מאמרים נוספים ברשת הידע:
ThinkerToy

הספר  ״ ThinkerToy: a handbook of creative thinking ideas״ הוא ספר שנכתב על ידי Michael Michalko. הספר נכתב במקור בשנת 1991 וגרסה עדכנית הוצאה בשנת .2006 הספר דן, מציג אוסף כלים לפיתוח חשיבה יצירתית. הכלים המוצעים בספר מסייעים לאדם להתאמן בכל הרמות- החל מפיתוח מחשבתי מקדים, דרך תשתיות והכנה, דרך פיתוח הרעיונות במפגשי שיא ובשגרה, ועד בחינת הרעיונות לאחר היווצרם. חלקם מתאימים לקבוצות וחלקם אישיים.

הספר מציג הרבה כלים, ומנסה לסווג אותם לקטגוריות וקטגוריות משנה, אך נראה שההבחנה אינה כה משמעותית לקורא מן הצד, ולכן מוצגת פה רק ההבחנה הראשית (אומנה ימנית/שמאלית) שגם היא פחות חדה משהיינו מצפים. יש חפיפה טבעית בין הקטגוריות וגם בין הכלים השונים, במיוחד כאשר מנסים להציע אנציקלופדיה של כלים המייצגים את רוב הכלים המוכרים ויותר מכך.

מפת הספר:

 

למרות שהספר נכתב לפני שנים, הכלים המוצגים רלוונטיים גם כיום; מאד.

כדאי לקרוא את הספר- הוא כולל אינסוף דוגמות ההופכות את כלים למובנים ומעשיים.

רקע

חשיבה יצירתית

חשיבה יצירתית היא היכולת לשקול סוגיה בדרך אחרת (מ.ל.).

כדי להגיע לרעיונות מקוריים, נדרש להסתכל על המידע אחרת, ולארגן אותו בדפוס חדש.

נדרש לחשוב באופן אקטיבי.

החדשות המשמחות: חשיבה יצירתית היא מיומנות נרכשת.

חזרה

היערכות

היערכות תשתיתית אישית

  1. אמונה אישית ביכולת לחשוב חשיבה יצירתית, תוך דחייה כל מחשבה שלילית בנדון.
  2. לימוד הכלים.
  3. אימון ותרגול.
  4. התנסות. הצלחה מזרזת את ההצלחה הבאה.

היערכות תשתיתית ארגונית

חשוב להבין את הסביבה העסקית ואתגריה לה רוצים להציע פתרונות; כדאי לנהל בארגון לוג של בעיות שכדאי לשקול להתמודד איתם בדרכים של חשיבה יצירתית.

 

תרגילים אישיים להתחיל לחשוב יותר יצירתי

  • קביעת מכסה יומית של רעיון חדש ליום
  • מודעות מוגברת למתרחש סביב
  • מיקוד לזמן שנקבע מראש לכל הפרטים הנמצאים בתמונה, ללא תזוזה
  • שינוי הרגלים (אישים, בית, עבודה או חברים)
  • עיבוד הנראה סביב: סינון, רישום הערות, תיחום, קריאה מקצועית מגוונת /ביוגרפיות, חשיבה
  • ניתוח תכנים (מיילים, הרצאות בכנסים, הגדרת תפקיד ועוד)
  • יצירת בנק רעיונות
  • יציאה החוצה (תערוכות, שוק, מוזיאון ועוד)- בחינת משהו ויצירת קשרים ממנו לנושאים אחרים
  • תיעוד רעיונות אישיים ושל אחרים
  • פיתוח חשיבה גמישה
  • לוג רעיונות לבעיות ספציפיות (בנושאים אישיים, עבודה וכו׳).

 

הכנה לפני תחילת תהליכי חשיבה יצירתית

  • סביב שקטה
  • הכנה מנטלית על ידי הירגעות [ראו כלי בהמשך]
  • מקום נוח
  • ריקון המחשבות שיכולות להסיח את הדעת.

 חזרה

כלים:

 

אונה ימנית

 

אינטואיציה

פיתוח האינטואיציות האישיות ככלי המסייע, בין היתר, בפיתוח רעיונות.

הנה שאינטואיציה היא אמצעי מתפתח, ושהיא נצליחה עוד יותר כשמשולבת בסיבתיות.

