ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון יוני 2010 - מהדורה מס' 129
גיליון יוני 2010 - מהדורה מס' 129
גיליון:

ROM יוצאת בסדרת מפגשים לניהול ידע מתקדם

 אפשר להירשם למפגש בודד או למקבץ (כקורס מתקדם). לפרטים והרשמה

 

 

 

 

בקרוב: כנס ניהול הידע השנתי

במהלך חודש יולי יערך כנס ניהול הידע השנתי, המאורגן מדי שנה על ידי חברת "אנשים ומחשבים"

בשיתוף חברת ROM

בכנס ישתתפו מנכ"ל משד הרווחה וסמנכ"לית השיווק של בנק לאומי

פרטים נוספים יימסרו בהמשך

 

 

IT Awards 2010

תחרות מצטייני המיחשוב, IT Awards, היא מיזם של קבוצת אנשים ומחשבים, שהחל לפני שמונה שנים ומטרתה לעודד את המצוינות בתעשיית ה-IT, לאתר את המצטיינים בתעשייה ולהעניק להם אותות והוקרה.

 לתשומת ליבכם, שמה של קטגוריית ניהול הידע שונתה ל: פורטלים, ניהול תוכן

בהצלחה לכל המשתתפים!

 

 

ROM גם ב- Twitter

הנכם מוזמנים להתעדכן בפעילות שלנו ב-Twitter

חפשו אותנו: KMRom

 

 

 

 

 

 

 

 

נכתב ע"י קרן הראל, נורית סטון


לעיתים פרויקט ניהול ידע (הקמת פורטל ארגוני או מנהלת ידע, בניית מאגר תובנות וכיו"ב) מתחיל במיפוי מצב הארגון, איתור הצרכים ואפיון פתרון הידע המתאים ביותר. מטרת שלב זה הינה לזהות את פערי הידע הקיימים ואת המקומות בהם זרימת הידע אינה יעילה וטובה דיה.

 

ישנן טכניקות רבות לביצוע שלב זה החל מביצוע ראיונות והעברת שאלונים, וכלה בביצוע תצפיות והתחקות אחת שלבי העבודה השונים. המשותף למרבית טכניקות אלה הוא ההתמקדות והחיפוש אחר ה"אין" (מה חסר לנו? מה צריך לשפר?)
במאמר זה נציג גישה הפוכה- נתמקד ב"יש" (מה יש לנו? במה אנחנו טובים? איך נוכל להעצים את החוזקות?).

 

גישה זו נקראת "התחקור המוקיר" (באנגלית: (Appreciative Inquiry- (AI), והיא חלק מזרם מגישה פסיכולוגית רחבה יותר, הנקראת פסיכולוגיה חיובית, אשר תופסת תאוצה בשנים האחרונות. הפסיכולוגיה החיובית מתמקדת בבריאות ובחוזקות האנושיות, כגישה של רפואה מונעת (להבדיל מהפסיכולוגיה המסורתית שעוסקת בטיפול וב"פתרון בעיות"). התחום עוסק בהבנת מהות האושר האנושי והתנאים שמביאים לתפקוד מיטבי של אנשים וארגונים. בהקשר הארגוני, מתמקדת הפסיכולוגיה החיובית הארגונית בדרכים הייחודיות בהן ארגונים וחברי הארגון פורחים ומשגשגים. הנחת היסוד היא שמצוינות אישית בארגונים, משחררת פוטנציאל גדול הגלום באדם ובארגון, מעוררת שמחה ומסייעת לזרימה חיובית באיכות החיים הארגונית, לאפקטיביות ולביצועים ארגוניים מרשימים. גישה זו מציעה אלטרנטיבה לתהליך ההתערבות הארגונית הקלאסי בכללו, וכחלק מכך לפרויקט ניהול הידע.


 

'על קצה המזלג' - עקרונות גישת ה AI

1. עקרון ההבניה: בארגון מתקיימות בו זמנית מספר מציאויות, המתגבשות על סמך תפיסות והבנות משותפת. ארגונים מעוצבים באמצעות יחסים, שפה וטקסים המקבלים משמעות מוסכמת ומבנים את הזהות והסדר המהווים את הארגון. על כן, המציאות הארגונית אותה יש ללמוד הינה דבר הנתון לבחירה ויש להחליט איזו מציאות ואילו יחסים, חוויות ושפה מעוניינים לחקור.

2. עקרון הסימולטאניות: מכיוון שהמציאות הינה הבנייה חברתית הנמצאת בהתהוות מתמדת, ניתן באמצעות חקירה להשפיע על המציאות אותה יוצר לעצמו ארגון. מרבית גישות הפיתוח הארגוני נהוגות להתייחס אל התפתחות ארגונית כעל תהליך ארוך ומדורג של אבחון, משוב, תכנון והטמעה. גישת ה AI לעומת זאת מניחה, כי הלמידה והשינוי מתרחשים בו זמנית באמצעות דיאלוגים וראיונות אודות ייעוד, חלומות וגילויים ארגוניים, ורואה בשינוי מציאות הנוכחת בארגון באופן תמידי. נושאי החקירה והלמידה משנים את האג'נדה הארגונית ומאפשרים לדפוסי חשיבה ולהתנהגויות חיוביים לעלות. על כן, אופייה של החקירה והשאלות הנשאלות בה הינם קריטיים לאופן בו חברי הארגון לומדים ומגלים את עצמם ולדרך בה הם מעצבים יחדיו את עתידם.

3. עקרון ההטרמה: על פי עקרון זה, ההווה והעתיד של הארגון שזורים זה בזה באופן הדוק. הדימוי שיש לארגון על עתידו מנחה ומעצב את התנהגותו בהווה. על כן, דימוי חיובי על עתיד הארגון הינו בעל יכולת להוביל לתוצאות חיוביות במציאות הארגונית.

4. עקרון החיוביות: על פי עקרון זה ניתן ליצור ארגונים משגשגים ויציבים עלי ידי התמקדות בהיבטים החיוביים והמעוררים שבהם. חוקרים אשר בחנו תהליכי התערבות מסוג AI מצאו כי ככל שהשאלות במהלך החקירה הינן חיוביות יותר, כך המשתתפים מעורבים ונלהבים יותר בתהליך, והשינוי מוצלח יותר ובעל תוצאות לטווח ארוך. ההסבר הניתן לכך הוא שבני אדם וכך גם ארגונים נוטים לאמץ ולקבל דימוי חיובי על עצמם ומקבלים מכך אנרגיה, נמרצות ותקווה.

 

כשניהול הידע פוגש את הגישה החיובית
לפני מספר חודשים, ב"אל- כנס" שנערך על ידי פורום ניהול הידע בישראל,  פגשנו מנהל ידע טרי, שלא מכבר מונה לתפקיד. הוא סיפר על הכאוס הקיים בארגונו ועל ההתלבטות שלו לגבי השאלה "מהיכן להתחיל לסדר את הידע"? התשובה שקיבל מהקולגות המנוסים הייתה להתמקד בשניים שלושה תהליכים לשיפור, שיניבו תוצאות חיוביות מהירות, ומהם להתחיל את ניהול הידע הארגוני. על פניו, זוהי בהחלט תשובה ש"עושה שכל": לא ניתן לפעול בערוצים רבים מדי ולכן עלינו לתעל את המשאבים ולהתמקד בשניים שלושה יעדים, כמו כן, ניהול הידע כדיסציפלינה מובחנת עדיין צריך להצדיק את קיומו בארגון ולכן כדאי תחילה להתמקד בתהליכים קצרי טווח שיניבו תוצאות מהירות ויעוררו צורך בניהול ידע.
הנקודה שלגביה חלוקות הגישה החיובית והגישה המסורתית היא במענה לשאלה: באילו תהליכים נבחר? המלצת הקולגות הייתה להתמקד בתהליכים אותם יש לשפר, מדוע לא להתחיל עם התהליכים אותם נרצה להעצים?
התמקדות בתהליכים אותם יש לשפר "מאותתת" להנהלה שקיים משהו 'בעייתי' בניהול (הרי במציאות לא קיימים רק שלושה תהליכים לשיפור...מהם אנחנו רק מתחילים), לעומת זאת, התמקדות בהעצמת תהליכים לשימור מעבירה להנהלה 'פידבק חיובי', ופותחת ערוץ תקשורת חיובי בין מנהל הידע להנהלה. אל דאגה, גם אם לא קיימים בארגון "תהליכים מושלמים" אותם נרצה להעצים, נבחר את החיוביים ביותר והחקירה עצמה (לפי עקרון הסימולטאניות) תוביל לשינויים ושיפורים בחוליות החלשות בתהליך, ללא פגיעה בתפיסה החיובית של התהליך כולו.

 

על מנת להבין איך נשתמש בגישת ה-AI בפרויקטים של ניהול ידע, נתאר בקצרה את המודל המרכזי של הגישה- מודל ארבעת ה- D:

 

מודל ארבעת ה D
1. גילוי (Discovery)- להעריך את מה שמעניק חיים: שלב הגילוי הינו מסע לחשיפת סיפורים חיוביים. המטרה הינה לגבור על הנטייה להתרכז בניתוח בעיות, קשיים ומכשולים ולהעביר את המוקד להיבטים החיוביים. לשם כך נדרש תהליך של גילוי מחדש, המתבצע באמצעות שיחות בין חברי הארגון המשתתפים בתהליך. השאלות המרכזיות בתהליך:

  • מה הוא הדבר אותו אתה מעריך ביותר בעצמך, בעבודתך ובארגונך?
  • תאר נקודת שיא עבורך בארגונך, נקודה בה היית המעורב והנלהב ביותר.
  • מהם לדעתך ארבעת המשתנים המעניקים חיים לארגון אשר בלעדיהם יחדל הארגון מלהתקיים?
  • הבע שלוש משאלות בנוגע להעצמת הבריאות והחיות של ארגונך.

