ChatGPT על קצה המזלג...

בינה מלאכותית אינה מושג חדש לנו. יחד עם זאת, ככל שאנו נחשפים ליותר ויותר אפשרויות וכלים, ברור לנו שמערכת היחסים בין האדם למכונה הופכת למורכבת מחד, ופופולרית ויומיומית מאידך.

ChatGPT, המילה האחרונה בתחום הבינה המלאכותית הוא מודל לעיבוד שפה שפותח על ידי OpenAI, עלה לאוויר בנובמבר 2019, ועודכן מאז ברציפות. המטרה – מודל למידה המשלב הבנת שפה טבעית ומשימות ליצירת דיאלוג עם שותף שיחה רב עוצמה, המסוגל להגיב בצורה מדויקת ויעילה.

יישום זה, שהפך לתופעה תוך פחות משבוע מיום שהוצג לציבור בסוף נובמבר 2022, וצבר כמות משתמשים מרשימה מאוד, קולט טקסט מהמשתמשים ומעבד אותו. הוא מסוגל ליצור שיחות טבעיות יותר מאלו שנוצרו על ידי צ'אטבוטים מסורתיים, וניתן להשתמש בו במגוון יישומים כמו שירות לקוחות, עוזר אישי וירטואלי ואפילו לכתיבה יצירתית.

בהרבה מובנים מדובר פה על מהפיכה. ממש כפי ש-Waze שינו את האופן בו אנו מגיעים ממקום למקום תוך דיוק המידע בזמן אמת, כך גם ChatGPT משנה את האופן בו אנו מאתרים ומייצרים תוכן, ויחד עם זאת, ChatGPT לא נועד להיות מנוע חיפוש. ChatGPT הוא מחולל טקסטים.

ישנן הרבה מאוד פעולות שניתן לבצע על גבי התוכן שנוצר באמצעות כלי זה. לשפר ניסוח, לשדרג שפה ולהעשיר או לחלופין, לפשט ניסוח, לתקן שגיאות עריכה או לבחור אופן תצוגה. הדינאמיות של הכלי ויכולת המענה המהירה והיעילה, הופכת אותו לשותף פעיל שניתן לנהל מולו דו-שיח מתמשך עד לקבלת תוצר מספק.

בעולם ניהול הידע, לטכנולוגיה הזו יש פוטנציאל לחולל שינוי משמעותי, להפחית באופן דרמטי את משך הזמן והמאמץ הנדרשים ליצירת ידע, ולסייע לנו במגוון משימות:

  • לתמצת טקסט ארוך ולהציג אותו במגוון פורמטים שונים, כטבלה, רשימת תבליטים או כפסקה.
  • להציג מגוון אפשרויות לבחירת כותרת למקטע ידע. במקרה זה, מומלץ לציין בצורה מפורטת כמה רעיונות תרצו לקבל? האם יש מגבלה של כמות מילים? האם מדובר בפורמט עסקי או הדרכתי?
  • להציע מילות מפתח לטקסט, תוך התייחסות לצרכים של הקהל אליו אתם מכוונים.
  • לסייע בהכנת ראשי פרקים לתבנית תוכן חדשה, נוהל או מצגת בנושא מסוים.
  • להציע דוגמאות לשאלונים בתהליך שימור ידע, הכוללים פניה אישית ליצירת חיבור רגשי.

לצד היתרונות הרבים, ישנן גם מגבלות או חסרונות שאי אפשר להתעלם מהן:

  • התלות בעדכון הגרסה כך שתכיל מידע עדכני. נכון לרגע זה, ChatGPT מסתמך רק על תוכן שנצבר עד שנת 2021.
  • שגיאות או המצאות, המצריכות התערבות אנושית למניעת הפצת מידע מטעה.
  • השימוש בכלי, לעומת מנוע חיפוש גוגל, מחייב הרשמה הכוללת קוד אימות הנשלח לטלפון נייד. לצורך שיפור הכלי, OpenAI יכולה לאחסן מידע רגיש על משתמשים ולפגוע בפרטיות.
  • ChatGPT מציג תמיד רק תשובה אחת, לעומת מנוע חיפוש המציג מספר אפשרויות ממקורות מידע שונים.
  • הכלי עובד מצוין באנגלית. התמיכה בעברית עדיין לא שלמה.

לסיכום,

עלינו להעריך ולבקר את התוצרים. חשוב לזכור שמדובר בתהליך מתמשך של בחינה ותיקון או עריכה. הערך המשמעותי בתהליך הוא ללמוד לשאול את השאלה הנכונה כדי לקבל תשובה אפקטיבית ושימושית, ותוך כדי גם לעמת את הידע והניסיון שלנו מול זה של הכלי. לא לקבל את הדברים כמות שהם.

חשוב לזכור, האחריות לתוצר הסופי היא שלכם, לא של ChatGPT. אין תחליף, עדיין, ליצירתיות ולאינטואיציה האנושית כמנוע של חדשנות.