הזדמנויות ושיטות פיתוח (לא שלבי)- דוגמות

  • שיחות טלפון:
    • לפני: ניסיון לנחש את אופי השיחה או המתקשר
    • אחרי: תיעוד המענה הנכון לשאלות.
  • פגישות:
    • לפני: ניסיון לנחש מה יהיה מצב הרוח של אנשים, מה ילבשו ועד כמה יהיו מוכנים
    • אחרי: תיעוד המענה הנכון לשאלות.

שילוב התיעוד מסייע להבנה ומסייע להמשך פיתוח האינטואיציה לשימוש עתידי.

 

דגירה

דגירה (אינקובציה) על בעיה לפני פתרונה.

שלבי יישום

  1. זיהוי אתגר.
  2. איסוף מידע מהארגון ומהספרות על הבעיה.
  3. הנחיה אישית למוח למצוא פתרון לבעיה תוך 2 ימים.
  4. משחררים ולא חושבים באופן מודע על הבעיה. מנסים לשכוח ממנה.
  5. יוצאים לפעילות ״דגירה״ דוגמת טיול, מקלחת, סרט או שינה טובה.
  6. חוזרים לבעיה ומנסים לראות אם יש כיוון פתרון.

 

אנלוגיה

הצפת רעיונות מתוך השוואה בין שני נושאים שונים- הבעיה ומשהו אחר.

שלבי יישום

  1. הגדרת אתגר.
  2. בחירת מילת מפתח אחת מהאתגר (למשל- מכירות).
  3. בחירת מילה רחוקה או סימבול (אמיתי או דמיוני) הרחוקים ככל האפשר ממילת המפתח.
  4. הכנת רשימת אסוציאציות לתחום האחר.
  5. חיפוש דברים דומים וקשרים בין מרכיבי מילת המפתח המקורית והאסוציאציות שתועדו.

אהבתי. טכני. פשוט, ופעמים רבות מפתיע (מ.ל.).

וריאציה: אנלוגיה אישית- דמיינו שאתם חלק מהמוצר/שירות (למשל- מחוגי שעון אנלוגי). בנו את האנלוגיה בהתבסס על הדמיה זו.

 

פנטזיה

הצפת רעיונות מתוך השוואה בין שני נושאים שונים- הבעיה ומשהו אחר.

שלבי יישום

  1. בחירת אתגר ויצירת שאלה המתבססת עליו של- ״באילו דרכים נוספות היינו יכולים ל..[האתגר]?
  2. רישום של כמה שיותר משפטים המתחילים ב ״מה אם היינו״ מציאותיים או דימיוניים.
  3. מנסים לענות על השאלות שרשמנו.
  4. הכנת רשימת אסוציאציות לתחום האחר.

 

פרדוקס

חשיבה פרדוקסלית: התמודדות עם הפרדוקס שאתגר מציב, במקום סילוקו.

שלבי יישום

  1. בחירת בעיה.
  2. רישום ההיפוך או סתירה שלה.
  3. הפיכת בעיה לפרדוקס- דימוי שהבעיה וההיפוך / סתירה שלה מתקיימים בו זמנית.
  4. סיכום במשפט אחד- למה יש פרדוקס שבעיה והיפוכה.
  5. רישום כמה שיותר אנלוגיות המשקפות את הפרדוקס. בחירת אחת המשקפת את קיומו טוב.
  6. הבנת המאפיין הייחודי באנלוגיה שגורם לו להצליח.
  7. חיפוש תובנות באתגר אתו מתמודדים כל סמך האנלוגיה. הצעת רעיון לפתרון על סמכו.

 

חלומות

הסתייעות בחלומות ככלי להגעה לתת מודע שלנו ולרעיונות סמויים הקיימים בו.

שלבי יישום

  1. ניסוח שאלה הקשורה באתגר. כתיבת השאלה מספר פעמים ואזכורה עוד מספר פעמים כאשר הולכים לישון.
  2. רישום החלום בבוקר ביומן חלומות. לאלו שלא זוכרים חלומות- שימו שעון מעורר ל 30 דקות לפני שעת היקיצה הטבעית שלכם; יגביר את יכולת הזכירה המיידית.
  3. שאילת שאלות הקשורות בחלום עצמו ומהותו, ושאילת שאלות המקשרות אותו לבעיה עמה מתמודדים ועל איך הקשר יכול לסייע לפתרון הבעיה.
  4. כתיבת אסוציאציות הקשורות לחלום או שניים (לאו דווקא באותו היום).
  5. התמדה בניהול יומן החלומות. ככל שיעבור הזמן החלומות יהיו יותר עשירים ובעלי משמעות מטאפורית גבוהה יותר.

