ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון ינואר 2010 - מהדורה מס' 124
גיליון ינואר 2010 - מהדורה מס' 124
גיליון:
קורס ניהול הידע - "לדעת יותר"

מחזור 17 של קורס "לדעת יותר" מבית ROM Knowledgeware  יפתח ב 24.2.10

קורס "לדעת יותר" הנו הקורס המתודולוגי הנרחב והמעמיק ביותר בישראל.

מטרת הקורס הנה הקניית כלים מעשיים ליישום פיתרונות ניהול ידע בארגון.

הקורס כולל לימוד של תכני הליבה, המתודולוגיות, האתגרים הקיימים וטיפים ליישומם בסביבת העבודה,
המבוססים על ניסיוננו רב השנים בארגונים בישראל.

לפרטים נוספים על הקורס לחצו כאן.

 

קורס ניהול ידע מתקדם

ROM יוצאת בסדרת מפגשים לניהול ידע מתקדם.  קורס ניהול ידע מתקדם הנו אוסף מפגשי העשרה בתחומים מתקדמים בניהול ידע

אפשר להירשם למפגש בודד או למקבץ (כקורס מתקדם).

נושאי הקורס:

 

  • שימור ידע פורשים
  • פיתוח הידע הארגוני - הדוקטורינה המקצועית
  • פעילות תרבותית לטיפוח תרבות שיתוף הידע
  • מצגות ושיווק פעילות ניהול הידע
  • מסמכי המאה ה- 21

לפרטים והרשמה לחצו כאן

 

 

כנס ניהול ידע

אל-כנס לניהול ידע: הכנס הראשון של הפרום הישראלי לניהול ידע יתקיים ב- 22/02/10.

  לפרטים ולהרשמה

חדשות ניהול הידע
זוכי KMAWARDS מפרסי IT-AWARDS של אנשים ומחשבים

הפורטל הארגוני בבנק הפועלים ופורטל ETRADE של בנק לאומי זכו בפרס- ציון לשבח- הרשתות החברתיות של אמדוקס. ברכות מכולנו!

 

חגיגות 100,000 ערכים לויקיפדיה בעברית

ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית מציינת בימים אילו 100000 ערכים. לפרטים לחצו כאן

 

TELEOS הכריזו על רשימת זוכי פרס MAKE השנה

APPLE זכתה לפרס מיוחד. מצורפת כאן הרשימה ופרטים נוספים. לחצו כאן
 

 

נכתב ע"י מוריה לוי

ספר זה, PresentationZen, שנכתב ע"י Garr Reynolds ופורסם ב- 2008, עוסק באמנות העברת מסרים באמצעות מצגות. תקצר היריעה מלהכיל את אוסף הדוגמאות הויזאליות אותן כולל הספר, כדי להמחיש את רעיונותיו. הספר המתמקד באיך להכין מצגת שמעבירה מסר באופן אפקטיבי, שואבת מעולמות משלימים של עולם הכנת סרטים (ערוץ עשיר ורב ממדי), עולם ה- Comics (עולם חסכני וממצה), ובין לבין עולם ה- Storytelling (עולם דומה לעולם הכנת המצגות) ועוד. הכלים אותם מתווה Reynolds נותנים בהחלט כלים רבים לכל אותם מליארדי אנשים המכינים מצגות בעולם המודרני, אך יכולים לסייע לנו בה במידה גם לעולם תכנון הפורטלים, תכנון Dashboards ועוד. אך זהירות, לא מדובר בספר מתכונים: כל מקרה הנו לגופו ויש לשקול בו איך נכון ליישם את העקרונות, ואיך לאזן ביניהם, בהתאם להקשרם המסוים. אין זאת כדי לסייג מכך שניתן ללמוד רבות מהכלים, וכל אחד (כמעט) יכול  לשפר את יכולותיו הרלוונטיות, במידה ויישם את ההמלצות המתוארות.

להלן מפת נושאי הספר:

 

הספר, כולל אמנם גם תיאוריות, אך בעיקרו מעשי; יותר מכך, הספר נעים לקריאה. יופיים של התמונות המלוות אותו הופך אותו לספר ייחודי המומלץ לקריאה לכל אחד ואחד. 

