ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון ספטמבר 2017 - מהדורה מס' 216
גיליון ספטמבר 2017 - מהדורה מס' 216
גיליון:
חדשות: חדשות

1. 18/10/17: יתקיים כנס KMI יתקיים ב בנושא "הפורטל המתחדש". ארגונים בעלי תפיסת פורטל חדשה המעוניינים לשתף, מוזמנים ליצור קשר להרצאה עם מוריה. להרשמה למפגש ולפרטים נוספים לחצו כאן

 

2. 19/10/17: אנו מבקשים לעדכן את לקוחותינו וידידנו על פתיחת קורס ניהול ידע נוסף , לפרטים נוספים ניתן לפנות ל yamit@kmrom.com 

 

3. 26/10/17: ועדת המומחים הבינלאומית של ISO לנושא ניהול ידע, בראשותה של מוריה לוי, סיימה את כתיבת התקן, והלה מועבר לתהליך אישור סופי של 180 מדינות. אירוע חשיפה של התקן לציבור הישראלי ייערך במכון התקנים לפרטים נוספים yamit@kmrom.com 

 

4. 15/11/17: כנס האיכות - מסלול ניהול ידע. יכלול גם סדנא להיערכות לתקן האיכות החדש ולפרק ניהול הידע שבו. להרשמה ופרטים נוספים לחצו כאן

 

5. ספר חדש של IGI GLOBAL שיוצא בימים אלו- Global Practices in Knowledge Management for Societal and Organizational Development, כולל פרק של ד"ר מוריה לוי הדן בניהול שינויים והקשר לניהול ידע ולפיתוח ארגוני.

 

6. פורמט חדש לעיתון המודפס- כולם מוזמנים לעיין להעיר.

 

7. שנה טובה לכל קוראי העיתון ולכל עם ישראל. מאיתנו - משפחת ROM

נכתב ע"י רויטל אלעזר

"האם חוויות וירטואליות יוכלו להחליף את המציאות?"


חברות מעוניינות להטמיע טכנולוגיות חדשות שיאפשרו ללקוחותיהם להמשיך לקיים את האינטראקציות עם המותג כפי שנוח להם. לקוחות עושים יותר מחקר עצמאי לפני שהם יוצרים קשר עם חברה בנוגע לרכישה אפשרית או פנייה לנציג שירות.
מערכת היחסים שבין מותגים ללקוחותיהם עומדת לעבור מהפכה טכנולוגית שתגרום לירידה משמעותית בהיקף האינטראקציות האנושיות (בין אדם לאדם). שינויים אלה חלים בעקבות עלייתן של פלטפורמות חברתיות, דיגיטליות וניידות, שהובילו להעדפה גוברת של שירות עצמי כאשר מדובר באינטראקציות עם המותג.


אם אתם עוקבים ומתעדכנים אחרי שינויים וחידושים בטכנולוגיה, כנראה שכבר נתקלתם לאחרונה במושג Chatbot (צ'אט בוט) - הוא רובוט ממוחשב שיכול לנהל שיחה עם גורם אנושי דרך ממשק צ'אט. למעשה, מדובר בעוזר ווירטואלי שזמין לסייע לך 24/7 ומסוגל לשרת מספר רב של פניות בו זמנית. צ'אט בוט מסייע לבצע פעולות מגוונות ע"י מענה מהיר ומפוקס, הוא מסייע בתהליכי מכירה, מתן שירות לקוחות, תמיכה טכנית, קבלת מידע ועוד.


תעיפו מבט על הסמארטפון שלכם. מהן שלוש האפליקציות הפופולאריות ביותר אצלכם? רוב הסיכויים שהתשובה היא שלפחות אחת מהן היא אפליקציית מסרים מיידיים.
מעל 2.5 מיליארד אנשים התקינו בסמארטפון שלהם לפחות אפליקציית הודעות אחת,למעשה, אפליקציות ההודעות עקפו את האפליקציות של הרשתות החברתיות במונחי מספרי משתמשים פעילים. אז, אם הזמן שלכם מושקע לא מעט באפליקציות הודעות, אין פלא שעסקים ושירותים רוצים לפגוש אתכם בדיוק שם.


בשנה האחרונה (מאז שפייסבוק פתחה את המסנגר שלה למפתחי בוטים), נבנו יותר מ-34,000 בוטים. ועשרות אלפים נבנים ממש כעת.
בוטים ברחבי העולם ובישראל כבר מציגים שיפור ניכר בקשר שבין בית העסק ללקוחותיו, הם חוסכים הרבה מאוד זמן, משפרים את ביצועי השיווק, מגדילים את אחוזי המכירות, מייעלים את שירות הלקוחות ומעלים באופן ניכר את שביעות הרצון של הלקוחות.