 

ציורים

שיטה המתבססת על טכניקה בה היה ידוע ליאונרדו דה וינצ׳י: ציור ציורים ככלי לארגן את החשיבה בדרך אחרת ולגלות נקודות מבט (פרספקטיבות) חדשות. Graphic Ideation.

שלבי יישום

  1. סקירה של אתגר עמו מתמודדים מנקודות מבט שונות.
  2. כניסה למצב של רגיעה.
  3. העלאת תמונה, סצנות וסמלים למיניהם באופן אינטואיטיבי.
  4. ציור מסגרת- לתיחום יש משמעות.
  5. ציור ככל העולה על הדעת (ניתן להתאמן על ציור שלא מדעת).
  6. לקיחת דפים נוספים ככל הנדרש, והוספת ציורים אחרים, עד הגעה לציור המניח את הדעת.
  7. בחינת הציור והמסר שניתן ללמוד ממנו- מה הסמוי שהופך לגלוי.
  8. כתיבת מילה ובהמשך מילים נוספות ואפילו פסרה- ככל העולה על הדעת מתוך הסתכלות על הציור.
  9. קישור הכתוב לאתגר.

 

טרום שינה

ודה וינצ׳י עוברים לטכניקה הנקראת על שם  Salvador Dali: דמיון טרום שינה. הגעה לרעיונות הסמויים בנגיעה באזור דמדומים זה.

שלבי יישום

  1. חשיבה על אתגר, על ההתקדמות בו, על הקשיים שקשורים בו, החלופות ועוד.
  2. כניסה למצב של רגיעה מוחלטת- פיזית ומוחית; מעבר למצב פסיבי עד הגעה למצב של טרום שינה.
  3. עצירה כשמרגישים שהולכים להירדם ותיעוד הניסיון- תמונות, דפוסים, צבעים ואובייקטים. פטנט כדי לא להירדם- מחזיקים כפית ביד. כשזו נופלת כי נרדמים, שומעים את נפילתה ומקיצים.
  4. חיפוש היוצא מן הכלל והמפתיע. חיפוש הקשר האסוציאטיבי לאתגר. הדומה והשונה. גזירת תובנות ורעיונות חדשים.

 

דמיון מודרך

שימוש בדמיון מודרך ככלי להגעה לרעיונות בתת מודע.

שלבי יישום

  1. רגיעה.
  2. פנייה לתת מודע בבקשה שיענה על האתגר שבפניו ניצבים.
  3. ביצוע דמיון מודרך. הספר מציע כמה סיפורי מסגרת, וניתן למצוא רבים נוספים באינטרנט.
  4. הקשבה למסרים שעולים, ללא צנזור.
  5. חידוד המסרים שעלו בדמיון והפיכתם לברורים. תיעודם או ציורם.
  6. חיפוש איכויות, דפוסים, קשרים ורמזים לבעיה במציאות.

 

צל

שיקוף (הסתכלות על עצמי כצל) כדרך לבחינה חיצונית המסייעת להגעת רעיונות.

שלבי יישום

  1. רגיעות ממתחים פיזיים ורגשיים.
  2. דימוי תחושה בה אנו עטופים באור לבן זוהר ועדין (יש תרגילים מפרטים).
  3. דימוי שאנחנו נכנסים למקום אהוב. מדמיינים את הפרטים הקשורים במקום והכניסה אליו.
  4. מדמיינים שמולנו מגיע צל- מנטור.
  5. מקשיבים למסרים שלו. משוחחים אתו ושואלים אותו שאלות.
  6. מסכמים את השיחה עמו, ומזמינים אותו לחזור ולייעץ בעתיד. מתעדים.

 

הירוגליפים

שימוש בהירוגליפים (מצריים) ככלי ליצירת אסוציאציות והעלאת רעיונות מקוריים.

שלבי יישום

  1. מעלים על הכתב את האתגר שמבקשים להתמודד אתו.
  2. בוחרים סט אחד של הירווגליפים בהם נשתמש (יש כמה כאלו).
  3. סקירת התמונות וכתיבה מחודשת של האתגר.
  4. סילוק הסחות דעת והסתכלות מחודשת על האתגר.
  5. בחינה מחודשת של ההירוגליפים וניסיון לתרגם כל שורה שכתובה בה תוך הפעלת אסוציאציות חופשיות.
  6. שאילת שאלות- מה זה? מה משמעותו? מה הוא עושה? איך זה קשור לאתגר? מה זה מזכיר לי?
  7. רישום האינטרפטציות.

