ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון אוגוסט 2010 - מהדורה מס' 131
גיליון אוגוסט 2010 - מהדורה מס' 131
גיליון:

קורס ניהול ידע

החלה ההרשמה לקורס ניהול ידע מחזור 18. תאריך פתיחה 07/10/10 לטופס הרישום לחץ כאן

כנס ניהול הידע השנתי

כנס ניהול הידע יתקיים  ב04.10, בשיתוף חברת רום עם אנשים ומחשבים, בכנס יתארח מנכ"ל משרד הרווחה.

חברת  ROM מציעה שירות חדש: שדרוג האתר

 במחירים נוחים

נכתב ע"י קרן טרוסטלר

המאבק על תשומת הלב הארגונית, או התמודדות עם ערוצי תקשור חליפיים
בוקר. הגעת לעבודה ואתה פותח את המחשב. החשש ממבול המיילים שתמצא עם הלחיצה על צלמית הדואר האלקטרוני היא תחושה המוכרת לרוב עובדי הארגונים.
השעה עשר בבוקר. התעדכנת בכל המיילים ועברת ברפרוף על העדכונים החדשים שפורסמו בפורטל הארגוני. הלכת למטבחון להכין קפה וראית את הצעת הוועד לנסיעה לסין. הגעת לשולחנך ועליו מצאת חוברת, המפרטת את הקייטנות המסובסדות לקיץ הקרוב. המשכת לעבוד ולקראת סיום יום העבודה, קפצה לך הודעה מתפרצת במערכת ה-CRM לגבי שינוי שבוצע במערכת ואליו עליך לשים לב.
סיימת את היום בתחושת רוויה, שעוד מייל אחד ואתה מתפוצץ!

תיאור המצב
למרות שנדמה כי תרחיש האימה המתואר מצייר את המציאות בצורה מוגזמת, עבור עובדים רבים זו שגרת העבודה היומיומית.
גורמים רבים בארגון מתחרים על תשומת הלב של העובד, ובניסיון להשיג את הקשב שלו הם מנסים 'לצעוק' את המסר שלהם בצורה החזקה ביותר שהם יכולים. הצעקה הזאת באה לידי ביטוי בכמה מישורים. מישור אחד הוא מספר הערוצים בהם מופץ המסר, ומי מאיתנו לא קיבל מייל ואחר כך תקשור על לוחות המודעות וכמובן מידע בפורטל? המישור השני מתייחס לאופן התקשור של המסר. במקום מייל מאורגן או ידיעה מסודרת בפורטל, נשלח מייל הנושא את הכותרת "חדש! חדש! חדש!" או "עדכונים חשובים במערכת ההזמנות". לחיצה על המייל מגלה עולם שלם של גופנים בצבעים ובגדלים שונים.
לכאורה, כל המסרים שהוצגו בדוגמא הם חשובים מאד. חלקם רלוונטיים לעובד כאיש מקצוע בארגון בעוד אחרים מתייחסים לנושאי רווחה ופנאי. בדומה למצב בו כולם מדברים בו זמנית ואי אפשר לשמוע אף אחד, כך הדבר גם בארגונים. כעובד, מרוב מסרים וערוצי מסירה קשה לקבל תמונת מצב מלאה, להבין מה חשוב יותר ומה פחות ולתעדף את העבודה. העובד מרגיש שמציפים אותו במידע ושמרוב העומס הוא לא מצליח לקלוט את המסרים.
האתגר מקבל משנה תוקף לאור התחרותיות הגדולה הקיימת בשוק והצורך להציג פתרונות חדשניים ללקוחות בזמן אמת. כל אלה מחייבים עובדים לגלות מיומנויות רבות. הידע, בכל ערוץ בו הוא מנוהל, הוא הכלי הטוב ביותר לחיזוק המיומנויות והעצמת עובדים לצורך התמודדות מיטבית עם המציאות הארגונית.

ערוצים להעברת המסר
דואר אלקטרוני – ערוץ התקשורת המהיר, הזול  והזמין ביותר רה אשר באמצעותו מופצות עשרות הודעות ביום. היתרונות בערוץ תקשורת זה הוא דחיפת המידע לעובד, היכולת לוודא מסירה ולתת קרדיט לגורם המפרסם. כל מי שמפרסם הודעה בטוח שהוא החשוב ביותר ושאת ההודעה שלו יקראו בוודאות, גישה שמסירה אחריות מהמוסר, כיוון שמדובר ב'שגר ושכח'..
דפוס – במקרים רבים, למרות שהמידע קיים בערוצים אחרים, עדיין המוסר מתעקש להפיק חוברת או עלון שיווקי. הצידוק הוא ש'לעובד יותר נוח שהמידע הזה מונח לו מול העיניים'. מעבר לעובד שכמו המסר הספציפי על השולחן מונחים מסרים מודפסים נופים, בעידן בו מנסים לחסוך בנייר, מדובר על בזבוז כסף ועצים.
הודעות מתפרצות – הודעות שמופיעות במהלך העבודה במערכת התפעולית, ללא הקשר ספציפי לפעולה המבוצעת. ערוץ זה פשוט לתפעול ומאפשר דחיפה של המסר, אבל מפריע לעובד בעבודה השוטפת. כיוון שמופיע במנותק מההקשר המקצועי, עלול להיתפס בעיני העובד כמטרד שממנו מתעלמים, בדומה להודעות השיווקיות שקופצות במהלך גלישה באינטרנט ואותן אנו סוגרים מבלי לקרוא.
הודעות SMS – ערוץ תקשורת חדש, שזוכה לפופלריות בגלל הזמינות והנגישות הרבה. החסרון הם העלות הכספית, כמות התווים המוגבלת וחוסר היכולת לצרף תמונות, קבצים ולעצב את הטקסט.
פורטל או קהילת ידע – ערוץ לתקשור מידע עסקי ומידע חברתי בחלוקה לקהלי יעד. היתרונות לערוץ זה נעוצים בהצגת המידע השלם לפי הקשר, במתן תמונת מצב מלאה על הנושאים העומדים על סדר היום וביכולת של העובד למשוך את המידע לפי דרישה. מאפיין זה מהווה בעיני חלק מהמוסרים חסרון.

השלכות עבור הארגון
אין מהנאמר עד כה לרמוז כי ערוץ אחד עדיף על משנהו. חלק גדול מהמידע חשוב וכל הערוצים כשרים להעברת מסר, אבל לפני שממשיכים בשגרת ריבוי המסרים וריבוי הערוצים, רצוי להבין את משמעות הדבר:
< עומס מסרים גורם לעובד לבזבז את זמנו של העובד ויוצר תחושת בלבול. העובד לא מבין  מה יותר חשוב ולאיזה מסר להתייחס קודם.
< הצפת המסרים גורמת לחוסר אפקטיביות בפרסום. העובדים הופכים להיות אדישים וסף הגירוי שלהם עולה. בפעם הבאה יהיה קשה יותר לחדור את מסך האדישות ולתקשר מידע חדש.
< כאשר גורמים שונים אחראים על הפצת המידע ועדכונו בערוצים שונים, ניתן לצפות לחוסר סנכרון בין כל הערוצים. הדבר עלול לגרום לחוסר אמון של העובד במידע המופץ ולכך שהוא יחפש חיזוקים למידע אותו קיבל.
< הכבדה על שרתי הדואר בשליחת מיילים בתפוצת כלל הארגון. רובד נוסף של הבעיה הוא הרצון של העובדים לשמור דואר אלקטרוני שנשלח אליהם, לצורך חזרה אל המידע שנשלח. כיוון שתיבות הדואר מוגבלות בגודלן, העובדים נאלצים למחוק חלק מהמידע שנשלח אליהם.
< אבדן זכרון ארגוני. כאשר מידע מקצועי מופץ בערוצים שונים ולא דרך ערוץ מרכזי אחד, קשה יותר לשמר ולשחזר את ההיסטוריה הארגונית במידת הצורך. המשמעות היא שנדרשים להמציא את הגלגל מחדש, דבר אשר כרוך במשאבים רבים.

תומס דוונפורט בספרו Thinking for a Living הציג מחקר על שביעות רצון מתקשור מידע באמצעות הדואר האלקטרוני. הוא מצא כי רוב העובדים מרוצים מהשימוש בכלי, אבל חלקם מוצאים אותו פחות אפקטיבי מאמצעי תקשור אחרים. כמו כן הוא הציג כי 21% מהעובדים מתלוננים על הצפה וכי 64% זורקים מיילים כלליים וכאלה שאינם מחייבים פעולה אישית מצידם ומדלגים על מיילים רבים מבלי לקרוא אותם.
המצא האחרון, כי חלק גדול מהמיילים נמחק מבלי שנקרא, הוא בעייתי ביותר עבור ארגון אשר מנסה לתקשר מסרים בצורה המיטבית.

המלצות
עד כאן תואר הצורך של ארגונים להפיץ מידע, צורך לשמו נשלפים התותחים הכבדים ונרתמים ערוצי תקשורת מגוונים. אבל כדי שהעובד יקלוט את המידע אותו הארגון מעוניין להעביר, חשוב להתאים את המסר לערוץ האפקטיבי עבורו.
ההמלצה הראשונה היא בחירת אמצעי התקשור המתאים לכל מסר לפי מספר גורמים כדוגמת קהל יעד, סוג המסר, דחיפות פרסומו והנזק העסקי הכרוך בהפצתו באמצעות ערוצים חליפיים. בהתחלה, הניתוח עשוי להיות מאולץ ולהיראות מלאכותי, אולם עם הטמעת מערך השיקולים כתהליך עבודה, הדבר יהפוך לשגרה.
ההמלצה השנייה היא מיפוי המסרים המועברים בארגון והגורמים השולחים אותם. לאחר ניתוח הממצאים, מומלץ לאפיין פתרון הפצה המתאים לצרכים הספציפיים עבור מסרים וגורמים אלו. במקרה הצורך, אין לשלול פיתוחים יעודיים אשר יתנו מענה לצרכים מרכזיים.
למרות שתי ההמלצות המוצגות, חשוב לציין כי עקרון מנחה בלעדיו כל פיתוח והטמעה ייכשלו הוא איפוק. כפי שהוצג בתחילת המאמר, ריבוי המסרים משול לניסיון לצעוק חזק ככל הניתן. כדי לנהל את המסרים בצורה הטובה ביותר, על כל הגורמים לגלות איפוק, ולהבין כי המסר שלהם הוא אחד מיני רבים המועברים לעובדי הארגון. על מנת שתקשור המסרים יתנהל בצורה האפקטיבית ביותר, יש לתעדף את המסרים לפי סדר החשיבות שלהם לארגון והתועלת שהארגון יפיק מהם.
לסיכום, תעדוף המסרים והתאמת ערוץ התקשור למסר יפחיתו מהעובדים עומס, ישפרו את שביעות הרצון וייעלו את ניצול המשאבים הארגוני.

נכתב ע"י מילה פבלוק

ניהול הידע באקדמיה

רבים מאיתנו עמדו בפני אחת ההחלטות החשובות בחייהם - מה ללמוד והיכן, כולנו רצינו ללמוד משהו פרקטי ובמקביל ליהנות מהלימודים במידה מסוימת.
בכתבה זו אני הולכת להציג מסלול לימודי אקדמי שמבחינתי "סיפק את הסחורה" במלואה: לימודים מרתקים ועבודה בתום התואר.

לפני כמה שנים עמדתי בפרשת דרכים והתלבטתי באיזה כיוון לבחור, למזלי ידעתי היכן ללמוד אך לא ידעתי מה?! דפדפתי בספר המפרט מסלולי לימוד אקדמיים ונתקלתי בהגדרה מעניינת למדי, המתארת מסלול לימודים שלא שמעתי עליו קודם לכן ושמו לימודי מידע (מידענות).
ההגדרה המרתקת הובילה להתעניינות ובדיקה מעמיקות ולבסוף לרישום במחלקה ללימודי מידע באוניברסיטת בר אילן.

כעבור מספר חודשים מיום הבחירה, מצאתי את עצמי נכנסת למעבדת מחשבים ושומעת משפטים כגון : "ידע הוא כוח ועוצמה כלכלית", ו"הכוח שלנו בא לידי ביטוי במיומנות הארגון ,הניהול, הנגשת ודליית מידע/הידע הקיים בארגון".

המסרים הללו נחרטו בזיכרוני מהשיעורים הראשונים של התואר, ועם כל שנה שחלפה נוכחתי לגלות את משמעות המסרים, ומה מסתתר מאחורי מילים אלו.

בתור בוגרת לימודי מידע (מידענות)  אני יכולה להעיד שאחד היתרונות הבולטים במסלול זה הינה יכולת לעסוק במגוון רחב של תחומים, אשר אינם תיאורטיים בלבד ומוכיחים את עצמם באופן מעשי בשטח.

לדוגמה תחום הספרנות: ספרנית אשר מצליחה לאתר במינימום זמן מאמר המכיל מידע שנדרש לסטודנט/מרצה, או תחום ניהול הידע והקמת פורטל/ אתר אינטרנט אשר מרכז ומנגיש את המידע הקריטי לביצוע תהליכי עבודה מרכזיים בארגון מסוים, מה שגורם באופן ישיר להתייעלות ושיפור התפקוד של עובדי הארגון.

על מנת להמחיש מה לומדים בתואר המדובר כל כך, לפניכם כמה מהקורסים שמלמדים במסגרת התואר בשנה הראשונה:
1. מבוא לניהול נתונים
2. מבוא לבניית אתרים באינטרנט
3. אינטרנט למתקדמים
4. אינפואתיקה-וחוק בחברת המידע
הקורסים הנ"ל ועוד רבים אחרים מקנים  את הכלים הנדרשים לקראת היציאה מהעולם האקדמי לשוק העבודה.
בעזרתם לומדים מהו פורטל ומה הבדל בינו לבין אתר אינטרנט, יודעים מה מתרחש מאחורי הקלעים של אתר אינטרנט, מתחילים להבין ולהשתמש במונחים מקצועיים, מכירים מקורות מידע שונים שלא נגישים למשתמש הפשוט. 

בנוסף לחובות אקדמיים המקובלים בתואר, הסטודנטים מחויבים להשלים מכסה מסוימת של שעות התמחות במסגרת לימודיהם במחלקה. לפי דעתי מדובר לא בחובה אלא בהזדמנות, וחובה זו מסייעת לנו לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר לגבי בחירת הכיוון המקצועי עם סיום הלימודים. יש לראות בתנאי זה מעין התנסות חיונית ובדיקה מצוינת להחלטה שקיבלנו, לא סתם נאמר "לא תדע עד שלא תנסה" וזה בדיוק המקרה.
לאחר שהבנתי במה אני רוצה לעסוק התחלתי לחפש חברות המתמחות בתחום וכאשר נחשפתי לעולם ניהול הידע בפן המעשי שלו ולא רק התיאורטי, הבנתי שהבחירה שלי הייתה נכונה.

במהלך שלוש שנים של תואר למדנו את החומר האקדמי ובמקביל למדנו קצת על עצמנו, לאילו תכנים אנו מתחברים יותר ולאילו פחות ולפי זה מתחילים לתכנן את הדרך לקראת הבחירה הגורלית.
במקרה שלי, הצעדים הראשונים לקראת הבחירה החלו בשנה השנייה לתואר, צברתי מספיק ידע על מנת  לגבש לעצמי תמונה לגבי הכיוון שלי, וידעתי שניהול ידע זהו התחום המעניין והמרתק ביותר מכלל האפשרויות שהתואר הציג בפני.

לסיכום, חשוב לציין שאין זה טריוויאלי לסיים תואר ולעבוד בתחום שלמדנו וגם לאהוב את העבודה שלנו, אך לא מדובר בעניין בלתי אפשרי. ממליצה בחום, ושיהיה בהצלחה!

