ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון פברואר 2016 - מהדורה מס' 197
גיליון פברואר 2016 - מהדורה מס' 197
גיליון:

1. הכנס השנתי של פורום ניהול הידע בישראל יתקיים ב10.3.16 לפרטים נוספים לחצו כאן

 

2. קורס ניהול ידע ייפתח ב3.5.16 לפרטים והרשמה yamit@kmrom.com

 

3. פורום KMI הקרוב יתקיים ב 28.2.16 בנושא פלטפורמות טכנולוגיות חדשות לניהול ידע. לפרטים והרשמה לחצו כאן

 

4. חברת רום מברכת את היועצים החדשים שהצטרפו לשורותיה בינואר- פברואר

שנת 2016 כבר נפתחה לפני חודש, אך התחזיות השונות לגבי מגמות בתחום זה, ממשיכות וגועשות.

כמעט מידי יום אנו מוצאים תחזית נוספת, ולמרבה הפלא (או לא), אלו אינן זהות, או אפילו קרוב לכך.

אז להלן כמה מגמות, שקובצו מהתחזיות השונות (מעין תחזית של התחזיות)- מה צפוי לנו בשנת 2016?

 

אתרים בתנועה. מאז ומעולם, אתרים לוו בתמונה. עודף מלל מעמיס על העין, וחלק חשוב ביצירת החוויה היא הרוגע המלווה אליו. אלא שעכשיו- אנו מתחילים לראות תמונות המהוות קליפים קצרים וידיאו, הנעים לאיטם תוך כדי צפייה באתר. דוגמא לכך ניתן לראות למשל באתר- http://www.qmarkets.net/  .

 

מגמה אחרת, עליה אנו מדברים כבר הרבה שנים, אך מתקשים ליישם מסיבות של ביצועים או חסר בנתונים היא ההתאמה האישית. גם השנה מדברים על נושא הפרסונליזציה כמרכיב מרכזי בחוויית לקוח.

 

מגמה נוספת שבה נחזה היא יותר התאמה "לרגע" (to be in the moment). מגמה זו עוסקת ביותר מידע חדש, עדכני, שחשוב לנו לדעת דווקא כעת. מחקר שבוצע לאחרונה בבריטניה גורס שזהו גורם מפתח ביצירת חוויית לקוח טובה.

 בהקשר זה, של תכנים כאן ועכשיו, ישנם אתרים המכילים אזור ייעודי המספר מה קורה היום (TODAY).  

 

מגמה שאנו מתחילים לחוות אותה כבר כיום היא המשך ריבוי הערוצים. יותר ויותר ארגונים ישקיעו מאמצים בהעברת ידע בערוץ המובייל. המובייל ימשיך להשפיע על ה UX  הכולל שלנו, גם באתרים (ראה לדוגמא- ה hamburger menu).

 

והתחזית האחרונה, היא אולי המפתיעה מכל: אנו לקראת שנה של התכנסות לאחידות  שנה שבה יותר אתרים, יראו דומים יותר לאתרים האחרים. לפחות ניתן להגיד על תחזית שכזו שהיא בבחינת נבואת פיגמליון- נבואה המגשימה את עצמה מעצם קיומה.

נחכה וניווכח.  

מה משותף ל- Microsoft ו- Apple המתחרות? הרווארד ו-MIT? חברות התעופה אמריקן ודלתא? קהילות מודיעין בעולם? ואפילו בעלי עסקים קטנים בשוק מחנה יהודה בירושלים?


ראשית, מדובר במתחרים, כל אחד בענף שלו. שנית, כולם הבינו שעל מנת לשרוד בעולם המורכב בו אנחנו פועלים, עליהם לאמץ גישה ניהולית חדשה שבבסיסה שמירה על הרלוונטיות המקצועית באמצעות שיתוף ידע וההבנה כי שיתוף פעולה עם המתחרים חיוני להבטחת צמיחתם.

