ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון ספטמבר 2015 - מהדורה מס' 192
גיליון ספטמבר 2015 - מהדורה מס' 192
גיליון:

1. קורס ניהול ידע מבית ROM מחזור 33, ייפתח בתאריך 14/10/2015. לפרטים והרשמה ניתן לצור קשר עם ימית yamit@kmrom.com 077-5020771

 

2. חברת ROM מציעה שירות חדש של ימי העשרה מקצועיים במגוון נושאים: הפקת לקחים, צילום ותיעוד בסמארטפון, קבלת החלטות, UX לכל- עקרונות ואופנות בחוויית משתמש, חדשנות, פיתוח ידע ועוד. לפרטים ניתן לפנות לחברת ROM

 

3. בקרוב: תקן ISO חדש לניהול ידע. ד"ר מוריה לוי תעמוד בראש ועדת מומחים לגיבוש התקן. לקריאה לחצו כאן

 

4. שנה טובה וחג שמח לכל קוראינו

 

במהלך חודש אוגוסט התאפשר לי לקחת חלק במפגש מרתק שנערך ביוזמת רמ"ח תורה והדרכה במשטרת ישראל, עם נציגי ה US ARMY האחראים לנושא הפקות לקחים שם.
האורחים כללו את אל"ם פול ריס מנהל CALL (Center for Army Lessons Learned); את מארק שקילר, אנליסט בכיר במרכז ואת סא"ל ג'ייסון ויס קצין הקישור מצבא ארה"ב היושב בישראל ואחראי לנושאי תורה והדרכה.

 

הנושאים העיקריים שעלו בשיחה:


1. הגורם הקריטי המשמעותי ביותר להצלחה הוא התרבות הארגונית. כדי להצליח בתהליך הלמידה מלקחים, נדרשת תרבות-
א. המעודדת ביקורת עצמית.
ב. המאפשרת תחקיר פתוח וכנה.
צעדים ראשונים מאפשרים: שינוי הובלה/ הנהגה. הנהגה היא MUST ללמידה מצליחה.

 

2. AAR מיושם בנפרד בנוסף לחקירה (כאשר זו נדרשת), ולא כחלק ממנה. יכולה ועדיף שתתנהל אחרי ומתמקדת בסוגיות עקרונות ללא שמות ופרטים, כדי להימנע מהטלת אחריות ואשמה.

 

3. DOT MPLF הם ראשי תיבות המלמדים על טכניקה המאפשרת הכוונה לגבי הלקחים שמבקשים להפיק, ובהמשך גם ככלי לקביעת אפיק ההטמעה. פירוט:


D- Doctrine עדכון תורה מקצועית
O- Organization שינוי ארגוני
T- Training הדרכה
M- materials חומרים/ עזרים
P- Policy מדיניות, נהלים
L- Leadership הנהגה, הובלה
F- Facilities אמצעים

 

4. יידוע האנשים לגבי הלקחים שהופקו מתבצעת דרך ישיבות מפקדים (בעיקר נושאים הקשורים בהנהגה, אך לא רק) ותוך שימוש ברשתות הפנימיות.

 

5. יחידת הפקת הלקחים כוללת תת יחידה של 35 (!!) אנליסטים האחראים לניתוח מגמות העולות מהלקחים ולתהליכי הכללה. [הערה: למרות התרשמותי מהכמות- הוסבר לי שבארגון של 400,000 חיילם, אולי זה לא כל כך הרבה].

 

6. המידע נשמר בשתי רמות:
א. מידע גולמי- מסמכי התחקיר
ב. המלצות- מבוסס על המגמות שנלמדו על ידי האנליסטים.

 

7. מדידה מבוצעת ביחס ללקחים ספציפיים, תוך בחינת השיפור כתוצאה מהשינוי. עיקר המחשת כדאיות מבוצעת דרך תיאור אנקדוטות. אין מדידה שיטית.

בתמונה מימין לשמאל: מארק שקילר, סא"ל ג'ייסון ויס, אל"מ פול ריס, מוריה לוי, נצ"ם קובי סוררו. 

היה לי בהחלט מפגש פורה ומלמד. מודה לרמ"ח תורה והדרכה במשטרת ישראל על היוזמה, ועל כך שאפשר לי לקחת חלק בפגישה חשובה זו, שיתכן מהווה התחלה לקשר ושיתוף פעולה ארוכי טווח. תודה.