 


 

שדרוג / החלפת מערכת לניהול ידע כחלק משינוי תפיסה בארגון

  מערכת לניהול ידע היא לרב מערכת חוצת חברה, המשמשת את כל עובדיה כצינור להעברת מידע אחיד, מידע בעל מסרים שיווקיים ושירותיים לנותני שירות פנימיים ולנותני שירות חיצוניים.
בכך תורמת מערכת זו להשגת יעדי החברה ולהשגת שביעות רצון לקוחותיה.

עקב השימוש הרב בה והרלוונטיות שלה, יש לנהלה ולתחזקה באופן שוטף:
יש לערוך מחדש מעת לעת נושאים עיקריים ו/או מורכבים, להיות בקשר רציף ומסודר עם משתמשיה הכבדים של המערכת (לדוגמה: מערכת משובים ומפגשים), לייעל עבודת ממשקים ועוד.

השקת מוצרים מתקדמים ומורכבים חדשות לבקרים מצריכים מעורכי התוכן להבין, לפשט ולהטמיע את המידע החדש במהירות במערכת לניהול ידע הקיימת בהתאם לצרכי נותני השירות והחברה.
אינטנסיביות העדכונים, הרצון להתייעל בכח אדם ושינוי במיקודי החברה (לדוגמה: מיקוד בשירות), מובילים לבדיקת התאמת המערכת לצרכים החדשים שנוצרו.

תחילה ננסה להתאים את המערכת לניהול ידע לצרכים החדשים באמצעות הכלים הקיימים ברשותנו:
- שימת דגש על עריכת המסמכים / הנושאים מחדש בתוכנית עבודה מסודרת.
- פיתוח המערכת.
אם כלים אלה אינם מספיקים, נדרש שינוי מהותי עם יכולות חדשות בהצגת המידע, שלא מתאפשרות במערכת הנוכחית, נשקול להחליף את המערכת, לבדוק מערכות שונות ולהחליט על המערכת המתאימה ביותר לצרכים (לדוגמה: פשטות בעדכון, חיפוש חכם ותצוגות שונות של מידע: עם השוואות ובחירה).

בכל מקרה רענון המערכת מייעל את זמן עבודת עורכי התוכן:
זמן העבודה מתקצר, כשהמסמכים מובנים היטב ואין כפל מידע, וכשמתבצע ייעול בתהליך קבלת המידע ובתהליכי העבודה עצמם. בנוסף, נותני השירות נהנים ממידע ערוך היטב ועדכני.

בכל פתרון שנבחר, הפתרון חייב לצאת מגבולות שדרוג / החלפת המערכת,
פתרון המבוסס על ההבנה, שהחלפת המערכת היא חלק
מפתרון כולל לטווח הרחוק עם חתירה מתמדת לחשיבה קדימה, ללמידה, להתייעלות ולהטמעה. דוגמאות:
• הגדרת תפקיד עורך התוכן
• ייעול תהליכי העבודה מול הממשקים (לדוגמה: אופן ומועד קבלת המידע מהם ותיעדוף הבקשות מהם).
• קיום קבוצות מיקוד עם נותני השירות ובהתאם הכנת תוכנית עבודה לעריכה מחודשת של המסמכים / הסבתם למערכת החדשה.
• הכנת / רענון תוכנית עבודה לפעולה בשגרה:
א. קיום פגישות עבודה חודשיות עם עורכי התוכן ומעבר על מסמכים,
    שהוספו / עודכנו במערכת.
ב. עריכת קבוצות מיקוד מדי רבעון, הכוללת קבוצת משתמשים לסיעור מוחות
    ולהעלאת קשיים במידע המוצג ומתן מענה להם.
ג. קבלת פידבקים ברמה היומיומית במערכת ייעודית, ומתן מענה להם תוך
   זמן מוגדר (SLA).
ד. הפקת דו"חות חודשיים לביצוע בקרה, לדוגמה: בדיקת כמות הכניסות למערכת
    ניהול הידע ובדיקת כמות הבקשות שהתקבלו מהממשקים.

שדרוג / החלפת המערכת כרוכה במשאבים כלכליים ואנושיים רבים והיא מוצדקת כאשר החברה שמה לעצמה את השירות כאחד המיקודים בחברה לטווח הרחוק.
מערכת משודרגת / חדשה צריכה לשלב עטיפה יפה וחדשנית ותוכן עדכני וברור, המותאם לצרכי המשתמשים. כוחה והשפעתה על המשתמשים תיגזר ממידת הניהול שלה.

 

מאמר מהעולם על כתיבת בלוגים ככלי חממה להבשלת רעיונות.
אתר: KM TALK
אתר ניהול הידע המלזי הראשון, הכולל חומרים רבים בנושא ניהול ידע

ידע צריך לשתף!

לכן, חברת ROM Knowledgeware מעדכנת אתכם באירועי ניהול ידע המתקיימים בארץ ובעולם.
המידע מתעדכן אחת לחודש.
הערה: פרסום כנס/קורס באתר אינו מהווה המלצה וחברת
ROM אינה אחראית לתכנים וארגון הכנסים

 

 

כנסים בחו"ל

 

שם האירוע: 5th Knowledge and Project Management Symposium 

מקום האירוע:  Tulsa, United States

תאריכים: 04 - 05 Aug 2010

 

 

 שם האירוע:  Janders Dean Law Firm Knowledge Management Conference 

מקום האירוע:  Sydney, Australia

תאריכים: 12 Aug 2010

 

 

כנסים בארץ

שם האירוע: כנס ניהול הידע השנתי

מקום האירוע: תל אביב

תאריכים: 14/10/2010

 

נכתב ע"י מוריה לוי

הספר,  Managing Knowledge Networks, נכתב ע"י David Johnson בשנת 2009, וניכר על הכותב שהוא מומחה בנושא רשתות. הספר דן בהיבטים שונים של רשת הידע, הכוללת הן את רשת בעלי הידע, רשת פריטי הידע וכיצד אדם מוצא דרכם מידע וידע בתוך הארגון או מחוצה לו.

הספר אינו קל לקריאה. הוא כתוב בסגנון אקדמי ומתאים לאמונים על דרך קריאה זו. מעבר לכך, חציו הראשון תיאורטי, אך לצולחים חלק זה, חלקו השני פרגמאטי (באופן יחסי) וקל יותר לעיון והבנה.

הספר כולל שלושה פרקים מרכזיים:

·         מבוא- ידע; רשתות.

·         יסודות תומכים- תכנון רשתות; טכנולוגיה; הידע החוץ ארגוני.

·         מיצוי הידע לטובת הביצועים- חדשנות; פרודוקטיביות; איתור מידע; קבלת החלטות.

אין ספק שהספר נכתב מזווית אחרת מזו המקובלת בספרות ניהול הידע הקלאסית, ועל כן מחדש לא מעט. קריאה נעימה!

ידע

 

ידע מוגדר בספרות בדרכים שונות. Johnson בוחר ללמוד דווקא מההגדרה המילונית

של Webster המתייחסת בין היתר ל 1) הבנה או תפיסה של משהו. 2) להיותו בעל הבנה או יכולת כתוצאה מניסיון.

כאחרים, משווה Johnson את הידע למושגים הקרובים לו- נתונים, מידע וחוכמה, אולם הוא מסדר אותם בסדר היררכי שונה מזה המקובל: מידע > נתונים > ידע > חוכמה

במיקומו היחסי בהגדרה זו של הידע, מביע את הרעיון שידע כולל רמת הבנה מעמיקה יותר מאלו של הנתונםי והמידע.

ניתוח מושג הידע כולל גם אבחנה על מספר צירים:

·         הידע הסמוי אל מול הידע הגלוי.

·         ידע אישי אל מול ידע חברתי.

·         בורות אל מול ידע (שתי תפיסות הופכיות זו לזו).

