ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון אפריל 2007 - מהדורה מס' 91
גיליון אפריל 2007 - מהדורה מס' 91
גיליון:
חדשות מהעולם: KMWorld 100 Companies That Matter in Knowledge Management - 100 הארגונים המשפיעים בעולם ניהול הידע

כמידי שנה, ערכה גם השנה חברת KMWORLD את הסקר "מאה חברות בעלות ההשפעה הגדולה ביותר בתחום ניהול הידע".

הרשימה נבנתה על פי מקצוענים בתחום, אנליסטים, תיאורטיקנים, ספקים, וכמובן - נציגי החברות.

מבין 100 החברות הזוכות, בחרנו לשתף אתכם במוצרים המוכרים לכם הנמכרים בארץ בתחום ניהול הידע. רשימה זו מהווה גם רשימה מעשית עבורכם, בבואכם לרכוש מוצרי ניהול ידע בנושאים השונים:

Autonomy
מנוע חיפוש (מיזגו לתוכם את  Verity) מיוצג בישראל ע"י מטריקס

BEA

פורטל ועד (מיזגו לתוכם את Plumtree)
מיוצג בישראל ע"י One1
וחלקית ע"י מקיט
Business

Objects

מערכות מידע למנהלים מיוצג בישראל ע"י מטריקס

Convera

מנוע חיפוש מיוצג בישראל ע"י HP

EMC

ניהול תוכן (מיזגו לתוכם את Documentum) מיוצג בישראל ע"י Ness

FAST

מנוע חיפוש מיוצג בישראל ע"י One1

IBM

פורטל, ניהול תוכן (מיזגו לתוכם את Lotus ואת FILENET) מיוצג בישראל ע"י IBM ישראל
וחלקית ע"י IFN

Interwoven

ניהול תוכן מובנה מיוצגת בישראל ע"י XIOMA

KANA

ניהול תסריטים ומוקדי שירות מיוצגת בישראל ע"י מל"מ

Microsoft

פורטל ניהול תוכן ועוד מיוצגת בארץ ע"י Microsoft ישראל

Opentext

ניהול תוכן ועוד (מיזגו לתוכם את Hummingbird) מיוצגת בישראל ע"י קונסיסט
וחלקית ע"י סיסטמטיקס

Oracle

פורטל, ניהול תוכן ועוד (מיזגו לתוכם את Oracle) מיוצג בישראל ע"י Oracle ישראל

SAP

פורטל מיוצג בישראל ע"י SAP ישראל

SAS

מערכת מידע למנהלים מיוצג בישראל ע"י מיה מחשבים

Talisma

ניהול תסריטים ומוקדי שירות

מיוצגת בישראל ע"י Business Solutions
XEROX ניהול תוכן ועוד מיוצגת בישראל ע"י XEROX ישראל

 

סליחה אם שכחנו מישהו, ולהתראות בסיכום שנה הבאה.

 

 

חדשות מהארץ: בנק הפועלים אירח פורום מנהלים במסגרת פעילות חדשה: "ארגונים משתפים ידע"

החודש החלה ROM בפעילות שיתוף ידע חדשה- "ארגונים משתפים ידע".

בדומה למעבר משיחות אחד על אחד, במסדרון, בטלפון וב- MAIL, לשיח משותף בקהילה, בחרנו לקדם פעילות של מפגשים משותפים, בהם לקוח אחד, מציג לקבוצה נרחבת של לקוחות ושותפים את פתרונות ניהול הידע שאצלו.

במסגרת פעילות זו, אירח בנק הפועלים ב- 14/3/07 את המפגש הראשון. התארחה קבוצה של כ- 20 מנהלים מארגונים שונים, ביניהם טבע, מפעלי ים המלח, עירית חולון, נ.ת.ע ועוד.

ניצחו על הביקור, קובי פרידמן מנהל הפורטל, ונעמה הלוי, סגניתו (יועצת רום). הביקור כלל הצגה של פעילות הפורטל הארגוני ופורטלים מקצועיים נלווים, המוקמים בשנתיים האחרונות בבנק על ידם, בעזרת צוות של כ- 12 איש. כל זאת, תוך מענה לשאלות והתלבטויות של הארגונים האחרים.

תודה גדולה לקובי פרידמן ואנשי בנק פועלים, על הכנסת האורחים ושיתוף הפעולה.

במידה ומי מהקוראים מבקש לארח בארגונו קבוצת לקוחות מתעניינים, נשמח להוות גורם מקשר. והנכם מוזמנים לפנות אלינו.

להתראות במפגשים הבאים.

קורס "לדעת יותר" מבית ROM Knowledgeware

 

ההרשמה לקורס "לדעת יותר" מבית ROM Knowledgeware בעיצומה.

הקורס, בהיקף של 40 שעות לימוד, יתקיים במתכונת של 5 מפגשים חד שבועיים בין התאריכים18/4/07 ל-16/5/07.

במהלך הקורס אנו שמים דגש על מתן כלים יישומיים ומציעים היכרות מעמיקה עם פיתרונות בתחום ניהול הידע. בין הנושאים הנלמדים בקורס:

·         אתרים ופורטלים

·         קהילות ידע

·         ניהול לקחים

·         ארגון תכנים

לבוגרי הקורס תוצע פגישת ייעוץ חינם בתום הקורס, לבחינת יישום הנושאים שנלמדו בארגונם.

הקורס מותאם למנהלי ידע, לכל מי שעוסק בתחום ולכל מי שמעוניין להתמחות בתחום.

 

לטופס הרשמה לקורס לחצו כאן

נכתב ע"י נורית סטון, ROM Knowledgeware

סקר שערך השבועון האמריקאי InformationWeek ואשר פורסם ב-Daily Maily תחת הכותרת "סקר חדש קובע: מנהלי ה-IT נרתעים משימוש בכלי Web 2.0" מצא כי מרבית החברות עדיין ממעטות להשתמש בטכנולוגיית Web 2.0 הסקר מצא כי מבין הארגונים המשתמשים בטכנולוגיות אלה כ-75% "מרבים להשתמש" בכול היותר בשלוש מבין 13 הטכנולוגיות העיקריות לשיתוף מידע עסקי. הסיבות המרכזיות למיעוט זה בשימוש נובעות מהחשש מכול הקשור לסוגיות של אבטחת מידע, מחוסר הוודאות לגבי התמורה להשקעה (ROI) ומהמיומנויות הנחוצות כדי להטמיע ולהפעיל את כלי האינטרנט החדשים הללו. למרות חששות אלה מרבית מנהלי מערכות המידע אשר השיבו לסקר דיווחו כי התחילו ליישם טכנולוגיות המשתייכות ל-Web 2.0 . 32% מהם ציינו שהם פועלים לקידום טכנולוגיות אלה בארגונם ולהכנסתם לתוכם. (מתוך כתבה אשר פורסמה ב-Daily Maily ב-5.3.2007)

חשדנות זו של אנשי ה IT כלפי טכנולוגיית Web 2.0 קטנה בהרבה כאשר מדובר בתקשורת חוץ ארגונית (תקשורת עם לקוחות הארגון). ניתן אף להצביע על מגמה ברורה: חברות מגלות נכונות רבה יותר להתנסות בטכנולוגיית ה Web 2.0 בסביבה החוץ ארגונית. נכונות זו נובעת בראש ובראשונה מהסיבה שאבטחת המידע הדרושה לתקשורת זו פשוטה יותר ומחמירה הרבה פחות בהשוואה לתקשורת פנים ארגונית. כמו כן מידת הזהירות הנחוצה לגבי איכות התוצרים של טכנולוגיות אלה בתקשורת החוץ ארגונית נמוכה יותר אף היא. בסביבה העסקית הפנים ארגונית קיימות כבר זמן רב תוכנות ניהול ושיתוף ידע המיוצרות בסטנדרטים מחמירים ע"י חברות התוכנה המובילות בשוק ועולות ממון רב. הכנסה של אפליקציות ווביות זולות, או אף חינמיות, אשר פותחו ע"י חברות חדשות, עשויה להצטייר כחוסר אחריות. סיבה נוספת לכך שטכנולוגיות ה Web 2.0 מפותחות יותר בתקשורת החוץ ארגונית הינה תחרות עסקית. לחצי השוק התחרותי המופעלים על חברות והחשש מההשלכות העלולות להיגרם כתוצאה פיגור מאחורי המתחרים, מביאים לכך שהכלים מטכנולוגיות הWeb 2.0 המופנים כלפי חוץ מתפתחים בצורה מהירה וחדשנית יותר. התחרות בתחום ה IT הפנים ארגוני לוחצת הרבה פחות ולמעשה כמעט ואינה קיימת. בנוסף, להכנסה של הטכנולוגיות הנ"ל לארגון עצמו מתלווה החשש מפני שינוי ארגוני והצורך לחנך אנשים לצורות עבודה חדשות. חשש זה אינו קיים כאשר מדובר בשימוש בטכנולוגיות הנ"ל בתקשורת החוץ ארגונית.

