ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון אוקטובר 2007 - מהדורה מס' 97
גיליון אוקטובר 2007 - מהדורה מס' 97
גיליון:
מיתוג מחודש בחברת ROM Knowledgeware

בימים אלה, לאחר כ - 9 שנים,  הסתיים פרויקט מיתוג מחדש של חברתנו. מטרת המיתוג הייתה התחדשות ועדכון המותג.  תוצריו העיקריים של הפרויקט הם לוגו החברה שהוחלף,  צבעי החברה שהשתנו ואתר האינטרנט ששודרג עיצובית ואף תכנית. במסגרת שדרוג האתר אף הועלו אזורי תוכן חדשים כגון: בלוג, פירוט השירותים בהם אנו מתמחים וכן, מסגרת הניווט שופצה ושופרה לנוחיותכם. בהזדמנות זו, ברצוננו להודות לכל מי שעזר ותרם לתהליך, לאורי גינזבורג לשעבר CTO ב - ROM Knowledgeware וכיום יזם startups ולחברת Sleepwalker אשר הפכה את חזוננו למיצג גרפי מרשים.

קורס "לדעת יותר" מבית ROM Knowledgeware

ההרשמה לקורס "לדעת יותר" מבית ROM Knowledgeware בעיצומה.

הקורס, בהיקף של כ - 40 שעות לימוד, יתקיים במתכונת של 5 מפגשים חד שבועיים בין התאריכים24/10/07 ל-21/11/07.

כחלק ממגמת התפתחות והתחדשות שחרטנו על דגלינו, ועל מנת להתאים את מתכונת הקורס לצרכים שזיהינו, שדרגנו את מתכונת הקורס, כולל הוספה של תכנים חדשים.

 

בין הנושאים הנלמדים בקורס:

  • אתרים ופורטלים
  • קהילות ידע
  • ניהול לקחים
  • ארגון תכנים
  • WEB 2.0 והשלכותיו על ניהול הידע הארגוני
  • סדנת התאמת פתרונות לצרכים הכוללת התנסות אמיתית בשטח.

לבוגרי הקורס תוצע פגישת ייעוץ חינם בתום הקורס, לבחינת יישום הנושאים שנלמדו בארגונם.

הקורס מותאם למנהלי ידע, לכל מי שעוסק בתחום ולכל מי שמעוניין להתמחות בתחום.

 

למידע נוסף וטופס הרשמה לקורס לחצו כאן

 

בינה עסקית מנקודת המבט של ניהול ידע

בתאריך 24/9/07 פורסם בעיתון הארץ, במסגרת מוסף ייחודי לנושא בינה עסקית, מאמר מקיף בנושא: "ניהול ידע ופורטלים בעולם ה - BI". המאמר שנכתב על ידי גב' מוריה לוי מנכ"ל ROM Knowledgeware, סוקר את עולם הבינה העסקית מנקודת המבט של ניהול הידע ומסביר כיצד למעשה הם משיקים ומשלימים האחד את השני.

לקריאת המאמר לחצו כאן.

נכתב ע"י דודי רוזנטל ROM Knowledgeware

נתחיל מהסוף...

בחור צעיר בשם אלברט איינשטיין פעם טען: 

Everything that can be counted does not necessarily count, everything that counts cannot necessarily be counted…

כמעט כל מי שעוסק בעולם ניהול הידע נדרש למדוד ולכמת את תוצרי פעילותו. בעולם זה, מה שחשוב הוא למדוד את מה שצריך ולא למדוד מה שאפשר.

 

כמנהלי ידע אנו נדרשים לעיתים להציג לממונים עלינו מדדי הצלחה לאותן פלטפורמות טכנולוגיות שדרשנו, הקמנו, ואותן אנו מתחזקים בנחישות.

בדרך כלל, מיד עם בוא הדרישה, אנו שמים פעמינו אל מחולל הדוחות ומתחילים לספור ביקורים בדפים מסוימים, לחיצות, דיונים וירטואלים וכל סוג אחר של פעולה שרומזת על שימוש בכלי שאותו אנו מייצגים. המדדים אותם קל ביותר להראות הם נתונים סטטיסטיים על כמות ביקורים, כשהמדד - ברור: ככל שיש יותר כניסות של משתמשים - הדף פופולארי יותר.

כלי סטטיסטי הוא תשתית בהחלט תומכת לניהול מושכל של סביבות וירטואליות, אם זאת, יש להתייחס בזהירות להסקת המשמעויות מדירוג סטטיסטי גבוה של אתרים, דפים וכו'. הפופולאריות הסטטיסטית אינה מעידה בהכרח על המשמעות הערכית. כמות ביקורים אינה מדד אולטימטיבי ללמידה ארגונית ולניהול ידע משום שהיא מעידה על כמות הפעמים שגולש הגיע למקום מסוים – וזהו...
קודם כל - הכמות אינה מעידה על השימוש שעשה במה שמצא, על הערך שנוצר מכך, על התרומה שהייתה לכך על פעולה שעשה בעקבות כך, כלומר על החשיבות שהייתה לכך עבורו, ועל יצירת ערך עסקי חדש לארגון.

בעולם שלנו, עולם  ניהול הידע, מה שמייצר ערך הוא דווקא מדד איכותני (מה מצאתי?, מה המשמעות של מה שמצאתי?, מה הפעולה שאני עושה בעקבות כך?, מה הערך החדש שנוצר?) ולאו דווקא מדדים כמותניים (כמה נגיעות/פגיעות/ביקורים/ביקורים חוזרים?).
בנוסף לכך - לעתים רבות, המדד בעל המשמעות הרבה ביותר אינה כמות גדולה של 'פגיעות', אלא דווקא פגיעה אחת בודדת, המביאה ערך רב לגולש ובעקבות כך - לארגון.

במרבית המקרים מוצאים כי הדף הפופולארי ביותר הוא מדריך הטלפון הארגוני, או תפריט חדר האוכל או מידע ארגוני דומה. זה חשוב מאוד, אבל זה טריוויאלי. חשוב יותר לבדוק דווקא כמות ביקורים נמוכה של אתרים או דפים העוסקים בנושאי הליבה של הארגון. זה יכול לתת כיוון יותר נכון לשאלה האם פריטי הידע שטרחנו כל כך להכניס, רלוונטיים למישהו.

האם צורכים ידע או רק צורחים שהוא איננו? כשצורכים ידע, האם זה ידע רלוונטי לנושאי העיסוק המרכזיים שהארגון עוסק בהם?

קשה מאד לנהל סביבה וירטואלית ללא כלים תומכים המנתחים התנהגויות, תדירויות, תנועה, זרימה ועוד משתנים, בתשתיות ידע. אך בכל זאת, כמו שציינתי בהתחלה, יותר חשוב למדוד את מה שצריך ולא את מה שאפשר. היות וכך, מדידת ניהול הידע אמורה, בראש וראשונה, לבחון האם יעדי הארגון משופרים בעקבות פעילות ניהול הידע.

כדי לבחון שיפור בהשגת יעדים יש להגדיר מדדים עסקיים, תלויי תוכן שאינם קשורים ישירות בניהול הידע אלא בתוצאותיו. מדדים מסוג זה נקראים מדדי תפוקה.

המדדים מוגדרים כאמור, בראש וראשונה לבחינת השינוי בעקבות ניהול הידע. בזמן תהליך המדידה מומלץ ליישם כמה הנחות שעל בסיסם יבנו המדדים:

  • אין להפוך את האמצעי (מדידה) למטרה בפני עצמה, ברמת ההשקעה בנושא.
  • מדידת פעילות אינה תחליף לניהול הנושא, אלא אמצעי אחד מיני כמה, בקרב המנהלים המבקשים לנהל ידע ביחידתם.
  • ישנו איזון בין מדדי ביצוע למדדי תפוקה. ככל שיחלוף הזמן ישתנה האיזון לטובת מדדי התפוקה. הסיבה: מדדי הביצוע חשובים מאד לסיוע בתהליך ההטמעה, ולכן חשיבותם פוחתת עם הזמן.
  • ישנו איזון של מדדים כמותיים ומדדים איכותיים ללימוד מגמות מחד אך גם לקבלת תמונת עומק מאידך.
  • חשובה מגמת המדידות לאורך זמן. ניהול ידע הנו שינוי תרבותי וישנן אוכלוסיות בהן הקצב איטי יותר. הלה לגיטימי, אך יש לוודא התקדמות כל העת.
  • יש לבחון הן את רמת השימוש והן את רמת תרומת הידע בנושאים השונים.

