ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון ספטמבר 2014 - מהדורה מס' 180
גיליון ספטמבר 2014 - מהדורה מס' 180
גיליון:

1. חברת ROM מתחדשת ועוברת למשרדים חדשים- V-Tower, רח' בר כוכבא 23 בני ברק, קומה 3.

מצ"ב פרטי הגעה למשרדנו החדש

 

2. קורס ניהול ידע מבית רום ייפתח בתאריך 18/11/2014 לפרטים נוספים לחצו כאן, להרשמה לקורס yamit@kmrom.com

 

3. המפגש השני של פורום מנהלי פורטלים ואתרי אינטראנט יתקיים ב 04/09/2014 בחברת CISCO.  הפורום מיועד למנהלי פורטלים, מנהלי אתרים ,אחראי תקשורת ארגונית וכן למובילי פעילות בIT. לפרטים נוספים לחצו כאן להרשמה לפורום yamit@kmrom.com

 

4. כנס פורום ניהול ידע מתארח יתקיים ב 29/09/2014 בחברת UPS בשעה 12:30. לפרטים נוספים לחצו כאן, להרשמה לכנס yamit@kmrom.com

 

5. חברת רום מאחלת לכל קוראיה ולכל בית ישראל שנה טובה ומאושרת.

 


הסביבה העסקית התחרותית כיום מאופיינת בלקוחות בעלי דרישות וציפיות גבוהות.
עובדה זו, מחייבת את החברות והארגונים לקבל החלטות על בסיס המידע העדכני ביותר שברשותם על מנת לשפר את קשריהם עם הלקוחות, להגדיל רווחים, ולמקסם את היעילות התפעולית שלהם.

 

בבינה עסקית בזמן אמת (RTBI), העסקאות מוזרמות בזמן התרחשותם לתוך מערכת הBI בארגון. וכך למעשה, נשמר במערכת תמיד הסטאטוס העדכני ביותר על מצב הארגון.

 

מערכות ה- RTBI מספקות תמיכה טקטית לפעילויות ואירועים המתרחשים בזמן אמת.
לכן, ה- RTBI ידוע גם בשם "מודיעין עסקי מונע אירוע" (event-driven business intelligence).
על מנת שארגון יגיב בזמן אמת, חייבת מערכת ה BI  להגיב/להתריע על האירועים בזמן התרחשותם (ואף לא מספר דקות מאוחר יותר).
כך , עם ה- RTBI, העסק קובע אסטרטגיות לטווח ארוך כדי לייעל את פעילותה ובו בזמן מגיב עם המודיעין לגבי אירועים עם התרחשותם.

 

לדוגמא, חברת כרטיסי אשראי צריכה לדעת על מצבים פוטנציאליים בהם עשויים להתרחש הונאות. כך, אם היה שימוש בכרטיס אשראי לרכישת פריט בניו יורק ולאחר 30 דקות  היה שימוש באותו כרטיס לצורך רכישה באמסטרדם, הדרך הטקטית לנצל את המידע הזה יהיה סירוב לאישור העסקה ובדיקת הפעילויות שבוצעו בכרטיס מול הלקוח.
 
דוגמא נוספת לשימוש ב- RTBI היא בתמיכה בלקוחות. לדוגמא, לקוחות באתר מקוון למכירת בגדים / נציגים במענה טלפוני של רשת חנויות בגדים, צריכים לקבל את המידע המעודכן ביותר על סטאטוס פריט מבוקש במלאי החנות. אם הפריט אינו נמצא במלאי , המערכת יכול לכוון את הלקוח/הנציג  לפריט דומה לרכישה.

 

במצב אופטימאלי בו יש גישה לנתונים מיידים וניתן לבצע עליהם ניתוחים, הארגונים יכולים להגיב באופן יזום למידע החדש ולא רק להגיב למצבים.


ניתן לומר כי, השימוש בכלי BI קלאסיים תומך ביעדים אסטרטגיים של הארגון (כגון: צמצום עלויות, הגדלת מכירות) באמצעות כריית כמויות עצומות של נתונים כדי להפיק מידע וידע חדשים על פעילות של הארגון. יצירת אינטגרציה בין המערכות (שילוב מערכת ה BI עם המערכות התפעוליות בארגון) פותר גם צורך טקטי של הארגון. שכן, האינטגרציה מאפשרת למערכות להגיב באופן מיידי לאירועים שהופקו על ידי מערכות אחרות.
עם זאת, חשוב לציין ,כי לאינטגרציה זו יש ערך אסטרטגי קטן שכן היא לא מספקת מאגר של נתונים מתאימים לכריית נתונים.

הודות להתפתחויות הטכנולוגיות, הפער בין עיבוד אנליטי ותפעולי נסגר עם השנים במהירות. אם בעבר היה לוקח מספר שעות לבצע שאילתות מורכבות לכריית נתונים. כיום, ניתן לבצע שאילתות בזמנים קצרים מאוד (לעיתים אפילו יכול להתבצע במספר שניות בודדות).
אם ניתן יהיה להשתמש במערכות כריית הנתונים על הנתונים המעודכנים ביותר, הצרכים הטקטיים והאסטרטגיים של ה BI יוכלו להתמזג לכדי פיתרון אחד.

 

ישנם 2 מכשולים עיקריים לשימוש אפקטיבי ויעיל ב RTBI:

  1. מצבים בהם הנתונים אינם זמינים-  אם הארגון מגיע למצב בו הוא נשען ברובו על נתונים המגיעים מה- RTBI, חוסר זמינות לנתונים אלו העשויות לנבוע עקב תקלות טכניות, עלולות להביא את פעילות הארגון אף לכדי עצירת הפעילות. לכן,זמינות רציפה של שירותי RTBI היא בעל חשיבות עליונה.
  2. ערך הנתונים במערכת יורד כלל שהנתונים מתיישנים יותר - כאשר המשתמשים סומכים על RTBI כדי לעזור להם לקבל החלטות טקטיות , נדרשים הנתונים העדכניים ביותר וזמני התגובה המהירים ביותר. 

כלומר, הארגון לא יכול לבדוק אילו אירועים מתרחשים בזמן אמת אם אין לו נתונים מיידים על המצב. וכן,הוא אינו יכול להגיב באופן מיידי לאירועים אם המערכת המספקת את הניתוחים של אירועים אלו אינה זמינה.
בעיות האלה ניתנות לפיתרון באמצעות שימוש מנועי שכפול נתונים מתוחכמים.

 

עם זאת, חשוב לזכור  כי גישת "זמן האמת" אינה נדרשת לכלל המחלקות בארגון.
 מרבית משתמשי הBI  יכולים להמשיך להשתמש בניתוח נתונים שבועיים או חודשיים על מנת לתמוך במטרות העסקיות שלהם (למשל: בדיקת ביצועים חודשים, הבנת של מגמות ארוכות טווח והשוואות הפעילות בין שנים,השוואות בין התחזית לביצועים וכו').
היות ויישומי RTBI עשויים להעלות את עלויות מערכות ה BI בארגון, חשוב ליישם אותם רק במקומות בהם יש נחיצות לנתונים בזמן אמת.

 

מקורות:
http://www.gravic.com/shadowbase/uses/realtimebusinessintelligence.html
http://www.gravic.com/shadowbase/uses/real-timebusinessintelligenceintroduction.html

נכתב ע"י אלה אנטס

לא, אין טעות בכותרת...לא חוכמת ההמונים, אלא חוכמת הבטוחים.


ספר שנכתב בשנת 2004 על ידי James Surowiecki, מסביר שבתנאים מסוימים, חוכמתו של ההמון גדולה מזו של המומחה. על פי עיקרון חוכמת ההמונים, לקהל יש אינטליגנציה. ככל שהקהל גדול יותר, האינטליגנציה המשותפת שלו הולכת וגוברת, ואף גדלה מעבר לזו של המומחה היחיד.


אז אפשר לומר שהרוב צודק? האם זה בטוח להסתמך על חוכמת ההמונים? לא הייתי ממהרת לעשות זאת...


בשנים האחרונות, חוקרים שונים בחנו לעומק את הגורמים שמערערים על חוכמת ההמונים והופכים את הקהל ל"טיפש".


מתברר שאם בקהל מגוון רחב של דעות, קיים סיכוי גבוה יותר לקיומו של עקרון חכמת ההמונים. יחד עם זאת, אם חברי הקהל מושפעים באופן דומה, למשל על ידי מידע חיצוני או השפעת האחד על השני, עקרון חכמת ההמונים מצטמצם ונפגם.


למעשה, בעלי דעה עצמאיים ובטוחים בהשקפותיהם, ישפיעו על עמדת שאר חברי הקבוצה (המושפעים – חלקם יותר, חלקם פחות), מה שייטה את הסטטיסטיקות ואחוזי הדיוק של עקרון חכמת ההמונים.


בהקשר זה, חשוב להזכיר שבהגדרה המקורית של חכמת ההמונים, אנשים אלו מנוטרלים היות ומדובר על תהליך שנכון לבצע כאשר 3 תנאים מתקיימים, האחד מהם- אנשים בלתי תלויים.