 

כך לדוגמא, Microsoft ו-Apple נהגו במשך שנים להתנהל בנוסחה התחרותית הקלאסית ולפתח מוצרים שהתחרו זה בזה בשווקים הגלובליים. Microsoft יצרה ושיווקה את תוכנת windows ואילו Apple הפיצה תוכנת הפעלה משלה. המציאות שנוצרה בעקבות כך שיקפה את ההיגיון של משחק סכום אפס: מי שבחר ב- Microsoft לא היה יכול לבחור גם ב- Apple. בשנים האחרונות שתי היריבות מצליחות לשתף פעולה ולאפשר לצרכניהן גישה למוצרים של החברה המתחרה וכך תוכנת windows בגרסתה האחרונה מסונכרנת עם מערכת iTunes של Apple, ואילו המחשבים של Apple מאפשרים למשתמש להתקין את חבילת Microsoft office. דוגמה נוספת היא של חברות התעופה אמריקן ודלתא, שנמצאות בתחרות קשה בזירה של מכירת כרטיסי טיסה אבל משלבות ידיים בתחום המחקר והפיתוח מול בואינג שהוא ספק של שתיהן. זה חוסך להן עלויות.

 

המגמה המתוארת מכונה Coopetition. רוב ההגדרות למושג coopetition מדברות על מערכת יחסים המתקיימת בין שני גופים או יותר, המשלבת בין ההיגיון של שיתופי הפעולה להיגיון של התחרות. היא דורשת שיתוף בידע בין מתחרים, כזה שעשוי להוות פריצת דרך עבור שתי החברות, לצד הסיכון והידיעה שאותו ידע ישמש כל מתחרה בנפרד.

 

השאיפה לשמור על הרלוונטיות המקצועית ולשתף פעולה עם מתחרים, נבנתה על רקע שתי מגמות עולות בעולם ניהול הידע:

 

  1.  אינפלציה של ידע – ההבנה שהיום אין גוף אחד ששולט בידע באופן מוחלט. המציאות הנוכחית מכתיבה ריבוי מקורות מידע וידע ועל כן יש למצוא את הדרכים לחלץ אותם מהשטח או מכל גורם אחר שמחזיק בהם.
  2.  פיתוח ידע כ'ספורט מקצועי' – גיוון בחשיבה והתנעת השיח הופכים להיות ערכים וכלים חשובים בכל תחומי הפיתוח ועל כן, פיתוח ידע חדש ורלוונטי מתרחש בעיקר במפגש בין ערכים, תבניות חשיבה ותפיסות עבודה שונים ומגוונים. על כן בנסיבות אלה, צמיחת coopetition היא תוצאה מתבקשת.

 

התרשים הבא הינו מבנה לניהול ידע תחת Coopetition המכונה CoLKEN (Coopetitive Learning and Knowledge Exchange Networks)


בבסיס המבנה – מיפוי הידע, סוכני הידע והקשרים/ערוצים דרכם מועבר הידע.


ברמתו השנייה – המבנה מציע מציאת האיזון העדין שבין שיתוף פעולה לתחרותיות שקיימת בין שתי החברות (איזה ידע למסור, הערכת סיכונים וכיוב) ובסופו של תהליך, בראש הפירמידה – עיצוב התהליך הנכון ללמידה והחלפת ידע כך שיספק את הערך המוסף עבור כל אחת מהחברות.

חילופי ידע מקצועי, למידה משותפת ואיגום כוחות ומשאבים דורשים לבצע בדיקה היכן הצמתים שבהם ניתן לשתף פעולה והיכן הם יכולים לעזור לארגון להגדיל את הערך שלו. כמו כן, צריך לאמץ מידה גבוהה מאוד של אמון – לא להסתיר מידע וידע החיוניים לתהליך ולהתגבר על הנטייה לעמימות, כי רוב הסיכויים ששם שיתוף הפעולה ייכשל.


חשוב לזכור שלצד הערך הגבוה מאוד שתהליך כזה עשוי להשיא, הוא גם טומן בחובו סיכונים רבים וקושי ליישום. ראשית, ארגונים שמאמצים גישה זו, צריכים לוודא שהערך הפוטנציאלי מהמהלך יהיה גבוה יותר מהסיכון וההשקעה. שנית, יש לפתח גם את 'שרירי שיתוף פעולה' ויצירת אמון, שבמצב הרגיל הם די מנוונים לעומת 'שרירי התחרות'. על כן יש להשקיע משאבים ברמה היומיומית כדי להרגיל את המעורבים לסוג חשיבה שונה. שלישית, עשויה להיות אי-סימטריה בין המתחרים המבקשים לשתף פעולה ועל כן יש להיזהר ששחקן 'קטן' לא יבלע בתוך שחקן 'גדול'. נקודה רביעית ואחרונה – עבודה בתנאי חוסר ודאות. כשיוצאים לדרך יודעים מהי נקודת ההתחלה אך לא יודעים מהי נקודת הסיום. יש לתאר מראש סיטואציות רבות, מגוונות ואפשריות בהן ניתן יהיה להיתקל לאורך הדרך ולמצוא פתרונות מבעוד מועד.

נכתב ע"י מורן מערבי


שנת 2015 הייתה השנה בה המובייל היה הכוכב הגדול וע"פ ההערכות הוא ימשיך להיות כזה גם בשנה הקרובה. אז מה צופה לנו שנת 2016 בעולם המובייל?

 

  •  נתונים חכמים יותר, תוצאות חדות יותר: כיום אנחנו חיים ב'כלכלה לפי דרישה' וחברות כגון Airbnb ואחרות הפכו את הרעיון של כלכלה משותפת למציאות.
    באופן דומה, בספייס השיווקי במובייל, "מידע מאוגד" ("data pooling") יהפוך למציאות בשנה הקרובה. כיום, נתונים עשירים יושבים במקומות רבים כגון חברות מסחר אלקטרוני, יישומי מוניות ועוד. לכל החברות הללו יש תובנות מסוימות על הלקוחות שלהן ובשנת 2016, אנו רואים תרחיש שבו נתונים ממקורות מרובים משולבים אחד עם השני. שילוב זה יאפשר למשווקים ללמוד תובנות עשירות יותר על המשתמשים שלהם. קיים כאן פוטנציאל של שיתופי פעולה בין חברות שיש להם נתונים ואלו שיכולות להרוויח כסף מנתונים אלה. חברות פרסום תהיינה בחוד החנית של מגמה זו ותבאנה יחד נתונים ממקורות מרובים.

 

  • פרסום בוידאו: הוצאות הפרסום במובייל לשנת 2015 חצו את רף ה-4.5 מיליארד דולר וההנחה היא שב- 2016 זה לא הולך להיעצר. פרסום באמצעות וידיאו במובייל מייצר Engagement גבוה. סרטון וידאו באורך של 30 שניות מאפשר למשתמש לראות יותר תוכן, וליהנות מחוויית משתמש עם רמת מעורבות גבוהה יותר. גם הסאונד מאפשר ליצור פרסומת שמושכת יותר תשומת לב, ועל כן אטרקטיבית יותר עבור המפרסמים.

 

  • הופעה מחדש של אתרי סלולריים למובייל: בשנה הקרובה נראה קאמבק של אתרי סלולריים, היות וחברות שונות לקחו בחשבון את צורכי המשתמשים. הפוקוס השנה יהיה עבור אתר סלולריים וגם עבור אפליקציות שיספיקו חווית צרכן מרתקת.

 

  • המובייל הופך לטלוויזיה החדשה: עם השקת רשת הדוק הרביעי, איכות המדיה באינטרנט תהיה טובה יותר, מה שיאפשר למשתמשים כדי לצפות בוידאו באיכות גבוהה יותר במכשירי המובייל שלהם. בקרוב, וידאו במובייל יחליף צפייה בטלוויזיה ויהפוך למקור המועדף לבידור ומידע. למרות שישנן חברות שפחות מאמצות את המדיום הזה, מספר גדול של צרכנים עושה שימוש נרחב בוידאו באמצעות פלטפורמות כגון Instagram, Snapchat ועוד.

