ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון פברואר 2023 - מהדורה מס' 281
גיליון פברואר 2023 - מהדורה מס' 281
גיליון:

1. שנה חדשה בפתח. יש תחושה בסיומה של שנת 2022 שניהול הידע עשה עוד כברת דרך: התרחב והעמיק. אנחנו מקווים שמגמה זו תמשיך גם ב 2023, ושנוכל להמשיך גם אנחנו להתרחב ולהעמיק ב ROM .  

כלל העובדים של ROM למדו וממשיכים להתמקצע, מעבר למתודולוגיות ניהול ידע, ייעוץ וניהול פרויקטים, גם במיומנויות החדשות של אוריינות למידה, אוריינות טכנולוגיות, שיתופיות, אג׳יליות, חשיבה ביקורתית וחשיבה יצירתית. 

כחברה, נקדם, מעבר למה מה שדובר עד היום, בו זמנית את ההסתכלות לעבר ולעתיד. עבר: שימור ידע של המומחים בארגונים להבטחת המשכיות עסקית בדרך טובה יותר מהחפיפה המקובלת. פיתחנו מתודולוגיה ייחודית ונבחן איך למתג אותה באופן נרחב. ועתיד: בשילוב מוגבר של טכנולוגיות וחדשנות בפעילויות ניהול הידע שלנו (AI ולא רק).  

תהיה שנה מעניינת. 

2. מוזמנים להירשם לקורס ניהול הידע הבינלאומי של KMGN והפעם בנושא השיתופיות החדשה. כולל 4 מודולים- Communication, Connection, Collaboration, Co-creation. לרישום (100$ לישראלים כי אנחנו חברים ברשת):  https://lnkd.in/gqduPFpm  

3. נפתחה ההרשמה לקורס מתודולוגיות ניהול ידע הבא של חברת רום שיתחיל ב- 01/03/23. 5 מפגשים מקוונים. יום בשבוע. מוזמנים לצפות בסרטון שלנו על הקורס: https://www.facebook.com/reel/1570746510005673   

כמובן נשמח גם ל LIKE בדף ה FACEBOOK שלנו.  

לפרטים והרשמה: http://www.kmrom.com/Site/Knowledge_Management_Course.aspx  

 

כדורגל הוא ענף ספורט הקיים בצורות שונות במשך מאות שנים. משחק זה התפתח עם השנים והפך לאחד מענפי הספורט הפופולריים בעולם. מקורו של משחק הכדורגל באנגליה, במאה ה-19, בה נוצרו בשנת 1863 הכללים הרשמיים הראשונים על ידי התאחדות הכדורגל המקומית.

המשחק התפשט במהירות ברחבי אירופה ועד מהרה שוחק ברחבי העולם.
בסוף המאה ה-19 החלה ההתמקצעות של הכדורגל והפופולריות של הספורט גדלה בהתמדה. כיום, כדורגל משוחק במדינות בכל רחבי העולם וממשיך להיות אחד מענפי הספורט הפופולריים ביותר בעולם.

לצד זה, התפתחות הענף, שכולל בתוכו הרבה אסטרטגיה ועבודת צוות, הביאה עימה גם כניסה של כלים טכנולוגיים שונים, ביניהם כלי ניהול ידע. ניהול הידע חשוב במיוחד לצוותים המקצועיים, כדי להמשיך ולשמור על כושר התחרותיות.

על ידי שימוש בניהול הידע, צוותים/קבוצות יכולים להעריך את הטקטיקות הטובות ביותר, לנתח את ביצועי העבר ולמצוא דרכים ללמוד ולהשתפר ללא הרף.

ניהול ידע בפן המקצועי
כבכל תחום, שיתוף ידע בתוך קבוצה או צוות במסגרת האימונים וביניהם, וכן שיתוף ידע דרך המאמן, מייצגים תהליכי ניהול ידע המתרחשים באופן טבעי זה שנים.

עם זאת, בשנים האחרונות אנחנו רואים התקדמות, כאשר ניהול ידע יכול לסייע במספר מישורים מקצועיים, שבבסיסם מעקב וסקירה של מידע רלוונטי לגבי שחקנים, קבוצות, יריבים ואסטרטגיות.

מעקב וסקירת מידע שיטתית וסדורה יכולה לסייע למאמנים ולמנהלים להגיע לתובנות ולפתח אסטרטגיות משחק טובות יותר לצורך השגת יעדיהם. לדוגמה, מאמנים יכולים לנתח את הביצועים של שחקן בודד כדי לראות אילו תחומים טעונים שיפור, ולבצע התאמות בהתאם; זאת, בין אם מדובר בתחום אתלטי אותו יש לשפר, או בהיבט טכני במסגרת המשחק, אותו השחקן נדרש לשפר.  

ניהול ידע יכול גם לעזור למאמנים ולמנהלים לפתח ולהעריך תרגילי אימון שניתן להתאים לשחקנים בודדים.

בשורה התחתונה: ניהול הידע משרת את שיפור המקצועיות, הן ברמת הקבוצה והן ברמת הפרט.


ניהול ידע בפן המנהלתי

ניהול הידע במועדוני כדורגל נוגע גם בשדרה הניהולית. נושא זה בא לידי ביטוי במחלקות שיווק/מכירת כרטיסים. מחלקות אלה משתמשות במערכות ממוחשבות השומרות את נתוני האוהדים, ונותנות למועדון אפשרות להתאים שירותים מסוימים על סמך העדפותיו של האוהד. זהו ידע גלוי, המקדם מאד את מועדוני הכדורגל.
לדוגמה, מהיכן וכיצד מגיע האוהד  למשחקי הבית של הקבוצה? האם הוא מנוי? נתונים אלה יכולים לעזור למועדון בפתרון שלל שאלות, כגון "מאיפה רוב הלקוחות שלי", שהרי ידוע כי אוהדים הם לקוחות. האם רוב האוהדים מגיעים בתחבורה ציבורית או ברכב פרטי? אם הרוב מגיע בתחבורה ציבורית, האם יש להם מענה הולם של רכבות/אוטובוסים למקום מגוריהם?