חששות אלה כלפי הכנסת טכנולוגיות ה-Web 2.0 לתקשורת הפנים ארגונית אינם חסרי בסיס. שינוי תרבות בעבודה הינו תהליך ארוך וקשה וטעויות אכן עולות ביוקר (ועלולות אף לעלות במקום העבודה). יחד עם זאת חשוב להבין את היתרונות והפוטנציאל הטמון בטכנולוגיות ה-Web 2.0 עבור הארגון בהקשר של ניהול ידע. להלן רק מספר קטן מתוך היתרונות הרבים הנוספים הקיימים:

 

1.המשתמש הוא המייצר את התוכן עובדה זו, אשר הינה המאפיין העיקרי של טכנולוגיות ה-Web 2.0, טומנת בחובה יתרון רב עבור הארגון שכן זוהי דרך לניהול ידע מוכוון משתמש, חי ומעודכן ובכמויות רבות. כל זאת בהשקעה של משאבים מצומצמים בהרבה בהשוואה לכלים המסורתיים לניהול ידע העומדים בפני הארגון. ניקח לדוגמא אתרי Wiki למיניהם. העובדים הם היוצרים, על פי הצרכים שלהם, את הידע הנאגר באתרים. הידע המצטבר מוכתב מהצרכים האמיתיים של העובדים, (שכן לפחות ברוב המקרים, עובד לא יטרח לכתוב על נושא שאין לו בו צורך). בנוסף, סביב הנושאים המעסיקים את העובדים יתבצעו כניסות רבות ויתפתח שיח אשר יהיה מותאם לצרכי המשתמשים ויעודכן ויפותח באופן שותף.

 

2.נגישות לחיפוש מידע היות המשתמש יוצר התוכן מהווה יתרון עבור הארגון גם מכיוון שהוא מרחיב את מבנה חיפוש המידע ההיררכי הקיים בחברות ומאפשר יצירת קשר ישיר בין צרכני מידע לציבור המחזיק בידע באופן שעוקף את מבנה היררכיית התפקידים בחברה, את החלוקה למחלקות, לדיסציפלינות ולמיקום גיאוגרפי שונה. שירותים כמו http://answers.yahoo.com ו- http://answers.google.com/answers (אשר כבר אינו פעיל), מאפשרים לכל אחד לשאול כל שאלה שהיא ולתת לה תג מחיר. אנשים מכל העולם יכולים לענות על השאלה. באופן דומה מנהל בחברה הנזקק לידע יכול לפנות לראש התחום הרלוונטי שייתן לו מענה, או להפיץ את השאלה ברחבי החברה ולקיים דיאלוג ישיר עם העובדים המחזיקים במידע או בדעות רלוונטיות.

 

3.Mash up. האפשרות לשלב מגוון שירותי רשת מבוססי ידע וליצור אפליקציות חדשות מותאמות אישית, טומנת בחובה פוטנציאל רב עבור הארגון לא רק מפני שהיא זולה בהרבה מהקיים בתעשיית ה-IT המסורתית, אלא גם ובעיקר מעצם מעובדת היותה מוכוונות לצרכי המשתמש ומהאופן השיתופי באמצעותו היא נבנית. עובד העומד בפני פרויקט חדש לדוגמא, יכול בזמן קצר מאוד ובקלות רבה ליצור לעצמו את כל האפליקציות הדרושות לו לצורך הפרויקט. אין עוד צורך במעורבות של גורמים נוספים (מנהל, מנהל ידע, איש IT) אשר יתכננו ויעצבו אפליקציות שונות ומורכבות ויקרות, על בסיס מה שהם חושבים שהעובד יצטרך לצורך הפרויקט. אותו עובד אשר יצר לעצמו את דף האפליקציות הדרושות לו יכול לשתף בהו שותפים לפרויקט, לקבל את תגובותיהם וכך ולייעל ולשכלל את הדף אף יותר.

לסיכום, ניתן לומר כי טכנולוגיות ה-Web 2.0 טומנות בחובן יתרונות רבים עבור ארגונים בהקשר של ניהול הידע הפנים ארגוני. אך ניראה כי פוטנציאל זה עדיין ראשוני ולפני שכלים אלו יהפכו לכלים סטנדרטיים לניהול ידע עליהם לעבור ליטוש נוסף ועל פתרונות בסוגיות של איכות המידע וארגונו להיבנות. חשוב מכך, על פתרונות אשר ישביעו את רצונם של אנשי ה-IT לסוגיות אבטחת המידע והרשאות להימצא. זאת בכדי שאלו יגבירו את קצב הכנסתן של טכנולוגיות אלו לארגונם. חברות רבות ברחבי העולם מנסות להתמודד עם סוגיות אבטחת המידע ועמלות על פיתוח אפליקציות ארגוניות מבוססות מנגנוני הרשאה ובטיחות. ימים יגידו האם פתרונות אלה יהיו מספקים דיים עבור אנשי ה-IT והאם נתרגל לראות את טכנולוגיות ה-Web 2.0 בארגוננו.

 

נכתב ע"י מוריה לוי, ROM Knowledgeware

בעולם ניהול הידע אנו נוהגים להזכיר את שמותיהם של Nonaka, Davenport, Prusak, David  ו- Snowden. ספרם של קוליסון ופרסל, שני עמיתים שעבדו יחד בצוות ניהול הידע ב- British Petrol (BP), בהחלט ראוי לעיון וקריאה מעמיקים, למרות האנונימיות של המחברים. השניים מתארים אוסף מתודולוגיות מעשיות ביותר לנהל ידע, בספר שכתוב וערוך באופן מאד נעים ונח לקריאה, מלווה דוגמאות מחייהם ועבודתם ב-BP, כמו גם מארגונים נוספים, חלקם כבר במהדורה הראשונה, ואחרים נוספו במהדורה השנייה שיצאה ב-2004. תוך כדי קריאת הספר פורשים השניים את משנתם ואמונותיהם לגבי המינון בין פיתוח ידע חדש לשיתוף ידע קיים, העיסוק בניהול בעלי הידע לעומת העיסוק בניהול פריטי הידע ועוד. במאמר זה נתאר את המתודולוגיות, ונתעכב על אלו שזיהינו בהן פן ייחודי, באופן המימוש המוצע. אנו ממליצים בחום על קריאת הספר המלא הכולל מעבר לתיאור השיטות, הרבה טיפים והדגמות מחיי המעשה.

להלן מספר הצצות לנושאים המוצגים בתוך הספר:

רקע:

כאשר מתמודד העובד עם בעיה עסקית, מציעים המחברים לשאול שתי שאלות:

א.      מה יודעים האחרים?

ב.      איזה מידע קיים?

שני אלו מובילים לרשת אנושית ורשת ממוחשבת, המסייעים במשולב בהעמדת הידע הרלוונטי.

המידע הכתוב מסייע בהתחלה "על כתפיהם של ענקים" ללא המצאת הגלגל מחדש, והרשת האנושית משלימה, את המידע שטרם שותף, הניואנסים ויתר הדברים שראוי לדעת בין השורות.

לא עוד ניהול פריטי הידע או ניהול בעלי הידע- אלא שילוב קבוע של שניהם כאחד.

רקע:

מהו ידע ומהו ניהול ידע?

כבסיס להבנת מהות ניהול הידע, מביאים המחברים את הגדרתו של הידע עפ"י מילון אוקספורד: "ידע הנו תחושת היכרות וקרבה (Familirity) המושגים ע"י ניסיון". לעיתים, עלינו לרכוש את הניסיון בעצמנו כדי לדעת; פעמים אחרות, אנו מסתפקים בכך, שמישהו אחר שחווה את הניסיון, ישתפו עמנו. ההחלטה האם לעשות שימוש בידע של האחר, תלויה עד כמה אנו מכירים אותו ונותנים בו אמון. אמון, אכן היא מילת מפתח לניהול ידע מוצלח, שחוזרת כשתי וערב, בהמשך הספר, בעת תיאור כלי ניהול הידע עצמם.

- Know-How מוגדר כאוסף הפעולות, תהליכים, שיטות וכלים שאנו עושים בהם שימוש לביצוע פעולה.

- Know-Why מתייחס לתובנות האסטרטגיות, הרציונאל העומד מאחורי הערכים המובילים אותנו לפעולה.

- Know-What הנם העובדות הנדרשות להשלמת המשימה.

- Know-Who כולל ידע לגבי קשרים, אנשי קשר, רשות תקשורת ולמי לקרוא לעזרה.

- Know-Where הנה היכולת שיש לאנשים מסוימים המאפשרת ניווט, התמצאות והגעה למידע הנכון.

- Know-When מתייחס לתחושת הזמן- לדעת מתי התזמון הנכון לעשות משהו, לקבל החלטה או להפסיק בביצוע דבר קיים.

ניהול הידע עוסק בשימוש חוזר בידע ולמידתו. השימוש בידע כרוך בלהבין מהו הידע הנדרש ומציאת הדרך הטובה ביותר להעמדתו לרשות העובד. יצירת הידע, הלמידה, הנה תהליך מורכב יותר וכוללת  למידה לפני, תוך כדי ואחרי פעולות, כל זאת, ככלי לתוצאות עסקיות.

הכנת התשתית:

מהם חמשת המפתחות להצלחה בהכנת הסביבה לניהול השינוי?

1. רכישת מחויבות ההנהלה- תכנון השגת המחויבות, יצירת הנראות והעבודה לתחזוקתה.

2. ניתוח בעלי חסות ותוכנית תקשור פנים ארגונית (שיווק).

3. הפקת "ניצחונות מהירים" שניתן להרגישם, שהנם סימבוליים, נראים ולא חולפים.

4. אוסף מאוזן של מדדים ומטרות המבטיחים הליכה לכיוון החזון והשגת התוצאות הרצויות.

5. תכנון פעילות ניהול ידע לביצוע השינוי בפועל, והפיכתו לחלק משגרת הארגון התפעולית.

 

הכנת התשתית:

איפה ואיך מתחילים את ניהול הידע?

1. איפה? בליבת העסקים.

2. איך?

-          מתחילים עם דבר פשוט.

-          מתכננים את צעדי ההמשך (כלי ניהול הידע בפועל).

-          מתעדפים.

קוליסון ופרסל משתפים אותנו בשבעה כללים מעשיים בהם עשו שימוש לניהול הידע ב-BP. בסיכום זה מובא תקציר בלבד. בספר, כמו גם ב- CD הנלווה, ישנו חומר רב ערך נוסף השופך אור על אופן היישום:

 

 הכנת התשתית:

מיפוי צורכי הידע- כלי להערכה עצמית ולאיתור משתפי ידע פוטנציאליים  Self Assessment

1. רישום מיומנויות (Practices) המרכיבות את התפקידים ביחידות. שלב זה מייצר שפה משותפת מדהימה. יחידות החושבות שהן שונות מאד מכל האחרות, מגלות עד כמה המיומנויות הנדרשות לתפקידם אינן כה שונות משל היחידות האחרות.

2. אבחון עצמי מ- 1 (ידע מועט מאד) ועד 5 (ידע רב מאד) של היחידות, לכל מיומנות.

3. הגדרת יעדים מתועדפים: בהתאם לרלוונטיות המיומנות לעיסוק, הגדרת 3 יעדים מתועדפים לשיפור השנה, ע"י הגדרת רמת הידע הרצויה בהם.

העלאת התוצרים על גרף ממחיש (גרף נהר).

התוצר המתקבל כפול:

א.   הצבעה לכל יחידה על אזורים בהם נדרש ניהול הידע.

ב.   הצבעה על יכולות שיתוף בין היחידות: היכן היחידות יכולות לסייע זו לזו, על פי נקודות החוזקה.

הערה: ניתן לבצע את התהליך גם בתוך יחידה, ולא רק בין יחידות.

הלמידה שלפני:

סיוע עמיתים - Peer Assistance

סיוע עמיתים הנו כלי, שכשמו, עוסק בהזמנת עמיתים מיחידות אחרות בארגון, ללימוד מהם, ע"י שיתוף ידע מניסיונם בעבר בתחום ידע מוגדר. סיוע עמיתים עוסק בצוות המבקש סיוע בידע, בעיקר בעת כניסה לפרויקט/פעילות חדשים. יש לתכנן היטב את השימוש בכלי זה:

הכנה:

1. הבהרת המטרה ותקשורה.

2. בחינה האם ישנה יחידה אחרת/צוות אחר שכבר עסק בסוגיה.

3. זיהוי מקשר ומתאם שיוביל את תהליך סיוע העמיתים (להבטחת השגת המטרה).

4. החלטה על תזמון נכון, וקביעת מפגש סיוע העמיתים (בד"כ נעשה מאוחר מידי!!).

5. בחירת המסייעים בהם נעזרים (תהליך Self Assessment שתואר לעיל מלמד פעמים רבות על יחידות אחרות בעלות ידע משלים).

6. תיאום ציפיות מול המסייעים להגדרת התפוקות מהתהליך.

7 חברות (Socilalization) בין השותפים (המסייעים והנעזרים) ליצירת אמון ופתיחות ללמידה.

המפגש עצמו (בד"כ יומיים, מחולק לארבעה מקטעים שווים באורכם):

8הקדמה: הגדרת מטרה וכללי התנהגות / התנהלות.

9. יום א/ חצי יום ראשון: הקבוצה המבקשת סיוע מספרת את סיפור הפעילות- ההיסטוריה, ההקשר והתוכניות להמשך.

10. יום א/ חצי יום שני: העמיתים המסייעים שואלים שאלות ונותנים משוב.

11. יום ב/ חצי יום ראשון: ניתוח ושיקוף הנלמד מובל ע"י העמיתים המסייעים.

יום ב/ חצי יום שני: הצגת משוב עמיתים והסכמה משותפת על צעדים שיש לנקוט בפעילות.

הלמידה תוך כדי:

סקירה לאחר מעשה  - After Action Review (AAR)

סקירה לאחר מעשה הנה טכניקת למידה והפקת לקחים, המקובלת מאד בארה"ב ומקורה בצבא האמריקאי. אולם, למרות שמה, מוצגת טכניקה זו כטכניקה ללמידה תוך כדי מעשה, ולא רק לאחריו.

היופי בשיטה הנה פשוטתה וגמישותה, מה שמאפשר: א) סקירות תוך כדי ההתנהלות ולא רק אחריה. ב) התאמה לקבוצות שונות וצרכים שונים.

השיטה כוללת מענה לארבע שאלות מרכזיות:

1. מה היה אמור לקרות (מה ציפינו)?

2. מה קרה בפועל?

3.מדוע היו פערים?

4.מה ניתן ללמוד מכאן לעתיד?

מומלץ מאד לערוך את סקירות ה- AAR צמוד להתרחשות, או במידה ומדובר בהתרחשות (למשל תרגיל) של מספר ימים, גם תוך כדי, בסיומו של כל יום.

הלמידה אחרי:

מבט שני - Retrospect

מבט שני הוא דרך ללמידה לאחר מעשה. במושגנו אנו- הפקת לקחים. בניגוד ל AAR המתבצע בסוף שלב, המבט השני מתבצע לאחר המהלך כולו (פרויקט, מלחמה או פעילות כוללת אחרת).

הלמידה מתבצעת באמצעות פגישה (שיכולה להימשך בין כמה שעות לכמה ימים) ותכניה המרכזיים  כוללים:

1. בחינה מחודשת של המטרות והתפוקות של הפעילות.

2. מה התנהל טוב? מדוע? שאילה חוזרת ונשנית של השאלה.

3. מה היה יכול להתנהל טוב יותר? מדוע? שאילה חוזרת ונשנית של השאלה.

הספר כולל טיפים כיצד לנהל פגישה שכזו, החל משלב זימון האנשים, דרך קביעת המנחה, הקצאת זמן לכל משתתף ועד דרכים לעידוד אנשים להשתתף ותיעוד המפגש.

ניהול בעלי הידע:

מפת מומחים - Who's Who

חשיבות ניהול רשימות בעלי ידע, אינה מוטלת בספק. לעולם, מאגרי הידע הנם חלקיים בהיקפם וברמת עדכניותם. כדי להצליח בהקמת מפת מומחים, מתווים המחברים מספר דגשים:

1. נראות לכך שהמערכת משלימה את מערכות כוח האדם ולא חלופית להם.

2. הכללת מידע אישי (תחביבים, מוטו אישי, תמונה לא פורמלית ועוד).