 

אז מה הם בעצם אותם מדדים איכותיים שדרכם ניתן למדוד את ניהול הידע בארגון?

מדדים אלו, כפי שטענתי, צריכים למדוד את התפוקה העסקית של הארגון:

  • חסכון בזמן הנובע מניהול הידע.
  • הוזלת (אפקטיביות) ביצוע משימות העבודה השוטפות.
  • הקטנת הטעויות שנבעו מאי ניהול הידע.
  • שיפור האיכות הנובעת מניהול הידע.

מומלץ להמשיך ולחדד את המדדים בהתאם לצרכים העסקיים בהם עוסק ניהול הידע.

את המדדים האיכותיים ניתן לאסוף בכמה דרכים:

א.      סיפורי הצלחה / כשל במסגרת ההטמעה (ע"י צוות ניהול הידע) ובפעילות השוטפת (ע"י בעלי התפקידים המרכזיים).

ב.       שאלון (סקר) שביעות רצון (חצי) שנתי שיבוצע לכל  סוג כלי וימולא בנפרד לפי עולמות התוכן בהן ממומש סוג הכל (איכותי!!)י.

ג.        ראיונות מדגמיים רבעוניים שיבוצעו בכל רבעון לחלק מן הכלים/עולמות תוכן.

במידת האפשר, תבוצע הערכה כספית לגבי התועלת / חסכון שנבעו משימוש בכלי ניהול הידע.

המדידה אינה תהליך קל. מעבר לכך, אינה פשוטה היות וקשה לכמת את יתרונותיו האמיתיים של ניהול ידע, ובוודאי שבטווח קצר ועל בסיס תקופתי קבוע. למרות זאת, הן בגלל לחץ הארגונים ל- ROI, והן בגלל שכך נכון הדבר, יש להשתדל בכל ארגון, עם המעבר לניהול ידע שיטתי, למצוא את שביל הזהב למדידה שתהיה משמעותית מחד אך לא תהפוך לנתיב המרכזי מאידך.

 

נכתב ע"י מוריה לוי ROM Knowledgeware

The Knowing-Doing Gap

How Smart Companies Turn Knowledge into Action

ספרם של Jeffrey Pfeffer and Robert Sutton

 

מכירים את הדברים שכל כך טריוויאליים, אך רק בדיעבד?  הספר The Knowing-Doing Gap  הוא ספר שכזה. הוא דן בבעיה שגם קשורה לניהול ידע, אך בעיקר משלימה אותה:

איך זה שכל כך הרבה ארגונים יודעים את כל התשובות הנכונות, אך בכל זאת מפספסים ועושים שגיאות רבות, לפעמים על גבול השטות?

איך זה שמנהלים כה רבים, היו בסדנאות ניהול כה מתקדמות, העסיקו כל כך הרבה יועצים שגיבשו רעיונות טובים ונכונים, ובכל זאת, המנהלים המשיכו לנהל את החברה כמו ביום שלפני הידע?

לא מספיק לדעת. צריך ליישם. זה ברור לכולנו, אך עם יד על הלב, כנראה שקרה לכל אחד מאיתנו שסיים קורס או סדנה, או למד ספר, או סתם החכים משמיעת אחרים בדברים הרלוונטיים לו; ובכל זאת, לא יישמנו. לא למחרת, גם לא לאחר שבוע ושנה.

ברור לכולנו שללא יישום, הידע אינו שווה. לכן ברור לכולנו, כמנהלים ומנהלי ידע, שהקטנת הפער, בארגונים בהם אנו פעילים, הנה הכרחית ודחופה.

היה קל לנו לחשוב, שארגונים העוסקים בניהול ידע אינם סובלים מתופעה זו. הרי, ככלות הכל, יש בארגונים אלו הבנה שידע הפך לגורם מרכזי בהצלחת הארגון. באופן חלקי הדבר נכון: ארגונים המצליחים לנהל גם את הידע הסמוי, לשתפו וגם לגרום לאנשים להשתמש בו, משפרים את יכולת היישום. למידה מתוך עשייה, מייתרת את הסוגיה כלל. אלא שאין הדבר תמיד כך. במקרים מסוימים, עצם העיסוק בניהול ידע דווקא מקשה על יישומו, בגלל דגשים לא נכונים שניתנים בתהליך (דגש על טכנולוגיה, דגש על השורה התחתונה ולא על הרציונאל וכדומה).

מה הגורמים לכך, ואיך נמנעים מהיותנו ארגון שאינו מיישם? הספר דן בכך, תוך ניתוח הסיבות המרכזיות, הגורמים המקשים עלינו להשתנות, ודרכים לעתיד טוב יותר. מאמר זה סוקר את עיקרי התורה המוצעת, אך חסר את ההרחבה והדוגמאות הרבות הממחישות את אמיתותה. בהקשר זה ראוי לציין את Men Warehouse, SAS  ו- HP המוזכרות בדוגמאות רבות כארגונים ראויים לחיקוי.

מומלץ לקרוא? מאד. מומלץ עוד יותר ליישם.

 

הסיבות העיקריות לפער בין ידע למעשה הנן:

דיבורים במקום מעשים              

קל להיצמד לעבר גם בהווה

פחד מונע עשייה

מדידות חוסמות שיפוט טוב

תחרות פנים ארגונית הופכת חברים לאויבים

 

קל ליצור ארגון חדש נכון. יותר קשה להשתנות ממצב נתון. לקראת סיום הספר, מביאים  המחברים שלושה סיפורים של ארגונים שהצליחו להשתנות ולהפוך לארגונים מבצעים: British Petroleum[1], Barclays Global Investors ורשות הדואר בניו-זילנד. המטרה: ללמד אותנו שזה אפשרי, שלא נחשוש שבארגון שלנו לא ניתן ליישם. ניתן לראות את הרגישות בה נבחרו ה- Case Studies המייצגים חברות מיבשות שונות, גדלים שונים ומגזרים שונים.

בסיום הספר ישנו סיכום לדברים. בחלקו אמנם הוא אינו מחדש אלא חוזר על הנאמר, אך זהו טבעו של סיכום וגם כאן הוא בהחלט מוסיף כי נותן פרספקטיבה מעט שונה.

 

מפת המאמר


 


 

דיבורים במקום מעשים
ישנן מספר וריאציות שונות של סוגיה זו, סוגים שונים של "דיבור" המשמשים תחליף למעשה בפועל. עם אלו ניתן למנות:

1.    החלטות:  ישנה אמונה לעיתים בארגונים, שעצם קבלת החלטה הנו מספק, וההחלטה תבוצע מעצמה. ארגונים נוטים להניח שהמשימות מתבצעות מעצם קבלת ההחלטה ותיעודה בסיכום הפגישה. מנהלים במקומות מסוימים נוטים להשקיע יותר בקבלת ההחלטה מאשר בצעדים ליישומה.

2.       מצגות: מצגות נראות טוב. מצגות מוצגות בפני בכירים בארגון ונוטעות בהם ובנו רושם אינטליגנטי, רושם של אנשים חושבים. קל מאד להתמקד בהכנת המצגות, בהכנת האסטרטגיה והניתוחים, ולהשקיע בהם מאמצים כה רבים, עד כי לפעמים אנו שוכחים שהם רק שלב מקדים לעשייה, ולא עשייה כלל וכלל.

3.       מסמכים: וריאציה הדומה לזו של המצגות, אך בפורמט מעט שונה, הנה המסמכים. הכוונה, לעיסוק מסיבי במסמכי נהלים מחד או דו"חות בקרה מאידך. הם מאפיינים פרויקטים שהתוצרת העיקרית או היחידה שלהם הנה עוד נייר. דוגמא לכך המובאת בספר (מחברה ידועה שכולנו מכירים היטב) הנה פרויקט שיפור איכות שהתמצתה בפרויקט כתיבת נהלים ללא שיפור איכות כלל.

