ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון ינואר 2008 - מהדורה מס' 100
גיליון ינואר 2008 - מהדורה מס' 100
גיליון:

עמיתי ניהול ידע יקרים,


אנחנו שמחים להגיש לכם, לכבוד גיליון ה-100 של הירחון 2Know מהדורה חגיגית ושונה במעט מן הרגיל.
כבר מעל שמונה שנים אנו פונים אליכם מידי חודש בחודשו, מספרים, משתפים ובונים יחד קהילת ידע. חלק מכם אני מכירה בשמותיכם עוד מימיו הראשונים של העיתון ב- 1999; לעיתים אנו מקבלים פניה לבקשה לפרסום של מאמר זה או אחר בארגונים.
שואלים אותי: מי היא זו? או מיהו זה? מצביעים על יועצת או יועץ שכתבו כתבה זו או אחרת. לפעמים פונים אלי בכנסים, מרגישים קרבה בזכות הקריאה הרציפה זה שונים, ומספרים, שלמרות שמעולם לא נפגשנו, כל המתודולוגיות שלנו מיושמות בארגונכם, על פי מה שקראתם מהעיתון; ישנם ארגונים שאנו מגיעים אליהם ומוצאים רעיונות שלנו שהפכו למעשה.
מה ניתן לומר? יחד הצלחנו ליצור ואנו ממשיכים ליצור קהילה: קהילת שוחרי ניהול הידע.
אין ספק שזהו יום מרגש. ואין ספק שכשהתחלנו בכתיבה מי חלם על 100 גיליונות וכ- 3,000 קוראים...

בגיליון ה-100 מיקדנו את הזרקור על פעילויות שאנו מבצעים בארגונים, לאו דווקא דברים סטנדרטיים בהם נתקלים בכל פרויקט. הסקירות המוצגות הן סקירות שנכתבו במשותף ע"י שותפינו, מובילי הפעילות ומנהלי הידע בארגונים המובילים בארץ ועל ידי יועצינו המלווים אותם.

בנוסף, ביקשנו מעמיתים ולקוחות לברכנו ביום חגנו.

ברכות אלו, מגורמים שונים, לרבות בכירים מאד בארגונים מגוונים מלמדת על הצלחת ניהול הידע בארגונים יום יום, שעה שעה. (לצפייה בברכות לחצו כאן.)

בהזדמנות חגיגית זו, אני מבקשת להודות לכם הקוראים. אתם שגורמים לנו להמשיך ולתעד את שאנו עושים בשטח. אתם שמפרגנים. אתם שמקדמים אותנו.
ושנזכה לעוד מאה, ועוד ועוד.


תודה רבה. מכל הלב.
מוריה
ROM Knowledgeware

נכתב ע"י סיון ערער-ראובן ROM Knowledgeware, בשיתוף עם מנהלת ידע ביחידה ליבתית בצה"ל

 

מהו תהליך עבודה?
תהליך עבודה בארגון מגדיר לנו את השלבים השונים המהווים תהליך תפעולי או עסקי כמו גם את תחומי האחריות המלווים את התחומים השונים בתהליך.
הגדרת התהליך תכלול את מטרת התהליך, תרשים מובנה שיראה את זרימת הטיפול בין הגורמים תוך ציון הפעולות שכל אחד מבצע, משך הפעולות והתוצרים בכל שלב, תלות התהליך בתהליכים/נהלים אחרים, דגשים לתהליך, כלים לבקרת התהליך ועוד.
תהליך מובנה ומתודולוגי מבטיח שהאינטראקציה בין הגורמים השונים בתהליך תהיה איכותית ככל שניתן. תהליך עבודה איכותי מאפשר לגורמים השונים המעורבים בתהליך להבין בכל שלב נתון מהו תפקידם בתהליך ומה הן המטרות שעליהם לעמוד בהן על מנת להניע את השלב הבא בתהליך בהצלחה.

 

סוגים של תהליכי עבודה
קיימים סוגים רבים של תהליכי עבודה. תהליכים ניהוליים, תהליכים תפעוליים, תהליכי ניהול ידע, תהליכי בקרה, תהליכי תכנון כוח אדם ועוד, הינם רק חלק מסוגי התהליכים אשר דרושים לניהולו התקין של ארגון.
ניקח לדוגמה תהליך ניהול ידע. נסו לשער בלבכם מה קורה בארגון אשר אינו מנהל ידע בצורה תקינה.  אובדן הידע, התובנות והלקחים הנצברים במהלך חודשים ושנים של עבודה מאומצת יורדים לאבדון ללא האפשרות לעשות בהם שימוש מחדש.
ללא מיפוי מסודר של סוגי תהליכי העבודה הדרושים לארגון והבנייתם, אנו עלולים לגלות מאוחר מדי כי קיימים הליכים בלתי פורמאליים המתנהלים בארגון ללא שליטתנו וגורמים לאובדן מידע, כסף וכוח אדם.

