ניהול ידע לאן? מגמות 2017
מאת: ד"ר מוריה לוי

ושוב הגיע דצמבר, ושוב הגיעה השאלה הקבועה לתקופה זו של השנה: מה צופן העתיד? מהן המגמות אותן נצפה בשנה הקרובה.
ושאלה זו, אינה פוסחת גם על תחום ניהול הידע.

 

אז מהן המגמות המרכזיות שניתן לצפות להן השנה?

 

ניתן לראות מגמות בשלוש רמות:
מגמות שכבר התממשו בשנה אחרונה (לפחות באופן משמעותי), והן תמשכנה להיות בפוקוס גם השנה;
מגמות חדשות, שאולי כבר דיברנו עליהן בעבר, ואולי לא, אך אנו צופים שאכן יתממשו השנה, במספיק ארגונים;
ומגמות שאולי מדברים עליהן, אך אני מעריכה שגם השנה זה יסתיים בעיקר בדיבורים...

 

ומכאן אקפוץ ישר להצגת המגמות:


1. Social: מגמה שכבר הכרנו בשנתיים האחרונות, ותמשיך לצבור תאוצה גם השנה: יכולת שיח ובעיקר של מסרים מיידיים; שיח בקבוצות או 1:1; תכנים המקושרים לאנשים ויכולת מעקב; שיתוף; LIKE וכו'. יכולות שאנו מכירים וצורכים הרבה בחיינו האישיים, עוברות אט אט גם את סף הארגון.


2. UX Focus: ניהול ידע שלא רק מספק תוכן, אלא מספק אותו בדרך חווייתית ויפה. הכלים כיום מאפשרים עיצובים גמישים, יפים ואופנתיים, כמעט ללא השקעה. הארגונים אכן מממשים יכולות אלו, ועיצוב הפורטלים החדשים, ממש לא דומה למה שהיה פעם. כאמור, מדובר כפי שאפשר להבין, במגמה נמשכת ולאו דווקא חדשה.


3. Cloud: עוד מגמה שכבר הכרנו, והולכת ומשתלטת ביותר ויותר פתרונות ניהול ידע ארגוניים. מאפשרת גמישות, בעיקר גישה מרחוק וחיבור לערוצים דיגיטליים נוספים. יכולת העבודה בענן הינה קפיצת מדרגה לארגונים קטנים או לארגונים הנמצאים בצעדיהם הראשונים בניהול ידע, ויכולים לחסוך בזכות כך בהשקעה התשתיתית.


4. Visual: בעקבות הנהייה מ FACEBOOK ל Instagram, ובעקבות יישומי IPAD מוצלחים (Pinterest, Behance ועוד) נראה גם הרבה יותר Visuals בפורטלים ובפתרונות ניהול הידע, ונראה אותם יותר בקידמה. מדובר במגמה שמתחילה לאיטה, ונראה יותר ניצנים שלה בשנה הקרובה.


5. Customer KM: מגמה רצויה שעדיין מדשדשת, ולא צפויה להפוך למגמה משמעותית עדיין, גם השנה. כבר שנים אנו מדברים על ניהול ידע עם לקוחות, ובכל זאת... טרם. למה? כנראה בגלל בעלות של קבוצות שונות בארגונים על הקשר עם הלקוחות. מסיבה זו אנו עדיין לא רואים אינטגרציה טובה דיה גם בין התוכן החיצוני והפנימי, גם במקומות בהם היינו מצפים לקשר.


6. ניהול ידע וניהול נתונים מוכווני קבלת החלטות: כבר שנים אנו חולמים על פורטלים ופתרונות ניהול ידע נוספים המשלבים דוחות מנהלים (BI) יחד עם מסמכי מפתח (KM) המוכוונים לקבלת החלטות קונקרטיות בתהליכי העבודה של המנהלים. לצערי, גם השנה נמשיך לחלום על מגמה זו, ולמרות שמעת לעת אנו רואים דוגמא הנוגעת בצורך, ניהול ידע אסטרטגי התומך בקבלת החלטות, הוא עוד הבטחה שעדיין לא ממומשת באופן משמעותי בארגון.


7. Mobile: הכי חשוב שמרתי לסוף. השנה הולכת להיות שנת Mobile. הרבה יותר יישומי ניהול ידע, בעיקר כהעתק של תוכן מהמחשב בכלל והפורטל בפרט. בשנים הבאות נזכה לראות גם יישומים עצמאיים המשלימים את פתרונות ניהול הידע, אולם חזון למועד.

 

השורה התחתונה: התקדמנו, אנו מתקדמים גם השנה; אך כנראה השארנו מקום גם לשיפור בשנים הבאות.