ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון ספטמבר 2020 - מהדורה מס' 252
גיליון ספטמבר 2020 - מהדורה מס' 252
גיליון:

1. כנס ניהול הידע השנתי יתקיים ב 9/9 . השנה וירטואלי. השנה חינם, אך מחייב הרשמה מראש. לפרטים והרשמה לחצו כאן 


2. קורס ניהול ידע מבית ROM בשיתוף מכון התקנים ייפתח ב 21/10, לפרטים והרשמה לחצו כאן 


3.  כנס האיכות השנתי, מסלול ידע 24-25/11. לפרטים והרשמה לחצו כאן

 

4. שנה טובה ובריאה לכל עמיתי ניהול ידע ולכל בית ישראל :-)

נכתב ע"י מיכל בלומנפלד

המשחק טבוע בנו מילדות ובאנושות עוד מהתקופה הפרה- היסטורית. הוא חלק חשוב בהתפתחות הילד באספקטים חברתיים, קוגניטיביים, מוטוריים ועוד. הדיכוטומיה בין העולם הרציני של המבוגרים, לעולם המשחק של הילדים החלה להתפוגג עם הופעתם של חדרי הבריחה. הם התחילו ביפן, בסין ובהונג קונג בשנת 2007 ומשם התפשטו בכל העולם והפכו להצלחה מסחררת. ההצלחה הוכיחה שגם אנשים מבוגרים ורציניים נהנים מאוד לשחק ושמדובר בצורך אנושי בסיסי, חוצה גילאים ומעמדות. ייתכן שההכרה בכך והלגיטימציה שניתנה למבוגרים לשוב ולשחק יחד בקבוצות שמתאגדות סביב מטרה משותפת, תרמו במידה מסוימת לתחילת הדרך של המשחוק (סביב 2010 ), כאשר הוחל לדבר עליו בהקשרים ארגוניים.

 

בעשור האחרון הפך המשחוק (gamification) לכלי לגיטימי. ארגונים רציניים החלו להשתמש בכלים אלו שהדגש בהם הוא חווייתי ולא רק דידקטי והוסיפו מרכיבים ועקרונות משחק לפעילויות או תוצרים. הכיף שהיה "לכוד" בעיקר בימי הכיף, הפך לאמצעי שמסייע בהשגת מטרות ארגוניות רציניות. הסתבר שהנאה יכולה להיות מפתח להעברת מסרים משמעותיים.

 

משחוק מעודד שימוש בדמיון, יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה, יכולות מוערכות יותר ויותר בארגונים. ניתן להשתמש בו ככלי חשוב בלימוד נושאים חדשים, הדרכות, הטמעה של מערכות חדשות, סיעור מוחות לפתרון בעיות ועוד. המוטיבציה ללמוד נושא חדש גדלה כשהלימוד הוא חלק ממשחק שגורם להנאה. אלמנטים של משחוק יכולים לסייע לשתף ידע בארגון ואף להגביר שיתוף פעולה בין עובדים. תחשבו על קולגות שחולקים משימות ארגוניות, כשפתאום הם שותפים במשימה להציל את העולם...כמובן שזה "בנדמה לי", אבל אנו יכולים לחוות בעוצמה רגשות גם כשאנו יודעים שמה שעורר אותם אינו אמיתי. תחשבו על הפעם האחרונה שפחדתם או התרגשתם עד דמעות מול סרט, על אף שידעתם שזו אינה המציאות. העניין הוא לייצר חוויה. חוויות כאלה מייצרות משמעות ומסייעות לבנות יותר engagement של העובדים כלפי הארגון.

 

אם כך אין סתירה בין הנאה וכיף למטרות הארגון, ההפך. ועדיין השימוש במשחוק בארגונים יכול להיות נרחב יותר. באילו אופנים? יצירתיות היא בהחלט שם המשחק.
למשל ניתן לבנות חדר בריחה דיגיטלי סביב נושא אותו מעוניינים ללמוד/ להטמיע. זה פתרון מתוחכם, אך פשוט יחסית להקמה, במיוחד אם משווים אותו לחדר בריחה במרחב הפיסי. למותר לציין שהוא מותאם כמובן במיוחד לימי קורונה.

 

אז מה הם המאפיינים של חדר בריחה דיגיטלי?

  • סיפור מסגרת דרמטי - בדרך כלל סכנה גדולה שמאיימת על הארגון, למשל וירוס שחדר למחשבי הארגון. הסיפור יכול לעבור באמצעות סרטון פשוט ש"מזניק" את המשחק. 
  • הגבלת זמן המשחק - "שעון מתקתק" הוא אלמנט שלקוח מעולם הקולנוע. הוא יוצר מסגרת זמן ברורה לפני שהאיום יתממש ומגביר את העניין והמתח.
  • הפיכת המשתתפים לגיבורים - רק אתם אלו שיכולים להציל את המצב, הכל תלוי בכם.
  • בניית חידות סביב הידע/ערכים שמעוניינים להעביר - הלמידה מתרחשת באמצעות רמזים שפזורים באלמנטים שונים בחדר ומסייעים לפתרון החידות.
  • הסיפור מתקדם בתחנות - במהלך פתרון החידות נחשפים פרטים חדשים בעלילה. המשתתפים שותפים בקידום העלילה ופתרון החידות הוא חלק אינטגרלי מהסיפור.
  • עיצוב מסכים שונים - כדאי לעצב 3-4 מסכים שונים למשחק, כדי לשמר את העניין, ההפתעה והסיפוק במעבר משלב לשלב. כל פתרון של חידה יוביל לחידה הבאה באותו המסך. חידה משמעותית וגילוי חשוב בסיפור יובילו למסך הבא.
  • הומור - מותר וכדאי לשלב הומור באלמנטים השונים.
  • שיתוף ועבודת צוות - העובדים בצוות פועלים יחד כדי לפתור את החידות. יש אלמנט תחרותי בין הצוותים ותחושת גאוות יחידה בתוך הקבוצה.
  • סרטון סיום - מחליף את "היציאה מהחדר" שבחדר הפיסי , מתאר את הסוף הטוב של הסיפור ומוקיר תודה לצוות על פעולתו המצויינת.
  • כולם מנצחים - על אף התחרות בין הקבוצות, כל מי שמסיים את החדר ניצח.

לסיכום, במקום לקבל ידע באופן פסיבי, ו- top down, הופכים העובדים למשתתפים אקטיביים, הם אלו שמניעים את הסיפור מה שמגביר engagement. חדר בריחה דיגיטלי הוא כלי אפקטיבי בהעברת ידע והנחלת ערכים. כמובן שישנם כלים נוספים של משחוק, שיכולים לסייע גם הם לארגון להגשים את מטרותיו ולעשות זאת בכיף ותוך תחושת משמעות.

 

נכתב ע"י ימית עומר

המחשב הנייד, בין כל יתרונותיו, נראה ככלי מושלם לרישום הערות, סיכומי פגישות ותזכורות.


אחרי הכל, רוב האנשים יכולים להקליד מהר יותר ממה שהם יכולים לכתוב וכך מתקבל אצל כולנו הרושם שאנחנו מסוגלים לתפוס יותר ממה שנאמר ובפחות מאמץ, אך אין זה המצב.

 

בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים מגלים את כוחה של מחברת מסודרת ללמידה ולשימוש יעיל בעבודה.


יש שיראו בזה כנסיגה לזמן עבר אך מומלץ להסתכל על זה כעל מערכת אנלוגית חכמה בעידן דיגיטלי.


מחקרים רבים מראים שלכתיבה יש ערך מוסף, עוצמתי הרבה יותר ללמידה, יצירתיות ויעילות.


להלן מספר סיבות לכתיבה שייתכן ויגרמו לכם לנטוש את המקלדת ולרוץ לחפש עט ומחברת :-)

 

1. שיפור הזיכרון:

כתיבה בכתב יד נמשכת מעט יותר זמן ומאלצת את המוח להתעכב על כל מילה קצת יותר... התוצאה היא שהמוח מעכל מידע מלא התורם לזיכרון החומר טוב יותר מאשר חלקי המידע המגיעים אליו דרך ההקלדה.

טיפים לשיפור זיכרון על ידי כתיבה:

  • משימות חשובות מאד כדאי לכתוב מספר פעמים
  • קראו מחדש את מה שרשמתם
  • כיתבו רגע לפני שהולכים לישון... אתם תלכו לישון עם זה ותתעוררו עם זה
  • השתמשו בתזכורות דיגיטליות ככלי תמיכה, ולא ככלי זיכרון ראשוני.

 

2. שיפור הריכוז ועיבוד המידע:

מכיוון שאנחנו מסוגלים להפחית משמעותית את הסחות הדעת בזמן הכתיבה (לעומת הקלדה) אנחנו מגדילים את הפוקוס שלנו וחושבים ביתר שאת על החומר הנכתב, כך למעשה אנו מחזקים את היכולת שלנו להבין ולעבד את המידע בדרך עמוקה יותר.

 

3. יצירתיות:

כתיבה ביד למעשה משפיעה על התהליכים הקוגניטיביים שלנו באופן שמאט אותנו בצורה טובה ועוזר לנו למצוא יצירתיות ורעיונות חדשים תוך כדי הכתיבה.
"יצירתיות מאפשרת לאנשים להיות רגישים" אמר ביל גייטס
במחקר שבוצע ב 2016 נמצא כי ישנו קשר ישיר בין כתיבה ביד לעיבוד הרגש.

 

איך מיישמים?


1. פגישות:
הקפידו להגיע לפגישות עם מחברת וכלי כתיבה.
רישום נקודות עיקריות תוך כדי הפגישה יעזור לרעיונות נוספים לצוץ ויהפוך את הפגישה לפרודוקטיבית הרבה יותר
בנוסף, בזכות הכתיבה אפשר לשמור על יותר קשר עין בין המשתתפים לעומת הקלדה במחשב

 

2. הרצאות:
כמה פעמים יצאנו מהרצאה וניסינו להיזכר במשהו המבריק הזה שהמרצה אמר?
כמה פעמים היינו בהרצאה ומוחנו נדד למקומות שונים?
הכתיבה בזמן ההרצאה תורמת לריכוז שלנו ומונעת מאיתנו "לחלום"
כתיבה רציפה של הדברים תעזור למוח לקבל מידע מלא ולחזק את הזיכרון מההרצאה.

 

3. כתיבת מסמך:
לעיתים,
כשהמחשבות מפוזרות לקראת כתיבה של מסמך, מומלץ להתחיל לכתוב טיוטות בכתב יד.
הכתיבה ביד תעזור לנו לסדר את המחשבות ולרכז אותם

 

אז האם אנחנו יכולים לנטוש לחלוטין את השימוש במחשב נייד למען כתיבה? ברור שלא...


גם מאמר זה לא נכתב בכתב ידי :-)


האם עדיף עבורכם עט או מקלדת?
תלוי בחוויה האישית שלכם ובנוחות שהשימוש בכלים אלה מקנה לכם.


סגנון הלמידה שלנו שונה אחד מן השני אך בהקשרים מסוימים כפי שתואר לעיל אין עוררין על התועלת שבכתיבה ביד


אז בינתיים, לפני שלכולנו יהיו מחשבים ניידים עם עט...
התחילו להשתמש אפילו רק קצת יותר בכתיבה ביד
נסו, יכול מאד להיות שתגלו את הקסם שבלמידה על ידי כתיבה.

 

מקורות:


https://blog.remarkable.com/5-reasons-why-hand-writing-notes-while-studying-improves-your-learning-5f43a397155b 

https://lifehacker.com/why-you-learn-more-effectively-by-writing-than-by-typin-5738093 

 

 

נכתב ע"י חזקי שנלר

משבר הקורונה שאנו חווים בימים אלו, אילץ ארגונים עסקיים רבים לעבור מפעילות במרחב הפיזי לפעילות במרחב הווירטואלי. אחת הדרכים המוכרות כיום ביישום חוויית שירות וירטואלית הינה השימוש בצ'אטבוטים Chat-Bot)) - "תוכנה המתמחה בניהול שיחות דיגיטליות ואוטומטיות עם לקוחות" (שרה שוורץ).
לקוחות הורגלו על ידי ענקיות הטכנולוגיה כדוגמת אמזון, נטפליקס, עלי אקספרס ודומיהם לקבלת חווית שירות מיטבית והם מצפים לקבל את אותה רמת חווית שירות מהמוסדות הפיננסיים: בעידן הווירטואלי, הלקוחות רוצים לשרת את עצמם או לקבל שירות מהיר ויעיל- הם לא רוצים להתקשר למרכז תמיכה כדי לשאול על העברות והצהרות, ורבים מהם אינם רוצים להיכנס לסניף בכדי לפתוח חשבון חדש או על מנת לבצע כל פעולה פיננסית אחרת.

 

יתרונות בשימוש בצ'אטבוט בעולם הבנקאי:

  1. הצ'אטבוטים מבצעים אוטומציה לתשובות לשאלות נפוצות ופשוטות למענה בנושאים כדוגמת: העברת כספים וחשבונות, שעות פעולה ואיפוס סיסמאות ובכך מסייעים לשחרר את מוקדי תמיכה לעבודה בעלת ערך גבוה יותר. במצבים מורכבים יותר כדוגמת פתיחת חשבונות, הונאות בכרטיסי אשראי ומידע הלוואות יהיה צורך בצ'אט חי עם בנקאי. אך גם כאן יש לצ'אטבוט תפקיד בניתוב הפנייה לבעל התפקיד הרלוונטי.
  2. הצ'אטבוט מאפשר זמינות של 24 שעות ללא תלות באדם בצד השני.
  3. הכלי בעל אפשרות מובנית למדדים לבקרה.

זאת בנוסף ליתרונות:

 

למרות היתרונות בכלי, יישומו והטמעתו כך שיספק תמיכה אמתית ויעילה למוסדות פיננסים אינו נחשב כפתרון מהיר או חסכוני. זאת משום שהטכנולוגיה לבדה אינה יכולה לפתור את האתגרים הקשורים בפיצוח המידע וניהולו הקשורים בתהליך (לדוגמא, את אופן ניהול את זרימת המידע בצ'אט באופן מקיף ומדויק). המידע בצ'אטבוט הינו הדלק המניע את השיחה ואת חוויית הלקוח. זרימת מידע מיטבית מתבצעת באמצעות שימוש בתרשימי שיחה מרובי שלבים אשר מחייבים גם עצי החלטה מורכבים. כך לדוגמא, שיחת צ'אט בוט פשוטה לכאורה, כמו "לפתוח חשבון" או "לאפס סיסמה" יכולה להכיל למעלה מ 25 עצי החלטה. תהליך בניית תרשימי הזרימה הינו מורכב ובבואנו לבנות תרשימים אלו עבור צ'אט בוט בנקאי חשוב לשלב מלבד הגוף טכנולוגי ואיש ניהול ידע גם מומחים מתחום הבנקאות על מנת להבטיח חווית משתמש מיטבית.
אתגר נוסף בבניית צ'אט בוט לעולם הבנקאי נעוץ ברגולציה הרבה הקיימת בתחום - גם על הצ'אט בוט לעמוד באתגרי הפיקוח והנהלים שבתחום. לשם כך, בבואנו להקים צ'אט בוט בנקאי, הצ'אט בוט חייב לכלול פונקציות המוכרות לנו גם מתחום ניהול ידע כדוגמת:

  1. ניהול גרסאות מלא כדי לראות מתי שונה פריט תוכן, מתי אושר ועל ידי מי
  2. זרימות עבודה לאישור תוכן המבטיחות שכל תוכן חדש או מעודכן עובר את תהליך האישור הראוי
  3. מחברים (Connectors) המאפשרים לצרכנים להמשיך במסעותיהם מיישום ליישום בצורה חלקה
  4. אבטחה בדרגת הבנקים עם ביקורת מלאה לניהול רשומות

בנוסף לכך, חשוב גם לזכור כי, צ'אט בוט אינם כלים ל"שגר ושכח". הם דורשים ניתוח עקבי, דיוקים ואופטימיזציה על מנת להבטיח שהם כל הזמן משתפרים , מתאימים עצמם ללקוחות ומספקים חוויה טובה יותר ומכאן דורשים משאבים רבים גם להמשך תפקודו היעיל של הכלי.

 

ניתן לומר כי, תהליך בניית צ'אט בוט לעולם הבנקאי הינו תהליך רווי אתגרים ובל נשכח כי הוא כלי משלים נוסף לצד סט כלים נוספים הנמצאים כיום בידי הצרכנים הבנקאים כדוגמת: אפליקציות בנקאיות המספקות כלים למעקב אחר עסקאות, בנקאות מקוונת המאפשרת להם לעשות זאת בקלות היום פעולות שונות. יתרונו של צ'אטבוט בעולם זה בכך שהם יכולים לסייע בכך לספק תמיכה טכנית ושירותית בסיסית בערוצים הדיגיטליים - אינטרנט, נייד ובנקאות מקוונת לגבי תשובות אודות מוצרים, תקלות טכניות ולאפשר מסע אינטואיטיבי המנחה את הצרכנים לשלב הבא.
למרות האתגרים שראינו יתרונו כה משמעותי שמומלץ להתקדם ולהתחיל ליישמו, ויפה שעה אחת קודם


מקורות:
D.J. Haskins (Jul 20, 2020) "Why all chatbots are not created equal"
https://www.bai.org/banking-strategies/article-detail/why-all-chatbots-are-not-created-equal/ 

מוריה לוי "ניהול ידע- להביא את העתיד: עבודה פוסט קורונה" הבלוג של מוריה http://www.kmrom.com/Site/Articles/ViewBlog2.aspx?ArticleID=3021#Comments 


רויטל אלעזר "האם חוויות וירטואליות יוכלו להחליף את המציאות?" 2know ספטמבק 2017
http://www.kmrom.com/Site/Articles/ViewArticle.aspx?ArticleID=2609 


שרה שוורץ "צ'אט בוט לעסקים: אל תשארו מאחור" (23.03.2020) דה מרקר
https://www.themarker.com/labels/1.8701746 

 

 

שם האירוע: כנס ניהול הידע השנתי 2020

מיקום האירוע: וירטואלי

תאריך: 09.09.20
לפרטים נוספים: לחצו כאן 

כתבת אורח: זוכי פרס MIKE במזרח

על מאפייני 10 זוכי תחרות הפורטלים הפנים ארגוניים לשנת 2020 

והחודש... Petroleum Development Oman 

לקריאה לחצו כאן

נכתב ע"י ד"ר מוריה לוי

הספר, "להיות מורה: פרקים בחינוך מעורר השראה" הוא ספר שנכתב על ידי ליאור הלוי, מנהל ומחנך שנים רבות. יש מי שירים גבה על סיכום שכזה שמופיע במאגר ידע ניהולי; אין זה הספר הראשון מסוגו המתווסף למאגר. בעבר גם סוכם ספרו של Michael Fullan: The Principal. הכללתם של ספרים מעין אלו חשוב, שכן הוראה טובה היא לטעמי (מ.ל.) שילוב של כלי אנושיות, מנהיגות יחד עם כלי העברת ידע. ובכך עסקינן. הספר נכתב בשנת 2016.

מפת הספר (ארגון התכנים לא נאמן לאר גונם המקורי בספר, אלא מביע את הנושאים המרכזיים):

ממליצה לקרוא את הספר – כל פעם פרק אחד. יש חפיפה חלקית בין הנושאים, ובכל פרק מואר פן נוסף.
קריאה מהנה!

התנהלות אישית

חזון

 

ייעוד

הוראה היא ייעוד: צריך לאהוב את ההוראה ואת המקצועות שמלמדים. נכון לעצב את ההווה תוך הסתכלות על העתיד ושאיבת השראה מאנשי חינוך ומנהיגים חינוכיים.

 

חזון וערכים
נכון לעצב חזון וערכים, המשתלבים בחזון והערכים הסובבים- בית ספר ובכלל.
כדי להצליח לממש חזון הוא צריך להיות אפקטיבי וישים;
צריך להיות מחויב אליו וצריך לתקשר אותו לאחרים, באופן קבוע שינכח ביומיום של כולם.

 

חזרה

 

מקצועיות

כדאי שנדרוש מעצמנו רמה מקצועית גבוהה!

 

תרגול
הלוי מאמץ את רעיון האימון והתרגול המוצג בספר "מצוינים" (ראו סיכום >>): אימון/תרגול של 10,000 שעות, כבסיס להתקדמות אישית.
כדי שהתרגול יהיה איכותי נדרש, בין לבין, לבצע תחקור ושיפור מתמיד.
ניתן לתרגל בפועל, ניתן פעילויות נוספות, כדי לחסוך, לתרגל בראשנו (אימון תודעתי).
ככל שנרבה בתרגול מקדים (לפני שנכנסים לכיתה), כך ניטיב לתפקד בשעת אמת.

 

ביקורת עצמית
היכולת לקבל ביקורת היא יכולת חשובה.
גם קבלת ביקורת מאחרים, וגם ביקורת עצמית.
וכמובן... בעקבות הביקורת ליישם ולהשתפר.

 

ניהול ידע
ניהול ידע יכול הינו כלי משמעותי כדי שלא כל אחד ימציא את הגלגל בעצמו. כדאי לכל אחד מאתנו להשתמש בידע של אחרים; כדאי לכל אחד מאתנו להכין תבניות ותכנים קבועים שישמשו גם את האחרים.
פורטלים, רשתות חברתיות וקהילות ידע הן רק כמה דוגמאות ל-איך ניתן ליישם.

 

הקפדה על הפרטים הקטנים
הפרטים הקטנים הם שמרכיבים את התמונה הגדולה. הקפדה עליהם – על כל ההיבטים ובכל ההקשרים היא מפתח למצוינות.

 

קבלת החלטות
בתהליך קבלת החלטות, מומלץ להתייעץ, לשקול ולבחון היבטים שונים וחלופות שונות.
את ההחלטה יש לקבל בדרך שתשקף את הערכים האישיים ושניתן יהיה להאמין בה באופן אישי.
לאחר קבלת ההחלטה, נדרש להיות החלטי, ולדעת לדבוק במה שהוחלט.
ואחרון חביב: מאד מומלץ לתעד התנהגויות והתנהלות. יסייע לקבלת החלטה מבוססת מידע, ויסייע ליכולת לעמוד על שלנו ולהסביר אותה בדיעבד.

 

חזרה

 

הבעה


רגש
ברגעים הטובים בחיינו הם אלו בהם אנחנו מצליחים "לזרום".
איתור רגעי הזרימה, שלנו ושל הסובבים אותנו, הם בסיס לחדוות יצירה, ליצירתיות, ליצירה ולהצלחה
אנרגיה והתלהבות, תשוקה למה שאנחנו עושים, הם "הדבר הנוסף", המשרגים אהבה למקצוע ולעיסוק- לגבהים עילאיים.

אסרטיביות (שקולה)
כדי להצליח אל מול האחר- נדרש לא לפחד;
נכון להיות אסרטיבי, אך לא אגרסיבי;
להאמין בעצמנו ולשדר את הביטחון גם לסובבים.

 

איפוק
היכולת להתאפק היא כלי נהדר לכל מי שמצליח לאחוז בו. דחיית תגובה תוביל אותנו, פעמים רבות, לתגובה אחרת, מושכלת יותר. לעיתים אפילו להתעלמות. תגובה שקולה, מאופקת ואחראית היא מפתח להצלחה.
טיפ למימוש רעיון כל כך נכון אך כה קשה ליישום: שיקוף; יציאה והסתכלות מהצד, ורק אז החלטה איך לנהוג.
כדאי לזכור שלא להיות שיפוטיים; ותמיד לפעול ממקום שאינו שיפוטי אלא מכיל ואמפתי.

 

הומור
הומור נתפס כדבר חיובי, אך פה פחות מומלץ למי שתפקידו להורות. הוא יכול להוסיף טעם, אך:

  1. אינו תחליף למהות
  2. טומן בחובו גם סיכונים, בגלל טעם משתנה, רגישויות ואפשרות לאינטרפרטציה שונה.

העברת מסרים
כאשר אנחנו מעבירים מסר- זה הרבה יותר מהמילים בהם אנו עושים שימוש.

המסר מורכב גם מ:

  • הרמת הקול, ודרך שימוש בקול שלנו במהלך השיח
  • ה subtext המלווה את דברנו והתנהלותנו
  • ההתנהגות הכוללת שלנו, לפני תוך כדי ואחרי השיח, גם בהקשרים נוספים.

משמעת

סמכותיות תוך הפעלת משמעת מיטיבה: מידית, עקבית, ודאית, קלה ליישום, הגונה, חיובית, מידתית ויעילה.
וגם: מורה חכם שומר על מרחק בריא מתלמידיו- פיזית ומילולית.

 

מוניטין
מעבר לעשייה, עלינו לזכור כי חשוב איך אנחנו נתפסים בידי הזולת.
מוניטין הינו נכס, ומוניטין חיובי נבנה סביבה הערכים שאנחנו משדרים.

 

חזרה

 

הובלת השינוי

אל מול הקבוצה

שינוי הוא מפתח: להתקדמות, להתפתחות ולחתירה לחזון.

יישומו הוא תהליך ולא מאמץ חד פעמי.

 

לאן?
התמקדות מוכוונת מטרה היא כלי ליצירת השינוי. תמיד יש הרבה כיוונים בהם נכון וכדאי לפעול, אך אם רוצים להניע שינוי, נכון לבחור בכל תקופה רק מקצתם, להתמקד במה שהכי חשוב, ורק שם להניע את השינוי.
כמובן, כדאי לוודא שכאשר בוחרים מטרה, היא בהלימה וברוח המטרות היותר גדולות של הארגון כולו.
כדי שמנהיגות תצליח- יהיו בבסיסה ערכים ובהבעתה החיצונית מעשים וביצועים

 

עם מי?
כדי להצליח ביישומו כדאי לפעול בשלב ראשון עם המאמצים, אותם אלו שמחדשים ונלהבים להיות בין ראשוני המאמצים. בשלב שני, כדאי לפעול מול הקבוצה הגדולה, ולאחריה כבר יגיעו הרוב המאחר, השמרני יותר. בכל מקרה, כנראה שלא כדאי להשקיע משאבים באדישים שבקצה הסקאלה. הם תמיד מתלוננים ולא בטוח שמאמץ אל מולם שווה איזושהי השקעה.
תיעוד ההתקדמות יאפשר להתאים ולשפר את דרכי הפעולה להשגת השינוי.

 

מה?
גם כאן- מומלץ להתמקד. להתמקד בדפוס השינוי שרוצים להנחיל, להתמקד בפעולות שהכי נכון לבצע, ולהתמקד בבחירת הקבוצות אל מול תבוצע כל פעילות.
מיפוי הקיים הוא בסיס, כל פעם מחדש, למיקוד, לאיתור הפעילויות אל מולן נכון לפעול, ולמעקב אחריהן.

 

איך?
הנעה לשינוי מחייבת מנהיגות. מנהיגות שמניעה אחרים לפעולה.
המלצות לדרכי הנעה לקבוצה:

  • להציע שינויים שישימים וברי תועלת, ושהקבוצה אכן מאמינה שזה ישתלם להם והם מסוגלים לעשות את שנדרש
  • לתאם ציפיות
  • לדבר באופן חיובי גם כאשר רוצים לגרום למישהו להתקדם ולשנות
  • לטפח גאוות יחידה
  • לקדם תחושת השתייכות לקבוצה: לתת לכל אחד תפקיד, לשתף ולהתייעץ; לתת אפשרות בחירה

וגם... להסתייע ולמצות את משאבי הארגון ולרתום אותם לטובת הנעת השינוי.

 

 

חזרה

 

אל מול הפרט

 

כדי להניע שינוי נכון לפעול אל מול הפרט:

  • לתת אמון. אמון שלנו באחר, ואמון שלנו בו. אמון מלא, ולא חלקי או מותנה
  • לייצר קשר אישי עם כל אחד:
    1) שירגיש מיוחד
    2) שירגיש שמקבל יחס כאינדיבידואל
    3) שירגיש שמכבדים אותו
  • להיות אמין, להיות כנה, ולהקריב ולהתקרב; לא לתייג את האחר
  • להגביה את רף הציפיות; אתגר, שעדיין ישים, ממקסם הצלחה; ולצפות מכולם- ולטעת את חושת הציפיה גם בקרב החלשים
    להציב מטרות מעוררי השראה; להגדיר אבני דרך להובלה למימוש
  • לסייע למימוש: לדחוף את התלמיד או האדם האחר, שירצה ואפילו ירצה מאד להצליח; להכיר את הלומד על חזקותיו וחולשותיו ולנצל את הצדדים החזקים כדי לקדם, תוך התמודדות עם הצדדים הפחות חזקים; ולהעמיד משאבים כדי לסייע לו להצליח לממש
  • לזכור ששבחי אמת אוטנטיים מקדמים ומניעים לפעולה; כמובן, למנן ולא להגזים; לדעת ששבח עקיף על מאמץ והשקעה אפקטיבי יותר משבח ישיר על תוצאה.