כמו בכל ארגון, גם במועדוני כדורגל מקצועניים ישנם פרויקטים ובניית תהליכים אשר נלמדים ונבנים עם השנים. דוגמה לתהליך ארגוני: ארגון והטסה של הקבוצה לחו"ל, בין אם למשחק במסגרת תחרותית, או לחילופין לצורך יציאה למחנה אימונים.
התארגנות לנסיעות דורשת נוהל המשקף תהליך מסודר של תיאומים, לוגיסטיקה, אחסנה ועוד.
במועדונים מקצועניים ניתן לראות עד כמה תהליכי עבודה אלה מתנהלים בצורה יסודית ושיטתית, בדומה לתהליכים המוכרים לנו מעולם ניהול ידע, גם אם לא עושים שימוש פורמלי במונח זה.

 

ניהול ידע רלבנטי להפקת לקחים בזמן משברים ואירועים ספציפיים (מקצועיים או ניהוליים), כמו התנהלות בין מועדוני כדורגל, והתנהלות מול בתי דין.
במקרים רבים קבוצות מקצועניות עושות תהליך הפקת לקחים כדי להשתפר בעתיד, ואכן רואים כמה אותם מועדונים מצליחים להתמודד טוב יותר עם אתגרים דומים לאחר תקלות/משברים.

 

 

 

כלים לניהול ידע בכדורגל

להלן מספר דוגמאות לכלים הנפוצים כיום התומכים בניהול ידע בעולם הכדורגל:

  • תוכנות ניתוח ביצועים

תוכנות לניתוח ביצועים כגון Opta Sports ו-ProZone עוזרים למאמנים ולמנהלים לנתח את ביצועי השחקנים ולגבש טקטיקות משחק מיטביות.

  • ניתוח וידאו

כלים דוגמת Hudl ו-Telestration מאפשרים למאמנים ולמנהלים לבחון משחקים ואימונים ולזהות מגמות, ביצועי שחקן בודד, מהלכי קבוצה ותחומי שיפור.

  • סקאוטינג (scouting)

תחום הסקאוטינג או בעברית "איתור שחקני רכש" הוא תחום מאוד מעניין, אשר מיישם ניהול ידע, תוך שימוש בכלים דיגיטליים/תוכנות.
תוכנות סקאוטינג בכדורגל הן כלים המשמשים לניתוח נתונים ויצירת דוחות על שחקני כדורגל וקבוצות. כמו-כן, הן מסייעות למאמנים/מנהלים לזהות שחקני רכש פוטנציאליים, לנתח יריבים ולקבל החלטות מושכלות.

תוכנות פופולריות כוללות את ScoutMe Player, Player and Team Scout, Scouty, XOS Digital Scouting ועוד. תוכנות אלו מסייעות לספק תצוגה מקיפה של שחקנים ועוזרות למאמנים, ולצוות הסקאוטים להעריך נכון שחקנים. התוכנות מספקות חבילה מקיפה של תכונות, החל מניתוח פרטים כמו אתלטיות וכישורים טכניים של שחקן ספציפי, ועד ליצירת דוחות מותאמים אישית אודות אותו שחקן.


לסיכום

יועצי ניהול ידע, ותחום ניהול הידע יכולים להיות שימושיים לקבוצות/מועדוני כדורגל על מנת לעזור להם לשפר את הביצועים הכוללים של הקבוצה שלהם. יועצי ניהול ידע יכולים לספק סיוע באסטרטגיות ארגוניות, משאבי אנוש, אנליטיקה וניהול נתונים. כמו-כן, הם יכולים לעזור לצוות המקצועי לקבל החלטות על סמך נתונים, ולהבין כיצד השחקנים שלהם פועלים בתוך המערכת. בנוסף, הם יכולים להציע הצעות לשיפור ביצועי הקבוצה באמצעות ניתוח מתקדם של נתונים, להבטיח תהליכים יעילים ולספק תמיכה בהתאמת מטרות השחקנים והמאמנים.

 

נכתב ע"י מירב בר שדה

בינה מלאכותית אינה מושג חדש לנו. יחד עם זאת, ככל שאנו נחשפים ליותר ויותר אפשרויות וכלים, ברור לנו שמערכת היחסים בין האדם למכונה הופכת למורכבת מחד, ופופולרית ויומיומית מאידך.

ChatGPT, המילה האחרונה בתחום הבינה המלאכותית הוא מודל לעיבוד שפה שפותח על ידי OpenAI, עלה לאוויר בנובמבר 2019, ועודכן מאז ברציפות. המטרה – מודל למידה המשלב הבנת שפה טבעית ומשימות ליצירת דיאלוג עם שותף שיחה רב עוצמה, המסוגל להגיב בצורה מדויקת ויעילה.

יישום זה, שהפך לתופעה תוך פחות משבוע מיום שהוצג לציבור בסוף נובמבר 2022, וצבר כמות משתמשים מרשימה מאוד, קולט טקסט מהמשתמשים ומעבד אותו. הוא מסוגל ליצור שיחות טבעיות יותר מאלו שנוצרו על ידי צ'אטבוטים מסורתיים, וניתן להשתמש בו במגוון יישומים כמו שירות לקוחות, עוזר אישי וירטואלי ואפילו לכתיבה יצירתית.