 

  • רלוונטיות וחוסמי פרסומות: אחד האתגרים הגדולים איתם מתמודד ענף הפרסום במובייל בשנה האחרונה הוא עלייתם של חוסמי הפרסומות למובייל. עד עתה, ההשפעה המורגשת במובייל מצומצמת. חוסמי הפרסומות משפיעים בעיקר על ה- web במובייל, מה שהוביל בעיקר להעברת תקציבי הפרסום משם לפרסום באפליקציות. המהלך המשמעותי ביותר שאנשי השיווק נוקטים כדי להשיב מלחמה הוא הצגת פרסומות רלוונטיות למשתמשי המובייל. צריך לזכור שהסיבה המקורית לפיתוח חוסמי פרסומות היא שאותם מפרסמים החמיצו את הנקודה המרכזית בפרסום; אין טעם להציק למישהו שוב ושוב עם תוכן פרסומי שאותו הוא לא מעוניין לראות.

 

  • מסלולי תשלום: מזומנים, פלסטיק ועכשיו מובייל: זה לא ייקח יותר מידי זמן לפני שהמספר הנייד שלך יהפוך למספר חשבון בנק שלך או מספר כרטיס האשראי הווירטואלי שלך. ארנקים ניידים ישמשו לכל דבר, החל מטעינת כסף לרכישות באינטרנט, להזמנת אוכל מהיר או לרכישת מוצרים מהסופרמרקט.

 

  • פריטי לבוש נלווים: Fitbit, Moto 360, iWatch - כולם רוצה נתח מעוגת פריטי הלבוש הנלווים למובייל. על פי התחזיות לשנת 2016, פריטים אלו יאומצו עוד יותר בשנה הקרובה עם כניסתם של מכשירים זולים יותר לשוק. בנוסף, פריטים אלו יאפשרו כניסה של מדיום פרסומי חדש עם אינטגרציה לפלטפורמות פופולריות של מדיה חברתית, ערוצי וידאו, ואפילו אפשרויות של הודעות ישירות.

 

  • אפליקציות, אפליקציות ואפליקציות:

חברות כמו Uber ואחרות מתכוונות לעשות שימוש נרחב במושג 'כלכלה משותפת' שכבר הוזכר בסקירה זו והוא מאוד פופולרי בשווקים מתפתחים כמו סין והודו. חברות מסחריות כמו אמזון ו- eBay עורכות מכירות אך ורק בנייד ובנוסף הן מציעות הנחה מיוחדת אם המוצרים נרכשים מאפליקציות. חברות תקשורת וחברות מסחר אלקטרוני בעלות נתונים עצומים של משתמשים, כך בשנה הקרובה אנו יכולים לצפות לחוויה ניידת אישית יותר מאפליקציות (בעיקר לרכישת מוצרים שמתאימים לאותם משתמשים).
לסיכום ניתן לומר, שבשנת 2016 נראה המשך ישיר של המגמות שהחלו ב- 2015 הולכות וגדלות בעיקר בתחום הפרסום והוידאו, המובייל ימשיך להיות חלק בלתי נפרד מחיינו והוא יפרוץ גם לתחומים נוספים.

 

מאמר מהעולם על ניהול ידע אישי וארגוני (הכל כבר מתערבב היום...)

לקריאה לחצו כאן

בלוג של פול גיי' קורני המסכם רשמים ודגשים שלו מכנס KM Legal 2016

לקריאה לחצו כאן

כיצד לנהל את הידע שלנו בענן בצורה יעילה יותר - דגש על שיתוף ידע וייעול מידע \ תוכן

לצפייה לחצו כאן

כנסים בארץ

 

שם האירוע: פורום KMI
מיקום האירוע: המאה עשרים וארבע, ראשל"צ. יס פלאנט
תאריכים: 28.02.2016
פרטים נוספים: לחצו כאן

 

שם האירוע: כנס ניהול הידע השנתי
מיקום האירוע: היסמין 1, רמת אפעל
תאריכים: 10.03.16
פרטים נוספים: לחצו כאן

 

כנסים בעולם

 

שם האירוע:Certified Knowledge Manager (CKM) Workshop
מיקום האירוע:  San Diego, CA, United States
תאריכים:01-05.02.16
פרטים נוספים: לחצו כאן

 

שם האירוע:ISPIM Innovation Forum
מיקום האירוע:  Boston, United States
תאריכים:13-16.03.16
פרטים נוספים: לחצו כאן

 

 

 

 

נכתב ע"י ד"ר מוריה לוי

מה החלום שלך- הגשמת החלומות האישיים של העובדים כמנוף להצלחת הארגון, הינו ספר מעניין ומחדש שנכתב ב-2007 על ידי Matthew Kelly נואם וסופר בעלי מוניטין בינלאומיים שספריו מופיעים ברשימות רבי מכר מפורסמים רבים. באופן טבע, תוך שנה תורגם הספר גם לעברית, בהוצאת מטר.
הספר כתוב כסיפור, מה שמקל על קריאתו והופך אותו מעט לפשטני- אך הרעיון המרכזי ייחודי: קדם את החלומות האישיים של העובדים שלך, אלו שלא קשורים כלל עבודה. הם ירוויחו והארגון ירוויח. חלונות אמנם אינם נראים לעין, אך בעלי עוצמה רבה המניעה את כל אחד ואחד מאיתנו.

 

הספר מספר את הסיפור דרך עיניו של מנכ"ל חברת ניקיון, מה שמחזק עוד יותר את ההבנה כי לא תמיד ניתן לקשור בין חלומות והתקדמות לעשייה בעבודה. כדי שלא לטעת רושם שהדברים נכונים רק לארגונים שכאלו, הוא מזכיר מן הצד חבר בנקאי המיישם אותן השיטות דווקא בארגון מסוג שונה. בסוף הספר גם ישנו מעין מדריך ליישום.
והשורה התחתונה: מעורר מחשבה.
[הערה: תמצית זו, אינה כמובן תחליף לספר המלא].

האתגר הארגוני

 

ארגונים נאבקים מאז ומעולם עם בעיות של עזיבת עובדים.
בין אם בצדק (העבודה לא מספקת מענה טוב דיו), ובין כי תמיד הנראות מטעה (השא אצל השכן ירוק יותר).

 

מנהלים משקיעים, על כן, אנרגיות מרובות לשימור ההון האנושי והנעת העובדים שבו.

 

היות ורוב האנשים לא עובדים רק למען כסף, ועוד יותר מעטים עוזבים בגללו את מקום העבודה הקיים, הרי שהפתרון לא מונח באפיק זה ויש לחתור לכיוון אחר.
היות ולא תמיד ניתן להציע התקדמות מקצועית מספקת בתוך הארגון עצמו (טיב העבודה, קצב ההתקדמות והיקפו ההולך ומצטמצם ככל שעולים במדרגות ההיררכיה מ.ל.)- גם אפיק זה אינו באופן טוב דיו על הצורך.

 

יש למצוא אפיק שהארגון מראה דרכו את הערכתו לעובד ואת האכפתיות שלו מהם ומאושרם.

 


חזרה

 

מנהל חלומות

 

הרעיון המסדר המוצע על ידי Kelly הוא בניית גשר בין ההווה לעתיד- על ידי התוויית חלומות ומימושם.
ארגון יכול לסייע לעובדיו לדמיין עתיד טוב יותר ולחלום, מה שרבים שוכחים לעשות בגלל שהם שקועים בהווה הקיים, בין אם בהישרדות, ובין אם מתוך עיסוק יתר בתפעול השוטף.
יש אנשים שגם חוששים לחלום, שמא לא יצליחו להגשים חלומות אלו.

 

Kelly מציע למנות מנהל חלומות ארגוני.
מנהל זה יכול לבוא מרקעים שונים, אך היות ורבים מהחלומות קשורים בהיבט כספי, הוא מציע למנות אדם בעל התמחות בייעוץ פיננסי.