עסקים רבים בעולם מתחילים לגלות את הפוטנציאל הטמון בשימוש בצ'אט בוטים עבור העסק שלהם. חברות ענק דוגמת Amazon, Pizza Hut, American Express כבר משתמשות בטכנולוגיה הזו כדי להתמודד עם שאלות של צרכנים, לפשט את תהליך המכירה ולהשיג יתרונות חדשים בשווקים שלהם. אבל אפילו עסק קטן יכול להרוויח מהשימוש בצ’טבוט. בואו נגלה את הדרכים בהן תוכלו להתחיל להשתמש בטכנולוגיה הזו כדי לחזק את העסק שלכם.


דוגמא לצ'טבוט מוצלח בתחום התיירות. באתר של חברת Kayak הצ'טבוט מאפשר לגולש למצוא טיסות ובתי מלון. מאפשר לגולש לשלוח את מיקומכם ולבקש מהבוט לקבל "השראה". במצב כזה הבוט יציע לכם מקומות לנופש.לאחר שתבחרו מיקום לנופש, הבוט יציג לכם את מחיר הטיסה שתוכלו לצפות לו וימשיך בסדרת שאלות, ולאחר מכן יציג לכם מספר אפשרויות של טיסות, מחיר, מועדי יציאה ופרטי הטיסה. ויאפשר לכם להזמין את הטיסה המשתלמת עבורכם מהאתר של חבר (kayak).

 

ויש עוד הרבה דוגמאות לצ'טבוטים מוצלחים באתרי אינטרנט באתר ובעולם.


אז מה בעצם יתרונות הצ'טבוט:

 

 

אם אתה שואלים את עצמכם מה יכול לתרום הצ'טבוט בעסק שלי? אז הנה כמה דרכים בהן תוכלו להתחיל להשתמש בטכנולוגיה הזו כדי לחזק את העסק שלכם.

  • צ’טבוט לשרות לקוחות - באמצעות בינה מלאכותית, צ’טבוטים יכולים לשוחח עם צרכנים בקלות (הם אפילו יכולים לדבר ולזהות ולהבין דיבור של בני אדם), להציע פתרונות למגוון בעיות ולענות על שאלות סטנדרטיות. בוודאי ששום דבר לא מרגיש טוב יותר מאינטראקציה אנושית, אבל הרובוטים יכולים להיות נקודת הממשק הראשונה של הלקוח עם העסק שלכם. אם אתם מחפשים דרכים חדשות לספק שרות לקוחות מעולה, שווה בהחלט לשקול את השימוש בצ’טבוטים
  • עוזר אישי - צ’טבוט בדמות עוזר אישי יכול להדריך את הצרכנים שלכם בעת חיפושם אחר הפריט שהם מעוניינים בו בהתאם להעדפות האישיות שלהם.
  • צ’טבוט לשיווק - צ’טבוט הוא פתרון מושלם ליצור אינטראקציה ומעורבות עם הצרכנים.
  •  צ’טבוט לתשלומים - צ’טבוט יכול לקחת את ההזמנה שלכם ואז להציע לבצע תשלום דרך הודעת טקסט. אפליקציית Snapchat השיקה את Snapcash, ארנק ווירטואלי שניתן לשמור בו את פרטי כרטיס האשראי של המשתמשים, ומאפשר להם לשלוח כסף באמצעות הודעה פשוטה.

חשוב לציין שצ'טבוט יכול לשמש גם אתרים ארגונים או פורטלים פנימיים ולאפשר לעלות ולשפר את שיעור התגובות באתרים אלו בעשרות אחוזים.
שווה חשיבה ובדיקה לעסק שלכם! בהצלחה

 

מקורות:

 

1. http://public.inforu.co.il/50-%D7%A6%D7%90%D7%98-%D7%91%D7%95%D7%98%D7%99%D7%9D-%D7%A9%D7%9E%D7%9E%D7%95%D7%9C%D7%A5-%D7%9C%D7%9C%D7%9E%D7%95%D7%93-%D7%9E%D7%94%D7%9D/ 
2. https://www.themarker.com/technation/1.2910875 
3. http://web-global.net/%D7%A6%D7%98%D7%91%D7%95%D7%98%D7%99%D7%9D-%D7%99%D7%A9%D7%9C%D7%98%D7%95-%D7%A2%D7%93-%D7%A9%D7%A0%D7%AA-2020/ 