לפרטים נוספים אודות חכמת ההמונים והתנאים לקיומה- לחצו כאן

 

אם כך, כיצד לממש הלכה למעשה חכמת המונים "בטוחה"?
לפני שנותנים לאנשים בקבוצה להביע עמדה / להצביע , כדאי לקבל מושג על הרכב הקבוצה: מי המשפיעים ומי המושפעים? 
באופן זה נקבל מיפוי של הרכב חברי הקבוצה: בטוחים, מושפעים פחות, מושפעים יותר וכדומה. אלו שיתגלו כמושפעים מאוד, ינוטרלו משקלול כלל התוצאות, מה שישאיר בשקלול הסופי את דעות חברי הקבוצה הבטוחים .


לכן קוראים לזה "חוכמת הבטוחים".

 

מקורות:
http://www.technologyreview.com/view/528941/forget-the-wisdom-of-crowds-neurobiologists-reveal-the-wisdom-of-the-confident/

 

נכתב ע"י מירב בר שדה

נניח שיש לכם את המוצר או השירות הטוב ביותר בעולם, אם לא תתקשרו אותו בצורה יעילה, יש סיכוי שתפספסו לא מעט עסקאות.


רגע לפני כדאי לשאול...

  •  מה היא המטרה הסופית שלי?
  • מיהו קהל היעד שלי?
  • מהיכן הם מגיעים?


הנה 6 טיפים שיעזרו לכם ליצור דף נחיתה מוצלח:


קצר ותמציתי
לא משנה מה היא המטרה הסופית שלכם, שמרו את דפי הנחיתה שלכם קצרים ותמציתיים..
על ידי הפחתת העומס ושמירה על דברים קצרים, יש פחות סיכוי שהמבקרים יברחו הלאה וסיכוי גבוה יותר שהם ישלימו את הפעולה הרצויה לכם. לגרום למשתמשים להתמקד במה שאתם רוצים שהם יתמקדו באמצעות עקרונות עיצוב בכדי להנחות אותם בתהליך שאתם רוצים שהם ייקחו.


רלוונטי
חשוב לשמור על רלוונטיות ועקביות של המסר לאורך כל הדרך, בדף הנחיתה ובאתר האינטרנט כדי ליצור חוויית שימוש חיובית לכל המבקרים. מבקר רוצה לראות את ההודעות הרלוונטיות לחיפוש ביצע. מבקר המגיע לדף שלכם ורואה משהו שונה ממה שציפה לו, ינוע במהירות הלאה מדף הנחיתה, יכול להיות שיחפש את האתר שלכם כדי להמשיך ולחפש, אבל הרבה יותר סביר, שלא...


כותרות אטרקטיביות
כותרת או הצהרה משמעותית תתפוס ללא ספק את תשומת ליבו של המבקר בדף הנחיתה שלך. זהו הדבר הראשון שהמבקר רואה, וכדאי להשתמש בו כדי למשוך אותו להישאר.
מומלץ להציג את הייחודיות שבהצעה שלכם כדי לתת למבקר מושג לגבי היתרונות של המוצר או השירות.
בנוסף, אתם רוצים ליידע את המבקר על הטבות נוספות שיזכו בהן אם יבחרו את המוצר או השירות שלכם. אם אתם בוחרים להתמקד בתכונות המוצר או השירות, תארו את היתרונות בהשוואה ליכולות.


קל להמרה
הגיע מבקר לדף הנחיתה, קרא את ההצעה האטרקטיבית ואפילו אהב אותה. עכשיו עליכם להוביל את המבקר הלאה, בדרך למימוש המטרה שלכם ולקרוא לו לפעול בצורה ברורה.
על ידי שימוש בכפתור או בצבעים מסוימים, מבקרים יודעים בדיוק מה אתם רוצים שהם יעשו.
כדאי להגביל מספר האפשרויות או החלטות שהמבקר צריך לקחת. לדוגמא, אם אתם רוצים שהמבקר יירשם לתקופת ניסיון ללא תשלום, קראו לו לפעולה ברורה ובולטת כמו "הרשם עכשיו לניסיון חינם". הציבו את הקריאה לפעולה במקום בולט בחלקו העליון של הדף.


ידידותי לנייד
צרו חוויה חיובית ללא קשר למכשיר ממנו מגיעים לדף הנחיתה. הפכו את דפי הנחיתה שלך ידידותיים לטלפונים החכמים והטאבלטים. בין אם תבחרו ליצור דפי נחיתה נפרדים למכשירים השונים, או דף נחיתה אחד שעובד היטב בכולם.