3. דפים אישיים לכל בעל ידע, חציים מובנה וחציים פתוח.

4. סיוע בכתיבה לכל המעוניין ומתקשה.

5. שילוב בתהליכי עבודה.

6. קישור בין פריטי מידע לבעלי הידע שיצרו אותם.

 

קישור בעלי הידע:

קהילות - Communities

קישור בעלי הידע (Networking) יכול להיעשות במגוון דרכים, ביניהן איתור שותפי הידע (המיפוי) וסיוע עמיתים שהוזכרו ככלים בתחילת מאמר זה. כלי נוסף, משמעותי ומהותי לקישור בעלי הידע, הנה הקהילה. המחברים משלבים את הקהילה האנושית (מפגשי פנים אל פנים) והקהילה הוירטואלית (הנפגשת באמצעות אתר ידע שיתופי). 

חשיבות יצירת האמון בין חברי הקהילה הנה קריטית להצלחתה, ועל כן המחברים מפרטים כלים תומכים ליצירת האמון, החל מבחירת שם משותף לצוות, דרך חיזוק תחושת השייכות ("מועדון") ותפעול הדיונים. המחברים שמים דגש על שימור הקהילה ולא רק על הקמתה.

גורמי הצלחה לקהילות כוללים:

1. בחירת מוביל לניהול הקהילה.

2. Sponsor.

3. תיחום לנושאים בהם המומחיים מבוזרים אך קשורים.

4. קיום מנגנונים ממוחשבים המאפשרים את הקשר באופן פשוט ושוטף.

5. קיום מפגשים פנים אל פנים המאפשרים היכרות של חברי הקהילה.

6. הגדרת מסמך הנחיות וכללים להתנהלותה של הקהילה (לרבות ביצועים נדרשים).

7. ניהול קהילה אוטונומית, פרו-אקטיביות בעלת ערך וחוסכת זמן.

ניהול פרטי הידע:

לכידת נכסי הידע - Capturing Knowledge Assets

במבט ראשון, לכידת הידע מתקשרת לתיעוד כולל וניהול מסמכים. כלי זה מעט שונה.הכוונה לאיתור 10-20 נכסי הידע החשובים ביתור בכל נוושא. חשיבותו של  תהליך לכידת נכסי הידע מודגמת בספר דרך דוגמא: גנרל מאחת מיחידות העילית של צבא ארה"ב. אותו הגנרל, קיבל הודעה, בשבת בבוקר, בשעה 8:00, על הוריקן שפגע באותו חלק מדינה. ההוראות היו ברורות: יש להגיע למקום הפגיעה ולסייע לשלטונות המקומיים, ככל האפשר. מיותר לציין, שאותו קולונל מעולם לא טיפל בבעיה דומה בעבר. תוך ארבע שעות, הצליח להוריד מהרשת את כל המידע הנדרש לו, החל מהצעה לכמות חיילים, רשימות ציוד ואפילו, עשר שאלות שיש לצפות להן מה-CNN, ב- 30 הדקות הראשונות שמגיעים למקום.

ניתן לבנות את ספריית הכסי הידע, כסיפורים מקומיים (המרכיבים את עשרת פריטי הידע החשובים לכל נושא, בכל מקום) ובניית רובד גלובאלי מעליהם, המבוסס על תבניות דומות של הסיפורים המקומיים.

הנחיות לבניית מאגר נכסי הידע כוללים:

1. בחינת הצורך: האם יש צרכן לידע.

2. תיחום והגדרת הנכס: ממוקד, קשור לפעילות עסקית ומוגדר היטב.

3. קישור לקהילת ידע (שתהווה בעלים טבעיים ותוכל להבטיח עדכניות מתמדת).

4. איתור חומרים ראשונים מוכנים.

5. יצירת ההקשר שעל פיו נבנה נכס הידע. מתן ההקשר מאפשרים הבנת ה"תמונה הכוללת" ומקלים על השימוש בנכסי הידע.

6. בניית רשימת תיוג לאיסוף הפריטים (דוגמת שאלות שיש לשאול בעיסוק בנושא; מידע שצריך לאסוף בתחילת פעילות; שלבים שיש לעבור; עשרת הדברים שיש לחשוב עליהם).

7. קישור לבעלי ידע (למשל מתוך מפת מומחים).

8. תיקוף התוכן שנבנה.

9. פרסום נכס הידע.

10. שמירת עדכניות; קבלת משוב על טיב נכס הידע והגדרת תהליכים תומכים לתחזוקה.

ניהול פריטי הידע:

לכידת ידע מהיחיד לפני עזיבתו - Capture from an individual

לכידת הידע מהפרט נדרשת במצבים רבים, במרכזם בתהליכי פרישה ומעבר תפקידים.

המחברים מגדירים חמישה שלבים מרכזיים ללכידת הידע מהפרט:

1. איתור הידע שיש להעביר.

2. פיתוח תוכנית ללכידת הידע והעברתו.

3. ראיונות של הפרט ממנו רוצים ללמוד.

4. פרסום נכס הידע האישי.

5. פרטי קשר לבעל הידע.

 

 

סיכום

ניהול ידע הנו תחום לא טריוויאלי. קשה להיכנס לקבוצה חדשה ולהתחיל לנהל שם ידע, קשה לא פחות, לדעת "לשחרר" ולעזוב את היחידה, תוך העברת אחריות ניהול הידע אליה.

מרבית מהכלים לניהול ידע, שהוצגו בספר זה, מוכרים, לפחות באופן חלקי. ועם זאת, יש פה חידושים, חלקם אנו מיישמים כבר בהצלחה בחלק מהארגונים. מה שחשוב פה, לא פחות מתיאור הכלים, הנם הטיפים הקטנים לאופן יישומם. מקצתם צירפנו כאן, אך בהחלט מומלץ לקרוא את הספר במלואו. מומלץ לשים לב למודל ההוליסטי המאפשר שילוב של כלים לניהול פריטי הידע יחד עם כלים לניהול בעלי הידע והקשר ביניהם.

לא בכדי על המהללים את הספר נמנים אנשי רוח ואנשי מעשה מהידועים ביותר בתחום ניהול הידע, החל מפיטר סנג'י ("הארגון הלומד"), דרך סטיב בלמר (Microsoft), לארי פרוסק ורבים טובים אחרים.

אנחנו יכולים, ממקומנו הצנוע, רק להצטרף לרשימת המהללים המכובדה. קריאה מהנה!

 

נכתב ע"י נעמה הלוי, ROM Knowledgeware

הרבה פעמים ציינו בעבר כי ניהול ידע הוא אמצעי להשגת תועלות עסקיות וודאי לא המטרה בפני עצמה. בטיפ זה אתרגם את מושג התועלות העסקיות ואת הכלים שייסעו בידנו לעשות בהם שימוש בתהליך ניהול הידע.

 

תועלות- הגדרה ראשונית

אם לוקחים את "העסק" ברצינות,כבר בתחילה יש לאסוף מידע על התוכנית והיעדים השנתיים שהציבה לעצמה היחידה. מתוך זה יש להתחיל להגדיר תועלות שהאתר יקדם בדרך אל השגת היעדים היחידתיים.

כבר בשלב המפגש עם משתמשי המפתח להגדרת צרכי ופערי הידע נשאל אותם מה יעיד על הצלחה בעיניהם, מה התועלות שהיו רוצים שפתרון ניהול הידע יביא איתו.

הרציונאל: מכוונות להשגת יעדים בעת עיצוב הפתרון על מנת להביא ערך מוסף ליחידה ולמשתמשי הקצה.

 

תרגום למדדים מפורשים

בשלב מתקדם באפיון הפתרון נגדיר מדדים מדויקים לתועלות העסקיות ואבני דרך בהם ימדדו

מדדים אלו יהיו כמותיים ואיכותיים ויוצגו למוביל האתר במסגרת צוות היגוי.

 

דוגמאות:

 

המדד

ערך רצוי

אמצעי מדידה

הגברת מקצועיות

 

סקר המופץ באתר רבעון לאחר ההשקה

מיקוד עסקי

 

הפחתת נפח דוא"ל

נושא בפוקוס

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

את ממצאי המדידה שבוצעה בכל אבן דרך נשלח לתפוצה רחבה- כל אוכלוסייה עם הדגשים שלה:

מובילי שינוי אזוריים- יקבלו דגש על שימוש משתמשים מאזורם

מומחי תוכן והמנהלים הישירים שלהם-יקבלו דגש על נתוני שימושיות בכל אזור תוכן בהשוואה על מנת ליצור תחרות בונה

מובילי האתר- יקבלו תמונה מלאה עם המלצות לפעולה

הרציונאל: המדידה השגרתית תאפשר מכוונות והשקעת משאבים בעיקר איפה שחרגנו, היכן שהתועלת עומדת בספק.