 

 

נכתב ע"י משכית רובינשטיין

העובדים בתחום ניהול מידע וידע עוסקים בדרך כלל בשיתוף מידע בין עמיתים, הנגשת תכנים ארגוניים, שימור ידע מקצועי, הקמה של מאגרים עסקיים ועוד. אך ישנו פן נוסף לתחום – ניהול מידע אישי – ובו כל אחד מאתנו הוא למעשה מנהל מידע. יתרה מכך - כולנו מנהלים מספר ערוצים: המחשב הביתי, המחשב של העבודה, המחשב ה"כיסי" - כלומר הטלפון החכם, וחלקנו - גם מחשב לוח (טאבלט), שעון חכם וכולי.

מידע אישי הוא כזה הנמצא ברשותי ובבעלותי. הוא כולל מסמכים, הודעות (דוא"ל, מסרונים וכו'), קבצי מדיה, רשימת מועדפים ועוד. אין הכרח שאני זאת שיצרתי את המידע הזה, אך אני זו שבחרה לאסוף אותו, לשמור אותו ולארגן אותו, ומכך גם שבעת הצורך ארצה לאחזר אותו.
אותן פעולות -איסוף, שמירה, ארגון ואחזור - הן הנחקרות בתחום "ניהול מידע אישי", תחום שהתפתח בשנות ה - 80, בעת שהמחשב האישי זוהה ככלי לניהול מידע.

תחום "ניהול מידע אישי" משלב בתוכו טכנולוגיה ופסיכולוגיה, תיאוריה ופרקטיקה, בניסיון להבין את חווית המשתמש בעת ניהול המידע האישי שלו, מהיכן היא נובעת וכיצד ניתן לשפר אותה.
בתחום עולות שאלות כמו: עד כמה ארגון מסמכים דיגיטליים דומה לארגון מסמכים פיזיים? האם יהיה למשתמש נוח יתר לסדר את המסמכים בערמות - בדומה לערמות נייר על השולחן? או אולי בתיקיות שמדמות את הקלסרים שעל המדף? כיצד ניתן לבנות מערכות ניהול מסמכים שיתאימו יותר לארגון מידע אישי? כיצד ניתן לבנות מנועי חיפוש שיתאימו יותר לאחזור מידע אישי? ובכלל, כיצד ניתן להתאים את כלי ניהול המידע האישי לדרך שבה אנחנו זוכרים, מארגנים ומאחזרים מידע במוחנו?

אחת הסוגיות הבולטות בתחום היא איזו שיטת אחזור עדיפה - חיפוש או ניווט? לא מדובר בסוגיה תיאורטית בלבד – יש לה השלכות משמעותיות על בניית מערכות ניהול קבצים ומנועי חיפוש - היכן כדאי להשקיע יותר?
על אף שניווט נראה לכאורה מורכב יותר ודורש הכנה מוקדמת, ועל אף שאנחנו רגילים לבצע חיפוש בגוגל ובמערכות אחרות באופן יומיומי, מחקרים שונים הראו כי מרבית המשתמשים בוחרים לנווט אל המידע האישי שלהם.

הסיבות האפשריות להעדפה הזאת הן שימוש עקבי באותם צעדים בסביבה מוכרת לנו, הסתמכות על זיכרון חזותי במקום מילולי והעובדה שאנו רגילים לאתר מידע פיזי לפי המיקום שלו. כמו כן נמצא שניווט דורש מאתנו פחות משאבים קוגניטיביים - פחות קשב וריכוז- ולכן אנחנו יכולים לנווט בין התיקיות שלנו מבלי לאבד את חוט המחשבה.

מערך פריטי המידע שיש לנו במחשב האישי הוא כמו מבוך. כדי לנווט בו עלינו לדעת היכן לפנות, ואנו עלולים לעתים להיתקל בקיר זה או אחר – אז נאלץ לשוב על עקבותינו ולהתחיל מחדש. מנוע החיפוש חוצה כקו אלכסוני את שדה המבוך, אך אם לא נדייק בכיוונו, ייתכן שנגיע לקצה הלא נכון.
בניגוד לאחזור מידע באינטרנט, במחשב האישי שלנו – כמו בשכונה שלנו – אנו יודעים לנווט בסבך הרחובות בקלות. לצופה מן הצד ייראה לעתים כי איננו בוחרים בדרך הקצרה ביותר, אולם אנו יודעים כי זו הדרך המוכרת והטובה עבורנו.