 

מחשוב ותהליכי עבודה
כיום קיימים פתרונות טכנולוגיים רבים אשר נועדו לספק פלטפורמה למחשוב תהליכי העבודה בארגון. זה המקום להבהיר כי מחשוב התהליך עצמו אינו מספק פיתרון מלא אם אינו מגיע עם כלים נוספים למעקב אחר התנהלות התהליך, שינויו וטיובו באופן דינאמי ומיידי, שיקוף התהליך והתקדמות השלבים השונים בתוכו ועוד. הנטייה כיום היא להשתמש בפתרונות מקיפים כגון SharePoint Server 2007 אשר מאפשר מלבד מחשוב תהליך העבודה גם בניית פורטלים ברמות שונות, כלי חיפוש, מעקב אחר משימות, מעקב אחר פרויקטים, שיתוף בתיקיות מסמכים והקמת שולחנות עבודה מקצועיים המכילים אלמנטים של  מדידת המאפשרים מעקב בזמן אמת אחר השלבים השונים בפרויקט או אף אחר מספר פרויקטים במקביל ואתרי Workflow .

 

ניהול הידע ותהליכי עבודה
מחשוב תהליכי עבודה והצגתם כחלק מפתרון כולל לניהול ידע מהווים את התשתית לפעילות ניהול הידע עצמה. כלי ניהול הידע משמש במקרה כזה ככלי לטיוב תהליכי העבודה, למיסודם ולהטמעתם, אשר בתורם מסייעים להגדלת השימוש במערכת ניהול הידע עצמה. להמחשה: לאחר שתהליך עבודה הוגדר, נכתב ואף הוטמע בשטח, ניתן למחשבו ולהציגו במערכת ניהול הידע.
במקומות בהם האתגר התרבותי גדול, שילוב תהליכי העבודה בכלי ניהול הידע, מקבל חשיבות רבה אף יותר ותורם לתהליך ההטמעה הכולל של פעילות ניהול הידע.
מחשוב תהליך עבודה והצגתו במערכת לניהול ידע מאפשרים מספר דברים:


1. שקיפות- סבב התייחסויות והמלצות של המעורבים בתהליך באמצעות כלי ניהול הידע


2. הצגת תובנות ולקחים הנוגעים לתהליך במקומות הרלוונטיים


3. מעקב ובקרה - אפשרות מעקב אחר כל שלב ושלב בתהליך (סטטוס, מי מטפל וכו')


4. שימור הידע שמצטבר במסגרת התהליך מאפשר שימוש בידע בעתיד.


5. שיפור השירות הניתן ללקוחות (פנימיים ו/או חיצוניים) באמצעות הפנייתם לתהליך ממוחשב.


6. ייעול – שיפור התהליך עצמו בהתאם לצרכים


7. חסכון בזמן

 

סיכום
מחשוב תהליכי עבודה והצגתם באמצעות כלי ניהול הידע יכולים להוות תשתית להרחבת פעילות ניהול הידע ולתרום בהטמעתה.
בסופו של יום, פעילות ניהול ידע שכזו תורמת להצלחת הארגון על ידי כך שמאפשרת חיסכון במשאבים, שיפור שירות, הוזלת עליות, ניהול נכון של משאבי כוח אדם וקבלת החלטות נכונה ברמת ההנהלה הבכירה.

 

נכתב ע"י שלוה ליבוביץ', מנהלת ענף שירותי האומנה שרות ילד ונוער במשרד הרווחה ומוריה לוי ROM Knowledgeware

ענף האומנה המנוהל במשרד הרווחה והשירותים החברתיים, הוא ענף מעניין וייחודי. הוא עוסק באמנות העדינה של שילוב משפחה אומנת עם ילד נזקק, הממשיך להיות בקשר כל העת עם משפחתו הביולוגית. העוסקים באומנה נדרשים לרגישות גבוהה ומקצועיות יתרה, כדי לבצע את ההתאמה הנכונה, ההכוונה המיטבית, התמיכה והליווי המיטביים, וכדי להיות ערים לאיתותים היכולים להעיד על מצוקה וסיכון לסיום לא מתוכנן של הסידור. הענף מורכב מאנשי מקצוע, בעיקרם אנשי המטה של משרד הרווחה, ועובדי עמותות שונות המנחים את האומנה בשטח, כל עמותה באזור אחר. בצידם של אלו, ישנן את המחלקות לשירותים חברתיים, המשויכות למועצות ולעיריות. ניהול הידע בענף האומנה קריטי, אך אינו קל כלל ועיקר, בגלל שילוב הארגונים השונים, שלא תמיד בעלי אינטרסים אחידים, ובוודאי בעלי כפיפויות שונות ותחת סד תקציבי מתמיד.
ובכל זאת, ניהול ידע מתקיים. ולא סתם מתקיים, אלא כולל בצד תהליכי שיתוף ידע גם תהליכי פיתוח ידע מתקדמים.
פיתוח הידע החדש מתקיים באמצעות קבוצת למידה הכוללת נציגים של כל גופי המשרד ונציגי העמותות בשטח. השלב הראשון בעבודת קבוצת הלמידה היה להחליט באילו תחומים נכון לפתח ידע חדש לאומנה. סדנה של מיקוד צרכים, הבחינה בין ידע קיים לידע בו מרגישים חסר, וכך תועדפו נושאים בהם צריך לפתח את ההבנה המקצועית ואת התפיסה המסדירה את העבודה הלכה למעשה. שני נושאים ראשונים נבחרו לשנת העבודה 2007: זיהוי איתותים; והתאמה מיטבית של אומנה (ה"שידוך"). תהליך פיתוח הידע כלל 7 שלבים:


א. פתיחה: הצפת 2 סיפורים מהשטח המתארים אחד הצלחה ואחד כישלון (או החמצה) בתחום הנלמד. דיון בקבוצה בסיפורים אלו. חשיבותו של שלב זה בכך שהכניס את כל הנוכחים למסגרת משותפת של חשיבה, והתחיל דיון מ"גיליון שאינו ריק".


ב. למידת מאמרים ואיסוף ידע מהשטח: הגדרה משותפת של המרכיבים העיקריים של הנושא הנלמד. ניתוח, בצוותים קטנים במקביל, של מאמרים מהארץ והעולם הקשורים לנושא (לא תמיד מעולם האומנה, אך כאלו שניתן להשליך מהם על הנושא ועל התחום). אחד מחברי צוות הלמידה מקבל עליו את האחריות לאסוף לקראת מפגש הלמידה מאמרים רלוונטיים. אלו מצולמים כך שכל מאמר נמצא בידי 2 צוותים לפחות. כמובן, שחברי צוות נוספים יכולים אף הם לתרום מאמרים, אך יש מי שתפקידו מוגדר ככזה. תוך כדי למידה מהמאמרים, איסוף והצפת ידע קיים רלוונטי מהשטח.


ג. הגדרת מודל: התכנסות בקבוצה ודיון בתוצרים. שילוב כל התכנים יחד והגדרת מודל- תמונה גראפית המייצגת את ההבניה המשותפת של הנושא. יש פעמים שהמודל בהתחלה מובנה חלקית ובדיון חוזר בו, לאחר מפגש, הוא עובר תהליך עיבוד להגדרה משופרת.


ד. פירוט הידע: עבודה בצוותים קטנים לפירוט הידע, המשלב את הניסיון מהשטח, עם מה שנלמד מהמאמרים, הקשור למרכיבי המודל. כל צוות לוקח אחריות לפירוט מרכיב עד שניים. תהליך זה יכול להימשך מספר מפגשים, כאשר בעבודת בית בין המפגשים, מקדמים את התוצרים.


ה. כתיבת מאמר: אינטגרציה של התכנים למאמר משותף. העלאתו לאתר, ובקשה לקבלת הערות. אתר הידע, משמש, ככלי לשיפור תהליך הלמידה ע"י קבלת הערות בונות ומתקפות, החל מהטיוטה הראשונה ועד השלמתו הסופית של המאמר.


ו. פיתוח כלים: פיתוח כלים מעשיים (טפסים, שאלונים ועוד), המיועדים לאוכלוסיות שונות (מורים, מנחי אומנה, הורים וכד') המגלמים את שנלמד ומעבירים את הידע שבו ממודל ומאמר תיאורטיים למשהו שנעשה בו שימוש הלכה למעשה, במהלך היומיומי. התנסות בכלים בשטח, תיקופם ושיפורם.


ז. הגדרת הכלים כמחייבים.


תהליך של למידת נושא לוקח כשנה. התהליכים מבוצעים במדורג: אנו נמצאים כיום בסוף תיקופם של הכלים והפיכתם למחייבים בנושא זיהוי האיתותים. אנו נמצאים באמצע כתיבת המאמר בנושא התאמה מיטבית. בקרוב נחל בלמידתו של תחום חדש.
תוצאות? מדהימות. כל העוסקים בתחום הרואים את תוצרי הלמידה, מאד מתפעלים מאיכותם המקצועית ופוטנציאל התרומה לשיפור האומנה. וקבוצת הלמידה שהחלה  כאוסף של נציגי ארגונים שונים, עם הרבה חששות ומעט אמון הדדי, הנה כיום קבוצה מלוכדת. ההשתתפות בקבוצת הלמידה נחשבת היום "צ'ופר מקצועי" ומקום לתגמול המצטיינים. וכולנו מרגישים שהרבה עוד לפנינו, והשמיים הם הגבול.

נכתב ע"י הרצל ישראלי - המוסד לביטוח לאומי

המוסד לביטוח לאומי הוקם במטרה לספק לתושבי מדינת ישראל רשת ביטחון, בפני סיכונים כלכליים וחברתיים. הארגון נותן שירות למיליוני אזרחים במדינה, במגוון רחב של נושאים.

 

נותני השירות בסניפים, באשנבים ובמוקדים הטלפוניים נמצאים בחזית השירות שהארגון מספק למבוטחיו. הם אלו שמשפיעים על טיב השירות ואיכותו, ובהמשך גם על תדמית המוסד.

בשנים האחרונות נעשים מאמצים רבים לשיפור השירות הניתן למבוטחים. מדובר במאמץ מתמשך, בתחום החשוף לביקורת מתמידה.