קריאה מהנה.

 

תכנון מצגות

אצל רובנו, ואני מודה שגם אני נמנית על קבוצת "חוטאים" זו, תכנון המצגת הנו בעת הכנתה בפועל, כולו או רובו. Reynolds יוצא כנגד תפיסה זו וממליץ לתכנן את המצגת הרחק ככל האפשר מהמחשב.

   o היו יצירתיים. האמינו שכל אחד יכול להיות יצירתי, אם ייתן דרור לדמיונו ולא יחשוב שהעניין לא ישים. חשבו על רעיונות "מחוץ לקופסא".
   o נצלו את האילוצים ומנפו אותם ליתרון: כאשר אנחנו במצוקת זמן או מצוקה של "חייבים להצליח" הסיכוי שנצליח גבוה יותר. אל תיבהלו מהאילוצים אלא קדמו אותם (ושווה לקרוא וללמוד על שיטת Pecha-kucha המדברת על מצגות של 20 שקפים שכל אחד עובר הלאה בדיוק אחרי 20 שניות, ואחרי 6:40 דקות נגמרת הצגת הנושא).
   o כדי לחשוב, היעזרו בבלוק נייר, פתקיות צהובות, לוח, או אפילו ציור בחול. כל דבר שהנו אנלוגי ולא דיגיטלי.
   o קחו פסק זמן לחשיבה, בתנאים ובמקום הנוחים ומתאימים ביותר למשימה זו.
   o הגדירו שאלות נכונות. אלו יובילו אתכם לתשובות הנכונות ולמצגת המתאימה. השאלות יכולות להיות קשורות להרצאה (כמה זמן יש לי, מתי אדבר), קשורות לקשר לקהל (מי האנשים, מה ציפיותיהם) או קשורות לתוכן (לשם מה, מה החידוש בדברי). אל תשכחו לשאול מה הדבר היחיד שחשוב שהקהל יזכור מהמצגת?
   o ודאו שאתם יכולים לעבור את מבחן המעלית (לנסח מסר בהיר ותמציתי שניתן להעביר ב- 30 שניות אם נסע במעלית משותפת עם אדם חשוב נשוא המסר).
   o אם אתם חוששים שתשכחו חלק ממה שחשוב להגיד- זכרו שיש מקום להערות (שרק אתם תראו) וזכרו שניתן לחלק מסמך מלווה. נצלו כל רכיב בחוכמה. אל תייצרו מצגת שהנה למעשה מסמך.
   o כדי שמסר ייזכר חשוב לשים לב לששה מרכיבים במסר: פשטות; גורם הפתעה; נכונות; אמינות; נוגע לרגש; סיפור. חשוב, חשוב, חשוב!
   o הסיפור: סיפור הנו מעטפת להעברת המסר. מדובר במעטפת הכוללת מידע משולב רגש, ולעיתים גם אנקדוטות. תכננו מה הסיפור שבאמצעותו תעבירו את המסר.
   o תכננו הרבה רעיונות. אל תעצרו בראשון. אחר כך סננו. יש משמעות לכמות (לא טריוויאלי ליישום).
   o תכננו מצגת קצרה. אל תתכננו כל מה שאפשר, רק מה שחשוב.
   o שלבי התכנון: תכנון מומלץ כולל 4 שלבים- סיעור מוחות; זיהוי הליבה; תכנון הסיפור במצגת (על הנייר, לא במחשב); שלד המצגת (ראשי פרקים / מבנה).
   o קבלו משוב מעמית.

הכנת מצגות

הכנת מצגות הנה שלב ליבתי בו אנו מתייחדים מול המחשב ומנסים לתרגם את מחשבותינו (שכבר הוגדרו ואפילו נארזו חלקית או במלואם) לתוך מצגת סדורה. ריסון הוא שם המשחק- לא מה שאפשר, רק מה שנכון.
המלצות כלליות:
   o אסטטיות (לקוח מערכי ה- Zen). כדי לשמור על אסטטיות חשבו על פשטות; עדינות; אלגנטיות; המלצתי (ולא תיאורי); טבעי; אזורים ריקים; דממה; מיעוט. חלק מאלו מפורטים בהמשך בנפרד.
   o פשטות. אם בשלב התכנון דיברנו על רעיונות פשוטים, הרי שכאן אנו מדברים על יישום פשוט. דוגמא: הימנעו משרטוטים גרפיים שלא ברורים מאליהם.
   o מיעוט: מעטו ברכיבים בכל דף מוצג (less is more). למדו מאמנות ה- Comics. זכרו שהשקף הנו רק תומך בסיפור ולא מחליף את המספר.