בהרבה מובנים מדובר פה על מהפיכה. ממש כפי ש-Waze שינו את האופן בו אנו מגיעים ממקום למקום תוך דיוק המידע בזמן אמת, כך גם ChatGPT משנה את האופן בו אנו מאתרים ומייצרים תוכן, ויחד עם זאת, ChatGPT לא נועד להיות מנוע חיפוש. ChatGPT הוא מחולל טקסטים.

ישנן הרבה מאוד פעולות שניתן לבצע על גבי התוכן שנוצר באמצעות כלי זה. לשפר ניסוח, לשדרג שפה ולהעשיר או לחלופין, לפשט ניסוח, לתקן שגיאות עריכה או לבחור אופן תצוגה. הדינאמיות של הכלי ויכולת המענה המהירה והיעילה, הופכת אותו לשותף פעיל שניתן לנהל מולו דו-שיח מתמשך עד לקבלת תוצר מספק.

בעולם ניהול הידע, לטכנולוגיה הזו יש פוטנציאל לחולל שינוי משמעותי, להפחית באופן דרמטי את משך הזמן והמאמץ הנדרשים ליצירת ידע, ולסייע לנו במגוון משימות:

  • לתמצת טקסט ארוך ולהציג אותו במגוון פורמטים שונים, כטבלה, רשימת תבליטים או כפסקה.
  • להציג מגוון אפשרויות לבחירת כותרת למקטע ידע. במקרה זה, מומלץ לציין בצורה מפורטת כמה רעיונות תרצו לקבל? האם יש מגבלה של כמות מילים? האם מדובר בפורמט עסקי או הדרכתי?
  • להציע מילות מפתח לטקסט, תוך התייחסות לצרכים של הקהל אליו אתם מכוונים.
  • לסייע בהכנת ראשי פרקים לתבנית תוכן חדשה, נוהל או מצגת בנושא מסוים.
  • להציע דוגמאות לשאלונים בתהליך שימור ידע, הכוללים פניה אישית ליצירת חיבור רגשי.

לצד היתרונות הרבים, ישנן גם מגבלות או חסרונות שאי אפשר להתעלם מהן:

  • התלות בעדכון הגרסה כך שתכיל מידע עדכני. נכון לרגע זה, ChatGPT מסתמך רק על תוכן שנצבר עד שנת 2021.
  • שגיאות או המצאות, המצריכות התערבות אנושית למניעת הפצת מידע מטעה.
  • השימוש בכלי, לעומת מנוע חיפוש גוגל, מחייב הרשמה הכוללת קוד אימות הנשלח לטלפון נייד. לצורך שיפור הכלי, OpenAI יכולה לאחסן מידע רגיש על משתמשים ולפגוע בפרטיות.
  • ChatGPT מציג תמיד רק תשובה אחת, לעומת מנוע חיפוש המציג מספר אפשרויות ממקורות מידע שונים.
  • הכלי עובד מצוין באנגלית. התמיכה בעברית עדיין לא שלמה.

לסיכום,

עלינו להעריך ולבקר את התוצרים. חשוב לזכור שמדובר בתהליך מתמשך של בחינה ותיקון או עריכה. הערך המשמעותי בתהליך הוא ללמוד לשאול את השאלה הנכונה כדי לקבל תשובה אפקטיבית ושימושית, ותוך כדי גם לעמת את הידע והניסיון שלנו מול זה של הכלי. לא לקבל את הדברים כמות שהם.

חשוב לזכור, האחריות לתוצר הסופי היא שלכם, לא של ChatGPT. אין תחליף, עדיין, ליצירתיות ולאינטואיציה האנושית כמנוע של חדשנות.

נכתב ע"י מושיקו אופיר

עולם ה-AI (בינה מלאכותית) נמצא בכל מקום, ולאחרונה צבר תאוצה בזכות ChatGPT ו-Midjourney. באמצעות כלים שונים, יכולה בינה מלאכותית להקל על פעולות שבעבר הלא רחוק הצריכו המון עבודה כדי להגיע לתוצר סופי.

אולי לא ידעתם, אבל יש כלים שאנחנו משתמשים בהם מדי יום הנעזרים ב-AI, למשל פייסבוק שממליצה על תגי תמונות באמצעות זיהוי תמונות, Waze שמציעה מסלולי נסיעה אופטימליים בשילוב מודלים של חיזוי, אמזון הממליצה על מוצרים שיכול להיות שגם תאהבו בעזרת אלגוריתמים חכמים של למידת מכונה וכו'.

אז בואו נצלול רגע למושג הגדול הזה: AI היא הרעיון שמכונות יחשבו כמו בני אדם, או במילים אחרות, יבצעו משימות כמו חשיבה, תכנון, למידה והבנת שפה. הבינה המלאכותית לא מתקרבת עדיין לאינטליגנציה האנושית, אבל יש לה השלכות גדולות על העתיד ועל החיים שלנו. המוח מאחורי בינה מלאכותית הוא טכנולוגיה הנקראת למידת מכונה, שנועדה להפוך את העבודה שלנו לקלה יותר ולפרודוקטיבית יותר.

כיום, ארגונים רבים משתמשים בבינה מלאכותית כדי לספק ערך עסקי גדול יותר לצורך הגברת הפרודוקטיביות, לשיפור חוויית הלקוחות, לקבלת החלטות טובות יותר וליצירת הזדמנויות הכנסה חדשות.

