מאמרים נוספים ברשת הידע:
ניהול ידע בתחום הכדורגל

כדורגל הוא ענף ספורט הקיים בצורות שונות במשך מאות שנים. משחק זה התפתח עם השנים והפך לאחד מענפי הספורט הפופולריים בעולם. מקורו של משחק הכדורגל באנגליה, במאה ה-19, בה נוצרו בשנת 1863 הכללים הרשמיים הראשונים על ידי התאחדות הכדורגל המקומית.

המשחק התפשט במהירות ברחבי אירופה ועד מהרה שוחק ברחבי העולם.
בסוף המאה ה-19 החלה ההתמקצעות של הכדורגל והפופולריות של הספורט גדלה בהתמדה. כיום, כדורגל משוחק במדינות בכל רחבי העולם וממשיך להיות אחד מענפי הספורט הפופולריים ביותר בעולם.

לצד זה, התפתחות הענף, שכולל בתוכו הרבה אסטרטגיה ועבודת צוות, הביאה עימה גם כניסה של כלים טכנולוגיים שונים, ביניהם כלי ניהול ידע. ניהול הידע חשוב במיוחד לצוותים המקצועיים, כדי להמשיך ולשמור על כושר התחרותיות.

על ידי שימוש בניהול הידע, צוותים/קבוצות יכולים להעריך את הטקטיקות הטובות ביותר, לנתח את ביצועי העבר ולמצוא דרכים ללמוד ולהשתפר ללא הרף.

ניהול ידע בפן המקצועי
כבכל תחום, שיתוף ידע בתוך קבוצה או צוות במסגרת האימונים וביניהם, וכן שיתוף ידע דרך המאמן, מייצגים תהליכי ניהול ידע המתרחשים באופן טבעי זה שנים.

עם זאת, בשנים האחרונות אנחנו רואים התקדמות, כאשר ניהול ידע יכול לסייע במספר מישורים מקצועיים, שבבסיסם מעקב וסקירה של מידע רלוונטי לגבי שחקנים, קבוצות, יריבים ואסטרטגיות.

מעקב וסקירת מידע שיטתית וסדורה יכולה לסייע למאמנים ולמנהלים להגיע לתובנות ולפתח אסטרטגיות משחק טובות יותר לצורך השגת יעדיהם. לדוגמה, מאמנים יכולים לנתח את הביצועים של שחקן בודד כדי לראות אילו תחומים טעונים שיפור, ולבצע התאמות בהתאם; זאת, בין אם מדובר בתחום אתלטי אותו יש לשפר, או בהיבט טכני במסגרת המשחק, אותו השחקן נדרש לשפר.  

ניהול ידע יכול גם לעזור למאמנים ולמנהלים לפתח ולהעריך תרגילי אימון שניתן להתאים לשחקנים בודדים.

בשורה התחתונה: ניהול הידע משרת את שיפור המקצועיות, הן ברמת הקבוצה והן ברמת הפרט.


ניהול ידע בפן המנהלתי

ניהול הידע במועדוני כדורגל נוגע גם בשדרה הניהולית. נושא זה בא לידי ביטוי במחלקות שיווק/מכירת כרטיסים. מחלקות אלה משתמשות במערכות ממוחשבות השומרות את נתוני האוהדים, ונותנות למועדון אפשרות להתאים שירותים מסוימים על סמך העדפותיו של האוהד. זהו ידע גלוי, המקדם מאד את מועדוני הכדורגל.
לדוגמה, מהיכן וכיצד מגיע האוהד  למשחקי הבית של הקבוצה? האם הוא מנוי? נתונים אלה יכולים לעזור למועדון בפתרון שלל שאלות, כגון "מאיפה רוב הלקוחות שלי", שהרי ידוע כי אוהדים הם לקוחות. האם רוב האוהדים מגיעים בתחבורה ציבורית או ברכב פרטי? אם הרוב מגיע בתחבורה ציבורית, האם יש להם מענה הולם של רכבות/אוטובוסים למקום מגוריהם?