 

נותן שירות במוסד לביטוח לאומי מתמודד עם פניות רבות ומגוונות, בהן הוא נדרש לטפל תחת לחץ זמן.

החלטותיו מתבססות על מערכת עניפה של חוקים, תקנות ונהלים, המתחדשים בתדירות גבוהה.

כיום, הידע לו נדרש נותן השירות במסגרת עבודתו, מגיע ממקורות שונים: ידע המצוי בראשו, חוזרים, אתרי אינטרנט, מערכות מחשב ועוד.

עומס המידע, תדירות העדכון וריבוי המקורות משפיעים על טיב השירות הניתן, ומחייבים מתן פתרון כולל.

במסגרת המאמצים לשיפור רמת השירות, הוחלט להקים מאגר מידע מרכזי עבור נותן השירות: מערכת מנהלת מידע וידע.

 

בפני המנהלים ובפני, כמנהל האגף לניהול ידע במוסד לבט"ל, עומד אתגר כפול- עומס ומורכבות מידע מחד, ומורכבות טכנולוגית מאידך. כפי שציינתי, נותן השירות מתבסס על מקורות מידע רבים ושונים בבואו לקבל החלטה, וכי מקורות מידע עליהם הוא מתבסס מתעדכנים בתדירות גבוהה. לא פחות חשובה היא העובדה שכל "תיק" מייצג אדם, עם נסיבות וסיפור חיים משלו. כל אלו מהווים אתגר אחד, משמעותי ככל שיהיה. האתגר השני הוא הצורך להתבסס על מידע טכנולוגי עדכני, אשר מגיע ממערכות תפעוליות ושירות.

מבחינתנו, מטרותיה של מערכת מנהלת המידע והידע הן מיצוי זכויות המבוטח במהלך השירות, יצירת אחידות במידע הנמסר, שיפור איכות המענה ורמת המקצועיות של נותן השירות, והגברת אמינות המידע.

כמו כן, חשוב שהמערכת תאפשר זמינות למידע מקצועי משלים למערכות המידע והנתונים הקיימות, תקצר את זמן ההמתנה ואת משך השירות וכן תיצור מצב בו כל המידע הנדרש ינתן, ככל האפשר, בתחנה אחת (one stop shop). לשם כך, על המידע הקיים במערכת להיות תמציתי, מעובד ועדכני, ומקושר למערכות התפעוליות בארגון.

 

הפתרון עליו הוחלט מחייב הקמת צוות "מנהלת מידע". הכוונה היא למומחי תוכן מהסניפים ומהמטה, אשר יזרימו את פריטי המידע בצורה שוטפת אל תוך מערכת טכנולוגית מבוססת sps.

 

הצגת הפרויקט למנהלים השונים במטה ובסניפים עוררה תגובות חיוביות ביותר. שתוף הפעולה הנדרש בין הגורמים השונים,כולל אנשי ה- IT, מתקיים ומושג תוך שקיפות, התייעצות ושתוף מתמידים.

מובן לכל המעורבים, ש"המנהלת" תהווה קפיצת מדרגה עבור המוסד לבט"ל בכל הקשור לשירות, ותסייע בהשגת היעד האסטרטגי המרכזי של שיפורו.

את המהלך המורכב הזה, הכולל בחירת סוג הפתרון, אפיון המערכת וניהול התהליך התרבותי הנלווה למהלך, מלווים יועצי חברת רום. היועצים מביאים איתם את הניסיון המעשי בארגונים נותני שירות אחרים.

 

זהו תהליך ארוך, אשר מחייב השקעת משאבים ומאמצים, אולם אני סמוך ובטוח כי, מעבר לאתגר המקצועי והעניין הרב, התשואה שתתקבל ממנו הינה חשובה וכדאית למבוטחים ולארגון כאחד.

 

נכתב ע"י יהודה ארד, טבע ונורית סטון, ROM Knowledgeware

בחברה כמו טבע חשוב ביותר כי לקחים ומסקנות הנלמדים מאירועים המתרחשים באתר מסוים יגיעו לשאר האתרים בהם מתקיימים תנאים דומים, גם אם אתרים אלה נמצאים בצידו השני של כדור הארץ. לשם כך יש צורך בניהול ידע. כך, הרווח שבניהול ידע גלובאלי אינו מסתכם רק ברווח כספי אלא אף בהגנה על חיי העובדים בחברה.


אתגרי ניהול ידע הגלובאלי

 

ניהול ידע הוא תחום מורכב, כאשר מכניסים את הרכיב הגלובלי למשוואה הופך ניהול הידע למורכב ומאתגר עוד יותר. התנגדויות גלויות וסמויות, חוסר רצון לשינוי ופחד מטכנולוגיה הם רק חלק מן המרכיבים המקשים על ניהול הידע בחברה רגילה. כאשר מדובר בחברה כמו טבע, שהיא בעלת אתרים ויחידות הפרושים על פני מדינות רבות, הרי שהאתגרים גדלים בצורה משמעותית. בהקמת קהילת הבטיחות הגלובאלית הכוללת אלף שמונה מאות משתמשים משש עשרה מדינות שונות, נאלצנו להתמודד עם ריבוי תרבויות, ריבוי שפות, עבודה עם מגוון גורמי חוץ ופנים, הבדלים בדרישות החוק של הרשויות השונות ובנהלים המקומיים הנגזרים מהם. אפילו הבדלי השעות היוו אתגר לא קטן... נסו לתאם ישיבת עבודה לצוות מומחי תוכן מהודו, קנדה ואירלנד ותגלו שזה פחות פשוט ממה שנדמה.


התמודדות עם אתגרים

 

על מנת להתמודד עם האתגרים שהוזכרו מעלה, הגדרנו מספר פעילויות מרכזיות: בשלב הראשוני הגדרנו את תפקידי המפתח המרכזיים: הרפרנט ומומחה התוכן. מכל טריטוריה מרכזית איתרנו רפרנט, האחראי הן על תרומת מידע הייחודי למדינתו לפורטל והן על הטמעת הפורטל בקרב המשתמשים, תוך התאמת המידע לצרכיהם הספציפיים. רפרנט זה המשמש למעשה כזרוע הטמעתית, עזר לנו רבות בהתמודדות עם הסוגיות שהוזכרו מעלה. חלק מהחומרים שלהערכתו לא היו מספיק ברורים, תורגמו לשפה המקומית, חלק מהמידע עבר התאמה תוך התייחסות לתחומי העניין הרלוונטיים לאותה מדינה ואפילו נעשה שימוש במטאפורות שונות המותאמות לתרבות המקומית. אל לנו לשכוח כי רפרנט בלתי מחויב לפרויקט במדינה בודדת יכול לגרום לאובדן העניין בפורטל במדינה ובכך לגרום להישארותה מאחור בכל תחומי הידע הרלבנטיים לה מכלל העולם.

בנוסף, אתרנו מומחים בנושאים ספציפיים. עשינו עבודת מיפוי על מנת לזהות את המומחים המרכזיים בתחומי הליבה של הפורטל במדינות השונות. בסט של פגישות וירטואליות, לוכדו מומחים אלו לכדי צוות גלובאלי. כל צוות מוודא זרימת מידע נדרש מ ו-אל המדינות השונות ואחראי על זיהוי צרכי המשתמשים ומתן מענה הולם (כל זאת בתיאום כמובן עם הרפרנטים המקומיים). 
במדינות מסוימות בהן זיהינו בעיית שפה מרכזית, המקשה על הבנת החומר ויישומו, הקמנו פורטל ייעודי כאשר הפלטפורמה מותאמת להצגת התכנים בשפה המקומית. כך למשל הוקמה קהילה מקומית באיטלקית ובחודשים הקרובים תעלה לאוויר גם קהילה מקסיקנית בשפה הספרדית. 
אחת הדוגמאות היפות ביותר שנצפו אצלנו לשיתוף ידע חוצה יבשות הוא דיון וירטואלי אשר התקיים במקביל בשבע מדינות שונות ונכחו בו כ 50 משתמשים. במשך שלוש שעות הדיון נצפו למעלה משמונים שאלות, להן נתנו צוות מומחי התוכן תשובות בזמן אמת. במהלך הדיון ראינו כי בנוסף לתשובות שניתנו על ידי המומחים התפתח דיון ספונטאני בין המשתתפים, אשר ניצלו את ההזדמנות לחלוק חוויות עם עמיתים המתמודדים עם אתגרים דומים במדינות שונות.


לסיכום

 

בהקמת פורטל גלובאלי יש יתרונות רבים. ניתן לומר ללא ספק כי היתרונות בהקמת פורטל כגון עדכון מהיר של נתונים בפריסה רחבה, חשיפת כלל המשתמשים לחדשות ועדכונים, יצירת תחושת אחווה וקהילתיות בין האתרים הפרושים בעולם אינם ניתנים לערעור ומצדיקים את העבודה המורכבת של תכנון ובניית פורטל מסוג זה.

נכתב ע"י אלעד רוטנברג - על"ם, ושלומית עמיחי - ROM Knowledgeware

פרולוג
ביוני 2007 פנתה חברת ROM לכל קוראי עיתון 2know בהצעה להעניק שירותי ניהול ידע כתרומה לארגונים חברתיים או כאלה העוסקים בתרומה לקהילה.
מבין הנרשמים נבחרו מספר ארגונים: עמותת רעות וחיוך, יד שרה, אגף הרווחה בעירית לוד, עמותת שקל ליום ועמותת על"ם.
לכל ארגון הוצמד צוות יועצים מ- ROM, שילווה אותו בפעילות ניהול ידע. נעמה, שלומית, שגית וגל נבחרו ללוות את עמותת על"ם.

 

מהי עמותת על"ם?
עמותת על"ם מטפלת בנוער במצבי סיכון. העמותה, שהוקמה לפני 25 שנה, מובילה מגוון של פעילויות מול בני נוער: מרכזי מידע וייעוץ לנוער, הפעלת ניידות לילה, שיקום תעסוקתי, טיפול ושיקום נערות פגועות מינית, טיפול בילדים פוגעים מינית, טיפול באוכלוסיות קצה בהם מכורים לסמים ובני נוער שהידרדרו לזנות, טיפול בבני נוער דרך רשת האינטרנט ועוד. לעמותה מרכזים וניידות בכל רחבי הארץ, בהם פועלים עובדי צוות קבועים וכ- 1400 מתנדבים המהווים את עמוד השדרה של פעילות העמותה.

 

הידע בעל"ם
בעל"ם קיים מטה מקצועי המוביל את התוכניות השונות, ומנחיל את התורה לשטח. במהלך השנים התקיימה פעילות ענפה ונצבר ניסיון רב בעבודה מול בני הנוער. אולם, ידע זה הועבר עד היום כתורה שבעל פה, או באמצעות חוברות ומיילים ותועד רק במחשבים האישיים של העובדים. במרבית המקרים, לאחר סיום הפעילות, לא היה הידע נגיש לעובדים ולמתנדבים בשטח ליישום חוזר.
על"ם, כאמור, מאופיינת בביזור רב – מרכזיה פועלים בכל רחבי הארץ ובמגוון תכניות. גם במרכזים יוזמים העובדים, אנשי מקצוע בתחום העבודה הסוציאלית והטיפול, פרויקטים ייחודיים לקידום הקשר עם בני נוער בסיכון, ולשילובם בחברה. באין תהליך לניהול ידע בארגון, נשארים הפרויקטים נחלתם של עובדי המרכז בלבד, ומעטים נחשפים לפעילויות, להצלחות ולתובנות הנגזרות מהם. שיתוף בידע זה היה מאפשר למנף את הפעילות ברמה הארצית, ובעיקר ללמוד מניסיון ובכך לשפר את השירות הניתן לבני הנוער.

 

הגדרת מטרות ומיפוי ראשוני של צורכי הידע
בעל"ם ביקשו לתת מענה לזליגת הידע בארגון, והקימו מחלקת הדרכה וניהול ידע, שתוביל את התהליך בכמה היבטים – הגדרת תהליך לניהול הידע, איתור פתרון טכנולוגי מתאים והבניית תהליכים לשיתוף ידע וליצירת ידע חדש בארגון.
בפגישה ראשונה שלנו - אלעד, רכז הידע בעל"ם, שלי נתן, מנהלת מחלקת ההדרכה, ויועצות ROM, הגדרנו את מטרת התהליך – מה יוצא לארגון מניהול הידע:
מתן מענה מקצועי טוב יותר לבני הנוער. באמצעות:
 • יצירת נגישות של עובדי ומתנדבי העמותה לידע הארגוני
 • עידוד כתיבה מקצועית ותיעוד פרויקטים לשם למידה מניסיון ופיתוח פרויקטים
 • שיפור תהליכי זרימת המידע בין הפרויקטים השונים ובין המטה לשטח.
מכיוון שבעל"ם כבר החלו ליישם רעיון של אתר ידע משותף, שכולל מידע מקצועי ואדמיניסטרטיבי, החלטנו שהמיקוד הראשוני יהיה בהקמת פורטל ארגוני.

 

ומכאן יצאנו לדרך:
הגדרנו תכנית עבודה למיפוי ולאפיון שכוללת ראיונות עם המטה המקצועי של על"ם ולאחר מכן סדנת מיפוי תכנים עם מנהלי פרוייקטים מכל רחבי הארץ – המשתמשים העתידיים של הפורטל. לסדנה זו תפקיד חשוב ברתימת העובדים לתהליך - לא רק כמשתמשים אלא גם כיצרני מידע פוטנציאלים של סיפורי מקרה, פעילויות ייחודיות והפקות לקחים. את תוצרי מפגשים אלה נתקף באמצעות קבוצת מיקוד נוספת בהמשך.
במהלך ינואר נגדיר בצוות היגוי משותף את בעלי התפקידים – מי יהיה יצרן המידע? מי יערוך את התכנים? מי יזינם לתוך הפורטל? ובהתאם לזה נגדיר תהליך הכשרה לכל בעל תפקיד, ואת המשך הפעילות.

לשיתוף הפעולה של צוות ניהול הידע של על"ם וצוות היועצים של ROM מקום חשוב בהתהוות הפרוייקט: על"ם יוזמים, לומדים תהליכים המתקיימים בארגונים דומים ותמיד באים עם שאלות ורעיונות יצירתיים מניסיונם בתחום ההדרכה והיכרותם את אופי הארגון. ROM נותנים מענה ומקדמים על סמך ניסיונם מארגונים אחרים. כתוצאה מכך המפגש בינינו הוא תמיד מפרה ומעשיר.