4.       משפטי חזון וערכים: בארגונים רבים אנו מסתובבים במסדרונות ורואים פלקטים גדולים שכוללים את חזונו של הארגון וערכיו. ביותר מידי ארגונים, החזון והערכים שנוסחו כה יפה, נשארים כפלקט על הקיר ולא מפעפעים לתוך התרבות הארגונית הלכה למעשה. לצערנו, חלק מהארגונים נוטים לשכוח שעצם הגדרת החזון והערכים ופרסומם בחברה אינם מספיקים כדי להפכם לרוח ארגונית.

5.      תכנון: מלמדים אותנו שחשוב לתכנן לפני עשייה. קל ליפול בשבי התכנון, ולהתמקד בו. יותר מידי פעמים, אנו משכנעים את עצמנו שאם יש לנו תכנית, ואם השקענו בתכנונה, הרי שבזו נגמרה הבעיה, ולעיתים על כן, נגמרת כאן גם העשייה.  זמן אדיר, לא פרופורציונאלי, משאבים וקשב ארגוני מושקעים בתכנון, ולעיתים לא נותר מספיק תקציב, זמן או כוחות, אחרי ההשקעה המרובה, כדי ללכת ולממש. חשבו רק על מספר הארגונים שהשקיעו בתהליך מיפוי כולל של צורכי הידע, ונשארו עם תכנית נהדרת אך ללא ניהול של הידע.

[1] ניתן לקרוא על פעילות ניהול הידע בחברה זו בספרם של קוליסון ופרסל – ללמוד לעוף. סיכום הספר במאמר של הח"מ בפורטל ניהול הידע www.kmrom.com

מדוע מתרחשת התופעה? מדוע אנשים נוטים לדבר (בארגון)?

ניתן להצביע על מספר סיבות:

ý   דיבור חכם הנו מיידי, מעשים חכמים באים לידי ביטוי רק לאחר תקופת זמן.

ý אנשים המעבירים ביקורת נראים או נשמעים חכמים יותר.

ý   אנשים המדברים הרבה נחשבים על ידי אחרים כבעלי שיעור קומה והשפעה ארגונית.

ý   בתי ספר לניהול מושתתים על דיבורים.

ý ארגונים בוחרים אנשים לתפקידים, וספקים לביצוע, בדרך כלל על בסיס דיבור (ראיון/מכרז) שכן אינם תמיד מכירים את מעשיהם די כדי לאומדם בעצמם.

 

 

 

 

 

כיצד ניתן לעודד עשייה ולא דיבור?

ישנן מספר טכניקות שיסייעו בעידוד העשייה והקטנת הדיבור:

ý   קידום פנימי של אנשים יביא לידי ביטוי יותר מעשים.

ý   מנהלים בכירים שמעורבים בעשייה Hands-on ומשמשים מודל עשייה לעובדים.

ý   הערכת הפשטות והימנעות ממורכבות (בדיבור וברעיונות המובעים).

ý   דיבור מוטה עשייה; מעקב אחר החלטות.

ý   כאשר נתקלים בבעיות, התמקדות בחלופות לפתרון שעובדות, ולא בלמה לא ניתן לפתור את הבעיה.

 

 

 

 

קל להיצמד לעבר גם בהווה
ארגונים הנכשלים ביישום מה שהם יודעים, מתנהגים, פעמים רבות, כאילו ההווה הנו תשקיף מדויק של העבר. למרות שהתנאים השתנו, למרות שארגונים חווים אי הצלחה בשורה התחתונה, ולמרות שרוב המנהלים שנשאל מכחישים אמירה זו, רבים מהם נצמדים לדרכי העבר, ולא מתאימים עצמם למציאות חדשה. לנו כמנהלי ידע ברור עד כמה חשוב הזיכרון הארגוני, עד כמה חשוב שלא להמציא את הגלגל מחדש; אך עם זאת, צריך להיות לארגונים ולנו ברור מאד שלעולם הבעיות והאתגרים משתנים ורק דומים לעבר, אך לא זהים להם; ניהול הידע בכלל והזיכרון הארגוני בפרט אמורים להיות כלי מסייע לקבלת החלטות חדשות, ולא תחליף להם.

אין ספק שיותר מהר להמשיך לנהוג היום ומחר כפי שנהגנו היום. אין גם ספק, שלולא היינו בוחרים לעשות זאת באופן אוטומטי בהרבה ממעשינו, לא היינו יכולים להספיק כלום. אם כל יום היינו לומדים מחדש איך להשתמש במזלג, איך לחצות את הכביש ואיך לשכור אנשים חדשים לעבודה, לא היינו מספיקים עשירית ממה שאנו עושים.

אין גם ספק שכל שינוי קשה לנו כפרט וכארגון. לכן קל להיצמד לעבר.

מדובר פעמים רבות בהוכחה חברתית.  היצמדות לעבר הנה דרך להצדיק את הפעילות שעשינו בעבר כנכונה. עצם השינוי, כך אנו חוששים, "יוכיח" למאן דהו שאפילו אנו לא חושבים שנהגנו כראוי, ולכן אנו משתנים. כאשר אנחנו לא בטוחים איך לנהוג, רבים מהם אוטומטית מחקים את הסביבה ובעיקר את המתחרים, המהווים חברות הדומות להם. היות וברור, כפי שנכתב לעיל, שלא ניתן לנתח כל פעילות מחדש כל יום, בהחלט קיימת פה דילמה, מתי ההוכחה החברתית וההיצמדות לעבר הנה מוצדקת וראויה כדרך להבטיח פעילות גם בהווה, ומתי היא ראויה לבחינה מחודשת, או אפילו למהפך.

מלכודת נוספת הגורמת להיצמדות לעבר הנה דווקא איומים חיצוניים. כאשר ארגון נקלע לקשיים מבחוץ, הטבע האנושי, האישי והקבוצתי, מתחפר פעמים רבות בשיטות ההתמודדות עברו. הקשיים משתקים אותנו ומקשים עלינו לבצע שינוי, דווקא בתקופת לחץ, גם אם די ברור למסתכל מהצד, באופן אובייקטיבי שהפעילויות בהם נוקטים וההתנהגויות הנצפות, אינן דרך נכונה להתמודדות עם המצב העכשווי.

חולשות נוספות שלנו כאנשים הגורמות לנו להיצמד לעבר כוללות:

ý מחויבות לעבר מחזקת את הזהות הארגונית. זהות ארגונית חזקה, תרבות ארגונית שאנו מזדהים איתה, מקשים עלינו לשנות את התנהגותנו, מתוך חשש לפגיעה בזהות זו.

ý הצורך בסגירות קוגניטיבית, הצורך להקפיא את העבר ולהצדיקו (דיסונאנס קוגניטיבי) גם אם לא היה כזה. קשה יותר לראות במצב כזה שיש כלל צורך בשינוי.

ý אנשים מחזיקים בתפיסות שונות מהעבר לגבי מה אפשרי ומה לא אפשרי , מה ניתן ומה לא ניתן לבצע בעתיד.

איך ניתן להתגבר על בעיית ההיצמדות לעבר?

ישנן שלוש שיטות מרכזיות:

1.       בניית ארגון חדש: בניית ארגון חדש הנה ללא ספק הדרך היקרה ביותר הן ברמת משאבים כספיים והן ברמת  זמן; אך בניית ארגון חדש הנה כנראה גם הדרך האמינה ביותר כדי להבטיח שאנשים יפתחו זהות ארגונית חדשה ופחות יטו להיצמד לעבר. שיטה זו רלוונטית רק במעט מקרים, ולא ניתן כל פעם שיש לנו בעיה לפותרה בדרכים מהפכניות שכאלו. עם זאת, יש דוגמאות רבות של חברות שכך נהגו, אם בבנייה מחודשת של הארגון כולו, או של חטיבות חדשות ייעודיות שלמעשה הפכו להיות ארגון בתוך ארגון, כאשר את תת הארגון בנו עם זהות מחודשת, כדרך להימנע מהיצמדות לטעויות העבר של ארגון העל.

2.       שבירת המוסכמות בתוך ארגון קיים: משברים, קטנים וגדולים, יכולים לשמש כנקודת מפנה להתנתקות מהעבר. שבירה שכזו קשה, אך ניתן לזהות מספר מאפיינים בהם תצליח:

ý       כאשר יש התערבות במעשים, במחשבות ובתחושות של האנשים (משהו שינער אותנו).

