מאגר ניהול ידעמילון מונחים
א ב ג ד ה ו ז ח ט י כ ל מ נ ס ע פ צ ק ר ש ת
ל
לוגו
חמישה צעדים אל עבר הלוגו שלך...

מהו שוקולד ללא פרה? מהו טעמם של דגני בוקר ללא חיוכו של התרנגול הנשקף מן האריזה? מי מתארח בגבינה עם הבית? ומיהו אותו אבו שוקרי המקורי??

הפעילות השיווקית משרטטת תוואי על פיו יתנהלו המגעים מול הלקוח. בין אם מדובר בלקוח פנים ארגוני ובין אם הלקוח הוא חיצוני קיים צורך לחבר אותו אל השירות המוצע כמו אל ספק השירות ולייצר תקשורת, הבנה ונאמנות. הלוגו הוא הסמל הגרפי המזוהה עם אותה פעולה שיווקית, הפנים של הקונספט, הנוצר במטרה לסמן ולסמל גורם אחר ולהיות מזוהה עימו בתודעת צרכן השירות.

השיווק הוא אחד השלבים מכווני התרבות בפרויקט ניהול הידע, מטרת השלב היא ליצור חיבור רב מימדי בין הלקוח הפנים ארגוני לבין פתרון ניהול הידע בארגון. ממש כמו הד.נ.א. הלוגו הוא הסמל הקטן ביותר הנושא ידע לגבי הארגון כולו, הוא מכפיל את עצמו ובפקודתו נבנים נדבכים נוספים בגוף הארגוני.

לוגו יוצר מציאות, לוגו מיישר קו לגבי עולם התוכן, לוגו מייצר הזדהות עם עולם ערכים מסוים, לוגו מגדיר זהות, יש לך לוגו משמע אתה קיים!

המשך
לוח שעונים - Dashboard

המילה Dashboard הפכה למונח השגור בפי כל מי שעוסק בהצגת מידע, אבל האם אנו באמת יודעים על מה מדובר?

למונח קיימים לפחות שני פירושים המתקשרים לעולם המחשוב- הראשון מתייחס לעיצוב החזותי ולממשק דרכו משתמשים חווים את פתרון ניהול הידע הנבחר (להזכירכם, ממשק הפורטל הראשון של ה- Sharepoint נקרא לפני שש שנים Dashboard ורק מאוחר יותר נולדו ה-Tahoma וה-Sharepoint). הפירוש השני נוגע לחיווי גראפי המציג נתונים ארגוניים מעובדים ועדכניים. אם כן, כשאומרים Dashboard בהקשר של ניהול ידע, למה מתכוונים?

המשך
למידה מסדר שני - Second Loop Learning

בעולם הלמידה אנו מבחינים בשתי רמות למידה: למידה מסדר ראשון שם אנו משפרים תוך שמירה על מסגרת הערכים, הנורמות וההתנהגויות בארגון. בלמידה מסדר שני אנו מאתגרים את ההנחות הקיימות ומשנים אותם: מגדירים נהלי עבודה חדשים או מתודות חדשות, ולא איך להטמיע ולממש את הקיים.

בניגוד ללמידה מסדר ראשון אשר מאגדת שימוש בידע לפתרון בעיה ספציפית בהסתמך על הנחות קיימות או על "מה שעבד בעבר", למידה מסדר שני הולכת צעד אחד קדימה ומאתגרת את ההנחות הקיימות במטרה ליצור תובנות חדשות.

לדוגמא: אם ניקח בעיה (שונה מאוד מעולם התוכן שבו עסקינן) כגון כיצד נוכל למנוע מצב שבו רעידות אדמה גובה קורבנות, למידה מסדר ראשון תבחן כיצד רעידות אדמה מתרחשות ותנסה לחזות את התרחשותן על מנת להתכונן כיאות. למידה מסדר שני תבחן את מושג רעידת האדמה ויכולה להביא למסקנה שרעידות אדמה אינן גובות קורבנות אך נפילת בניינים כן!

אז הנה לנו מושג שצריך לעמוד לנגד עינינו כאשר אנו עוסקים בהפקת תובנות!

 

לקח - Lesson

לקח הנו המלצה להתנהגות עתידית מיטבית הנלמדת על בסיס ניסיון העבר.
לקח הינו תוצר של חשיבה יזומה ואקטיבית המתבצעת בסיום פרויקט, אירוע או פעילות נבחרת אחרת. הוא נוצר כתוצאה של למידה מובנית שבמהותה – ניתוח של התוצאות שזוהו וגיבוש אופן הפעולה הרצוי בעתיד במונחי ביצוע, לצורך מניעת טעויות דומות בעתיד או חיזוק היתרון- היערכות לעתיד. ישנן שיטות רבות להפקת הלקחים המפורסמת שבהן ע"י תחקיר וירידה לסיבות שורש (קידוח).
בפועל, כיוון שמדובר בתהליך מובנה, המתרחש בעקבות תהליכים או אירועים מוגדרים, הוא מכסה על פי רוב רק מעט מתוך סך הידע הארגוני.
אם נביט לרגע על היחס הכמותי בין הלקחים ופרקטיקות נראה שעיקר הידע בארגון נצבר על פי רוב כפרקטיקות תוך כדי תנועה, שהרי הפקת לקח הוא תהליך מורכב וארוך המתרחש רק כאשר מתקיימים תנאים מסוימים. השורה התחתונה היא כי גם ארגונים שמפיקים לקחים משאירים את רוב הידע אצל העובד היחיד ולא מנהלים נכס יקר זה.
מומלץ שכל ארגון המבקש לבצע למידה ארגונית ישכיל לשלב את הפקת הלקחים וניהול התובנות והפרקטיקות זה בצד זה למינוף וצמיחה ארגוניים.

א ב ג ד ה ו ז ח ט י כ ל מ נ ס ע פ צ ק ר ש ת