לאחר גילוי הסיפורים החיוביים מגיע שלב הפצתם ברחבי הארגון. המשתתפים חולקים בקבוצות גדולות יותר את סיפוריהם האישיים וביחד הם מזהים את הנושאים המרכזיים המשותפים להם. לאחר מכן, על בסיס הנושאים המרכזיים שעלו, מנוסח שאלון בעזרתו יוצאים המשתתפים למסע חקירה נוסף.


2. חלימה (Dream)- לדמיין את מה שיהיה: שלב החלימה הינו זמן בו קבוצות של אנשים עוסקים בחשיבה, המובילה אותם לנסח את השאיפות והחלומות שלהם לגבי ארגונם, לגבי מערכות היחסים שלהם בתוך הארגון ולגבי עצמם. בשלב זה, בהתבסס על המידע שנאסף מהראיונות מדמיינים המשתתפים את עצמם ואת ארגונם כשהם מתפקדים בצורה המיטבית שלהם.


3. עיצוב (Design)- לקבוע את מה שיהיה: שלב העיצוב מציע למספר גדול של חברי הארגון את האפשרות לקחת חלק בעיצוב המשותף של ארגונם. שלב זה עוסק בבחירות ובקבלת החלטות עבור הארגון וחבריו. בהסתמך על החלומות והסיפורים אשר עלו בשלבים הקודמים מציעים המשתתפים תהליכים ואסטרטגיות, הם מקבלים החלטות ויוצרים שיתופי פעולה אשר יובילו לשינוי חיובי ויתמכו בהגעה לעתיד אותו דמיינו במשותף. המעורבות בתהליך העיצוב מאפשרת לחברי הארגון להתמצא מחדש בארגון המשתנה ולהתאים עצמם בקלות רבה יותר. 

               
4. ייעוד (Destiny)- תכנון העתיד :  כאמור, שינוי מתרחש בכל אחד משלבי ה AI, זאת מכיוון שהוא מספק זירה בה יכולים העובדים לתרום ולהציע את שירותיהם לארגון. שלב הייעוד מתמקד בתכנון צעדים ופעולות למימוש העתיד המדומיין, הן ברמה האישית והן ברמה הארגונית. באמצעות פגישות משותפות נוצרת מחויבות המבטיחה את החתירה למען מימוש ההחלטות ושיתופי הפעולה שעוצבו בשלב הקודם.

 

כעת ניישם את המודל בפרויקט פורטל ארגוני (הקמת פורטל חדש או שדרוג פורטל קיים):
1. גילוי (Discovery)- להעריך את מה שמעניק חיים: בשלב זה ננסה לאתר Winner Applications, אותם רכיבים בפורטל שמהווים מוקד משיכה למשתמשים. אם מדובר בפרויקט שדרוג פורטל ארגוני, הרי שסביר שכבר קיימים בו כמה Winner Applications ולא צריך "להמציא את הגלגל", כדאי לזהות את אותם הרכיבים שכבר היום מושכים את המשתמשים ולחקור אותם. אם מדובר בהקמת פורטל חדש, נתמקד ברכיבי פורטל טיפוסיים (תוכן, נתונים, מערכות תפעוליות, תהליכי עבודה ושיתוף ידע) הבאים לידי ביטוי בדרכים אחרות בארגון, ובעלי משמעות למשתמשים.


באמצעות ראיונות ו/או קבוצות מיקוד עם משתמשי קצה נשאל את המשתמש:

  • מהו הוא הדבר אותו אתה מעריך ביותר בעבודתך ובארגונך?
  • מהם שלושת הדברים החשובים לך ביותר במקום עבודתך?
  • מהם הכלים המסייעים לך להצליח בעבודתך?
  • תאר נקודת שיא עבורך בארגונך, נקודה בה היית המעורב והנלהב ביותר.
  • מהם לדעתך ארבעת המשתנים אשר בלעדיהם משתמשים לא ייכנסו לפורטל?
  • מהם הדברים שאתה אוהב בפורטל הקיים/ באתר אינטרנט אחר שאתה נוהג להשתמש?
  • הבע שלוש משאלות בנוגע להעצמת הבריאות והחיות של ארגונך.


חלק מהשאלות נוגעות במישרין בפורטל ארגוני, אך חלקן נוגעות בעולמו של העובד בארגון ותפיסתו את הארגון. אם נבין חלק מעולמו של העובד (מה חשוב לו, מה הוא מעריך וכיו"ב) נוכל לתרגמם לרכיבי פורטל וליישמם בפורטל הארגוני, כך שיתאים לצרכי המשתמשים ויעמוד בהלימה עם המטרות העסקיות של הארגון.


2. חלימה (Dream)- לדמיין את מה שיהיה: בשלב זה, המשתמשים ידמיינו כיצד ייראה פורטל ארגוני פופולארי בקרב המשתמשים, וכיצד הפורטל הארגוני יהווה עבורם ועבור הארגון כלי עזר לתפקוד המיטבי ביותר ולביסוס מערכות היחסים שלהם בתוך הארגון.


3. עיצוב (Design)- לקבוע את מה שיהיה: בשלב זה הצוות המקצועי המאפיין את הפורטל מסכם הראיונות, השאלונים וקבוצות המיקוד, מזקק מהם את התובנות ומתרגם אותן לכדי עיצוב פורטל מבחינת תכולה (תוכן ותהליכים) ומבחינת ממשק המשתמש (ניווט ותצוגה).


4. ייעוד (Destiny)- תכנון העתיד: בשלב זה מיושם האפיון שנכתב קודם לכן, על ידי תוכנית ניהול תוכן (איסוף תכנים, כתיבה ועריכה, תיקןף) ויישומה, ועל ידי הקמה טכנולוגית של הפורטל (תשתיות ופיתוח).

 

לסיכום:
מספר עובדות נוספות על הגישה החיובית:

  • אנשים אוהבים ללמוד מהצלחות 
  • אנשים אוהבים להשתמש בחוזקותיהם, השימוש בהן מגביר את תחושת האושר
  • מנהלים מאושרים מקבלים החלטות ניהוליות יעילות ונכונות יותר
  • עובדים מאושרים נאמנים יותר לארגון, יצירתיים יותר, אפקטיביים יותר בעבודתם
  • למאושרים חסינות נפשית רבה יותר להתמודדות עם קשיים


ניתן לשלב את הגישה בכל פרויקט ניהול ידע, החל מניהול ידע כולל, דרך פורטל ארגוני ומנהלת ידע ובמיוחד בתהליך שימור ידע פורשים, הפקת לקחים ובניית מאגר תובנות.
האתגר העיקרי ביישום הגישה טמון ביציאה לדרך בגישה חיובית, ההחלטה לאמץ את הגישה החיובית ולזנוח את התפיסה המסורתית הרווחת – היכולת להתמקד ב"יש" במקום לחפש את ה"אין".
אולי נצליח לעשות כן אם נכיר בכך, שגם כדי לחפש את מה שאין צריך להבין קודם את מה שיש...

נכתב ע"י טלי הלמן

ה- web 2.0 כבר כאן. את העובדה הזו כולנו מרגישים וחווים בכל צעד ושעל שאנו עושים במרחבי העולם האינטרנטי הווירטואלי. על כך אין עוררין. תופעת ה- web2.0 היא תופעה של התפשטות, התרחבות, חלחול והתמזגות, ושכזו, רבים ממומחי ניהול הידע צופים בה בהשתהות מהצד, עומדים ומחכים לראות האם היא תחלחל ותפרוץ לתוך העולם הפנים ארגוני. כמעט כולם צפו שכן, היום יש כאלו שכבר טוענים שזה לא יקרה. כמו רוב התופעות המעניינות ביותר בעולם- כנראה שאנחנו פשוט לא יודעים עדיין.

 

הרוב נמצא מחוץ לשליטתנו והאם הרשתות החברתיות, הבלוגים, הרנקינג והוויקי יחדור לעולם הפנים הארגוני כן או לא, נדע בעוד שנים מספר. מה כן נמצא בתחום שליטתנו? ההחלטה האם להכניס רשת חברתית לתוך הארגון שלנו. אנו נתקלים יותר ויותר, בתקופה האחרונה, בארגונים שמתחבטים בשאלה הזו.

אז כמה הגיגים/ טיפים בנושא החם הזה:

 

1. ראשון ואולי החשוב ביותר, וודאו כי אתם לא מכניסים רשת חברתית לארגון רק מתוך הצורך להרגיש שאתם מובילים קידמה או נושאים איזשהו דגל של ארגון/ מנהל ידע מעודד קידמה. להכנסת רשת חברתית יש השלכות רבות על המבנה הא-פורמלי של הארגון. רצון להיות "טכנולוגיים" או "מתקדמים" אינה סיבה מספיק טובה.