בשנים האחרונות נחשפנו לתופעת הסלפיselfie) ) תוצר חברתי הממקם את האדם במרכז העניינים ומאפשר לו לשתף את הסביבה החברתית, ואת כל מה שמסביב באופן ישיר בתמונותיו ובאופן עקיף גם בחוויותיו, תחושותיו ורגשותיו. סלפים מפורסמים שנחשפנו אליהם כוללים את הנשיא אובמה בטקס ההשכבה של נשיא דרום אפריקה נלסון מנדלה, או של מנחת טקס האוסקר אלן דג'נרס שהעלתה במהלך הטקס סלפי ששבר את שיא השיתופים עם השחקנים המובילים. 

 

מעבר לכיף ולהנאה שברעיון עצמו, מסתתרת תחת הסלפי תופעה משמעותית ביותר לעולם שיתוף הידע בארגונים: האם תמונת סלפי מצליח לגרום לנו לשתף יותר? האם הפכנו להיות משוחררים יותר? חברתיים יותר? העובדה כי גם אנשים שלא אוהבים להצטלם ו"בורחים" מעדשת המצלמה, משתפים בתמונת סלפי בכל הזדמנות - מרמזת שכן.


מה גרם לשינוי? מה סחף יותר ויותר אנשים לשתף פעולה עם הטרנד החדש? והשאלה הרלוונטית ביותר למנהלי ידע - האם קיים רעיון כזה שאפשר ליישם גם בארגונים?

 

כלי חדשני כמקדם מוטיבציה לשיתוף


התשובה נעוצה בעובדה כי רעיון חדשני יכול לגרום לנו לשתף יותר ויותר מידע, ומכאן גם כי כלי חדשני המבוסס על בסיס חברתי, יכול לגרום לעובד לשתף את הידע שקיים אצלו באופן קל ויעיל יותר בהשוואה לשיטות ולדרכים הישנות. הניסיון מתופעת הסלפי, אך גם מהניסיון המצטבר בארגונים, מלמד כי נוח ורצוי לעובדים לשתף ולהפיץ מידע במדיות מתקדמות ומעניינות יותר, מאשר באמצעות הכלים "המסורתיים" המקובלים בארגונים (ישיבות, שולחן עגול, משובים וכו').
אם פעם היו נוטים ארגונים להשתמש בסיסמאות ע"מ לשכנע עובדים לשתף: "ידע הוא נכס ארגוני וצריך לשתף ידע לטובת הארגון …" , היום סיסמאות אלו נשמעות פחות מפתות ומלהיבות. לעומת זאת, עצם ההתנסות בכלי חדשני, נעים, מעוצב, ששם את העובד עמדותיו וחוויותיו במרכז תשומת הלב, מהווה גורם מוטיבציה פנימית משמעותי ויעיל.

 

גלישת המוטיבציה מהעולם האישי אל העולם המקצועי


בתקופה האחרונה, תרבות הרשת החברתית גולשת גם למקומות העבודה. לארגונים המעוניינים שעובדיהם ישתפו בידע, זוהי הזדמנות לפיצוח של גורם מוטיבציוני נוסף ורתימתו לטובת קידום הארגון.
בשלב זה במקום העבודה משכילים העובדים לנצל את חזקתה של המדיה הדיגיטאלית להפצת המידע.
אם התחולל אצלנו במקום האישי והפרטי שינוי ואנו מוכנים להיחשף יותר בחיינו הפרטיים הדבר יקבל ביטוי גם במקום העבודה. בפירוש ניתן לראות מגמת חשיפה ושיתוף מצד יותר ויותר אנשים. מכאן שתפקידו של הארגון לספק כלים מעניינים יותר לשימור ושיתוף הידע הארגוני המצוי אצל העובד, כלים שבאמת יעודדו את העובד לשתף מידע מרצונו.

 

איך ניתן לממש זאת בפועל?

  • אפשר ליצור לעובדים אזור חברתי בפורטל הארגוני שבו הם יכולים לעלות ולשתף באופן עצמאי תכנים מקצועיים ולא מקצועיים.
  • אפשר להציף רעיונות חדשים, לעלות תמונות מאירועי חברה וערבי צוות, בלוגים חברתיים בנושאים שונים ובלוגים מקצועיים.
  • אפשר להטמיע אזור חברתי שמשלב גם מקצועיות וגם פן שנמצא בשליטתם של העובדים.
    כמובן שמנהלי הידע הם בעל שליטה מלאה ופיקוח על התכנים המפורסמים, ובדרך זו הם יוכלו לשלוף וללכוד מידע חדש שיכול לסייע למערכת ניהול הידע המקצועית בארגון.

 

לסיום, הרשתות החברתיות קיימות וממשיכות להתפתח. כולנו מצטרפים ורוצים להיות חלק מהחוויה אז למה שלא ננצל את היתרונות גם בפורטלים מקצועיים בתוך הארגון?
חומר למחשבה...