עקרונות עיצוב:
   o יחס אות-רעש מיטבי: אל תייצרו עודף רעש בשקפים. דוגמא: אם יש גרף ותרו על תמונה.
   o הימנעו מגרפים תלת ממדיים.
   o השתמשו הרבה בתמונות. עדיפות תמונות היוצרות רגש (לפחות חלקן). תמונות לפני/אחרי המשוות מצבים יעילות להעברת מסר. יש בספר המלצות לאתרי תמונות.
   o עדיף לכתוב על התמונות עצמן (ברקע) מאשר להוסיפן בקטן ולכתוב לידן.
   o ותרו על הלוגו. אם המצגת תהיה טובה יזכרו אתכם יותר.
   o נקודות הן כלי מובנה במצגות אולם יעילותן מוטלת בספק. השתמשו בהם באופן נדיר.
   o ציטוטים (לא ארוכים מידי) מועילים מאד ככלי להעברת מסר.
   o אזורים ריקים. השאירו מקומות ריקים והפנימו כי מקום ריק הנו אלמנט עיצובי רב עוצמה.
   o איזון: אזנו בין ריק ומלא; בין סימטרי ולא סימטרי (שרטוטים סימטריים פורמאליים יותר).
   o מיקומים אפקטיביים בשקף: בכל שקף, אם נחלק אותו ע"י שני שנתות לאורך ושתיים לרוחב, 4 הצמתים הנוצרים, הנם המיקומים היעילים ביותר למיקום מסרים חשובים בשקף.
   o טבלאות ועובדות: מטרת המצגת לסייע לנו בתקשורת. לעזור לאחרים להבין למה אנחנו מתלהבים מנושא. בכל מקרה לא להעביר סט של עובדות וטבלאות. עבור אלו ניתן לחלק לאחר ההרצאה מסמכים מלווים, אך לעולם אל תעמיסו מצגת בנתונים ועובדות.
   o ניגודיות. הקפידו על קונטרסט טוב בין רקע למלל, ואפילו בין רכיבים בתמונה (כאשר רוצים להדגיש). שחור או לבן כרגע הנם האפקטיביים ביותר.
   o חזרה: יצרו אלמנט של חזרה בין שקפים ע"י אלמנטים גרפיים שחוזרים על עצמם. אל תגזימו.
   o יישור: ישרו כל אלמנט בשקף ביחס לאחרים. אל תשאירו הכל צף. העין מחפשת את הקשרים.
   o קרבה: קרבו בין אלמנטים שיש ביניהם קשר (תמונה והסבר; רכיבים קשורים). עזרו לצופה.

זכרו- בהירות המסר היא החשובה; מראה המצגת אינו יעד בפני עצמו.