כמו בכל ארגון, גם במועדוני כדורגל מקצועניים ישנם פרויקטים ובניית תהליכים אשר נלמדים ונבנים עם השנים. דוגמה לתהליך ארגוני: ארגון והטסה של הקבוצה לחו"ל, בין אם למשחק במסגרת תחרותית, או לחילופין לצורך יציאה למחנה אימונים.
התארגנות לנסיעות דורשת נוהל המשקף תהליך מסודר של תיאומים, לוגיסטיקה, אחסנה ועוד.
במועדונים מקצועניים ניתן לראות עד כמה תהליכי עבודה אלה מתנהלים בצורה יסודית ושיטתית, בדומה לתהליכים המוכרים לנו מעולם ניהול ידע, גם אם לא עושים שימוש פורמלי במונח זה.

 

ניהול ידע רלבנטי להפקת לקחים בזמן משברים ואירועים ספציפיים (מקצועיים או ניהוליים), כמו התנהלות בין מועדוני כדורגל, והתנהלות מול בתי דין.
במקרים רבים קבוצות מקצועניות עושות תהליך הפקת לקחים כדי להשתפר בעתיד, ואכן רואים כמה אותם מועדונים מצליחים להתמודד טוב יותר עם אתגרים דומים לאחר תקלות/משברים.

 

 

 

כלים לניהול ידע בכדורגל

להלן מספר דוגמאות לכלים הנפוצים כיום התומכים בניהול ידע בעולם הכדורגל:

  • תוכנות ניתוח ביצועים

תוכנות לניתוח ביצועים כגון Opta Sports ו-ProZone עוזרים למאמנים ולמנהלים לנתח את ביצועי השחקנים ולגבש טקטיקות משחק מיטביות.

  • ניתוח וידאו

כלים דוגמת Hudl ו-Telestration מאפשרים למאמנים ולמנהלים לבחון משחקים ואימונים ולזהות מגמות, ביצועי שחקן בודד, מהלכי קבוצה ותחומי שיפור.

  • סקאוטינג (scouting)

תחום הסקאוטינג או בעברית "איתור שחקני רכש" הוא תחום מאוד מעניין, אשר מיישם ניהול ידע, תוך שימוש בכלים דיגיטליים/תוכנות.
תוכנות סקאוטינג בכדורגל הן כלים המשמשים לניתוח נתונים ויצירת דוחות על שחקני כדורגל וקבוצות. כמו-כן, הן מסייעות למאמנים/מנהלים לזהות שחקני רכש פוטנציאליים, לנתח יריבים ולקבל החלטות מושכלות.

תוכנות פופולריות כוללות את ScoutMe Player, Player and Team Scout, Scouty, XOS Digital Scouting ועוד. תוכנות אלו מסייעות לספק תצוגה מקיפה של שחקנים ועוזרות למאמנים, ולצוות הסקאוטים להעריך נכון שחקנים. התוכנות מספקות חבילה מקיפה של תכונות, החל מניתוח פרטים כמו אתלטיות וכישורים טכניים של שחקן ספציפי, ועד ליצירת דוחות מותאמים אישית אודות אותו שחקן.


לסיכום

יועצי ניהול ידע, ותחום ניהול הידע יכולים להיות שימושיים לקבוצות/מועדוני כדורגל על מנת לעזור להם לשפר את הביצועים הכוללים של הקבוצה שלהם. יועצי ניהול ידע יכולים לספק סיוע באסטרטגיות ארגוניות, משאבי אנוש, אנליטיקה וניהול נתונים. כמו-כן, הם יכולים לעזור לצוות המקצועי לקבל החלטות על סמך נתונים, ולהבין כיצד השחקנים שלהם פועלים בתוך המערכת. בנוסף, הם יכולים להציע הצעות לשיפור ביצועי הקבוצה באמצעות ניתוח מתקדם של נתונים, להבטיח תהליכים יעילים ולספק תמיכה בהתאמת מטרות השחקנים והמאמנים.

 

 
מאמרים נוספים ברשת הידע: