ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון מרץ 2017 - מהדורה מס' 210
גיליון מרץ 2017 - מהדורה מס' 210
גיליון:

1. הזדמנות אחרונה להירשם לקורס ניהול ידע שייפתח בתאריך 6/3/2017 לפרטים נוספים והרשמה ניתן לפנות לימית yamit@kmrom.com  

2. כנס ניהול הידע השנתי של פורום ניהול הידע בישראל יתקיים בתאריך 30/3/2017. ספר ניהול הידע החדש 2017 יחולק לכל משתתף בכנס. להרשמה ופרטים נוספים לחצו כאן

3.  פורום KMI בנושא ניהול ערוצי תוכן דיגיטליים יתקיים ב 14/3/2017, לפרטים נוספים לחצו כאן 

נכתב ע"י רויטל אלעזר

גולשים (ובעצם, מי לא?) תמיד אוהבים הצעות טובות, משתלמות, ממוקדות, כאלו המציעות פתרון ריאלי ומהימן לדברים שאנחנו צריכים. חשיבה שיווקית נכונה, הבנת הצרכים של הגולשים, שימוש בעקרונות הכתיבה השיווקית ויצירת מעטפת עיצובית תומכת יובילו לחיזוק תחושות ההזדהות והאמון של הגולש, למניעת התנגדויות והנעה לפעולה - ומכאן הדרך להתקרב לגלוש ולגרום לו להפוך להיות לקוח שלכם קצרה מאוד.


כל בית עסק רוצה כזה, השמועות אומרות שהוא מביא לתוצאות מדהימות, הרשת מלאה באין ספור דוגמאות שלו, בחינם או בתשלום.


בואו נקרא לילד בשמו – דף נחיתה באתרי אינטרנט...

 

דף הנחיתה, כשמו כן הוא, הוא דף אחד בלבד - אך אם בונים אותו נכון ומנתחים בקביעות את הנתונים המתקבלים לגביו, הוא יכול לחולל מהפכה משמעותית לבית העסק, סינון אורחים "לא רצויים" ואיתור לקוחות פוטנציאליים, דף הנחיתה זכה למעמד גבוה והפך למוצר נחשק בקרב ארגונים ובתי עסק בארץ ובעולם.

 

איך זה עובד?


בניגוד לאתר האינטרנט שהוא מלא במידע מכל סוג, מסמכים וקישורים ותמיד זמין לכולם, דף הנחיתה ממקד את הגולש בדבר אחד בלבד - ובפעם אחת בלבד - וגורם לו לבצע פעולה כאן ועכשיו. למעשה לדף הנחיתה שתי מטרות עיקריות: לגרום ללקוח הפוטנציאלי לבצע פעולה יזומה ולמנוע ממנו לדחות את הבחירה לאחר מכן (כי גולשים אוהבים לדחות פעולות לאחר כך), ובד בבד לשמש כמסננת ללקוחות שהמוצר אינו רלוונטי לגביהם.


ניקח לדוגמה סוכנות ביטוח גדולה המציעה באתר שלה את כל שירותי הביטוח והפיננסיים, הן ללקוחות פרטיים והן לעסקיים. הקיץ הגיע, וברצונה לקדם ולפרסם את המוצר הנקרא "ביטוח נסיעות לחו"ל" - אך האתר עשיר מדי במידע בהמון נושאים ותחומים, והגולש עלול 'ללכת לאיבוד'.
דף נחיתה אשר בניגוד לאתר יתמקד בביטוח נסיעות לחו"ל בלבד - ישיג את תשומת לבו של הגולש (ובלבד שהוא מתכנן טיול בחו"ל) ויעלה את הסיכויים ליצירת קשר וירטואלי עם הלקוח, לכניסה למידע ולהשלמת העסקה בלחיצת כפתור.


תמונה להמחשה:


חיפשתי במנוע החיפוש של גוגל ביטוח נסיעות לחו"ל והגעתי לדף הנחיתה של חברת "הראל ביטוח ופיננסיים".

במבט ראשון כבר ניתן להבחין כי זהו דף נחיתה מאוד אפקטיבי. הוא נבנה מתוך הבנה שיש (בממוצע) כמה שניות בלבד לגרום לגולש לבצע פעולה (חיובית או שלילית); משפט קצר מתאר לאן הגעתי ומה אני יכול כגולש לקבל בדף זה, ובלחיצת כפתור אחת הגולש עובר לדף למילוי פרטים ורכישת ביטוח נסיעות לחו"ל בהתאם לתנאים הרלוונטיים עבורו.


חשוב להבין את המגבלות, ובדרך זו יהיה קל יותר לתכנן את דף הנחיתה הנכון עבור לקוחות החברה.


כמה כללים לדף נחיתה מנצח:

  1. כותרת ראשית – משפט אחד שיגרום למשתמש להבין לאן הוא הגיע ומילות מפתח שיגרמו לו
    להמשיך ולקרוא
  2. Hero Shot – תמונה/וידאו הממחיש בצורה הכי טובה את המוצר/שירות שלכם
  3. טופס להשארת פרטים - שדות טקסט שהמשתמש ימלא להשארת פרטים ליצירת קשר
  4. כפתור קריאה לפעולה (Call To Action) – הכפתור שעליו משתמש ילחץ כדי להירשם או לקנות את המוצר או השירות
  5. נקודות שכנוע – קטע טקסט שמונה את התכונות / יתרונות של מה שאתם משווקים
  6.  הוכחה חברתית (Social Proof) – הוכחה שאנשים אחרים משתמשים ואוהבים את השירות/מוצר שלכם: כמות הורדות / צפיות, ביקורות חיוביות, סיקורים בתקשורת וכו'.

 

אחרי שבנינו דף נחיתה מוצלח, לא עוצרים פה...
דף הנחיתה משמש ככלי מכירתי שהופך לקוחות ממתעניינים במוצר באופן כללי, למתעניינים בו בפועל ובצורה אקטיבית. מקובל להיעזר בערוצים הבאים:


פרסום ב- Google Search – מדובר בהודעות ממומנות של גוגל המופיעות בראש תוצאות החיפוש, במודעות אלו בית העסק מפרסם את השירות שלו בעזרת מילות מפתח. גולש מבצע חיפוש בגוגל, בין אם מהמחשב או מטלפון נייד, ומוצגות לו התוצאות הרלוונטיות למילות החיפוש שרשם.
המטרה - שאותו מתעניין שחיפש את המוצר או השירות יראה את מה שיש לבית העסק להציע בעניין, יתרשם, יונע לפעולה וימשיך עם בית העסק את ההתקשרות.


פרסום בפייסבוק – על אותו עיקרון. גולש נתקל במודעה פרסומית ממומנת בפיד שלו, לוחץ על המודעה ומגיע לדף נחיתה רלוונטי. במקרה של פייסבוק ניתן להציג מודעות ממומנות בפילוח מאד מדויק של מרכיבים דמוגרפיים ואחרים בכדי לייצר חיבור טוב בין המודעה לקהל היעד הרלוונטי עבורה.


שליחת דף נחיתה סלולרי באמצעות SMS – דיוור בהודעת SMS שיווקית המכילה קישור לדף הנחיתה. לקוח מקבל את ההודעה ולוחץ על הקישור. מידית הוא נחשף למסר השיווקי העשיר שבדף הנחיתה.


שימוש ב- QR Code – קוד QR הוא קוד שניתן לסרוק באמצעות הטלפון הנייד בכדי להגיע לדף נחיתה סלולרי שמקושר אליו. בכך הוא מקל על הגולש ומאפשר לו להגיע לדף בסריקה מהירה ופשוטה. שימוש בקוד מהווה דרך טובה לנצל את המגע ה"ממשי" עם הלקוח בכדי לתת לו מידע שיווקי באמצעי נוסף המניע לפעולה.

 

החדשות הטובות שאין צורך לדעת HTML. ניתן לערוך את דף נחיתה באופן עצמאי ישירות דרך דפדפן האינטרנט, קיימים מספר חברות ברשת המספקות ממשקים ליצירת דפי נחיתה באופן קל ופשוט.

 

ומפה רק אפשר להמשיך שימוש בתועלות דף הנחיתה לצרכים בתוך הארגון, אם ברצונכם להניע את העובדים לפעולה או לרתום אותם לפעילות ארגונית, אפשרי בהחלט להיעזר בדף נחיתה.
לדוגמא, פרסום דף נחיתה מותאם בפורטל הארגוני העוסק בגיוס עובדים לפעילות ארגונית למען הקהילה. בכניסה לכפתור הקריאה העובדים יוכלו להירשם לפעילות בדרך פשוטה ומהירה.
חשוב לבחור כותרת קצרה וממוקדת לדף הנחיתה שתרמוז על משמעות הפעילות ותגרום לעובדים להיכנס לדף לקרוא ולהצטרף.


זכרו!
מעט מילים - וזו, למעשה, תכונתו העיקרית של דף נחיתה מוצלח: קצת דיבורים, הרבה תוצאות ועוד לקוחות חדשים.

 

מקורות:
http://yazamnik.com/how-to-build-better-landing-pages/ 
http://www.tvuna.co.il/ 

נכתב ע"י דודי רוזנטל

כשם שבעיית הרעב בעולם המפותח בתחילת המאה העשרים, התחלפה בבעיה של עודף משקל בסיומה, כך גם בארגונים מודרניים עברנו בשנים האחרונות ממצב של היעדר ערוצים לתקשור מסרים וידע לעובד, לסביבה בה יש לנו ערוצים רבים, ובעקבותיהם היצף של מידע וידע לעובד.


ברורה על כן החשיבות, שכאשר מנהלים מספר רב של ערוצים ופלטפורמות, יש לדאוג למדיניות סדורה ולתפעול חכם, כדי לאפשר לנצח על התזמורת: לנהל מסרים, מידע וידע במגוון ערוצים, ללא כפל משאבים וללא היצף המפריע ליעילות ומועילות התפקוד של העובדים.


בתקופה האחרונה אנחנו שומעים יותר ויותר על המונח אקוסיסטם דיגיטאלי (digital eco-system) כפתרון לניהול מספר רב של ערוצים דיגיטאליים. אז מהי בכלל אותה אקוסיסטם? האם היא מערכת? מערך? מה צריך לבצע כדי ליישם את התפיסה הזאת בארגונים?


המונח אקוסיסטם שאול מתחום הביולוגיה, ומתאר מערכת חיים סבוכה על מכלול הפרטים, הקבוצות, הארגונים, הכוחות, המעשים והתפיסות המרכיבים אותה. האקוסיסטם מתאר מציאות רב-רובדית הנוצרת ממפגש של מספר רב של מערכות המורכבות מתתי-מערכות ומפרטים, ואת השפעתם אלה על אלה.


המונח העסקי מתייחס לסביבה הקשורה במוצר או בטכנולוגיה. בסביבה זאת נכללים הספקים, המשווקים, הלקוחות, נותני השירות (מתקינים, יועצים), ואף חברת פינוי הפסולת הקשורים למוצר ולטכנולוגיה. כפי שכבר חווינו כולנו, עם התעצמות הדיגיטל, לכל סביבה פיזית, יש סביבה דיגיטלית משלימה. האקוסיסטם הדיגיטאלי הינו הזירה הכוללת של כל הערוצים הדיגיטאליים, הוותיקים (מחשב, אתר, פורטל ומייל) והחדשניים (רשתות חברתיות, מובייל וסרטים), התלות ביניהם והתועלת ההדדית בין כולם.


אז למרות השימוש במילה system, האקוסיסטם הדיגיטאלי אינה מערכת מידע וידע. האקוסיסטם הינו מערך מתוכנן היטב של סך כל הערוצים הדיגיטאליים המשמשים להשגת מטרה משותפת – השגת היעדים העסקיים תוך כדי יצירת מערכות יחסים מותאמות עם הקהל.


מרכיבים טיפוסיים באקוסיסטם כוללים פורטל או אתר, סביבת ניוזלטרים, ערוץ סרטים, ערוץ מסרים מיידיים שיתופית (SMS, WHATSAPP או אחר), אפליקציה סלולארית ועוד.


הרעיון שעומד מאחורי התפיסה היא שניהול מתוכנן ומשולב של מספר ערוצים מבטיח חיסכון במשאבים; מסרים אחידים ודרך העברת מסרים מותאמת; כל זאת, תוך צמצום ההצפה במידע וצמצום חפיפות מיותרות.

 

במשפט אחד- מונח ארוך ואולי מורכב, שבסוף היום גם מקצר וגם מפשט :-)

 

נכתב ע"י ד"ר מוריה לוי

הסבר

שימור ידע פורשים/ מומחים עוסק בשימור הידע הייחודי בדרכים למזער את הנזק הארגוני עם עזיבתם של מומחים שעבדו בארגון שנים רבות, והרבה מהידע נשמר בראשם, ולא תועד, ו/או תועד באופן לא מסודר ולא משותף.

 

שלבי התהליך

 

0) החלטה על המומחים לגביהם משמרים את הידע

החלטה לגבי אילו פורשים מקיימים תהליך שכזה.

כעיקרון, ניתן לקיים אל מול כל עובד המסיים את עבודתו, אך בהיעדר משאבים, מומלץ להתמקד בעובדים שפיתחו מומחיות ארגונית, אשר אין לעובדים אחרים.

המלצות:

  • איתור פורשים ניתן לבצע תוך הסתייעות בגופי ומערכות משאבי אנוש. התחלת התהליך נכון שתהיה 4-6 חודשים לפני הפרישה ולא מאוחר מכך. ארגונים מצטיינים ישמרו את הידע שנים קודם לכן (יהפכו פרויקט זה לשימור ידע מומחים, ולאו דווקא לפורשים).
  • לעיתים עובדים לפני פרישה נלחצים כאשר פונים אליהם ומתחילים לתעד את שידעו. הם חשים עד כמה העזיבה הינה מציאותית. יש להיות רגיש לקשיי העוזב, ולדעת להחיל קשיים אלו.מיפוי ותעדוף נושאים לשימור

 

1) מיפוי כלל הנושאים בהם עסק המומחה. תעדוף נושאים בהם יש חשיבות יותר גבוהה לשימור הידע. בתעדוף זה יש לקחת בחשבון:

  • עד כמה הידע נדרש לארגון לעתיד (ולא מייצג את העבר)
  • עד כמה אין לארגון מקור חלופי לידע (והוא לא יכול לרכשו מחדש בקלות).

 

2) שימור המידע והידע

תיעוד המידע והידע בפועל.

המלצות:

  • מסמכים שכבר קיימים, מומלץ למפות ולארגן במקום משותף את המסמכים העיקריים, אפשר בליווי הסבר על חשיבות המסמך וכיצד/מתי כדאי לעשות בו שימוש.
  • ידע בעל פה יתועד- רצוי בתבניות סדורות.
  • יש להחליט מראש כמה זמן משקיעים בשלב זה שיכול להתארך, ולנהלו עם תכנית עבודה סדורה, כדי לוודא התקדמות, הן בקיום הפגישות, והן ביצירת תוצרים והתכנסות ליעדים שהוגדרו.
  • בהיעדר מתודה אחרת ניתן לוודא כיסוי של: אנשי קשר הקשורים לנושא, תובנות שנלמדו, תיעוד תהליכים ייחודיים ולא ברורים מאליהם, והצבעה על מסמכים חשובים.
  • אם יש ממשיך דרך (המחליף את הפורש) רצוי להיעזר בו בתהליך התיעוד בפועל, ולתת לפורש לבדוק את שנכתב, כדי לוודא הבנה.

 

3) שילוב הידע והנגשתו בסביבת העבודה הארגונית

שלב זה לכאורה מיותר, שכן הידע תועד בשלבים קודמים, ועם זאת הוא החשוב ביותר מכולם. אם לא משכילים למצוא דרכים לקשר את הידע שתועד לסביבה מחשובית בה העובד נמצא בפועל, ולהנגיש לו את המידע בקלות, העובדים שנותרו בארגון לא יגיעו למידע ולידע, וההשקעה תרד לטמיון, למרות חשיבותה.

נכתב ע"י שגית סלמון

רשת חברתית היא זירה שיתופית, בה מנהלים שיח ומשתפים תוכן מוכוון עשייה.


לרשת החברתית 2 מרכיבים בסיסיים:

  1.  צמתים (nodes)- הפרטים המרכיבים את הרשת; לכל אחד מהם פרופיל המתאר אותו אישית, ארגונית או מקצועית.
  2. קשרים (Connections)- חיבורים בין הפרטים, היוצרים את הרשת החברתית ואת רשתות המשנה שבתוכה.

במרחב הציבורי- החוץ ארגוני, הרשתות החברתיות נותנות מענה לצרכי שיתוף שונים:
החל בחיזוק קשרים חלשים ושיתוף בחוויות אישיות (דוגמת Facebook), דרך שליחת מסרים מיידיים (דוגמת WhatsApp), וכלה ברשתות פונקציונאליות (דוגמת Waze).

 

רשתות חברתיות משרתות ארגונים לטובת 2 מטרות מרכזיות:

  1. כאמצעי תקשורת עם הציבור ועם קבוצות יעד משניות (לקוחות, שותפים וספקים).
  2. ככלי לניהול ידע פנים ארגוני (ואז הן נקראות לעיתים "רשתות מקצועיות").

 

בהיבט הפנים ארגוני, הרשת החברתית מחליפה ומעשירה את רכיב הפורום שהיה הרכיב השיתופי בפורטל המסורתי.
היא מאפשרת העברה ושיתוף תכנים בין עובדים, ואף יותר מכך- עבודה משותפת על תכנים.
היא לא בהכרח מחליפה את הפורטל- היא משלימה אותו; בעוד שבפורטל הדגש הוא על הנגשת התוכן, ברשת החברתית הדגש הוא על השיח הנוגע לתוכן.

 

ארגונים או יחידות יכולים לנתח את צרכיהם ולהחליט מה נכון עבורם.
כאשר ההחלטה היא להפעיל רשת חברתית לצד פורטל, יש להגדיר באופן ברור מתי משתמשים במה, כדי להבטיח שימוש מיטבי בכלים.

 

 

מאמר מהעולם על ניהול ידע בעידן הרשתות החברתיות

 

 

סרטון משעשע עם טיפים פשוטים לניהול ידע בהשראת הקומדיה המצליחה "Friends"

 

בלוג: Forres

בלוג ניהול ידע של Forres

 

 

כנסים בארץ

 

שם האירוע: פורום KMI- ניהול ערוצי תוכן דיגיטליים
מיקום האירוע: המאה ועשרים 4 ראשון לציון
תאריכים: 14/03/2017
פרטים נוספים: לחצו כאן

 

שם האירוע: כנס ניהול הידע השנתי של פורום ניהול הידע בישראל
מיקום האירוע: היסמין 1 רמת אפעל
תאריכים: 30/03/2017
פרטים נוספים: לחצו כאן

 

כנסים בעולם

 

שם האירוע: The Wheels of Knowledge Management

מיקום האירוע:  Melbourne and Canberra, Australia
תאריכים: 07-09/03/2017
פרטים נוספים: לחצו כאן

שם האירוע: Knowledge Tour

 מיקום האירוע: United Kingdom

תאריכים: 16/03/2017
פרטים נוספים: לחצו כאן

 

ספר: Getting to yes
נכתב ע"י ד"ר מוריה לוי

הספר Getting to yes: negotiating an agreement without giving in, הינו ספר שנכתב ע"י Roger Fisher & William Ury מומחים מאוניברסיטת הרווארד, מייסדי ומנהלי פרויקט המשא ומתן מטעם האוניברסיטה.
הספר, כפי שהם מצטנעים להציג, כנראה מסדיר דברים, שחלק ידענו באינטואיציה, חלקם הפעלנו, וחלקם ראינו אחרים שפועלים כך. בין שהוא מסדיר ידע, מחדד, או מחדש, בהחלט הוא עושה זאת באופן מובנה ומלמד.
ואל תתבלבלו; כולנו מנהלים משא ומתן, כל יום, ובהקשרים רבים יותר משהיינו מעלים על הדעת.

הדוגמאות בספר רבות, ולמרות שהספר נכתב כבר במקור ב- 1981, הוא חודש ורוענן בדוגמאות גם של השנים האחרונות, ויש מה ללמוד מקריאתו המלאה..

מומלץ.

הצורך

 

אז למה נדרשת שיטה מובנית לניהול משא ומתן?
ראשית, משא ומתן נמצא בכל מקום; אנשים וקבוצות רוצים דברים שונים, ולא תמיד מגיעים להסכמה.
בשנים האחרונות, יש תחושה של התעצמות מצבי קונפליקט, כאשר יותר אנשים רוצים להשפיע, ולהתערב בהחלטות המשפיעות עליהם.

 

שיטה טובה לניהול משא ומתן צריכה לעמוד בשלושה קריטריונים:

  • היא צריכה לייצר הסכם חכם (אם ניתן להגיע להסכם)
  • היא צריכה להיות יעילה (מבחינת משאבים המושקעים בהשגתה)
  • היא צריכה לשפר, או לפחות, לא להרע, את היחסים שבין הצדדים השונים.

 

משא ומתן, בלי שנרגיש לעיתים, כולל שני מרכיבים:
דיון לגבי תהליך המו"מ וכלליו;
ודיון שהוא המו"מ עצמו, להגעה להסכם הרצוי.

 

התייחסות המחברים למו"מ הינו כאל תהליך, בו שני משתתפים או יותר נדרשים לפתור בעיה. המטרה הינה תוצאה שמגיעים אליה ביעילות ובאופן חברי.
לא מדובר בטקטיקה "קשה" או "רכה" אלא בשילוב של השניים (קשה בבעיה, רך באנשים).
ולא פחות ... הגון בתהליך (מ.ל.).
הנחת יסוד היא שמו"מ מתנהל ב.

 


חזרה

 

הפרדה בין האנשים לבעיה

 

מו"מ מתנהל בין אנשים. לעיתים האנשים מייצגים את עצמם, לעיתים מייצגים קבוצות/ ארגונים, אך בסוף היום מדובר באנשים.ולאנשים יש כעס, תסכול, חשש ו...אגו.
וכאשר חושבים שלא מצליחים להגיע למשהו שרוצים, או אפילו שצד אחר מקבל את שהגיע לך, כל אלו יכולים להתחזק.
לאנשים בהתדיינות יש שתי רמות של אינטרסים: אינטרס בתכני הדיון, ואינטרס בקשרים המלווים אותם. הנטייה הטבעית היא לכרוך את היחסים עם האדם שמולנו, ביחסים הקשורים להתדיינות ולהיפך.
היות וההתדיינות קשורות באי הסכמות, היא יכולה לגרום לאנשים "לקחת ללב" ולהעצים את רגשותיהם, ומכאן להחריף את ההתעקשות ואי ההסכמות, וחוזר חלילה, להיעלב/לכעוס יותר וכו'.


המלצות-
מפרידים את האנשים מהבעיה

  • מנסים לשים את עצמינו בנעליהם, ולחשוב איך היינו נוהגים במקומם
  • לא מסיקים מהחששות שלנו, על כוונתם כלפינו
  • לא מאשימים אותם בבעיות שלנו
  • משוחחים איתם על הבדלי תפיסות
  • מחפשים הזדמנויות כדי לנהוג בדרך שתלמד אותם שתפיסותיהם עלינו (שלדעתנו מוטעות), אכן לא מתאימות להתנהגות שלנו בפועל
  • משלבים אותם בתהליך המו"מ (ולא רק מגיעים אליהם עם תוצאה)
  • מציעים הצעות שתאפשרנה להם לסיים את התהליך בכבוד


מתייחסים לרגשות

  •  מזהים את הרגשות שלהם ושלנו בתהליך
  • שמים לב באופן מיוחד לדאגות בסיס (עצמאות, הוקרה,שייכות,משמעות וסטאטוס)
  •  נותנים את הדעת לזהות שהם מנסים להקרין, ודואגים שלא לאיים עליה (אבל אני מנהל טוב...)
  • מדברים על הרגשות
  • מאפשרים לשחרר קיטור
  • מייצרים מחוות


מתקשרים

  1. מקשיבים באופן פעיל לצד השני ולמה שמבקש לומר
  2. מדברים באופן ברור ומובן
  3. מציגים את עצמנו וצידנו; לא מדברים בשמם
  4. חושבים על מה שאומרים; האומנם יואיל?


חזרה

 

מיקוד באינטרסים ולא בעמדות

 

הדרך הנכונה להגדרת בעיה היא דרך הבדלי האינטרסים שבין הצדדים.
כאשר לאנשים או קבוצות יש עמדות שונות, מאחורי אלו יש אינטרסים- חלקם משותפים וחלקם יתכן ומנוגדים.
אחת הדוגמאות היותר ידועות נוגעת בשניים הרבים על תפוז, כדי לגלות בסופו של תהליך ארוך שאחד רוצה את המיץ והשני את הקליפה.

 

איך מזהים אינטרסים של שני הצדדים, העומדים בבסיסה של אי הסכמה?

  1.  שואלים למה?
    מלמד על מניעים. אפשר ישירות מול השני, או לבצע סימולציה, על חלופות מחשבה אפשריות
    שואלים למה לא? כנ"ל.
  2.  מכירים בכך שלכל צד יש יותר מאינטרס אחד
    מבינים שהאינטרסים המשמעותיים ביותר הם הצרכים הבסיסיים (ביטחון, רווחה כלכלית, תחושת שייכות, הכרה, שליטה על הקורה בחיינו)
  3.  מכינים רשימה של אינטרסים של שני הצדדים
  4. מדברים על האינטרסים של הצדדים; מתייחסים לצרכים, לפני הצעת פתרונות
  5. מנסים לראות אם ניתן להגיע לפתרון מבוסס אינטרסים, תוך הסתכלות על העתיד ולא על העבר.


חזרה

 

פיתוח חלופות פעולה

 

פיתוח, ואפילו "המצאת" פתרונות חלופיים שונים, יכולה להיות בסיס להגעה לפתרון מיטבי.
אנשים מתקשים בכך, בגלל מגוון סיבות:

  1. שיפוט מוקדם
  2. חיפוש אחר הפתרון היחיד האולטימטיבי
  3.  הנחה של משחק סכום אפס (אחד חייב להפסיד כשהשני מרוויח)
  4.  הנחה שזו לא אחריותנו לפתור את הבעיות (אם כבר- זו בעיה של הצד השני).

 

תהליך פיתוח חלופות:

  1.  הבנה שמפרידים בין החלופות לבין ההחלטה בפועל. הצעת חלופה אינה הסכמה אליה.
    אם יש חשש שיתייחסו אליה כהצעה קובעת, מציעים תמיד שתי הצעות במקביל בעלי אופי הפוך (למשל- הצעה נמוכה והצעה גבוהה בו זמנית).
  2. פיתוח החלופות עצמו הינו בסיעור מוחות. לעיתים בנפרד, לעיתים יחד, ולעיתים בתיווך או על ידי צד שלישי מגשר:
    מרחיבים בעוד ועוד רעיונות, כאשר רעיון אחד יכול להוביל למשנהו.
    נעזרים במומחים, או חושבים מנקודת מבטם, כדי לייצר חלופות נוספות.
    מנסים לאתר אינטרסים משותפים (תמיד קיימים כאלו) ועל בסיסם לייצר חלופות.
    מבינים שהשוני בין אנשים והאינטרסים השונים שלהם, דווקא יכול להיות הבסיס לפתרון משותף.
  3. בוחרים את החלופות הרלוונטיות ביותר; מפתחים אותם לכדי הצעות בעלות היתכנות.
  4.  מוודאים שקל צד השני, מנקודת מבטו, לקבל את ההחלטה לגבי ההצעה (למניעת התארכות התהליך והקטנת סיכוי הצלחתו).

 

שוני בין אנשים שיכול להוביל לחלופת גם וגם:

  • אמונות
  • ציר הזמן (אחד מקבל פתרון עדיף בהווה, השני בעתיד)
  • ערכים חשובים
  •  נכונות לסיכון (אחד מקבל פתרון מועדף בתנאי יציבות, השני- במידה והסיכון מתממש)

 


חזרה

 

קריטריון אובייקטיבי

 

פעמים רבות דיון נסב סביב ציר אחד, דוגמת מחיר, והיות האינטרס על ציר יחיד, מקשה על הגעה להסכמה.
במקרים כאלו, קריטריון אובייקטיבי שיוכל לסייע בהערכת המענה ההוגן, הינו בסיס להגעה להסכם.

 

קריטריונים אובייקטיביים יכולים להסתמך על:

  • סטנדרטים מקובלים
    כולל- ערך שוק, שיפוט מדעי, חישוב עלויות, סטנדרט מוסרי מוכר, וכו'.
  • תהליך הגון שבעקבותיו מגיעים להחלטה
    הרעיון העומד מאחורי עקרון זה, שאם אין קריטריון, אך יש הליך מסודר ומוסכם בעקבותיו ניתן להגיע להחלטה הוגנת, הרי שהוא יכול להיחשב לקריטריון אובייקטיבי להחלטה.

 

איך מיישמים את הרעיון?

  1.  מגדירים את הסוגיות שם נכון לחפש קריטריון אובייקטיבי
  2. משוחחים על דרכים אפשריות להגיע לקריטריון שכזה (ראה פסקה לעיל)
  3. מסכימים על הקריטריון/ ההליך. כדי להגיע להסכמה משוחחים על הנימוקים והמניעים ופתוחים לנימוקים ומניעים של הצד השני.
  4.  ו...לעולם לא לוחצים את הצד השני להגיע להסכמה.

 


חזרה

 

טיפים

 

לעיתים, למרות השיטה, הצד השני לא משתף פעולה. להלן מספר טיפים להתמודדות, בהתאם לאופי הבעיה.
יחסי הכוחות לא סימטריים והצד השני מנצל זאת
הגנו על עצמכם על ידי כך שתכירו בחלופה הטובה ביותר האפשרית, אם ההסכם לא ייצא לפועל בכלל. חלופה שכזו תמיד קיימת והיא חשובה להגדרה והתייחסות.
בדרך זו תוכלו לדעת באמת מה הגבול אליו מותר להגיע, אך גם אותו לא כדאי לעבור.
החלופה תשמש להבנת מידת הגמישות הכדאית, ותוכל לשמש כמגן משמעותי שיאפשר לעמוד על שלכם במידה הנכונה.
הבנת החלופה הטובה ביותר, מחוץ לגבולות ההסכם, גם נותנת כוח. היא מאפשרת לדעת להוציא את המרב מהנכסים הקיימים בידך במצב הנתון, כאשר המשמעות יכולה להיות גם שאין הסכם כלל. עצם הידיעה שלך שזו חלופה אפשרית, נותנת גם ביטחון עצמי, בעמידה אל מול הצד השני.
הצד השני לא מוכן כלל לקיים משא ומתן
כאשר הצד השני לא משתף פעולה, יש כמה חלופות פעולה:
ניתן לדבר על הערך במו"מ והגעה להבנה שכולם מרוויחים (טיעונים לכך- בכל הפרקים עד כה).
ניתן לתמרן אותם למו"מ (שיטה המכונה negotiation jujitsu) על ידי שאלות על מניעים, תחשיבים או עקרונות מנחים; ניתן לדבר על משמעויות של העמדות שהם מחזיקים; ניתן לשאול שאלות; ניתן ליצור שתיקות מביכות שיגרמו לצד השני אי נחת ורצון לדבר. בטכניקה זו של תמרון לשיחה יתכן ויתפתו לענות על השאלות העוקפות, ויגיעו חזרה למו"מ.
ואם שני אלו לא פועלים, ניתן לנסות להציע צד שלישי כמגשר.
הצד השני מפעיל תרגילים מלוכלכים במו"מ
שלוש קטגוריות של תרגילים מלוכלכים: הטעיה מכוונת; לוחמה פסיכולוגית; וטקטיקת לחץ/איומים.


דרך הפעולה המומלצת, אחידה, כאשר המחברים מראים שהיא יכולה להתאים לכל טיפוסי הבעיות:

  1.  הכירו במצב.
  2.  דברו על כך באופן מפורש. שיו את זה "על השולחן". אופי הדיבור, משתנה, כמובן בהתאם להקשר.
  3.  נצלו את השיח, למעבר לשיח על כללי המו"מ (ההליך) ולא על התוצאה. בדרך זו ניתן יהיה להחזיר רבים למו"מ הוגן. סרבו לקיים את המו"מ עצמו, כל עוד ההליך אינו הגון.


חזרה

 

לסיכום:
הספר אינו מתיימר לחדש. הוא מתיימר להבנות שיטה סדורה, והוא מתיימר להציע הליך סדור שיוביל לתוצאה טובה: הסכם חכם, בתהליך יעיל, וללא הרעה ביחסים בין הצדדים.
כדאי ביותר.

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135