בזכות הצמיחה המהירה של ה-AI, בזמן האחרון צצים כפטריות אחרי הגשם הרבה כלים מבוססי AI שנועדו ליצור באופן אפקטיבי ומהיר ולייעל את הפעולות שלנו, הן כמשתמשים אישיים והן כחברות עסקיות. הנה כמה דוגמאות בנושאים שונים:

  • שמע:
    • AI המסיר קולות רקע, רעשים והד משיחות - Krisp: https://krisp.ai/
    • יצירת מוזיקה ייחודית המלווה את סיפור המותג - Beatoven:  https://www.beatoven.ai/
    • הקלטה באיכות אולפן מבוססת AI מהמחשב הביתי - Podcastle: https://podcastle.ai/

 

  • תוכן:
    • תוכן מבוסס AI ליצירת תקשורת אפקטיבית מול משתמשים - Copy: https://www.copy.ai/
    • יצירת דפי תוכן מבוססי AI - Unbounce Smart Copy: https://unbounce.com/ 
    • יצירת תוכן אותנטי למיילים, רשתות חברתיות ומסמכים - Wordtune: https://app.wordtune.com/

 

 

 

לסיכום, ל-AI שימושים רבים ואפקטיביים שיכולים לעזור לנו, כשהעולם הטכנולוגי מתחיל להציע יותר כלים מבוססי AI, ולמעשה המהפכה כבר כאן. התובנה החשובה ביותר היא שיש לבחור את הכלים שנותנים לנו ערך אמיתי, כדי שנוכל לשלב את הבינה המלאכותית באופן אינטגרלי ואפקטיבי המותאם לצרכים שלנו.

 

שם:

International Conference on Information and Knowledge Management ICIKM

מיקום:

 

 London, United Kingdom

 

תאריך:

 

March 15-16, 2023

 

לפרטים: לחץ כאן

ספר: ThinkerToy

הספר  ״ ThinkerToy: a handbook of creative thinking ideas״ הוא ספר שנכתב על ידי Michael Michalko. הספר נכתב במקור בשנת 1991 וגרסה עדכנית הוצאה בשנת .2006 הספר דן, מציג אוסף כלים לפיתוח חשיבה יצירתית. הכלים המוצעים בספר מסייעים לאדם להתאמן בכל הרמות- החל מפיתוח מחשבתי מקדים, דרך תשתיות והכנה, דרך פיתוח הרעיונות במפגשי שיא ובשגרה, ועד בחינת הרעיונות לאחר היווצרם. חלקם מתאימים לקבוצות וחלקם אישיים.

הספר מציג הרבה כלים, ומנסה לסווג אותם לקטגוריות וקטגוריות משנה, אך נראה שההבחנה אינה כה משמעותית לקורא מן הצד, ולכן מוצגת פה רק ההבחנה הראשית (אומנה ימנית/שמאלית) שגם היא פחות חדה משהיינו מצפים. יש חפיפה טבעית בין הקטגוריות וגם בין הכלים השונים, במיוחד כאשר מנסים להציע אנציקלופדיה של כלים המייצגים את רוב הכלים המוכרים ויותר מכך.

מפת הספר:

 

למרות שהספר נכתב לפני שנים, הכלים המוצגים רלוונטיים גם כיום; מאד.

כדאי לקרוא את הספר- הוא כולל אינסוף דוגמות ההופכות את כלים למובנים ומעשיים.

רקע

חשיבה יצירתית

חשיבה יצירתית היא היכולת לשקול סוגיה בדרך אחרת (מ.ל.).

כדי להגיע לרעיונות מקוריים, נדרש להסתכל על המידע אחרת, ולארגן אותו בדפוס חדש.

נדרש לחשוב באופן אקטיבי.

החדשות המשמחות: חשיבה יצירתית היא מיומנות נרכשת.

חזרה

היערכות

היערכות תשתיתית אישית

  1. אמונה אישית ביכולת לחשוב חשיבה יצירתית, תוך דחייה כל מחשבה שלילית בנדון.
  2. לימוד הכלים.
  3. אימון ותרגול.
  4. התנסות. הצלחה מזרזת את ההצלחה הבאה.

היערכות תשתיתית ארגונית

חשוב להבין את הסביבה העסקית ואתגריה לה רוצים להציע פתרונות; כדאי לנהל בארגון לוג של בעיות שכדאי לשקול להתמודד איתם בדרכים של חשיבה יצירתית.

 

תרגילים אישיים להתחיל לחשוב יותר יצירתי

  • קביעת מכסה יומית של רעיון חדש ליום
  • מודעות מוגברת למתרחש סביב
  • מיקוד לזמן שנקבע מראש לכל הפרטים הנמצאים בתמונה, ללא תזוזה
  • שינוי הרגלים (אישים, בית, עבודה או חברים)
  • עיבוד הנראה סביב: סינון, רישום הערות, תיחום, קריאה מקצועית מגוונת /ביוגרפיות, חשיבה
  • ניתוח תכנים (מיילים, הרצאות בכנסים, הגדרת תפקיד ועוד)
  • יצירת בנק רעיונות
  • יציאה החוצה (תערוכות, שוק, מוזיאון ועוד)- בחינת משהו ויצירת קשרים ממנו לנושאים אחרים
  • תיעוד רעיונות אישיים ושל אחרים
  • פיתוח חשיבה גמישה
  • לוג רעיונות לבעיות ספציפיות (בנושאים אישיים, עבודה וכו׳).

 

הכנה לפני תחילת תהליכי חשיבה יצירתית

  • סביב שקטה
  • הכנה מנטלית על ידי הירגעות [ראו כלי בהמשך]
  • מקום נוח
  • ריקון המחשבות שיכולות להסיח את הדעת.