 חזרה

אונה שמאלית

אתגור הנחות יסוד

אנחנו מתקשים למצוא פתרונות, בגלל אילוצים. האילוצים מבוססים על הנחות יסוד, שייתכן שאינם קיימים, או ברי התמודדות.

שלבי יישום

  1. הגדרת אתגר.
  2. הכנת רשימה של ההנחות.
  3. אתגור הנחות היסוד הבסיסיות (למשל- מסעדה לוקחת כסף. אנשים באים למסעדה).
  4. לכל הנחת יסוד- רישום היפוכה.
  5. שאלה על כל היפוך: איך ניתן להשיג אותו.

 

רעיונות למאפיינים

אנחנו מתקשים למצוא פתרונות לבעיות כוללות. אם לא נחשוב על הבעיה (איך מייצרים עט למקום כמו ירח בלי כבידה כשלהו), אלא על המאפיינים הנדרשים (איך מכינים משהו שיהיה ניתן לכתוב אתו), מקבלים מרחב פתרונות חדש.

 שלבי יישום

  1. הגדרת אתגר.
  2. ניתוח האתגר- רישום כמה שיותר מאפיינים.
  3. לכל מאפיין בנפרד שואלים-
    • איך ניתן היה להשיגו?
    • למה והאם כלל נדרש.

 

פיצול בעיה

לעיתים מתקשים למצוא בעיות, כי יש הרבה מחסומים. פירוק הבעיה לכמה חלקים וניסיון נפרד לפתור כל אחת מתת הבעיות בפרד, תוך חיבור משולב אחר שלהם, יכול לייצר פתרון מקורי.

שלבי יישום

  1. הגדרת מהות באתגר בשתי מילים.
  2. פיצול האתגר לשניים (למשל לפי מאפייניו או מרכיביו).
  3. חזרה על תהליך הפירור לתת פירוקים נוספים.
  4. יצירת הרבה פתרונות לתת הבעיות השונות.
  5. שילוב הפתרונות, תוך קבלת מבט חדש (פרספקטיבה אחרת) על הבעיה כולה ופתרונה.

 

מפת בועות

הצגה גרפית ככלי לארגון החשיבה והסתכלות כוללת/אחרת.

שלבי יישום

  1. מיפוי מידע קיים בדרך בה חושבים עליו בדפוסים הקיימים.
  2. ייצוג על ידי מילות מפתח היושבות בבועות.
  3. יצירת קשרים בין בועות שלכאורה לא קשורות.
  4. קטלוג הבועות בקבוצות בדרך המייצגת את הקשרים החדשים ומשמעותם.
  5. הזזת הבועות והקשרים כחלק מדיון הבוחן רעיונות אפשריים הנגזרים מהזזות אלו.

 

SCAMPER

שיטה מוכרת המתייחסת לראשי תיבות של שש טכניקות שמנסים להפעיל על האתגר:

Substitute, Combine, Adapt, Modify or Magnify, Put it to other use, Eliminate, Reverse or Rearrange/.

שלבי יישום

  1. מבודדים נושא או אתגר שמבקשים לטפל בו.
  2. שואלים שאלות SCAMPER לגבי כל אחד ממרכיבי הבעיה או הנושא, ובוחנים אילו רעיונות עולים.
  3. ממשיכים עם שאלות לגבי כל אחד דוגמת איך אפשר? מה אחרת? מה עוד?

יש בספר , כמו גם במקורות רבים באינטרנט דוגמאות של שאלות אלו, כאשר לכל אחת מהטכניקות יש רשימה של תת שאלות ספציפיות היכולות לסייע ליישום השיטה ביתר קלות.

 

פלוס מינוס

ניתוח פלוסים ומינוסים בתרחיש החיובי והתרחיש השלילי ביותר שקיימים למענה לאתגר.

שלבי יישום

  1. כתיבת האתגר עימו מתמודדים.
  2. תיאור תרחיש חיובי ביותר ותרחיש שלילי ביותר.
  3. פירוט התנאים השונים ההופכים את התרחישים לחיובי ושלילי.
  4. פירוט לכל תנאי מה הפלוס או המינוס שקשור לתרחיש.
  5. הבנת הגורמים המושכים ודוחפים והסתכלות מחודשת על מענה אפשרי

 

שילוב פרמטרים

בחירת שילוב חדש של התנהגויות ומרכיבי מענה.

