ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון מרץ 2008 - מהדורה מס' 102
גיליון מרץ 2008 - מהדורה מס' 102
גיליון:
כנס ניהול הידע - KM Expert Summit

כנס ניהול הידע הארצי ייערך זו השנה השישית ברציפות.
הכנס, אחד הגדולים בעולם בתחום ניהול הידע, מופק על ידי אנשים ומחשבים בשיתוף חברת ROM Knowledgeware.

הכנס יתקיים ב-6 במרץ 2008, ויתמקד בחידושים, מגמות והשפעת ה-  WEB 2.0 ויישומיו על ניהול הידע.
בנוסף מתוכננות הרצאות טכנולוגיות על יכולות חדשות ועתידיות, הרצאות מתודולוגות על ניהול ידע בהיבטים לא סטנדרטיים וסיפורים מהשטח מפי הלקוחות הלכה למעשה.

למידע נוסף לחצו כאן.

 

שיתוף פעולה ולקוחות חדשים

אנו שמחים לבשר על תחילת פעילות של ROM בארגונים חדשים:

  • אל-על
  • שירותי בריאות כללית
  • מבטחים-מנורה
  • שופרסל
  • המרכז לשלטון מקומי

אנו מעוניינים לנצל את המעמד ולהודות להם על האמון בנו. אנו שמחים לראות הרחבת פעילות ופרויקטים אצל לקוחות נוספים.

קורס ניהול הידע - "לדעת יותר"

מחזור 12 של קורס "לדעת יותר" מבית ROM Knowledgeware  הסתיים.

אנו מודים לכל המשתתפים שבחרו בנו ומאחלים להם בהצלחה.

מחזור 13 ייפתח ב- 26/3/08. הקורס, בהיקף של כ - 40 שעות לימוד, יתקיים במתכונת של 5 מפגשים חד שבועיים.

כחלק ממגמת התפתחות והתחדשות שחרטנו על דגלינו, ועל מנת להתאים את מתכונת הקורס לצרכים שזיהינו, שדרגנו את מתכונת הקורס, כולל הוספה של תכנים חדשים.

 

בין הנושאים הנלמדים בקורס:

  • אתרים ופורטלים
  • קהילות ידע
  • ניהול לקחים
  • ארגון תכנים
  • WEB 2.0 והשלכותיו על ניהול הידע הארגוני

במסגרת הקורס תערך סדנת התאמת פתרונות לצרכים הכוללת התנסות אמיתית בשטח.
לבוגרי הקורס תוצע פגישת ייעוץ חינם בתום הקורס, לבחינת יישום הנושאים שנלמדו בארגונם.

הקורס מותאם למנהלי ידע, לכל מי שעוסק בתחום ולכל מי שמעוניין להתמחות בתחום.

 

למידע נוסף וטפס הרשמה לקורס לחצו כאן

 

100 החברות המשפיעות על ניהול הידע בעולם

KMWorld הכריזה על הזוכים בתחרות השנתית - 100 חברות משפיעות בתחום ניהול הידע.

לכתבה המלאה לחצו כאן.

רשימת קישורים
נכתב ע"י עמית סטריקובסקי ROM Knowledgeware
רקע

אחת הסוגיות  המטרידות אותנו כמנהלים הנה כיצד להבטיח תהליך סדור ומתודי של הפקת לקחים.

המשוכה הראשונה אותה כבר עברנו היא לשכנע את הארגון שהפקת לקחים היא לא רק רעיון טוב, אלא שאנו רוצים ליישמו הלכה למעשה. ואולם, החלטה כזו מתקבלת על פי רוב בחששות, ואפילו כבדים: יש חשש מתחקיר שיהפוך להאשמה; יש חשש מתהליך אקדמי מתקדם ומעמיק שמזמן התנתק לו מהמעשיות; יש חשש מעיוות העבר על בסיס ידיעת ההווה ועוד.

רבות דובר על יצירת אווירה ארגונית תומכת (ראה סקירה בנושא: פעילות תרבותית משלימה בהפקת לקחים, 2know יוני 2006). רבות דובר גם על כך שאין הכרח להיצמד לשיטת התחקיר הקלאסית המוכרת לנו (עובדות; ממצאים; מסקנות; לקחים ; משימות), אלא ניתן לאמץ שיטות נוספות בהתאם לאופי הפעילות, היקפה ותדירותה.

למעשה, קיימים גורמים רבים המשפיעים על השיטה שיבחר הארגון לאמץ. אחד הגורמים המרכזיים הנו התשומות המושקעות בתהליך עצמו, בעיקר בכל הנוגע למשאבי הזמן.

בסקירה זו אנו מבקשים להציע שיטה נוספת כחלק ממאגר הכלים העומדים לרשותנו בשלב יצירת הלקחים.

שיטה זו עשויה להתאים לחלק מהארגונים המבקשים להפיק לקחים, והשיטות האחרות שהצגנו בעבר (AAR, משולב תהליכים, למידת עמיתים וכו'), פחות מתאימות להם לאופיים וצורכיהם; שיטה שתקטין את החששות לפניהם אנו ניצבים, כי בסיסה הוא בהבנת נקודת המבט של השותפים ופיתוח הלקחים מנקודת מבט זו.

ראשית, ניתן שם לשיטה: ההפקה ההדרגתית. על שום מה?

על שום, שהיא מתנהלת במספר סבבים. בכל שלב, כמו בבצל, ישנם לקחים, ובהדרגה מגיעים ללקחים אמיתיים ואיכותיים.

השיטה

כיצד מתנהלת ההפקה?

הפקת הלקחים מתנהלת בשני מפגשים. כל מפגש יכול לארוך כשעה וחצי, אך ישנה חשיבות להפרדה.

למפגשים אלו, נבקש מראש מהאנשים להגיע מוכנים, לאחר שכבר חשבו מראש על הלקחים.

לכאורה, מדובר פה בהפרה של עיקרון יסוד בתהליך, אולם ההנחה היא כי המזומנים מגיעים בכל מקרה עם לקחים ראשוניים, מאחר ופגישה זו אינה הפעם הראשונה שבה נדון הנושא.