ý       כאשר משהו חיצוני, או יזום ע"י הארגון, מקשה על ההיצמדות להתנהגות העבר (דוגמאות סימבוליות של מנהלים ומנהיגים הנותנים דוגמא אישית עוזרים כאן מאד). למעשה, יש כאן הכרח לעבור לעתיד בגלל מחיקת החלופה לעבוד כבעבר.

ý       כאשר הדרכים החדשות בהן יש לנהוג, ברורות, ישימות ומתוקשרות בארגון.

ישנה כאמור חשיבות מכרעת להובלה מנהיגותית של מנהלים במצבים שכאלו.

 

 


 

3.       הימנעות: יצירת אקלים ארגוני מלכתחילה בארגון המונעת היצמדות לעבר. מתאפשר כאשר בדרך קבע מתחקרים, בוחנים אפשרויות התנהגות חדשות ולומדים, כדרך חיים ארגונית.

פחד מונע עשייה
המחברים, שחקרו את סוגיית הפער בין ידע ומעשים, במשך מספר שנים, תוך הסתמכות ולימוד המצב בארגונים רבים, מצאו נקודה משותפת לכל הארגונים בהם קיים הפער: פחד וחוסר אמון. תפיסת העולם של דמינג, גורו האיכות "Drive out fear" אומר הכל.

אני מודה, שבתחילת הקריאה, אמרתי לעצמי שפרק זה נובע כנראה מכתיבתו של הספר בשנת 2000, שבע שנים לפני שקראתיו. היום, יש יותר כוח לעובדים, ואם אינם מרוצים ועל אחת כמה וכמה חוששים ופוחדים, בוודאי יעברו למקום עבודה אחר. אולם מעמוד לעמוד השתכנעתי, שאולי העטיפה שונה, אך פחד וחוסר אמון, עדיין קיימים לצערנו, ולא במעט ארגונים (ומהם שבע שנים אחרי הכל, בחיי העולם והארגונים?) סקרים המצוטטים בספר מלמדים שלמרות שאנשים ממשיכים במקום עבודתם, ישנו פער משמעותי ברמת ביטחונם למצוא עבודה חלופית אם יעזבו וברמת אמונם בהבטחות המנהלים, ברמת אמונם ביושרה של החברה וברמת ביטחונם ביכולת שלא להסכים עם ההנהלה.

פחד וחוסר אמון מתחילים מלמעלה, מההנהלה. פחד וחוסר אמון מחזקים ולעיתים אפילו יוצרים את הפער בין ידע למעשים במספר דרכים:

1.       פחד גורר חשש של אנשים למקום עבודתם אם לא "יתיישרו", ולכן מונע מהם להביע את דעתם ולשנות, גם אם ברור להם שהם והארגון אינם פועלים נכון.

2.       מנהלים לא אוהבים את מביאי הבשורות הרעות. הכפופים להם (גם אם הם מנהלים) משתדלים להימנע ובאופן טבעי לדווח על כך פחות. המנהלים מסתובבים בתפיסה שמצב הארגון טוב בהרבה מזה שבפועל.

3.       עובדים המפחדים ממנהליהם מביאים את עצמם לשקר לגבי אופן הצגת התנהלות הדברים, כך שגם אם נשאלים, נותנים תשובה ש"תוציא אותם טוב".

4.       ארגונים בהם יש פחד נוטים להתמקד בטווח הקצר, גם על חשבון הטווח הרחוק. הלה, כדרך להגן על עצמם עכשיו, גם אם יש מחיר עתידי (לכך נדאג כבר בעתיד). ארגונים שכאלו נוטים אפילו, כך מתברר, להתעלם מהטווח הרחוק, גם כאשר התחשבות בו אינה על חשבון הטווח הקצר.

כיצד נתגבר על פחד וחוסר אמון בארגון?

ישנם ארגונים שהצליחו להתגבר על פחד וחוסר אמון. ארגונים שכאלו מצליחים קודם כל לשתף ולפתח ידע, דבר שכמעט ואינו אפשרי בארגונים בהם הפחד שולט.

כלים להתגברות על הפחד כוללים:

ý       קידום אנשים "מביאי הבשורות".

ý       הענשת אי מעשה, לא הענשת מעשה שכולל בתוכו טעויות.

ý       עידוד המובילים לדבר על כישלונותיהם ועל מה למדו מהם.

ý       עידוד השיח הפתוח.

ý       מתן ההזדמנות השנייה (וגם השלישית) לאנשים שכשלו.

ý     הדחת מנהלים, ובעיקר מובילים המשפילים אחרים.

ý       למידה משגיאות, ואפילו חגיגתם כהזדמנות ללמידה.

ý       אי הענשת אנשים המנסים דברים חדשים.

התגברות על הפחד קשה בתנאים רגילים, על אחת כמה וכמה כאשר חברות נמצאות בתנאים קשים. לעיתים נדרש לצמצם ונדרש לפטר. בעיתות שכאלו ראוי:

1.       לתת לעובדים כמה שיותר מידע מקדים על מה שיקרה.

2.       להסביר לעובדים את הרציונאל לתהליכים הפוגעים בהם.

3.       לתת לאנשים כמה שיותר שליטה בתוך התהליך.

4.       לגלות כמה שיותר חמלה והזדהות רגשית (אמפתיה).

לעיתים אפילו כדאי לשקול את היתרונות והחסרונות שבצמצום ולקחת בחשבון את ההשלכות על הנותרים. התנהלות המערערת את ביטחונם הרגשי של העובדים מערערת את יציבותה העסקית של הארגון.

 

מדידות חוסמות שיפוט טוב
מדידה היא כלי ניהולי חשוב ומוערך במאה ה- 21. אך מדידה יכולה להפוך בקלות לכלי החוסם את הפיכת הידע למעשים.

איך ולמה מדידות יוצרות בעיות?

ý       מדידות גורמות לארגון להתמקד במה שנמדד ולא במה שלא נמדד. התחומים שבהם אין מדידה נחשבים פחותים, ולכן מוזנחים, ונוצרים פערי ידע-מעשה.

ý       מדידות גוררות התמקדות בטווח הקצר (הנמדד) והתעלמות מהטווח הרחוק. מדידות תכופות מגבירות מגמה זו (חודשיות ורבעוניות).

ý       מדדים סבוכים ו/או רבים (למשל ב- Balanced Scorecards) מקשים על העובד והארגון להתמקד גם במה שכן נמדד. כיצורים אנושיים אנו מוגבלים בכמות הממדים להם אנו יכולים לתת קשב בו זמני.

התובנה המרכזית היא שמדדים אמורים להיות מדריכים המכוונים את העובד להתנהגות נכונה, אך לא מספיק "חזקים" כדי לגרום לו לאבד את שיקול דעתו, ולהפעיל את שכלו שכה חשובים בהפיכת הידע למעשה.

מדוע כה קשה ליצור סט "נכון" וטוב של מדדים?

ý       כי ארגונים מתקשים להגדיר מדדים פשוטים דיים אך מייצגים דיים להתנהגות אנושית ראויה.

ý       כי בעלי מניות לוחצים למדידה המעניינת אותם, אך לא תמיד עולה בקנה אחד עם מה שצריך לעניין את העובדים והארגון.

ý       כי קל כל כך להוסיף מדדים; קל כל כך לסבך מדידה.

ý       ישנו פער משמעותי בין מה שקל למדוד לבין מה שנכון למדוד.

מדידה טובה:

1.       מודדת קבוצה ולא פרט (כי ביצועים טובים נבנים מהתלות והמחויבות ההדדיים).

2.       מודדת את ההתאמה לפילוסופיה ולערכי הארגון (המדריכים את העובד להתנהגות ראויה) ובצידם רק מבטיחה את    ההתקדמות הארגונית ליעדים הרצויים.

3.       ממוקדת תהליכים (התנהגות נכונה) ולאו דווקא תוצאות (!)

4.       פשוטה ולא כוללת ממדים ומדדים רבים מידי.

5.       מתפתחת עם הארגון במהלך השנים.

תחרות פנים ארגונית הופכת חברים לאויבים
הרבה מאיתנו אנשים תחרותיים. המציאות העסקית מעודדת תחרות והורגלנו שנים רבות לחשוב שתחרות הנה ההפך של עצלות. הורגלנו לחשוב שתחרות מעודדת עשייה ומעודדת ביצועים.

