מאגר ניהול ידעמילון מונחים
א ב ג ד ה ו ז ח ט י כ ל מ נ ס ע פ צ ק ר ש ת
ר
רב היררכיות - Polyhierarchy

מונח בעל שם מכובד להגדרת מצב שבו יש יותר מהיררכיה אחת להצגת תוכן זהה. במערכות מורכבות בהם יש פנייה לקהלי יעד שונים ו/או מקורות שונים לתוכן, יש צורך לעיתים ביותר מהיררכיה אחת. נבהיר ע"י הדוגמאות להלן:

מבנה מטריציוני של ארגונים מכתיב לעיתים היררכיות שונות- ארגון מורכב מחד לפי מגזרים המטפלים בלקוחות שונים; מאידך, לפי תחומי התמחות טכנולוגיים. היררכיה כפולה, "רב היררכיות" מאפשרת יצירת שני עצי תוכן המאפשרים לכל קהל יעד לראות את אותו תוכן מאורגן לפי צרכיו הוא.

דוגמא שנייה מתייחסת גם לתוכן המשויך לאותו קהל יעד: הסתכלות מערכתית או הסתכלות לפי מחזור החיים: למשל, באגף מערכות מידע, נוח יהיה לקבוצה פרויקטלית לנהל את כל התכנים לפי המערכת שאליה משויכים. עם זאת, כאשר עובד בונה אפיון / תכנית עבודה או כל מסמך חדש מהותי אחר, וירצה לנצל את הידע שהצטבר ברמה חוצת ארגון בפרויקטים אחרים, חשוב מאד לאפשר לו באופן נגיש ונוח לגשת לתכנים לפי השלב במחזר החיים: ניהול הפרויקט / אפיונים / עיצובים / תחזוקה וכו'.

כמובן, שניתן לייצג גם יותר משתי היררכיות, אך יש להיזהר, שכן לריבוי ההיררכיות יכולה להיות משמעות תחזוקתית.

 

רשת חברתית - Social Network

רשת חברתית היא זירה שיתופית, בה מנהלים שיח ומשתפים תוכן מוכוון עשייה.


לרשת החברתית 2 מרכיבים בסיסיים:

  1.  צמתים (nodes)- הפרטים המרכיבים את הרשת; לכל אחד מהם פרופיל המתאר אותו אישית, ארגונית או מקצועית.
  2. קשרים (Connections)- חיבורים בין הפרטים, היוצרים את הרשת החברתית ואת רשתות המשנה שבתוכה.

במרחב הציבורי- החוץ ארגוני, הרשתות החברתיות נותנות מענה לצרכי שיתוף שונים:
החל בחיזוק קשרים חלשים ושיתוף בחוויות אישיות (דוגמת Facebook), דרך שליחת מסרים מיידיים (דוגמת WhatsApp), וכלה ברשתות פונקציונאליות (דוגמת Waze).

 

רשתות חברתיות משרתות ארגונים לטובת 2 מטרות מרכזיות:

  1. כאמצעי תקשורת עם הציבור ועם קבוצות יעד משניות (לקוחות, שותפים וספקים).
  2. ככלי לניהול ידע פנים ארגוני (ואז הן נקראות לעיתים "רשתות מקצועיות").

 

בהיבט הפנים ארגוני, הרשת החברתית מחליפה ומעשירה את רכיב הפורום שהיה הרכיב השיתופי בפורטל המסורתי.
היא מאפשרת העברה ושיתוף תכנים בין עובדים, ואף יותר מכך- עבודה משותפת על תכנים.
היא לא בהכרח מחליפה את הפורטל- היא משלימה אותו; בעוד שבפורטל הדגש הוא על הנגשת התוכן, ברשת החברתית הדגש הוא על השיח הנוגע לתוכן.

 

ארגונים או יחידות יכולים לנתח את צרכיהם ולהחליט מה נכון עבורם.
כאשר ההחלטה היא להפעיל רשת חברתית לצד פורטל, יש להגדיר באופן ברור מתי משתמשים במה, כדי להבטיח שימוש מיטבי בכלים.

 

 

רשת מקצועית - Professional Network

הרשת המקצועית (professional network) של העובד הינה אוסף הפתרונות המהווים את ארגז הכלים המקצועיים שלו.  אלו קשורים זה בזה, ולכן ניתן להתייחס אליהם כ"רשת".

עד לפני מספר שנים שימשו כלי ניהול הידע המסורתיים: פורטלים, אתרים וקהילות ידע ככלים העיקריים או הבלעדיים לניהול הידע בארגון.
התפיסה לפיה הידע המקצועי צריך להיות מרוכז בכלי אחד עדיין רווחת בארגונים רבים. 
עם זאת, בשנים האחרונות, התפתחו כלי WEB2 והפכו נפוצים ברשת ובארגונים- כלים אלה משמשים היום מקורות מידע מקצועיים עבור העובדים, לא פחות מן הכלים המסורתיים.
הסיבה לכך היא אופן זרימת המידע. בעוד כלי ניהול הידע המסורתיים משמשים בעיקר לזרימת מידע כלפי מטה, כלי WEB2  הם כלי שיתוף המאפשרים למשתמשים להוסיף מידע או לשנות מידע קיים (WIKI), לתרום מהידע ומהניסיון שלהם ולקבל על כך תגובות (בלוג), ולבחור את המידע שאליו יחשפו בהתאם לתחומי העניין שלהם (RSS). בכל מקרה, ברוב המקרים מדובר על כלים הנוספים לפורטל ומקושרים ממנו, אך לא מהווים חלק אינטגראלי ממנו.
נוסיף על כך את השימוש בכלי WEB2 ברחבי הרשת, שיוצרים הזדמנות להעשרה מקצועית ממקורות חיצוניים ולפיתוח קשרים מקצועיים עם עמיתים מחוץ לארגון.
  
טוב או לא? עניין של תפיסה, אך דבר אחד בטוח- תחום ניהול הידע הוא תחום דינמי. הוא מתפתח ומתחדש כל הזמן. הכלים שתוארו משלימים זה את זה, ויוצרים, כאמור, את ארגז הכלים המשמש את העובד בחייו המקצועיים. 

 

רשתות מייצרות ערך - Value Networks

המונחים "רשת חברתית" ו"הון חברתי" נטבעו עמוק בתוך עולם המושגים של ארגונים רבים. אנשי מפתח בארגונים מודעים לרשתות חברתיות הנרקמות בין ארגונים ובתוכם, הם יודעים להצביע על השחקנים המרכזיים, על טיב הקשרים בינם ואיזה שחקן יכול "להוביל" לאחר. אך נדבך משמעותי בהבנת הרשתות הסובבות וטוות ארגונים יחדיו היא ההבנה של הערך המוסף שיש לרשתות אלו, עד כמה הרשת תורמת ליצירתו של ערך מוסף ייחודי ומה טיבו?
רשתות בעלות ערך (value networks), הינן רשתות שעצם קיומן מייצר לארגון תועלות חברתיות וכלכליות.

 

המשך
א ב ג ד ה ו ז ח ט י כ ל מ נ ס ע פ צ ק ר ש ת