המטרה היא לנצל את החשיבה המוקדמת כיתרון ולהתחיל את הדיון מנקודת פתיחה גבוהה יותר.

שיטת ההפקה ההדרגתית לוקחת זאת בחשבון.

במפגש הראשון, מתבקש כל משתתף בתורו להציג את הלקחים הנראים לו.

יתר האנשים במפגש מתבקשים שלא להעיר ולא לחלוק, אלא להקשיב, ובמקרה הצורך להעלות שאלות הבהרה נקודתיות. בתורו, יכול כל אחד מהמשתתפים להתחבר ללקח קודם. במקרה שכזה, יגבשו המשתתפים הסכמה לגבי הניסוח המורחב של הלקח.

כחלק מהותי משיטה זו, הלקחים שנאספים מתועדים כולם "בזמן אמת" ומוצגים לאורך כל הדיון לכלל המשתתפים (אם בעזרת מחשב המחובר למקרן, אם באמצעות לוח). זאת על מנת לאפשר יצירת ההסכמות ושיתוף מרבי של כל השותפים לכל אורך המפגש (אחרת מאד קשה להקשיב, ובודאי להעיר או להתחבר ללקחים קודמים).

בסיום הסבב, ניתן לקיים סבב קצר נוסף להערות ותוספות של לקחים שנשמטו בסבב הראשון, שכן טבעי והגיוני שהדיון והעיון בלקחים המוצגים יעלו לקחים נוספים, שלא חשבנו עליהם מראש.

בסיום שלב זה, יש בידנו רשימה ראשונית של לקחים.

מניסיון, למרות הכותרת "לקחים" המתנוססת בראש הרשימה, רק חלקם עונים להגדרה "לקחים". בפועל, רובם כוללים משימות, מחשבות והגיגים, שניתן אף לסווגם כממצאים או מסקנות (לעניין זה, מומלץ לעיין בסקירה קודמת: בין לקח למשימה, 2know, פברואר 2006).

עם זאת, עדיין נודעת חשיבות רבה לשלב זה.

למעשה, חשיבותו כפולה: ראשית, כל השותפים פורקים את שהיה להם חשוב להגיד לפני כולם, ולכן המפגש הבא יהיה יותר ענייני ופחות ישלב היבטים רגשיים.

שנית, הדרך בה מנוהל המפגש, מקלה על יצירת הסכמה (לפחות חלקית) בין המשתתפים.

לאחר מפגש זה, יש לקיים מפגש שני, המבוסס על ההסכמות שגובשו במפגש הראשון. המפגש השני מומלץ לקיימו ביום אחר, ולכל המאוחר לאחר שבוע.

כאמור, מפגש זה הנו על בסיס ענייני, בזכות הדברים שנאמרו, אך לא פחות, בזכות הזמן שעבר מאז שנאמרו. גם מפגש זה מתקיים במספר סבבים:

בסבב ראשון, מתבקש כל שותף לבחור לקח אחד, המרכזי ביותר, מכל הלקחים שגובשו במפגש הקודם ומוצגים כעת לכל. בשלב זה, המנחה מתערב ומסייע, תוך רישומו של הלקח, לניסוח נכון כלקח (לא ממצא, לא מסקנה ואפילו לא משימה). המנחה גם שואל תוך שכך על אפשרות הכללתו למקרים נוספים, עד כמה הוא מעשי וישים ועוד. עצם הדרישה להסתפק בלקח אחד מחייבת את השותפים לתעדף ולהתמקד בעיקר. השותפים מתבקשים לייצר הסכמה על הלקח, ובמידה ואין הסכמה יש הצעה לשיפור הניסוח, שיפור המיקוד (באילו נסיבות הלקח כן נכון) או התדיינות רחבה יותר במטרה לגבש הסכמה.

תוך שכך, נרשמת כותרת נוספת "עובדות וממצאים" (בכוונה אין הפרדה ביניהם), בה יכול השותף להציע עובדות וממצאים שתומכים את הלקח שזה עתה הוצע. על פי רוב, ניסוחו המקורי של הלקח יירשם בשורה זו. הסבב מושלם לאחר שכל השותפים הציעו כלקחים את שהיה חשוב להם להציע.

חשוב לציין, כי הדרישה לבחור לקח אחד ויחיד מקורה בצורך להתמקד ולקיים את הדיון בצורה עניינית וממוקדת. ניתן לגלות גמישות ולהפעיל שיקול דעת ביישום דרישה זו, אך חשוב למנוע מצב שבו אחד המשתתפים הופך להיות דומיננטי מדי ומונע אפשרות הבעה ממשתתף אחר.

בסבב שני, מתבקש כל שותף להציע לקחים משמעותיים נוספים. התהליך דומה לזה של הסבב הראשון, אך בדרך כלל, הוא עוד יותר ענייני, באווירה יותר טובה, לאחר שהלקחים החשובים כבר רשומים וברמה איכותית.

בסבב אחרון עוברים על רשימת הלקחים המקוריים ובוחנים האם יש משהו משמעותי שלא צוין.

רשימת הלקחים המתנוססת כעת מוסכמת, איכותית ונותנת תחושה של סיפוק מהתהליך.

כעת ניתן, במידת הצורך, לגזור משימות ליישום לקחים אלו, ובמקביל להעבירם לתיעוד במאגר הלקחים והתובנות הארגוני.

ראינו אם כן, כי שיטה זו מציעה גישה חדשה לשלב יצירת הלקחים, כאשר יתרונה המרכזית היא בהדרגתיות שלה. בפועל, היא מאפשרת פיתוח אבולוציוני של הלקחים, כאשר אלו נוצרים תחילה בראשם של האנשים, בהמשך עוברים תהליך של רישום, לאחר מכן דיון והסכמה ובסופו של דבר גיבוש ורישום סופי.

 

איזו הדרגתיות ראינו בשיטה זו?

הדרגתיות ביצירת הלקחים (שלב מקדים לפני הפגישה, שלב ראשון ביצירת הרשימה הגולמית, סבב השלמות, תעדוף הלקחים, שילובם ומיצוים); הדרגתיות ביצירת ההסכמה, תוך מעבר מתהליך רגשי וטעון לתהליך ענייני; והדרגתיות במעבר מלקחים גולמיים ללקחים איכותיים.