מחברי הספר בחנו לעומק את נושא התחרות בתוך הארגון, והגיעו למסקנה חד משמעית: תחרות פנים ארגונית הנה גורם משמעותי המונע מידע קיים לזרום בארגון, ולכן מונעת הפיכתו למעשה ברמה הארגונית.

1.       תחרות בתוך ארגון מקטינה את רצונו של עובד לסייע לעמיתים, שכן הוא תמיד מושווה אליהם בביצועיו (מובאת דוגמא של ניתוח יחידה עסקית של חברת תוכנה וה-Bugs  הרבים שהיא מפיקה למרות בדיקות האיכות הקיימות בה).

2.       תחרות בתוך ארגון גורמת לכך שיהיה קל לנו יותר ללמוד מספקים ועמיתים חוץ ארגוניים, מאשר שנודה שאנו יכולים ללמוד משהו מעמיתנו בתוך הארגון.

3.       תחרות בתוך ארגון תמיד מסתיימת עם מאוכזבים, אלו שלא ניצחו בה. אלו, פעמים רבות, ממורמרים על אי זכייתם ואנו יוצרים אקלים ארגוני לא טוב.

 

ארגונים מודעים לבעייתיות שנוצרת מתחרות. אף אחד מהנקודות שהוזכרה לעיל אינה מהפכנית או אינה חדשנית אפילו.

מדוע, אם כן, ארגונים ממשיכים בקידום תחרותיות פנים ארגונית שאינה בונה? כנראה, כי כה הורגלנו בתחרות, שקשה לנו להשתחרר ממנה למרות חסרונותיה בארגון; כנראה, כי בחירת מנהלים וקידום עובדים בארגון, יוצרת תחרות ולכן המנהלים גם הם תחרותיים.

תחרות ארגונית תהיה מזיקה כאשר:

ý       לאנשים יש תמריץ להתעלם מעזרה לאחרים, או אפילו להקטין הצלחת האחר כדי להצליח בעצמם.

ý       מנהיגים מתנהגים כאילו הצלחת הארגון הנו סכום פשוט של הצלחות הפרטים שבה (ולא עבודת צוות!).

ý       כאשר המנהלים מעודדים תחרות סכום אפס (אל מול כמה מנצחים יש הרבה מפסידים).

ý       מדידות השוואתיות ולא אבסולוטיות.

ý       מנהלים ומובילים נבחרים בגלל שהם עצמם תחרותיים, והם מעודדים תחרותיות (Role Modeling שלילי).

ý       מעט קשב מושקע בכוחם של החריגים ובהגשמה העצמית של העובדים, ולכן עובדים רבים שאינם מתאימים לקריטריוני ההצלחה, מסומנים כמפסידנים.

כיצד ניתן להתגבר על יצר התחרותיות ועל הנזקים שיכולים להיגרם מהתחרות?

 

ראשית, סוקרים המחברים את אפקט פיגמליון (תוך מתן דוגמא גם מצה"ל) בה נלמד שביצועי אנשים תלויה רבות ברמת הציפייה שלנו מהם. אם נצפה מאנשים להצליח, הרי שהגדלנו בכך את סיכויים להצליח; אם נאמין בהם, נצפה מהם לביצועים, ונשדר להם זאת, סיכוי טוב שיעמדו בביצועים. הלה, גם אם מדובר בקבוצה שלמה, ולא בציפייה השוואתית (הצלחה לעומת אחרים שלא יצליחו).

סיכום האמצעים המאפשר הימנעות מהנזק האפשרי כולל:

ý       שכירת, תגמול ושימור אנשים על בסיס יכולתם ורצונם לעבודת צוות; פיטורי אנשים המתנהגים במפגיע בדרך הפוכה.

ý       מיקוד בתחרות חיצונית (אל מול המתחרים מחוץ לארגון) ולא בתחרות פנים ארגונית.

ý       הימנעות ממערכות מדידה המחזקות את התחרות הפנים ארגונית.

ý       חיזוק מדידה האומדת שיתוף פעולה.

ý       דוגמא אישית של מנהלים; קידום אנשים בעלי היסטוריה של בניית קבוצות שחבריה משתפים ידע ומסייעים זה לזה ולאחרים.

ý       שימוש בכוח וסמכות כדי לגרום לאנשים וליחידות השונות לשתף ידע, ללמוד זה מזה ולעבוד השיתוף לשיפור הביצועים הארגוני.


 

סיכום
לכאורה, אין צורך בסיכום לספר זה. כל כולו מדריך חשוב לעשייה נכונה, וכל סיכום ימקד רעיון אחד על חשבון אחר, חשוב לא פחות. ובכל זאת, כדי להשלים את המודל המוצע, מציעים המחברים שמונה ערכים המעודדים עשייה:

1.       למה לפני מה? הפילוסופיה חשובה. התייחסו לתהליכים ולא רק לשורות תחתונות. מהן ניתן ללמוד, אותן קל יותר לחקות (למרות שלכאורה נשמע הפוך) והן שתקדמנה את הארגון.

2.       ידע בא מעשייה ומהנחלת הידע לאחרים. למדו הרבה בשטח ופחות בכיתות סגורות. הבטיחו שהמנהלים קשורים לשטח ויכולים להבינו ולקבל החלטות המבוססות גם על ניסיון עדכני וידע מעשי.

3.       החשיבו מעשים, יותר מתכנונים ומודלים אלגנטיים.

4.       אין עשייה ללא שגיאות. היו סובלניים ואל תענישו. הענישו רק על חוסר עשייה, ולא על עשייה לא נכונה.

5.       סלקו את הפחד בארגון.

6.       היזהרו מאנלוגיות לא נכונות: התנגדו לתחרות, לא זה לזה.

7.       מדדו את מה שחשוב ואת מה שיכול לסייע לידע להפוך למעשה.

8.       אין תחליף לדוגמא אישית של מנהלים. שימו לב איך הם משקיעים את זמנם ולמה הם מטים את תשומת ליבם. שימו לב איך הם משקיעים את משאבי הארגון.

 

השורה התחתונה מבחינתי, כקוראת, שוב חוזרת לחשיבות מרכזיותו של הפרט לארגון, והצורך ברגישות מרבית לפרט המאפשרת הפיכת הידע למעשה, והעשייה לביצועים משופרים.

אנשים, זה כל הסיפור.

נכתב ע"י יובל מרקוביץ ROM Knowledgeware
מהו שיווק מפה לאוזן?

 שיווק מפה לאוזן היא שיטת השיווק בה מועברים המסרים השיווקיים, לפעמים ללא צורך בנקיטת פעולה מצד מפיץ המסר, מאדם אחד לאחר על ידי שימוש במילים. שיטת שיווק זו מסתמכת על יצרו ורצונו הטבעיים של האדם לשתף חוויות ולספר על הקורות אותו עם חבריו, משפחתו ומכריו במספר מעגלים חברתיים הסובבים אותו.

בשיטה זו המסר השיווקי עובר בצורה מהירה מאוד, יעילה מאוד ובעלויות נמוכות, ממש כמו וירוס.

מסר שיווקי המפורסם באמצעות שיווק מפה לאוזן ממשיך לעבור ולהתפשט כמעט ללא מאמץ בין קהלי יעד פוטנציאליים מאחר והאנשים המספרים אודותיו ממליצים לאנשים אותם הם מכירים. בנוסף, אלה שזוכים להכירו או לדעת אודותיו דרך המלצה של צד שלישי, מעניקים למידע אודותיו רמה גבוהה יותר של בטחון, מהימנות ונאמנות.

 

שיווק בפרויקט ניהול הידע

 ביצענו מיפוי צרכים, אפיינו פתרון ניהול הידע, הגיע הזמן לשווק את הפתרון למשמשים הפוטנציאלים. בשונה משיווק מסחרי, בעולם ניהול הידע, "העלות" למשתמשים איננה כלכלית אלא מושתתת על הצורך בשינוי הרגלי עבודה וזמן יקר אותו נדרשים המשתמשים להשקיע בשימוש בפתרון ניהול הידע.