שלבי יישום

  1. דיוק הגדרת האתגר.
  2. רישום כל הפרמטרים המשפיעים (למשל- צורה, חומר, גימור, מיקום).
  3. רחשום ווריאציות אפשריות לכל פרמטר.
  4. בחירת שילובים אקראיים של הפרמטרים (למשל מתכת, עגולה, צבועה על הדלת) ובחינת המשמעות של מענה שכזה.

הערה: אהבתי. מפשט ומצמצם ועם זאת פותח הרבה כיוונים חדשים (מ.ל.).

 

מערכת צירים

הצגה גרפית ככלי לארגון החשיבה והסתכלות כוללת/אחרת.

שלבי יישום

  1. מציירים מערכת של שני צירים צולבים: מעורבות (נמוכה-גבוהה) ומוחשיות (מופשט-מוחשי).
  2. ממקמים פתרונות מוכרים לבעיה על מערכת הצירים.
  3. מבינים באילו רביעים יש חוסרים של מענים בשוק.
  4. מחליטים על פתרון חדש להשלמת החסר, או על מיצוב חדש שיאפשר הצעת מענה.

טיפ- השרטוט ותכניו צריכים להיות פשוטים וקלים להסבר.

 

Lotus blossom

תרשים של 9x9 עם סימונים שמתחילים בו במרכז ומתפתחים לכיוונים שונים (ניתן למצוא באינטרנט)

שלבי יישום

  1. שרטוט של תרשים ה Lotus blossom כשבמרכזו רושמים בעיה או רעיון.
  2. כתיבת המרכיבים המרכזיים או רעיונות קשורים ב 6-8 מהריבועים שסביבו.
  3. העתקתם גם לריבועים המקבילים בתרשים כך שכל אחד הופך למרכז בעצמו.
  4. פיתוחם וכתיבת מרכיבים או רעיונות סביב כל אחד מאלו.
  5. בחירת כיווני פעולה שנראים מבטיחים ומעניינים.

 

The Phoenix Checklist

רשימת תיוג ארוכה ומוכנה (יש לחפש את הרשימה בספר או באינטרנט) המאפשרת בחינה של נושא מכל היבטיו, וכך מאפשרת להגיע לתובנות ורעיונות חדשים.

שלבי יישום

  1. כתיבת האתגר. התחייבות אישית שנותנים מענה לאתגר עד תאריך מוגדר.
  2. הסתייעות ברשימת התיוג , שאילת שאלות ומענה, כדי לבחון מענים אפשריים מכל מיני כיוונים.
  3. תיעוד המענים.
  4. החלטה על כיוון.

 

הגדרת העסק

הסתכלות מחודשת של ארגון עסקי על עצמו בהיבטי מוצרים, פונקציות, שווקים, טכנולוגיות ושירותים.

שלבי יישום

  1. שאלה מקדימה: מה העסק שלנו ומה נכון שהעסק שלנו יהיה?
  2. מיפוי הארגון כפי שהוא כיום ביחד למוצרים, פונקציות, שווקים, טכנולוגיות ושירותים. רישום מילות מפתח מרכזיות למיפוי ב-5 ההקשרים לעיל.
  3. חיפוש מענים חדשים על ידי הצעת שילובים שאינם קיימים לצירופים אלו (למשל- מוצר קיים עם פונקציה ושוק אחרים) בדרך שלוקחת לכיוון – מה נכון שהעסק יהיה.

 

פירות העתיד

היערכות לעתיד מבוססת כוחות ותרחישים.

שלבי יישום

  1. זיהוי בעיה ספציפית בעסק כיום.
  2. הגדרת החלטה שצריך לקבל בהקשר.
  3. זיהוי הכוחות הטכנולוגים, כלכליים, קווי ייצור, תחרות ועוד המשפיעים על ההחלטה.
  4. הצעת תרחישים אפשריים על רקע הכוחות המשפיעים והמידע שקיים בגינם.
  5. פיתוח התרחישים לסיפורים או נרטיבים על ידי שינוי אפשרי של כוחות משפיעים. יצירת שילובים היוצרים דפוסים חדשים.
  6. חיפוש הזדמנויות עסקיות למימוש התרחישים והנרטיבים שפותחו על בסיסם.

 

מילה אקראית

מייצרים הסתכלות של פרספקטיבה מחודשת מתוך השוואה למשהו שלא קשור כלל- מילה אקראית.