ייחודה של שיטה זו הוא בכך, שהיא מאפשרת להימנע מעיסוק בתהליך המתודולוגי של יצירת הלקחים, תהליך שלעיתים נתפס כסיזיפי, לא פשוט להפעלה ויוצר התנגדויות בקרב המשתתפים.

בנוסף, השיטה מתחברת לאנשים ולטבעם, במקום שהאנשים יתחברו לשיטה. ניתן על כן לקצר את השיטה (פחות סבבים למשל) כדי להתחבר בדרך המתאימה ביותר לקבוצה ולהקשר.

הרווח המרכזי והעיקרי בשיטה זו, בנוסף לאיכות הלקחים, הוא שיתוף הפעולה של המשתתפים וההסכמה סביב הלקחים.

נשמח לשמוע מכם משובים לגבי ההתנסות בשיטה זו.

וכבר מראש, תודה רבה

.

 

נכתב ע"י שגית סלמון ROM Knowledgeware

במרבית הארגונים ההיררכיים משקפת התקשורת הפנים ארגונית את המבנה הארגוני, ומתקיימת בעיקר מלמעלה- מהדרג הניהולי כלפי מטה- עד אחרון העובדים.
בעידן הנוכחי, בו מונחים כמו WEB 2 ופורומים מהווים נפח גדל והולך בתקשורת הפנים ארגונית, מיטשטשים לעיתים ההבדלים בין הדרגים הניהוליים לדרגים שאינם ניהוליים. כל עובד יכול לשאול שאלות ולקבל תשובות מעובדים וממנהלים בדרגים שונים, שאינם בהכרח מנהלם הישיר.

 

בהיותו של הפורום כלי חוצה היררכיות, עלולים מנהלים בארגון לראות בו איום כלפי הסמכות הניהולית שלהם. תהיות ושאלות שונות עשויות להעסיק אותם לפני הקמת הפורום:


 •  אם עובד שלי שאל שאלה בפורום, האם זה אומר שאיני מספיק מקצועי בעיניו? האם זה אומר שאינו מרגיש נוח לפנות אלי?
 •  אם מנהל אחר ענה לשאלה של עובד שלי בפורום, האם זה הופך אותו ליותר מקצועי ממני?
 •  האם יתכן שעובד שלי יחליט לפעול בצורה שונה מזו שהנחיתי אותו כי קיבל תשובה אחרת בפורום?
 •  האם העובדים שלי עשויים להשתמש בפורום כבמה לשאלות שאינן מקצועיות?

 

 

שאלות אלה הן טבעיות ולגיטימיות, אך הן לא צריכות להוות מחסום להקמת פורום. יש להתמודד עימן ע"י העצמת יתרונותיו וחשיבותו של הפורום, תוך הפחתת חששותיו של המנהל.

ראשית, הפורום לא "ממציא" דברים כי אם משקף את המציאות בשטח. סביר להניח שדרך הפעולה המקובלת והנפוצה, היא זו שתבוא לידי ביטוי בפורום.
שנית, הנחת היסוד היא שעובד שיחליט לפנות למנהל אחר או לעמית לצורך מתן עצה מקצועית, יעשה זאת גם ללא הפורום. בעידן של שקיפות ושל שיתוף, מוטב שהפניה תיעשה באופן גלוי בפורום- כך המנהל ידע שהעובד פנה למקורות נוספים ולא ירגיש שפעל מאחורי גבו.
שלישית, המנהל יכול להסתכל על פניה לפורום כעל שלב בתהליך הלימוד. פניה לפורום לצורך גיבוש דעה או העשרה מקצועית שקולה לשימוש במאמרים ובספרות מקצועית. עובד שיגיע עם דעה מגובשת להתייעצות מקצועית עם מנהלו, יזכה להערכה רבה יותר בין אם גיבש דעתו על סמך חומר כתוב ובין אם עשה זאת בהתייעצות עם עמיתים או מנהלים אחרים באמצעות הפורום.
בנוסף, מנהל שנכון ללמוד מאחרים ולשמוע דעות נוספות דווקא מעצים את עצמו בעיני עובדיו. אם ישכיל להשמיע קולו בפורום, הן ע"י שאילת שאלות והן ע"י מתן תשובות, הוא יזכה, מעבר להערכה, גם באפשרות להיחשף ולהגיב בהקדם לשאלות שאינן מקצועיות ובכל זאת מצאו את דרכן אל הפורום.

 

ולבסוף, אם המנהל בטוח בעצמו, מוערך ע"י עובדיו, ומשמש עבורם כתובת לשאלות מקצועיות וגם אוזן קשבת, לא הפורום הוא זה שיערער על סמכותו המקצועית.

 

נכתב ע"י גור ברסלבי, מנכ"ל דיבייט בע"מ ‏

ב 1943 הגנרלים מונטגומרי ופטון, מבעלות הברית, התחרו ביניהם מי יכבוש ראשון את העיר ‏מסינה בסיציליה. במסעם המטורף מונע האגו איבדו אלפי חיילים שלא לצורך כאשר חשוב להם ‏יותר להביס את הגנרל השני מאשר להתמודד בחכמה מול האויב.‏
כמו פטון ומונטגומרי, גם בתוך החברות שלנו עובדים מציעים רעיונות לפרויקטים מצוינים ‏שיקדמו את החברה, אך שוב ושוב אנו מתפלאים לגלות כי המתנגדים הגדולים ביותר לביצוע ‏הפרויקטים הם החברים שלנו בתוך הארגון האמורים ליהנות מהמיזם יותר מכולם. ישנן סיבות ‏רבות  מדוע תופעה זאת נוצרת (פוליטיקה ארגונית, מעמד ויוקרה אישיים, חשש משינוי וכולי)  ‏
בכתבה זו נעלה בפניכם מספר כלים פשוטים אשר יעזרו לכם לקדם את הרעיונות החדשים ‏בתוך הארגון שלכם.‏