 חזרה

כלים:

 

אונה ימנית

 

אינטואיציה

פיתוח האינטואיציות האישיות ככלי המסייע, בין היתר, בפיתוח רעיונות.

הנה שאינטואיציה היא אמצעי מתפתח, ושהיא נצליחה עוד יותר כשמשולבת בסיבתיות.

הזדמנויות ושיטות פיתוח (לא שלבי)- דוגמות

  • שיחות טלפון:
    • לפני: ניסיון לנחש את אופי השיחה או המתקשר
    • אחרי: תיעוד המענה הנכון לשאלות.
  • פגישות:
    • לפני: ניסיון לנחש מה יהיה מצב הרוח של אנשים, מה ילבשו ועד כמה יהיו מוכנים
    • אחרי: תיעוד המענה הנכון לשאלות.

שילוב התיעוד מסייע להבנה ומסייע להמשך פיתוח האינטואיציה לשימוש עתידי.

 

דגירה

דגירה (אינקובציה) על בעיה לפני פתרונה.

שלבי יישום

  1. זיהוי אתגר.
  2. איסוף מידע מהארגון ומהספרות על הבעיה.
  3. הנחיה אישית למוח למצוא פתרון לבעיה תוך 2 ימים.
  4. משחררים ולא חושבים באופן מודע על הבעיה. מנסים לשכוח ממנה.
  5. יוצאים לפעילות ״דגירה״ דוגמת טיול, מקלחת, סרט או שינה טובה.
  6. חוזרים לבעיה ומנסים לראות אם יש כיוון פתרון.

 

אנלוגיה

הצפת רעיונות מתוך השוואה בין שני נושאים שונים- הבעיה ומשהו אחר.

שלבי יישום

  1. הגדרת אתגר.
  2. בחירת מילת מפתח אחת מהאתגר (למשל- מכירות).
  3. בחירת מילה רחוקה או סימבול (אמיתי או דמיוני) הרחוקים ככל האפשר ממילת המפתח.
  4. הכנת רשימת אסוציאציות לתחום האחר.
  5. חיפוש דברים דומים וקשרים בין מרכיבי מילת המפתח המקורית והאסוציאציות שתועדו.

אהבתי. טכני. פשוט, ופעמים רבות מפתיע (מ.ל.).

וריאציה: אנלוגיה אישית- דמיינו שאתם חלק מהמוצר/שירות (למשל- מחוגי שעון אנלוגי). בנו את האנלוגיה בהתבסס על הדמיה זו.

 

פנטזיה

הצפת רעיונות מתוך השוואה בין שני נושאים שונים- הבעיה ומשהו אחר.

שלבי יישום

  1. בחירת אתגר ויצירת שאלה המתבססת עליו של- ״באילו דרכים נוספות היינו יכולים ל..[האתגר]?
  2. רישום של כמה שיותר משפטים המתחילים ב ״מה אם היינו״ מציאותיים או דימיוניים.
  3. מנסים לענות על השאלות שרשמנו.
  4. הכנת רשימת אסוציאציות לתחום האחר.

 

פרדוקס

חשיבה פרדוקסלית: התמודדות עם הפרדוקס שאתגר מציב, במקום סילוקו.

שלבי יישום

  1. בחירת בעיה.
  2. רישום ההיפוך או סתירה שלה.
  3. הפיכת בעיה לפרדוקס- דימוי שהבעיה וההיפוך / סתירה שלה מתקיימים בו זמנית.
  4. סיכום במשפט אחד- למה יש פרדוקס שבעיה והיפוכה.
  5. רישום כמה שיותר אנלוגיות המשקפות את הפרדוקס. בחירת אחת המשקפת את קיומו טוב.
  6. הבנת המאפיין הייחודי באנלוגיה שגורם לו להצליח.
  7. חיפוש תובנות באתגר אתו מתמודדים כל סמך האנלוגיה. הצעת רעיון לפתרון על סמכו.

 

חלומות

הסתייעות בחלומות ככלי להגעה לתת מודע שלנו ולרעיונות סמויים הקיימים בו.

שלבי יישום

  1. ניסוח שאלה הקשורה באתגר. כתיבת השאלה מספר פעמים ואזכורה עוד מספר פעמים כאשר הולכים לישון.
  2. רישום החלום בבוקר ביומן חלומות. לאלו שלא זוכרים חלומות- שימו שעון מעורר ל 30 דקות לפני שעת היקיצה הטבעית שלכם; יגביר את יכולת הזכירה המיידית.
  3. שאילת שאלות הקשורות בחלום עצמו ומהותו, ושאילת שאלות המקשרות אותו לבעיה עמה מתמודדים ועל איך הקשר יכול לסייע לפתרון הבעיה.
  4. כתיבת אסוציאציות הקשורות לחלום או שניים (לאו דווקא באותו היום).
  5. התמדה בניהול יומן החלומות. ככל שיעבור הזמן החלומות יהיו יותר עשירים ובעלי משמעות מטאפורית גבוהה יותר.

 

ציורים

שיטה המתבססת על טכניקה בה היה ידוע ליאונרדו דה וינצ׳י: ציור ציורים ככלי לארגן את החשיבה בדרך אחרת ולגלות נקודות מבט (פרספקטיבות) חדשות. Graphic Ideation.

שלבי יישום

  1. סקירה של אתגר עמו מתמודדים מנקודות מבט שונות.
  2. כניסה למצב של רגיעה.
  3. העלאת תמונה, סצנות וסמלים למיניהם באופן אינטואיטיבי.
  4. ציור מסגרת- לתיחום יש משמעות.
  5. ציור ככל העולה על הדעת (ניתן להתאמן על ציור שלא מדעת).
  6. לקיחת דפים נוספים ככל הנדרש, והוספת ציורים אחרים, עד הגעה לציור המניח את הדעת.
  7. בחינת הציור והמסר שניתן ללמוד ממנו- מה הסמוי שהופך לגלוי.
  8. כתיבת מילה ובהמשך מילים נוספות ואפילו פסרה- ככל העולה על הדעת מתוך הסתכלות על הציור.
  9. קישור הכתוב לאתגר.