 

לסיום, כמה מילים אישיות:
שלומית –הפעילות בעל"ם מיוחדת מאוד עבורנו, הרגילות לעבוד מול ארגונים עסקיים מן השורה. במפגשים עם שלי ואלעד ועם עובדי על"ם האחרים אנו לומדות על הפעילות החשובה שמקיימת העמותה, ומרגישות שבאיזה שהוא מקום – גם אנחנו קצת תורמות.
אלעד – פרויקט ניהול הידע בעמותת עלם מביא איתו פוטנציאל רב לשיפור עבודת העמותה מול בני הנוער. לשמחתנו הרבה חברת ROM חברו אלינו בהתנדבות מלאה, מעבירים לנו מהידע העצום שברשותם בתחום ועוזרים לניהול נכון של התהליכים. תרומה זו הינה עצומה להצלחת הפרויקט. העבודה מול בנות הצוות המלוות אותנו נעימה לנו מאוד לאור החשיבות הרבה שהן מיחסות לנושא ולאור האדיבות והיחס החם. חשוב לי לנצל את הבמה הזו ולומר לכן: תודה!

קובי פרידמן - בנק הפועלים

ברכות לגיליון ה- 100 של עיתון 2KNOW -

כמנוי קבוע של העיתון, אני רוצה לברך על פעילות חשובה זו, של שיתוף בניסיון ובידע, שתורמת לעשייה היומיומית שלנו בתחום ניהול הידע.

לעוד 100 גליונות מעשירים!

 

 

קובי פרידמן

ממונה על - פורטל ארגוני בנק הפועלים

 

 

 

משה קליינמן - מפעלי ים המלח

ניהול ידע אינו נושא תיאורטי , ניהול ידע הוא מהלך חי נושם ומעשי

100 גיליונות של עצות , מחשבות ,הכוונה , הארה ,מקצוענות

הצלחתם להפוך במלל את התיאוריה לפרקטיקה

ועל כך שאו ברכות

יישר כוח

 

בברכה

משה קליינמן

סמנכ"ל אקולוגיה, בטיחות ואיכות

מפעלי ים המלח

 

 

 

 

ד"ר אלון הסגל

לכבוד מוריה וצוות 2Know

100 גליונות של ידע תיאורטי ומעשי על המושג..ידע, זו משימה לא פשוטה, אך
נדמה כאילו התכנים שופעים ומתחדשים בכל פעם מחדש. במהלך הזמן, מצאתי בגליונות אלו הדגמות, פעילויות והתנסויות שנתנו לי בסיס חשוב לחקירה עקרונית ולבדיקת התוקף של פעילויות
ומושגים מעולם הידע.
ההתפתחות שעבר עולם הניהול בעידן הידע, ההשפעה של מערכות מידע דיגיטאליות,
החשיבות של התרבות הארגונית ולגיטימציה ניהולית לפיתוח סביבה תומכת בעובד
הידע, כל אלו הודגמו בצורה שוטפת ומתחדשת בגיליונות .2Know בנוסף, תרמתם
מושגים והגדרות שנתנו לרבים מהעוסקים בתחום, שפה משותפת, התייחסות
מקצועית ורלוונטית לתפיסת ניהול הידע.
רבים החוקרים סבורים שאין אפשרות ארגונית לנהל את הידע עצמו, אלא רק
ליצור סביבת עבודה המאפשרת אינטראקציה בין עובדים, אינטגרציה של תכנים,
שקיפות ואמון, תמיכה באמצעות מערכות מידע ועדכון תמידי של ההתפתחויות
ארגוניות לשני הכוונים. נדמה שגיליונות 2Know היו חלק רלוונטי וחשוב
ביצירת הסביבה התומכת ביצירה והפצה של ידע בין אנשי המקצוע בתחום.
תודה על השיתוף והתרומה ואל תעצרו לרגע.

 

ד"ר אלון הסגל

 

 

 


 

הרצל ישראלי - המוסד לביטוח לאומי

לצוות "רום" ולמוריה !

 

 ברכות מלא החופניים ,עם צאתו לאור של גליון ה-100 של הירחון 2know !

הירחון מהווה כלי עזר מקצועי, עדכני, מגוון ומעשי לשימוש יועצים ומנהלי ידע.

100 גליונות מהווים מאגר ידע משמעותי ורב ערך.

אז מה נגיד על גליון ה-200 ?!

עלו והצליחו !

 

הרצל ישראלי

המוסד לביטוח לאומי

ירושלים

 

 

 

 

יואב מנור - הראל ביטוח ופיננסים

למוריה לוי
ולכל בית ROM ניהול ידע

 

לקראת עלון ה-100 אני מבקש לברך ולהודות על שנות עבודה משותפת ופוריות.

 

במהלך 50 השנים האחרונות חלו שינוים רבים בכל תחומי חיינו.
הטכנולוגיה קידמה ואפשרה "כיבושים" חדשים והישגים חסרי תקדים החל בחקר החלל וכלה בהתפתחויות בתחומי רפואה ורבים ומגוונים אחרים.
השינוי הבולט והעיקרי לדעתי הוא השינוי במהירות.
זמני התגובה הנחוצים נמצאים בקצב האצה מפחיד, לגיאוגרפיה אין יותר משמעות מגבילה אלא יתרון יחסי והדורות שהתפתחו בשנים האלו הגדירו:

 

" אנחנו רוצים לדעת רק מה שמקדם אותנו באופן מדויק ומידי."