 

השימוש בשיווק בעולם ניהול הידע נועד להשיג מספר מטרות מרכזיות:

א.      שיווק תודעתי מטרתו להביא לטיפוח המודעות בקרב העובדים לכך שהארגון מקיים דרך קבע פרויקט לניהול הידע הארגוני.

ב.      חשיפת פתרון ניהול הידע למשתמשיםבשלב השקת הפתרון, כחלק ממחזור חיי פתרון ניהול הידע, חשוב לפרסם את פתרון ניהול הידע שמושק על תועלותיו ויתרונותיו ולהניע את המשתמשים להתנסות ולעשות בו שימוש.

ג.       שיווק ככלי הטמעה מטרתו להביא למצב בו מאמצי השיווק מושכים את קהל היעד לפתרון ניהול הידע ובאמצעות כלי הטמעה נלווים אנו מבטיחים כי הוא אכן יודע ומכיר את אופן השימוש בפתרון ניהול הידע ובכלים הייעודיים הקשורים בו.

שיווק בעולם ניהול הידע הוא שלב הכרחי בחשיפת פתרון ניהול הידע ועל מנת להשיג את מטרותיו חשוב לבצעו נכון. (ראו מאמרנו בירחון 2know אפריל 2005- " עושים רושם! כיצד לשווק אתר ופורטל בתוך הארגון?").

 

על שיווק מפה לאוזן וניהול ידע

בבואנו לשווק פתרון ניהול ידע, שיווק מפה לאוזן יכול להיות כלי השיווק היעיל ביותר והזול ביותר שלנו. חשבו מה יגרום לכם לעשות שימוש בפתרון ניהול הידע יותר מאשר קולגה עליו אתם סומכים שאומר לכם שהצליח לפתור סוגיה המעסיקה אתכם מזה זמן רב באמצעות פתרון ניהול הידע? סביר להניח כי בעקבות זאת תגובתכם הטבעית תהיה:

א.      היכן ניתן למצוא את זה?

ב.      איך משתמשים בזה?

עובד אשר עושה שימוש בפתרון ניהול הידע וממליץ עליו ככלי עבודה יעיל לחבריו, יוצר בעצם תהליך "הדבקה" בו מפורסם פתרון ניהול הידע ללא כל מאמץ מצדכם וכך עושה לה השמועה כנפיים ומעגל המשתמשים מתרחב. מומלץ לקדם ולעודד שימוש בשיווק מפה לאוזן לאחר עליית פתרון ניהול הידע לאוויר, זאת על מנת לאפשר למשתמשים לחוות את השימוש בפתרון ולהפיץ את חוויית השימוש ולא משהו אמורפי.

כמובן, הדבר מצריך מכם לדאוג ולוודא כי התכנים הקיימים בפתרון ניהול הידע כתובים בצורה טובה ומותאמים לקהל היעד זאת על מנת שלא ניצור מצב של כגודל הציפייה כך גודל האכזבה, דבר אשר עלול להשיג מטרה הפוכה בה פתרון ניהול הידע אכן ישווק מפה לאוזן אך בפן שלילי.

 

איך עושים את זה?

 להלן מספר דרכים לעידוד פעיל ויעיל של שיווק מפה לאוזן:

  • דברו על זה פרסמו את המסר השיווקי ודברו בשבחו של פתרון ניהול הידע ותועלותיו בכל הזדמנות, החל משיחות המסדרון ועד לישיבות מקצועיות. בקשו מהמשתתפים להיכנס ולהשתמש וציינו "אם נהניתם ספרו לחבריכם אם לא ספרו לנו...".
  • עשו שימוש בסוכנים השתמשו בחברי צוות המשימה (ראו מאמר בירחון 2know יולי 2007- "צוות משימה") להפצת המסר השיווקי. ניתן להגדיל לעשות ולהדפיס "כרטיסי ביקור" לפתרון ניהול הידע עליהם יודפס המסר השיווקי ואותם יחלקו אותם סוכנים כאקט שיווקי משלים.
  • היו מצויניםאנשים מדברים על דברים שראוי להזכירם ולציינם. פתרון ניהול ידע מעודכן, בעל תכנים המותאמים לקהל היעד וכתובים טוב יעשה לעצמו הדים ויגרום למשתמשים לדבר עליו.

 

סיכום

 מלאכת השיווק של פתרונות ניהול הידע איננה עניין של מה בכך. שימוש בשיטת השיווק מפה לאוזן תקל על מאמצי השיווק ותביא לחשיפה רחבה של המסר השיווקי שנבחר לפרסום פתרון ניהול הידע. מיותר לציין כי אין להסתמך על השיווק מפה לאוזן בלבד, אלא לפעול בערוצי שיווק נוספים על מנת למקסם את חשיפת המסר השיווקי.  

 

בהצלחה!

 

מונח: לוגו
נכתב ע"י גל גוטמן ROM Knowledgeware
חמישה צעדים אל עבר הלוגו שלך...

מהו שוקולד ללא פרה? מהו טעמם של דגני בוקר ללא חיוכו של התרנגול הנשקף מן האריזה? מי מתארח בגבינה עם הבית? ומיהו אותו אבו שוקרי המקורי??

הפעילות השיווקית משרטטת תוואי על פיו יתנהלו המגעים מול הלקוח. בין אם מדובר בלקוח פנים ארגוני ובין אם הלקוח הוא חיצוני קיים צורך לחבר אותו אל השירות המוצע כמו אל ספק השירות ולייצר תקשורת, הבנה ונאמנות. הלוגו הוא הסמל הגרפי המזוהה עם אותה פעולה שיווקית, הפנים של הקונספט, הנוצר במטרה לסמן ולסמל גורם אחר ולהיות מזוהה עימו בתודעת צרכן השירות.

השיווק הוא אחד השלבים מכווני התרבות בפרויקט ניהול הידע, מטרת השלב היא ליצור חיבור רב מימדי בין הלקוח הפנים ארגוני לבין פתרון ניהול הידע בארגון. ממש כמו הד.נ.א. הלוגו הוא הסמל הקטן ביותר הנושא ידע לגבי הארגון כולו, הוא מכפיל את עצמו ובפקודתו נבנים נדבכים נוספים בגוף הארגוני.

לוגו יוצר מציאות, לוגו מיישר קו לגבי עולם התוכן, לוגו מייצר הזדהות עם עולם ערכים מסוים, לוגו מגדיר זהות, יש לך לוגו משמע אתה קיים!

מעוניינים להפיק לוגו לקהילת הידע מיד? להלן התיאור כיצד!

 

1. בצעו סיעור מוחות

המשימה הראשונה בדרך אל הלוגו מתבססת על שימוש במשאבים תרבותיים, וכוללת גיוס כל בעלי העניין לצורך מיפוי עולם הידע המרכיב את הקהילה. כך, באווירה חיובית כשכל תשובה נכונה, יזרקו לחלל מיני אסוציאציות מחיי הקהילה: תכנים, מסרים, ערכים ומטרות, ו"על הדרך" תיווצר הזדמנות לגיוס ממוקד של שגרירים בקהילה, כאלה שייצגו אותה ויגנו עליה בגופם בשלבים מאוחרים יותר. חשוב לזכור- שיווק נכון עושה שימוש בכל הזדמנות על מנת ליצור בני ברית.

 

2. זהו את ערכי ליבה

בשלב השני יהוו האסוציאציות שעלו בשלב הראשון בסיס לאיתור ערכים מרכזיים בקהילה, אותם ערכים שהיינו רוצים להחצין בתקשורת מול הלקוח הפנים הארגוני. במהלך השלב יעשה זיהוי של הערכים המוסכמים כמשקפים את התרבות הארגונית, יוגדר הערך המוסף של כל אחד מהערכים, ותבחן המידה בה הוא משקף את תרבות הארגון כמו גם את תרבות הקהילה. מומלץ להתמקד בעד שלושה ערכים מהמצבור שזוהה, ולוודא כי הם משתלבים ומעצימים זה את זה ואינם בבחינת ערכים מתחרים. בסיום שלב זה הערכים הנבחרים חוברים יחד לידי ישות עצמאית ומובחנת אשר עודנה חסרת צורה.