למעוניינים ללמוד עוד על הנושא מומלץ לקרוא את ספרם של ד"ר עופר ברגמן ופרופ' סטיב וויטאקר שיצא ממש לאחרונה: The science of managing our digital stuff.

גילוי נאות:
הכתוב לעיל מבוסס על התזה שלי בנושא "שימוש במשאבי קשב בתהליכי אחזור מידע אישי - ניווט לעומת חיפוש", שהוגשה לאוניברסיטת בר אילן בשנת 2011, בהנחייתו של ד"ר עופר ברגמן.

נכתב ע"י ליאור כהן

בשנת 2001 הציג סיר טים ברנרס-לי, ממציא הרשת הכלל עולמית (World Wide Web), את חזונו לרשת הסמנטית (Semantic web).


היעד שאליו חתר הוא רשת שיודעת לנתח את המידע בצורה הקרובה ביותר לבני אדם ע"י יצירת אונטולוגיות, שישתמשו בקשרים והקשרים בין כל התוכן הקיים ברחבי הרשת.


אנחנו כבני אדם, מסוגלים להבין מושגים בעלי מספר משמעויות על פי ההקשר שלהם.
לדוגמא, המשפטים "בבסיס חיל התותחנים קיים ארסנל גדול של תחמושת" ו-"ראיתי את ארסנל מנצחת 5:0" מייצגים שימוש שונה במילה ארסנל.
על פי ההקשר, בני אדם מסוגלים לנחש בסבירות גבוהה, מהי משמעות המילה בכל משפט גם אם לא שמעו עליה מעולם.


על ידי שימוש באונטולוגיה, תוכל הרשת ללמוד את המשמעויות באמצעות מקורות רבים.
למשל - "קבוצות הכדורגל המובילות באנגליה הן: צ'לסי, מנצ'סטר יונייטד, ארסנל...".
תוך שימוש בכלים אונטולוגיים אוטומטיים המסוגלים לפענח את השייכות במשפט, היא תוכל לזהות שהמילה ארסנל מייצגת בין השאר קבוצת כדורגל.
בנוסף, מונחים של ניצחון ושל תוצאה יהיו מקושרים לעולם הכדורגל ע"י מקורות ואונטולוגיות נוספות, ובכך גם הרשת תוכל "להבין" את ההקשר במשפט "ראיתי את ארסנל מנצחת 5:0"

 

הסמנטיקה כבר כאן?!

 

בניסיון להתקרב אל היעד, הוקם ע"י טים ברנרס-לי, גוף בשם W3C שנועד לאגד את הטכנולוגיות השונות בתחום, על מנת לייצר קשרים סמנטיים עבור כמה שיותר מידע ברשת. כמו כן, אותם קשרים מיוצגים בשפות מותאמות לנתונים (כמו RDF, OWL ו- XML).


אולם, הדרך למימוש חזון הרשת הסמנטית, ארוכה מאוד. הקושי נובע מכמות המידע העצומה הלא מקוטלגת ברשת ומסטנדרטיזציה שונה באופן בו בנויה כל פלטפורמה של ידע.


עם זאת, גם היום, ניתן לראות לא מעט יכולות סמנטיות שרק הולכות ומתפתחות:


אם למשל אציין בסמארטפון שלי נקודת זמן, הסמארטפון יידע להציע לי לשמור אירוע בנקודת הזמן שציינתי.
אם אקבל הודעה עם המילים טשרניחובסקי 6, הסמארטפון ינחש שמדובר בכתובת ויציע לי ניווט למקום. בקרוב אולי יזהה על פי ההקשר שמדובר במסעדה בשם הזה ואף יציע לי לצפות בתפריט / להזמין מקום וכו', או אולי יציע לי להאזין לשיר עם המילים שצוינו.

 

סמנטיקה בשירות הארגון

 

אותם האתגרים המהווים עקב אכילס לרשת העולמית, מצטמצמים למינימום ברשת הארגונית.
האונטולוגיות נבנות בסטנדרט לוגי וטכנולוגי אחיד, מותאמות לשימושים השונים בארגון ומבוססות על השפה הארגונית והקשרים הארגוניים.
כיצד אוכל להפיק מכך תועלת בארגון?
האפשרויות הן אינסופיות. לדוגמא:

 

יצירת שיתופי פעולה מוגברים ויעילים יותר -
על פי התקשרויות בין גורמים בארגון, המערכת תדע להציג לי באילו תחומים אוכל להיעזר בכל אדם בארגון.
אוכל לראות גם את עוצמת הקשר שלי עם העובדים בארגון.


אותו הקשר יוגדר גם על בסיס תפקיד. כך שברגע שבעל תפקיד עוזב את הארגון, אוכל למצוא את איש הקשר הרלוונטי כיום.
עובד חדש שייכנס לתפקידו, יוכל לראות את מפת הקשרים הרלוונטית לתחומים שהוא צריך ואת עצמת הקשר הנדרשת מול כל גורם.

 

יכולת למידה וחניכה מתקדמים ומותאמים -
כעובד חדש, אוכל לקבל, על פי ניתוח מידע של קודמיי בתפקיד ושל הצוות בו אני נמצא, כל פרט רלוונטי לתפקיד שלי.
אוכל לצפות ברשימת משימות הנדרשות מעובד חדש בתפקידי וברשימת כלים והרשאות שאזדקק להם במהלך עבודתי.

 

כיצד ניתן לייצר סמנטיקה?


1. ע"י שימוש באונטולוגיות ברשת עבור תחומים הרלוונטיים לארגון ממגוון מקורות כגון:

2. ע"י בניה אוטומטית, באמצעות תוכנות שידעו לזהות אלמנטים שונים כגון:

  • קשרים - "קבוצות הכדורגל המובילות באנגליה הן...", "רשתות חברתיות כמו פייסבוק, וואטסאפ וסנאפצ'אט", "הספר קיצור תולדות האנושות נכתב על ידי פרופ' יובל נח הררי"
  • ניתוח מילים נרדפות / קשורות - "מכונית לבנה נסעה בכביש", "פג'ו לבנה נסעה בכביש", "רכב לבן נסע בכביש"

3. בעזרת רשת חברתית ארגונית – איך אפשר בלי social? ניתן לעודד שימוש בתגיות (למשל מסוג Hashtag) ולנתח ביטויים נפוצים וקישורים שמועלים ע"י העובדים

4. ע"י בניה ידנית – מומחי התוכן בארגון יוכלו להגדיר את הקשרים הרצויים או באופן מתקדם יותר, להשלים ולבקר את מה שנעשה בכלים שצוינו קודם לכן

 

לסיכום
השימוש היום בסמנטיקה הופך אט אט לחלק בלתי נפרד מהשגרה שלנו ואנחנו מבינים יותר ויותר כיצד להשתמש בה. הדרך הזו מובילה לעולם בו מכונות יוכלו להבין אחת את השנייה ומשם גם אותנו הרבה יותר טוב.

מאמר מהעולם: מאמר מהעולם

על היתרונות הארגוניים ממשחוק

לקריאה לחצו כאן

בלוג - knowledge et al

לקריאה לחצו כאן

 

ניהול ידע - כיצד לעשות זאת נכון?

לצפייה לחצו כאן

כנסים בארץ

 

שם האירוע: פורום KMI- הפורטל הארגוני המתחדש - חידושים, הדגמות, סיפורי לקוח
מיקום האירוע: המאה ועשרים 4 ראשון לציון
תאריכים: 18/10/2017
פרטים נוספים: לחצו כאן

 

כנסים בעולם

 

שם האירוע: Reflections 2017 Global Conference

 מיקום האירוע:  Montréal, Canada

תאריכים: 6-9/09/2017
פרטים נוספים: לחצו כאן

 

שם האירוע: ( KM: The Works October)

מיקום האירוע:  London, United Kingdom
תאריכים: 28/9/2017
פרטים נוספים: לחצו כאן

 

 

תחום ניהול הידע הינו תחום צעיר שמתפתח בעולם, וגילו פחות מ- 25.
התחום עוסק בניהול משאב הידע הקיים בראשם של העובדים, ומינופו לטובת הארגון. זאת, במגוון דרכים ומנגנונים; בין אם בשימור הידע- של עובדים מומחים והזיכרון ארגוני; בשיתוף הידע בין עובדים, לקוחות ושותפים אחרים; בחדשנות ופיתוח הידע; וגם, בהנגשת כל אלו, כדי שמה שהארגון יודע, אכן ידעו גם עובדיו.