 

שימוש בתועלות ליצירת מחויבות

גם לאחר שהגדרנו חשוב לנו לשמוע את בעלי התפקידים בתחום התוכן  (מובילי הידע, מומחי התוכן)

בעת הכשרתם נבקש מכל אחד להגדיר מהם אתגרי הידע עימם הם מתמודדים:

סודיות, ידע ככוח, המצאת הגלגל, חוסר אחידות,טעויות חוזרות

לאחר שהגדירו את האתגרים נבקשם להגדיר כיצד אזורי התוכן שבאחריותם ייסיעו בהתמודדות עם האתגרים.

הרציונאל: התמודדות המומחים עם שאלות אלו, עוזרות להם להיות מכוונים למטרות העסקיות שלהם, אך חזק מכך, כאשר הם בעצמם מגידרים את התועלת זה משריש בקרבם שהפתרון אכן ייסיע להם, ושיש בו תועלת. מדהים לראות כיצד בכל פעם שהפעלתי מנגנון זה, השגתי רתימה ומחויבות אפילו של המתנגדים הגדולים,לפתע הם עוברים לצד השני, לצד המרוויח והמחויב.

קרוב למועד השקת האתר נקיים מפגש " Kick Off" שמטרותיו:

o       העלאת המוטיבציה בקרב ה"עוסקים במלאכה" ע"י נאום פתיחה של מנהל בכיר, חלוקת שי צנוע  הצגת התוצר באופן שיצור גאווה

o       "הידוק חגורות" לפני ההשקה במסגרתו חזרה על תהליכי עבודה שהגדרנו (הפסקת הפצת מידע בערוצים מסורתיים, רענון התכנים, מענה למשובים וכו')

בדר"כ  אנו חוטאים ונותנים למנהל האתר להציגו, אך כך אנו מפספים הזדמנות פז ליצירת מחויבות בקרב השותפים. לכן במקום זאת נבקש מכל אחד מבעלי התפקידים להציג בעצמו את העשייה (מגבילים ל -X דקות ובכך יוצרים הבנה שהזמנות לקבל "במה" היא משהו שכדאי לחבק בשתי ידיים )

במהלך הצגת תחומי התוכן נבקש מכל אחד להתייחס ל: דרך אפיון הצורך, לתועלות העסקיות (מפיצים להם את תיעוד התועלות שהגדירו בשלב ההכרשה) , הצגת התוצר.

 

ואם בתועלות עסקינן, אסכם בכך שמקווה כי הטיפ יביא לכולכם תועלת רבה בעשייה הברוכה.

נכתב ע"י קרן טרוסטלר ROM Knowledgware

המילה Dashboard הפכה למונח השגור בפי כל מי שעוסק בהצגת מידע, אבל האם אנו באמת יודעים על מה מדובר?

למונח קיימים לפחות שני פירושים המתקשרים לעולם המחשוב- הראשון מתייחס לעיצוב החזותי ולממשק דרכו משתמשים חווים את פתרון ניהול הידע הנבחר (להזכירכם, ממשק הפורטל הראשון של ה- Sharepoint נקרא לפני שש שנים Dashboard ורק מאוחר יותר נולדו ה-Tahoma וה-Sharepoint). הפירוש השני נוגע לחיווי גראפי המציג נתונים ארגוניים מעובדים ועדכניים. אם כן, כשאומרים Dashboard בהקשר של ניהול ידע, למה מתכוונים?

לרוב הכוונה היא למחוון המציג באופן ויזואלי ומתוחכם מידע ארגוני חיוני במבט חטוף, עם יכולת לבחון בצורה מעמיקה יותר את הנתונים. ה- Dashboard מנגיש מידע עדכני אשר מעניין את העובדים והמנהלים. שנים רבות היוו פתרונות אלו חלק מחבילות ה-Business Intelligence) BI) אך רק עם הפיכתו של הפורטל לכלי פופולארי, קיבל הנושא תנופה וכיום הנו כלי מרכזי המאפשר ניהול אפקטיבי על פי חיווי לאירועים חריגים.

לדוגמא, מחוון עשוי לאפשר למשתמשים לצפות בהתקדמות פרויקט מרכזי על בסיס יומי, הצגה השומרת את כלל עובדי החברה "בתמונה" וממוקדים ביעדים. בצורה זו כולם מיודעים על מצב הפרויקט, השקיפות גדלה ועימה שביעות הרצון.

מעבר להיותם של המחוונים ויזואליים וצבעוניים, יש למחוונים שתי יכולות מרכזיות אשר הופכות אותם לאטרקטיביים בעיני משתמשים- התמקדות והתאמה:

-          התמקדות (Drill-Down) אפשרות להצגת מידע מורחב לגבי הנתונים שעומדים בבסיס המחוון. ניתן לחשוף את תוצאות הנוסחא, אופן החישוב ועוד, כל זה תלוי במידת הפירוט שמנהל המערכת מעוניין לחשוף למשתמשים ובערך המוסף של המידע.

-          התאמה (פרסונליזציה)-  מאפשרת לכל משתמש להציג את המידע שמעניין אותו באופן שמקל על עובדי החברה לאמץ את מערכת המידע כמתאימה לצרכיהם.

כאמור, מאפיינים אלו מעלים את האטרקטיביות של המערכת בעיני המשתמשים, כיוון שהם רואים אותה ככלי מסייע לעבודתם.

 

יתרונות הצגת נתונים באמצעות Dashboards:

- יכולת מיקוד מהירה ופשוטה בנושאים הדורשים טיפול, תוך הפרדתם מכל שאר המידע הארגוני והבלטתם באמצעות החיווי.

- יכולות הצגת מידע מעובד ממערכות שונות, באופן שמספק ערך מוסף על המידע במערכות המקור. מאפשר אינטגרציה של נתונים ומרכז את כל המידע במקום אחד (הדבר נובע מכך שהחיוויים קשורים למחסני נתונים אינטגרטיביים).

- גרפיקה מושכת המעודדת את המשתמשים לבחון ביתר תשומת לב את המידע המוצג.

- נתונים דינאמיים המתעדכנים אוטומטית, ללא צורך בעדכון ידני.

 

למרות היתרונות שצוינו, חשוב לזכור שהיכולות הויזואליות והגראפיות וכן הצלחת ההטמעה של המערכת לאורך זמן תלויים בנכונות הנתונים, איכותם וגמישות העדכון שלהם. כמו כן, כדי להבטיח ידידותיות מרבית ופשטות בשימוש, חשוב שפענוח התצוגה יהיה מובן ואינטואיטיבי. רצוי להיזהר מעודף חיוויים כדי לא להעמיס על המשתמש בבחינת, תפסת מרובה, לא תפסת.

כשם שפתרון ניהול ידע טוב מותאם לצרכי הארגון, כך גם מחוון יעיל. עליו לשקף את פעילויות הליבה של הארגון באופן שיציג ערך מוסף על הקיים היום, עליו להיות מובן ממבט חטוף ולספק מידע מעמיק יותר לפי הצורך. אופן ההצגה תלוי בסוג המידע המוצג, הצורך הארגוני וכמובן היצירתיות של הנוגעים בדבר. במטרה להתאים את התצוגה למידע המוצג יש להכיר את האפשרויות הקיימות. להלן מספר דרכי הצגה נפוצות:

- רמזור- ממש כמו בכביש, אדום מצביע על מצב בעייתי, צהוב על מצב ניטראלי וירוק מעיד על מצב טוב מאד

- פרצופים- פרצוף עצוב מציג אי עמידה בקריטריונים ושמח מעיד על מצב משביע רצון

- לוח שעונים- כשם שלוח שעונים ברכב מציג ביצועים, כך גם לוח השעונים הארגוני.

 

מאחורי כל תצוגה יש להגדיר נוסחא לחישוב ואת האופן בו תוצאות הנוסחא משפיעות על התצוגה. לדוגמא, במידה ומציגים יישום החלטות לאורך תקופה ניתן לחשב את אחוז ההחלטות שטרם יושמו ולחלקן בכלל ההחלטות לתקופה. במקביל יש להגדיר כיצד התוצאה (ביצוע ההחלטות) מעידה על המחוון- לדוגמא, 0-40% מהמטלות טרם נסגרו משמעותה רמזור ירוק, 41-80% מהמטלות טרם נסגרו משמעותה רמזור צהוב ומעל 81% שלא נסגרו תציג רמזור אדום (או פרצוף זועף, או כל תצוגה מתאימה אחרת).   