נכתב ע"י מורן מערבי

בכתבות הקודמות שלי שעסקו בתחום הוידאו, תיארתי את השילוב בין סרטוני וידאו לניהול ידע (לכתבה המלאה לחצו כאן), הצגתי טיפים לכתיבת תסריט לסרטון (לכתבה המלאה לחצו כאן). וטיפים לצילום וידאו (לכתבה המלאה לחצו כאן).

 

בכתבה זו נתמקד בפלטפורמות לניהול סרטוני וידאו בארגונים – למה בכלל צריך כזה, איך נכון לעשות זאת וכן ניתן מספר דוגמאות לפלטפורמות מובילות בשוק.

 

אז למה אתם בכלל צריכים פלטפורמת וידאו בארגון שלכם?
וידאו הוא ערוץ תקשורת מודרני וישיר בין עובדים לארגון. ערוץ תקשורת זה מאפשר לאלפי עובדים לצפות ולשתף קטעי וידאו ארגוניים או כאלו שרלוונטיים לתפקידם.
וידאו מציע חוויית צפייה עשירה שמחברת את העובדים לארגון, מה שמדיום אחר אינו יכול להשיג. שימוש וידאו משפר את הפרודוקטיביות ואת היעילות בארגון – למשל שימוש בסרטונים ככלי להעברת ידע לעובדים הפזורים ברחבי המדינה. דרך זו הינה מהירה וקלה יותר לביצוע עבור העובד בהשוואה לקריאה של נוהל חדש או להדרכה פרונטלית (חוסך משאבי זמן וכסף ומגביר את סיכויי ההטמעה של המידע). פלטפורמות רבות מאפשרות גם הורדת אפליקציה תואמת למכשירים החכמים של העובדים ומאפשרים להם צפיה מכל מקום ובכל רגע נתון.

ארגון שמחליט לרכוש פלטפורמת לניהול וידאו, קרוב לוודאי שיעשה זאת דרך מחלקת תקשורת הפנים שלו. האפשרות הראשונה (המתאימה לארגונים בינונים/גדולים) היא לרכוש פורטל וידאו,
כזה שיכול לתמוך בניהול ידע חכם של סרטוני הוידאו בארגון. האפשרויות הן רבות ברוב הפלטפורמות, אך חשוב להיות ממוקדים בצרכים של הארגון.
להלן קריטריונים הכרחיים בעת בדיקת פלטפורמה לניהול וידאו:

  • מנוע חיפוש חכם שמאפשר איתור מהיר ויעיל (מחפש לפי תיוגים, מילים שמופיעות בסרט
    עצמו – אם זה בכתוביות או במילים שנאמרות – Speech search)
  • ניהול ערוצים (לפי מחלקות/ יחידות עסקיות/ הנהלה/ עובדים)
  • אבטחת מידע – תקני אבטחה מחמירים למניעת זליגת תכני וידאו מחוץ לארגון
  • אפשרות לתיוגים או קביעת מאטה דאטה לסרטונים
  • אפשרות לניגון הן בתוך הארגון והן מחוצה לו (מכשירים חכמים) ובכל זמן נתון
  • ניהול התוכן באופן מקומי (שרתים), או ניהול התוכן בענן
  • הורדת סרטונים מהשרת
  • מערכת ניהול משתמשים והרשאות
  • כלי לעריכת סרטונים (ע"פ צורך הארגון – החל מרמה בסיסית ועד רמה מקצועית)
  • תמיכה במספר רב של פורמטי וידאו
  •  אנליטיקה – לניתוח נתוני הצפייה של העובדים בארגון

האפשרות השניה היא לנהל את סרטוני הוידאו בפורטל שקיים בארגון וזאת על מנת לחסוך בעלויות, בוודאי בתחילת הדרך של ניהול סרטוני הוידאו בארגון (מתאים בעיקר לארגונים קטנים/בינונים). בחירה באפשרות זו לא תאפשר לארגון ליהנות מהפונקציות שהוזכרו לעיל ולכן הנקודה החשובה ביותר לבדיקה היא תמיכה בניהול וניגון קבצי וידאו בפורטל.
ארגונים בעלי רישיון ל- SharePoint 2013 יכולים להקים פורטל וידאו מכיוון שבגרסה זו נתנו דגש מאוד חזק בכל הקשור לניהול פורטל וידאו. חווית הוידאו השתפרה מאוד, ממשק המשתמש הוא נקי ופשוט, אך גם ניתן לקסטומיזציה, מנוע החיפוש השתפר פלאים, הוטמע נגן וידאו חדש שמאפשר גם לשתף, להוסיף תגובות ולייקים, ממשק העלאת הסרטים מהיר ונוח.