 

גילו הצעיר של התחום משפיע גם על הספרות הקיימת בו בכלל, ועל ספרות הקשורה בשירותים חברתיים, בפרט. היקף הספרות אינו נרחב (קיימים מאות ספורות של ספרים בתחום), וספרים אלו נחלקים לשתי קבוצות מרכזיות: תפיסות עבודה כוללות לניהול הידע בארגון או לניהולו בתחום מסוים (דוגמת- המשכיות הידע, סיפור סיפורים, הפקת לקחים, קהילות ידע ועוד); ואוספי מאמרים. בשתי הקבוצות לא מוכרת ספרות ייעודית הקשורה לניהול הידע בעולם השירותים החברתיים. היעדר ספרות ייעודית אינה מעידה על כך שעולם השירותים החברתיים חשוב פחות מתחומי תוכן אחרים. גם בהם, אין ספרות ייעודית, או שזו ממועטת מאד.
עם זאת, ספרות המאמרים, מורכבת אף היא מקבוצות משנה, אחת מהן- אוספי Case Studies – סיפורי מקרה. בקבוצת ספרים אלו ניתן למצוא גם התייחסות לעולם השירותים החברתיים.

 

להלן סקירה של שלושה מאמרים מייצגים, הנמצאים בשלושה ספרים, כולם מהעשור האחרון:
Knowledge management in elderly care. Carina Abrahamson Löfström, (2014).
פיתוח ידע בתהליכי שיתוף במינהל לשירותי קהילה בעיריית ירושלים. רינת סלם (2017)
Knowledge Management and Organizational Learning at the Annie E. Casey Foundation: Helping Disadvantaged Kids and Families. Thomas Kern (2008).

 

המאמר הראשון, בוחן את תחום ניהול הידע בשבדיה, כחלק ממערך הטיפול באדם המבוגר. הטיפול באדם המבוגר כוללים שירותי בריאות ושירותי רווחה. ברמה הארצית הוכרז כי ראוי שיתקיים ניהול ידע בטיפול באדם המבוגר, וכי זה יתמקד בקידום אפשרויות לחיי רווחה וכבוד בקרב אוכלוסייה זו. גובשו הנחיות והוקם אתר ידע תומך. בנוסף, אוניברסיטאות הוכשרו ללמד את הנושא, ומלגות הוענקו לרשויות שהיו נכונות להשקיע בתחום. בתחום שירותי הבריאות, ניכרה הצלחה בהטמעת התפיסה, ונראה כי זו מבוססת על תרבות ה scientific evidence שעל פיה פועל התחום, ועל קיומן של רוטינות סדורות גם ברמה המקומית.
בשירותי הרווחה, לעומת זאת, לא ניכר שינוי, לדברי Abrahamson Löfström. ברמה המקומית לא מתקיימים תהליכי שיתוף ופיתוח ידע סדורים ושיטתיים. השאלה המעניינת, היא האם יש פוטנציאל להצלחת ניהול ידע בשירותים שכאלו. לצורך כך, בוחן Abrahamson Löfström את שירותי הרווחה וספציפית, את מערך הטיפול באדם המבוגר, באמצעות מודל נורמטיבי של Myers (2014). מודל זה בוחן את ערכי הארגון, מבנהו ומשאביו. בהתייחסות לערכים, נבחן עד כמה ערכי הארגון מעודדים אמון, למידה ושקיפות. Abrahamson Löfström סובר, כי שני הערכים הראשונים מתקיימים, ואילו השקיפות פחות. הוא מציע חלופה, כיצד ניתן לטעמו להמיר את השקיפות בכללים מנחי שיתוף, כדי לנסות לעקוף את הבעייתיות הנובעת מהתחום ולאפשר שיתוף למרות היעדרה. בבחינת מרכיבי המבנה מוצא Löfström פערים משמעותיים יותר. על פי המודל הנורמטיבי תפקידים וגבולות גמישים; מנגנונים לגיוס, הדרכה ותגמול המעודדים למידה; ויכולת קבלת החלטות מבוזרת, הם הגורמים האפקטיביים להצלחת תהליכי ניהול ידע בהיבט המבני. רק האחרון מתקיים להערכתו, וגם זה באופן חלקי. גם כאן מוצעים מנגנונים תהליכיים בירוקראטיים חלופיים. בהיבט המשאבים קיים הפוטנציאל הן בהיבט כוח אדם והן בהיבט המחשובי התומך.
הסתכלות נוספת, אל מול המודל הנורמטיבי מלמדת שיכולים להתקיים, בשירותי הרווחה בשבדיה, מודל ה 7C’s הכוללים: קשר, אנשים שבקשר, תקשורת, כשירות, מיומנויות, תרבות והאצה. ניהול הידע, בעולם השירותים החברתיים, אם יתקיים להערכתו, חייב להיות לא רק בקרב העובדים, אם כי תוך התייחסות לכל השותפים ובעלי העניין העוסקים באדם המבוגר.
הגם ש Abrahamson Löfström נשמע סדור ועקבי בניתוח שלו, יש לציין שהפתרון המאפשר מודל ניהול ידע בעיניו, עוסק כולו בהיבטי רוטינה ותהליכים סדורים, בדיוק אותם מרכיבים שחסרים בעולם העבודה הסוציאלית בשבדיה לדעתו, ומבדלים את עולם הטיפול הרפואי באדם המבוגר מהטיפול הרווחתי, כהגדרתו בראשית הדברים.