ההרצאה

Reynolds משתף אותנו בסיפור על אחד מחבריו שהשקיע רבות בתכנון והכנת מצגת, אולם כשהגיע ללקוח, לא היה זמן להלה לקיים את הדיון שתוכנן, ותחת זו ביקש מאותו חבר שילווה אותו למכוניתו ובדרך יספר לו את שרצה. לכאורה, חשב לרגע החבר, השקיע רבות בדבר חסר ערך. אולם לאחר שחשב על הדבר מחדש, הבי שכלל לא כך הדבר. מטרתו הושגה. יכולתו לתאר בקצרה את רעיונותיו, להעביר את המסר ללקוח, לדעת שזה הבינו, ובסופו של דבר את שרצה השיג, היו דווקא בזכות ההכנה המרובה סביב המצגת, גם אם זו לא הוצגה כלל. יתכן ואחרת לא היה מצליח להתנסח בבהירות ובמהירות שכזו (ראו מבחן המעלית לעיל).
זכרו: מטרתה של מצגת לסייע לנו באריזת רעיונותינו, תכנון מטרותינו ודרך העברתם לאחר. השימוש במצגת עצמה הנו רק חלק מהסיפור, לעיתים אף לא העיקרי, ולעיתים ניתן להמירו בערוצים אחרים.
להלן מספר המלצות. הראשונות שבהם לקוחות מעולם הג'ודו:
   o שימו לב לסביבה. הסתכלו עליהם ובחנו כל הזמן את מצבכם ביחס אליהם.שימו לב לתנודות הראש ולחיוכים. התחברו לקהל. זו מהותה של תקשורת.
   o תישארו תמיד היוזמים ולא הנגררים אחרי הקהל.
   o היו גמישים: התחשבו באופן מלא בקהל, אך היו החלטיים בכל אשר תחליטו לפעול.
   o דעו מתי להפסיק. עדיף כאשר הקהל עוד מסוקרן. כלל אצבע: נצלו 90-95% מהזמן שתוכנן.
   o הישארו במרכז הבמה; עדיף מקדימה. לא מומלץ לדבר מאחורי שולחן א מאחורי פודיום.
   o היו שם במלואכם. אל תחשבו על דברים אחרים בזמן ההרצאה.
   o אל תתרגזו, גם כאשר מגיעות שאלות מרגיזות (והן תגענה). אל תראו סימני עצבנות; אל תיפלו למלכודת של עימות מול אנשים אלו.
   o זכרו שאתם אמורים לתרום לקהל. הביעו זאת.
   o קולו של המרצה חשוב. דברו באופן טבעי, אנושי, כאילו אתם בשיחה ופחות בהרצאה פורמאלית.
   o אם אתם טועים, אל תילחצו. למדו לעתיד. עדיף להסתכן ולטעות מלהיות מחושב וקר.
   o צחקו; השתמשו בחוש הומור.
   o הרצו באור. אל תתפתו לחושך בו השקפים נראים טוב. חשוב שאתם תיראו טוב ולא השקפים.
   o היעזרו באמצעי טכנולוגי (שלט רחוק) לקידום השקפים. אל תיצמדו למחשב.

זכרו: אתם המספרים, אתם מעבירים את המסר; המצגת רק מסייעת בידכם.
בהצלחה!

נכתב ע"י שגית סלמון

הרשת המקצועית (professional network) של העובד הינה אוסף הפתרונות המהווים את ארגז הכלים המקצועיים שלו.  אלו קשורים זה בזה, ולכן ניתן להתייחס אליהם כ"רשת".

עד לפני מספר שנים שימשו כלי ניהול הידע המסורתיים: פורטלים, אתרים וקהילות ידע ככלים העיקריים או הבלעדיים לניהול הידע בארגון.
התפיסה לפיה הידע המקצועי צריך להיות מרוכז בכלי אחד עדיין רווחת בארגונים רבים. 
עם זאת, בשנים האחרונות, התפתחו כלי WEB2 והפכו נפוצים ברשת ובארגונים- כלים אלה משמשים היום מקורות מידע מקצועיים עבור העובדים, לא פחות מן הכלים המסורתיים.
הסיבה לכך היא אופן זרימת המידע. בעוד כלי ניהול הידע המסורתיים משמשים בעיקר לזרימת מידע כלפי מטה, כלי WEB2  הם כלי שיתוף המאפשרים למשתמשים להוסיף מידע או לשנות מידע קיים (WIKI), לתרום מהידע ומהניסיון שלהם ולקבל על כך תגובות (בלוג), ולבחור את המידע שאליו יחשפו בהתאם לתחומי העניין שלהם (RSS). בכל מקרה, ברוב המקרים מדובר על כלים הנוספים לפורטל ומקושרים ממנו, אך לא מהווים חלק אינטגראלי ממנו.
נוסיף על כך את השימוש בכלי WEB2 ברחבי הרשת, שיוצרים הזדמנות להעשרה מקצועית ממקורות חיצוניים ולפיתוח קשרים מקצועיים עם עמיתים מחוץ לארגון.
  