 

בעולם כיום ישנם מספר חברות מובילות בתחום פלטפורמות לניהול וידאו -
QUMU, Panopto , Kaltura, Kontoki - כל חברה עם היתרונות והחסרונות שלה.
כפי שכבר ציינתי, לכל פלטפורמה ישנן אפשרויות רבות ולכן חשוב מאוד למפות את צרכי הוידאו של הארגון ולהתחיל דווקא בייעוד של פלטפורמה כזו בארגון ולקבוע יעדים מתאימים ורק לאחר מכן להיכנס לשלבי בדיקות של מספר פלטפורמות ולבחור בכזו שתענה על רוב הצרכים והיעדים שהארגון הציב לעצמו.

 

מקורות
http://www.cmswire.com/cms/customer-experience/chaos-in-the-video-content-management-market-026950.php

 

http://www.streamingmedia.com/Articles/Editorial/Featured-Articles/A-Buyers-Guide-to-Enterprise-Video-Platforms-87932.aspx

 

https://blogs.office.com/2013/03/08/enhanced-video-experience-in-sharepoint-2013/

 

 

נכתב ע"י מאיה פליישר

Microinteractions (מיקרו-אינטראקציה) הם המפגשים עם המשתמש בהן הוא מבצע פעולה כלשהי ומטרתה לבצע משימה אחת בלבד (לרוב פשוטה). לדוגמא: לחיצה על LIKE בפייסבוק, הוספה למועדפים, שינוי הגדרה בסמארטפון (כמו השתקת צלצול, מעבר למצב טיסה), סנכרון, התחברות, בחירת סיסמא וכד'...


מפגשים אלה קורים במחשב, בסמארטפון ובטאבלטים אך גם בעולם האמיתי יש אינספור מפגשים קטנים כמו הדלקת האור, הפעלת קומקום, הגברת המוזיקה, תצוגת טמפרטורה וכד'.


איך מיישמים את זה?


דן ספר (DAN SAFFER) כותב הספר MICROINTERACTIONS - Designing with Details מציג את המבנה הנכון למפגשים אלה:

(מתוך http://microinteractions.com/what-is-a-microinteraction/)


Trigger – הינו החלק שמתניע את המפגש ומתחיל את האינטראקציה עם המשתמש. הטריגר יכול להיות ידני ככפתור או אייקון (כניסה לאפליקציה) ויכול להיות גם פעולת מערכת המתבצעת תחת תנאים מסוימים (חיווי בעת קבלת הודעה חדשה / הודעה שגיאה).


Rules – קובע מה יקרה במהלך האינטראקציה. חוקים אלה יכללו מה ניתן ומה לא ניתן לעשות.


Feedback – מכיוון שהחוקים בלתי נראים, זו הדרך לוודא שהמשתמש מבין את חוקיות הפעולה. (לדוגמא: בלחיצה על הפעלת הקומקום, הפידבק הינו נורה נדלקת)


Loops & Modes – הגדרת מצב (modes) ישמש כאשר יש לבצע פעולה קריטית אך לרוב חד פעמית (כמו הגדרת פרטים אישיים (מין, גיל, גובה וכד') בכניסה ראשונית לאפליקציה רלוונטית. הלולאות (Loops) יגדירו כמה זמן הפעולה תמשך, האם תחזור על עצמה ואיך היא משתנה ומתאימה את עצמה לאורך זמן (כמו חיווי בזמן הורדת קובץ).

 

מפגשים אלה (Microinteractions) מתבצעים ככה או ככה, לרוב הם פשוטים לביצוע, קצרים ואנחנו רגילים אליהם כלך כך שלא נשים לב שביצענו אותם. עם זאת, עם קצת תכנון ומחשבה, מפגשים אלה הם שיעשו את חווית המשתמש שונה לחלוטין ויגרמו למשתמשים שלנו לחזור אלינו שוב ושוב. ולכן חשוב לתת עליהם את הדעת.

 

בתוך אתרים (פנימיים / חיצוניים) ואפליקציות, אנחנו מנסים להגיע לכמה שיותר משתמשים כדי שייכנסו, יישארו וגם יקראו את התכנים שלנו. מעבר למה שאנחנו יודעים שחשוב שהתוכן יהיה מעניין ורלוונטי, וגם כדאי שנגיע אליהם עם מיקרו-קופי חווייתי, שימוש נכון ב- Microinteractions בצורה חווייתית יכול לעזור לנו להביא את אותם משתמשים.