 

טרום שינה

ודה וינצ׳י עוברים לטכניקה הנקראת על שם  Salvador Dali: דמיון טרום שינה. הגעה לרעיונות הסמויים בנגיעה באזור דמדומים זה.

שלבי יישום

  1. חשיבה על אתגר, על ההתקדמות בו, על הקשיים שקשורים בו, החלופות ועוד.
  2. כניסה למצב של רגיעה מוחלטת- פיזית ומוחית; מעבר למצב פסיבי עד הגעה למצב של טרום שינה.
  3. עצירה כשמרגישים שהולכים להירדם ותיעוד הניסיון- תמונות, דפוסים, צבעים ואובייקטים. פטנט כדי לא להירדם- מחזיקים כפית ביד. כשזו נופלת כי נרדמים, שומעים את נפילתה ומקיצים.
  4. חיפוש היוצא מן הכלל והמפתיע. חיפוש הקשר האסוציאטיבי לאתגר. הדומה והשונה. גזירת תובנות ורעיונות חדשים.

 

דמיון מודרך

שימוש בדמיון מודרך ככלי להגעה לרעיונות בתת מודע.

שלבי יישום

  1. רגיעה.
  2. פנייה לתת מודע בבקשה שיענה על האתגר שבפניו ניצבים.
  3. ביצוע דמיון מודרך. הספר מציע כמה סיפורי מסגרת, וניתן למצוא רבים נוספים באינטרנט.
  4. הקשבה למסרים שעולים, ללא צנזור.
  5. חידוד המסרים שעלו בדמיון והפיכתם לברורים. תיעודם או ציורם.
  6. חיפוש איכויות, דפוסים, קשרים ורמזים לבעיה במציאות.

 

צל

שיקוף (הסתכלות על עצמי כצל) כדרך לבחינה חיצונית המסייעת להגעת רעיונות.

שלבי יישום

  1. רגיעות ממתחים פיזיים ורגשיים.
  2. דימוי תחושה בה אנו עטופים באור לבן זוהר ועדין (יש תרגילים מפרטים).
  3. דימוי שאנחנו נכנסים למקום אהוב. מדמיינים את הפרטים הקשורים במקום והכניסה אליו.
  4. מדמיינים שמולנו מגיע צל- מנטור.
  5. מקשיבים למסרים שלו. משוחחים אתו ושואלים אותו שאלות.
  6. מסכמים את השיחה עמו, ומזמינים אותו לחזור ולייעץ בעתיד. מתעדים.

 

הירוגליפים

שימוש בהירוגליפים (מצריים) ככלי ליצירת אסוציאציות והעלאת רעיונות מקוריים.

שלבי יישום

  1. מעלים על הכתב את האתגר שמבקשים להתמודד אתו.
  2. בוחרים סט אחד של הירווגליפים בהם נשתמש (יש כמה כאלו).
  3. סקירת התמונות וכתיבה מחודשת של האתגר.
  4. סילוק הסחות דעת והסתכלות מחודשת על האתגר.
  5. בחינה מחודשת של ההירוגליפים וניסיון לתרגם כל שורה שכתובה בה תוך הפעלת אסוציאציות חופשיות.
  6. שאילת שאלות- מה זה? מה משמעותו? מה הוא עושה? איך זה קשור לאתגר? מה זה מזכיר לי?
  7. רישום האינטרפטציות.

 חזרה

אונה שמאלית

אתגור הנחות יסוד

אנחנו מתקשים למצוא פתרונות, בגלל אילוצים. האילוצים מבוססים על הנחות יסוד, שייתכן שאינם קיימים, או ברי התמודדות.

שלבי יישום

  1. הגדרת אתגר.
  2. הכנת רשימה של ההנחות.
  3. אתגור הנחות היסוד הבסיסיות (למשל- מסעדה לוקחת כסף. אנשים באים למסעדה).
  4. לכל הנחת יסוד- רישום היפוכה.
  5. שאלה על כל היפוך: איך ניתן להשיג אותו.

 

רעיונות למאפיינים

אנחנו מתקשים למצוא פתרונות לבעיות כוללות. אם לא נחשוב על הבעיה (איך מייצרים עט למקום כמו ירח בלי כבידה כשלהו), אלא על המאפיינים הנדרשים (איך מכינים משהו שיהיה ניתן לכתוב אתו), מקבלים מרחב פתרונות חדש.

 שלבי יישום

  1. הגדרת אתגר.
  2. ניתוח האתגר- רישום כמה שיותר מאפיינים.
  3. לכל מאפיין בנפרד שואלים-
    • איך ניתן היה להשיגו?
    • למה והאם כלל נדרש.

 

פיצול בעיה

לעיתים מתקשים למצוא בעיות, כי יש הרבה מחסומים. פירוק הבעיה לכמה חלקים וניסיון נפרד לפתור כל אחת מתת הבעיות בפרד, תוך חיבור משולב אחר שלהם, יכול לייצר פתרון מקורי.

שלבי יישום

  1. הגדרת מהות באתגר בשתי מילים.
  2. פיצול האתגר לשניים (למשל לפי מאפייניו או מרכיביו).
  3. חזרה על תהליך הפירור לתת פירוקים נוספים.
  4. יצירת הרבה פתרונות לתת הבעיות השונות.
  5. שילוב הפתרונות, תוך קבלת מבט חדש (פרספקטיבה אחרת) על הבעיה כולה ופתרונה.