 

2. הכנסת רשת חברתית לארגון חייב להיות ערך מוסף ארגוני משמעותי. ערך מוסף שכזה יכול להיות מבוסס על מספר רבדים:

  • רשת חברתית יכולה לשמש כמפת מומחים נהדרת. בארגונים בהם מושקעים מאמצים ואנרגיות רבים בניסיון לאתר את המומחה הנכון בזמן הנכון או בארגונים המאופיינים בכך שהם מתבססים על מומחים יחידים בעלי ניסיון רב וייחודי והעובדים החדשים אפילו לא יודעים למי לפנות, יכולה הרשת החברתית להוות מפת מומחים נהדרת ודינאמית, בה כל מומחה "מציע את מרכולתו" והאנשים מקושרים אחד אל השני ויוצרים רשת ידע שקשה להיחשף אליה בדרכים אחרות.
  • ארגונים בהם יש צורך או ערך מוסף בדיווח "און- ליין" של חדשות פנים וחוץ ארגוניות ובעיקר כאשר האפשרות לקבל תמונה מלאה על מה שקורה נוצר על ידי איסוף וקבלת מידע מגורמים שונים (אולי אפילו פזורים בשטח) ולא רק מההנהלה כלפי מטה. עצמו עניים וראו לרגע, את אנשי המכירות של ארגונכם, את אנשי השיווק, את אנשי הכספים ומנהלי הפרויקטים "מצייצים" מכל מקום בעולם ויוצרים פאזל מדהים ומעודכן של ידע "חם מהתנור".
  •  שינוי או ביסוס של דפוסי תקשורת פנים ארגוניים. רשת חברתית ארגונית, שבבסיסה אינה ממודרת, היא חוצה גבולות ושוברת מבנים היררכיים יכולה לתרום רבות לארגונים שמנסים "להשטיח" את המבנה הארגוני שלהם או לבסס ולהעמיק את התכונה הזו בארגונים, שמאופיינים בפתיחות ותקשורת רב ערוצית ורוצים להעמיק בכך.

3. שימו לב שהתרבות הארגונית שלכם מסוגלת "להכיל" רשת חברתית אמיתית. ד"ר ירון לוינסקי, כתב  לאחרונה כי:" אנחנו משקיעים שנים רבות ביצירה ושמירה על הגבולות שלנו. לא קל לנו להגיע לרמת אמון שמאפשרת אינטימיות. הבעיה היא שאותם מנגנונים שאומרים לנו מחוץ לרשת עם מי אפשר להגיע לאינטימיות ועל מי אפשר לסמוך לא כל כך עובדים היום באינטרנט. כל האתרים, השירותים והטכנולוגיות כמו פייסבוק אבל גם אחרים מעודדים אותנו לחשוף יותר ולהיות כמעט חדירים לחלוטין".

(http://www.thingsonmymind.com/?p=754)
 האם הארגון שלכם מוכן לכך? האם ישנה רמת פתיחות ואמון מספיקה כדי שהעובדים ירגישו חופשיים להשאיר באופן כתוב עקבות הנוגעות לעבודתם? לחלוק את הידע שלהם? לדעת שגם אם טעו, לא ישלמו על כך שרשמו זאת ברשת החברתית?
אם נכניס רשת חברתית לארגון שאינו מוכן לכך מבחינה תרבותית, היא תעמוד כפיל לבן. ותשמש תזכורת יומיומית לחוסר האמון של העובדים במערכת...

 

אני חייבת להודות על האמת שככל שאני כותבת יותר, עולות לי עוד ועוד מחשבות, מה לגבי עירוב הפרטי והמקצועי (דבר שבהכרח קורה ברשת חברתית ארגונית)? מהן ההשלכות העסקיות של ה"אינטימיות הוירטואלית" שיוצרת הרשת החברתית? יש צורך גם לדבר על מאמצי ההתנעה שהארגון חייב להשקיע עם הקמת הרשת החברתית על מנת ליצור בסיס של אמון מחד, ותוכן איכותי ובעל ערך מאידך..

אך אסיים כאן ורק אומר לסיכום, שעם כל היופי, הזרימה והערך המוסף של רשת חברתית פנים ארגונית, כדאי להשקיע מחשבה בכל פסיפס ההשלכות שהיא עשויה להביא עמה.

 

בהצלחה.

 

נכתב ע"י יניב מלכה

כאשר מתחילים פרויקט חדש, חלק חשוב בתכנונו הינו זיהוי "בעלי העניין" (Stakeholders) באמצעות מיפוי של כל אותם אנשים שמשפיעים על הפרויקט או מושפעים ממנו. זאת, כדי למנוע ולהקטין קונפליקטים עתידים שעשויים לפגוע בהצלחת הפרויקט.

פרויקטים רבים מתעכבים או נעצרים רק בגלל שמישהו שכח לערב גורם מסוים, עקף אותו, או לא לקח בחשבון את חשיבותו. פעמים רבות די בכך ששכחנו לכתב נמען וכבר מורגש מתח באוויר...

על מנת להתמודד עם כל אותם גורמים שיכולים להשפיע על הפרויקט, אסביר בסקירה זו את חשיבות הנושא ואף אציע מספר דרכים להתמודד עם ה-Stakeholders.

אז בואו נתחיל:
מה זה בכלל המושג STAKEHOLDERS?
בעברית, "בעלי עניין" –כל מי שמעורב בצורה אקטיבית בפרויקט, או כאלה שהאינטרסים שלהם מושפעים לטובה/לרעה מהפרויקט (לפי הגדרה של ה - - PMBOKגוף הידע בניהול פרויקטים).  במילים אחרות, כל מי שהפרויקט נוגע אליו בצורה כלשהי, לדוגמא: ספקים, לקוחות, סוכנויות ממשל, מועסקים, קבוצות אינטרס וכו'.
אם אלה לא נלקחים בחשבון בתהליך ניהול הפרויקט, קיים סיכוי גדול שייכשל.

 

כעת, אמנה מספר שלבים שיסייעו לזהות את אותם "בעלי עניין" ולרתום אותם להצלחת הפרויקט:

 

פרוט השלבים:
שלב א'
זיהוי "בעלי העניין" : השלב הראשון הינו להגדיר את מטרת ניתוח "בעלי העניין", לזהות את כל המשתמשים הפוטנציאלים שהפרויקט משפיע עליהם ולמפות אותם.(ניתן למפות אותם גם בצורה של מפה , טבלה וכד') .

 

כיצד לזהות?
מלבד אותם "בעלי עניין " מובהקים של הפרויקט: הלקוח, הספק, המשתמשים, וכד', יש לזהות את אלו שמושפעים מהפרויקט בצורה עקיפה. זאת, באמצעות הפניית תשומת לב יתרה באירועים שונים (משרד, פגישות, שיחות מסדרון, אירועי השקה, דיוני סטאטוס ועוד), לשאלות כמו: "מי היא הדמות הדומיננטית?", "מדוע היא מגיבה בצורה חיובית/שלילית?", "מי נמצא בסביבתה?" (אם זה לדוגמא, המנהל- אז עם מי הוא מסתובב, למי הוא מקשיב וכד').

 

דוגמה למיפוי "בעלי עניין":

שלב ב'
הבנת "בעלי העניין" –  בשלב זה, לאחר שהבנו מי הם "השחקנים הראשיים והמשניים" ננסה להבין איך, כיצד ומדוע, הם משפיעים ומושפעים על ידי  הפרויקט לחיוב או לשלילה, כמה כוח השפעה יש להם, האם הם קרובים לבעלי השפעה אחרים בארגון וכד'.

שלב ג'
השפעה על "בעלי העניין" – זהו השלב הפרקטי בו מקדישים מחשבה לאופן בו  נוכל לרתום את אותם "בעלי עניין" לטובתנו ולטובת הפרויקט.

 

להלן מספר דוגמאות, לרתימת בעלי עניין:

  •  עדכונים שוטפים במהלך הפרויקט
  •  השתתפות באירועי השקה/סיום
  •  כיתוב במיילים
  •  פגישות מסדרון
  •  ארוחת צהריים ביחד, קפה וכד'

לסיכום,
חשוב שתהליך זה לא יבוצע רק בתחילתו של הפרויקט אלא ילווה אותו לכל אורכו. בנוסף, במהלך הפרויקט יש לבחון את הימצאותם של "בעלי עניין" חדשים. אם מאתרים כאלה, יש לבצע שוב את שלושת השלבים שתוארו.

ניהול ידע הפך לכלי המדובר ביותר בעולם העסקים. חברות רבות כבר הבינו את הערך המוסף של ניהול הידע להצלחה בעסקים. המאמר הוא case stusy של חברת Fuji Hunt, העוסק באתגרים הלוגיסטיים הקיימים בחברה.

אתר ניהול ידע למפתחים המשמש כקהילה מקצועית בינלאומית, למתעניינים בניהול ידע ושיתוף ידע. האתר כולל כתבות וקישורים, פורומים, ידיעות על כנסים ועוד.

ידע צריך לשתף!