דוגמא שאני אהבתי שמשלבת את הכל – אפליקציית Gett להזמנת מוניות – לאחר ביצוע ההזמנה ובזמן איתור מונית קרובה, החיווי על המסך דינמי והמוניות זזות עד שאחת תאשר הגעה.


אם בחרתי לבטל את הנסיעה אלחץ על ביטול (ה- trigger) שיבטל את ההזמנה (rule). עם זאת ההודעה שמופיעה על המסך (שאני מודה, שברה קצת את ליבי גם ) הינה גם הפידבק ומייצגת את הלולאה (loops) שהוגדרה אבל עם מיקרו-קופי נכון –שינתה את החוויה!

תמונות מתוך אפליקציית Gett

 

מה דעתכם? יש לכם דוגמאות נוספות? אשמח להשראה!

 

מקורות:

http://microinteractions.com/what-is-a-microinteraction/

http://smartdesignworldwide.com/thinking/microinteractions-why-details-matter/

 

נכתב ע"י ד"ר מוריה לוי

כפי שרובכם יודעים, ביוזמת מכון התקנים הישראלי ומנהלת התחום הגב' חוי שראל, ולאחר עבודה מאומצת של כשנתיים, הוחלט ב ISO, כי ראוי ונכון שיהיה תקן גלובלי לניהול ידע. דיוני הוועדה החלו, צורפו מומחים מוכרים יותר (דוגמת ניק מילטון ורון יאנג) ופחות מרחבי העולם (ארה"ב, קנדה, פקיסטן, אוסטרליה, אנגליה וישראל).

בפינה זו אשתף אתכם בקורה ואשמח לרעיונות מקצועיים שיאפשרו להוביל לתקן מיטבי.

 

אז על מה דנים? 

דיון מעניין ראשון נסב סביב השאלה האם נכון לייצר מדריך לניהול ידע או  תקן הקובע דרישות.

ההבדל בין השניים שמדריך הינו אוסף המלצות והנחיות מתודלוגיות (כפי שגובש לפני יותר מעשור ביוזמת PWC); תקן הקובע דרישות, לעומתו, הינו מסמך, שהעומד בו יכול לזכות להתעדה עם מימושו.

לאחר שני מפגשים בהם דנו בנושא, התקבלה החלטה פה אחד, כי נכון שיהיה תקן להתעדה. מדריכים רבים קיימים כיום בשוק, בתצורות שונות, ומה שיכול לתת ערך מוסף אמיתי הינו התעדה.

...

בהמשך, עלתה שאלה לגבי אופי התקן. האם יכוון אנשים לתהליכי עבודה? האם יצהיר מה נדרש מהם לעשות? האם יגדיר עקרונות?

נטיית הלב, וזו ההחלטה, נכון לעכשיו, היא לייצר תקן של עקרונות (Principles). יותר מתאים לאופי הנושא.

...

הסוגיה האחרונה שעלתה על שולחן הדיונים נגעה לתכולת התקן. התקן הישראלי עוסק גם בקיומה של מערכת ניהול ידע (ומערכת= פתרון כולל כלל ההיבטים ולא רק תוכנה) וגם בדרך מימושו של ניהול הידע בארגון.

דיון בנושא לימד שלא ניתן ולא נכון לכלול את נושא המימוש בתקן עצמו. יש יותר מידי שיטות ולא מתאים להכריח דווקא שיטה זו או אחרת. עם זאת, רק להסתכל על שורה תחתונה ולהכריז שיש "מערכת ניהול ידע" לא נראה מספק, וכיוון הפעולה המסתמן הינו לבחון קיומו של מערכת ניהול ידע, ולבחון קיומו של שיפור שיטתי מתמיד בניהול הידע, ללא כניסה לדרך בה הארגון מיישם שיפור זה.

 

לאן פנינו מועדות?

בנובמבר יתקיימו דיונו ועדה פנים אל פנים בטקסס. עד אז ננסה לייצר המלצה לגבי מסגרת מתאימה לדרך כתיבת התקן, ועל סמך תקנים רכים אחרים שכבר נכתבו, גם להבנה אילו פרקים (המייצגים אספקטים שונים) כדאי שייכללו.

 

זהו עד עתה. שמחה לשתף ואשמח לשמוע עכשיו ובהמשך רעיונות פורים לגבי הנושאים המשותפים.

שיהיה לנו בהצלחה!

 

 

ניהול ידע- מחד עניין פשוט; מאידך- כל כך לא...
Robert Taylor משתף אותנו במחשבותיו בנושא, אך בסוף היום מציע הצעות פרקטיות.