 

מנהל שכזה ייפגש אחת לתקופה עם כל עובד המעוניין בכך ויסייע לו:

  1. לנסח רשימת חלומות
    נשמע פשוט, אך רובנו מתקשים לעשות זאת לבד אפילו שאנו מכירים את עצמנו.
  2. לבחור חלום ישים שאותו יקדם העובד
    לבחור, עם העובד, מתוך כלל הרשימה, חלום שישים ושניתן ליישמו תוך כשישה חודשים לכל היותר.
    לבחור משהו שישים, אך שדורש מאמץ כדי להגיע אליו (לא באזור הנוחות הטבעי).
  3.  להגדיר תוכנית מימוש
    לגבש, עם העובד, תוכנית עבודה מעשית המסייעת לחסוך את שנדרש, לברר מידע ולפעול למימוש החלום בזמן שהוגדר.
  4. ללוות את המימוש
    לשמוע, לפרגן, ואם העובד מסכים- לתקשר הלאה את ההצלחה.
  5.  וחוזר חלילה.
    להמשיך לחלום ולממש, עם או בלי סיוע מנהל החלומות.

טיפים:

  • לזכור שלכל עובד יש חלומות שונים ולא לנסות לכוון אותם יתר על המידה
  • לתת לעובדים כלים, להנחות, ולהימנע משיפוטיות; להעביר לעובד אחריות
  • לתת תמיכה רגשית לעובדים
  • במידת האפשר- לתת שירות זה גם למשפחות העובדים (על ידי הארגון)
  • לעודד את האנשים לסייע לאחרים הסובבים אותם (משפחה וחברים) לחלום ולסייע להם בכך
  •  לשקול לערב את העובדים בניהול התהליך (ברמת העל- לא מול פרטי עובד זה או אחר); לשקול לערב את העובדים ברווח התפעולי הנוצר בזכות תוכנית זו (בגלל העלייה בפריון והקטנת העזיבה).


חזרה

 

צעדים ליישום

 

חלימת חלומות היא עסק כדאי לארגון, גם באופן ישיר (הקטנת העזיבה), אך גם באופן עקיף:
העובדים מעריכים, מודים וכתוצאה מכך:

  1. הפריון עולה
  2.  ניצול ימי מחלה יורד
  3.  רמת איחורים קטנה.

 

לא בכל מקום ניתן לממש את משרת מנהל החלומות (או עוד יותר מכך- צוות שלם כפי שמתפתח בסיפורו של Kelly).

 

הצעד הראשון הינו להכיר שכולנו זקוקים לחלומות, מבכיר המנהלים ועד אחרון העובדים.

 

לאחר מכן יש לשכנע את ההנהלה שאכן כדאי לבצע צעד כזה.
כנגד השאלה "כמה זה עולה לנו", מציע Kelly לשאול כמה תוכנית שכזו תכניס לחברה, או מה תהיה העלות מאי-יישומה של תוכנית שכזו.

 

ההמלצה למנהלים היא להתחיל ולנסות לייצר לעצמם יומן חלומות ולראות אם יכולים לקדמו, ואיך זה משפיע עליהם. כך יוכלו להשתכנע בחשיבות חלימת חלומות והגשמתם.

 

למעשה, כל אחד יכול, גם אם אינו בעל עסק או מובילו, לכתוב יומן חלומות.
כדאי להתייחס לסוגים שונים של חלומות אפשריים: פיזיים, רגשיים, אינטלקטואליים, רוחניים, פסיכולוגיים, חומריים, מקצועיים, פיננסיים, יצירתיים, הרפתקניים, מטביעי חותם, ובהקשר לשיפור האופי. כמובן שחלום מסוים יכול לשלב יותר מהיבט אחד.

 

הוא ממליץ למנהלים לייצר ישיבה שנתית עם העובדים, לקראת סוף השנה- מעין פגישת חלומות בה העובדים משתפים אחד את השני בחלומות שלו, ומציעים זה לזה רעיונות ליישום.
הוא מציע, בשיחות הערכה שנתיות, לעודד את העובדים להגיע עם רשימת 100 חלומות, ולאתר חלום אחד שבו יוכלו לסייע כמנהלים- למימושו.

 

אם מישהו אינו מנהל- הוא מציע להקים קבוצה קטנה של עובדים עמיתים- שיעודדו ויסייעו זה לזה, גם ללא תמיכה ארגונית. פעמים רבות זה מדביק, ואחרים יבואו אחר כך.

 

בקיצור- אפשרי וכדאי.


חזרה

 

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135