ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון ינואר 2017 - מהדורה מס' 208
גיליון ינואר 2017 - מהדורה מס' 208
גיליון:

1. עם פתיחתה של שנת 2017, אנו שמחים לבשר כי מערכת עומר לניהול ידע בענן במוקדי שירות מבית ROM, תשווק החל מעתה באופן יזום לחברות וארגונים.


מערכת עומר מיושמת ב 5 ארגונים במשק (החל ממספר משתמשים בודדים ועד מאות משתמשים) ומהווה כלי מהותי בארגונים אלו.
עד עתה, לא ביצענו פעילות שיווק יזומה, אלא נתנו מענה ללקוחות שפנו אלינו. זאת במטרה להבטיח כי כאשר נכריז על המוצר- המערכת תהיה ידידותית למשתמש, יציבה ביכולותיה ובעלת ערך לארגונים בהם היא מיושמת.
הגענו לשלב הזה.


אנו מודים לכם שהייתם שותפים לדרך התפתחות המערכת, מיציאתה לאוויר העולם ועד היום.
ארגונים הזקוקים לפתרון ניהול ידע - נשמח לחשוף גם בפניכם את מערכת עומר לפרטים: dana@kmrom.com 

 

2. אבן דרך היסטורית בתולדות ניהול הידע בישראל הייתה החודש, עת התקיים דיון ראשון בכנסת ישראל, בוועדת המחקר והמדע, בנושא ניהול ידע. הדיון נולד בזכות יוזמה של אנשים ומחשבים לארח בכנסת את פורום ניהול הידע, והתפתח לאירוע משמעותי, שמעטים דומים לו התקיימו אי פעם בעולם. להרצאתה של ד"ר מוריה לוי, הרצאה שפתחה את הדיון לחצו כאן לקריאת הפוסט בעקבות הדיון לחצו כאן

 

3. אנו שמחים לבשר כי סיימנו את העלאת שני אתרי רום המחודשים (בשפה העברית ובשפה האנגלית). אתרים אלו פועלים בהתאם לעקרונות UX כפי שאנו מייעצים גם ללקוחותינו, ובנוסף, הותאמו לעבודה על פי חוק הנגישות החדש (ראו כתבה בנושא בגיליון זה). מקווים שתיהנו יותר מהעיון בחומרים בזכות שיפורים אלו.

 

4. חברת ROM מתכננת בקרוב יציאה בפיילוט עם מוצר התוכנה "נהלים בכף היד", אפליקציה המאפשרת לאנשים להתחבר לנהלים ארגוניים המובנים בדרך נוחה לקריאה ואיתור פיסות תוכן ממוקדות.
ארגונים המבקשים לבחון אפשרות להצטרף לפיילוט ללא עלות- אנו פנו אלינו yamit@kmrom.com 

 

5. שמחים לשתף כי ב 5/12 עברה שוב ROM את מבדקי האיכות השנתיים, וקיבלה תו תקן 25006 לניהול ידע.
אנו מברכים גם את חברת תשתיות נפט ואנרגיה שגם לה, החל מהשנה, תו תקן לניהול ידע, במסגרת מדיניות האיכות שלה.

 

 

 

 

 

 

 

 

נכתב ע"י ד"ר מוריה לוי

ושוב הגיע דצמבר, ושוב הגיעה השאלה הקבועה לתקופה זו של השנה: מה צופן העתיד? מהן המגמות אותן נצפה בשנה הקרובה.
ושאלה זו, אינה פוסחת גם על תחום ניהול הידע.

 

אז מהן המגמות המרכזיות שניתן לצפות להן השנה?

 

ניתן לראות מגמות בשלוש רמות:
מגמות שכבר התממשו בשנה אחרונה (לפחות באופן משמעותי), והן תמשכנה להיות בפוקוס גם השנה;
מגמות חדשות, שאולי כבר דיברנו עליהן בעבר, ואולי לא, אך אנו צופים שאכן יתממשו השנה, במספיק ארגונים;
ומגמות שאולי מדברים עליהן, אך אני מעריכה שגם השנה זה יסתיים בעיקר בדיבורים...

 

ומכאן אקפוץ ישר להצגת המגמות:


1. Social: מגמה שכבר הכרנו בשנתיים האחרונות, ותמשיך לצבור תאוצה גם השנה: יכולת שיח ובעיקר של מסרים מיידיים; שיח בקבוצות או 1:1; תכנים המקושרים לאנשים ויכולת מעקב; שיתוף; LIKE וכו'. יכולות שאנו מכירים וצורכים הרבה בחיינו האישיים, עוברות אט אט גם את סף הארגון.