כלי ראשון: המחיר- כאשר רעיון חדש דורש את שיתוף הפעולה של עוד אורגנים בחברה, תמיד ‏ישנו מחיר מבחינתם לפרויקט, המגולם בוויתור שלהם על משאבים כזמן, כוח אדם, או אפילו ‏אנרגיה נפשית. לכן, הכרחי שתזהו מחיר זה כדי לדעת איזה מידת שכנוע ומאמץ עליכם להשקיע ‏כדי לרתום אותם למיזם.‏


כלי שני: שקפו את הקורבן- בשנת 2002 זכה כהנמן בפרס הנובל לכלכלה, בהוכיחו כי 95% ‏מההחלטות שלנו הן רגשיות ולא רציונאליות, כך גם עמיתכם בארגון מונעים בעיקר על ידי הרגש ‏ולכן כאשר אתם מבקשים מהם וויתור בין אם קטן ובין אם גדול על מנת לגייסם לפרויקט, שקפו ‏במילים שלכם את הוויתור אותו עליהם לעשות כדי שיחושו הזדהות וידעו כי לא מקבלים "קורבן ‏זה כמובן מאליו". ‏


כלי שלישי: סימן שאלה ולא סימן קריאה- קל יותר לגייס עמיתים לעבודה כאשר תשאלו בהצעתם ‏ותעזרו בהם להרכיב את הפרויקט, מאשר תגיעו עם דרישות מובנות אשר לעיתים קרובות ‏מתפרשות מבחינה רגשית כפקודות. יותר קל לתת את הסכמתכם בעקבות בקשה מאשר ‏ל"הרכין את הראש" לתביעה.‏


כלי רביעי: מה יוצא לי מזה? – אנו לעיתים קרובות שוכחים להציף בפני חברינו לעבודה מה הן ‏התוצאות והתגמולים שהם אישית או מחלקתם יזכו בעקבות הפרויקט.   גם אם אותה תפוקה ‏היא שולית או עקיפה, אנו יוצאים מנקודת הנחה כי התמורה ברורה לכולם וזה לא המצב. ‏


אל תשכחו, כי בדרך כלל אתם תהיו בקיאים יותר בנושא מאשר אדם חיצוני לו.‏


וכלי חמישי ואחרון לכתבה: מפרויקט שלי לפרויקט שלנו-  האדם העשיר ביותר בארה"ב ‏בתחילת המאה ה 20,  אנדרו קארנגי, ביקש לקנות את חברת קרונות הרכבת המצליחה, פולמן, ‏לאחר שבועות של משא ומתן ללא פריצת דרך נפגש קארנגי עם פולמן שביקשו כ"טובה אישית" ‏כי שמה של החברה יישאר קרונות פולמן גם לאחר רכישתה, באותו יום נחתמה העסקה במחיר ‏נמוך יותר ממה שהוצע לראשונה. כמו פולמן גם אנחנו רוצים בהכרה והערכה אישיים ואם נשכיל ‏להפוך פרויקט שרק אנו עבדנו והזענו עליו מפרויקט שלי לפרויקט שלנו ונרתום את שאר ‏העמיתים לשותפים לתהילה נזכה לתמיכה רחבה פי כמה. ‏

 

וזכרו, על מצבתו של קארנגי ביקש האדם הגדול לכתוב את הכתובת הבאה: ‏
‏"כאן קבור אדם שידע להקיף את עצמו כל חייו באנשים מוכשרים יותר ממנו" ‏

בהצלחה עם הפרויקט החדש. ‏

 

כתבה זו הינה מקטע משיטת הארטה של חברת דיבייט
להתניע ולמסד פרויקט ניהול ידע בארגון הוא אתגר לא קטן. המאמר שלפנינו סוקר מספר מקורות מידע אינטרנטיים אשר יכולים לשמש כחומרי רקע טובים על ניהול ידע והטמעתו בארגון. מקורות המידע כוללים מילון מונחי ניהול ידע ידידותי, מאמר אינטרנטי המציג שלושה סיפורי מקרה על ניהול ידע בארגונים תעשייתיים, טיפים כיצד להדגים את תועלות פרויקט ניהול הידע בארגון וכן מאמר העוסק במיפוי ומידול רשתות חברתיות.
מומלץ לחדשים בתחום וגם לותיקים שוודאי ייהנו לקרוא ולהעמיק.

Conversations או בתרגום חופשי לעברית, שיחות עירומות, הנו ספר על בלוגים. עיקרו בבלוגים חוץ ארגוניים, בלוגים התורמים לעסקים בעולם האינטרנט. הספר נכתב ע"י רוברט סקובל ושל ישראל (יהודי, איך לא).
שני מחברי הספר אינם אובייקטיביים. הם בלוגרים (כותבי בלוגים מושבעים) זו תקופה אחרונה, וספרם, עד כמה שמנסה להציג פנים אובייקטיביות, אינו באמת כזה. עם זאת, הוא מחדש בהבנת עולם הבלוגים. הוא משתף, דרך סיפורים רבים של בלוגים, בהכרת הבלוגים, משמעותם ותהודתם האפשרית.
גם אם לוקחים את התכנים בעירבון מוגבל, וגם אם לוקחים בחשבון שנכתב ב- 2006 (כל שנה קובעת), אין ספק שזהו ספר מומלץ מאד לכל ארגון ששוקל לעודד את עובדיו לכתוב בלוגים, בין אם בכירים (בשם הארגון) ובין אם זוטרים (בשם עצמם).
סיכום הספר, אינו ערוך אחד לאחד, על פי פרקי הספר, אך בהחלט מכסה את מירב הנושאים המועלים כרוחם:

 

 

לי פתח הספר צוהר נוסף בהבנת עולם ה- WEB2.0 שמשתולל סביבנו. אותי הוא שכנע שיש פוטנציאל עסקי בבלוגים (כמובן, אין הבטחות, ולא כולם זוכים בפרס הגדול).

ולסקרנים שביניכם: Microsoft ו- Sun נחשבים כארגוני מופת בעולם הבלוג, Google ו- Apple ההיפך המושלם.

קריאה מהנה!

 

מהו בלוג?