 

מפת בועות

הצגה גרפית ככלי לארגון החשיבה והסתכלות כוללת/אחרת.

שלבי יישום

  1. מיפוי מידע קיים בדרך בה חושבים עליו בדפוסים הקיימים.
  2. ייצוג על ידי מילות מפתח היושבות בבועות.
  3. יצירת קשרים בין בועות שלכאורה לא קשורות.
  4. קטלוג הבועות בקבוצות בדרך המייצגת את הקשרים החדשים ומשמעותם.
  5. הזזת הבועות והקשרים כחלק מדיון הבוחן רעיונות אפשריים הנגזרים מהזזות אלו.

 

SCAMPER

שיטה מוכרת המתייחסת לראשי תיבות של שש טכניקות שמנסים להפעיל על האתגר:

Substitute, Combine, Adapt, Modify or Magnify, Put it to other use, Eliminate, Reverse or Rearrange/.

שלבי יישום

  1. מבודדים נושא או אתגר שמבקשים לטפל בו.
  2. שואלים שאלות SCAMPER לגבי כל אחד ממרכיבי הבעיה או הנושא, ובוחנים אילו רעיונות עולים.
  3. ממשיכים עם שאלות לגבי כל אחד דוגמת איך אפשר? מה אחרת? מה עוד?

יש בספר , כמו גם במקורות רבים באינטרנט דוגמאות של שאלות אלו, כאשר לכל אחת מהטכניקות יש רשימה של תת שאלות ספציפיות היכולות לסייע ליישום השיטה ביתר קלות.

 

פלוס מינוס

ניתוח פלוסים ומינוסים בתרחיש החיובי והתרחיש השלילי ביותר שקיימים למענה לאתגר.

שלבי יישום

  1. כתיבת האתגר עימו מתמודדים.
  2. תיאור תרחיש חיובי ביותר ותרחיש שלילי ביותר.
  3. פירוט התנאים השונים ההופכים את התרחישים לחיובי ושלילי.
  4. פירוט לכל תנאי מה הפלוס או המינוס שקשור לתרחיש.
  5. הבנת הגורמים המושכים ודוחפים והסתכלות מחודשת על מענה אפשרי

 

שילוב פרמטרים

בחירת שילוב חדש של התנהגויות ומרכיבי מענה.

שלבי יישום

  1. דיוק הגדרת האתגר.
  2. רישום כל הפרמטרים המשפיעים (למשל- צורה, חומר, גימור, מיקום).
  3. רחשום ווריאציות אפשריות לכל פרמטר.
  4. בחירת שילובים אקראיים של הפרמטרים (למשל מתכת, עגולה, צבועה על הדלת) ובחינת המשמעות של מענה שכזה.

הערה: אהבתי. מפשט ומצמצם ועם זאת פותח הרבה כיוונים חדשים (מ.ל.).

 

מערכת צירים

הצגה גרפית ככלי לארגון החשיבה והסתכלות כוללת/אחרת.

שלבי יישום

  1. מציירים מערכת של שני צירים צולבים: מעורבות (נמוכה-גבוהה) ומוחשיות (מופשט-מוחשי).
  2. ממקמים פתרונות מוכרים לבעיה על מערכת הצירים.
  3. מבינים באילו רביעים יש חוסרים של מענים בשוק.
  4. מחליטים על פתרון חדש להשלמת החסר, או על מיצוב חדש שיאפשר הצעת מענה.

טיפ- השרטוט ותכניו צריכים להיות פשוטים וקלים להסבר.

 

Lotus blossom

תרשים של 9x9 עם סימונים שמתחילים בו במרכז ומתפתחים לכיוונים שונים (ניתן למצוא באינטרנט)

שלבי יישום

  1. שרטוט של תרשים ה Lotus blossom כשבמרכזו רושמים בעיה או רעיון.
  2. כתיבת המרכיבים המרכזיים או רעיונות קשורים ב 6-8 מהריבועים שסביבו.
  3. העתקתם גם לריבועים המקבילים בתרשים כך שכל אחד הופך למרכז בעצמו.
  4. פיתוחם וכתיבת מרכיבים או רעיונות סביב כל אחד מאלו.
  5. בחירת כיווני פעולה שנראים מבטיחים ומעניינים.

 

The Phoenix Checklist

רשימת תיוג ארוכה ומוכנה (יש לחפש את הרשימה בספר או באינטרנט) המאפשרת בחינה של נושא מכל היבטיו, וכך מאפשרת להגיע לתובנות ורעיונות חדשים.

שלבי יישום

  1. כתיבת האתגר. התחייבות אישית שנותנים מענה לאתגר עד תאריך מוגדר.
  2. הסתייעות ברשימת התיוג , שאילת שאלות ומענה, כדי לבחון מענים אפשריים מכל מיני כיוונים.
  3. תיעוד המענים.
  4. החלטה על כיוון.

 

הגדרת העסק

הסתכלות מחודשת של ארגון עסקי על עצמו בהיבטי מוצרים, פונקציות, שווקים, טכנולוגיות ושירותים.

שלבי יישום

  1. שאלה מקדימה: מה העסק שלנו ומה נכון שהעסק שלנו יהיה?
  2. מיפוי הארגון כפי שהוא כיום ביחד למוצרים, פונקציות, שווקים, טכנולוגיות ושירותים. רישום מילות מפתח מרכזיות למיפוי ב-5 ההקשרים לעיל.
  3. חיפוש מענים חדשים על ידי הצעת שילובים שאינם קיימים לצירופים אלו (למשל- מוצר קיים עם פונקציה ושוק אחרים) בדרך שלוקחת לכיוון – מה נכון שהעסק יהיה.