2. UX Focus: ניהול ידע שלא רק מספק תוכן, אלא מספק אותו בדרך חווייתית ויפה. הכלים כיום מאפשרים עיצובים גמישים, יפים ואופנתיים, כמעט ללא השקעה. הארגונים אכן מממשים יכולות אלו, ועיצוב הפורטלים החדשים, ממש לא דומה למה שהיה פעם. כאמור, מדובר כפי שאפשר להבין, במגמה נמשכת ולאו דווקא חדשה.


3. Cloud: עוד מגמה שכבר הכרנו, והולכת ומשתלטת ביותר ויותר פתרונות ניהול ידע ארגוניים. מאפשרת גמישות, בעיקר גישה מרחוק וחיבור לערוצים דיגיטליים נוספים. יכולת העבודה בענן הינה קפיצת מדרגה לארגונים קטנים או לארגונים הנמצאים בצעדיהם הראשונים בניהול ידע, ויכולים לחסוך בזכות כך בהשקעה התשתיתית.


4. Visual: בעקבות הנהייה מ FACEBOOK ל Instagram, ובעקבות יישומי IPAD מוצלחים (Pinterest, Behance ועוד) נראה גם הרבה יותר Visuals בפורטלים ובפתרונות ניהול הידע, ונראה אותם יותר בקידמה. מדובר במגמה שמתחילה לאיטה, ונראה יותר ניצנים שלה בשנה הקרובה.


5. Customer KM: מגמה רצויה שעדיין מדשדשת, ולא צפויה להפוך למגמה משמעותית עדיין, גם השנה. כבר שנים אנו מדברים על ניהול ידע עם לקוחות, ובכל זאת... טרם. למה? כנראה בגלל בעלות של קבוצות שונות בארגונים על הקשר עם הלקוחות. מסיבה זו אנו עדיין לא רואים אינטגרציה טובה דיה גם בין התוכן החיצוני והפנימי, גם במקומות בהם היינו מצפים לקשר.


6. ניהול ידע וניהול נתונים מוכווני קבלת החלטות: כבר שנים אנו חולמים על פורטלים ופתרונות ניהול ידע נוספים המשלבים דוחות מנהלים (BI) יחד עם מסמכי מפתח (KM) המוכוונים לקבלת החלטות קונקרטיות בתהליכי העבודה של המנהלים. לצערי, גם השנה נמשיך לחלום על מגמה זו, ולמרות שמעת לעת אנו רואים דוגמא הנוגעת בצורך, ניהול ידע אסטרטגי התומך בקבלת החלטות, הוא עוד הבטחה שעדיין לא ממומשת באופן משמעותי בארגון.


7. Mobile: הכי חשוב שמרתי לסוף. השנה הולכת להיות שנת Mobile. הרבה יותר יישומי ניהול ידע, בעיקר כהעתק של תוכן מהמחשב בכלל והפורטל בפרט. בשנים הבאות נזכה לראות גם יישומים עצמאיים המשלימים את פתרונות ניהול הידע, אולם חזון למועד.

 

השורה התחתונה: התקדמנו, אנו מתקדמים גם השנה; אך כנראה השארנו מקום גם לשיפור בשנים הבאות.

 

 

 

נכתב ע"י מאיה פליישר

סוף השנה הגיע ואיתו חג האורות, הנרות והסופגניות. התזמון המשותף גרם לי לחשוב על השנה שעברה עלי, ההארות, התובנות, האתגרים והקשיים (בין היתר מול הסופגניות החמודות).


בחרתי לשתף איתכם את סיכום השנה שלי בנקודות כמספר הנרות.
בסופו של דבר, בעיני, כל תגלית, למידה של משהו חדש וקושי הוא נר בפני עצמו.


מקווה שתהנו.

  1.  רגע, למה?
    כל כך הרבה פעמים אנחנו מתחילים או כבר רצים בתוך פרויקט / משימה / שוטף ועם זאת, המטרות לא תמיד ברורות או אפילו לא מוגדרות. ובמקרה אחר, לכל אחד בפרויקט או בצוות יכולות להיות מטרות שונות לחלוטין.
    חשוב וכדאי לעשות תיאום ציפיות, להעלות על כתב את המטרות, איך נמדוד אותן ומה תהיה תוצאה טובה. וגם, לזכור להסתכל על זה אחת לתקופה.
  2. חישוב מסלול מחדש?
    בלי לשים לב, השנה עוברת מהר. היא כוללת אין סוף משימות, תוכניות ובלת"מים (בלתי מתוכננים), רצונות, שאיפות ומעל הכל, שעון ולו"ז.
    עם זאת, כדי לוודא שאנחנו בדרך הנכונה והמתאימה לארגון, כדאי וחשוב, אחת לתקופה, לעצור רגע את הזמן, להתפנות לחשיבה ולבדוק האם המטרות שאיתן אנחנו רצים עדיין מתאימות לנו. ואם כן, האם אנחנו בכלל פועלים לטובת השגות מטרות אלה או שסטינו מהדרך בגלל אילוצים אחרים?
    ההתנסות לימדה אותי שחשיבה נוספת על המטרות מחדדת אותן ועושה אותן ברורות יותר.
  3. מה קורה במסדרון?
    אנחנו כל כך שקועים בתוך העבודה ובתוך השגרה שלנו שלפעמים אין לנו מושג מה זה שלצידנו עושה ביום יום שלו. ובתוך השגרה שלנו, אנחנו מתעסקים הרבה מאוד בדילמות, בקבלת החלטות, קשיים והצלחות.
    שיתוף והתעניינות יכולה לרענן את החשיבה, להביא יצירתיות נוספת ואף לחסוך זמן בלהמציא את הגלגל מחדש.
    זה לא חייב להיות תהליך רשמי או לסגור זמן ביומן. מספיק שיחה בארוחת צהריים או הכנת קפה משותפת לגלות עולמות חדשים ולקבל רעיונות.
  4. שק אגרוף או שק זהב?
    במילה אחת: סקרים. בשלוש מילים - אתגר השנה שלי!
    לשאול את המשתמשים זה מעניין ומלמד אבל גם לפעמים יכול לתת תחושה של אגרוף בבטן.
    על בשרי למדתי שעל מנת לקבל את המקסימום מסקרים צריך להקדיש לזה זמן (בעיקר בסקרים איכותיים), לשאול את השאלות (גם אם אנחנו חושבים שאנחנו יודעים את התשובה) שבאמת יתנו לנו "בשר" שאפשר לעשות איתו משהו ולשים בצד את האגו (כי לפעמים יש ביקורת עקיפה על העבודה שלכם) – התוצאה שווה זהב! אפשר ללמוד מזה כל כך הרבה ולקבל רעיונות שיכולים להקפיץ אתכם קדימה.
  5. ומה יש שם בחוץ?
    עוד דרך נהדרת לקבל פידבק היא לבדוק מה עושים במקומות אחרים שדומים לי. מומלץ למצוא את הבנצ'מארק (מדד היחס) בתחומים שלכם. מדד היחס הזה עוזר להבין איפה אנחנו נמצאים, איפה אנחנו יכולים להשתפר, להתגאות ולקבל רעיונות חדשים.
  6. להאניש את הטקסט? או להעניש את המשתמש?
    בשנה האחרונה נחשפתי לתחום המיקרו קופי – עולם קסום!
    רובנו מתעסקים עם תכנים בשגרה. בין אם זה כתיבת נהלים, תהליכים, טפסים, תוכן לאתרים ואפילו מיילים.
    האם תמיד חייבים להיות רשמיים? וגם אם כן, אפשר לעשות את זה עם חיוך. בסופו של דבר, תוכן כזה או אחר נצרך על ידי משתמש בצד השני. ואם אפשר ליצור מזה גם חוויה ולהכניס רגש, למה לא? אלו הן בדיוק הנקודות שיגרמו לצד השני לזכור את המסר שלכם ולרצות לחזור שוב.
  7. להזיז את הגבינה או לא?
    כבר כתבתי על השגרה, על המשימות השוטפות ועל העומס. עם זאת, היציאה מאזור הנוחות, קבלת אתגרים חדשים, התנסות בדברים אחרים גורמת לנו לצאת מהקיבעון ולהסתכל על דברים שבשגרה קצת אחרת. לרוב, דווקא אזור האי נוחות, החדש והשונה יפרה אותנו בדברים נוספים ובמקרה הרע יגרום לנו להעריך את השגרה ואת ההרגלים.
  8. מה עם ניצחונות קטנים או שלא סופרים אותם?
    חשיבה שאימצתי מהמנהל היקר שלי (שנחשפתי אליה בהכנת קפה).
    לרוב, להגיע למטרות הגדולות לוקח זמן. אבל בדרך גם אם יש קשיים, יש הישגים. תעצרו רגע ותהנו מהם. בסופו של דבר הם מחלקי הפאזל שיוצרים את התמונה המלאה והם מגיעים הרבה יותר מהר.                                                                 

 ובשורה התחתונה – שתהיה שנה מוצלחת, מספקת, מאתגרת ומלמדת. שנהיה פתוחים לקבל את הקשיים ולראות את האור. (אבל לא בקצה המנהרה, כן? :-))

נכתב ע"י ענת מץ

רשת האינטרנט היא חלק מרכזי ומשמעותי בחיי היום יום; היא משרתת אותנו ברוב תחומי החיים שלנו- התחום האישי, בריאותי, תרבותי, מקצועי, לימודי וצרכני. קהלי המטרה העיקריים עבורם מנגישים את אתרי האינטרנט כוללים גם גולשים עם מוגבלות ראייה, מוגבלות פיזית, מוגבלות שכלית ומתקשים מסוגים אחרים. קהל זה מוערך בכ- 25% מהאוכלוסייה.