בלוג (Blog) הנו יישום של WEB2.0, כלומר של הדור החדש של האינטרנט. למעשה, מדובר באתר, שבנוי באופן מתוארך (על פי תאריכים) ולא על פי נושא (כמו אתר רגיל). סדר ההופעה הנו מרשימות חדשות, ולאחריהן רשימות ישנות יותר (תאריכים מוקדמים). השם בלוג הנו קיצור של שתי מילים שחוברו יחדיו- WEB-LOG.
מייחד נוסף של הבלוג, שהוא כתוב כמעין יומן אישי ובעל גוון אישי סובייקטיבי (שוב, בניגוד לאתרים רגילים).
מנגנון מקובל בבלוגים הנו מנגנון ה- talkback המאפשר לעולם הרחב להגיב לתכני הבלוג.
פוסט (Post) הנה רשימה אחת (מקביל לדף תוכן ממוקד) שנכתבה בתאריך מסוים.
בלוגר (Blogger) הנו כותב (מושבע) של בלוגים. רוב הבלוגרים נוהגים לכתוב, אך גם לשוטט בבלוגים של עמיתיהם.
בלוגוספירה (Blogosphere) הנה הרשת המתארת את מכלול הבלוגים והבלוגרים הנעים בתוכה.
כדי לקבל מושג על היקף הבלוגוספירה נוסיף כי עד סוף 2006 נספרו 76,000,000 בלוגים באינטרנט.

המאפיינים המרכזיים של הבלוג, המאפשרים את הערך המוסף לעומת ערוצים אחרים, הנם:
א. קלים לכתיבה והפצה.
ב. קלים לאיתור (מקבלים עדיפות בחלק ממנועי החיפוש, ויש מנועי חיפוש ייעודיים רק עבורם).
ג. מעודדים תחושת חברות (Socialization). כולנו קהילה.
ד. מתפשטים מהר.
ה. קלים למעקב (ראו סעיף טכנולוגיות- הסבר על RSS).
ו. בעלי קישוריות גבוהה, בגלל פשטות הקישורים מבלוג לבלוג.

ישנם ארגונים (דוגמת Mascaw בהולנד) שתרבות הבלוג כה מפותחת אצלם, עד כי בכניסת עובד חדש, פותחים לו, בצד חשבון הדואר וקוד המשתמש לרשת, גם בלוג משלו.