 

הקשר (Context) חשוב להבנת ידע, וקריטי להבנת רשתות ידע. ניתן לנתחו במספר דרכים:

א.       הקשר כתרחיש בו נמצא הצומת / קשר.

ב.       הקשר כתלות.

ג.        הקשר כמסגרת או אופן ניהול מובנה  (governance structure).

 

חזרה

רשתות

 

רשת הנה אוסף של צמתים וקשרים בין צמתים אלו.

בניתוח רשתות ניתן להתייחס להיבטים שונים לרבות:

·         הדדיות הקשרים (אם א קשור ל-ב, האם ב קשור באותה מידה ל-א.

·         חוזק הקשרים.

·         חשיבות הקשרים (למשל להצלחה בביצועים בעבודה).

 

ניתוח רשתות דן בהיבטים שונים הקשורים להתנהלות ברשתות ויחסים בם וביניהם, לרבות:

·         מספר רשתות והחפיפה או היחס ביניהם, דוגמת, קשר בין רשת מבנית פורמאלית ויחסי כוחות א-פורמאליים בארגון.

·         התפשטות של מידע / תכונות ברשת.

·         קשרים (liaison), הצמתים המחברים בין אשכולות ברשת. לעיתים משלימים ולעיתים בלעדיהם יכולים להיווצר חורים (נתק בין צמתים).

·         מסלולים מסוגים שונים (למעבר בין צומת לצומת).

·         מיקומו של צומת מסוים ברשת.

·         מרחקים: קשרים בעלי מרחקים קבועים מהווים בסיס ליציבותה של הרשת.

·         צפיפות רשתות (רמת הקשרים ביחס לפוטנציאל המרבי של קשרים ברשת).

·         קבוצות ורמת הקשרים בתוכה; קליקות וקבוצות.

 

חזרה

תכנון רשתות

תכנון רשתות

 

כדי להחליט כיצד לתכנן רשתות יש להקדים ולהבין:

1.       מחקרים מלמדים שקשרים חלשים חשובים מאד לרשת המידע, הן כאשר הקשרים החזקים אינם עומדים לרשותנו, אך גם כאשר התשובה לא נמצאת בקשרים אלו (כי מי שנמצא בקשר חזק עמנו בעל חפיפה רבה בתחומי ידע לידע שלנו).

2.       הקשרים (liaisons), חשובים מאד, במיוחד ככאלו היודעים מי בארגון יודע מה.

3.       קליקות מבודדות וצפופות מהוות מקור לידע סמוי (tacit knowledge) רב.

4.       שיתוף ידע סמוי רב נמצא ברשתות א-פורמאליות וברשתות מקצועיות בארגון; שיתוף פחות נמצא ברשתות פורמאליות של הארגון וברשתות שוק (לקוחות-ספקים).

5.       רשתות שוק (Market Networks) מתאפיינות בקשרים א-סימטריים בין השותפים שונים. רשתות אלו, למרות היותן מחוץ לארגון, דומות בהיבטים רבים לאלו הנמצאות בתוך ארגונים.

6.       רשתות מקצועיות מתקיימות גם בתוך ארגונים, אך גם בין ארגונים (דוגמת רשת החוקרים שהנה בין אוניברסיטאית). רשתות אלו בדרך כלל מבוססות על פילוסופיות (ניהול) דומות או ערכים ביצועיים תואמים.

7.       נלמד שפעמים יש קושי בהעברת ידע בין מדענים ומשתמשים פוטנציאליים. אלו מופרדים בדרך כלל ברשתות שונות עם אינטראקציה מועטה המחברת ביניהם.

8.       תקשורת ארגונית דרך הרשת:

·         תקשורת כלפי מטה נכשלת בעיקר משתי סיבות: היכולת לתת משוב אמיתי ומתאים לעובדים; וחוסר העברת מידע רחב ומספק לעובדים.

·         תקשורת כלפי מעלה חשובה מאד לשליטה וליכולת השתנות מספקת והתאמה לשווקים המשתנים תדיר. זו לא פשוטה ליישום, שכן המנהלים היום מתמקדים בעיקר בניהול החריגים. הקושי מתבטא בתקשורת שחסרה את המשוב השלילי הנדרש באופן שוטף כדי לדעת כיצד להתכוונן ולהשתפר כל העת.

·         תקשורת רוחבית (בין עובדים ועמיתים) הנה חשובה להצלחת העברת הידע ברשתות, שכן היא משלימה את התקשורת מעלה ומטה שחסרות: כמה זמן (צמתים) לוקח לידע עד שמתפרש; האם מגיע לכולם או רק לחלק; האם מגיע כפי שיצא, או שמשתנה בדרך; האם מעביר הידיעה יודע שהעברת הידע הושלמה ועוד.

9.       דרכים להתמודד עם בעיית העברת ידע:

·         הרחבת כמות הידע המועברת.

·         מיקוד ידע לפי תחומים בהם כדאי ונכון להשתמש בו.

·         מינוף קהילות ידע, המפתחות לבדן את האמצעים להעברת הידע והתמודדות עם בעיות.

·         הגדרת תפקידים סדורה להעברת הידע.

10.   השפעות על קשרי רשת הידע בכלל, והגישה למידע בפרט:

·         צפיפות: נדרשת רמה מסוימת של צפיפות רשת כדי שעובדים יוכלו להשלים את משימותיהם.

·         סמיכות (קרבה) פיזית: סמיכות מגדילה רמות תקשורת, ועל פי מחקרים, גם את העברת הידע, התיאום, המשובים ויכולת ביצוע המשימה.

·         ניידות: הן ניידות פיזית והן ניידות טכנולוגית (יכולת שימוש בטלפון, מחשב נייד וכו') .

 

תכנון מבנים רשתיים בארגונים:

1.       מבני רשת היררכיים:

יתרונות: מאד יעילות בביצועים; מאפשרות סטנדרטיזציה; מספקות תחושת יציבות וביטחון. מתאימות לארגונים בתחילת דרכם, או לארגונים קטנים או בעלי מחזורי פיתוח מוצר ארוכים.

חסרונות: צווארי בקבוק (החלטות במעלה ההיררכיה); גיוון מוצרים; מכשולים בקשרים בין פונקציות רוחביות; מגיבים לאט לשינויים בסביבה; פחות אוריינטציה כלפי לקוחות ובעלי עניין אחרים.

2.       מבני רשת מטריציוניים:

יתרונות: מאפשרות מיקוד במוצרים; מקצרות תהליכי פיתוח; מאפשרות תגובה מהירה הן ללקוחות והן לשינויים סביבתיים; מקדמות קואורדינציה (תיאום) בין גופים שונים; מפתחות רמות גבוהות של ידע סמוי.

חסרונות: הרבה המצאת הגלגל מחדש וכפילויות; פחות סטנדרטיות בפתרון בעיות שכיחות; קשה לפזר ידע בין המוצרים; מפספסים הזדמנויות לשיתוף ידע; השקעות חוזרות; לא תמיד הלקוחות יודעים למי לפנות.

3.       מבנים רשתיים חופשיים:

יתרונות: מתאים עצמו לצרכים; ממקסם פתרון בעיות; מגדיל למידה ארגונית; מתאים לאנשים שנהנים מחוסר ודאות ומחפשים גמישות; מתאים לסביבות משתנו תדיר; חירות ליוזמות.

חסרונות: אין ודאות ולכן מתסכל לעובדים הזקוקים לכך; פוטנציאל אי-סדר; סיכוני; קשה להסבר; לא תמיד ברור מי אחראי; לא נותן ביטחון; ניתן לניצול (free riders); פחות יעיל; פחות סטנדרטי; מחייב אמון; מחייב לפתח דרכים לשכחה (כדי להתקדם).

 

חזרה

טכנולוגיה

 

מטרת מערכות המידע הנה לסייע בהעמדת המידע הנכון לעובד הנכון בזמן הנכון.