 

חוק הנגישות באתרי אינטרנט, שתוקפו מאוקטובר 2016, מטרתו לאפשר לאנשים עם מוגבלויות לגלוש גם הם תוך הבנת כלל התכנים המוצעים לקהל הרגיל, ויכולת לבצע את אותן הפעולות.

 

עם הזמן הבינו בעלי אתרים כי, מעבר לחובה החוקית בהנגשת אתרים והאחריות החברתית הנלווית אליה, קיימות סיבות נוספות בגינן כדאי להנגיש אתרים. סיבות אלו כוללות, בין היתר שיפור תאימות למנועי חיפוש והגדלת נפח התנועה, שיפור מדדי השימושיות ואחוזי המרה ושיפור תדמית ארגונית.

 

אתר נגיש נבנה על פי הנחיות הנגישות של ארגון ה W3C. ישנן כ 60 הנחיות להנגשת האתר כאשר הנחיות אלו מחולקות ל- 4 עקרונות מרכזיים:

 

  • האתר ניתן לתפיסה: המידע והמרכיבים הכלולים בממשק-המשתמש של האתר צרכים להיות מוצגים כך שהמשתמשים יוכלו לתפוס אותם (לקלוט אותם); זאת באמצעות החושים הזמינים להם, או תוך הסתייעות בטכנולוגיה מסייעת.
    לדוגמא, מאחורי תמונות נדרש להוסיף טקסט נסתר המתאר את תוכן התמונה ומשמש גולשים עיוורים; לסרטוני וידאו נדרש להוסיף כתוביות עבור גולשים עם לקויות שמיעה; יש להקפיד לשלב צבעים המותאמים לאנשים עם לקות ראיה ועיוורי צבעים; ועוד.
  •  האתר ניתן להפעלה: המרכיבים ושיטת הניווט של ממשק-המשתמש חייבים להיות ניתנים להפעלה באמצעות פעולות שהם יכולים לבצע בקלות. נדרש לאפשר להפעיל את האתר באמצעות מקלדת – עבור אנשים שמתקשים או אינם יכולים להפעיל את העכבר; נדרש לאפשר לעצור אנימציות או הסחות דעת אחרות; ועוד.
  • האתר ניתן להבנה: המשתמשים יכולים להבין את המידע ואת אופן הפעלת ממשק-המשתמש. בשל כך יש להקפיד על קריאות, מראה ותפעול אתר עקביים ומובנים; נדרשות הוראות ברורות למילוי טפסים והודעות שגיאה פשוטות ומדויקות; ועוד.
  • תאימות טכנולוגית: אנשים עם מוגבלויות חמורות נעזרים באמצעים טכנולוגיים שונים המסייעים להם להשתמש במחשב ולגלוש באינטרנט. אתרי אינטרנט נגישים, נדרשים להיות מותאמים מבחינה טכנית לשימוש בטכנולוגיות אלו.

הנחיות הנגישות לתוכני אינטרנט מגדירות שלוש רמות של נגישות החל מ A (רמה בסיסית) ועד AAA (רמת נגישות גבוהה). תקנות נגישות השירות הינן לרמת הביניים AA.

החוק קובע כי כל אתר אינטרנט מעל ל-30 עמודים, המעניק מידע או שירותים לציבור הרחב בישראל מחויב בהתאמות נגישות ברמה AA לפחות. לא רק דפי אתר מחויבים בהתאמות נגישות, אלא כל רכיב, מסמך ואפליקציות שנמצאות ברשת.

 

להלן Case Study הממחיש, על בסיס דוגמאות מתוך האתר של חברת רום כיצד ניתן ליישם הנחיות אלו:

 

  • כפתור מצב נגישות מופיע בצורה בולטת בתפריט הניווט העליון של האתר:

 

 

  • האתר כולל מנוע חיפוש מובנה, תוכן עניינים ו/או מפת אתר:

 

  •  במצב נגישות קיימת ניגודיות בצבעים על מנת להקל על קריאה של לקויי ראייה.
  • ניתן לתמרן באתר בעזרת מקשים כגון TAB והחיצים.
  • ניתן ע"י מקשים לדלג ישירות לאזורים העיקריים של האתר.
  • התכנים באתר הוזנו תוך שימוש בכותרות בגדלים שונים. כל אזור באתר קבל כותרת. המידע הוזן באופן היררכי כזה המאפשר לגולש העיוור לנווט ביתר קלות ולהתמצא באתר:

 

