שיווק באינטרנט
מעבר להיבטי השיווק הכלליים שתוארו בפרק השיווק לעיל, על דגשיהם בעולם האינטרנט,
ניתן להגדיר סט עצמאי של כללים לשיווק באינטרנט. 10 הכללים לשיווק באינטרנט (10 P):
1. Positioning- מיצוב. אתר הארגון באינטרנט הנו חלון ראווה משמעותי ביותר. דפי המפתח אמורים לייצג את החברה , את מוצריה ואת הערכים והבידול של אלו אל מול מתחרים פוטנציאלים המיוצגים ע"י דפים מקבילים ברשת.
2. Packaging- אריזה. אחת ההחלטות שיש לקחת בשיווק באינטרנט הנה אופן האריזה- האם מוכרים מוצר סגור (דוגמת מדריך מוכן) או מוצר פתוח (דוגמת ייעוץ). שיקול נוסף שיש לקחת בהיבט האריזה הנה האם לייצר חבילות רבות מותאמות לכל מגזר, או להסתפק במוצר כללי משותף.
3. Portals- שערים לידע. כחלק מתהליך השיווק ניתן להקים פורטל מקצועי בתחום התוכן של הידע הנמכר. יש לבדוק לפני הקמת פורטל, האם קיים כבר פורטל אחר בתחום התוכן האמור; במידה ואין, יש לקבל החלטה מושכלת האם כדאי (תועלת כלכלית) להקים פורטל שכזה, בין אם ע"י החברה עצמה, או בעזרת שותף.
4. Pathways- ערוצים לידע. כמות האתרים האינסופית באינטרנט, מחייבת לא רק למכור מוצרים באינטרנט, לא רק לקיים מערכת שיווקית באינטרנט, אם כי גם לדאוג לכך שהאתר המוקם ייראה ויוצף ע"י ערוצי הגישה השונים, ובראשם מנועי החיפוש. תחום פעילות זה מכונה "קידום אתרים", והוא כולל כללים המתעדכנים כל הזמן ומתחקים אחר פעילות המנועים ואופן ההחלטה שלהם על אתרים מועדפים להצגה
5. Pages- דפים. חשוב מאד שדפי המידע והידע באתר יהיו מרשימים, יתפסו את תשומת ליבם של הקונים הפוטנציאליים, ויכוונו אותם בקלות לניווט בין דפי האתר השונים. מאפייני דפים "מרשימים":
· עיצוב נקי |
· מהיר לטעינה |
· תוכן מושך |
· קל לניווט |
· תוכן מצוין |
· מעודד אינטרקטיביות |
ה- Look & Feel חשובים ביותר. מעבר לגרפיקה, ישנם היבטים נוספים המחזקים נראות:
o בכל רגע ברור למשתמש היכן מיקומו היחסי באתר.
o האתר עקבי בדרך ארגונו ותפריטי הניווט שבו.
o לא עושה שימוש יתר באפקטים חדשים (שלעיתים עדיין גם לא מושלמים וגורמים לתעופות).
6. Personalization- התאמה אישית. התאמת מסלולים ייעודיים לקהלי יעד שונים.בהתאמה אישית יש לחשוב גם על לקוחות קיימים, ולזכור שהרבה יותר קל לשמר לקוח קיים מלרכוש לקוח חדש. כדאי להתאים אזורים ייעודיים ללקוחות קיימים, ואם אפשר לבצע בהם התאמה אישית על פי פרופיל העניין/ קנייה הקודמים, יש בכך יתרון.
7. Progression- התקדמות. יצירת מודל עסקי המעביר אנשים במדורג מצפייה חינם למשתמשים בתשלום.
8. Payments- תשלום. תכנון אסטרטגיית תשלום המתאימה לרשת. יש סוגיות שונות הקשורות לתשלומים ברשת (מיסוי במדינות שונות, חוקים נוספים) ויש לתת עליהם את הדעת.
9. Processes- תהליכים. כל תהליך שיווק ומכירה כולל היבט תהליכי. אך כיום יש לכך חשיבות מוגברת ויישום שונה. לא עוד מספר אנשים בחזית, ותהליכי עבודה תומכים כיצד להעביר להם את הידע הנדרש. במקום זאת, תהליכים המנוהלים באתר, ומאפשרים גישה ישירה לקבוצה גדולה ורחבה של עובדים, כאשר מאחור, במשרד, יש לנהל תהליכים של סנכרון ביניהם.
10. Performance- ביצועים. ביצועים ותוצאות עסקיות הנן, לא במקרה, השורה התחתונה. בזה הכל מתמצה. כל סדרת מאמצי השיווק, כפי שהוזכרו לעיל, אמורים להביא לשורה תחתונה של- חוויה בהיבט הלקוח וקשר עסקי בהיבט הארגון המוכר. מכירות ברשת לא הניבו בכל השנים את התוצאות המיוחלות, ומכירת ידע קשה עוד יותר, כי ידע אינו מוחשי. כל תוכנית שיווק שתוכן חייבת למדוד לאורך זמן את הצלחתה ברמת הביצועים (כמה עסקים אכן ממומשים) ולפי זה להמשיך לייעל ולשפר את התוכנית בתקופות הבאות. המדידה הנה תמיד במספר רמות: התשומות- ההשקעה בהכנת האתר דרכו משווקים; התוצאות- כמות דפים נצפים ופילוחם; והתפוקות- שביעות רצון לקוחות והשפעה על הפן העסקי.
חזרה |