סלם, במאמר אחר, בוחנת תהליכי שיתוף ופיתוח ידע בעיריית ירושלים, במינהל קהילה, ובמרכזם- באגף הרווחה שבעירייה. המאמר עוסק בתהליכי פיתוח ידע חדש, שנלמד מתוך התנסות העובדים ובמסגרת קבוצות למידה משותפות של העובדים. תהליכים אלו של שיתוף ופיתוח, הגם כי בוצעו דרך קבוצות שבאופן טבעי מצומצמות בהיקפן, הביאו ליצירתם של תוצרים משותפים, המהווים כיום את בסיס העבודה המקצועית באגף כולו. מאפייני העבודה בעירייה ובאגף הרווחה, על פי סלם, ייחודיים; לכן מלכתחילה היה קושי באימוץ שיטות עבודה של גופים אחרים, ונדרש פיתוח הידע הייחודי.
על פי סלם, ניתן לייחס את ההצלחה של הלמידה לשני מרכיבים: לתהליך העבודה השיתופי, בו הידע לא נוצר על ידי יחידים, אלא במשותף, ועל סמך הניסיון המצטבר של הקבוצות. ועל תהליך העבודה הסדור והשיטתי בו נאסף הידע.
סלם סוקרת את תהליך העבודה שהוביל ללמידה. בין השלבים השונים, היא מציינת את הרכבי הצוותים; אלו נבחרו בדרך שמבטיחה את ההטרוגניות שלהם.
מרכיב ההטרוגניות חשוב, שכן, תנאי ההצלחה כפי שציינה, יחד עם מרכיב זה, הינם יישום של מודל חוכמת ההמונים. ואכן, ניתן לראות כי תהליך העבודה בעיריית ירושלים, כולל הלכה למעשה את שלושת התנאים של Surowiecki (2004) לקיומה של חוכמת המונים: תהליך שיתופי בו יש הטרוגניות של המשתתפים; אי תלות בקבלת החלטות ביניהם; ותהליך שיטתי וסדור לאיסוף הידע שלהם. הגם שלא מדובר במקרה קלאסי של המונים, אלא של עובדים סוציאליים שזה תחום עיסוקם, הרי שקיום תנאים אלו, הוא גורם מפתח בהצלחת גיבוש גוף הידע המקצועי הסדור של אגף הרווחה כולו.

המאמר האחרון, שנכתב על ידי Kern, עוסק בתהליכי שיתוף ופיתוח ידע בקרב עובדים סוציאליים העוסקים במשפחות וילדי אומנה. המאמר, שנכתב במסגרת ספר המציג סיפורי הוכחת הצלחה והחזר השקעה בניהול ידע (ROI), מתאר את פעילות ניהול הידע לאורך שנים ב Annie E. Casey Foundation, האחראים על שירותים אלו ב New England שבארצות הברית, ותוך הנחיה וקשר לגופים מקבילים דומים ברחבי המדינה. פעילות ניהול הידע, שהחלה כבר ב 2002, הגדירה לעצמה מטרות בתחום שיתוף המידע והידע תוך העמדת טכנולוגיה ובעלי תפקידים תומכים למימוש; בגיבוש והטמעת תהליכי ניהול ידע קבועים בארגון; בטיפוח תהליכי למידה ותרבות שיתוף; ובהצבת יעדי ניהול ידע ברורים ומנהיגות ארגונית המסייעת בהשגתם. פעילות ניהול הידע כללה הקמת קהילות והקמת אתר שיתופי הכולל מידע וידע רלוונטיים לעובדים.
בחינת החזר ההשקעה (ROI) של ניהול הידע לא היה פשוט. עלויות כוח אדם וטכנולוגיה נמדדו, אולם הארגון התקשה להגדיר ולמדוד את ההצלחה בגלל מאפייניו כשירות העוסק באדם ורווחתו. הערך המוסף ויתרונות השיתוף והשיתופיות קשים למדידה. זאת, גם אם בודקים את יעילות העבודה, שהתאפשרה בזכות החומרים הכתובים ששיתפו; ועוד יותר, אם מנסים לבחון את מועילות העבודה והאם ניהול הידע מאפשר לסייע טוב יותר למשפחות או לילדים, מאשר לפני הטמעת תהליכים אלו. כדי להתמודד עם אתגרים אלו, הוחלט לבחון את החזר ההשקעה בדרך אחרת- תוך יישום תפיסת Balanced Scorecard. תפיסה זו בוחנת יותר הביטים כספיים וביצועיים, ובצידם, בוחנת הגעה ליעדים שהוגדרו כרצויים על ידי הארגון עצמו. בהסתכלות שכזו, אכן ניתן להכריז כי תוצאות פעילות ניהול הידע חיוביות. הגורמים המרכזיים להצלחה: חזון ויעדים ברורים; מרכיבי ארגון לומד (פתיחות, רצון ל "טעויות חדשות" ועוד); מיקוד בתפוקות; והנהגה בכירה שאכן הובילה בפועל את המהלך, למרות שלא הכירה את תחום ניהול הידע קודם לכן. חשוב לציין את תהליך השיפור המתמיד שליווה את ניהול הידע בארגון, תוך חיפוש כלים ופתרונות כוללים חדשים, ככל שהוטמעו הקיימים, ואת ההשקעה שהייתה מחוברת לארגון ולצרכיו הספציפיים.