לכן, חברת ROM Knowledgeware מעדכנת אתכם באירועי ניהול ידע המתקיימים בארץ ובעולם.
המידע מתעדכן אחת לחודש.
הערה: פרסום כנס/קורס באתר אינו מהווה המלצה וחברת
ROM אינה אחראית לתכנים וארגון הכנסים

 

 

כנסים בחו"ל

 

שם האירוע: Third International Congress on Knowledge Management

מקום האירוע:  Bogota, Colombia

תאריכים: 03 - 04 Jun 2010

 

שם האירוע: KM UK 2010

מקום האירוע: London, United Kingdom

תאריכים: 15 - 16 Jun 2010

שם האירוע: KM & Collaboration

מקום האירוע: North Sydney, Australia

תאריכים: 19 - 21 Jul 2010

פרטים נוספים: KM & Collaboration

 

 

 כנסים בארץ

שם האירוע: הועידה ה-7 לניהול ידע ומסמכים

מקום האירוע: רמת גן

תאריכים: 17/6/2010

 

בקרוב: כנס ניהול הידע השנתי

במהלך חודש יולי יערך כנס ניהול הידע השנתי, המאורגן מדי שנה על ידי חברת "אנשים ומחשבים" בשיתוף חברת ROM

בכנס  ישתתפו מנכ"ל משד הרווחה וסמנכ"לית השיווק של בנק לאומי

פרטים נוספים יימסרו בהמשך

נכתב ע"י מוריה לוי

הספר Capitalizing on Knowledge: From e-business to k-business, ובשמו העברי, "לייצר הון מהידע: מעסקים ברשת האינטרנט, לעסקי ידע באינטרנט", נכתב ע"י David Skryme בשנת 2001.

בתחילה, כשלקחתי את הספר לידי, התאכזבתי. ספר משנת 2001 הנו כמעט היסטוריה שמונה שנים אחרי, בתחום כמו ניהול ידע הנמצא עדיין במצב התפתחות וגיבוש.

אולם, למרות זאת, ולמרות כתיבתו הצפופה של הספר, יש בו ללמד את כולנו הרבה. הספר דן במכירת ידע מחוץ לארגון, ודרך האינטרנט. העקרונות המתוארים בו, שנכתבו בשלהי ה- WEB1.0, עדיין תקפים, גם אם הטכנולוגיות התפתחו, יישומי ה- WEB2.0 מרקיעים והחברות המוזכרות ב-Case studies חלקן כבר אינן קיימות (במיוחד חברת Enron).

מה שמרתק בעיניי שלמרות שהספר נכתב לטובת k-business, מכירת ידע דרך האינטרנט, ניתן ללמוד ממנו גם לטובת תחומים אחרים. הספר מלמד איך למנף את השימוש באינטרנט, וחורג הרבה מעבר למוכר ולטריוויאלי.

הספר כולל התייחסות למרכיבים הבטים:

קריאת הספר מעט מורכבת בפרקים הראשונים, אולם לאחר מכן הדברים נהיים ברורים. הידע הנלמד ממנו רב, ולכן המאמץ כדאי. קריאה מהנה!

e-business

e-business, הסחר ברשת, כבר קיים בתצורתו הנוכחית כעשור, ולפני כן התנהל בין

ארגונים גדולים בתצורה מוקדמת וקשיחה יותר במסגרת EDI.

כל מודל לסחר ברשת מתבסס על חמישה רבדים:

  1. תשתית קישוריות.
  2. תוכנה.
  3. שירותי תוכנה משלימים (דוגמת יכולת תשלום דרך הרשת).
  4. שווקים לסחר (מכירות פומביות, קבוצות קונים ועוד).
  5. השירותים הנמכרים.

 

עוצמתו של הסחר ברשת באה לידי ביטוי בכמה היבטים:

  • סחר חוצה זמן ומקום. 24 X 7 X 365.
  • אפשרות העברת ידע רב המלווה את הפעילות, הן לפניה (כאמצעי שכנוע לסחר) והן במהלכה.
  • הקטנת עלות הסחר (למשל- פעולות בנקאיות ללא בנקאי מתווך).
  • הגעה לשוק רחב.
  • שיפור יכולת השירות, תוך מתן מענים לשירות עצמי (דוגמת מענה לשאלות נפוצות).

ברור שמיתרונות אלו יכולים ליהנות גם הלקוחות, עקב הוזלת שירותים והרחבת זמינות רכישתם.

 

למרות העוצמה והיתרונות הנובעים הימנו, לא מעט עסקי רשת קרסו. גורמים עיקריים לכך:

  • התעלמות מהלקוח (צרכיו האמיתיים, מהירות תגובה, טיפול בתקלות ועוד).
  • הסתמכות יתרה על שיווק באמצעות פרסום ברשת. טוב, אך לא מספק.
  • פנטזיות לגבי יכולת ההתעשרות והתנהגות לא אחראית בהתאם.
  • מודלים עסקיים שלא תמיד מתאימים לפעילות.
  • מכירה בהפסד, מתוך תקווה שבעתיד הכל ישתנה.
  • חסר במערכות ותהליכים תומכים.

 

כדי להצליח יש לתת דגש על ההיבטים הבאים:

  • תוכן מושך.
  • עניין ואלגנטיות הגשה.
  • הבנה בצרכי הלקוחות ותחומי העניין שלהם.
  • מינוף יכולות האינטרנט.
  • תשתית טכנולוגית אמינה ובעלת זמני תגובה טובים.
  • מודל עסקי רזה וליבתי.

חזרה

k-business

עסקי ידע ברשת הנם אך המשך טבעי לסחר כללי ברשת.

ניתן לבצע באינטרנט פעולות שונות הקשורות בידע:

  • ליצור ידע-  K-creator.
  • לתת מעטפת לידע- K-mediary.
  • לשלב ידע לחבילה- K-aggregator.
  • לייצר שער של ידע- K-portal.
  • להבטיח אזור ידע אמין ואיכותי- K-refiner.
  • לארוז ידע- K-packager.
  • לתווך ידע בין גורמים- K-broker.
  • להוציא לאור ידע- K-bublisher.
  • להוות חנות של ידע- K-shop.
  • לייצר קהילת ידע- K-community.
  • לעבד ולתמצת ידע- K-processor.
  • להיות זכיין על ידע / פטנטים- K-franchiser.

 

האינטרנט מאפשר להעלות את ערכו של הידע:

  • ידע מיידי (עדכון ידיעה חדשה באינטרנט מהירה מזו של עיתון או רדיו).
  • ידע משלים (Meta knowledge) הנוסף על הידע ומקל על ההתמצאות.
  • ידע מתוקף, עדכני ואמין.
  • ידע מותאם (Customized) בהתאם לפרופיל הלקוח.
  • ידע בהקשר (Contextualized).
  • קישורים לידע מעמיק נוסף (מסמכים ודפי רשת אחרים).
  • קישורים למומחים ובעלי ידע מולם ניתן להתייעץ כרובד נוסף.
  • ידע מתומצת ומעובד.
  • שיווק נכון לידע. מעלה את ערכו של הידע.

 

מחבר הספר מצטט מחקר של טוני ברויר שזיהה שלוש דרכים לסחר באמצעות ידע:

    1. ידע כמוסיף ערך לשירותים ומוצרים אחרים הנמכרים ברשת.
    2. שירותי ייעוץ.
    3. הוצאה לאור (עיתונים, ספרים ועוד).

 

האינטרנט מאפשר למנף פונקציות שונות החשובות לפעילות הקשורה בידע באמצעות קשרים (Connections), תקשורת (Communication), תוכן (Content), קהילות (Communities) וערוץ סחר (Commerce).

 

שבעת מרכיבי ההצלחה של k-business:

  1. נכסי ידע- אותם ממסחרים ומוכרים.
  2. מודל עסקי- למכירת הנכסים.
  3. חממה- סביבה יציבה, בתוך החברה או מחוצה לה, לתרגום המודל העסקי מרעיון למעשה.
  4. תשתית עסקית- המשלבת עבודה יציבה יחד עם שיעורי צמיחה מהירים.
  5. חווית לקוח.
  6. מצוינות תפעולית.
  7. מומנטום- ליצירת רצף מענים ולא רק מענה חד פעמי של מוצר אחד בנקודת זמן מוגדרת.

חזרה

מוצר מבוסס ידע

 

ישנם שני סוגי מוצרי ידע עיקריים המהווים בסיס למכירת ידע, כל אחד בנפרד, או באופן משולב:

  1. ידע המבוסס על אנשים- שירותי ייעוץ ומומחים.
  2. ידע המבוסס על חבילות- ירחונים, מדריכים, מאגרים, ספרים ועוד.

 

ישנם מרכיבים המוסיפים עושר ושימושיות למוצרי ידע:

  • מבנה אחיד (תבניות).
  • קישורים.
  • קישור למומחים (email ועוד).
  • מולטימדיה.
  • אינטראקטיביות- גישה ליישומים ולשירותים.
  • גישה מיידית (כאשר הידע מוסף ליישומים עצמם).
  • ידע מותאם לתרחיש השימוש.
  • ידע מותאם לפרופיל המשתמש.
  • קישור הלקוח לקהילה של אנשים נוספים בעלי תחום עניין משותף.

 

אריזה נכונה של מוצר ידע תכלול מעבר למוצר:

  • שימושיות
  • עדכונים
  • עיצוב
  • תמיכה
  • מיתוג
  • שירות
  • סקרים
  • אחריות
  • קהילות
  • נגישות

 

תמחור המוצר ויצירת רווח ממנו יכולה להיות במודלים שונים, בין אם ישירים (דוגמת תשלום עבור רכישה או תשלום עבור מנוי), בין אם חצי עקיפים (דוגמת קבלת תגמול עבור פרסום) ובין אם עקיפים לגמרי (דוגמת העלאת ערך מוצרים אחרים או העלאת תדמית).

חזרה

השוק

שוק וסחר בידע כבר קיימים במספר תצורות ברשת.

בין היתר אלו כוללים:

  • סחר בקניין רוחני ופטנטים.
  • סוכנויות למציאת עבודה.
  • ייעוץ לניהול.
  • הפצת מחקרים ואנליזות.
  • הצעות למכרזים ועבודות לחברות.

 

ישנם סוגים שונים של שווקים, כלליים וייעודיים:

    1. מכרזי ידע.                      
    2. קניוני ידע.
    3. אתרי מומחים / החלפת שאלות ותשובות.
    4. אתרי סחר לקניין רוחני.
    5. אתרי סחר מניות (טיפים להתנהלות בשוק).
    6. אתרי סחר ב- e-Learning.
    7. רשתות חברתיות וקהילות ידע סגורות.
    8. אתרי מציאת עבודה או שירותי ידע אחרים.
    9. שווקים סגורים לעולם תוכן וקבוצה ייעודית.

 

כדי להצליח בשוק ידע יש לתת את הדעת למספר פרמטרים:

  • שוק קל להגעה.
  • מסה קריטית של מוכרים / קונים / ידע.
  • ארגון נאות של המוצרים המאפשר התמצאות מהירה.
  • הסברים מתאימים אודות המוצרים לרכישה.
  • מנגנוני התנסות לפני רכישה.
  • אמצעי תיקוף לאיכות המוצר והספק.
  • אחריות (אל מול שביעות רצון).
  • מנגנון תמחור שקוף והגון.
  • מנגנון תשלום פשוט לשימוש.
  • מנגנון תגמול (ליוצרי ידע חדש)- רלוונטי לאתרי סחר מתווכים.
  • דרכים לשיתוף ידע בין המוכרים והקונים, כמו גם בין הקונים השונים.
  • תחושת קהילה.

חזרה

שיווק

בעולם השיווק נהוג לדבר על 7 מרכיבים: 3 ה- C  + 4- ה- P.

להלן רשימת המרכיבים תוך מתן דגשים המתאימים לסחר ידע ברשת:

  • Customer- לקוח. ידיעת הלקוח אינה תמיד פשוטה ברשת, והבנת צרכי הלקוח מחייבת חוכמה. הלקוחות באים ממרחב שוק רחב יותר, ואם לא נוקטים בצעדים מתאימים הם נותרים אנונימיים. הכרת הלקוח באינטרנט חשובה מאד, וישנם דרכים לעיתים לדעת גם מה רצונות הלקוח ותחומי העניין (לפי העמודים בהם ביקרו) אפילו אם הלקוח אינו מוכר בשמו.
  • Competitors- מתחרים. ברשת הם רבים, ולא תמיד הם אלו להם צפינו. נסו להקיש מילות מפתח הקשורות לתחום העיסוק שלכם ותכירו מעט ממתחריכם.
  • Company- החברה. חברות הסוחרות ברשת חייבות להיות חדשניות ובעלות יכולות מענה online אחרת לא תשרודנה. על החברה לדעת להחצין את יכולותיה ברשת.
  • Product- מוצר. יש לנתח מה ממוצרי החברה אפשר ונכון למכור ברשת. בהחלט לא כל מוצר. כדי שידע יוכל להימכר ברשת עליו להיות מאורגן ומובנה (codified) גמו גם ארוז, לעיתים בחבילות ורטיקליות לפי סוג המגזר הדורש.
  • Price- מחיר. יש להבין מה הלקוחות מעריכים, וכמה הם מוכנים לשלם. ככלל, עם הכניסה לאינטרנט ירדו מחירים, וכן יכולת ההשוואה של הלקוח גדלה. הלקוחות מצפים לשלם פחות, גם בעסקי ידע, למרות שכאן העלויות האמיתיות לאו דווקא ירדו. חשוב להבין עד כמה, כדי לייצר אסטרטגיית תמחור נבונה. במקביל יש לשקול כיצד ניתן לנצל הזדמנויות ולתת ערכים נוספים כל העת למוצר, כתחליף להורדת המחיר. יש גם לקחת בחשבון כי באיטרנט ניתן לנהל מדיניות מחירים דינמית (למשל, תלויית זמן).
  • Place-  מקום. מקום המחירות הנו ה- Cyberspace, רשת האינטרנט. יש לנתח איזה שיווק נכון שייעשה ברשת, מתי נעזרים בדיוור ישיר, באנשי מכירות או במנהלי לקוחות.
  • Promotion- קידום. קידום הנו התחום שהכי קל להתחיל בו. מומלץ להעביר את הברושורים לאינטרנט, להוסיף את כתובת האתר בכל מקום מתאים, לקדם מקום האתר במנועי חיפוש ועוד. היבט נוסף של קידום עושה בשימור וחיזוק הקשר עם לקוחות פוטנציאליים מתעניינים, אם באמצעות מיילים, אם באמצעות אפשרות רישום לשירותים ומידע מתקדמים יותר, ואם ע"י פניה טלפונית. מומלץ לדבוק במחזור הקידום הסטנדרטי- מודעות, עניין, רצון ופעולה.

 

חזרה

שיווק באינטרנט

מעבר להיבטי השיווק הכלליים שתוארו בפרק השיווק לעיל, על דגשיהם בעולם האינטרנט,

ניתן להגדיר סט עצמאי של כללים לשיווק באינטרנט. 10 הכללים לשיווק באינטרנט (10 P):

1.       Positioning- מיצוב. אתר הארגון באינטרנט הנו חלון ראווה משמעותי ביותר. דפי המפתח אמורים לייצג את החברה , את מוצריה ואת הערכים והבידול של אלו אל מול מתחרים פוטנציאלים המיוצגים ע"י דפים מקבילים ברשת.

2.       Packaging- אריזה. אחת ההחלטות שיש לקחת בשיווק באינטרנט הנה אופן האריזה- האם מוכרים מוצר סגור (דוגמת מדריך מוכן) או מוצר פתוח (דוגמת ייעוץ). שיקול נוסף שיש לקחת בהיבט האריזה הנה האם לייצר חבילות רבות מותאמות לכל מגזר, או להסתפק במוצר כללי משותף.

3.       Portals- שערים לידע. כחלק מתהליך השיווק ניתן להקים פורטל מקצועי בתחום התוכן של הידע הנמכר. יש לבדוק לפני הקמת פורטל, האם קיים כבר פורטל אחר בתחום התוכן האמור; במידה ואין, יש לקבל החלטה מושכלת האם כדאי (תועלת כלכלית) להקים פורטל שכזה, בין אם ע"י החברה עצמה, או בעזרת שותף.

4.       Pathways- ערוצים לידע. כמות האתרים האינסופית באינטרנט, מחייבת לא רק למכור מוצרים באינטרנט, לא רק לקיים מערכת שיווקית באינטרנט, אם כי גם לדאוג לכך שהאתר המוקם ייראה ויוצף ע"י ערוצי הגישה השונים, ובראשם מנועי החיפוש. תחום פעילות זה מכונה "קידום אתרים", והוא כולל כללים המתעדכנים כל הזמן ומתחקים אחר פעילות המנועים ואופן ההחלטה שלהם על אתרים מועדפים להצגה

5.       Pages- דפים. חשוב מאד שדפי המידע והידע באתר יהיו מרשימים, יתפסו את תשומת ליבם של הקונים הפוטנציאליים, ויכוונו אותם בקלות לניווט בין דפי האתר השונים. מאפייני דפים "מרשימים":

·         עיצוב נקי

·         מהיר לטעינה

·      תוכן מושך

·         קל לניווט

·         תוכן מצוין

·     מעודד אינטרקטיביות

ה- Look & Feel חשובים ביותר. מעבר לגרפיקה, ישנם היבטים נוספים המחזקים נראות:

o        בכל רגע ברור למשתמש היכן מיקומו היחסי באתר.

o        האתר עקבי בדרך ארגונו ותפריטי הניווט שבו.

o        לא עושה שימוש יתר באפקטים חדשים (שלעיתים עדיין גם לא מושלמים וגורמים לתעופות).

6.       Personalization- התאמה אישית. התאמת מסלולים ייעודיים לקהלי יעד שונים.בהתאמה אישית יש לחשוב גם על לקוחות קיימים, ולזכור שהרבה יותר קל לשמר לקוח קיים מלרכוש לקוח חדש. כדאי להתאים אזורים ייעודיים ללקוחות קיימים, ואם אפשר לבצע בהם התאמה אישית על פי פרופיל העניין/ קנייה הקודמים, יש בכך יתרון.

7.       Progression- התקדמות. יצירת מודל עסקי המעביר אנשים במדורג מצפייה חינם למשתמשים בתשלום.

8.       Payments- תשלום.  תכנון אסטרטגיית תשלום המתאימה לרשת. יש סוגיות שונות הקשורות לתשלומים ברשת (מיסוי במדינות שונות, חוקים נוספים) ויש לתת עליהם את הדעת.

9.       Processes- תהליכים. כל תהליך שיווק ומכירה כולל היבט תהליכי. אך כיום יש לכך חשיבות מוגברת ויישום שונה. לא עוד מספר אנשים בחזית, ותהליכי עבודה תומכים כיצד להעביר להם את הידע הנדרש. במקום זאת, תהליכים המנוהלים באתר, ומאפשרים גישה ישירה לקבוצה גדולה ורחבה של עובדים, כאשר מאחור, במשרד, יש לנהל תהליכים של סנכרון ביניהם.

10.   Performance- ביצועים. ביצועים ותוצאות עסקיות הנן, לא במקרה, השורה התחתונה. בזה הכל מתמצה. כל סדרת מאמצי השיווק, כפי שהוזכרו לעיל, אמורים להביא לשורה תחתונה של- חוויה בהיבט הלקוח וקשר עסקי בהיבט הארגון המוכר. מכירות ברשת לא הניבו בכל השנים את התוצאות המיוחלות, ומכירת ידע קשה עוד יותר, כי ידע אינו מוחשי. כל תוכנית שיווק שתוכן חייבת למדוד לאורך זמן את הצלחתה ברמת הביצועים (כמה עסקים אכן ממומשים) ולפי זה להמשיך לייעל ולשפר את התוכנית בתקופות הבאות. המדידה הנה תמיד במספר רמות: התשומות- ההשקעה בהכנת האתר דרכו משווקים; התוצאות- כמות דפים נצפים ופילוחם; והתפוקות- שביעות רצון לקוחות והשפעה על הפן העסקי.

חזרה

 

דילמות

ישנן מספר דילמות שעל כל ארגון הבא למכור ידע ברשת להתמודד עמן, כדי לייצר את נוסחת המכירה המצליחה:

  • חדשנות אל מול ניצול חוזר של הקיים, מיצובו וייעולו.
  • ארגון: האם start-up חדשני בעל סיכויים רבים אך גם בעל סיכונים עצומים; או, ארגון מסורתי, הממשיך לפעול כמסורתי, אך מוכר גם ברשת בתפיסות "ישנות".
  • היכן מסתמכים על הידע האנושי ועל האמון בין אנשים, והיכן ממחשבים והופכים הכל אוטומטי. ישנו יתרון לכל אחת מהגישות והדילמה הנה איך לייצר שילוב נכון בין השניים.
  • היכן לשים את הקו בין גישה חינם (free) לתשלום עבור שירותים (fee), באופן שיהיה מקובל והגיוני גם ללקוח, כדי שיהיה מוכן לשלם.
  • מי בעלים של הידע? האם הידע שייך לעובד? האם לארגון? האם ללקוח המקבל / קונה שימוש בו? למי מותר להשתמש בו, ובאילו גבולות?

 

ככל שנתקדם לעבר כלכלת ידע, נבין שישנן צרכי על לניהול המסחר בידע:

ברמת פונקציה שתנהל את הרגולציה בין הארגונים בתחום הידעWKO: World Knowledge Organization- ארגון העושה סדר בעולם הידע ותקני העברתם.

וברמת חברות צד שלישי (חברות ייעוץ ועוד) המתחילות למכור ידע על הידע, ומדריכים המסייעים לנו להבין איזה ישע כדאי לרכוש ולצרוך.

הרשתות החברתיות, וההיבט הסוציאלי שהן מייצגות, מלמד אולי יותר מכל על השינוי הקרב, ועל התקרבותנו לכלכלה של ידע, ותוך שכך, למסחר ידע, כחלק ממנו.

חזרה

ירחון 2Know-BI

למי שלא מכיר SYBASE בעיקר מוכרת רשיונות למסד נתונים, אך גם תוכנות אנליטיות בתחום הבינה העסקית.

להמשך הקריאה לחץ על הרחבה

 

Complex, real-time queries of changing data may highlight BI software's weaknesses, a new study suggests

להמשך הכתבה לחץ  על הרחבה

סקירה של 10 פתרונות מובילים בתעשיה, הפתרונות לקוחים מספקים גדולים ובינונים,

להמשך הסקירה לחץ על הרחבה

בעקבות ירידת הבינה העסקית ב- 2010 (לא עוד התוכנה הנחשקת ע"י מנהלי מערכות מידע ואפילו לא בשלושת המקומות הראשונים) הסתכלות רחבה יותר על הצד העסקי, על שילוב תהליכים, אנשים ויישומים. למידע נוסף -

לחץ על הרחבה.

נכתב ע"י דודי רוזנטל

בינה עסקית הינה המידע על ביצועי העבר של הארגון המשמש לצורך חיזוי ביצועי העתיד של הארגון. מטרתו של מידע זה לחשוף מגמות שמהן יכול לצמוח רווח עסקי.

כריית נתונים מאפשרת למשתמשים לנפות כמות עצומה של מידע זמין במחסני נתונים, בתהליך ניפוי זה מתגלות אבני החן של הבינה העסקית.

 

כריית נתונים היא תהליך של הפקת ידע סמוי  מכמויות גדולות של נתונים גולמיים.It can also be defined as the process of extracting hidden predictive information from large databases. היא יכולה גם להיות מוגדרת כתהליך של מיצוי מידע חזוי המוסתר במסדי נתונים גדולים.

כריית נתונים אינה הבינה העסקית עצמה. Business intelligence, typically drawn from an enterprise data warehouse, is used to analyze and uncover information about past performance on an aggregate level. בינה עסקית נמשכת  בדרך כלל ממחסן הנתונים הארגוני, המשמש כדי לנתח ולחשוף מידע אודות ביצועי העבר באופן מצטבר. Data warehousing and business intelligence provide a method for users to anticipate future trends from analyzing past patterns in organizational data. מחסני נתונים והבינה העסקית מספקים שיטה למשתמשים כדי לחזות מגמות עתידיות מניתוח דפוסי העבר של נתונים ארגוניים. Data mining is more intuitive, allowing for increased insight beyond data warehousing.כריית נתונים הוא יותר אינטואיטיבית, היא מאפשרת הבנה מוגברת מעבר למחסני נתונים. An implementation of data mining in an organization will serve as a guide to uncovering inherent trends and tendencies in historical information. יישום של כריית נתונים בארגון ישמש כמדריך כדי לחשוף מגמות ונטיות הטמונות במידע היסטורי. It will also allow for statistical predictions, groupings and classifications of data.יישום זה ישמש  גם עבור תחזיות סטטיסטיות, קיבוצים וסיווגים של נתונים.

Most companies collect, refine and deduce massive quantities of data. רוב הארגונים אוספים, משקללים ומסיקים מכמויות אדירות של נתונים. Data mining techniques can be implemented rapidly on existing software and hardware platforms to enhance the value of existing information resources, and can be integrated with new products and systems as they become part of the system. טכניקות כריית נתונים יכולה להיות מיושמת במהירות על פלטפורמות קיימות  כדי לשפר את ערכו של משאב המידע הקיים, וניתן גם לשלבן עם מוצרים ומערכות חדשים כאשר הם הופכים לחלק מהמערכת הכוללת. When implemented on high performance client/server or parallel processing computers, data mining tools can analyze massive databases to deliver answers to many different types of predictive questions. במידה והיישום הינו על שרת עתיר ביצועים, כלי כריית נתונים יכול לנתח כמות נתונים מסיבית, כדי לספק תשובות והכוונה להרבה החלטות עסקיות.

Data mining software allows users to analyze large databases to solve business decision-making problems. תוכנות כריית נתונים מאפשרת למשתמשים לנתח נתונים גדולה ולתמוך בקבלת ההחלטות. Data mining tools predict future trends and behaviors, allowing businesses to make proactive, knowledge-driven decisions. כלי כריית נתונים יכול לנבא מגמות עתידיות, ומאפשר לארגון לנהוג בצורה פרואקטיבית ולקבל החלטות המונעות מידע אמיתי שהתקבל. Data mining tools can answer business questions that traditionally were too time-consuming to resolve. כלי כריית נתונים יכולה לענות על שאלות עסקיות אשר באופן מסורתי היו דורשות זמן רב לצורך פתרון מקסימאלי. Data mining is, in some ways, an extension of statistics, with a few artificial intelligence and machine learning twists thrown in. Like statistics, data mining is not a business solution, it is just a technology. כריית נתונים היא, במובנים מסוימים, הרחבה של הסטטיסטיקה, עם בינה מלאכותית . כמו סטטיסטיקות, כריית נתונים היא לא פתרון עסקי, זה רק טכנולוגיה מסננת ומכוונת.

מתי כריית הנתונים התחילה?

טכניקות כריית נתונים הם תוצאה של תהליך ארוך של מחקר ופיתוח המוצר. This evolution began when business data was first stored on computers, continued with improvements in data access, and more recently, generated technologies that allow users to navigate through their data in real time. התפתחות זו החלה כאשר הנתונים העסקיים אוחסנו לראשונה על גבי מחשבים, המשיך עם שיפורים בגישה לנתונים, ולאחרונה, נוצרו טכנולוגיות המאפשרות למשתמשים לנווט בין הנתונים שלהם בזמן אמת. Data mining takes this evolutionary process beyond retrospective data access and navigation to prospective and proactive information delivery.כריית נתונים לוקחת את התהליך האבולוציוני מעבר לגישה לנתונים וניווט בנתוני עבר אלא גם מעבדת את הנתונים לטובת חיזוי עתידי.

Data mining is ready for application in the business community because it is supported by three technologies that are now sufficiently mature: כריית נתונים מוכנה ליישום בקהילה העסקית, כי היא נתמכת על ידי שלוש טכנולוגיות שכיום בשלות דיו:

  • Massive data collection איסוף נתונים מסיבי

  • Powerful multiprocessor computers ריבוי מחשבים חזקים

  • Data mining algorithms אלגוריתמים לכריית הנתונים.