מבחן המציאות
אחרי שאמרנו ועשינו הכל, יצרנו את דף הנחיתה שלנו, זה זמן לבדוק. אל תעקבו אחר הטיפים או העצות באופן עיוור, מה שעובד עבור אחד לא תמיד עובד עבור אחרים. אתם מכירים את הלקוחות שלכם הכי הטוב, ולכן, עליכם להיות תמיד במעקב אחר דף הנחיתה שלכם על ידי בדיקות מתמשכות. הבדיקה תאפשר לכם למקסם את האפקטיביות של דף הנחיתה ולקבל מושג על מה שמבקרים באמת מתמקדים בו.


עוד קצת...
אמון - חשוב לבנות אמון עם המבקרים שלך. אם יש זכיתם בהמלצות או בפרסים, מומלץ לכלול אותם בדף הנחיתה שלכם כך שמבקרים יוכלו לראות שיש לכם מוצר או שירות אמין.


קטעי וידאו – דרך נחמדה להפגין את המוצרים או השירותים שלכם, אבל היזהרו שלא להסיח את דעת המבקרים מהמטרה הסופית.


מהירות טעינה - ודאו כי דף הנחיתה שלכם נטען מהר יחסית. כאמור, יש לכם זמן מוגבל כדי לקבל את תשומת הלב של המבקר ובזמן שהוא או היא מחכים לדף שלכם שייטען, הם עשויים פשוט לעזוב.


מקורות
http://www.verticalresponse.com/blog/6-tips-to-creating-an-ideal-landing-page/

 

הסבר פשוט בשפת העם על ידע גלוי וידע סמוי
לקריאה לחצו כאן

בלוג של לואיס סוארז על ניהול ידע הכולל פוסט ובו רשימה של 20 בלוגים נוספים בתחום ניהול הידע

לקריאה לחצו כאן

סרטון המדבר על ניהול ידע תוך מיקוד עסקי עם דגש על סיפורים וכיצד ניתן לשתפם ולשמרם בארגון

לצפייה לחצו כאן

כנסים: כנסים

כנסים בארץ

 

שם האירוע: כנס ניהול ידע מתארח

מיקום האירוע: UPS, סיפן 1 נתב"ג

תאריכים: 29/09/2014

פרטים נוספים: לחצו כאן

 

שם האירוע: כנס KMI

מיקום האירוע: מלון שרתון, רח' הירקון 115 תל אביב

תאריכים: 01/10/2014

פרטים נוספים: לחצו כאן

 

שם האירוע: כנס האיכות 2014- מסלול ניהול הידע וניהול חדשנות

מיקום האירוע: דיויד אינטרקונטיננטל, תל אביב

תאריכים: 19/11/2014

פרטים נוספים: לחצו כאן

 

שם האירוע: הועידה השנתית לאסטרטגיית ניהול הידע הארגוני 2014

מיקום האירוע: שרתון, תל אביב

תאריכים: 27/10/2014

פרטים נוספים: לחצו כאן

 

כנסים בעולם

 

שם האירוע: The 9th International KMO Conference

מיקום האירוע: Santiago, Chile

תאריכים: 02-05/09/2014

פרטים נוספים: לחצו כאן

 

שם האירוע: 15th European Conference on Knowledge Management

מיקום האירוע: Santarém, Portugal

תאריכים: 04-05/09/2014

פרטים נוספים: לחצו כאן

 

ספר: Give and Take
נכתב ע"י ד"ר מוריה לוי
הספר Give and take: A revolutionary approach to success, שנכתב בשנת 2013 על ידי Adam Grant הוא בהחלט ספר מהפכני, בתפיסה אותה הוא מציג.
מקריאת שמו של הספר, ניתן לטעות ולחשוב שהספר מדבר על משא ומתן; אולם אין הדבר כך כלל וכלל. הספר מדבר על אלו שנוהגים לתת; על אלו שאינם עושים חשבון, ותמיד מציעים לסייע או לתרום לזולת. ואלו, הם המצליחנים האמיתיים, או לפחות בעלי פוטנציאל להיות כאלו.
הספר מתייחס לשלושה אבי טיפוס של אנשים: "הנותנים", "הלוקחים", ו "המאזנים". באופן מפתיע אולי, דווקא הנתינה היא מפתח להצלחה.
מפת הספר:

הספר עטור בהקדמה של עשרות המלצות מאת אנשים מובילים בתחום הניהול בעולם.
מעולם לא ראיתי מצעד מכובד כזה כהקדמה לספר.
כל מה שנותר לי, הוא להצטרף ולהמליץ גם אני לקרוא את הספר. כפי שכתב Daniel Pink הרעיונות שבספר בהחלט משאירים את המוח לחשוב, הרבה אחרי שהסתיימה הקריאה עצמה. כדאי להתחיל.