      

 

נסכם ונאמר שבשנתיים האחרונות, בשקט ומבלי למשוך תשומת לב רבה, ארגונים רבים אימצו הצגת ביצועים ארגוניים באמצעות מחוונים. לוחות שעונים אלו מאפשרים לרוב המשתמשים לאתר ולנתח מידע לו הם נזקקים במסגרת העבודה השוטפת. מטרת הצגת נתונים בצורה זו היא הנגשת מידע עסקי בצורה מהירה, אינטואיטיבית ופשוטה. אנו ממליצים על השימוש במחוונים אלו כדי לספק ערך מוסף למשתמשים תוך הצגה ויזואלית מושכת, אולם חוזרים ומדגישים שכדי להשיג את התוצאה הרצויה על ההצגה להיות ברורה ולהתבסס על נתונים אמינים ומדויקים.

נכתב ע"י עמית סטריקובסקי, ROM Knowledgeware

כמעט כל פיתרון שאנו מקימים במסגרת תחום ניהול הידע דורש מאיתנו הקצאת משאבים.
על פי רוב, מדובר בעיקר במשאבים של זמן וכסף, הייעודיים לשלב ההקמה.
אחד הדברים שאנו נוטים לייחס לו חשיבות פחותה הוא ניהול הפיתרון לאחר שלב ההקמה. הנ"ל אמור במיוחד לגבי הקמה של פורטלים, כאשר ברור לכולם כי גם אם מדובר במוצר וירטואלי, הרי שבפועל הפורטל הוא גוף חי וקיים, ודורש ניהול ותחזוקה.
לצורך כך, חשוב במיוחד להקדיש זמן ומחשבה למינוי מנהל פורטל, מי שיהיה ראוי ומוכשר לתפקידו, אך מעל לכל – חפץ בו ומחובר אליו. חשוב להבין, כי מנהל הפורטל הוא הכוח המניע המרכזי שלו. רמת מעורבותו בפורטל, התלהבותו, מחויבותו ויכולתו להניע אחרים בארגון, יקבעו את רמת עדכניות הפורטל את איכותו ואת תרומתו לארגון.

בסקירה זו נציג את הגדרת תפקידו של מנהל הפורטל, תפיסת התפקיד, המיומנויות אליהן נדרש מנהל הפורטל ומרכיבי התפקיד בהיבטי תוכן, טכנולוגיה, תהליך ותרבות.

כבר בראשית הדברים חשוב לציין, כי ההמלצות המובאות כאן אינן בגדר רשימה סגורה, וגם אם בחלקן מציבות רף גבוה, הרי שהן מבוססות על ניסיוננו רב השנים במיטב הארגונים בישראל.

הגדרת תפקיד מנהל הפורטל:

תמצית ההגדרה
משמש כ"אב" הפורטל ובעל משקל רב לקביעת סיכויי ההצלחה.
דמות ניהולית מקצועית האחראית לתפקוד השוטף, עמידה ביעדים, הצעדת הפורטל קדימה, ולהפיכתו לגוף חי ותוסס. הוא המפעיל את מומחי התוכן / ההנהלה / משתמשים לאיכות והיקף פעילות כמצופה מהם, ובנוסף, אחראי לביצוע פעולות מרכזיות כגון פרסום תכנים וחידושים ומעקב על רמת השימוש.

 

תפיסת התפקיד
לביצוע התפקיד נדרשת דמות ייחודית, היכולה למלא גם את רוח התפקיד ("משוגע לדבר").

על מנהל הפורטל להיות בעל התכונות הבאות:

o    מודעות: ההכרה וההבנה שהפורטל משול לייצור חי ונושם, אם לא יטופח, יתנוון וימות.

o    ערנות: חידוד חושים ועמידה על המשמר.

o    יוזמה: ביצוע צעדים פעילים לאיתור פערי ידע, תקלות ונושאים דורשי התייחסות.

o    אסרטיביות: יכולת ניהול אינטראקציות עם בעלי תפקידים ודרגות שונות והנעתם לפעולה.

 

השותפים
מנהל הפורטל הוא האחראי העיקרי לפעילות בפורטל אך הוא אינו היחיד:
ישנם מספר בעלי תפקידים נוספים השותפים לניהול חייו של הפורטל וה
עבודה השוטפת בו. מנהל הפורטל אמון על תיאום וקישור בין בעלי התפקידים וציפיותיהם זה מזה, ממנהליהם ומהמשתמשים. להלן בעלי התפקידים העיקריים השותפים לעבודת הפורטל:

o     מנהל מקצועי: מנהל העל של הפורטל המכוון אותו לפי האסטרטגיה הארגונית. הסמכות הגבוהה ביותר לקביעת מהותו ומטרתו של הפורטל.

o     מומחה/אחראי תוכן: אמון על התוכן באזור שנקבע לו, אחראי להזנתו, בקרת איכותו וחיבורו לצרכי הידע בשטח. הוא מייצג את המשתמשים, עונה על שאלות ומשובים , אחראי לעדכניות המידע. בד"כ ישנם מספר מומחי תוכן.

o     מנהלים של מומחי תוכן ומשתמשים: המנהלים של המשתמשים. אחראים בדרך עקיפה לזמינות המשתמשים לפעול בפורטל.

o     אחראי טכנולוגי: גופי פיתוח. אחראים לפלטפורמה הטכנולוגית עליה מבוסס הפורטל לשמישותה.

 

 

מיומנות והכשרה הנדרשים לביצוע תפקיד מנהל הפורטל

ניהול הפורטל, ככל תפקיד ניהולי אחר בארגון, דורש מגוון מיומנויות, על מנת לייצר התמחות שתאפשר יישום וניצול אופטימאלי של הכלי ומטרותיו הארגוניות.
לצורך כך, הרי שישנם מספר תחומי ידע שחשוב שמנהל הפורטל יכיר ויתנסה בהם:

§         מבוא ועקרונות מרכזיים בניהול ידע.

§         הכרת כלי ניהול ידע: פורטל/ קהילה/ אתר, ארגון תכנים, כתיבה תמציתית ואפקטיבית, תבניות ידע.

§         ניהול פרויקט ניהול ידע: מיפוי צרכים ותעדופם, התאמת פתרונות, מדידת ROI.

 

ואולם, אין די בניסיון המקצועי בלבד, שכן מדובר בתפקיד ניהולי, המצריך היכרות עם הארגון, בצד ניסיון ניהולי שיסייע למנהל הפורטל להתמודד עם האתגרים הארגוניים והניהוליים שיקרו בדרכו. על כן, חשוב כי מנהל הפורטל יהיה בעל ניסיון ניהולי הכולל:

§         ניסיון בהנהלה בכירה, בהובלת תחום או ניהול פרוייקטים מורכבים.

§         יכולת ניהול אנשים ומשאבים (מומחי תוכן).

§         ראיה מערכתית אנליטית ואינטגרטיבית.

§         יחסי אנוש- יכולת הקשבה ומתן ייעוץ.

§         יכולת ניהול עצמי, אחרים ומשאבים.

§         יכולת Multi Tasking.

§         אסרטיביות ויכולת עבודה בתנאי לחץ.

§         גישה שירותית -קשוב לצרכי הלקוח.

 

ברמת כישוריו האישיים, חשוב לוודא כי בין כישורי מנהל הפורטל יימנו:

§         חיבור ליעדים ולאסטרטגיה של הארגון.

§         הכרת התרבות הארגונית ונהלי העבודה.

§         יכולת התמודדות עם השינוי.

§         אוריינטציה לעבודה עם מחשב.

§         יכולת הפרדה בין עיקר לטפל.

מרכיבי תפקידו של מנהל הפורטל

ניהול ידע, כפי שצוין כאן לא אחת, שומה עליו שיתייחס ל-4 היבטים של החיים הארגוניים: תוכן, טכנולוגיה, תהליך ותרבות. בחלק זה, נפרט מהו מקומו של מנהל הפורטל ומה חלקו בכל אחד מן ההיבטים הללו.

 

תוכן:
באחריות מנהל הפורטל לוודא כי בכל עת, התכנים הקיימים בפורטל וחשובים לצפיית המשתמשים הם תקינים, עדכניים, מדויקים ומשקפים את המציאות בארגון.
בין היתר, פעילות זו כוללת:

§     שמירה על קשר עם מומחי התוכן ובקרה על הוספת/ עדכון/ הסרת תכנים בזמן אמת על ידם.