שלבים

  1. כשמחפשים גישה רעננה- בוחרים מילה אקראית. יש רשימה של כמה מאות מילים מוצעים בספר עצמו (דוגמת סבון, מרק, חול, סופה ועוד).
  2. חושבים על כל האסוציאציות שקשורות למילה הנבחרת.
  3. מייצרים קשרים בכוח בין האסוציאציה הנבחרת לאתגר שעימו מתמודדים.
  4. בוחרים רעיונות מבטיחים שצצו מקשרים אלו.

הערה: אפשר גם לבחור מילות פועל ולהתחיל מהם את מסע האסוציאציות.

 

מנהיגים

תובנות חדשות לגבי דרכי התמודדות מבחינת ציטוטים ואמירות של מנהיגים ידועים.

שלבי יישום

  1. איסוף מקדים של מאגרי ציטוטים (ש רבים כאלו באינטרנט). איסוף אישי של ציטוטים אהובים.
  2. איסוף מקדים של מנהיגים בעלי שיעור קומה (אמיתיים או מסרטים/סיפורים) מהם רוצים ללמוד.
  3. כשיש אתגר- בחירת מנהיג.
  4. בחינת הציטוטים של המנהיג שנבחר, אל מול האתגר שעימו מתמודדים ובחינת יכולת קישור.
  5. חלון זמן של 5-10 לפיתוח רעיונות על סמך הקישורים. אם לא עולים רעיונות, מעבר למנהיג אחר.

הערה: ניתן להגדיר באופן קבוע ״מועצת מנהלים״ של 3-5 מנהיגים שמתייעצים עם כולם  באופן קבוע.

 

מעגל הזדמנות

בניית קשרים בין מאפיינים אקראיים של בעיה/נושא כדרך לכפות רעיונות חדשים.

שלבי יישום

  1. מגדירים אתגר שרוצים להתמודד אתו.
  2. מציירים שעון (עיגול עם 12 שנתות). כותבים של מאפיין של הבעיה על כל שנתה.
  3. מטילים פעמיים שתי קוביות וכך מקבלים שני מספרים שהם סכום הקוביות בכל הטלה. מספרים אלו מייצגים כל אחד מאפיין על המעגל.
  4. לכל מאפיינן שנבחר מציירים מפת חשיבה של אסוציאציות (3-4 רמות).
  5. כופים על עצמנו לייצר קשרים בין האסוציאציות של שני המאפיינים, ומחפשים תובנות מעניינות.

 

קריקטורות

חשיבה ויזואלית המסייעת לחשיבה הלוגית.

שלבי יישום

  1. הגדרת אתגר.
  2. הגדרת המאפיינים של האתגר.
  3. ייצוג כל מאפיין על ידי קריקטורה (או ציור סמלי). הכנת קלפים לנ״ל.
  4. הנחת הקלפים על השולחן וניסיון לסדרם בקבוצות באופן תת מודע ללא הסבר.
  5. חיפוש רעיון מסדר הנגזר מהסידור.

 

רעיונאים

סובבו את עצמכם באנשים עם חשיבה יצירתית. חפשו יצירתיות בכל אדם. הקשיבו סביבכם.

חזרה

משוב על הרעיונות

אין צורך להסביר רבות- אך לעולם על תישארו עם הרעיונות שלכם שיצרתם לבד או בקבוצה ותתחילו לעבוד אתם לפני שתבקשו משוב מאחרים על איכותם והתאמתם. תופתעו כמה זה לא יעצור אתכם אלא ייקח אתכם עם כל הצעה, אם מקשיבים לה נכון, למקום ורעיון עוד יותר מתקדמים (מ.ל.).

חזרה

סיכום

הוצג פה אוסף מרשים של כלים, אך מה עומד מאחוריהם?

  • ירידה למהות
  • פירוק (למאפיינים, מרכיבים, אסוציאציות)
  • שילובים (בעיקר לא סטנדרטיים שנראים לא אפשריים)
  • הוספת עולמות תוכן רחוקים, פירוק ושילוב מחודש
  • פספקטיבה אחרת
  • שיקוף מצב
  • שימוש ביכולות ורבאליות (תיעוד) וגרפיות
  • התחברות לתת מודע שלנו
  • ו...אמונה אימון: אמונה ביכולת שלנו לייצר רעיון חדשניים, ואימון ביצירתם.

 

מה עוד- תעבדו יחד. שאלו שאלות. דחפו את עצמכם קדימה. תגיעו. (מל.)

חזרה

 
מאמרים נוספים ברשת הידע: