להיות מורה
מאת: ד"ר מוריה לוי

הספר, "להיות מורה: פרקים בחינוך מעורר השראה" הוא ספר שנכתב על ידי ליאור הלוי, מנהל ומחנך שנים רבות. יש מי שירים גבה על סיכום שכזה שמופיע במאגר ידע ניהולי; אין זה הספר הראשון מסוגו המתווסף למאגר. בעבר גם סוכם ספרו של Michael Fullan: The Principal. הכללתם של ספרים מעין אלו חשוב, שכן הוראה טובה היא לטעמי (מ.ל.) שילוב של כלי אנושיות, מנהיגות יחד עם כלי העברת ידע. ובכך עסקינן. הספר נכתב בשנת 2016.

מפת הספר (ארגון התכנים לא נאמן לאר גונם המקורי בספר, אלא מביע את הנושאים המרכזיים):

ממליצה לקרוא את הספר – כל פעם פרק אחד. יש חפיפה חלקית בין הנושאים, ובכל פרק מואר פן נוסף.
קריאה מהנה!

התנהלות אישית

חזון

 

ייעוד

הוראה היא ייעוד: צריך לאהוב את ההוראה ואת המקצועות שמלמדים. נכון לעצב את ההווה תוך הסתכלות על העתיד ושאיבת השראה מאנשי חינוך ומנהיגים חינוכיים.

 

חזון וערכים
נכון לעצב חזון וערכים, המשתלבים בחזון והערכים הסובבים- בית ספר ובכלל.
כדי להצליח לממש חזון הוא צריך להיות אפקטיבי וישים;
צריך להיות מחויב אליו וצריך לתקשר אותו לאחרים, באופן קבוע שינכח ביומיום של כולם.

 

חזרה

 

מקצועיות

כדאי שנדרוש מעצמנו רמה מקצועית גבוהה!

 

תרגול
הלוי מאמץ את רעיון האימון והתרגול המוצג בספר "מצוינים" (ראו סיכום >>): אימון/תרגול של 10,000 שעות, כבסיס להתקדמות אישית.
כדי שהתרגול יהיה איכותי נדרש, בין לבין, לבצע תחקור ושיפור מתמיד.
ניתן לתרגל בפועל, ניתן פעילויות נוספות, כדי לחסוך, לתרגל בראשנו (אימון תודעתי).
ככל שנרבה בתרגול מקדים (לפני שנכנסים לכיתה), כך ניטיב לתפקד בשעת אמת.

 

ביקורת עצמית
היכולת לקבל ביקורת היא יכולת חשובה.
גם קבלת ביקורת מאחרים, וגם ביקורת עצמית.
וכמובן... בעקבות הביקורת ליישם ולהשתפר.

 

ניהול ידע
ניהול ידע יכול הינו כלי משמעותי כדי שלא כל אחד ימציא את הגלגל בעצמו. כדאי לכל אחד מאתנו להשתמש בידע של אחרים; כדאי לכל אחד מאתנו להכין תבניות ותכנים קבועים שישמשו גם את האחרים.
פורטלים, רשתות חברתיות וקהילות ידע הן רק כמה דוגמאות ל-איך ניתן ליישם.

 

הקפדה על הפרטים הקטנים
הפרטים הקטנים הם שמרכיבים את התמונה הגדולה. הקפדה עליהם – על כל ההיבטים ובכל ההקשרים היא מפתח למצוינות.

 

קבלת החלטות
בתהליך קבלת החלטות, מומלץ להתייעץ, לשקול ולבחון היבטים שונים וחלופות שונות.
את ההחלטה יש לקבל בדרך שתשקף את הערכים האישיים ושניתן יהיה להאמין בה באופן אישי.
לאחר קבלת ההחלטה, נדרש להיות החלטי, ולדעת לדבוק במה שהוחלט.
ואחרון חביב: מאד מומלץ לתעד התנהגויות והתנהלות. יסייע לקבלת החלטה מבוססת מידע, ויסייע ליכולת לעמוד על שלנו ולהסביר אותה בדיעבד.

 

חזרה

 

הבעה


רגש
ברגעים הטובים בחיינו הם אלו בהם אנחנו מצליחים "לזרום".
איתור רגעי הזרימה, שלנו ושל הסובבים אותנו, הם בסיס לחדוות יצירה, ליצירתיות, ליצירה ולהצלחה
אנרגיה והתלהבות, תשוקה למה שאנחנו עושים, הם "הדבר הנוסף", המשרגים אהבה למקצוע ולעיסוק- לגבהים עילאיים.

אסרטיביות (שקולה)
כדי להצליח אל מול האחר- נדרש לא לפחד;
נכון להיות אסרטיבי, אך לא אגרסיבי;
להאמין בעצמנו ולשדר את הביטחון גם לסובבים.

 

איפוק
היכולת להתאפק היא כלי נהדר לכל מי שמצליח לאחוז בו. דחיית תגובה תוביל אותנו, פעמים רבות, לתגובה אחרת, מושכלת יותר. לעיתים אפילו להתעלמות. תגובה שקולה, מאופקת ואחראית היא מפתח להצלחה.
טיפ למימוש רעיון כל כך נכון אך כה קשה ליישום: שיקוף; יציאה והסתכלות מהצד, ורק אז החלטה איך לנהוג.
כדאי לזכור שלא להיות שיפוטיים; ותמיד לפעול ממקום שאינו שיפוטי אלא מכיל ואמפתי.

 

הומור
הומור נתפס כדבר חיובי, אך פה פחות מומלץ למי שתפקידו להורות. הוא יכול להוסיף טעם, אך:

  1. אינו תחליף למהות
  2. טומן בחובו גם סיכונים, בגלל טעם משתנה, רגישויות ואפשרות לאינטרפרטציה שונה.

העברת מסרים
כאשר אנחנו מעבירים מסר- זה הרבה יותר מהמילים בהם אנו עושים שימוש.

המסר מורכב גם מ:

  • הרמת הקול, ודרך שימוש בקול שלנו במהלך השיח
  • ה subtext המלווה את דברנו והתנהלותנו
  • ההתנהגות הכוללת שלנו, לפני תוך כדי ואחרי השיח, גם בהקשרים נוספים.

משמעת

סמכותיות תוך הפעלת משמעת מיטיבה: מידית, עקבית, ודאית, קלה ליישום, הגונה, חיובית, מידתית ויעילה.
וגם: מורה חכם שומר על מרחק בריא מתלמידיו- פיזית ומילולית.

 

מוניטין
מעבר לעשייה, עלינו לזכור כי חשוב איך אנחנו נתפסים בידי הזולת.
מוניטין הינו נכס, ומוניטין חיובי נבנה סביבה הערכים שאנחנו משדרים.

 

חזרה

 

הובלת השינוי

אל מול הקבוצה

שינוי הוא מפתח: להתקדמות, להתפתחות ולחתירה לחזון.

יישומו הוא תהליך ולא מאמץ חד פעמי.

 

לאן?
התמקדות מוכוונת מטרה היא כלי ליצירת השינוי. תמיד יש הרבה כיוונים בהם נכון וכדאי לפעול, אך אם רוצים להניע שינוי, נכון לבחור בכל תקופה רק מקצתם, להתמקד במה שהכי חשוב, ורק שם להניע את השינוי.
כמובן, כדאי לוודא שכאשר בוחרים מטרה, היא בהלימה וברוח המטרות היותר גדולות של הארגון כולו.
כדי שמנהיגות תצליח- יהיו בבסיסה ערכים ובהבעתה החיצונית מעשים וביצועים

 

עם מי?
כדי להצליח ביישומו כדאי לפעול בשלב ראשון עם המאמצים, אותם אלו שמחדשים ונלהבים להיות בין ראשוני המאמצים. בשלב שני, כדאי לפעול מול הקבוצה הגדולה, ולאחריה כבר יגיעו הרוב המאחר, השמרני יותר. בכל מקרה, כנראה שלא כדאי להשקיע משאבים באדישים שבקצה הסקאלה. הם תמיד מתלוננים ולא בטוח שמאמץ אל מולם שווה איזושהי השקעה.
תיעוד ההתקדמות יאפשר להתאים ולשפר את דרכי הפעולה להשגת השינוי.

 

מה?
גם כאן- מומלץ להתמקד. להתמקד בדפוס השינוי שרוצים להנחיל, להתמקד בפעולות שהכי נכון לבצע, ולהתמקד בבחירת הקבוצות אל מול תבוצע כל פעילות.
מיפוי הקיים הוא בסיס, כל פעם מחדש, למיקוד, לאיתור הפעילויות אל מולן נכון לפעול, ולמעקב אחריהן.

 

איך?
הנעה לשינוי מחייבת מנהיגות. מנהיגות שמניעה אחרים לפעולה.
המלצות לדרכי הנעה לקבוצה:

  • להציע שינויים שישימים וברי תועלת, ושהקבוצה אכן מאמינה שזה ישתלם להם והם מסוגלים לעשות את שנדרש
  • לתאם ציפיות
  • לדבר באופן חיובי גם כאשר רוצים לגרום למישהו להתקדם ולשנות
  • לטפח גאוות יחידה
  • לקדם תחושת השתייכות לקבוצה: לתת לכל אחד תפקיד, לשתף ולהתייעץ; לתת אפשרות בחירה

וגם... להסתייע ולמצות את משאבי הארגון ולרתום אותם לטובת הנעת השינוי.

 

 

חזרה

 

אל מול הפרט

 

כדי להניע שינוי נכון לפעול אל מול הפרט:

  • לתת אמון. אמון שלנו באחר, ואמון שלנו בו. אמון מלא, ולא חלקי או מותנה
  • לייצר קשר אישי עם כל אחד:
    1) שירגיש מיוחד
    2) שירגיש שמקבל יחס כאינדיבידואל
    3) שירגיש שמכבדים אותו
  • להיות אמין, להיות כנה, ולהקריב ולהתקרב; לא לתייג את האחר
  • להגביה את רף הציפיות; אתגר, שעדיין ישים, ממקסם הצלחה; ולצפות מכולם- ולטעת את חושת הציפיה גם בקרב החלשים
    להציב מטרות מעוררי השראה; להגדיר אבני דרך להובלה למימוש
  • לסייע למימוש: לדחוף את התלמיד או האדם האחר, שירצה ואפילו ירצה מאד להצליח; להכיר את הלומד על חזקותיו וחולשותיו ולנצל את הצדדים החזקים כדי לקדם, תוך התמודדות עם הצדדים הפחות חזקים; ולהעמיד משאבים כדי לסייע לו להצליח לממש
  • לזכור ששבחי אמת אוטנטיים מקדמים ומניעים לפעולה; כמובן, למנן ולא להגזים; לדעת ששבח עקיף על מאמץ והשקעה אפקטיבי יותר משבח ישיר על תוצאה.

 

חזרה

 

הידע

העברת הידע 


מהלך השיעור

  • העברת הידע כסיפור; מושך וזוכרים אותו יותר
  • פתיחה שתמשוך בדרך חיובית את תשומת ליבם של הלומדים
  • קישור לידע קודם או לחוויות קודמות
  • שילוב של ידע חדש ותרגול / חזרה על ידע שכבר הועבר
  • שיח שהינו: 1) תבוני 2) רלוונטי 3) מפגש בין אנשים ולא רק העברת תכנים 4) משתף
  • הכנת הלומדים להקשבה, כאשר יש מסים חשובים; לדעת להתעלם מהליצנים
  • זרימה: העברת שיעור זורם, תוך התייחסות מזערית ככל הניתן להפרעות ובעיות
  • התאמה לקבוצה הספציפית
  • סיכום שגם מסייע לסגירת הנושא שהועלה וזכירתו לטווח רחוק (מה לקחתי) ובה בעת מעורר ענין לקראת המפגש הבא.

העברה מותאמת לומד

ידוע כיום כי האינטליגנציה האנושית כוללת 7 סוגי אינטליגנציה:
אינטליגנציה שכלית, אינטליגנציה לשונית, אינטליגנציה לוגית-מתמטית, אינטליגנציה מרחבית,
אינטליגנציה מוזיקלית, אינטליגנציה גופנית-תנועתית, אינטליגנציה תוך-אישית ואינטליגנציה בין-אישית.
יש לזהות את האינטליגנציה בה חזק כל לומד ולנסות להתאים את דרך העברת הידע בהתאם. מתן משימות מגוונות, בה כל לומד יכול למצוא את הדרך האישית שלו להתנסות, תרגול והפנמה, היא דרך ליישום, גם אם מדובר בקבוצת לומדים מגוונת.

 

היערכות מקדימה
על המורה להתייחס בכבוד לתהליך העברת הידע, ולהתכונן מראש, הן מבחינת התכנים, והן מבחינת האמצעים המלווים אותו. איכות ההצגה (פרזנטציה)- חשובה מאד.

 

אקלים
אחריות המורה/ מנהיג לייצר אווירה / אקלים חיובי ויעיל ללמידה.
מורה שישכיל לייצר שיעור זורם, יצליח יותר בהעברת הידע ללומדים.

 

 

חזרה

 

הבנה

 

אקטיביות למידה
הבנה של התלמיד או האחר את הידע שהעברנו לו היא המהות המרכזית לשמה הידע מועבר.
פירמידת בנטל-מיין ממעבדות ההדרכה הלאומיות מלמדת על ממוצע זכירת החומר בהתבסס על אופן העברת הידע:
הרצאה פרונטלית 5%
קריאה 10%
צפייה בווידאו/ האזנה לשמע 20%
הדגמה 20%
קבוצות דיון 50%
תרגול 75%
לומד מלמד לומד 90%
גישת האומן והשוליה, שבה מתנסים ביחד לאורך זמן, גם היא כלי אפקטיבי ללמידה והבנה.
השורה התחתונה: חשוב ככל שאפשר להפעיל את הלומדים ולהפוך אותם לאקטיביים בתהליך.

 

בקיאות בנתונים ומדדים סטטיסטיים
בקיאות בנתונים האישיים של תלמיד חשובה; סטטיסטיקה היא כלי ניהול רב עוצמה.
מהנתונים ניתן ללמוד גם על ההתנהגויות הישירות, אך פעמים רבות גם על הסביבה, לזהות לקויות כלליות, לסייע למעקב אחר הצבת יעדים, לבחון התקדמות- וכמובן להבין עד כמה יש הבנה :-)

 

כישלונות
כישלונות, למרות הרתיעה שלנו מהם, הם כלי להבנה, חלק מהתהליך המשלים את ההצלחה. הם מאפשרים למצוא את הדרכים שאינן עובדות, להבין איפה לא הבנתי, ואיפה כדאי לשנות. כישלונות לעיתים הם אלו שמסייעים לזיכרון, להפנמת הידע והבנתו, גם אם זו אינה נראית לנו הדרך הישרה (מ.ל.).
יש להתייחס נכון כמורה או מנהיג לכשלי הלומד ולהתייחס אליהן כטעויות בדרך ללמידה; יש להעביר ללומדים הבנה זו; יש לרתום את משאבי הארגון להעמקת התובנה שטעויות הכרחיות להבנה, ללמידה ולהתקדמות.

 

חזרה

 

בסוף היום- מורה מקצועי, אנושי וייחודי, מעורר השראה.
אם כאלו מורינו ומחנכנו, זכינו; אנחנו בהחלט בדרך נכונה.