The core components of data mining technology have been under development for decades, in research areas such as statistics, artificial intelligence, and machine learning. רכיבי הליבה של טכנולוגיות כריית הנתונים כבר בפיתוח במשך עשרות שנים, בתחומי המחקר כגון נתונים סטטיסטיים, בינה מלאכותית, וכן למידת מכונות. Today, the maturity of these techniques, coupled with high-performance relational database engines and broad data integration efforts, make these technologies practical for current data warehouse environments. כיום, הבגרות של שיטות אלו, יחד עם בסיסי נתונים בעלי ביצועים ויכולות אינטגרציה גבוהות, הופכים טכנולוגיות אלה למעשיות וזמינות.

נכתב ע"י שגית סלמון

Parallel coordinates זוהי שיטה להצגה גרפית של נתונים רבים על גבי תרשים אחד. התרשים מציג כמה גרפים במקביל, וכל גרף משקף נתונים המתייחסים לכמה מימדים.


שיטה זו הומצאה לראשונה עוד במאה ה- 19 ע"י
Maurice d'Ocagne, אך "הומצאה מחדש" בשנת 1970 ע"י Alfred Inselberg כאמצעי להצגת נתונים בצורה רב מימדית.

השיטה התפתחה במהלך שנות ה- 70, והיום הוא נפוצה בעיקר באקדמיה ובעולם המדע ופחות בחברות עסקיות ובחברות העוסקות בשירות ללקוח.

הדבר לא מפתיע, שכן, תרשימים המוצגים בשיטת parallel coordinates נראים מורכבים ועמוסים, וגם דרך הצבת הנתונים על גבי הגרף אינה פשוטה.

 

עם זאת, יתרונותיו של תרשים המוצג בשיטה זו, מעבר ליכולת להציג נתונים בצורה רב מימדית, הם בכך שהוא משקף תמונה רחבה ועוזר בניתוח של מצב קיים. בנוסף, התרשים הוא אינטראקטיבי, ומאפשר להדגיש או להאיר נתונים נבחרים (ע"י צבע, למשל...) תוך השוואתם לאחרים.

שיטתparallel coordinates  היא בעצם סיפור הנתונים שלך.

 

בדוגמה שלהלן, מוצג תרשים של קבוצת שחקני בייסבול.

  • בתרשים ישנה השוואה בין שחקני הקבוצה לפי מספר פרמטרים.
  • כל גרף מייצג שחקן אחד בקבוצה.
  • כל הפרמטרים וכל המספרים נמצאים על הגרף, כך שהם משלימים זה את זה לכדי תמונה מלאה.
  • הגרפים הצבעוניים מייצגים שני שחקנים שנבחרו להצגה, והגרפים האפורים משקפים את שאר חברי הקבוצה (שלא נבחרו), כך שההשוואה היא למעשה אל מול כל השחקנים בקבוצה.
  • התרשים הוא אינטראקטיבי, כך שניתן לשנות בכל עת את שני השחקנים המוצגים בצבע.

 

אז מה היה לנו?

שיטת parallel coordinates, המאפשרת להציג נתונים רבים במספר מימדים על גבי תרשים אחד.

יתרונותיה של השיטה הם גם חסרונותיה: אנו מרוויחים תמונה רחבה וניתוח מעמיק של הנתונים, תוך יכולת להדגיש נתונים נבחרים (אינטראקטיביות), אך, בתמורה, עלולים לקבל מורכבות בהזנת הנתונים וקושי בהבנת התרשים ע"י הקורא.


מתוך:
Better Know a Visualization: Parallel Coordinates, Zach G., אפריל 2010

בואו תראו כיצד חברת מייקרוסופט לוקחת את  תחום ה BI, צעד אחד קדימה ,ע"י  כך שהיא משתמשת בבינה העסקית על מנת לשפר את ביצועי שחקני קבוצת מילאן.

הכנסו לקישור ותתרשמו...

נכתב ע"י מוריה לוי

ספר זה, The Profit Impact of Business Intelligence נכתב ע"י שני אנשים, כפי הנראה בני זוג- Steve & Nancy Williams בשנת 2007. הספר נולד מתוך עשייה בשטח, ואכן נותן כלים לקידום בינה עסקית בארגונים, בין אם כפעילות חדשה, ובין אם כמיצוי ומינוף מחסני נתונים קיימים.

אגב, רבות מהעצות רלוונטיות בה במידה לעולם ניהול הידע.

 

הספר נעים לקריאה, חוזר ומבהיר כל נושא מכמה היבטים ותוך מתן דוגמאות.

 

לאן פנינו מועדות? כותבי הספר מתארים עתיד בו ההבנה העסקית אחרת, ובה בינה עסקית נמצאת במרכז הפעילות ותומכת ברמה אסטרטגית בארגון וביעדיו. האמנם? הלוואי.

 לכל מי שעוסק בבינה עסקית ורוצה לשדרג את יכולותיו- הספר בהחלט מומלץ. קריאה נעימה!

זיהוי ההזדמנויות העסקיות הנכונות

 

1.       עקרונות מתווים:

                                  א.         כדי לא לבזבז את ההשקעות העסקיות הקשורות בבינה עסקית, יש להבטיח שהם מקשורים למטרות, ניתוחים, החלטות ופעולות עסקיות מוגדרות היטב.

                                  ב.         כדי לקבל החזר השקעה מיטבי כדאי לתכנן ולשזור את ה- ROI של תכנית ה- BI  כבר לשלבים הראשונים של העבודה. ממקד ומכוון.

2.       זיהוי ההזדמנויות מחייב ניתוח עסקי מקדים :

                                  א.         הבנת ההקשר העסקי:

                                                               i.      היעדים העסקיים.

                                                             ii.      האסטרטגיה העסקית.

                                  ב.         הבנה כיצ ד הארגון מתחרה ופועל:

                                                               i.      ערכים מובילים (מחיר / איכות / בידול וכו').

                                                             ii.      תהליכים עסקיים וניהוליים ליבתיים.

                                  ג.          הבנה היכן ניתן לייצר ערך עסקי דרך פעילויות בינה עסקית:

                                                               i.      תהליכים ניהוליים: תכנון, תקצוב, ביצועים, מעקב/ הערכה, שיפור תהליכים, ניתוח עלויות, אופטימיזציה ועוד.

                                                             ii.      תהליכים מייצרי הכנסה: סגמנטציית לקוחות, ניהול קמפיינים, ניהול ערוצים, ניהול מכירות ועוד.

                                                            iii.      תהליכים צורכי משאבים: פיתוח מוצר ושירותים, ניהול הזמנות, ייצור / תפעול, שרשרת אספקה, רכש ועוד.

                                  ד.         ניתוח לגבי התהליכים הרלוונטיים בסעיף הקודם כיצד הם תורמים ליעדים ולאסטרטגיה לעיל. הניתוח נכון שיהיה גם מלמעלה למטה (מהיעדים והאסטרטגיה לתהליכים) וגם בכיוון הפוך (איתור תהליכים ובחינת תרומתם).

                                 ה.         הכנת מפה המתעדפת הזדמנויות בינה עסקית (BI Portfolio) כדלהלן:

השפעה עסקית / רמת סיכון

סיכון נמוך

סיכון גבוה

השפעה גבוהה

כדאי מאד

פרוייקט X

פרוייקט Y

סיכון ותגמול גבוהים

פרוייקט A

השפעה נמוכה

נצחונות מהירים

פרוייקט M

לא לבצע

פרוייקט S

פרוייקט Y

1) יש לבחון מה יסייע להורדת הסיכונים במקומות בהם הסיכון גבוה וההשפעה גבוהה.

2) יש להיזהר שלא להתמקד בעיקר בפרוייקטים בעלי השפעה נמוכה.

3) בכל מקרה אין ללכת לפרוייקטים בעלי השפעה נמוכה וסיכון גבוה.

4) יש להעדיף פורטפוליו מגוון.

חזרה

התנאים המקדימים בארגון לקידום הצלחה

 

להלן מספר תנאים מקדימים שהנם כמעט הכרחיים לקידום ההצלחה. יש לשים לב שרוב התנאים המקדימים אינם קשורים כלל למחשוב. הם קשוים להיבטים ארגוניים, תרבותיים ותהליכיים. התנאים הטכנולוגים המקדימים חשובים אף הם, אך הם חוקים מלהיות תנאים בלעדיים,  ולא ניתן לצאת למהלך של בינה עסקית תוך הסתמכות על קיום תנאים מקדימים טכנולוגיים בלבד.

ניתוח מוכנות בוחן בכל ארגון את שלושת ההיבטים הבאים:

·         יכולת הארגון להתיישר לתכנית בינה עסקית ולפקח על יישומה בפועל.

·         יכולת החברה להשתנות כדי למנף את ביצועיה בזכות פעילות הבינה העסקית.

·         יכולת המחשוב לממש את התכנית בפועל.

 

להלן המרכיבים העיקריים אותם יש לבחון:

יכולת הארגון להתיישר לתכנית בינה עסקית ולפקח על יישומה בפועל:

1.       תיאום אסרטטגי בין העבודה העסקית והעבודה המחשובית.

2.       יחסי עבודה מצויינים בין היחידות העסקיות והגוף המחשובי.

3.       קיום פורטפוליו בינה עסקית מגוון.

קיום תהליכי עבודה סדורים לקבלת החלטות:

4.       תרבות ארגונית המעודדת שימוש במידע וידע.

5.       שיפור תהליכי מתמיד כתפיסת עבודה ארגונית. אפשרות שילוב הבינה העסקית לתוך  תהליכי העבודה ואפילו שינוי תהליכי העבודה כדי שיעבדו נכון יותר, עם הדו"חות והמידע הניתנים.

6.       קיום תהליכי עבודה סדורים לקבלת החלטות.

