המדע
כיצד משפיע השינוי בתפיסת הידע על המדע? האם יש בכלל סיבה שישפיע?
לכאורה- לא, אך למעשה, דווקא כן.
המדע נסמך על עובדות ובוחן אותן כדי להגיע למסקנות ולפתח ידע חדש.
השפעות תפיסת הידע החדש על המדע רבות:
1. הרשת ענקית וכוללת המון ידע. אנחנו מאחסנים הרבה יותר, יכולים לחשב הרבה יותר ויכולים
לשתף הרבה יותר.המשמעות: המדע נהיה יותר איתן (robust) בזכות הידע הרב הנתמך,
בזכות יכולת החישוביות הגבוהה, ובזכות הנתונים הרבים עליהם ניתן לבסס את החישובים.
הרשת יכולה להכיל יותר עובדות, מידע וידע משיכול להכיל או להבין מוחו של האדם, והמחשבים
מסייעים ביצירת מודלים על סמך ידע רב זה.
2. הרשת שטוחה. היא מטשטשת את הגבולות בין המומחים לבין החובבנים. היא מאפשרת לאלו
להכיר את תוצריהם של אלו ולהיפך. היא מאפשרת על כן, פעפוע של רעיונות בין העולמות,
עם קשרים לא מוגדרים ולא סדורים, המשפיעים לטובה על הרשת הפתוחה, אולם גם על עולם
המדע. ההשפעה הינה גם בתרומה של מידע וידע (דיווח על תצפיות ציפורים, כוכים וכו),
אך גם ברמת הרעיונות. הנ"ל לא טריוויאלי, שכן עולם המדע עצמו גדל וכל אחד מהמומחים
התמקצע, כך שהסיכוי שיקשיב למומחה מתת מקצוע אחר קטן, לחובבן, על אחת כמה וכמה,
ובכל זאת יש פעפוע של רעיונות והשפעה מיטיבה.
3. רשת המדע נפתחת ונהיית ציבורית.נכון שחלק מהירחונים עדיין חסומים וסגורים, אך יש גם
ירחונים הפתוחים באינטרנט לכל דורש; ירחונים סגורים מאפשרים פרסום ופתיחה לציבור של
ידע ומידע ישנים [ואוסיף- אפשרות רכישה בתשלום של מאמרים בודדים- מה שמגדיל את
התפוצה שכן לא כל אחד מנוי על כתבי העת כמכלול מ.ל.]..
4. המסננים נפתחים. לפחות לגבי כתבי העת הפתוחים, המאפשרים להרבה יותר לפרסם,
ומוודאים כי הכתיבה היא אקדמית, אך לאו דווקא מפרסמים רק את החידושים הגדולים.
בדרך זו, מתפרסמים יותר ויותר רעיונות מדעיים ברמות שונות.
5. המדע מתחיל לכלול אי הסכמות. אם בעבר, תפיסת הפירמידה והסינון הרב אפשרו
"אמת יחידה", הרי שכעת מתגלעות אי הסכמות, והמדע לומד לחיות איתם. ישנן אי הסכמות
בין מדענים (הנפתרים כקבוצות שונות, או במקרים מתקדמים במיוחד, בקישורים בין תכני
הקבוצות השונות, בדרך שתאפשר מחקר נוסף הכורך את אלו ואלו גם יחד). ישנן גם אי
הסכמות עם הציבור שמחוץ לכותלי המדע. לכאורה, ניתן להתעלם מאי הסכמות אלו, אך היות
והגבולות מטשטשים בהדרגה, חומות אלו כבר אינן כה בצורות, וגם אליהן יש
להתייחס/ להכיל/ ואולי אף לקשר.
6. קישורים. המדע מאפשר ביסוס הרבה יותר משמעותי. מחקרים תמיד הכילו קישורים
למקורות, אולם היכולות להתנייד לתוכן הייתה מוגבלת, וההתייחסות אליהן, על כן,
הייתה מוגבלת. עולם הקישורים הדיגיטלי מאפשר העמקת הרשת, העמקת המחקר
בעת הקריאה, והעמקת המשך פיתוח הידע הנסמך על כך.
Weinberger מצודד בהקדמת פרסום ידע מחקרי אך מתייחס לבעייתיות הכרוכה בכך.
ככל שנקדים לפרסם, נפרסם יותר, ואז מדענים יוכלו לדעת גם מה לא הצליח, ולהימנע מניסויים
כושלים מיותרים. מאידך, ניתן יהיה להשתמש בתוצרי ביניים ולהתקדם, ואז תצוף שאלה לגבי
זכויות הישגים, שכן רישומן, כפי שמבוצע היום, לטובת אלו שהראו את התוצאות, מעוות את המציאות
ואת הצדק.[יש לציין שיש נקודה חשובה אחת שהטרידה אותי, ואליה הכותב פחות התייחס.
אם עובדות אינן יותר עובדות, ולכן עובדה ולכל רעיון נמצא עובדה ורעיון הפוכים,
מה משמעותו של המחקר? לכל טענה שנרצה להוכיח, פשוט נבחר מחקרים אחרים מתאימים,
שמסייעים לפתח את טענת המחקר, ואילו מהאחרים נתעלם. כיום יש מספיק ידע ומידע, גם בכלל,
אך גם מחקרי, כדי שהנ"ל יתאפשר. האם יש משמעות למחקר? כיצד צריכה להשתנות הכתיבה
המדעית כתוצאה מכך?
על סוגיה מהותית זו לא מצאתי תשובה בספר. מ.ל.]
חזרה