כיצד בלוג יכול לסייע לעסקים?
נתחיל מהשורה התחתונה. לבלוגים יש אכן פוטנציאל סיוע לעסקים.
הרקע עליו פורחים הבלוגים היא אי אמון הולך וגובר בחברות גדולות. ישנה תפיסת עמדות רווחת שחברות גדולות מנוהלות ע"י עורכי דין חלקלקים ורואי חשבון מסדרי מאזנים. בקיצור- אין אנושיות. החברה השנואה ביותר, בשנים האחרונות, היתה כנראה Microsoft. וכאן אנו נפגשים עם פוטנציאל הרווח הראשון:
שיפור תדמית: Microsoft הצליחה בשנתיים האחרונות לשפר את תדמיתה באופן ניכר. היא כבר פחות נחשבת "השטן". בכיריה טוענים, שהמרכיב המרכזי בשיפור התדמית הנו הבלוגים. Microsoft מאפשרת לעובדיה לכתוב בלוגים, על חייהם הפרטיים, אך תוך שכך, גם על העבודה ועל המוצרים אותם הם מפתחים. סקובל, אחד ממחברי הספר, אפילו הורשה לנהל VLOG (בלוג מצולם בוידיאו) בו הוא מראיין עובדים בהם הוא נתקל במסדרונות החברה. למען הסר ספק, נקדים ונאמר שסקובל הנו כיום עובד Microsoft. אך מייד נוסיף ונעיר, שלו, כמו לאחרים המצוטטים בספר, יש היסטוריה ותיקה של עזיבת מקומות עבודה שאינם תואמים לרוחם ואמונתם. במילים אחרות: אין פה ניסיון התחנפות למקום עבודה נוכחי, אלא הסכמה עמה (על פי הסתבכויותיו ואמירותיו נגד בכירים, כולל סטיב באלמר, אין לחשוד בסקובל שהנו YESMAN כלל ועיקר). עצם החשיפה של העובדים, הצגתם כבני אדם אמיתיים עם פנים ושמות, מסייעת לשיפור התדמית. עצם העובדה שמותר להם לאמר ברבים דברים שאינם דעת ההנהלה ואולי אפילו יוצאים נגדה, מוסיף לאנושיות, מוסיף לשקיפות, מוסיף לאמינות, ומכאן, משפר את התדמית.
בתוך ארגונים, אגב, יש לבלוג אפקט דומה עם דגש על יכולת ליצור שקיפות.
תקשורת ישירה עם לקוחות וספקים: בלוגים יכולים לשמש כדרך יעילה לתקשר עם ספקים ו/או לקוחות. יש Feature חדש; מתלבטים לגבי נטיות והעדפות דעת קהל; רוצים לשמוע על תקלות ללא מתווכים ובמהירות- הבלוג כשלצידו ה- talkback הנם מנגנון קל וספונטני לנ"ל. בלוגרים הצהירו שהצליחו לפתח רעיונות טובים יותר, בזכות תגובות המשתמשים וההקשבה להם.
יצירת יתרון תחרותי דרך אנושיות: כתיבת בלוג חושפת אותנו, וכאמור, בדרך אוטנטית ביותר. לקוח המתעניין בחברה, וקורא את התלבטויותיו של בכיר זה או עובד אחר, מגיע פעמים רבות למצב של הזדהות עם כותב הבלוג. לאו דווקא הזדהות מקצועית, אם כי הזדהות אישית, או לפחות הרגשת קירבה ואינטימיות. אלו מקצרים את הדרך פלאים למכירה חדשה. כלומר, אין צורך שהמנכ"ל יכתוב על נשוא הפעילות של החברה. העובדה שהוא משתף, לגבי ילדיו, תחביביו או רגשותיו, הופכים אותו לאנושי יותר, ומאפשרים לו למכור יותר, גם אם לא הזכיר את שירותי החברה דרך הבלוגים ולו פעם אחת (בספר מצוטטות מספר דוגמאות שכאלו). הבלוגים יוצרים אמון.
תחליף מרכזי לשיווק סטנדרטי דרך יחסי ציבור (PR): קשה להגיע לכותרות בעיתונים. יקר לשלם למודעות. כאשר סוף סוף מרואיינים, או מצוטטים, יש תלונות רבות של מנהלים שתכנים קוצצו, שרוח הדברים אינה תואמת את שרצו להגיד, או לפחות שיש אינטרפרטציות משמעותיות השונות מכוונותיהם. אלו ברי המזל. אלו שפחות ברי מזל, לא מצליחים לעבור את מסך הפרסום ונותרים באלמוניותם. הבלוגים, אם מצליחים לקבל חשיפה (ועל כך בהמשך, בפרק הכתיבה הנכונה), הנם זולים (למעשה, חינם), תמיד מייצגים את דעתנו, ונפוצים כמו הרוח. מעבר לכך- כפי שכבר פורט לעיל- מאמינים למה שנכתב. כאשר חברה מוציאה הודעת יחסי ציבור, רמת האמון לה זוכה ההודעה אינה נחשבת גבוהה כלל ועיקר. בלוג מקביל, נחשב אמין הרבה יותר. הספר עתיר דוגמאות של שימוש קשר הישיר כתחליף משמעותי ליחסי ציבור. חברות יחסי הציבור המתקדמות, מנסות להציע שירותי כתיבת בלוג, או שירותים משלימים אחרים (אם אתה לא יכול להילחם בתופעה- תצטרף אליה).
שיפור תחושת הקהילה: בין אם בבלוג פנים ארגוני, ובין אם בבלוג חיצוני רלוונטי (דוגמת בלוג המתואר בספר של כנסייה, הבלוג יוצר תחושה של פתיחות ולכן גם שיפר את רמת הקשר בין הכותב ובין קהל קוראיו (במקרה של הספר- המתפללים, חברי הקהילה).
מעמד: ישנו יתרון משמעותי לראשוניות בכל מקצוע, דוגמת החייט הראשון בעל בלוג (יש כזה, וכנראה עסקיו פורחים בזכות הבלוג). בלוגרים כאלו הופכים Category Leaders בתחומם. הדבר נכון במיוחד בתחום הייעוץ, אך לא רק.
קידום מכירות ישיר: קידום מכירות ישיר, נעשה בעיקר לא ע"י בעלי החברות, אלא ע"י בלוגרים המשתמשים במוצרים או בשירותים של החברה ומדווחים עליה. תחושה שלי, שתכונה זו מתעצמת כאשר מדובר במוצרים או שירותים הקשורים לתוכנה או לאינטרנט, אולם בספר מובא גם דוגמא של מוצר מטבח, ששימושו התרחב בזכות חשיפתו בבלוגים והגיע ליישומים נוספים, כולל במעבדה גרעינית.. כמובן, שגם ההיפך הוא הנכון ונרשמו דוגמאות של נזק (לעיתים בלתי הפיך) כאשר בלוגרים השמיצו מוצרים. יש כאן אפקט מדבק ביותר. מה שחשוב הוא, שאם מתפתח דיון שכזה בבלוגוספירה, שנראה שאינו מוביל לכיוונים חיובים, חשוב להתערב, כפי שיפורט בפרק כתיבה נכונה בהמשך.  הספר מביא דוגמא בה מכירת חולצות T-Shirt הפכה להיט דרך בלוג, היות והקונים יכלו לא רק להזמין את החולצות דרך הערוץ הישיר, אלא גם להשפיע על חולצות מיוצרות (צבעים וכתוביות המופיעות עליהן).
הרחבת גבולות כנס: ישנם כיום כנסים שמשלמים בהם לבלוגרים לבוא ולתעד רשמים בבלוגים תוך כדי הכנס. מסתבר, שה- talkback-ים החוזרים, הנם בעיקרם ממשתמשים שאינם באי הכנס. מתוך שכך, מורחבים גבולות הכנס ומורחבת תהודתו.
מתי לא להקים בלוג?
בלוגים מתאפיינים, מעצם כתיבתם ברמה אישית, כרשימות אוטנטיות ואמינות. תרבות הבלוגרים מנסה להקיא מתוכה כל מי שהיא חושדת בו שאינו אמין ושהוא עושה שימוש ציני בכלי הבלוג ובחברי הבלוגוספירה.
לא כדאי לכתוב בלוג, כאשר:
א. יש מנהל שאין לו חזון.
ב. מי שכישורי הכתיבה שלו ממש דלים.
ג. אין מוצר טוב למכור. קשה מאד לזייף בבלוג.
ד. אין תרבות שיתוף ושקיפות של החברה. כאן נופלות Google  ו- Apple. אגב, ישנן מדינות, דוגמת גרמניה וסין שהתרבות השמרנית שבהן מונעת כפי הנראה התפתחות של בלוגים, לעומת צרפת ויפן שנחשבות מצליחות יותר ותרבות הבלוגים פורחת. גם במדינות דוברות ספרדית נרשמה רמת בלוגים נמוכה.
ה. חברה שאין לה מחויבות אמיתית לנושא. שווה חשיבה ובחינה מקדימה!
ו. לחברה יש מה להסתיר: אנרון וכד' מחד, או נושא בטחוני מאידך. הספר מדבר כמובן, גם על ארגוני פשע, שלא בטוח שכדאי שיפתחו בלוגים לעובדיהם.
כתיבה נכונה של בלוגים