 

בעולם התחרותי כיום אין אפשרות שלא לענות בצורה מידית על הצורך הזה.
לדעתי, פריצת הדרך שתאפשר לקיים את המשוואה כאמור לא תצמח אלא מיכולת יותר מובנית ונכונה לקבל החלטות.
היכולת שלנו לקבל החלטות באופן המסורתי הצעידה את האנושות להישגים מדהימים אבל שיפור משמעותי ביכולת הזו היא שתעשה את הפריצה הבאה.

 

מוריה, את ו"רום" חרטתם על דגלכם להיות מובילי דרך בהקשר הידע.
אתם עוזרים להגיע לתובנות ולממש את היכולות של הפיכת המידע לידע ושימוש חוזר בידע ברמת הארגון.
שימוש נכון בידע והעמדת היכולות של שימוש חוזר בו, תאפשר למקבלי ההחלטות לקבל את החלטות הבאות באופן יותר מלומד מהקודמות שקיבלו.

 

בשם הראל ביטוח ופיננסים אני מודה על הסיוע והתמיכה שאת וחברתך מעניקים לנו בצעדינו בעולם המידע והידע.

 

עלו והצליחו,
מנור יואב
משנה מנכ"ל
הראל ביטוח ופיננסים.

 

 

 


 

אבי צוקר - בנק דיסקונט

יומולדת 100 לירחון כל כך צעיר
שכל חודש מסתער על מסכי העיר,
וגם הכפר ומקומות גלויים ונסתרים-
ומאיר ניהול של ידע ונושאים רבים קשורים.
צובר מעריצים ומנויים לרוב
שחושבים איתו ביחד ולומדים מה טוב.

במבט על  "רום"  שגם כותבים וגם עורכים,
על דעת הקוראים  know 2 , קבועים וגם אורחים,
ניתן לומר כאן בחיוב וגם כמחמאה,
שבעל ה-100 היום הוא בעל הדעה!


 

אבי צוקר

אגף פיתוח הדרכה - ניהול ידע

בנק דיסקונט

 

 

 

 

 

 

ליאור בר שלום - אלביט מערכות

ברכות לכבוד גליון ה- 100 של ירחון 2know של חברת רום.

 

פתחתם לנו, באלביט מערכות, צוהר לעולם ניהול הידע שהולך וגדל ומתחדש עם הזמן וכל הזמן.

 

 

בגליונות השונים של הירחון נגעתם בנקודות רבות אשר היו רלוונטיות לכל העוסקים בתחום. השכלתם להטמיע בקירבנו את הקשר הגורדי שבין ניהול ידע והתרומה העסקית, שבין ניהול ידע וההיבט הפסיכולוגי אשר נתינת הדעת לגביו היא מפתח להצלחת היישומים השונים.

הנכם מלווים אותנו במיזמי ניהול ידע שונים ואנו מקווים לעוד שנים של שיתוף פעולה פורה.

עלו והצליחו ולהתראות בגליון ה- 200!

 

ליאור בר שלום,

מינהל הדרכת לקוחות ושירותי ידע,

אגף טכנולוגיות,

חטיבת טכנולוגיות ותפעול,

אלביט מערכות

 

 

 

 

 

יעל ברק - טבע

לרום ולצוות העיתון,

 

כתיבה ופרסום של 100 גליונות זהו בהחלט ציון דרך והישג המוכיח שיש כאן מערכת הפועלת היטב ומתמידה.

ברצוני לאחל לכם - יישר כוח, שהרעיונות והנושאים לכתיבה ירבו וישתבחו.

ברכת עד 120 כבר לא ממש מאתגרת במקרה הזה ולכן אאחל לכם עוד לפחות חי עשרות גליונות.


 

יעל ברק,

מנהלת ידע - פארמקוויג'לנס.

טבע

 

 

 

 

 

גדעון יעקובי - נ.ת.ע

למוריה ולחברת רום,

ב-100 גיליונותיו, סקר ירחון 2Know מגמות עכשוויות, שיתף בטיפים שימושיים וחשף אותנו הקוראים למתרחש בארץ ובעולם בתחום ניהול הידע.

כל זה תוך ליווי תהליך ניהול הידע המתנהל בארגון, ומתן נקודת מבט רלוונטית ללבטים הקיימים ולהחלטות המתקבלות בארגון.

תודה על השיתוף ובהצלחה בהמשך הדרך.

 

גדעון יעקובי,

מנהל או"ש ובקרה – נ.ת.ע

 

 

 

יהודה פרנס וחן כוכבי - איתוראן

לחברת רום,

מזל טוב על הגיעכם ל100 גיליונות של עיתונכם 2know

עיתון שמשאיר אותנו מעודכנים בחידושים , ספרים, הגיגים וכל מה שקשור לתחום ניהול הידע.

תמשיכו לייצר עוד הרבה גיליונות מעניינים ומלאים בנושאים השונים והמגוונים של התחום, 

 

יהודה פרנס, סמנכ"ל מערכות מידע וחן כוכבי, מנהלת הידע,

 איתוראן

 

 

 

 

 

 

 

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135