 

3. בחרו דימוי מייצג

בצעד השלישי יעשה עיבוד של ערכי הליבה שזוהו כמרכזיים ומכוננים. מה שהיה קודם מקבץ ערכים המורכב מפיסות ידע מובחנות יהפוך לדימוי מגובש ואחיד עם מסר ברור, שבכוחו לייצג את קהילת ניהול הידע. איך בוחרים דימוי מייצג? כיד הדמיון והיצירתיות הטובה עליכם: הערכים שהתקבלו בשלב השני ישמשו מצע להבנית הדימוי. דימוי מייצג יכול להיות עוף לילי המסמל בינה ודעת, או מילה המתקבלת מצירוף אותיות ערכי הליבה שהוגדרו קודם לכן כמו שח"מ (שירות, חום ומשפחתיות), דימוי יכול להיות מוטיב המסמל גישה ערכית כמו לחיצת יד המסמלת מקצועיות. מומלץ לערוך תרגיל במהלכו יסקרו ערכי הליבה שנבחרו במנותק מהארגון ומההכרות עימו, ויבחן הקשר אל אותה ישות חסרת צורה שנוצרה בשלב הקודם. משנבחר דימוי הנושא מסר מסוים כדאי לוודא כי הוא עולה בקנה אחד עם המסר הארגוני.

 

4. עבדו גרפית

צעד גדול וחשוב במיוחד, בו הישות העצמאית והמובחנת שאופיינה בשלב השלישי מקבלת צורה ותוקף ממשי ומעובדת גרפית לפרטי פרטים. צעד זה טומן בחובו הזדמנות שיווקית ליצור תהודה חוצת ארגון על ידי עריכת תחרות הפקת לוגו במסגרת הקהילה. לקראת התחרות יש להגדיר למשתתפים את הדימוי הנבחר אותו נבקש לראות בהצעות המתקבלות. המסר לאורך התחרות הוא חיובי ומשתף, ובסופה ניתן לערוך הצבעה. מומלץ לוודא שהתחרות תעשה באווירה חיובית ושלא נוצרים מתחים מיותרים בין בעלי ההצעות השונות. גם חברה חיצונית יכולה לספק מספר הצעות מתוכן תבחר אחת על ידי הקהילה.

 

5. השיקו והטמעו

פעילות המיתוג תחתם באירוע השקה שיחזק את הזיקה ללוגו הנבחר, ידגים את השימוש ויצור חיבור בין החברים בקהילת הידע לבין ספק השירות. על מנת למסד את השימוש בלוגו נצלו כל הזדמנות להציג ולשתף בו. שלבו את הלוגו בראש עמוד השער של הקהילה, בבאנרים, בניוזלטרים ובטיזרים הנשלחים למשתמשי הקצה, וודאו כי הוא מוטבע על גבי ניירות המכתבים. ציוד משלים הנושא את הלוגו יכול לתרום להשלמת המסר השיווקי ולעידוד הבאז סביב הקהילה.

לסיכום, הלוגו הוא תוצר התהליך במהלכו לובש הדימוי צורה ומספק תוקף למסר ולאופייה של הקהילה שלנו. הלוגו מתבסס על הבטים תוכניים ותרבותיים מעולמה של הקהילה, להם הוא מספק נראות וביטוי ויזואלי ממשי. אם נשכיל להשתמש נכון בתהליך בניית הלוגו נוכל להשיג תוצרי ביניים חשובים לא פחות כמו הגדרת ערכי הקהילה, יצירת בני ברית וחיזוק הקשר עם משתמשי הקצה.

נכתב ע"י שגית סלמון ROM Knowledgeware

רבות כבר כתבנו בעבר על מנהלת המידע, תפקידה, יתרונותיה וחשיבותה לארגונים ששירות הוא לב העשייה שלהם.

סקירה מקיפה ומעמיקה בנושא אף הופיעה בגיליון קודם שפורסם בספטמבר 2007.

כולנו כבר יודעים כי את המכונה המשומנת הזו מניע צוות עובדים מקצועי ומיומן, לרוב מדובר בעובדים שצמחו מתוך הארגון וזהו להם תפקיד המשך, שהם אף רואים בו קידום.

בראש כל צוות כזה עומד מנהל שהוא בראש ובראשונה מנהל צוות – צוות מקצועי של עובדים ותיקים, בעלי היכרות כזו או אחרת עם הארגון. ככזה, על המנהל להיות בעל כישורים לניהול צוות ורצוי גם בעל ניסיון.

אך כיון שלא בתפקיד מנהל הצוות עסקינן, כי אם בתפקיד מנהל צוות מנהלת המידע, נתמקד כעת בכישורים וביכולות המקצועיות, שעשויים להוות כלי עזר להצלחת המנהל במילוי תפקידו.

 

ראשית, על המנהל להיות בעל ראיה ארגונית רחבה, בין אם הגיע מתוך הארגון, והוא מכיר את יחסי הכוחות בו, ובין אם הוא בעל היכרות עם ארגון דומה. 

ראיה רחבה תאפשר למנהל להיות ער לתהליכים ארגוניים שיש להם השלכה על השירות ללקוח, ולתרגם אותם מבעוד מועד לשינויים ולהיערכות הנדרשים במנהלת המידע. זאת ועוד, כיון שהמנהלת משרתת את מרבית יחידות נותני השירות, תהליכים זהים עשויים להתנהל באופן שונה ביחידות שונות, ולפיכך, עליהם להיתרגם באופן שונה לשפת השטח. מנהל בעל ראיה רחבה יתרום להתאמת המידע לכלל אוכלוסיות היעד.

 

שנית, נדרשת מן המנהל תודעת שירות גבוהה. כאחראי על כלי טכנולוגי ועל צוות אנשים המשרתים לקוחות פנים ארגוניים, שתפקידם לשרת לקוחות חיצוניים, שומה על המנהל להציב רף שירות גבוה אותו הוא מתחייב לספק ללקוחותיו. אלה באים לידי ביטוי במתן מענה מיטבי לצרכים העולים מגורמים שונים בארגון, ובאחריות לעמידה בלוחות זמנים (טיפול במשובים והעלאת מידע בזמן תוך שמירה על איכות גבוהה). כצומת מרכזי להעברת מסרים בארגון, המנהלת נתפסת, לעיתים, כגוף המקבל החלטות ומתווה מדיניות וככלי טכנולוגי האמור לשרת את כלל הארגון. גם כאשר מדובר בפניות שווא, מנהל הצוות יכול להשתמש בכל אלה בתבונה לצורך קבלת רעיונות וליצירת קשרים, בהם הוא עשוי להשתמש בעתיד.

 

כפועל יוצא משתי הנקודות שצויינו עד כה, נדרשת מן המנהל יכולת טובה לעבודה עם גורמים ממשקים. המנהלת מקיימת מגע יומיומי עם עשרות אנשים וגופים בארגון. אלה משמשים גם כלקוחות וגם כנותני שירות. מנהלות מידע סובלות לא פעם מחוסר תהודה או מכך שגורמים שונים בארגון לא מבינים את חשיבותן, ולא משמשות עבורם צינור להעברת המידע לשטח. היכולת ליצור קשרים ולתחזק אותם, כמו גם עבודת "יחסי ציבור", יכולה רק להועיל בטווח הרחוק, ולהשריש תחושה בארגון ש "מידע שאינו קיים במנהלת כאילו אינו קיים".

 

עוד נדרשת מהמנהל יכולת גבוהה לתעדוף משימות. יכולת זו נדרשת מכל מנהל, אך אנו מוצאים לנכון לציינה בשלב זה. הצוות מתמודד עם משימות רבות ומגוונות, החל במשימות שוטפות כמו פרסום מידע בזמן, מענה למשובים על פי לו"ז שהוגדר מראש, תהליכי בקרה ומפגשים עם  משתמשים כמו גם משימות לטווח ארוך כמו שיפורים תוכניים וטכנולוגיים במנהלת. בשל השתייכות הצוות לארגון דינאמי, שהחלטות בו מתקבלות ומשתנות בטווחי זמן קצרים, נדרש מן המנהל לדעת מהן המשימות שעימן מתמודד כל אחד מעובדיו. זאת כדי שתהיה לו שליטה בנעשה ויכולת לתעדפן מחדש כל הזמן (גם אם מדובר באותן משימות). כל זאת למען עמידה במשימה המרכזית: פרסום מידע בצורה איכותית, פשוטה, תמציתית ובזמן.