 


חזרה

 

שלושת הטיפוסים

הבסיס עליו מושתת הספר הינו סיווגנו כאנשים לשלושה טיפוסים:

  • ה"לוקחים"- אלו שמנסים לקבל יותר מאשר הם נותנים; הם ינסו תמיד להיות בצד המרוויח, ולא מפריע להם שזה על חשבון הזולת.
  • ה"נותנים"- אלו שקל להם לוותר לאחר, לתרום לו, ולהשקיע בו; גם אם בא על חשבונם.
  • ה"מאזנים"- אלו שבין לבין. רוב האוכלוסייה. נמצאים תמיד בהתחשבנות אישית, מול כל אחד ואחד, ועל פי זה שוקלים צעדיהם.


טיפוסים אלו מייצגים סגנונות של אינטראקציה חברתית.
לאלו מבינינו שמבקשים להעריך לאלו טיפוס משתייכים, מציע הספר לבצע שאלון עצמי קשר שיסייע בידינו להכריע: http://www.giveandtake.com/

 

רובנו יטו לחשוב שהנותנים הם דווקא אלו הנמצאים בתחתית בולם ההתקדמות וההצלחה; הם נותנים לאחרים לדרוס אותם ולא מספיק דואגים לאינטרסים האישיים שלהם, בוודאי כשזה בתחרות אל מול האחר.
ובכן...הצדק עמכם. בתחתית אכן מצויים הנותנים.
המעניין הוא שגם בראש סולם ההצלחה מצויים הנותנים. למרות תכונות אלו שהזכרנו שיכולות לדרדר אותם למטה, יש תכונות אחרות הגורמות להם דווקא להתקדם.
אין זה אומר שתכונות של מוטיבציה, יכולת והזדמנות אינן משפיעות על ההצלחה (ולכן נמצא בראש הסולם גם לוקחים ומאזנים). אך אדם גרנט, בעקבות דני שדר ודיויד הורניק מתייחסים למרכיב רביעי הקשור בדרך העשייה. גרנט מעלה על נס את הנתינה כמרכיב הנוסף.
הדרך, אם כך, להצלחה, כרוכה בשני דברים: גם להיות "נותן" וגם לדעת שלא ליפול במכשלות המדרדרות כלפי מטה.

 

גרנט טוען שהדבר אפשרי:

  1. אנשים יכולים להפוך לנותנים, גם אם כיום הם מתנהלים אחרת.
  2. אפשר ללמוד את האתגרים הגורמים להתדרדרות, ולהימנע מהם.

בכל אלו עוסק הספר, כמפורט בפרקים הבאים:

  • בהסבר ההצלחה (מדוע המצליחנים הינם הנותנים?)
  • בהסבר האתגרים ואיך להימנע מהם (מדוע חלק מהנותנים נכשלים?)
  • ובכלים בהם יכול אדם לעשות שימוש כדי לשנות את התנהלותו (עצות מעשיות לשיפור)

 


חזרה

 

מדוע המצליחנים הינם הנותנים?

מה מאפיין התנהלות של נותנים שמאפשרת להם להצליח יותר?
גרנט עומד על ארבעה מאפיינים באינטראקציה של הנותנים שמאפשרת להם להצליח:

  1.  הפעלת רשתות חברים/עמיתים ( Networking)
  2. שיתופיות (Collaboration)
  3. יכולת הערכה (Evaluating)
  4. יכולת השפעה (Influencing)

פירוט:
רשתות:
באופן טבעי, אנשים הנותנים לאחרים, יוצרים רשתות של חברים. הם נוטים לסייע ליותר אנשים, וכך מתרחבות מערכות הקשרים והרשתות בהם הם מעורבים- הן לרוחב, בכמות האנשים אליהם הם מקשורים, והן לעומק- בחוזק הקשרים עימם (הקשרים מתחזקים היות ומסייעים לכל דורש).
מחקרים מלמדים שאנשים עם קישוריות רבה ברשתות מגיעים לביצועים טובים יותר, מקודמים מהר יותר ומרוויחים יותר כסף. כפי הנראה, הדבר קשור בכך שביצירת רשתות חזקות, הנותנים מקבלים גישה למידע, להתמחויות וניסיון וכן להשפעה.
כאשר אנשים "לוקחים" מנצלים את עמיתיהם ברשת, אנשים מנתקים את הקשרים עימם ברשת (הקטנת הרשת), ולעיתים ישנה גם תופעה של הענשה ברשת עצמה. דווקא ה"מאזנים" המהווים את רוב האוכלוסייה, הם אלו, שמענישים את ה"לוקחים" כאשר הם מרגישים שאלו ניצלו אותם; מאזנים אלו, בה במידה, מתגמלים את הנותנים כדרך להודות להם על סיועם.
הנותנים גם נהנים משני סוגי קשרים נוספים: קשרים חלשים (בגלל היקף החברים) והיתרונות הגלומים בה שאינם קיימים בסוגי קשרים אחרים (ראו ספרו של בנבישתי- קישורים); וקשרים ישנים, עם אנשים מהעבר.