טוב או לא? עניין של תפיסה, אך דבר אחד בטוח- תחום ניהול הידע הוא תחום דינמי. הוא מתפתח ומתחדש כל הזמן. הכלים שתוארו משלימים זה את זה, ויוצרים, כאמור, את ארגז הכלים המשמש את העובד בחייו המקצועיים. 

 

נכתב ע"י טלי הלמן

בבאנו לאפיין פורטל, אנחנו נוהגים לחלק את הרכיבים של הפורטל לשלושה סוגים עיקריים: רכיבים תומכי מטרה, מצאי ו- Winner Applications.
רכיבים תומכי מטרה אלו הם תכנים, נתונים, רשימות אשר מהווים את הליבה המקצועית של הפורטל. אלו התכנים שבזכותם מצאנו לנכון, מלכתחילה, להקים פורטל, הם תומכים במטרות העיסקיות שהצבנו לעצמנו, אלו התכנים שאנו מצפים שיגרמו למשתמשים להכנס לפורטל. אלו רשימות הספקים בפורטל הרכש, הנתונים הפיננסים בפורטל הבנקאי, מאגר ריאקציות בפורטל של המו"פ והמעבדות וכו'

סוג נוסף של תכנים שאנו כוללים בפורטל הם תכנים מסוג "מצאי", אלו הם התכנים והרכיבים שאנו מוסיפים לפורטל כי הם כבר קיימים. המשאבים כבר הוקצו ולכן אנו מאפשרים חשיפה לתכנים בעלי ערך מוסף מקצועי וארגוני, פותחים שער למידע וידע ארגוני כדי לאפשר שקיפות ושיתוף ומרוויחים "על הדרך" את מעורבותו של העובד והרחבת אופקיו המקצועיים בתחומים נוספים.

סוג נוסף של תכנים ורכיבים, אנו נוהגים לכנות כ-  Winner applications, כלומר רכיבים שאליהם מתבצעות רוב הכניסות והם מהווים את מוקדי המשיכה של הפורטל, לעיתים הם תומכי מטרה, לעתים מסוג מצאי. האפליקציות שמושכות משתמשים להכנס לפורטל הן לאו דווקא אלו אשר בהם מצטבר הידע המקצועי או אלו המהווים מוקד לנתונים שייצרו את הערך המוסף המקצועי. רע? כלל וכלל לא. כאשר משתמש נכנס לפורטל, אנחנו יכולים לחשוף אותו לתכנים רבים, להרגיל אותו בשימוש בפורטל ו"לדחוף" ידע בעזרת דף הבית או רכיבים נוספים.

אילו סוגי Winner applications נפוצים בארגונים?

כניסה לתלוש השכר: ברבים מפורטלי משאבי האנוש בארגונים נהוג לסרוק את תלושי השכר באופן חודשי ולאפשר כניסה לפי הרשאות.
צפייה בנעשה בחדר האוכל: ניתן לפרסם את "תפריט היום" וכן להציב מצלמת אינטרנט קטנה אשר משדרת את אורכו של התור באותו רגע.
מבצעים ורווחה: כרטיסים, הצגות, ימי כייף וכל ההנחות...
דיווח נוכחות: מחייב את העובד להיכנס לעתים תכופות ביותר לפורטל על מנת לדווח את שעות עבודתו.
הזמנת הסעות: עוד דרך בטוחה "לאלץ" את העובדים להשתמש בפורטל
מכרזים פנים ארגוניים: משרות שמתפנות, תפקידים שנפתחים..
לוח קח-תן: לוח יד 2 ארגוני. ישנם פורטלים שמאפשרים למכור ולהעביר חפצים אישיים ויש כאלו שמאפשרים "לסחור" רק בציוד ארגוני ולהעבירו בין חלקי הארגון השונים.
פירוט שימוש בטלפון אל מול המכסה החודשית: מאפשר לעובד לעקוב אחרי השימוש בטלפון ברמה יומית.
רכיבי Web 2.0: רשת חברתית ארגונית/ בלוג של מנהל בכיר או של עובדים מן המניין, אפשרות להגיב או למדרג ידיעות בפורטל.