אנשים רוצים באופן טבעי לשתף. מחברי הספר מראיינים את יוסי ורדי, שכידוע עומד גם מאחורי ICQ ושומעים ממנו עד כמה ישנה תשוקה לאנשים לשתף ולדבר  ועד כמה הבלוג הנו כלי מתאים מעין כמוהו.
להלן מספר טיפים לכתיבה נכונה:
א. לדבר ולא למכור.
ב. לכתוב לעיתים קרובות (מומלץ באופן יומי).
ג. לכתוב מתוך תשוקה. לכתוב מעניין ומסקרן.
ד. לכתוב מתוך סמכות. לכתוב על נושאים שאנו מבינים בהם ושאכפת לנו מהם.
ה. לא לפחד לשתף.
ו. להיות סובלני להערות, לרבות הערות שליליות. להקשיב להערות באמת ובתמים. להיות עם ראש פתוח גם לביקורת וגם לרעיונות חדשים. לזכור בעת הכתיבה שתגובות יכולות להיות מטעות. לא תמיד הכותבים מייצגים את כל העולם. יש להבין מה היקף ההערות ועד כמה ניתנו רק ממתי מעט שכותבים בכל מקום.
ז. להציג תמונת עולם מאוזנת (לא רק "הכל טוב ומושלם").
ח. כאשר סופגים השמצות- להגיב. לא להדוף, אלא להצהיר על בחינה אמיתית של ההערות, אכן לבודקם, ולחזור לציבור, עד כמה שניתן ללא השהיות, עם מסקנות ברורות. גם אם טועים, אמת וכנות נחשבות משתלמות. בכל מקרה, אין לשתוק ולחכות עד יעבור זעם. הספר מביא מספר דוגמאות לנזק (במיליונים) שנבע מהתעלמות, ודוגמאות אחרות, בהן תגובה ריככה מאד בעיה אמיתית.
ט. לא לכתוב דברים נגד מדיניות החברה: לא לשחרר הודעות על מוצרים שישתחררו בקרוב (ומדובר בסוד); לא להשמיץ מנהלים (מותר להתנגד לרעיונותיהם, אך בנימוס וכבוד). במילים אחרות, לא לעשות דברים שיגרמו לארגון לרצות לפטר אותך, ובצדק.
י. לקרוא באופן קבוע בלוגים של אחרים ולהגיב עליהם. בכלל מומלץ להשקיע כמה שעות טובות בבלוגוספירה לפני תחילת כתיבת בלוג.
יא. לייצר קישורים ממקומות אחרים בבלוגוספירה לבלוג שלך.
יב. לבחור שם שמייצג את הנושא ולא רק נשמע מסקרן (אחרת לא תאותר ע"י מנועי החיפוש).
יג. לשמור על כתיבה פשוטה וממוקדת בכל פוסט.
יד. לאפשר, למי שמבקש, ערוץ התקשרות נוספת לבלוג (טלפון או EMAIL). מוכח כמקדם מכירות.
טו. לכתוב סיפורים ולא רק עובדות. יש חשיבות לז'אנר הכתיבה.
טז. לזכור שבלוג טוב גוזל זמן, ולא מעט. להקדיש זמן.

ישנם כמובן עוד טיפים, והספר כולל גם אמנה מפורטת לכתיבת בלוגים.

טכנולוגיות תומכות
הטכנולוגיות התומכות מתפתחות כל הזמן. הספר נכתב ב- 2006 ודברים שהוא מזכיר כחדשים, נראים לרבים מאיתנו כברורים מאליהם.
המחברים פותחים בתיאור ההתפתחות בהרגלי הגלישה של המשתמשים שהחלו בגלישה, עברו למנועי חיפוש וכיום עוברים ל-Syndication: קריאה ממוקדת מבוססת התרעות.
טכנולוגית ה- RSS (Really Simple Syndication) הנה פרוטוקול המאפשר לכל אחד לעשות מנוי לתכנים רצויים בעיניו. הם לא נועדו עבור בלוגים בלבד, אך הבלוגוספירה בהחלט עושה בהם שימוש, ככלי מלכד מחד, ומפיץ מאידך.
יתרון משמעותי של RSS לעומת הרשמה קלאסית לתכנים כפי שהיתה בעבר: כאשר נרשמנו לתכנים, השליטה היתה של ספק התכנים. לעולם לא יכולנו באמת להתנתק. הוא תמיד ידע על קיומנו, ושלח או לא שלח לנו מידע, לפי רצונו. יתר על כן, ספקים רבים, מכרו ומוכרים את רשימות המנויים לכל המרבה במחיר. ב- RSS השליטה נותרת בידי המשתמש, וברגע שהוא מנתק עצמו מהבקשה לקבלת תכנים, הם מפסיקים להגיע. הספק, לעולם לא יידע מי רצה את תכניו ומי קיבלם.
טכנולוגיה מעניינת אחרת הנה ה- Podcasts: הכוונה ל- Audio Blogs וכך ניתן ממד נוסף לטקסט, לכל מי שמעוניין. כמובן, שמכאן עוברים לטכנולוגית ה- VLOG (VidioBlogs) המתוארת בספר כדבר חדש ביותר, אך לנו מוכרת כבר מאד בזכות ה- YOUTUBE.
כיום מתחילים להתפתח כלי בלוגים למכשירי קצה ניידים דוגמת Palms.
ניתן לראות גם התפתחות מוצרי תוכנה לבלוג, כמו מוניטור הבוחן מתי הבלוגוספירה מזכירה את הלקוחות, המוצרים ו/או השוק שלך, והסקת מסקנות לגבי רמת האזכור – האם ישנה תנועה ערה או נמוכה ביחס לימים רגילים.
וכמובן, יש להזכיר את טכנולוגיית ה- TAGGING. רעיון קטן, אך בעל משמעות ענקית בעולם ה- WEB2.0 בכלל, ועולם הבלוג בפרט. כל אחד יכול לתייג את התכנים שלו, או של אחרים, וכך ליצור מיני רשתות לנושאי עניין מוגדרים.
מה שברור הוא, שכאן לא נגמר הסיפור, אלא רק מתחיל. יש להיות סבלניים ולראות אילו פיתוחים מחכים לנו בעתיד. וכנראה כבר, בעתיד הקרוב.
נכתב ע"י נטע-לי סנדומירסקי ROM Knowledgeware