לקריאה לחצו כאן

סרטון מקסים שהופק במסגרת הקורס "מודלים בניהול ידע" בלימודי תואר שני להנדסת תעשיה וניהול באוניברסיטת בן גוריון

לצפייה לחצו כאן

כנסים בארץ


שם האירוע: כנס ניהול ידע מתארח
מיקום האירוע: עיריית תל אביב
תאריכים: 08/10/2015 (נדחה מה23/7)
פרטים נוספים: לחצו כאן

 

שם האירוע: פורום KMI
מיקום האירוע: יס פלאנט, רח' המאה ועשרים 4 , ראשל"צ
תאריכים: 08/11/2015
פרטים נוספים: לחצו כאן

כנסים בעולם

 

שם האירוע: 16th European Conference on Knowledge Management
מיקום האירוע: Udine, Italy
תאריכים: 3-4/09/2015
פרטים נוספים: לחצו כאן

שם האירוע: 9th European Conference on IS Management and Evaluation
מיקום האירוע:Bristol, United Kingdom
תאריכים: 21-22/09/2015
פרטים נוספים: לחצו כאן

נכתב ע"י ד"ר מוריה לוי

הספר Good Strategy - Bad Strategy: the difference and why it matters, הינו ספר מצוין, אפשר אפילו לומר מהפכני, שנכתב ב- 2011 על ידי Richard Rumelt. Rumelt הינו איש אקדמיה ורגליו נטועות בשטח; הוא מרצה ב UCLA ויועץ בתעשייה.

 

Rumelt יוצא נגד התפיסה אליה הורגלנו לתכנן חזון, ייעוד, מטרות. ודרכי פעולה, להכריז עליהם כאסטרטגיה ולקוות לטוב. הוא יוצא גם כנגד התפיסה שבכל שנה נכון לתכנן אסטרטגיה.
אסטרטגיה הינה משהו שמתכננים כאשר רוצים לבצע שינוי שאינו סטנדרטי. אסטרטגיה צריכה להיות ממוקדת; היא צריכה להיות מעשית; ובעיקר- היא צריכה להביא לשינוי.
הפרקים המרכזיים:

אני מודה שהספר גרם אצלי לשינוי תפיסתי מחשבתי; וזה לא קורה בכל יום.
ממליצה בחום.

רקע: אסטרטגיות גרועות

 

Rumelt מכריז כי אסטרטגיות טובות של ארגונים אינן הנורמה, אלא דווקא היוצא מן הכלל.
שורש הרע הינו כפי הנראה היצמדות לשלבי החזון-ייעוד-מטרות-דרכי פעולה ללא הכוונה.
השורה התחתונה, על פי רוב, היא אחת משתיים:

  • אסטרטגיה שאינה עקבית (לא קוהרנטית)-
    אין תיאום בין המטרות; אין תיאום בין המטרות ודרכי הפעולה המוצעות.
  •  אסטרטגיה שלא יוצרת חוזקות חדשות-
    חסרה נקודת מבט חדשה על הקיים, וחסרה דרך אפקטיבית ליצירת חוזקות חדשות, הנדרש כדי להגיע לשינוי מהותי לעומת הקיים.

 

להלן ארבעה סימנים שיכולים להעיד על קיומה של אסטרטגיה לא מוצלחת בארגון:

  1. אסטרטגיה מנופחת הכוללת שימוש יתר במונחים "גבוהים" ומשפטים ש"נכון להגיד".
  2. אסטרטגיה שאינה מתמודדת עם האתגרים בפניהם ניצב הארגון.
  3.  אסטרטגיה המהווה אוסף של יעדים- הכרזה של רצונות, ללא תוכנית פעולה להתמודד עם המכשולים שבדרך.
  4.  אסטרטגיה המכוונת למטרות שאינן הקריטיות או למטרות שאינן מעשיות.

 

שימו לב, כך מציע Rumelt, שלא לבלבל אסטרטגיה עם פעילויות חשובות אחרות, דוגמת:

  •  תוכנית הקצאת משאבים שנתית
  • סיעור מוחות; חשיבה אסטרטגית
  •  רשימת משימות / נושאים שיש לקדם
  • יעד המוגדר ברמת על, ללא רמז כיצד ניתן להשיגו

 

למה זה קורה?
כי לא יודעים לעשות אחרת (מ.ל.);
כי מנהלים לא מוכנים לברור בין הצרכים ולהתמקד רק בחלק;
כי מנהלים מתקשים להצביע על חלופות פעולה נכונות, בגלל המחיר הארגוני הכרוך בהן;
כי קל להעתיק תבנית של אסטרטגיה שהראית טובה בספרים או אצל אחרים;
כי מנהיגות, חשיבה חיובית וערכים אחרים אינם אסטרטגיה למימוש.