שיתופיות:
שיתופיות ידועה כמרכיב בהצלחה של עובדים. מחקרים מלמדים כי העסקת "כוכבים", מצליחנים הפועלים לבד, אינה משתלמת, וכי לשיתופיות ישנה חשיבות.
הנותנים אינם רואים בתלות בין אנשים חולשה, אם כי להיפך- כלי למיצוי יכולות, וכך הם גם נעזרים באחרים (למרות שפעמים רבות אין זה לעצמם אם כי לטובת אחרים).
מאפיין נוסף בעבודת הנותנים היא הדרך בה הם מממשים את השיתופיות. בעבודת צוות הם לוקחים על עצמם את המשימות שהינן טובת הצוות, ולאו דווקא טובתם/ נוחותם האישית. בזכות זאת, עבודת הצוות מצליחה יותר, ועמיתיהם לצוות מכירים בתרומתם ומעריכים אותם על כך.
בכלל, נכון לומר שהתנהגות נדיבה בקבוצה, זוכה להוקרה והערכה; זאת, למרות שטבע האדם לראות בדרך כלל את תרומתו האישית באופן משמעותי יותר ואת תרומת האחר כצנועה.
היבט נוסף משפיע על ההוקרה וההערכה- יכולתם של הנותנים לראות את נקודת המבט של האחר, לאור סיועם הרב לאחרים לאורך זמן. היכולת לראות את נקודת המבט של האחר, מגדילה גם את ההצלחה כצוות, אך גם את ההוקרה האישית בעבודה המשותפת.


יכולת הערכה:
לנותנים יש יכולת לזהות פוטנציאל באחרים. האמון שהם נותנים באחר, בצד האופטימיות שלהם, הם המפתח לכך. עצם האמונה בזולת ויצירת הציפיות ממנו, מעודדת אותו לפתח ביטחון ובצידו גם יכולות. אם נאמין שלכל אחד יש פוטנציאל וצריך רק למצוא מהו ולסייע למימושו, הרי שנבין שתכונות הנותנים מעודדות זאת באופן טבעי. נכון שכדי להצליח נדרשים קודם כל כישרון טבעי חריצות, אולם המוטיבציה בהחלט מסייעת בידם. גרנט טוען שנותנים נוטים להשקיע יותר באלו שנחושים, וכך הם מסייעים בידיהם להצליח עוד יותר.
נכון שלעיתים משקיעים באנשים שאין להם פוטנציאל, מחקרים מלמדים שדווקא הלוקחים ולא הנותנים הם אלו שפגיעים להשקעה עודפת ולקושי לשחרר כשההשקעה לא מצליחה, וזאת מסיבות אגו. לנותנים יותר קל להודות ששגו בהחלטה ושכדאי לנהוג אחרת.


יכולת השפעה:
גרנט גורס כי לנותנים יש יותר יכולת השפעה על סביבתם. זאת, על ידי הפעלת תקשורת שאינה כוחנית- שנוטה יותר להקשיב מאשר לדבר, שנוטה יותר להתייעץ מאשר להצהיר.
בחיי היומיום זה בא לידי ביטוי בארבעה תחומי השפעה: הצגה, מכירה, שכנוע ומשא ומתן. היכולת של הנותנים, בכל אחד מאלו, לחשוף את עצמה כפגיעה (vulnerable) , לבוא עם שאלה או בקשה ולא עם הצהרה, דווקא אלו משחקים כיתרון ולא כחולשה. גם בקשת עצה, המאפיינת תקשורת זו, הוכחה במחקרים כאסטרטגיה טובה להשגת השפעה כאשר חסרה סמכות.

 

כל אחת מיכולות אלו, ובוודאי מצרפם, הוא המאפשר לנותנים להצליח יותר.


חזרה

 

מדוע חלק מהנותנים נכשלים?