 

שלושת המאמרים שונים ועם זאת דומים:
הראשון עוסק בשאלת פוטנציאלית תיאורטית ואילו השניים האחרים עוסקים בעשייה בפועל ובתיאור הצלחה של עשייה זו.
האמצעי כללי לעולם העבודה הסוציאלית, ואילו השניים האחרים ייחודיים לאוכלוסיות- אם בוגרת ואם צעירה.
אך המשותף לכל המאמרים הינו תפיסה שתחום השירותים החברתיים והעבודה הסוציאלית ייחודי, כל אחד בהקשרו: אם בקושי בשקיפות, אם במרכיבי אוכלוסיה ועבודה ייחודיים, ואם ביכולת מדידה.

 

אין ספק שכותבי המאמרים באו מעולמות התוכן שעליהם כתבו, ואותם הם מכירים היטב. אין גם ספק, שתכונות אלו, שנתפסות בעיניהם כייחודיות, משותפות עם הרבה ארגונים אחרים, שאינם ארגוני רווחה ושירותים חברתיים. קשיי שקיפות נמצאים בעולם הפארמה, בעולמות תוכן ביטחוניים, וגם בעולמות תחרותיים מסוימים. אוכלוסייה הטרוגנית ומרכיבי עבודה ייחודיים ישנם להרבה ארגונים אחרים, בוודאי ארגונים העוסקים בעולם הצרכנות הרחבה. וקושי בהערכת תפוקות והצלחות, קיים בעולמות תוכן רבים, בין כל אלו שעוסקים בהון האנושי, ובין גם אלו עסקיים, בהם כבר מזמן, הצלחה היא לא רק בכסף, אם כי במותג (מה ערכו?) במחוברות של העובדים לארגון, במתן משמעות לעשייה ועוד.

 

ואם מהמעט הקיים אנו יכולים ללמוד כי ארגוני הרווחה והשירותים החברתיים אינם ייחודיים בהיבט ניהול הידע שבהם, נכון אולי שלא תהיה ספרות ייעודית לניהול ידע בעולם תוכן זה, שכן, למרות שונותו, בהיבטי ניהול ידע לפחות, הוא דומה להרבה מגזרים אחרים, יכול ללמוד מהם, וללמד בהצלחותיו ואתגריו גם את האחרים, תוך שיתוף מבורך.



References
סלם ר. (2017). 9. פיתוח ידע בתהליכי שיתוף במינהל לשירותי קהילה בעיריית ירושלים. ניהול ידע בישראל 2017: שיתופיות, 166.
Kern T.E. (2008). 5. Knowledge Management and Organizational Learning at the Annie E. Casey Foundation: Helping Disadvantaged Kids and Families. Making Cents out of Knowledge Management, 53.
Löfström, C. A. (2014). 7. Knowledge management in elderly care. Handbook of Research on Knowledge Management: Adaptation and Context, 111.
Myers P.S. (2014). 3. A normative model of knowledge management effectiveness. Handbook of Research on Knowledge Management: Adaptation and Context, 28.
Surowiecki, J. (2004). The wisdom of crowds: Why the many are smarter than the few and how collective wisdom shapes business. Economies, Societies and Nations, 296.

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135