 


חזרה

 

ליבת אסטרטגיה טובה:


ניתוח מצב קיים

הבסיס הראשוני לכל אסטרטגיה טובה הינה היכולת לנתח נכוחה את המצב הקיים, תוך הסתכלות עליה מנקודת מבט חדשה, רעננה. נקודת מבט שכזו יכולה לשפוך אור על חוזקות והזדמנויות, כמו גם על חולשות ואיומים, בפניהם ניצב הארגון.
נקודת המבט החדש, לאו דווקא קשורה בפיצוח החוכמה האנושית. היא יכולה להתמקד בהגדרה מחודשת של הישויות בהם דנים, כפי ש Wal-Mart הגדיר מחדש את משמעותה של החנות, כשהקים את רשת החנויות.

Rumelt אינו פוסל את שיטת הניתוח המוכרת הבוחנת חוזקות וחולשות ומנסה לזהות הזדמנויות וסיכונים; להיפך. נכון לעשות בה שימוש, כדי לבחון את המציאות מחדש ולייצר יתרון תחרותי חדש על סמך החוזקות הארגוניות.

 

חשוב לזהות את האתגר בפניו ניצב הארגון, לנתח את מבנהו ומקורותיו כדי להגדיר חלופות פעולה.
Rumelt מציין שלא תמיד קל לעמוד על אתגרים אלו, ושרובם פנימיים ולאו דווקא נובעים מהשוק. כל זאת, למרות שאנחנו חושבים שאנחנו מכירים את עצמנו ואת הארגון שלנו היטב ובוודאי מבינים את מצבנו.

 

מרכיב חשוב בניתוח המצב הקיים הינו זיהוי ההזדמנויות, בין הפנימיות ובין החיצוניות.
הזדמנויות הינן פוטנציאל משמעותי ליצירת יתרון תחרותי, וזיהוי נכון שלהן הינו קריטי להתנעת תהליך אסטרטגי רלוונטי.

 

ניתוח מצב קיים אינו מסתיים בהבנת האתגרים וההזדמנויות. נדרש להגדיר גם תחום פעולה.
חשוב שתעלינה מספר חלופות פעולה אפשריות, השונות מהותית זו מזו, ושיידונו היתרונות והחסרונות של כל חלופה.
יש לקחת בחשבון שאנו רוצים לא רק לייצר יתרון עבור עצמנו, אלא גם לייצר יתרון שלאחרים יהיה קשה לבטל או להעתיק לאורך זמן. איך משיגים יתרון שכזה שקשה להעתיק (למשל ב IKEA?) על ידי:

  1. מצוינות בעשייה.
  2. שילוב של מרכיבים שלא ניתן להעתיק רק אחד מהם כדי להשיג את היתרון התחרותי.
  3.  מגוון התמחויות המאפשרות את המצוינות במרכיבים המשולבים (אןם מספיקה התמחות אחת- שוב, יקל להעתיקה).

 


חזרה

 

מדיניות מנחה

 

אסטרטגיה טובה מתמודדת עם תהליך ספציפי או הישג ממוקד אליו שואפים, דוגמת קבלת עבודות מהחברות הנחשבות למובילות במשק על פי מדד מוגדר.

המדיניות המנחה מגדירה לטובת תהליך/ הישג זה, את המתווה שיאפשר להתגבר על המכשולים כדי לפעול בשדה שהוגדר.

 

מדיניות מנחה טובה לא תהיה, על פי רוב, רשימה של מטרות או חזון בהקשר לתחום הפעולה, אם כי מתודה סדורה ופעולות מוגדרות שתאפשרנה להתמודד עם המצב הקיים ולפעול על מנת להגיע לרצוי.
המדיניות, תסתמך באופן טבעי על חזקותיו של הארגון, אך אל לה להתעלם מהאתגרים והסיכונים האפשריים שבדרך, כפי שהוגדרו בסעיף הקודם לעיל.

 

המדיניות המנחה מוגדרת מתוך כך שמנסים להעריך מה תהיינה התגובות ותגובות הנגד לפעולות שתתבצענה, ועל בסיס זה מחודדת המדיניות המוצעת. המדיניות תכלול סדרת פעולות שעל הארגון ליישם, ולא תסתפק בעקרונות עבודה טובים שיובילו להישג מיוחל. חשוב שפעולות אלו יתמקדו במה חייבים לעשות, בחשוב ובקריטי ביותר, תוך הימנעות מהרחבת יתר שגורמת לאובדן מיקוד.
חשוב לוודא שהפעולות המוצעות הן אכן קוהרנטיות ויוצרות מתודה סדורה ולא רשימת מכולת בלבד. יתכן אפילו שיידרש תיאום בין הפעולות כדי להבטיח קוהרנטיות זו, וכדאי להשקיע בתיאום, כל עוד לא נסחפים.

