לוגו
מאת: גל גוטמן ROM Knowledgeware
חמישה צעדים אל עבר הלוגו שלך...

מהו שוקולד ללא פרה? מהו טעמם של דגני בוקר ללא חיוכו של התרנגול הנשקף מן האריזה? מי מתארח בגבינה עם הבית? ומיהו אותו אבו שוקרי המקורי??

הפעילות השיווקית משרטטת תוואי על פיו יתנהלו המגעים מול הלקוח. בין אם מדובר בלקוח פנים ארגוני ובין אם הלקוח הוא חיצוני קיים צורך לחבר אותו אל השירות המוצע כמו אל ספק השירות ולייצר תקשורת, הבנה ונאמנות. הלוגו הוא הסמל הגרפי המזוהה עם אותה פעולה שיווקית, הפנים של הקונספט, הנוצר במטרה לסמן ולסמל גורם אחר ולהיות מזוהה עימו בתודעת צרכן השירות.

השיווק הוא אחד השלבים מכווני התרבות בפרויקט ניהול הידע, מטרת השלב היא ליצור חיבור רב מימדי בין הלקוח הפנים ארגוני לבין פתרון ניהול הידע בארגון. ממש כמו הד.נ.א. הלוגו הוא הסמל הקטן ביותר הנושא ידע לגבי הארגון כולו, הוא מכפיל את עצמו ובפקודתו נבנים נדבכים נוספים בגוף הארגוני.

לוגו יוצר מציאות, לוגו מיישר קו לגבי עולם התוכן, לוגו מייצר הזדהות עם עולם ערכים מסוים, לוגו מגדיר זהות, יש לך לוגו משמע אתה קיים!

מעוניינים להפיק לוגו לקהילת הידע מיד? להלן התיאור כיצד!

 

1. בצעו סיעור מוחות

המשימה הראשונה בדרך אל הלוגו מתבססת על שימוש במשאבים תרבותיים, וכוללת גיוס כל בעלי העניין לצורך מיפוי עולם הידע המרכיב את הקהילה. כך, באווירה חיובית כשכל תשובה נכונה, יזרקו לחלל מיני אסוציאציות מחיי הקהילה: תכנים, מסרים, ערכים ומטרות, ו"על הדרך" תיווצר הזדמנות לגיוס ממוקד של שגרירים בקהילה, כאלה שייצגו אותה ויגנו עליה בגופם בשלבים מאוחרים יותר. חשוב לזכור- שיווק נכון עושה שימוש בכל הזדמנות על מנת ליצור בני ברית.

 

2. זהו את ערכי ליבה

בשלב השני יהוו האסוציאציות שעלו בשלב הראשון בסיס לאיתור ערכים מרכזיים בקהילה, אותם ערכים שהיינו רוצים להחצין בתקשורת מול הלקוח הפנים הארגוני. במהלך השלב יעשה זיהוי של הערכים המוסכמים כמשקפים את התרבות הארגונית, יוגדר הערך המוסף של כל אחד מהערכים, ותבחן המידה בה הוא משקף את תרבות הארגון כמו גם את תרבות הקהילה. מומלץ להתמקד בעד שלושה ערכים מהמצבור שזוהה, ולוודא כי הם משתלבים ומעצימים זה את זה ואינם בבחינת ערכים מתחרים. בסיום שלב זה הערכים הנבחרים חוברים יחד לידי ישות עצמאית ומובחנת אשר עודנה חסרת צורה.

 

3. בחרו דימוי מייצג

בצעד השלישי יעשה עיבוד של ערכי הליבה שזוהו כמרכזיים ומכוננים. מה שהיה קודם מקבץ ערכים המורכב מפיסות ידע מובחנות יהפוך לדימוי מגובש ואחיד עם מסר ברור, שבכוחו לייצג את קהילת ניהול הידע. איך בוחרים דימוי מייצג? כיד הדמיון והיצירתיות הטובה עליכם: הערכים שהתקבלו בשלב השני ישמשו מצע להבנית הדימוי. דימוי מייצג יכול להיות עוף לילי המסמל בינה ודעת, או מילה המתקבלת מצירוף אותיות ערכי הליבה שהוגדרו קודם לכן כמו שח"מ (שירות, חום ומשפחתיות), דימוי יכול להיות מוטיב המסמל גישה ערכית כמו לחיצת יד המסמלת מקצועיות. מומלץ לערוך תרגיל במהלכו יסקרו ערכי הליבה שנבחרו במנותק מהארגון ומההכרות עימו, ויבחן הקשר אל אותה ישות חסרת צורה שנוצרה בשלב הקודם. משנבחר דימוי הנושא מסר מסוים כדאי לוודא כי הוא עולה בקנה אחד עם המסר הארגוני.

 

4. עבדו גרפית

צעד גדול וחשוב במיוחד, בו הישות העצמאית והמובחנת שאופיינה בשלב השלישי מקבלת צורה ותוקף ממשי ומעובדת גרפית לפרטי פרטים. צעד זה טומן בחובו הזדמנות שיווקית ליצור תהודה חוצת ארגון על ידי עריכת תחרות הפקת לוגו במסגרת הקהילה. לקראת התחרות יש להגדיר למשתתפים את הדימוי הנבחר אותו נבקש לראות בהצעות המתקבלות. המסר לאורך התחרות הוא חיובי ומשתף, ובסופה ניתן לערוך הצבעה. מומלץ לוודא שהתחרות תעשה באווירה חיובית ושלא נוצרים מתחים מיותרים בין בעלי ההצעות השונות. גם חברה חיצונית יכולה לספק מספר הצעות מתוכן תבחר אחת על ידי הקהילה.

 

5. השיקו והטמעו

פעילות המיתוג תחתם באירוע השקה שיחזק את הזיקה ללוגו הנבחר, ידגים את השימוש ויצור חיבור בין החברים בקהילת הידע לבין ספק השירות. על מנת למסד את השימוש בלוגו נצלו כל הזדמנות להציג ולשתף בו. שלבו את הלוגו בראש עמוד השער של הקהילה, בבאנרים, בניוזלטרים ובטיזרים הנשלחים למשתמשי הקצה, וודאו כי הוא מוטבע על גבי ניירות המכתבים. ציוד משלים הנושא את הלוגו יכול לתרום להשלמת המסר השיווקי ולעידוד הבאז סביב הקהילה.

לסיכום, הלוגו הוא תוצר התהליך במהלכו לובש הדימוי צורה ומספק תוקף למסר ולאופייה של הקהילה שלנו. הלוגו מתבסס על הבטים תוכניים ותרבותיים מעולמה של הקהילה, להם הוא מספק נראות וביטוי ויזואלי ממשי. אם נשכיל להשתמש נכון בתהליך בניית הלוגו נוכל להשיג תוצרי ביניים חשובים לא פחות כמו הגדרת ערכי הקהילה, יצירת בני ברית וחיזוק הקשר עם משתמשי הקצה.