  • התמונות כוללות תיאור טקסטואלי אשר מתאר את הנראה בתמונה - נקרא בשפה המקצועית "ALT" - המשמעות היא שללא טקסט חלופי "ALT " לתמונות לא יוכל הגולש העיוור לדעת מה ניראה בתמונה.
  • כל כפתור מעוצב - לדוגמא "חפש" סופק לו טקסט חלופי - "ALT":

 

 

 

 

 

 

  •  קיימת הדגשת קישורים:

  • האתר מאפשר לדפדף בתמונות בקצב המתאים לגולש על ידי לחיצה על מקשים:

 

 

  • האתר מאפשר להגדיל ולהקטין את האתר מבלי לפגוע בעיצובו ע"י שימוש במקשים ב Control + / -:

 

 

  • סרטוני וידיאו באתר מופעלים בנגן מדיה נגיש (כדוגמת הנגן ב- YouTube ) כך שניתן להפעיל את כפתורי המדיה באמצעות המקלדת. בכל מקום בו יש Audio כגון  סרטונים, אלה מלווים בכתוביות או בתיאור טקסטואלי:

 

 

לסיכום, ניתן לומר כי הנגשת אתר-אינטרנט תומכת בתפיסת-עולם חברתית עסקית על-פיה יש לאפשר חווית גלישה איכותית וקבלת שירותים לכל ציבור לקוחות הקיימים והפוטנציאליים. חוויה שכזו תאפשר למצות את מלוא פוטנציאל של קהל הלקוחות הקיימים ותעודד גיוס לקוחות חדשים.

 

מקורות:

 

http://www.tangish.co.il/?page_id=195 


http://www.justice.gov.il/Units/NetzivutShivyon/MercazHameidaLenegishut/NegishutSherutZiburi/NegishutMeidaKatuvUbealPeh/Pages/HangashatAtreiInternet.aspx 


http://www.aisrael.org/?CategoryID=2764&ArticleID=45083 

חמש חברות גדולות המוכיחות שניתן להתגבר בקלות על האתגרים בניהול ידע 

 

סרטון סקירה על עקרונות בסיסיים בניהול ידע

 

 

בלוג של ד"ר בוני צ'וק, מסע אחורה בזמן לניהול ידע לפני 15 שנה

כנסים בארץ

 

שם האירוע: פורום KMI- אפליקציות סלולריות לניהול ידע
מיקום האירוע: המאה ועשרים 4ראשון לציון
תאריכים: 23/01/2017
פרטים נוספים: לחצו כאן

 

כנסים בעולם

 

שם האירוע: Asian Knowledge Forum 2017
מיקום האירוע: Hong Kong, China
תאריכים: 12-13/01/2017
פרטים נוספים: לחצו כאן

 

שם האירוע: KM Legal Europe 2017
מיקום האירוע: Amsterdam, Netherlands
תאריכים: 18-19/01/2017
פרטים נוספים: לחצו כאן

נכתב ע"י ד"ר מוריה לוי

הספר סופר פריקונומיקס: מפרק את החיים לגורמים, הינו ספר שנכתב ע"י סטיבן לוויט וסטיבן סבנר, פרופסור לכלכלה ועיתונאי. הספר, שנכתב ב 2011 הינו ספר המשך (איך לא- לספר פריקונומיקס). המונח בבסיסו של שם הספר FREAK ECONOMICS, הינו המצאה של המחברים, והוא עוסק בקבלת החלטות מבוססת תמריצים. תיקוף התמריצים שאכן משפיעים על ההחלטה נעשה על בסיס נתונים סטטיסטיים וכללי ניסוי נאותים (מה שלא כן חלק שתוצאותיהם מוכרים כיום). נקודת המוצא היא שאנשים מגיבים על תמריצים, אך לא בהכרח באופן צפוי או גלוי.
קבלת ההחלטות אינה רק בתחומים כספיים או עסקיים. היא נוגעת לכל תחומי חיינו, ואכן הספר, הבנוי כאוסף סיפורים (הומוריסטי) עוסק במגוון רחב של סיטואציות וניתוחי קבלת החלטות, החל בזנות (כן, בכך פותח הספר) ועד התנהלות מדינות ביחס להתחממות גלובלית.
הספר מיועד לכל מי שרוצה להבין קצת יותר מה מביא אותנו להחלטות שאנו מקבלים, ובכלל לאנשים שמחפשים ספר קל לקריאה שגם מלמד.


הספר עתיר סיפורים, אולם הסיכום הינו קצר. הוא מתייחס להבנות העקרוניות ולתובנות המוצגות בספר.
מומלץ כמובן שלא להסתפק בסיכום, אם כי לקרוא את הספר כולו.

 

תשתיות


מונחים כלכליים

 

להלן מספר מונחים עליהם מתבססים הכותבים בספר.
מונחים אלו, לא מוזכרים כולם בהמשך הסיכום, אך רוחם שורה על הסיכום, כמו גם על הספר כולו.

 

גישה כלכלית:
בחינת החלטות ומניעים לשינוי דעה, בבסיסה ההנחה כי אלו מונעות על ידי מערכת ערכים והעדפות מורכבת. גישה זו השונה מהתפיסה הכלכלית הרווחת, היות ואינה מניחה שאנוכיות ורווח בלבד מניעים את בני האדם.

 

חוק התוצאות הלא מכוונות:
אנשים מגיבים על תמריצים, אבל לא בהכרח באופן צפוי או גלוי

 

חשיבה במונחי ה"טיפוסי":
חשיבה הבוחנת ממוצעים על בסיס נתונים סטטיסטיים. ברור כי הממוצע מתאר התנהגויות "טיפוסיות", ואלו אינן מתארות כל פרט ופרט, אך הן בהחלט מהוות קו בסיסי להבנת העולם.

 

אפליית מחירים:
נוהג של גביית תשלום שונה תמורת מוצר זהה.

 

תחליפים מושלמים:
סחורות שניתן להחליף אותן, בקלות, זו בזו.

 

בעיית מנהל סוכן:
התנהלות בה נראה לכאורה בה לשני הצדדים הקשורים במשימה תמריץ זהה, אך בפועל אין הדבר כך.

 

השפעה חיצונית:
אדם משלם מחיר על פעולה שעשה מישהו אחר.

יש להבין כי במקרה זה, לאחר, אין תמריץ לשנות את התנהגותו (שכן אין הוא משלם את המחיר). דוגמא: השפעות שליליות של גללי חיות משימוש בהם בערים ככלי תחבורה.

 


חזרה

 

כללי ניסוי

 

כללי עשה ואל תעשה בניסויים כלכליים ובכלל:

 

כללי עשה

  • הבטחת אקראיות הנתונים הנבחנים, והבטחת אקראיות כל פלח שונה בנתונים, שניתן לחשוד בו שהוא המשפיע על התופעה הנצפית (ראו בהמשך- בעיית הטיה בבחירה).
  • עדיף שימוש בניסויים טבעיים (בהם צופים באנשים בחיים, ועדיף ללא ידיעתם שכך יהיה) מאשר ניסויי מעבדה, שיש בהם הטיה, מעצם היותם של האנשים בתנאים שהם יודעים שצופים ובוחנים אותם. אגב, כמובן גם סיקור תקשורתי משפיע על דרך ההתנהגות, מאותה סיבה בדיוק. ככלל, אנשים פועלים על פי ההקשר, ויש להבין כי ההקשר משפיע על דרך פעולתם.
  •  קל לצפות במעשים, קשה לסווג התנהגויות. יש לקחת בחשבון :-)
  • כאשר מבצעים ניסויים טבעיים יש להקפיד על מקומות בהם כמות המשתנים לא גדולה, וניתן להפריד את המשתנה הנבחן אל מול היתר.

כללי אל-תעשה

  • נתונים מסקרים אישיים ראויים ליחס ספקני. יתכן פער משמעותי בין הצורה שאנשים מתארים את ההתנהגות שלהם (העדפות מוצהרות) לבין התנהגותם בפועל (העדפות נגלות). נתונים סטטיסטיים המצביעים על תופעה אינם יכולים להוות גורם בלתי תלוי שניתן לתלות בו את התופעה. יש לבחון תמיד:

          א) האם יש גורם חזק ממנו המשפיע משמעותית יותר.
          ב) האם הנתון הנצפה, נובע מגורם שלישי, שהוא המשפיע על התופעה, והנתון שהוא חוזים בו הינו תסמין נלווה בלבד.
          ג) האם יש הטיה בבחירה: למשל האם רופאים מומחים יותר מקבלים חולים קשים יותר, וזה מצביע על סיכויי (אי) הצלחתם יותר               מאשר מיומנותם.


חזרה

 

סוגי החלטות

צריכת שירותים


תובנות:
רשויות נוהגות, פעמים רבות, לענוש ספקים ולא משתמשים. אולי כי לא נראה הוגן להעניש את האדם הקטן, אולי כי קל יותר מוסרית לעשות זאת. הכל נכון, אבל...
הכותבים מתארים שורת תחומים (דוגמת זנות וסמים) בהם הענשה של צורך השירותים אפקטיבית יותר מהענשת הספק.

 

אפליית מחירים יכולה להתבצע, כאשר מתקיימים שני תנאים:


1. לחלק מהלקוחות תכונות מזהות ברורות שמציבות אותם בתור כאלו שמוכנים לשלם יותר.
2. למוכר צריכה להיות אפשרות למנוע מכירת המשך סדרתית של המוצר הלאה (כי אחרת ינוצל הפער למכירת שרשרת ממנה לא ירוויח המוכר).