ראשית, נקדים ונאמר שנתינה אינה תמיד אסטרטגיה מיטבית:
כאשר מסתכלים רק לטווח הקצר, וכאשר מדובר בתנאי סכום אפס (הרווח של האחד הוא ההפסד של השני, ולהיפך), אז נתינה אינה זו שתניב הצלחה.
אולם, כאשר גרנט מדבר על כישלון של הנותנים, הוא אינו עושה לעצמו הנחות, ואינו דן דווקא בהסתכלות קצרת הטווח, שכן החיים, בסופו של דבר, מורכבות ממערכות רבות ולא מהתמודדות יחידה.

הסכנות המרכזיות בהיות אדם נותן הינן:

  1. שחיקה
  2. דחיפה כלפי מטה (מחצלות דלת- כפי שמכנה אותם גרנט)

כדי להבין את הכישלונות, ובהמשך להציע פתרונות, מציע גרנט לבחון לא רק את רמת הדאגה לזולת, אם כי גם את רמת הדאגה לך עצמך. תחת הסתכלות זו מסווג גרנט את הלוקחים והנותנים לארבע תת קבוצות:

  • אפאטיים: לא דואגים לעצמם ולא דואגים לזולת
  • לוקחים: דואגים לעצמם אך לא דואגים לזולת
  • נותנים המקריבים את עצמם: דואגים לזולת ולא דואגים לעצמם
  • נותנים מצליחנים: דואגים לזולת ודואגים לעצמם.

עם הכרת ארבע טיפוסים אלו, ניתן לבחון את הסכנות האורבות לאדם הנותן:


שחיקה
פעמים רבות נותנים נשחקים יותר. הנתינה יכול לגרום לשחיקה משמעותית אישית בגלל חוסר אנרגיות מתחדשות. ירידה לעומק הדברים מלמדת שהשחיקה אינה נובעת מהיקף ההשקעה עצמה, אלא בחוסר הסיפוק הנלווה לה. כאשר נותנים משקיעים עוד ועוד, ולא מקבלי מנגד- הם נשחקים.
העניין הא שאין צורך דווקא הסטת העשייה אליך עצמך. משוב חיובי של הכרת תודה, או סיפוק מהצלחה יכולים לייצר את מה שנדרש. האמירה שמי שנותן מקבל בעצמו לא פחות, היא שורש העניין.
לכן, אם מישהו תורם ואין משוב ואין הצלחה, מוטב לבחון כיצד להטות את הנתינה ו/או להוסיף עליה סוג נוסף של נתינה ותרומה המלווים בהנאה ומשמעות, דרכם ניתן שמאפשרים לחוות תחושה של הצלחה, תחושה של סיפוק, או לפחות תחושה של הכרת תודה. אלו, יספקו בדרך כלל אנרגיות גם וגם, ויאפשרו לתורם להמשיך בדרכו זו, גם בסביבות שפחות מתגמלות.
אך מחקרים מלמדים, שלא כל הנותנים נשחקים בקלות. נותנים המסווגים ככאלו הדואגים לזולתם, אך גם לעצמם, כך על פי המחקרים, הם האחרונים לחוות שחיקה, גם אחרי לוקחים ומאזנים. הם בונים לעצמם, תוך כדי העשייה, רזרבות של שמחה ומשמעות, שחסרה למאזנים וללוקחים. בעוד הנותנים המקריבים שאינם דואגים לעצמם, שורפים אנרגיות אלו מיידית, היכולת שלהם לראות גם את עצמם, מאפשרת להם לתמוך ולסייע גם לעצמם, וליהנות מאנרגיות אלו לאורך זמן.

 

דחיפה כלפי מטה
גרנט נותן דעתו בדאגה על אלו המגיעים לתחתי, או כפי שהוא מכנה אותם- "מחצלות דלת".
זה נובע מכמה סיבות:

  1. השקעת הזמן המרובה באחר
  2. תמימות ואמונה עיוורת באחר (חשיפה גבוהה יותר לתרמיות כמו גם ללוקחים שמנצלים אותם).
  3. התנהלות סכום אפס, שכל פעם שאתה מסייע לאחר, אתה בעצם מקלקל לעצמך.