 

ככל שהמדיניות יותר פשוטה, יותר ברורה ויותר מפשטת את העתיד- יש לה יותר סיכוי להצליח.
אגב, Rumelt סובר שבו תפקידו של המנהיג- לפשט את הבעיה ולהגדירה היטב, כדי להוביל את הארגון אליה ביתר קלות.

 


חזרה

 

יישום עקבי

 

על היישום להיות:

  1. מתוכנן ולא מקרי.
  2. מנוהל כתזמורת מסונכרנת היטב (ולא כאוסף של פעילויות בלתי קשורות).
  3.  מבוסס על היתרונות היחסיים הקיימים בארגון, כאשר מבינים שיש מקומות שם חלשים, ועדיף שלא לנסות בכוח, אלא לוותר, ולהתמקד דווקא במקום בו ניתן לשנות.
  4. כדאי לאסוף נתונים ומידע תוך כדי תהליך היישום ולנתחם, כדי לבצע שיפור ועידון (refinement) לאסטרטגיה שנבחרה, ולכווננה למענה שאכן מקדם את הארגון באופן היעיל והמועיל ביותר.

 


חזרה

 

המלצות ודגשים

מספר המלצות ודגשים שמאפשרים לאסטרטגיה טובה לצמוח ולהתגשם:

 

בבחירת התחום לשינוי:

  1. בחירה שממנפת יכולות פנימיות מובנות של הארגון ונסמך עליהן; בחירת שמסתמכת על הזדמנויות חדשות.
  2. בחירה המסתמכת על הערכה מה יקרה בעקבות הפעולות המוצעות, ואיך נתנהל בהתאם. לעולם אין לסמוך על שוק סטטי.
  3.  מיקוד. מיקוד. מיקוד. על המנהלים לדעת לסרב להצעות נוספות והצעות יתר.
    כן כדאי להכין רשימה כתובה של אפשרויות ומתוכן לבחור. מסייע בבחירת תחום חשוב וקריטי יותר לארגון (במקום בחירת התחום הראשון העולה לראש).
  4.  אסטרטגיה טובה תסתמך על יכולות קיימות של הארגון, באחת מארבע צורות:
  •  העמקת יתרון תחרותי שכבר קיים בארגון
  • הרחבת השפעת היתרון התחרותי של הארגון
  • יצירת דרישה גדולה יותר בשוק לתחום בו יש לארגון יתרון תחרותי
  • חיזוק המנגנונים המונעים העתקת היתרון התחרותי הקיים.


5. איך מתחילים?
שואלים שאלות. לעיתים כדאי להיעזר באדם חיצוני, או לנסות לדמות עצמך לכזה, כדי שתוכל לשקף אל נכון את מצבו של הארגון.

 

בהנעת הארגון לשינוי:

  1.  הקצאת משאבים של המנהלים לטובת העובדים ויצירת התנאים שגורמים למאמצים המושקעים להיות אפקטיביים.
  2. יש להיזהר מהאינרציה הארגונית (אזורי נוחות?) והיכולת להתנתק ממנה. יש להכיר בכוח ההתמד ולדעת להשקיע את המשאבים כדי להתגבר עליו.
    איך מתגברים? בהצעות לפישוט תהליכים שיקסמו לעובדים ולארגון. לעיתים, גם בהחלפת המתנגד והזזתו ממקומו.
  3.  יש להיזהר מנטייתו של ארגון, כל ארגון, להישאר ממוקד לאורך זמן (החוק השני של תרמו-דינמיקה קובע שאנטרופיה במערכת סגורה, לעולם לא יכולה לקטון). ארגונים נהיים פחות יעילים עם הזמן, אלא אם מבוצעת פעילות אקטיבית לשינוי המצב.

 

ובכלל, כדאי לזכור ש..

  • צריך להיות דינאמיים. יצירת אסטרטגיה טובה ומימושה באופן חד פעמי, הם דבר טוב לארגון, אך במציאות הקיימת, יתרון יכול להחזיק רק לזמן קצוב.
  • אין מתכון מוכן לגיבוש אסטרטגיה טובה ויישומה. ועם זאת, אין זה אומר שאין דרך להתקדם. כל השיטות שהוצעו לעיל עוזרות בהכוונה ובמציאת הנתיב לאותה אסטרטגיה נכספת.
  •  אל תתייאשו אם אתם לא מצליחים לעשות הכול נכון. חשוב רק שתהיו יותר נכונים, יותר פעמים, מאשר המתחרים אל מולם אתם ניצבים.

 


חזרה

 

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135