גורמים רבים משפיעים על תמחור מוצר, ביניהם:

  • מהות השירות/מוצר
  • אפיון הלקוח
  •  מקום / הקשר המכירה
  • זמן המכירה (למשל בתקופת מחסור או בחגים)

נמצא מחירים זהים בדרך כלל כאשר הלקוחות רואים במוצרים/שירותים בהם יש תחליפים מושלמים.

 

אחת מתכונותיה של כלכלת שוק היא כי מחירים נוטים למצוא רמה בה משתלם לעשות אפילו את המלאכה המאוסה ביותר שניתן להעלות על הדעת.

 

למוכר כדאי לאתר ולנצל הזדמנויות לעבודות קצרות טווח שיוצר הזינוק בביקוש בתקופות זמן מסוימות.

 

האינטרנט יכול לבטל את הצורך במתווך כאשר ניתן למצוא חלופות ליתרונות אותם מציע המתווך.

 

יש מוצרים/שירותים שלא רגישים (כמעט) למחירים. בעיקר כאשר מדובר בכאלו שאינם חוקיים.


חזרה

 

הישארות בחיים

 

לכאורה, כולנו רוצים להישאר בחיים.
אך שאלה מעניינת היא למי יש תמריץ יותר משמעותי לכך:

 

ראשית, הכותבים עוסקים רבות בסוגיית הטרור והמוכנות לאובדן חיים הנלווה לכך.
מסתבר, שבניגוד למה שאנשים סוברים, מעמד סוציו אקונומי נמוך או היעדר השכלה אינו גורם מנבא למוכנות לאבדן חיים. יתר על כן, נתוני מחקרים (למשל מקרב פלסטינאים) מלמדת על גיוס של מחבלים מתאבדים בעיקר ממשפחות מהמעמד הבינוני או הגבוה, ועל רוב בעלי השכלה על תיכונית.
הכותבים לא פיצחו את התמריץ שיש למחבלים מתאבדים לעשות זאת, או לפחות לא משתפים אותנו בנדון (כן מדברים על מרכיב סודי שמסווג מסיבות ביטחוניות), אך בהחלט מצביעים על כך שיתכן שלרעבים יש משהו חשוב יותר לעסוק בו, ושכן יש תסמינים כיום, המאפשרים לעלות יותר טוב בעבר על אוכלוסיית המועמדים לפעילות טרור.

 

ומכאן, לעיסוק יותר רלוונטי לרובנו-
גורמים המשמשים תמריץ להישארות בחיים:

  • גמלאות (ביטוח): אנשים שקונים גמלאות מאריכים חיים יותר משאלו שאינם רוכשים.
  • אמונה דתית, ובפרט לפני חגים (הקשורים לאמונתך).


לגבי מחלות וטיפול באנשים הנוטים למות, לומדים הכותבים כי הטיפול הכימותרפי, כמו גם תרופות אחרות עוזרות מעט. מדוע בכל זאת ממליצים עליהם כל כך הרבה?

  • בגלל התועלת שכן קיימת בהם, גם אם מועטה, המשפיעה אף היא על הצלחתו של הרופא.
  • בגלל התמריצים הכלכליים הנלווים לרופאים המטפלים.
  • בגלל הקושי להרים ידיים ולומר לחולה שאין מה לסייע.
  • ובגלל, שאמנם הסטטיסטיקה לא מלמדת על שיפור באוכלוסייה הכוללת, אך כן מלמדת על שיפור ניכר בתת אוכלוסיה של הצעירים.

 


חזרה

 

אלטרואיזם והתנהגות שאינה אנוכית

 

רבים מאיתנו שמעו על הזעזוע שפקד את ניו-יורק בשנת 1964 כאשר אירוע דקירה בשלושה שלבים דווח בעיר, ולכאורה 38 אזרחים צפו בו ולא התערבו. התופעה נקראה "תופעה הצופה מן הצד".
לאחרונה התברר, כי הדיווח היה בעייתי ומגמתי: היו רק שני אירועים; כפי הנראה לא היה ניתן לראותם בחושך; והדרך שהמשטרה שמעה על התקרית הייתה דווקא מדיווח של שכן אזרח.

 

מה נלמד לגבי תמריצים להתערבות אזרחית חיובית או אלטרואיזם בכלל?