 

חזרה

 

הידע

העברת הידע 


מהלך השיעור

  • העברת הידע כסיפור; מושך וזוכרים אותו יותר
  • פתיחה שתמשוך בדרך חיובית את תשומת ליבם של הלומדים
  • קישור לידע קודם או לחוויות קודמות
  • שילוב של ידע חדש ותרגול / חזרה על ידע שכבר הועבר
  • שיח שהינו: 1) תבוני 2) רלוונטי 3) מפגש בין אנשים ולא רק העברת תכנים 4) משתף
  • הכנת הלומדים להקשבה, כאשר יש מסים חשובים; לדעת להתעלם מהליצנים
  • זרימה: העברת שיעור זורם, תוך התייחסות מזערית ככל הניתן להפרעות ובעיות
  • התאמה לקבוצה הספציפית
  • סיכום שגם מסייע לסגירת הנושא שהועלה וזכירתו לטווח רחוק (מה לקחתי) ובה בעת מעורר ענין לקראת המפגש הבא.

העברה מותאמת לומד

ידוע כיום כי האינטליגנציה האנושית כוללת 7 סוגי אינטליגנציה:
אינטליגנציה שכלית, אינטליגנציה לשונית, אינטליגנציה לוגית-מתמטית, אינטליגנציה מרחבית,
אינטליגנציה מוזיקלית, אינטליגנציה גופנית-תנועתית, אינטליגנציה תוך-אישית ואינטליגנציה בין-אישית.
יש לזהות את האינטליגנציה בה חזק כל לומד ולנסות להתאים את דרך העברת הידע בהתאם. מתן משימות מגוונות, בה כל לומד יכול למצוא את הדרך האישית שלו להתנסות, תרגול והפנמה, היא דרך ליישום, גם אם מדובר בקבוצת לומדים מגוונת.

 

היערכות מקדימה
על המורה להתייחס בכבוד לתהליך העברת הידע, ולהתכונן מראש, הן מבחינת התכנים, והן מבחינת האמצעים המלווים אותו. איכות ההצגה (פרזנטציה)- חשובה מאד.

 

אקלים
אחריות המורה/ מנהיג לייצר אווירה / אקלים חיובי ויעיל ללמידה.
מורה שישכיל לייצר שיעור זורם, יצליח יותר בהעברת הידע ללומדים.

 

 

חזרה

 

הבנה

 

אקטיביות למידה
הבנה של התלמיד או האחר את הידע שהעברנו לו היא המהות המרכזית לשמה הידע מועבר.
פירמידת בנטל-מיין ממעבדות ההדרכה הלאומיות מלמדת על ממוצע זכירת החומר בהתבסס על אופן העברת הידע:
הרצאה פרונטלית 5%
קריאה 10%
צפייה בווידאו/ האזנה לשמע 20%
הדגמה 20%
קבוצות דיון 50%
תרגול 75%
לומד מלמד לומד 90%
גישת האומן והשוליה, שבה מתנסים ביחד לאורך זמן, גם היא כלי אפקטיבי ללמידה והבנה.
השורה התחתונה: חשוב ככל שאפשר להפעיל את הלומדים ולהפוך אותם לאקטיביים בתהליך.

 

בקיאות בנתונים ומדדים סטטיסטיים
בקיאות בנתונים האישיים של תלמיד חשובה; סטטיסטיקה היא כלי ניהול רב עוצמה.
מהנתונים ניתן ללמוד גם על ההתנהגויות הישירות, אך פעמים רבות גם על הסביבה, לזהות לקויות כלליות, לסייע למעקב אחר הצבת יעדים, לבחון התקדמות- וכמובן להבין עד כמה יש הבנה :-)

 

כישלונות
כישלונות, למרות הרתיעה שלנו מהם, הם כלי להבנה, חלק מהתהליך המשלים את ההצלחה. הם מאפשרים למצוא את הדרכים שאינן עובדות, להבין איפה לא הבנתי, ואיפה כדאי לשנות. כישלונות לעיתים הם אלו שמסייעים לזיכרון, להפנמת הידע והבנתו, גם אם זו אינה נראית לנו הדרך הישרה (מ.ל.).
יש להתייחס נכון כמורה או מנהיג לכשלי הלומד ולהתייחס אליהן כטעויות בדרך ללמידה; יש להעביר ללומדים הבנה זו; יש לרתום את משאבי הארגון להעמקת התובנה שטעויות הכרחיות להבנה, ללמידה ולהתקדמות.

 

חזרה

 

בסוף היום- מורה מקצועי, אנושי וייחודי, מעורר השראה.
אם כאלו מורינו ומחנכנו, זכינו; אנחנו בהחלט בדרך נכונה.

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135