יכולת המחשוב לממש את התכנית בפועל:

7.       קיום תשתית טכנולוגית התומכת בכל הרמות העסקיות, לרבות הרמות הניהוליות (ולא רק התפעוליות).

8.       קיום מחסן נתונים בעל מוכנות טכנית ותפעולית.

9.       מוכנות תשתיתית מחשובית ארגונית: צוות עובדים מתאים; הבנת העסק את תרומת המחשוב.

 

בחינה של מצב הארגון (או תת ארגון) יכולה ללמוד על בעיית מוכנות גם במקרים הבאים:

1.       פערים משמעותיים בתוצאות הסעיפים לעיל בין קבוצות שונות בארגון.

2.       ציונים נמוכים מאד באחד מהגורמים לעיל. מומלץ במקרה זה כן לקיים פעילות אולם לנהל את הסיכונים.

3.       ציונים נמוכים עד בינוניים עם פערים בין הקבוצות. מומלץ במקרה שכזה להעמיק את הבחינה ולחדד את התוצאות.

חזרה

מתודת פעילות מוצעת

מתודת הפעילות המוצעת כוללת מתודה לרמה העסקית, מתודה לרמת המימוש הטכנולוגי ומתודה לניהול השינוי התרבותי לשימוש במידע:

מתודה עסקית:

1.       הקשר עסקי אסטרטגי:

מטרות- הבנת המיקוד החיצוני המשפיע על החברה והאסטרטגיה בה בחר הארגון להתמודד.

שיטות- מחקר וניתוח פנימי / חיצוני; ראיונות עם בכירים.

תרומה- נקודת מוצא המבטיחה שהבינה העסקית תומכת אסטרטגיה ושיפור רווחים.

2.       אכיטקטורה עסקית:

מטרות- הבנת המבנה, התהיכים, המערכות, האנשים והטכנולוכיה באמצעותם משרתים לקוחות.

שיטות- מחקר וניתוח פנים ארגוני; ראיונות עם בכירים.

תרומה- - נקודת מוצא המבטיחה שהבינה העסקית תומכת אסטרטגיה ושיפור רווחים.

3.       תיחום בינה עסקית:

מטרות- הבנה האם המיקוד הנו ארגוני, יחידתי, תהליכי רוחבי, פונקציונאלי או בלתי קשור.

שיטות- ראיונות עם המנהלים היוזמים את המהלך.

תרומה- מאפשרת הבנת הגבולות לתכנון, פיתוח ויישום הבינה העסקית.

4.       סוגי בינה עסקית:

מטרות- הבנת סוגי המידע הקיימים, ניתוחים עסקיים והחלטות שה- BI צריך לתמוך.

שיטות- ראיונות עם מנהלים בכירים, מנהלים ועובדי ידע; סקר טקסונומיה.

תרומה- הבנה ברורה של גורמי המפתח הקשורים לתכנון, פיתוח ומימוש.

5.       ארכיטקטורת הקשר הבינה העסקית:

מטרות- הבנת סביבת המידע הטכנולוגית בתוכה מיושם הפתרון.

שיטות- ראיונות; סקרים.

תרומה- הערכה ותכנון הגורמים המשפיעים על היוזמה המתוכננת.

6.       ארכיטקטורת הבינה העסקית:

מטרות- הבנת הקשרים בין הבינההעסקית ותהליכים העסקיים בהם יתמוך.

שיטות- ניתוח הזדמנויות בינה עסקית (מפורט לעיל).

תרומה- זיהוי התהליכיל העסקיים שצריכים להשתנות כדי לשפר ביצועים ושאפשרי לנהל מולם שינוי שכזה.

7.       מוכנות בינה עסקית:

מטרות- הבנת וניהול הסיכונים.

שיטות- הערכת מוכנות של הבינה העסקית (כמפורט לעיל); הערכת מוכנות מחסן הנתונים.

תרומה- הורדת חסמים המעכבים רווחיות; הקטנת עלויות הפרוייקט תוך מניעה מהשקעות פחות מתאימות.

8.       זיהוי הזדמויות בינה עסקית:

מטרות- הבנה כיצד הבינה העסקית תומכת ברווחיות.

שיטות- ניתוח ההזדמנויות הקשורות לבינה העסקית.

תרומה- נקודת מוצא  המבטיחה שפעילויות הבינה העסקית תומכות אסטרטגיה ושיפור רווחיות. זיהוי יוזמות בינה עסקית ממוקדות.

9.       תהליכי ליבה עסקיים:

מטרות- הבנת התהליכים העסקיים בהם נעשה שימוש ביישום האסטרטגיה הארגונית והמייצרות רווחיות.

שיטות- ניתוח ההזדמנויות העסקיות הקשורות לבינה העסקית; ניתוח תהליכים (business process modeling).

תרומה- נקודת מוצא  המבטיחה שפעילויות הבינה העסקית תומכות אסטרטגיה ושיפור רווחיות. זיהוי יוזמות בינה עסקית ממוקדות.

10.   הגדרת דרישות בינה עסקית:

מטרות- הבנת המידע העסקי הממוקד, הניתוחים העסקיים וההחלטות העסקיות שהבינה העסקית תומכת בהם.

שיטות- ניתוח דרישות בינה עסקית.

תרומה- משלב תהליכים עסקיים ופעילות בינה עסקית מעליהם.

 

מתודת מימוש (תפורט כאן פחות, שכן עיקרו של הספר ברמה העסקית):

1.       הגדרת מודל הנתונים הלוגי.

2.       הגדרת מודל מחסן הנתונים הלוגי.

3.       הגדרת מודל מחסן הנתונים הפיזי.

4.       תכנון הרכשת הנתונים.

5.       במקביל לשלבים 2-4: אב-טיפוס של Data Mart.

6.       הקמת הסביבה הטכנולוגית.

7.       הדרכה.

8.       מימוש התהליכים העסקיים תוך שימוש בכלי הבינה העסקית.

 

מתודה לניהול השינוי התרבותי:

ישנן שלוש רמות בתרבות השימוש במידע:

1.       מימוש בינה עסקית ללא שינוי בפרדיגמות השינוי במידע.

2.       ישנן פונקציות ארגוניות וישנם תהליכים ספציפיים שבהם נעשה שימוש בבינה עסקית והפרדיגמות העסקיות נסמכות עליהם.

3.       הארגון מבוסס מידע ומשנה את פרדיגמות השינוי בו כל העת כדי למנף את הצלחתו באמצעות הבינה העסקית.

ניהול השינוי מוצע על בסיס תורתו של John Kotter בעלת שמונת השלבים (החל מיצירת הדחיפות לשינוי ועד מיסוד השינויים כחלק מהתרבות הקבועה).

 

ובנוסף, כדי להצליח, יש לוודא קיומן של יכולות בינה עסקית ברמת ההשכלה, הכלים, יכולת ההתאמה העסקית, יכולת ניהול השינויים, יכולת ניהול הגרסאות, ניהול הסיכונים ולבסוף- יכולות תשתיתיות.

חזרה

שגיאות נפוצות בדרך

 

 ישנן מספר שגיאות שנוטים להקל בהם ראש, אולם חשיבות יישומן הנכון קריטי להצלחה:

1.       האמונה כי אפשר לקיים בינה עסקית ללא מובילות ארגונית.

2.       אין קשר מפורש בין האסטרטגיה העסקית ואסטרגיית הבינה העסקית.

3.       חסר ידע איך להגדיר את צורכי הידע העסקיים (דגש על מה העסק צריך).

4.       נמנעים מלשווק את החזון לגבי התרומה הקונקרטית של הבינה העסקית לארגון וחשיבותו לו.

5.       בוחרים פרוייקטים מקריים ולאו דווקא את ההזדמנויות הנכונות.

6.       לא מנהלים ולא מפקחים (governance) את תכנית המימוש כראוי.

7.       מבססים תכנית ניהול ופיקוח על המימוש בשלב האב-טיפוס.

8.        לא ממצבים את הבינה העסקית ברמה אסטרטגית ארגונית.

9.       לא מעמידים מספיק משאבים למימוש אמיתי הנדרש לפרוייקט בינה עסקית.

10.   ארגונים לא מבינים את האבחנה בין מערכות תפעוליות המפותחות כמערכות עצמאיות לבין מערכות בינה עסקית.לכן הם מסיקים כי  מערכות בינה עסקית לא חייבות להיות משולבות בתהליכים, לא צריכות להיות משולבות במערכות אחרות ויכולות להתקבל שם החלטות בלתי תלויות (מה שכמובן לא נכון ולא מחזיק בטווח הרחוק).

11.    משתמשים בסביבה טכנולוגית שאינה מתאימה לצורך.

12.   מנתחים, מתכננים ומפתחים בתפיסה של מערכות מידע תפעוליות.

13.   האמונה כי אפשר לקיים בינה עסקית ללא ניהול שינוי הדרגתי מסודר של תרבות השימוש במידע.

14.   לא מממשים שינויים לתהליכים עסקיים בעקבות העמדת כלי הבינה העסקית.

15.   לא מבצעים שינויים ארגוניים נוספים נדרשים כדי לממש סביבה בינה עסקית.

16.   לא יוצרים תמריצים ארגוניים.

17.   לא ממצים את מה שניתן ונכון מהמידע.

 

רשימה ארוכה, וכל סעיף עולם ומלואו. מומלץ להקפיד על כל השלבים ולא לוותר.

חזרה

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135