  • נוכחותם של עדים רבים לאסון מקטינה את הסיכוי שכל אחד יתערב (מלקולם גלדוול, נקודת מפנה). נראה שכשאנחנו לבד- אנו חשים את האחריות מוטלת עלינו.
  • השאלה לגבי אנוכיות בה אדם פועל רק לפי אינטרסים (תפיסה כלכלית קלאסית) אל מול אלטרואיזם (תפיסה הומאנית או תפיסה חדשה שניסו לאמץ הכלכלנים אחרי ניסויי מעבדה) אינה במקומה; התנהגות אלטרואיסטית והתנהגות אנוכית לאו דווקא סותרות. הן יכולות להתקיים באותו אדם בהקשרים שונים (למשל משפחה ועסקים). יתר על כן, קשה קל לברר האם התנהגות שנראית אלטרואיסטית היא אכן כזו, או שלאדם יש רווחים אישיים נלווים, ואלו המנחים את פעילותו.
  • מרבית התרומות של אנשים, נופלות בבחינת אלטרואיזם לא טהור (כלומר- משלב מרכיב נוסף מעבר לאלטרואיזם), או אלטרואיזם של תחושת חמימות (מקנה לנו תחושה טובה, או פחות רעה, כאשר אנו מבצעים את התרומה).
  • בסוף היום- אנשים אינם "טובים" או "רעים". הם אנשים, והם פועלים על פי תמריצים. ניתן לתמרן אותם בסוף היום- אנשים אינם "טובים" או "רעים". הם אנשים, והם פועלים על פי תמריצים. ניתן לתמרן אותם לאלטרואיזם או לכל התנהלות אחרת, אם יודעים "על איזה כפתור ללחוץ".

 

חברה מוכנה לעיתים לקבל רעיונות שנחשבים לאנוכיים ברמת "דוחים" (דוגמת הלוואה בריבית ואפילו רעיון ביטוח החיים), ולעיתים פחות (דוגמת סחר באברים), הכל בהתאם לאופי הרעיון, התקופה וערכי אותה החברה.

 


חזרה

 

הסתמכות על פתרונות זולים ופשוטים

 

אנחנו לא אוהבים להסתמך על פתרונות זולים או פשוטים מידי.
נראה לנו, פעמים רבות, שלבעיות מורכבות...צריך להיות פתרון מורכב.

 

הדבר המפתיע ביותר לגבי פתרונות זולים ופשוטים, לדעת הכותבים, הינו שהם פותרים, פעמים רבות, בעיות שחשבו שכלום לא יוכל כבר לסייע, והייתה תחושה של מצב אבוד.

 

דוגמא אחת מיני רבות המובאת לסוג כזה של פתרון, היא תחילת שימוש בנפט לטובת אנרגיה, פתרון שהיה זול ופשוט לעין ארוך מהשימוש בלווייתנים, שצידם הפך קשה משנה לשנה, לאור מיעוטם בטבע (לאחר השימוש המסיבי בהם למטרה זו).

 

תובנות הקשורות להחלטות לגבי הסתמכות על פתרונות זולים ופשוטים:

  • קשה לשכנע שהם פתרון טוב, דווקא בגלל מחירם הנמוך / פשטותם; אם הפתרון מצביע על "אשם" (דוגמת רופא שמתבקש לרחוץ את ידיו) הרי שיתקשו עוד יותר להשתכנע שהפתרון טוב (ובוודאי שהוא פשוט ואשמתם "ניכרת" מ.ל.)
  •  קשה להשפיע על המעבר אליהם בקרב הספקים, המתפרנסים מפתרונות יקרים
    (למשל בחגורות בטיחות מותאמות לילדים ברכב, במקום שלל הכיסאות המוכר)
  • קשה להשפיע על המעבר אליהם בקרב הצרכנים, למרות עלותם, הן כי קשה לשנות התנהגות בכלל, והן בגלל תמריצי משנה נגדיים (למשל בחגורות בטיחות לרכב- החשש עצם השימוש יעליב את הנהג שכן אין סומכים עליו)
  • ודבר אחרון: למרות שבדיעבד הפתרונות פשוטים, אין זה אומר שלא הושקעו אין סוף מאמצים בהשגתם. לעיתים ההגעה לפתרון הייתה במקרה (בטעות), אך פעמים רבות, ההגעה לפתרון לוותה בכסף, זמן ומאמצים רבים אחרים (למשל תרכיב הסאלק למניעת פוליו, מחלה שהייתה כה חמורה בהיקפה ומשמעויותיה, עד שאיימה להוות נטל כלכלי כבד על האומה האמריקנית בשנות ה- 50 המוקדמות)


חזרה

 

סוף דבר: אנו אנשים; אנו מונעים מתמריצים. לא תמיד קל לראות מהם התמריצים המשפיעים עלינו, אך הבנתם, בהחלט תסייע להבין את התנהגותנו. וזו שונה מאד, במקרים לא מועטים, ממה שהרגילו אותנו לחשוב :-)

 

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135