מנהלים רבים מתחבטים בסוגיה כיצד להניע עובדים לשתף אחרים בידע הסמוי שלהם; ידע אשר נרכש לעיתים ללא מודעות העובד או שהעובד אינו רואה בו ערך מוסף לעמיתיו ולארגון. האתגר בעידוד שיתוף ידע סמוי הוא כיצד להסיט את המחויבות האינדיבידואלית של העובד להישגיו ויעדיו, לנקודת מבט ומחויבות קיבוצית – Indwelling.
מחויבות קיבוצית משמעותה סביבה והתנהלות ארגונית בה האינדיבידואל ישתף ידע סמוי בעת יצירתו וגיבושו באופן טבעי כחלק מעבודתו. בסביבה תומכת זו העובד ייצור ויפתח ידע תוך קבלת היזון חוזר מעמיתיו ובכך ייווצרו צוותי עבודה וחשיבה אמיתיים בארגון. עובד אשר מאמץ מחויבות קיבוצית ישאף לטפח סביבת עבודה שיתופית על מנת לאפשר את מיצוי הידע הנוצר על ידי עמיתיו בצורה האפקטיבית ביותר. התהליך של הענקת ידע הדדית מוביל לפיתוח משותף של ידע שהוא הבסיס לחדשנות עסקית וארגונית. 
אם כן, כיצד ניתן לייצר סביבת עבודה שיתופית ותומכת בקרב עובדי הארגון?
היבטים מסוימים של תרבות ארגונית יכולים לקדם או לעכב טיפול ושיתוף בידע בארגון. החוקר Von-Krogh גורס שהתייחסות ארגונית (Care) משפיע על יצירת ידע ושיתופו, וברמתה הגבוהה אף מובילה למחויבות קיבוצית.
מימדי ההתייחסות הארגונית כוללים:


o  אמון הדדי: מימד חיוני המבטיח שעובדים יעזרו אחד לשני לקבל ולתת מידע וידע לאחרים.
o  אמפתיה פעילה: משמעותה שהעובד מנסה להבין באופן פעיל את עמיתו ואת הסיטואציה בו הוא נמצא.
o  גישה לעזרה: משמעותה שעובד אשר זקוק לעזרה יידע לאן לפנות ולמצוא אותה ישירות.
o  סובלנות בשיפוט האחר: סובלנות בתגובה לטעויות של אחרים, אשר יוצרת סביבה לחידושים וניסויים.
o  קידום אומץ: עובדי הארגון לא יפחדו להביע את דעותיהם ברבים ולהעניק משוב לקידום הישגי עמיתיהם.

 

ניתן לסכם את השפעתה של ההתייחסות הארגונית ליצירת ידע אינדיבידואלי וקולקטיבי באופן הבא:

ידע קולקטיבי

ידע אינדיבידואלי

TRANSACTING

התנהלות המושתתת על החלפת מסמכים ושיתוף ידע גלוי

SEIZING

התנהלות המושתתת על השגיות אישית

רמה נמוכה של התייחסות ארגונית

INDWELLING

התנהלות המושתתת על מחויבות קיבוצית וסביבת עבודה שיתופית

BESTOWING

התנהלות המושתתת על שיתוף תובנות בלבד

רמה גבוהה של התייחסות ארגונית

ציטוט: בשבח השיתוף
"שיתוף הופך קהל לקהילה"   שלט תלוי בגן של הבת של יעל.
האתר מתמקד באיך למנף ידע שנוצר, קיים ומשותף בהקשר ארגוני בעזרת טיפוח היצירתיות והחדשנות לטובת מיקסום היתרון התחרותי.
נכתב ע"י ענת קצנלנבוגן ROM Knowledgeware
סרגל כפתורים חמים מאפשר לנו לייחצן קישורים לדפים וכלים השימושים ביותר באתר ומאפשרים לנו לגשת אליהם בכל נקודה בה אנו נמצאים באתר.
כיצד נכין זאת ב- MOSS 2007 ?

 תחילה נכין את רשימת הקישורים אשר יופיעו בסרגל הכת כאשר הם מחולקים על פי הנושאים השונים

 

1. נלחץ באתר המבוקש על פעולות אתר -> הגדרות אתר

 

 

2. כעת נבחר באפשרות "סרגל קישורים עליון"

 

3. נקליק על "קישור חדש"

 

 

4. בטופס שנפתח נמלא את כתובת הקישור ואת תיאור הקישור ובסיום נלחץ על אישור

 

 

 

 


5. נחזור על פעולות אלה עבור כל אחד מהקישורים שברצוננו להכניס לסרגל.
6. במידה ואנו מעוניינים לשנות את סדר הקישורים בסרגל נקליק על "שנה סדר" ונשנה את סדר המספרים ליד כל קישור בהתאם למיקומו הרצוי בסרגל .

 

ידע צריך לשתף!

לכן, חברת ROM Knowledgeware מעדכנת אתכם באירועי ניהול ידע המתקיימים בארץ ובעולם.
המידע מתעדכן אחת לחודש.
הערה: פרסום כנס/קורס באתר אינו מהווה המלצה וחברת ROM אינה אחראית לתכנים וארגון הכנסים.

 

כנסים בארץ

שם הארוע מקום הארוע ת. התחלה ת. סיום פרטים
KM expert summit 2008 מלון הילטון ת"א 6/3/2008

---

 
הכינוס ה 15 להנדסת תעשייה וניהול
תחרותיות מבוססת ידע בעידן הגלובליזציה
מלון דיוויד אינטרקונטיננטל ת"א 10/3/2008 11/3/2008 לחצו
כנס טלדן לניהול ידע - INFO 2008 מלון הילטון ת"א 31/3/2008 2/4/2008 ---
מועדון KMI מלון קראון פלאזה ת"א 9/4/2008 ---  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

כנסים בחו"ל

שם הארוע מקום הארוע ת. התחלה ת. סיום פרטים
The Effective Knowledge Networker לונדון, אנגליה 3/3/2008

---

 
Web 2.0 and Beyond: Applying social and collaborative tools to business problems לונדון, אנגליה 5/3/2008 6/3/2008  
4 Congreso Internacional de Gesti?n del Conocimiento y la Calidad בוגוטה, קולומביה 31/3/2008 2/4/2008 ---
Buying & Selling eContent Scottsdale AZ, United States 13/4/2008 15/4/2008 לחצו
Library + Information Show 2008 בירמינגהם, אנגליה 23/4/2008 24/4/2008 --
APQC Knowledge Management Conference 2008 שיקגו, ארה"ב 28/4/2008 2/5/2008 לחצו
The 9th Annual Knowledge Management Conference & Exhibition וושינגטון, ארה"ב 28/4/2008 29/4/2008 ---

יש לכם מידע על כנס קרוב?

השתתפתם בכנס בנושא ניהול ידע בארץ או בעולם?

שתפו אותנו!
נשמח להוסיף סיכומים ורשמים של הקוראים!

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135