אולם, מטרה זו התבררה כקשה מאד ליישום, בראש וראשונה בגלל ש- 90% מהמידע אינו אגור כלל במערכות, אלא בראשי האנשים, על דפי נייר , במערכות חברתיות ועוד.

מחקרים מלמדים שיש קשר בין מערכות המידע למבנים הפורמאליים הארגוניים:

1.       ככל שהטכנולוגיה מורכבת יותר,ישנם רמות רבות יותר של סמכות.

2.       מוטת השליטה גבוהה ביותר במערכות סטנדרטיות הקשורות בידע גלוי (explicit knowledge).

3.       פעילות מנהלית בולטת יותר סביב מערכות העוסקות בתהליכים.

4.       תיעוד נפוץ יותר במערכות סטנדרטיות (לעומת מערכות ייחודיות לצורך, או מערכות תהליכיות).

5.       מערכות ייעודיות מלוות ביותר תקשורת ותיאום ממערכות סטנדרטיות ומערכות תהליכיות.

 

מערכות מידע יכולות להשפיע במספר אופנים על רשתות ידע:

1.       יכולות להקטין את הצורך בתקשורת סינכרונית (כמו בטלפון).

2.       יכולות להגדיל את תדירות  הקשרים החברתיים והמקצועיים.

3.       יכולות לייעל העברת מידע.

4.       משתמשים יכולים לחוש יותר שליטה, יותר תקשורת ויותר יכולת גישה למידע.

 

בתכנון מערכות מידע יש להקדים ולהחליט האם מבקשים לפתח מערכות ריכוזיות, או להיפך, מערכות המבזרות את ההחלטות לעובדים בקצוות, ולביצוע בפועל. ישנם יתרונות לכל אחת מהתפיסות המייצגות תפיסות רשת שונות.

 

דוגמאות לטכנולוגיות מעניינות בהקשר של רשתות ידע כוללות:

·         רשתות חברתיות (דוגמת Facebook) המקושרים ישירות או דרך תגיות משותפות.

·         Dashboards המאפשרים לעובד בדרך ויזואלית לקבל ידע ארגוני ששותף, בחתכים שונים, ולהחליט לפעול על פיהם.

 

חזרה

הידע החוץ ארגוני

 

למרות שהספר מתמקד ברשתות ידע פנים ארגוניות, חשוב להבין את מהות הידע החוץ ארגוני.

זאת, ממספר סיבות:

1.       מהווה מקור לידע ארגוני רב.

2.       משפיע על הארגון: הסביבה החיצונית מכתיבה שינויים פנימיים.

3.       שיתוף ידע עם לקוחות/ספקים הולך והופך להיות חלק מהמשימה הארגונית.

4.       הידע הסמוי הנוצר על ידי עובדים בארגון בהיותם חלק מרשתות חוץ ארגוניות, הנו חלק מרשת הידע הארגונית.

תובנות:

·         מחקרים על קבוצות מסוימות, לימדו שמדענים פרודוקטיביים ביותר, הנם דווקא אלו המתקשרים רבות ברשתות ידע חוץ ארגוניות.

·         בהתייחסות לרשתות הוץ ארגוניות יש לראות תמיד את נקודת מבטו של הפרט (הלוקח חלק ברשת שכזו), את נקודת מבטו של הארגון ואת נקודת מבטם של המתוווכים המניעים את הרשתות.

·         קונסורציומים המהווים רשתות ידע חוץ ארגוניות יכולת לאפשר לארגונים הנוטלים בהם חלק:

                                 i.             לפתח, ליישם ולבחון רעיונות חדשים.

                               ii.            לקדם את המדיניות ביחס לרעיונות שכבר נבחנים.

                              iii.            להגדיל סיכויי הצלחה במימוש, במקרים שקבוצות שונות תורמות מידע בשלבים מוקדמים.

·         קהילות ידע חוץ ארגוניות הופכות משמעותיות, הן בחקר רשתות ידע, והן ביישומם המעשי. ארבעה סוגים עיקריים של קהילות אלו: קהילות עזרה; קהילות שיתוף ידע; קהילות לפיתוח best practices; קהילות לייזום וחדשנות. (הערה מ.ל. – נראה שהרבה קהילות משלבות כמה סוגים גם יחד).

·         התפתחות קהילות ידע תלויה באינטרסים משותפים, איומים והרצון לתקשר עם דומים לך. אלו מאפשרים תקשור, ומאפשרים חיזוק של קשרים קיימים.

·         לפרט יש לעיתים דילמה, עד כמה הוא יכול להיות שותף ברשת חוץ ארגונית, תוך הגנת האינטרסים.

בהקמת רשתות חוץ ארגוניות מאורגנות, דוגמת קונסורציומים, יש להתייחס למספר סוגיות משמעותיות:

·         הרצון להמשכיות והימנעות משינויים

·         איומים נצפים מקיום השיתוף

·         התנגדויות

·         חסר בקרקע משותפת

·         יצירת / חיזוק אינטרסים משותפים

·         חוסר בחזון

·         בירוקרטיות פנים ארגוניות

·         רגולציות

·         גופים צד שלישי שאינם מעורבים, ויש להיזהר לא להוס יחסים מולם

חזרה

מיצוי הידע לטובת הביצועים:

חדשנות

תהליכי יצירתיות וחדשנות, מלמדים פעמים רבות, עד כמה ארגונים יכולים להשתנות

במהירות כדי להתאים את עצמם לעולם התחרותי המשתנה כל העת.

למרות חשיבותם, לא יצירתיות, ולא חדשנות, הנם משימות קשות למימוש. מחקרים מלמדים שרק 3% מרעיונות שמועלים אכן מיושמים, ורק 0.3% זוכים להצלחה מסחרית.

יש לתת את הדעת על שלושה שלבים חשובים:

1.       פיתוח רעיונות חדשים (יצירתיות).

2.       פעפוע והעברת הרעיונות דרך הארגון עד אימוצם.

3.       יישום הרעיונות בפועל בארגון (מוקד החדשנות).

 

תובנות:

·         תוכן נוצר כידע סמוי (tacit) מועבר תוך עירוב ידע סמוי וגלוי, ומיושם כידע גלוי (explicit).

·         קשרים חזקים / ישירים ברשת הידע יוצרים הסכמה ביצירת הידע הנדרש לרעיונות; קריטיים בהעברת ידע סמוי;  והכרחיים להשפעה בעת שלב היישום.

·         קשרים חלשים / עקיפים ברשת הידע חשובים ליצירת ידע / רעיון חדש; מסייעים בהעברת הידע ופעפועו בארגון; יכולים להגדיל התנגדויות בשלב היישום.

·         צפיפות קשרים מונעת יצירת ידע ורעיונות חדשים; מסייעת בהעברת ידע סמוי; ומאפשרת השפעה על יישום הרעיונות והידע בפועל.

·         תיווך הידע מאפשר יצירת ידע ורעיונות חדשים; קריטי להעברת הידע ופעפועו; אך תיווך הידע  הודף את היישום.

 

יצירת הרעיונות (יצירתיות):

ליבו של היצירתיות הנה בשילוב רעיונות ישנים לתוך תבניות חדשות. המנוע המאפשר הנו רשת הידע, ומתעצם כאשר ידע מועבר בקשרים חלשים דווקא.

ישנה עדות שפרטים יותר טובים בשילוב ידע מסוגים הפוכים (דוגמת שילוב רעיון ישן ותבנית חדשה) אל מול צוותים. אנשים המגשרים על פני חורים ברשת (הקשרים- liaisons) בעלי יתרון בשלב זה.

 

העברת הידע/פעפועו בארגון:

העברת הידע ופעפועו הנה תהליך חברתי של חיפוש מידע וידע והעברתו ברשת. ברור כי רשת הידע קריטית לשלב זה, כי זו בדיוק הגדרתו של השלב עצמו.