 

פירות העתיד

היערכות לעתיד מבוססת כוחות ותרחישים.

שלבי יישום

  1. זיהוי בעיה ספציפית בעסק כיום.
  2. הגדרת החלטה שצריך לקבל בהקשר.
  3. זיהוי הכוחות הטכנולוגים, כלכליים, קווי ייצור, תחרות ועוד המשפיעים על ההחלטה.
  4. הצעת תרחישים אפשריים על רקע הכוחות המשפיעים והמידע שקיים בגינם.
  5. פיתוח התרחישים לסיפורים או נרטיבים על ידי שינוי אפשרי של כוחות משפיעים. יצירת שילובים היוצרים דפוסים חדשים.
  6. חיפוש הזדמנויות עסקיות למימוש התרחישים והנרטיבים שפותחו על בסיסם.

 

מילה אקראית

מייצרים הסתכלות של פרספקטיבה מחודשת מתוך השוואה למשהו שלא קשור כלל- מילה אקראית.

שלבים

  1. כשמחפשים גישה רעננה- בוחרים מילה אקראית. יש רשימה של כמה מאות מילים מוצעים בספר עצמו (דוגמת סבון, מרק, חול, סופה ועוד).
  2. חושבים על כל האסוציאציות שקשורות למילה הנבחרת.
  3. מייצרים קשרים בכוח בין האסוציאציה הנבחרת לאתגר שעימו מתמודדים.
  4. בוחרים רעיונות מבטיחים שצצו מקשרים אלו.

הערה: אפשר גם לבחור מילות פועל ולהתחיל מהם את מסע האסוציאציות.

 

מנהיגים

תובנות חדשות לגבי דרכי התמודדות מבחינת ציטוטים ואמירות של מנהיגים ידועים.

שלבי יישום

  1. איסוף מקדים של מאגרי ציטוטים (ש רבים כאלו באינטרנט). איסוף אישי של ציטוטים אהובים.
  2. איסוף מקדים של מנהיגים בעלי שיעור קומה (אמיתיים או מסרטים/סיפורים) מהם רוצים ללמוד.
  3. כשיש אתגר- בחירת מנהיג.
  4. בחינת הציטוטים של המנהיג שנבחר, אל מול האתגר שעימו מתמודדים ובחינת יכולת קישור.
  5. חלון זמן של 5-10 לפיתוח רעיונות על סמך הקישורים. אם לא עולים רעיונות, מעבר למנהיג אחר.

הערה: ניתן להגדיר באופן קבוע ״מועצת מנהלים״ של 3-5 מנהיגים שמתייעצים עם כולם  באופן קבוע.

 

מעגל הזדמנות

בניית קשרים בין מאפיינים אקראיים של בעיה/נושא כדרך לכפות רעיונות חדשים.

שלבי יישום

  1. מגדירים אתגר שרוצים להתמודד אתו.
  2. מציירים שעון (עיגול עם 12 שנתות). כותבים של מאפיין של הבעיה על כל שנתה.
  3. מטילים פעמיים שתי קוביות וכך מקבלים שני מספרים שהם סכום הקוביות בכל הטלה. מספרים אלו מייצגים כל אחד מאפיין על המעגל.
  4. לכל מאפיינן שנבחר מציירים מפת חשיבה של אסוציאציות (3-4 רמות).
  5. כופים על עצמנו לייצר קשרים בין האסוציאציות של שני המאפיינים, ומחפשים תובנות מעניינות.

 

קריקטורות

חשיבה ויזואלית המסייעת לחשיבה הלוגית.

שלבי יישום

  1. הגדרת אתגר.
  2. הגדרת המאפיינים של האתגר.
  3. ייצוג כל מאפיין על ידי קריקטורה (או ציור סמלי). הכנת קלפים לנ״ל.
  4. הנחת הקלפים על השולחן וניסיון לסדרם בקבוצות באופן תת מודע ללא הסבר.
  5. חיפוש רעיון מסדר הנגזר מהסידור.

 

רעיונאים

סובבו את עצמכם באנשים עם חשיבה יצירתית. חפשו יצירתיות בכל אדם. הקשיבו סביבכם.

חזרה

משוב על הרעיונות

אין צורך להסביר רבות- אך לעולם על תישארו עם הרעיונות שלכם שיצרתם לבד או בקבוצה ותתחילו לעבוד אתם לפני שתבקשו משוב מאחרים על איכותם והתאמתם. תופתעו כמה זה לא יעצור אתכם אלא ייקח אתכם עם כל הצעה, אם מקשיבים לה נכון, למקום ורעיון עוד יותר מתקדמים (מ.ל.).

חזרה

סיכום

הוצג פה אוסף מרשים של כלים, אך מה עומד מאחוריהם?

  • ירידה למהות
  • פירוק (למאפיינים, מרכיבים, אסוציאציות)
  • שילובים (בעיקר לא סטנדרטיים שנראים לא אפשריים)
  • הוספת עולמות תוכן רחוקים, פירוק ושילוב מחודש
  • פספקטיבה אחרת
  • שיקוף מצב
  • שימוש ביכולות ורבאליות (תיעוד) וגרפיות
  • התחברות לתת מודע שלנו
  • ו...אמונה אימון: אמונה ביכולת שלנו לייצר רעיון חדשניים, ואימון ביצירתם.

 

מה עוד- תעבדו יחד. שאלו שאלות. דחפו את עצמכם קדימה. תגיעו. (מל.)

חזרה

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135