§     איתור תכנים נוספים שיש/ניתן  להוסיפם לפורטל.

§     פיקוח על תקינות התכנים בהיבטי ויזואליות, רלוונטיות תוכנית והגהה.

§     תחזוקת עץ התכנים ווידוא שמבנהו והלוגיקה בו אינם מאבדים כיוון ושליטה.
במקביל, עליו לוודא כי כל תוכן חדש המעודכן בפורטל יעודכן במיקום המתאים ביותר תוך התחשבות במבנה הקיים ובעקרונות ניהול הידע.

§     עדכון דף הבית כך שיהיה מעודכן ופרזנטטיבי בכל עת ויחצין את הנושאים העיקריים הנכונים לנקודת הזמן הספציפית בהתאם לאסטרטגיה הארגונית ולסדר היום הארגוני.

§     איתור יזום של תכנים נוספים וחדשים לצורך עיבוד, שיפור ויזואלי, תוכני ומיקום בעץ התכנים.

§     ווידוא מענה למשובים המועברים במסגרת הפורטל.

 

תהליכי עבודה:

באחריות מנהל הפורטל ווידוא התאמת הפורטל לתהליכי העבודה ו/או התאמת התהליכים אליו.
בין היתר, הפעילות כוללת:

§         מיסוד פורמאלי של הארגון לשימוש/עדכון בפורטל. כולל: היקף ומיפוי המקומות והתהליכים בהם יעשה שימוש בפורטל.

§         זיהוי פעילויות ועוגנים בתהליכי העבודה אותם ניתן לשלב בפורטל כדי למסד ולהגדיל את מעורבותו בפעילות הארגונית.

§         גיבוי תהליכי העברת המידע והידע המבוצעים בארגון באמצעות הפורטל.

§         מעקב קבוע ורציף אחר רמות שימוש בפורטל באמצעות דוחות ובאמצעותם לאתר ולפתור בעיות.

§         ניהול הרשאות צפייה ועדכון לפורטל כך שכל בעל תפקיד יוגדר בהרשאות צפייה ועדכון מידע המתאימים לו.

§         חשיבה מתמדת על מגמות פיתוח ועדכון לביצוע שיפורים כגון; איתור צרכים חדשים, שינויי עיצוב, שינויים בעץ התכנים, שינויים טכנולוגים ומתודיים, הוספת/עדכון/ביטול דו"חות ועוד.

§         תמיכה במומחי התוכן ואחריות להמשך הכשרתם מעבר להכשרה הראשונית באמצעות:

-         מפגשים קבועים הכוללים: הדרכות העצמה והכשרה למתן כלים עבודה, איתור צרכים וליבון בעיות, סיעורי מוחות לתוכניות עתידיות וגיבוש חברתי ויצירת תחושה של קב'.

-         קיום תוכנית הכשרה להדרכת מומחי תוכן ובעלי תפקידים חדשים הנכנסים באמצע חיי הפורטל (ולא היו שותפים לבנייתו). עליה לכלול הכשרה, חניכה והגברת מוטיבציה.

-         מעקב רציף אחר איכות ביצוע תפקידם ושילוב בהערכת התפקוד שלהם גם הערכה על ביצוע תפקיד זה.

הגדרה פורמאלית למומחי/אחראי ומנהליהם, של היקף פעילות וציפיות כך שלא תהיה התנגשות בין תפקיד זה לתפקידם המקורי. 

 

תרבות

הובלת נורמות רשמיות ולא רשמיות בארגון לכוון שימוש בפורטל, בנוסף לתהליכי העבודה.
על הפעילות לכלול:

§         אבחון המאפיינים התרבותיים העיקריים המעכבים/ מעודדים שימוש בפורטל.

§         ביצוע פעילויות ישירות להגברת מוטיבציה:

-      הרצאות/סדנאות יתרונות הפורטל והקניית הרגלי שימוש בו.

-      שילוב מדיות שונות להחדרת הפורטל- מסר כתוב, הרצאות, שיחות, דיונים

-      הבהרת ציפיות ההנהלה לשימוש בפורטל.

-      שילוב שיקולי ניהול ידע (תרומה,שיתוף, יצירה) בשיקולי הערכת וקידום בעלי תפקידים.

-      מתן תגמולים "רכים" למשתמשים בפורטל: "מילה טובה", מוניטין, הערכה והכרה.

-      ביצוע פעילויות מתוקשרות להעלאת המודעות לפורטל כגון הפעלת "קו החם" או תחרויות.

§         ביצוע פעילויות עקיפות:

-      ציון הפורטל בכל הזדמנות (ישיבות, סדנאות, הדרכות, שיחות וכו').

-      פרסום סיפורי הצלחה הקשורים בפורטל ועמם יתרונותיו מהמצב הקודם.

-      שיתוף עובדים במטרות הפורטל כדי לחזק הזדהות עמו.

-      עידוד שימוש במשובים, מתן פידבק והמלצות לשיפור.

-      הבניית תפיסת קשר בין שימוש בפורטל והצלחת הארגון והיחיד.

§         מתן דוגמא אישית:

-      שימוש רציף ונראה לעין ע"י אחרים בפורטל ככלי בלעדי להעברת מידע.

-      ציפייה גלויה מעובדים להתעדכן במידע באמצעות הפורטל.

-      התעניינות יומיומית בהיקף השימוש בפורטל בשיחות מסדרון/ טלפון.

-      הובלה אישית של פעילות זו או אחרת בפורטל.

§         עידוד פעילות מומחי תוכן:
גרימת תחושה שעשייתם תורמת ורצויה, קיום פגישות גיבוש והעשרה, קיום פגישות עם המנהלים האישיים של  מומחי התוכן כדי לוודא התאמת ציפיות בין התפקיד השגרתי ותפקיד זה, מתן פידבק חיובי ותגמול למומחי תוכן פעילים, התרעה על מומחי התוכן שאינם פעילים.

§         ביצוע פעולות שיווק:
הן בעת עליית הפורטל לאוויר והן במהלך חייו , מנהל הפורטל  ישווק אותו בקרב המשתמשים ומומחי התוכן.

§         אחריות ניהולית לשיווק ולהטמעת השימוש בפורטל.

טכנולוגיה

הקפדה על העקרונות הבאים בתחזוקה הטכנולוגית של הפורטל:

§         על הפורטל להיות נוח ולאפשר יישום ממשק משתמש ידידותי, להיות נוח לקישור/פיתוח/הוספת יישומים, בעל יכולות עדכון On Line ויכולת ביצוע אינטגרציה עם מערכות אחרות בארגון.

§         מענה מהיר בפתירת תקלות המתגלות.

בנוסף, מנהל הפורטל אחראי על שמירה על קשר עם אגף IT  למעקב וטיפול בבעיות טכניות, זיהוי והגדרת צרכים טכנולוגיים, עזרה באפיון ופיתוח תשתיות טכנולוגיות ומעקב ודיווח על תקלות מערכתיות.

 

לסיכום, הרי שראינו כאן כי תפקיד מנהל הפורטל הנו תפקיד חשוב ומשמעותי, הכולל תחומי אחריות רבים, המחוברים לליבת העשייה הארגונית. כמו בכל מהלך של שינוי ארגוני, גם כאן, מילת המפתח היא ניהול, כאשר המחויבות היא תנאי הכרחי, אך לא מספיק, ולכן יש להקפיד על מינוי האדם המתאים ביותר.

עם זאת, ברור לנו כי הקריטריונים והפירוט הרב שהצגנו כאן מציבים רף גבוה במיוחד לתפקיד מנהל פורטל, מעין "סופרמן" ארגוני, שיהיה לנו קשה במיוחד למצוא.

המציאות והמצאי הארגוני הם שיכתיבו בסופו של דבר את הבחירה הארגונית, כאשר מבין האידיאל הארגוני שתואר כאן, הרי שהתכונות החשובות ביותר בבחירת מנהל פורטל הן לוודא כי מדובר באדם שהוא מנהל בארגון, בעל ראיה מערכתית אנליטית ואינטגרטיבית, בעל יחסי אנוש טובים וגישה שירותית, כאשר בנוסף חשוב שיוכל לבצע multi tasking.

ברור, כי ללא יד מכוונת, בעלת ראייה ארגונית רחבה מחד ומכלול של כישורים אישיים וארגוניים יתקשה הפורטל להשיג את מטרותיו הארגוניות והעסקיות, ולכן סוגית מינוי מנהל הפורטל היא חשובה במיוחד, ואחת מנקודות המפתח הקריטיות להצלחתו. 

