מתוך- http://www.capgemini.com/technology-blog/2012/07/journey-business-intelligence-30-bi-30/
ניתן לומר כי עם התפתחות תחום ה BI הנתונים הפכו להיות זמינים הרבה יותר (מניתוחים של נתוני עבר אל נתוני זמן אמת ) ונגישים בצורה טובה יותר כאשר מרכז הכוח עובר מה IT אל המשתמשים העסקיים.
בתחילה, הגישה אל הנתונים ויצירת הדוחות ה BI היhתה פתוחה לכלל המשתמשים אך הדבר יצר בעייתיות של יצירת דוחות לא נכונים, פירוש לא נכון של הנתונים. כיום, בד"כ יצירת הדוחות מתבצעת על ידי מחלקת ה IT או אנליסטים בעלי הרשאות מתאימות וזאת על מנת להבטיח את אמינות הנתונים ופירושם בצורה נכונה.
כעת , המגמה היא לחזור ולאפשר יותר שימוש בשירותי BI בשימוש עצמי אשר יאפשרו יצירת דוחות באופן עצמאי באמצעות ממשקים ידידותיים הבנויים באוריינטאציה המכוונת למשתמשים העיסקיים.
בינה עסקית 3.0 מציעה מספר יכולות חדשות וייחודיות המתאימות לרוח התקופה הנוכחית ומכילות היבטים חברתיים, ניידות ולוקאליות (( SOLOMO-Social, Local, Mobile. דוגמאות בולטות לכך בתחום ה- BI הינם :בינה עסקית חברתית (Social BI) , בינה עסקית ניידת ( Mobile BI) , וכן את הבינה עסקית בשירות עצמי
(Self Service BI).
בינה עסקית ניידת Mobile BI - מאפשרת לעובדי הארגון להתחבר מהמכשיר הנייד ישירות למידע ארגוני, ולצפות במידע תוך שימוש בכלי בינה עסקית המותקנים על המכשיר הנייד. גישה לנתונים אלו מאפשרת לארגונים להיות תחרותיים יותר ולספק מענה מהיר בזמן אמת.
בינה עסקית חברתית Social BI – כלי הבינה עסקית חברתית מאפשרים למשתמשים העסקיים לשתף KPI ,דוחות וגרפים ומאפשר לקבל חוות דעת עליהם מאנשי הארגון, באופן מיידי.
למידע נוסף על המונח
בינה עסקית בשירות עצמי Self BI - כלי BI בשירות עצמי מאפשרים לכלל משתמשי הקצה, גם כאלו שאינם בעלי ידע ו/או מעמיק בעבודה עם מערכות בעלות אופי טכנולוגי, גישה בלתי אמצעית לנתונים שבעבר היו זמינים אך ורק בתיווך מערכות מידע כגון הפקת דוחות מותאמים לפי דרישה, ניתוח מחקרים ועוד. למידע נוסף על המונח
אם כן, כלי BI 3.0 מאפשרים הגעה מהירה לנתוני זמן האמת ומכל מקום תוך שימוש בכלים הלקוחים מעולם הרשתות החבריות ומאפשרים שיתוף בנתונים ובדחיפה אוטומטית של מידע המותאם למשתמש.
מקורות-
· http://www.capgemini.com/technology-blog/2012/07/journey-business-intelligence-30-bi-30/
· http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%91%D7%99%D7%A0%D7%94_%D7%A2%D7%A1%D7%A7%D7%99%D7%AA_3.0#.D7.91.D7.99.D7.A0.D7.94_.D7.A2.D7.A1.D7.A7.D7.99.D7.AA_.D7.9E.D7.A7.D7.95.D7.9E.D7.99.D7.AA