יש לקחת בחשבון בשלב זה את המכשולים להעברה הכוללים היבטים תרבותיים (אי התאמה לערכים קיימים ולניסיון העבר), היבטי אינטגרציה (במיוחד לבעלי התפקידים השונים מיוצרי הרעיונות)  והיבטים הקשורים ביכולת הארגון והפרטים שבה להכיר בערכו של המידע החדש.

גורמים מאפשרים בשלב זה: אמון, תיווך (לרבות יועצים חיצוניים) ומסה קריטית של העברה /פעפוע.

 

יישום הרעיונות בארגון (החדשנות):

יישום הרעיונות קשור בהפיכתו של הרעיון החדש לחלק מתהליכי העבודה השוטפים של הארגון. מבחינת ארגונים- זוהי השורה התחתונה.

מרכיב מרכזי להצלחתו של היישום קשורה בהקטנת אי הוודאות הנובעת מהשינוי, וזו יכולה להיות תוצר מפתח של רשת הידע. יש לנצל את רשת הידע, על כל ערוציה, להעברת מידע וידע והקטנת אי הודאות הקיימת בקרב העובדים והמנהלים. יש לקחת בחשבון, שלא תמיד נכון להעביר את כל הידע הקשור לרעיון עצמו, שכן כאשר מדובר ברעיון מורכב, מדובר לעיתים בעודף מידע וידע שיכולים לבלבל ולהגדיל את אי הוודאות במקום להקטינה.

 

חזרה

פרודוקטיביות

 

פרודוקטיביות מסייעת להביא ארגונים לרווחה. הפרודוקטיביות כוללת שני מרכיבים:

1.       מועילות- effectiveness: עוסק בהשגת תפוקות (תוצרים) הקשורים להגעה ליעדים הארגוניים.

2.       יעילות- efficiency-: עוסק בהקטנת התשומות ככל שאפשר, תוך המשך הגעה לתפוקות המוגדרות.

כפי שתואר לעיל, ישנם מספר מבנים רשתייים באמצעותם ניתן לארגן ולנהל את הארגון. מיקומו של הפרט בארגון מכתיבה, בדרך כלל, את המידע אליו ייחשף, ושישפיע על פעולותיו. לכן יש חשיבות להבנת המבנים השונים בהקשר של רשתות הידע.

כעיקרון ניתן לומר שתקשור רב וצפיפות רשתות (מבנים רשתיים מלאים, או לפחות כאלו בעלי מסלולים רבים בין הפרטים שבהם), מגדילות את הפרודוקטיביות, עד מידה מסוימת; רשתות יעילות מקטינות את אורך המסלולים, ואת הקשרים הישירים עם מנהלים בארגון.

ברור, כי בכל ארגון מדרשת כפילות כלשהי במסלולים ה מאפשרת יציבות ומועילות, אך ככל שהרשת צפופה פחות (ללא פיצולה לת רשתות נפרדות), כך הארגון יעיל יותר.

במילים אחרות, גם מנקודת הסתכלות של רשתות ידע, ישנו מתח מובנה בין המועילות והיעילות.

ארגונים מוצאים את האיזון בין שני כיוונים אלו במספר דרכים:

·         הגדרת הדרכים לדיפריאנציה מובנית ולאינטגרציה בין המרכיבים ששונים.

·         רשתות תקשור של צוותים קטנים.

·         רשתות ידע הלוקחות בחשבון גם את הספקים והלקוחות (כלל שרשרת האספקה) כדי להבטיח מועילות מרבית, תחת אילוצי היעילות.

·         היעזרות במחשוב ככלי לאינטגרציה וכלי לתקשור שעדיין מאפשר יעילות, למרות ריבוי התקשור.

 

חזרה

איתור מידע

 

איתור מידע דרך רשתות הידע הנה משימה חשובה ומשמעותית של העובדים.

איתור מידע אינה טריוויאלי ויש להבין את משמעות ודפוסי החיפוש ואי- החיפוש:

1.       עלות חיפוש המידע ברשתות ידע ארגוניות לעיתים כה גבוה (או לפחות נתפס ככזה) שאנשים מעדיפים לחפש את הידע מחוץ לארגון.

2.       לא תמיד אנשים מוכנים להודות בחסר הידע שלהם (בעיות אגו ובעיות סטטוס), אפילו אל מול עמיתים, במיוחד כאשר פחות מכירים חברתית, או כאשר חוששים שהעברת המידע אינה דו כיונית.

3.       אנשים מרגישים מוטיבציה לחפש מידע, כאשר הם יודעים שהוא חסר להם, וברור להם שהמידע החסר חשוב להבנתם.

4.       בכל ארגון קיימים "אוכלי חינם" (free riders) המבקשים לקבל ולא לתרום לרשתות הידע. במידה וכמות זו הופכת משמעותית, לא תצלח רשת הידע להתקיים. פורטלים רבים נכשלו בארגונים מסיבה זו.

5.       דמוגרפיה משפיעה מאד על הרשתות הפורמאליות והא-פורמאליות שבארגון. התברר למשל, שנשים וגברים אינם מעורבים כמעט ברשתות התקשור של מרעיהם מהמין ההפוך.

6.       עובדים שלא ברורה להם הגדרת תפקידם, באופן נהיר דיו, תפקודם המקצועי מורע, ורצונם להיות שותפים ברשתות ידע קטנה. אגב, עובדים אלו נוטים לתקשר יותר, עם עובדים הנמצאים בסטטוס דומה.

7.       ישנו מתאם חיובי בין מעורבות ברשתות ידע ותחושת מחויבות ארגונית. אגב, שתי נקודות מעניינות:

8.       עובדים המחויבים לארגון ושותפים ברשתות ידע ארגוניות, שותפים פעמים רבות יותר גם ברשתות ידע חוץ ארגוניות.

9.       עבור עובדים שהיו פחות מעורבים בתפקידם, שותפות ברשת ידע ארגונית העלתה את מחויבותם הארגונית.

10.   לעיתים ישנה בורות אצל העובדים, או לפחות חוסר ידע מספק לקיום תפקידם באופן ראוי. הדבר יכול לנבוע מחוסר הכשרה; מחוסר מודעות לידע שקיים בארגון; מרצון להימנע מהידע (ארגונית או כיון שידרוש עוד עבודה); בגלל זיכרון מוגבל; ולעיתים, מתרבות ארגונית שאינה מתקשרת ידע ארגוני חשוב לעובדים.

11.   אנשים נוטים להמשיך להשתמש במקורות מידע מהעבר, ולאו דווקא לחפש במקומות המתאימים ביותר.

12.   הגורם המשמעותי ביותר לגבי בחירת מקורות מידע בהם יעשה העובד חיפוש הנה רמת נגישותו.

 

מומלץ:

1.       לקחת בחשבון את יכולת הרכשת הידע ואיתורו בשיקולי גיוס.

2.       ללמד ולהקנות כלים יעילים לחיפוש לעובדים, באמצעות הדרכות. לזכור שישנה שונות בין העובדים ביכולת החיפוש שלהם.

3.       למצוא דרכים לפרסם מה כל אחד יודע, כדי שידעו למי לפנות, עבור אילו צרכים; להנגיש את מקורות המידע (המאגרים והאנשים), עד כמה שאפשר.

4.       לתת לעובדים כלים להבין מהו מידע קריטי לעתיד הארגון ולכוון אותם בהתאם.

5.       למצוא דרכים להעביר משובים לעובדים על ביצועיהם, אחד הנושאים היותר משמעותיים לגביהם עובדים מחפשים מידע. עובדים לעיתים יפעילו אסטרטגיות של שאלות לא ישירות, היעזרות בצד שלישי או בדיקת גבולות ולו רק להגיע למידע שהוא כה קריטי לתחושת הביטחון בעבודה.

6.       להקטין עד כמה שניתן את כמות/ רמות המנהלים המשמשים כשוערים ומאשרים מידע חדש שאותר.

7.       להבטיח מקורות מידע עם חפיפה חלקית, כדי שיהיה ניתן להצליב ולהשלים פרטים.