 

בהיבט אחר, רצוי שהמנהל יהיה בעל יכולות בעריכת תכנים כגון: ניסוחים פשוטים וברורים, תמצות טקסט, הפרדה בין עיקר לטפל ועברית תקינה. זאת כיון שהמנהל הוא האחראי על התכנים הקיימים במנהלת, ומתוקף כך עליו לבצע בקרה על איכות התכנים המעודכנים בה (מידע לא ברור במנהלת עשוי להימסר באופן שגוי ללקוח).

 

ולבסוף, הבנה בסיסית בטכנולוגיה – מנהל מנהלת המידע אינו זקוק לידע רב בנושאי טכנולוגיה, אולם עליו להכיר היטב את הכלי עליו הוא אחראי, כדי שיוכל לדרוש שיפורים, וכן, להבין, להסביר ולתרגם צרכים בשטח לדרישות טכנולוגיות. במקרים מסוימים, בבואו לבקש פיתוח חדש של יישום במנהלת או שיפור של כלי קיים, מוטלת על המנהל מלאכת האפיון, ורצוי שיהיה לו ניסיון או ידע בסיסי בנושא. גם כאשר האפיון מבוצע ע"י גורם מקצועי, המנהל הוא הלקוח במקרה זה, הוא זה שמחליט האם האפיון נותן מענה לכל הצרכים שהוגדרו והוא האחראי לאשר את תקינותו של המוצר הסופי.

 

לסיכום, סקרנו כאן מספר יכולות וכישורים הנדרשים ממנהל צוות מנהלת המידע. לא ציינו מהם הדברים החשובים יותר והחשובים פחות, ומובן שלא כל מנהל מצטיין בכולם.

השיוך הארגוני של המנהלת משתנה מארגון לארגון כמו גם התרבות הארגונית ומיצוב המנהלת בארגון, לפיכך, דרישות החובה ממנהל הצוות עשויות להשתנות, מארגון לארגון-  אנו נתנו לכם מספר נקודות למחשבה.

מאוד קל להוציא סכומי עתק עבור מערכות לניהול תוכן וניהול מסמכים. עם זאת, השוק מלא במערכות זולות וחינמיות בעלות קוד פתוח לניהול תוכן המאפשרות פונקציונאליות לא פחות טובה מהמערכות בתשלום. המאמר החודשי סוקר את מערכות ניהול התוכן וניהול המסמכים החינמיות והזולות ומסייע בבחירת מערכת על פי סוג ארגון וצרכים.
מומלץ מאוד, יכול לחסוך כסף רב! 

קישור: Green Chameleon

אתר ניהול הידע החודשי הוקם על ידי יועץ בכיר לניהול ידע בשם פטריק למבה. האתר שהחל כאתר פרטי של למבה בו הוא נהג לפרסם את משנתו בנושא ניהול ידע. בשנת 2006 הפך האתר לאתרה הרשמי של חברת יועצים לניהול ידע בה למבה עובד. באתר ניתן למצוא מאמרים רבים מתחום ניהול ידע, מדריכים לביצוע תהליכים שונים, המלצות על ספרים, קטעי וידאו ועוד.
נחמד ומעניין.

 

נכתב ע"י אופיר ויינשטיין ROM Knowledgeware

מי מאיתנו לא היה שמח לבנות סקר שביעות רצון איכותי ב-SHAREPOINT  ולתת לכל העובדים בחברה למלא אותו בצורה ממוחשבת בעזרת כלי זה? כנראה שרבים מאיתנו.

זהירות! לצערנו, כאשר ננסה לייצא ל- Excel  את תוצאות הסקר נגלה כי אף אחת משאלות המטריצה אינן מופיעות. כלומר, כל התשובות אשר הוזנו לשאלות אלו, לא יופיעו כלל בקובץ ה-EXCEL.

שאלת המטריצה היא כלי אשר מאפשר לנו לבנות שאלה בכלי הסקר של SHAREPOINT  ובה ניתן לדרג אלמנטים מגבוה עד נמוך. כלי זה מאפשר לעונים על הסקר לדרג את הנתונים.

 

הסיבה אשר בעטיה המידע עובר ל- Excel ללא השאלה, הנה פשוטה:

חוסר היכולת של מנוע SHAREPOINT2003  לתרגם את התשובות לשאלת המטריצה לפורמט המתאים ל- Excel ישירות מדף תוצאות הסקר.

 

לאושרנו כי רב, קיימת דרך לעקוף את המגבלה הזאת. מנהל הידע החכם יכין את הפיתרון מיד לאחר הכנת הסקר ויימנע מעצמו עבודה רבה לאחר מכן.

 

להלן הפיתרון:

 

  1. היכנסו לדף שאינך משתמש בו או לחלופין צור דף WEBPART חדש.
  2. פתחו את הדף ב- FRONTPAGE או SHAREPOINT DESIGNER.
  3. צרו תצוגת מידע (DATA à DATA VIEW).
  4. בחרו מן הקטלוג את הסקר.
  5. בחרו להציג את הסקר בתצוגה רגילה.
  6. שמרו את הדף.
  7. פתחו את הדף ב-INTERNET EXPLORER.
  8. קליק ימני על ה-DATAVIEW
  9. בחרו ב- Import to Excel.
  10.  ייפתח דף אקסל עם התוצאות. תוצאות שאלות המטריצה ייראו כך: 1#2#3#4#.
  11. ניתן להסדיר את התוצאות על ידי העתקתם ל- WORD וביצוע הפעולות הבאות:
    • סמנו את כל הטקסט
    • בחרו בטבלהß המרßטבלה לטקסט, הקפד לשנות את סימן ההפרדה ל-#, אשר.
    • סמנו שוב את הטקסט בחר בטבלהß המרßטקסט לטבלה, הקפד לשנות את סימן ההפרדה ל-#, אשר.
    • מחקו רווחים וסימנים מיותרים (אפשר באמצעות פקודת "החלף הכל...")
    • העתיקו שוב ל- Excel.

 

 

כעת התשובות מופיעות בצורה תקינה. ניתן לנתח אותם ולהשתמש בהן בכל דרך שהיא.

בהצלחה!

האם אי פעם עלתה בדעתכם השאלה מי המציא את המושג ניהול ידע? הבלוג החודשי לניהול ידע שואל שאלה זו ואף תוהה מה היה קורה אילו ניהול הידע כלל לא היה נוצר, איך בכל זאת היינו מנהלים את הידע. אתם מוזמנים לענות על השאלה.
קליל ומעניין!

"Judgment comes from experience, and experience comes from bad judgment."

Simon Bolivar

כנסים וקורסים בארץ ובעולם

ידע צריך לשתף!

לכן, חברת ROM Knowledgeware מעדכנת אתכם באירועי ניהול ידע המתקיימים בארץ ובעולם.
המידע מתעדכן אחת לחודש.
הערה: פרסום כנס/קורס באתר אינו מהווה המלצה וחברת ROM אינה אחראית לתכנים וארגון הכנסים.


אירועים בארץ

 

 

שם האירוע מקום

תאריך התחלה

תאריך סיום

פרטים

מפגש חברי מועדון ניהול הידע KMI מלון קראון פלאזה, תל אביב

17/12/07

---

לחצו

 

אירועים בעולם

 

שם האירוע מקום תאריך התחלה תאריך סיום פרטים

KM Brazil 2007

סאו פאולו, ברזיל

22/10/07

24/10/07

---

KM LatinAmerica 2007

בואנוס איירס, ארגנטינה

22/10/07

26/10/07

---

KM Asia 2007

סינגפור סיטי, סינגפור

29/10/07

31/10/07

---

ACM CIKM

ליסבון, פורטוגל

06/11/07

08/11/07

---

KMWorld & Intranets 2007

סאן חוזה, ארה"ב

06/11/07

08/11/07

----

actKM Conference 2007

קנברה, אוסטרליה

22/11/07

23/11/07

---

Online Information 2007

לונדון, אנגליה

04/12/07

06/12/07

---





יש לכם מידע על כנס קרוב?

השתתפתם בכנס בנושא ניהול ידע בארץ או בעולם?

שתפו אותנו!
נשמח להוסיף סיכומים ורשמים של הקוראים!

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135