי ידע יש לתת את הדעת בצורך לסוכני ידע, סוגם (עובד, תהליך או אפילו מערכת מחשוב) ורמת הטיפול שלהם בידע (פסיבי / אקטיבי).

סימול נתיב - Breadcrumbs

אם נחשוב על זה, עולם האינטרנט והאינטראנט הוא כמו יער אין סופי של מידע.

ואם עולם זה הוא כמו יער, אז כולנו בעצם, קצת כמו עמי ותמי.

אנו מטיילים ביער אין סופי זה וככל שאנו מעמיקים, מתערפל לנו הנתיב אותו עברנו כדי להגיע אל מחוז חפצנו.

וכמו שציפורים רעבות אכלו את פירורי הלחם שפיזרו עמי ותמי כדי לזכור את הדרך הביתה, כך הזיכרון שלנו לעיתים שוכח את הנתיב שעברנו בדרך לפריט מידע ואנו עשויים לא למצוא אותו שוב.

לצורך זה, המציאו את  ה- Breadcrumbs, או בעברית: הנתיב (נכון, אין קשר בין המושג העברי והלועזי...).

באתרי אינטרנט ואינטראנט בהם יש עץ תכנים ארוך, מפוצל ובעל היררכיה מורכבת (מעל ל- 3 רמות עומק) , הנתיב מראה למשתמש היכן הוא בתוך עץ התכנים.

כל שלב בנתיב מסמל שלב בהיררכיה ובד"כ מהווה גם לינק המוביל לשלב זה.

 

המשך
סינדיקציה קלה ופשוטה - RSS - Really Simple Syndication
מהו ה – RSS?

 RSS הנו תקן להפצה ושיתוף תכנים ברשת האינטרנט. מדובר בפרוטוקול הפצת מידע, שפותח על ידי Netscape בשנת 1999, על מנת לספק לגולשים בפורטל שלה, MyNetscape - אסופת חדשות מותאמות אישית, שמקורן באתרים אינטרנט שונים. 

אתרי RSS מאפשרים למשתמש לרכז ולשלוט בכמות גדולה של תכנים שמגיעים ממספר אתרים. כך יכול המשתמש לבחור את התוכן אליו הוא מעוניין להיחשף. המשתמש נרשם באתר לקבלת המידע אודות התכנים המעניינים אותו, ואתר ה-RSS מייבא עבורו תכנים, ידיעות וקישורים לאתרים בנושאים שבחר. כך שבגישה לתוכנה הקוראת RSS יכול המשתמש לצפות בידיעות מכ - 300 אתרי אינטרנט שונים, ללא צורך בחיפוש. כל קובץ RSS הוא ערוץ תוכן שמורכב מפריטים הכוללים תקציר וקישור לתוכן המלא.

המשך
סיעור מוחות וירטואלי - Jam Session

מושג אשר הושאל מהתחום המוסיקלי. בתחום המוסיקלי זהו מפגש שבו כל המשתתפים תורמים מהידע המוסיקלי שלהם וע"י כך יוצרים ידע חדש, או יצירה חדשה ומסונכרנת.
JS וירטואלי הוא מפגש וירטואלי שמטרתו ליצור ידע חדש. בשונה מדיונים בקהילה מקצועית ה - JS ממוקד בעבודה על פריט וירטואלי כלשהו: פריט זה יכול להיות מסמך, רשימת רעיונות, תמונה, קוד תוכנה או כל פריט אחר אשר כל המשתמשים מסוגלים לבצע בו שינויים להוסיף משוב או ידע נוסף על שינויים של אחרים ולקדם את המוצר והידע המשותף לקבוצה. הסביבה הוירטואלית המתאימה ל - JS מאפשרת תקשורת בין האנשים ומעקב אחר התוצרים וההתפתחות שלהם לגרסאות שונות.
בתוצריו ה - JS מזכיר במקצת סיעור מוחות פנים אל פנים אך הוא שונה ממנו מהותית ולכן יש לו כמה יתרונות:
א) לא קיימת מגבלה של מיקום גיאוגרפי.
ב) אין צורך לכנס את כל האנשים באותו זמן ובאותו המקום.
ג) אופי הדיון אינו "זבנג וגמרנו" יש אפשרות להעמיק בחומרלקרוא מסמכים או להתעמק בקוד תוכנה.
ד) בעיות של סטאטוס או סוגי אישיות שונים פחות משמעותיות.
ה) לא קיימת בעיה של חוסר יעילות בניצול הזמן בגלל מגבלת "זמן אויר" בישיבה.

סיפור סיפורים - Story Telling

Story Telling מתאר פעילות חברתית ותרבותית של שיתוף סיפורים בעל פה או בטכניקות מאמצעי מדיה שונים. בפן העסקי, סטורי טלינג היא טכניקה להעברת מסרים לקהל יעד מסוים באמצעות סיפורים.


זה נראה כמעט ברור מאליו, אבל סיפור סיפורים הוא כל הסיפור. אנחנו חיים, נושמים, צורכים ויוצרים סיפורים בעצמנו , כל הזמן, אפילו מבלי שנהיה תמיד מודעים לכך. נסו למשל לזכור רשימה של עשרה פריטים שאין ביניהם קשר. זו לא תהיה משימה כל כך קלה, עכשיו נסו להמציא סיפור שקושר את החפצים הללו. די בטוח שתגלו שהזיכרון שלכם השתפר פלאים, או שבעצם, אתם בסך הכל אנושיים. המשיכה לסיפורים טבועה כל כך חזק בתוכנו, עוד מהימים בהם אבות אבותינו שמעו סיפורים מסביב למדורה ובוודאי מהימים בהם לא יכלנו להירדם בלי סיפור לפני השינה.


לא חייבים פעלולי אקשן ותקציב הפקה של מיליונים, כדי לרתק ולספר סיפור טוב. הטבע האנושי נמשך לסיפורים. הם מעצבים את אישיותנו, מעודדים אותנו לחלום ומעוררים בנו השראה והזדהות. זה משהו ראשוני כל כך, שרווח עוד לפני שהכתב התפתח, כשהסיפורים עברו מפה לאוזן. חלק מהחוקרים מאמינים שאפילו ציורי המערות היו בעצם צורה קדומה של סיפור סיפורים, אולי כדי לתאר את סיפורו של ציד מוצלח במיוחד, או כדי ללוות טקס פולחן דתי.

המשך
א ב ג ד ה ו ז ח ט י כ ל מ נ ס ע פ צ ק ר ש ת