8.       לזכור שעובדים ומנהלים מנסים להימנע ממידע וידע שמבחינתם בבחינת "חדשות רעות" או סותר את מה שידעו.

 

גורמים עיקריים המשפיעים על דרכי החיפוש למידע חדש:

1.       קשרים חלשים.

2.       מובילי דעה ברשתות: מסייעים גם להעברת הידע, אך גם ליצירת הסכמה על ידע.

3.       נגישות לידע ולאנשים ברשתות המחזיקים בו. אגב, נגישות לאנשים משתפרת, כאשר יש ביניהם קרבה פיזית ולא רק וירטואלית.

4.       דפוסי חיפוש ארגוניים.

5.       ניסיון קודם מוצלח אל מול מקורות מידע (אנשים יטו לחפש מול מאגרים ואנשים שסייעו להם בעבר).

חזרה

קבלת החלטות

קבלת החלטות היא השורה התחתונה המלווה כל תהליך של חדשנות, פרודוקטיביות

ובדרך אחרת, גם מהווה את קצה תהליך איתור המידע (המשרת אותה).

 

בבואנו ללמוד את השפעת רשתות הידע על תהליכי קבלת החלטות, על המנהלים להקדים ולהכיר כי:

1.       קל לנו מאד להסתמך על תבניות קיימות ועל ידע עבר, ולמהר להסיק מסקנות.

2.       מידע וידע, מחד, מסירים אי ודאות, אך מאידך גם מחזקים אותה (כאשר אינה תואמת למה שציפו) ומקשים לכן על קבלת החלטות.

3.       מחקרים מלמדים שעובדים משקיעים רבות בחיפוש מידע שיחזק החלטה שכבר קיבלו. לכן, מקבלי החלטות בעצם מחזקים גישות קיימות, ולא תמיד מציעים חלופות אמת.

4.       זמן (או, היעדר זמן), הוא הגורם המשמעותי ביותר המשפיע עד כמה עובד יחפש או לא יחפש מידע המסייע לו לקבלת החלטה.

5.       ישנו יתרון ב"בורות" קלה ולעיתים ידיעה מלאה עולה יותר מהיתרון שמקנה.

 

מומלץ:

1.       להקנות לעובדים ידע וכלים בחיפוש מידע מוכוון קבלת החלטות.

2.       לאסוף מידע לא רק על החלופות השונות הקשורות להחלטה, אלא גם על הקשרים בין חלופות אלו.

3.       להיעזר, היכן שניתן, בטכנולוגיה. מערכות מחשב יודעות לקחת בחשבון יותר שיקולים מאשר בן אנוש (אם מתכנתים אותם בהתאם)

4.       ללמוד לשכוח מידע, ולהחליט מתי מוותרים על מידע ישן לטובת חדש.

5.       בבואנו להחליט עד כמה לאסוף מידע לקבלת החלטות, וכמה להיות בורים, לקחת בחשבון:

·         יכולת הסכמה על המידע / קונפליקטים.

·         רמת תיאום בין העובדים / קבוצות בארגון.

·         רמת הידע הסמוי והגלוי המצטברת.

·         רמת ההתמחות המתקבלת.

·         הזדמנויות הנלקחות בחשבון.

חזרה

סיכום: רשתות ידע (אנשים וקשר למאגרים) הנם בסיס משמעותי להגעה לידע, לקבלת החלטות, ובזכות אלו הארגונים יותר פרודוקטיבי בקיים ויותר מחדש לעתיד. האם עד השגת הידע המלא? לאו דווקא. יש לזכור את המחירים ולכלכל צעדים בהתאם.

ירחון 2Know-BI

גוגל ו CIA משקיעות בחברות שמנטרות את האינטרט בזמן אמת ועושות שימוש במידע זה כדי לחזות את העתיד. .....

נכתב ע"י צביקה עמית

המגזר הציבורי נבדל מהמגזר הפרטי בפרמטרים רבים כגון:

o        גודל הארגון.

o        אופי האיגוד המקצועי של העובדים.

o        אופי התיאום בין המחלקות השונות.

o        יחס עלות/ תועלת של העובד.

o        יעדיו העסקיים של הארגון.

o        רגישות ללקוחותיו.

o        המבנה הפונקציונאלי של יחידות הביצוע.

וכו'...

מטרת מערכות המחשוב לייעל את המערכת הציבורית, להפחית חסמים בירוקרטים להפחית עלויות וכו' וכל זאת ידוע ומיושם באופן כזה או אחר.

כפי שביל גייטס טען – "הכלל הראשון שנכון לגבי כל טכנולוגיה המוכנסת לשימוש בעסקים הוא, שאוטומציה המיושמת בעסק יעיל תגדיל את מידת יעילותו. הכלל השני הוא, שאוטומציה המיושמת בעסק לא יעיל תגדיל את חוסר יעילותו".

על כן ראוי לבצע פעילות של ניהול ידע כלל ארגונית, להגברת יעילותו ואפקטיביות של הארגון ובכך נתוני הבינה העסקית שניתנים לעזרת הדרג המנהלי, יהווה פלטפורמה טובה יותר לבחינתו.

 

בארגון הציבורי חיים זה לצד זה מערכות מחשובות שונות. אתר האינטרנט החיצוני, מערכת ERP, מערכות תפעוליות שונות ומערכות מידע. אופי המגזר הוא פונקציונאלי שבו כל מחלקה אחראית לביצוע משימות מוגדרות.

הרחבת השימוש בטכנולוגיות המחשוב במגזר הציבור כגון הכנסה לשימוש של מערכות ERP,  מרחיבה את כמות הנתונים לבחינת ביצועי הארגון  עבור המנהלים.

אך נשאלות השאלות האם ממערכות המחשוב החדשות יכולות לסייע לדרג הניהולי?

האם איכות קבלת ההחלטות במגזר הציבורי באמת השתפרה?

 

מרבית הארגונים יסכימו עם הטענה כי מערכות המחשוב ובניהם מערכות ה-ERP עשויות להגביר את יעילות אופן ביצוע התהליכים בארגון לעומת זאת הן פחות מצליחות במישור מסירת המידע המסייע לקבלת ההחלטות למנהלים.

מערכות ERP בנויות יותר לתמוך בתהליכי עבודה והם אינם בנויות באוריינטציית איסוף נתונים, ניתוחם, הצגתם והפצתם.

 

מטרת פעילות הבינה עסקית BI היא לאסוף מידע כספי, נתוני יעילות, נתוני אפקטיביות, נתוני לקוחות, נתוני ביצועי הארגון, נתונים הסטורים( ליצירת תחזיות).

תפקידו של פורטל ה-BI, לספק לנו מידע אסטרטגי כגון: השגת יעדים, תכנון ותחזיות ואיתור ביצועים.

המערכת אוספת את המידע הפנימי והחיצוני, ומנתחת אותו דרך שאילתות הד הוק.

מנהלים בכל דרג יכולים להיכנס לפורטל ולקבל את המידע מאורגן ומנותח.

 

להלן מספר סוגי כלי  בינה עסקית והתרומה האפשרית של כל סוג כלי תוך דגש על המגזר הציבורי:

 

מנוע OLAP(online Analytical Processing)

כלי OLAP, המשמשים לתחקור נתונים ולהצגת מידע רב ממדי, יכולים לסייע במגזר הציבורי בעיקר למטרות הבאות:

  • אינטגרציה עם מערכות המחשוב השונות הפנימיות והחיצוניות וכלי ERP.
  • הפצת מידע בארגון למנהלים וראשי תחומים.
  • בחינת שיטות עבודה ואפקטיביותם כולל ניתוח אירועים חריגים.
  • ניתוח מגמות שונות בהתבסס על חישובים מורכבים.
  • ראיה נרחבת בנוגע לסטאטוס התקדמות הפרויקטים השונים.
  • ניתוח השפעת צורות עבודה שונות והשפעת תרחישי קיצון המשפיעות על עתיד הארגון.

