הפקת לקחים בצבא ארה"ב- סיכום מפגש עם אלם פול ריס
מאת: ד"ר מוריה לוי

במהלך חודש אוגוסט התאפשר לי לקחת חלק במפגש מרתק שנערך ביוזמת רמ"ח תורה והדרכה במשטרת ישראל, עם נציגי ה US ARMY האחראים לנושא הפקות לקחים שם.
האורחים כללו את אל"ם פול ריס מנהל CALL (Center for Army Lessons Learned); את מארק שקילר, אנליסט בכיר במרכז ואת סא"ל ג'ייסון ויס קצין הקישור מצבא ארה"ב היושב בישראל ואחראי לנושאי תורה והדרכה.

 

הנושאים העיקריים שעלו בשיחה:


1. הגורם הקריטי המשמעותי ביותר להצלחה הוא התרבות הארגונית. כדי להצליח בתהליך הלמידה מלקחים, נדרשת תרבות-
א. המעודדת ביקורת עצמית.
ב. המאפשרת תחקיר פתוח וכנה.
צעדים ראשונים מאפשרים: שינוי הובלה/ הנהגה. הנהגה היא MUST ללמידה מצליחה.

 

2. AAR מיושם בנפרד בנוסף לחקירה (כאשר זו נדרשת), ולא כחלק ממנה. יכולה ועדיף שתתנהל אחרי ומתמקדת בסוגיות עקרונות ללא שמות ופרטים, כדי להימנע מהטלת אחריות ואשמה.

 

3. DOT MPLF הם ראשי תיבות המלמדים על טכניקה המאפשרת הכוונה לגבי הלקחים שמבקשים להפיק, ובהמשך גם ככלי לקביעת אפיק ההטמעה. פירוט:


D- Doctrine עדכון תורה מקצועית
O- Organization שינוי ארגוני
T- Training הדרכה
M- materials חומרים/ עזרים
P- Policy מדיניות, נהלים
L- Leadership הנהגה, הובלה
F- Facilities אמצעים

 

4. יידוע האנשים לגבי הלקחים שהופקו מתבצעת דרך ישיבות מפקדים (בעיקר נושאים הקשורים בהנהגה, אך לא רק) ותוך שימוש ברשתות הפנימיות.

 

5. יחידת הפקת הלקחים כוללת תת יחידה של 35 (!!) אנליסטים האחראים לניתוח מגמות העולות מהלקחים ולתהליכי הכללה. [הערה: למרות התרשמותי מהכמות- הוסבר לי שבארגון של 400,000 חיילם, אולי זה לא כל כך הרבה].

 

6. המידע נשמר בשתי רמות:
א. מידע גולמי- מסמכי התחקיר
ב. המלצות- מבוסס על המגמות שנלמדו על ידי האנליסטים.

 

7. מדידה מבוצעת ביחס ללקחים ספציפיים, תוך בחינת השיפור כתוצאה מהשינוי. עיקר המחשת כדאיות מבוצעת דרך תיאור אנקדוטות. אין מדידה שיטית.

בתמונה מימין לשמאל: מארק שקילר, סא"ל ג'ייסון ויס, אל"מ פול ריס, מוריה לוי, נצ"ם קובי סוררו. 

היה לי בהחלט מפגש פורה ומלמד. מודה לרמ"ח תורה והדרכה במשטרת ישראל על היוזמה, ועל כך שאפשר לי לקחת חלק בפגישה חשובה זו, שיתכן מהווה התחלה לקשר ושיתוף פעולה ארוכי טווח. תודה.