גרנט סובר שחלק גדול מאלו רלוונטי דווקא לזה שנותן לזולת, אך אינו יודע לדאוג לעצמו.
ברור שהשקעת הזמן של אלו, תהיה על חשבון זמנך, ברור גם שבעצם הסיוע הנותן יקלקל לעצמו; גם קל להבין, מדוע, אם נותנים אלו לא דואגים לעצמם, הם חשופים יותר לתרמיות וללוקחים המנצלים אותם.
גרנט מציע לנותנים שחשים שאכן הם נדחפים כלפי מטה, מספר רעיונות איך להתקדם חזרה:

  • ניצול יכולתם להעריך אחרים, ואם הם ניצבים בפני לוקח שיכול לנצלם, או אפילו לרמותם, להפעיל משנה זהירות, תוך הטיית השקעתם באחרים שכן יוכלו ליהנות מהשקעה זו ללא גרימת נזק לעצמם.
  • דאגה לקידומם האישי (למשל בקשת שכר), על ידי מחשבה על הסובבים אותם (משפחה למשל בהקשר השכר) והבנה שסובבים אלו הם המפסידים מחוסר הדרישה עבור עצמך. כאשר המחשבה מוטית למשפחה/צוות/שותף, קל לנותנים לעמוד יותר על שלהם ולדרוש את המגיע, גם אם זה משרת גם אותם בסופו של דבר. בדרך זו הם גם לא חשים שהם נוגדים את התדמית האישית שלהם כנותנים, וקל להם להתמודד עם תהליך העמידה על שלהם.


חזרה

 

עצות מעשיות לשיפור

אנשים רבים הנדמים כמאזנים, נוהגים כך רק במקום העבודה. בחייהם הפרטיים הם מתנהלים כנותנים, ורק בעבודה, מחשש שייתפסו כנאיביים או חלשים, הם מאמצים לעצמם דפוס התנהלות שונה.
לא רק הם, אלא כל אחד יכול לבצע שינוי בהתנהלות. מספר מחקרים שמביא גרנט, מלמד על השתנות של אנשים, אם בעקבות הלימה להתנהלות כוללת של הקבוצה הסובבת, ואם בעקבות החלטה אישית.
כבסיס, ניתן לבצע הערכה עצמית של הטיפוס האישי באתר- www.giveandtake.com .
המלצות מעשיות לדרך המאפשרת שינוי ותחילת התנהלות כנותן, כוללות:

  1. הרצת מעגל הדדיות- שינוי הנורמות הארגוניות על ידי הרצת תהליך בו קבוצה שלמה מתארגנת כך שכל שבוע משקיעים 20 דקות בהם מספר אנשים מעלים בקשות, וכל הקבוצה מנסה לסייע למילוי בקשות אלו.
  2. מיצוי והנאה מהעבודה- מתן אפשרות לכפיפים לבצע גם מטלות הקשורות בתחומי העניין והיכולות שלהם, בין אם כחלק מהגדרת התפקיד הרגילה, ובין אם בנוסף לתפקיד עצמו.
  3. מכתבי אהבה- הסדרת מכתבי תודה / הערכה קבועים בין עובדים כדרך להביע הערכה על קבלת סיוע. לפרטים נוספים: www.lovemachine.com
  4. הרגל 5 דקות סיוע- אימוץ ההרגל לפיו מוכנים להקדיש 5 דקות לעזור לכל מי שיבקש באשר הוא. פיתח את הרעיון Adam Rifkin שמוזכר רבות בספר. לפרטים נוספים: www.meetup.com/106miles.
  5. תקשורת לא כוחנית- אימון אישי לפיתוח מיומנות ונוחות עם סגנון תקשורת זה, הדוגל ביותר הקשבה ופחות דיבור, וחיפוש עצה במקום קידום אישי. לפרטים נוספים: www.thepowerofintroverts.com
  6. הצטרפות לקהילה של נתונים- השתלבות בקהילה באינטרנט שנותנת חפצים יד שנייה ש שירותים חינם . ישנן דוגמאות רבות לכך, דוגמת: www.freecycle.org .
  7. אתגר אישי של נדיבות- לאלו שמעדיפים לפעול בעצמם ללא הסביבה, ניתן להתנסות באתגר של 30 יום נדיבות. האתר מספק לכל יום המלצה אחרת כיצד ניתן לתרום. אתר לדוגמא: www.good.is/post/the-good-30-day-challenge-become-a-good-citizen .
  8. סיוע למימון פרוייקט- תרומה כספית לפרויקטים שאנשים מבקשים לקדם. אתר לדוגמא: www.kickstarter.com
  9. בקשת עזרה- דרך להשפיע על אחרים להפוך לנותנים היא על ידי כך שמבקשים מהם עזרה. מתן ההזדמנות לסיוע, הוא גם מתן הזדמנות להבעת הנתינה ולהערכת תכונה זו.

העולם מתקדם לקראת הנותנים. השינויים המתהווים לנגד עינינו, יותר עבודת צוות, יותר עובדים הקשורים לשירות, יותר מדיה חברתית, כל אלו נותנים ביטוי ל"נותנים" ומספקים להם אפשרות להצטיין ולהעצים את הצלחתם. יש כבר הרבה נותנים; כדאי להצטרף.

 


חזרה

 

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135