נכתב ע"י מקס טרופ maxtropp@012.net.il

במהלך 1999 פנה אלי מנהל הרכש של חברת הוצאה לאור גדולה בהולנד והציג בפניי את העניין הבא:

במשך 25 שנה מסעדת העובדים שבבניין שמספקת שירותי הסעדה לכ-1000 איש  נוהלה על ידי עובד החברה שעמד לפרוש לגמלאות ונפלה ההחלטה להוציא פעילות זו למיקור חוץ.

ההחלטה הייתה יותר קלה מביצועה מכיוון שכל הידע שהיה באמתחתו של מנהל הרכש לגבי התהליך הסתכם בחוויות של מקבלי השרות ורשימה של דרישות הנהלה לגבי הספק העתידי.

מה שחסר היה:

1. ידע על ציפיות מקצועיות משרותי הסעדה.

2.  ידע על דרישות החוק משרותי הסעדה

3ידע על ההבדל בין החברות השונות שפועולות בשוק ההסעדה ההולנדי.

 

קיבלתי על עצמי את ניהול הפרויקט וכתבתי מכתב לשמונה חברות ההסעדה הגדולות והידועות שכלל בתוכו בין היתר את הטקסט הבא:

"אני מקס טרופ, יועץ אסטרטגי, וקיבלתי על עצמי לעזור ללקוח שלי לבחור את אחד מכם כספק שרותי הסעדה למסעדת העובדים בה אוכלים מדי יום 1000 איש.

הבעיה שרציתי לשתף בה אתכם היא שאני מתמחה בקבלת החלטות והגדרת מטרות על בסיס חשיבה מונחית ג'ודו אך אין לי שמץ של מושג לגבי הקריטריונים שאמורים להוות בסיס להחלטה איזה ספק שרותי הסעדה עלינו לבחור.

מכיוון שהידע בשטח זה נמצא כולו אצלכם אבקש לשלוח לי רשימה שכוללת 17 נקודות שלדעתכם צריכות להוות את בסיס הידע להחלטה שלנו."

במכתב ציינתי גם את שמות שאר החברות אליהם נשלח המכתב.

שלוש חברות לא ענו לי, שתיים שלחו לי את חומר ההסברה הסטנדרטי שלהם ללא התייחסות ספציפית למכתב שלי, שתיים שלחו לי רשימה שכוללת 17 נקודות חשובות לדעתן + ספר עם מידע וחברה אחת שלחה לי את מבוקשי עם מכתב בו התייחסו אליי ואמרו שישמחו לפרט את צורת עבודתם.

המידע שקיבלתי מפעולת שליחת המכתב שלי איפשר לי ליצור לעצמי את הידע הבא:

1.כולם התייחסו! גם שלושת החברות שלא שלחו לי תשובה מבטאים בכך התייחסות גם אם זו לא ההתייחסות שרצינו לקבל, משמע אנחנו עם 1000 עובדים כנראה קטנים מדי עבורם.

2. ידע מקצועי נרחב לגבי נקודות עליהן צריך לקוח פוטנציאלי לתת דעתו לפני החלטה.

3.חוזקות-חולשות: היו נקודות שצויינו על ידי ספקים מסוימים כחשובות ביותר בתהליך כאשר ספקים אחרים כלל לא הזכירו אותם, זה שימש לנו כבסיס למיפוי נקודות חזקות וחלשות אצל הספקים השונים.

על סמך הידע שייצרנו יכולנו לעשות מיפוי צרכים מדוייק ומאוזן.

 

 

בנינו RFP מפורט כאשר גם שם השתמשנו בידע שבנינו על סמך המידע  מהספקים הפוטנציאלים.

 

 

כאשר אלה עזרו לנו לקבוע את משקלות הקריטריונים השונים והתוצאה הייתה חוזה עם איזון בין צרכי החברה, העובדים והספק

 

 

סיכום

במושגי ג'ודו, (תנועה, איזון, מינוף) לקחנו תהליך והכנסנו בו תנועה כי ידענו

שהמצב המקובע בו לנו אין ידע על הקריטריונים לא יאפשר לנו להשיג את מטרות התהליך. שיתוף הספקים לאורך התהליך נתן לנו בסופו של דבר הסכם מאד מאוזן והחוזה מהווה עד עצם היום הזה בסיס לשיתוף פעולה בין הצדדים גם אחרי 8 שנים של שיתוף פעולה וזה המינוף שחיפשנו.

 

מקס טרופ, ג'ודוקא, יועץ, תלמיד תמידי
מאמר מהעולם: ניהול ידע ברואנדה

רואנדה, שנקשרה בשנים האחרונות בעיקר בכל מה שנוגע לאלימות ומאבקים אתניים, מהווה כיום אחת מהמדינות המובילות באפריקה בהיבט הטכנולוגי, ונחשבת כמי שמובילה את היבשת למאה ה-21, כשיש מי שרואים בה את "עמק הסיליקון" של מזרח-מרכז אפריקה.

המאמר מדגיש כיצד השקעה נבונה בתשתיות בצד תכנון אסטרטגיה כללית ויישומה בעזרת מחויבות גדולה של המובילים יכולה להוביל להצלחה גדולה, גם במקומות בהם היא נראית כנגד כל הסיכויים.

קריאה מהנה.

אתר CRMToday מתמקד בפונקציות העסקיות הקשורות בניהול קשרי לקוחות, אחת מפונקציות אלה היא ניהול ידע. האתר מקצה לנושא ניהול הידע ספרייה בה ניתן למצוא מאגר מאמרים העוסקים בניהול קשרי לקוחות מנקודת המבט של ניהול ידע.

מומלץ מאוד!

נכתב ע"י ענת קצנלנבוגן וחן חג'ג' ROM Knowledgeware, ענת ביילסקי

הטיפים המוצגים לעיל הנם טיפים המבוססים על ניסיוננו בעבודה עם מערכת ה-Share Point.

כוחם יפה וניתן ליישמם עם שינויים קלים גם בטכנולוגיות נוספות.

אין בטיפים אלו עדות להעדפת טכנולוגיה זו או אחרת.

בSharePoint  קיים מודול המאפשר צפייה בסטטיסטיקות על פי הפילוחים הבאים:

¨       מספר כניסות לדף,

¨       מספר כניסות שם משתמש ספציפי,

¨       פילוחי כניסות מערכת הפעלה או סוג דפדפן.

אחד מהחסרונות בשימוש בסטטיסטיקות בSharePoint   הוא שלא קיימת  אפשרות לחיתוכים וחישובים התוצאות שהתקבלו. ניתן להתגבר על חיסרון זה על ידי ייצוא הנתונים לקובץ- Excel.

כיצד לבצע את יצוא הנתונים?

 

אפשרות I:

כאשר הסטטיסטיקות מוצגות לפי מספר כניסות לדף - ניתן להקליק עם המקש הימני של העכבר על דף התוצאות ולבחור בייצוא ל Excel.

 

אפשרות II:

כאשר הסטטיסטיקות מוצגות לפי שם משתמש, או תצוגות אחרות. ניתן לבצע את הפעולות הבאות:

1.נבחר בתצוגה "לפי משתמש",

2.נשמור את הדף כדף html (על ידי לחיצה בתפריט הדפדפן file-save as ובחירה בפורמט htm)

3. ניכנס לדף html ששמרנו, ובו נקליק על הנתונים עם המקש הימני של העכבר ונבחר "יצא ל  Excel ".

יש לשים לב ,כי העכבר נמצא באזור של הנתונים ולא באזור אחר של הדף, אחרת הייצוא ישתבש.

 

 

בלוג: KNOWLEDGE 2.0

EVERYTHING 2.0 הוא אתר העוסק בטכנולוגיית WEB 2.0. הבלוג מחבר בין המושגים "knowledge sharing" ו - "knowledge management" ויוצר את המושג KNOWLEDGE 2.0. בבלוג ישנה רשימת קישורים המממשים את החיבור בין המושגים והמאפשרים לשתף בידע במגוון תחומים, על בסיס טכנולוגיית WEB 2.0.

מעולה!

ציטוט: הארה וחוכמה

"Knowing others is wisdom, knowing yourself is Enlightenment" (אנונימי).

ירחון 2KNOW עוקב אחר אירועי ניהול הידע המובילים בארץ ובעולם:

  • לקורסים וכנסים העדכניים ביותר של חברת ROM  לחצו כאן
     
  • לקורסים וכנסים העדכניים ביותר בארץ ובעולם לחצו כאן
המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135