כלי כריית המידע Data Mining Tools

כלי ה- Data Mining ,מאפשר לגלות מגמות חבויות או חוקים האופייניים למאגרי מידע גדולים עוזר להגבר על המבניות המסובכת יכול לסייע במגזר הציבורי בעיקר למטרות הבאות:

  • הצפת מידע חבוי מתוך כמויות המידע האדירות שמייצר הארגון, בנושא דפוסים ותבניות כלליות.
  • מיקוד המנהלים במידע הרלוונטי ביותר לגביהם מתוך נתונים רבים, ורתימתם ליצירת תובנות ונתונים חדשים.
  • ניתוח מגמות והתנהגויות עתידיות של הציבור.
  • חשיפת צרכים חדשים של הציבור או צרכים שאינם מטופלים כהלכה.
  • זיהוי מאפיינים ודפוסים חוזרים של ציבור צרכני השירותים, ואיתור דפוסים דומים בין ציבוריים שונים.

 

 

Data Visualization Tools

טכניקה להצגת ויזואלית של מידע הנסמכת על יכולת המוח האנושי לזהות תבניות ומגמות בהצגה ויזואלית. מציגה גרפים ומזהה קשרים מרובים ומסובכים

  • המגזר הציבורי מאופיין לרוב במתן מגוון רחב של שירותים לציבור. משימה לא פשוטה למנהלים במגזר זה להוציא את המוץ מהתבן כלומר לקבל נתונים ברורים ואפקטיביים שיסיעו לשפר את עבודתם. בעזרת כלים ויזואליים המידע מוצג בצורה ידידותיות כגון: טבלאות, גרפים, ומפות. העברה פשוטה של מידע מסוג זה, יכולה לספק שלל תובנות למגזר רחב של משתמשים ובזמן קצר.

 

מחסן הנתונים Data Warehouse

כלי כריית נתונים (Data Mining), המסייעים להבנת תבניות התנהלות והבנת קשרים בין מקבצי נתונים, יכולים לסייע במגזר הציבורי במטרה לתמוך בתהליכי קבלת החלטות בתחומים:

  • מידע פיננסי.
  • תחום הרכש.
  • שיפור תדמית הארגון.

 

במאמר זה, ניסיתי לגעת ביתרונות ה-BI למגזר הציבורי ומספר כלים למימוש יתרונות אלו. אני מאמין שתחום ה-BI יכול לתרום רבות לשיפור השירות והיעלות של מגזר הציבור אך הבנת הצרכים השונים של המגזר לאומת המגזר הפרטי והתאמת כלי ה-BI לתחום הם מפתח להצלחה.

 

 http://www.gfoa.org/downloads/Dashboards.pdf

נכתב ע"י מירב בר שדה

בינה עסקית מאפשרת גישה, באמצעות הפקת דוחות, לנתוני החברה בעבר ובהווה ועל סמך נתונים אלו גם לחזות השקפות ותנועות עסקיות עתידיות.
תחום זה נמצא באחריות מחלקת מערכות מידע וכל בקשה לשימוש בנתונים עוברת דרכם.

עומס העבודה הנובע מאחוז גבוה של פניות ובקשות לשימוש כזה או אחר בנתוני החברה, הוליד את הצורך להפחית את כמות הפניות על ידי מתן הרשאות וכלים מתאימים ובכך לאפשר לכלל משתמשי הקצה, גם כאלו שאינם בעלי ידע ו/או מעמיק בעבודה עם מערכות בעלות אופי טכנולוגי, גישה בלתי אמצעית לנתונים שבעבר היו זמינים אך ורק בתיווך מערכות מידע: הפקת דוחות מותאמים לפי דרישה, ניתוח מחקרים ועוד.
כלומר, בינה עסקית ב"שירות עצמי".

בכדי לממש את הפוטנציאל הגלום ב"שירות העצמי", חייב להיווצר ממשק עבודה פשוט, ידידותי ונח למשתמש.
עליו להיות מצויד בכלי עזר כדוגמת מערכת עזרה (HELP) פשוטה הכוללת הסבר על פעולות לביצוע, מילון מונחים, עיצוב נח להתמצאות ושפה בהירה המותאמת לקהל היעד.
ממשק המכוון לסייע למשתמשים לממש את מירב הפוטנציאל.

כשלב הכנה, טרם הקמת ממשק עבודה ל"שירות עצמי", על הארגון לשאול את עצמו, איזו תועלת יוכלו וירצו להפיק ממנו המשתמשים? בחינה והגדרה של המטרות, תמקד את הדיון על הכלים הנחוצים ותאפשר להתאים אותם לצרכים האמיתיים.
ברוב הארגונים, בחינה שכזו מגלה כי 80% ממשתמשי הקצה יעשו שימוש בדוחות שיוגדרו על פי צורכיהם של 20% הנותרים.

לכאורה נראה שיש כאן הצלחה עבור שני הצדדים. משתמשי הקצה זוכים בגישה ישירה ופשוטה לנתונים, ומערכות מידע זוכים בהקלה בעומס העבודה. האומנם?
כפי שלא מעט ארגונים כבר הבינו בדרך הקשה, היישום של פתרון ה"שירות העצמי", אינו פשוט.

 

בואו נבחן מהם היתרונות בשיטת זו:

  1. הפחתת עומס העבודה במחלקת מערכות המידע ופינוי זמן לעסוק בנושאים חדשים כמו פיתוח יישומים חדשים. 
  2. חשיפת משתמשי הקצה לנתונים העסקיים ותהליך פשוט ונח של הפקת דוחות יאפשרו קבלת החלטות עסקיות מבוססות על נתוני אמת ולא על אינטואיציה. 
  3. אספקת מידע מדויק ומתוזמן תסייע להחדיר בהדרגה תחושה של אמון אצל המשתמשים. 
  4. אימוץ נרחב של מערכת בינה עסקית (BI) על ידי משתמשי הארגון ידגים את הערך המוסף של מחלקת מערכות מידע. 
  5. ככל שיגבר השימוש העצמאי במסדי הנתונים של הארגון, וההחלטות העסקיות שיתקבלו יהיו מבוססות על נתונים שהופקו בזמן אמת, שביעות הרצון מהרווח הכפול, הן של המשתמשים והן של מערכות המידע, תהפוך להיות אבן דרך בהפיכת עובדי החברה לשותפים לדרך

בכל זאת יש גם חסרונות:

  1. חשיפת העובדים לכמויות גדולות של מידע – הצפה במקום הקלה.
  2. רוב משתמשי הארגון אינם מעוניינים לקבל על עצמם את כובד האחריות שבאיתור והפקת הדוחות. פעולות אלו גוזלות זמן ואצל מי שאינו מיומן ועלולות לייצר שגיאות וטעויות גורליות שעליהן יתבססו הנחות העבודה להמשך.
  3. הפקת דוחות ארוכים או מורכבים עלולה להכביד על ביצועי המערכת.
  4. כמות רבה של דוחות מקבילים / דומים – קושי באיתור הדוח הרצוי בזמן אמת.
  5. דוחות רבים שנוצרו אך אינם בשימוש יוצרים עומס מיותר.

לסיכום, נראה שלמרות המשיכה הברורה לכיוון ה"שירות העצמי", לא בלתי סביר שהוא יגרום לצניחה בשימושיות של הבינה העסקית, ייצור מצבור גדל והולך של דוחות ויגרום לירידה של ביצועי המערכת.

"השאלה שכול ארגון צריך לשאול את עצמו, היא לא כיצד עושים את מה שעשינו עד היום, טוב יותר, אלא כיצד אנחנו לוקחים את זה לשלב הבא"

סקירה מענינת על התפתחות ה BI, עם דוגמאות מהתעשייה

 מאמר עם 5 טיפים עיקריים לנושא. נשמע פשוט יותר מאשר בפועל בחיים
אתר: BNET

אתר מקיף הכולל מאמרים וכלים שונים בתחום ה-BI. שווה

האתר כבר לא זמין ברשת

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135