על שיווק מפה לאוזן וניהול ידע
מאת: יובל מרקוביץ ROM Knowledgeware
מהו שיווק מפה לאוזן?

 שיווק מפה לאוזן היא שיטת השיווק בה מועברים המסרים השיווקיים, לפעמים ללא צורך בנקיטת פעולה מצד מפיץ המסר, מאדם אחד לאחר על ידי שימוש במילים. שיטת שיווק זו מסתמכת על יצרו ורצונו הטבעיים של האדם לשתף חוויות ולספר על הקורות אותו עם חבריו, משפחתו ומכריו במספר מעגלים חברתיים הסובבים אותו.

בשיטה זו המסר השיווקי עובר בצורה מהירה מאוד, יעילה מאוד ובעלויות נמוכות, ממש כמו וירוס.

מסר שיווקי המפורסם באמצעות שיווק מפה לאוזן ממשיך לעבור ולהתפשט כמעט ללא מאמץ בין קהלי יעד פוטנציאליים מאחר והאנשים המספרים אודותיו ממליצים לאנשים אותם הם מכירים. בנוסף, אלה שזוכים להכירו או לדעת אודותיו דרך המלצה של צד שלישי, מעניקים למידע אודותיו רמה גבוהה יותר של בטחון, מהימנות ונאמנות.

 

שיווק בפרויקט ניהול הידע

 ביצענו מיפוי צרכים, אפיינו פתרון ניהול הידע, הגיע הזמן לשווק את הפתרון למשמשים הפוטנציאלים. בשונה משיווק מסחרי, בעולם ניהול הידע, "העלות" למשתמשים איננה כלכלית אלא מושתתת על הצורך בשינוי הרגלי עבודה וזמן יקר אותו נדרשים המשתמשים להשקיע בשימוש בפתרון ניהול הידע.

 

השימוש בשיווק בעולם ניהול הידע נועד להשיג מספר מטרות מרכזיות:

א.      שיווק תודעתי מטרתו להביא לטיפוח המודעות בקרב העובדים לכך שהארגון מקיים דרך קבע פרויקט לניהול הידע הארגוני.

ב.      חשיפת פתרון ניהול הידע למשתמשיםבשלב השקת הפתרון, כחלק ממחזור חיי פתרון ניהול הידע, חשוב לפרסם את פתרון ניהול הידע שמושק על תועלותיו ויתרונותיו ולהניע את המשתמשים להתנסות ולעשות בו שימוש.

ג.       שיווק ככלי הטמעה מטרתו להביא למצב בו מאמצי השיווק מושכים את קהל היעד לפתרון ניהול הידע ובאמצעות כלי הטמעה נלווים אנו מבטיחים כי הוא אכן יודע ומכיר את אופן השימוש בפתרון ניהול הידע ובכלים הייעודיים הקשורים בו.

שיווק בעולם ניהול הידע הוא שלב הכרחי בחשיפת פתרון ניהול הידע ועל מנת להשיג את מטרותיו חשוב לבצעו נכון. (ראו מאמרנו בירחון 2know אפריל 2005- " עושים רושם! כיצד לשווק אתר ופורטל בתוך הארגון?").

 

על שיווק מפה לאוזן וניהול ידע

בבואנו לשווק פתרון ניהול ידע, שיווק מפה לאוזן יכול להיות כלי השיווק היעיל ביותר והזול ביותר שלנו. חשבו מה יגרום לכם לעשות שימוש בפתרון ניהול הידע יותר מאשר קולגה עליו אתם סומכים שאומר לכם שהצליח לפתור סוגיה המעסיקה אתכם מזה זמן רב באמצעות פתרון ניהול הידע? סביר להניח כי בעקבות זאת תגובתכם הטבעית תהיה:

א.      היכן ניתן למצוא את זה?

ב.      איך משתמשים בזה?

עובד אשר עושה שימוש בפתרון ניהול הידע וממליץ עליו ככלי עבודה יעיל לחבריו, יוצר בעצם תהליך "הדבקה" בו מפורסם פתרון ניהול הידע ללא כל מאמץ מצדכם וכך עושה לה השמועה כנפיים ומעגל המשתמשים מתרחב. מומלץ לקדם ולעודד שימוש בשיווק מפה לאוזן לאחר עליית פתרון ניהול הידע לאוויר, זאת על מנת לאפשר למשתמשים לחוות את השימוש בפתרון ולהפיץ את חוויית השימוש ולא משהו אמורפי.

כמובן, הדבר מצריך מכם לדאוג ולוודא כי התכנים הקיימים בפתרון ניהול הידע כתובים בצורה טובה ומותאמים לקהל היעד זאת על מנת שלא ניצור מצב של כגודל הציפייה כך גודל האכזבה, דבר אשר עלול להשיג מטרה הפוכה בה פתרון ניהול הידע אכן ישווק מפה לאוזן אך בפן שלילי.

 

איך עושים את זה?

 להלן מספר דרכים לעידוד פעיל ויעיל של שיווק מפה לאוזן:

  • דברו על זה פרסמו את המסר השיווקי ודברו בשבחו של פתרון ניהול הידע ותועלותיו בכל הזדמנות, החל משיחות המסדרון ועד לישיבות מקצועיות. בקשו מהמשתתפים להיכנס ולהשתמש וציינו "אם נהניתם ספרו לחבריכם אם לא ספרו לנו...".
  • עשו שימוש בסוכנים השתמשו בחברי צוות המשימה (ראו מאמר בירחון 2know יולי 2007- "צוות משימה") להפצת המסר השיווקי. ניתן להגדיל לעשות ולהדפיס "כרטיסי ביקור" לפתרון ניהול הידע עליהם יודפס המסר השיווקי ואותם יחלקו אותם סוכנים כאקט שיווקי משלים.
  • היו מצויניםאנשים מדברים על דברים שראוי להזכירם ולציינם. פתרון ניהול ידע מעודכן, בעל תכנים המותאמים לקהל היעד וכתובים טוב יעשה לעצמו הדים ויגרום למשתמשים לדבר עליו.

 

סיכום

 מלאכת השיווק של פתרונות ניהול הידע איננה עניין של מה בכך. שימוש בשיטת השיווק מפה לאוזן תקל על מאמצי השיווק ותביא לחשיפה רחבה של המסר השיווקי שנבחר לפרסום פתרון ניהול הידע. מיותר לציין כי אין להסתמך על השיווק מפה לאוזן בלבד, אלא לפעול בערוצי שיווק נוספים על מנת למקסם את חשיפת המסר השיווקי.  

 

בהצלחה!