לסיכום, כאשר חושבים על איפיון או שדרוג של פורטל ארגוני או מקצועי, כדאי להקדיש מחשבה גם ל- Winner applications מהסוג המוזכר לעיל. רכיבים מסוג זה יכולים להגביר את רמת השימוש בפורטל, להפכו לכלי פופולארי, מוכר וידידותי למשתמש. בנוסף,עם הכניסה לפורטל יש סיכוי רב יותר שהמשתמש יחשף למידע רלוונטי עבורו וירכיב את הגלישה בפורטל למחוזות נוספים..

 

נכתב ע"י ענת קוסיאק

על  תרומת פעילות ופתרונות ניהול ידע לארגון להשגת יעדיו העסקיים דובר ונאמר רבות. יחד עם זאת נשאלת השאלה האם לחוויה יש מקום בפעילות זו? האם קיים מושג הנקרא ניהול ידע חוויתי?
להלן, אציג  כי אכן ניהול ידע חוויתי הנו כלי עבודה בעל ערך מוסף ייחודי לפעילות ניהול הידע בארגון.
רגע לפני, נשאל מהי חוויה? הגדרה מילונית לחוויה הנה "אירוע משמעותי, התרשמות, הרגשה.."  אם כך, מה בין ניהול ידע לחוויה?
כדי להראות את ההקשר, איעזר תחילה בבסיס התיאורטי של KOLB המקשר בין החוויה ללמידה.
עפ"י המודל אנו לומדים בשני רצפים משלימים:
   1. רצף המתאר את האופן בו אנו תופסים וקולטים ידע חדש
      א. ע"י התנסות קונקרטית – לחוש את הסביבה
      ב. ע"י המשגה מוחשית – לתכנן את הדרך מראש
   2. רצף המתאר את האופן בו אנו מעבדים ומפנימים את הידע
      א. ע"י פעילות אקטיבית
      ב. ע"י התבוננות רפלקטיבית.
אם לצורך הדוגמא, מחר בבוקר אני רוצה ללמוד על אופניים, באפשרותי ללמוד באחד או יותר מהסגנונות הנ"ל:
   1א. לרכב על אופניים בדרך של גילוי עצמי (עם מגן ראש וברכיים..)
   1ב. להבין את התיאוריה העומדת בבסיס הרכיבה על אופניים ומהו המושג רכיבת אופניים
   2א. לקבל עצות מעשיות וטכניקות ממומחה לרכיבת אופניים
   2ב. לצפות באדם אחר הרוכב על אופניים (עם דמיון מודרך לשיווי משקל...)
לאחר ש"התנסינו" בחשיבות החוויה בתהליכי הלמידה של ידע חדש וקיים נתקדם עוד צעד ונבחן את חשיבות החוויה בשילוב פתרון של ניהול ידע בארגון: הקמת קהילת ידע.
בקרב אחד מלקוחותינו, עלה הצורך בהקמת קהילת ידע לבעלי תחום עניין וידע משותף בארגון: מנהלי סניפים.
בהתאמה, הגדרנו את היעדים:
       הפיכת ידע קיים וחדש בתחום ניהול סניף לנכס ארגוני נגיש ועדכני
       שיתוף ידע בין מנהלי הסניפים 
       אמצעי לתקשורת בין מנהלי הסניפים
הצעד הראשון בבניית קהילת ידע "יש מאין" בארגון הנו בניית אמון ויצירת תשתית לעבודה בקבוצה. במקרה שלפנינו מנהלי הסניפים עובדים באותו ארגון אולם הקשר ביניהם מקצועי כחברתי התקיים באופן מועט אם בכלל.

ניגשנו לעבודה ובנינו סדנא חוויתית ליצירת עוגן ראשוני לעבודה בקהילה. לצורך זה נעזרנו בכלים חוויתים שונים, לדוגמא: הומור שהנו כלי חוויתי זמין ובר שימוש התורם לאווירה נוחה וידידותית, כגון; סירטונים (קיימים כמעין באינטרנט), המדגישים את החשיבות של הטרמינולוגיה הייחודית בין חברי הקהילה התורמים ליצירת זהות ונאמנות קבוצית…

דוגמא לקריקטורה המסמלת את חשיבות הקשר בין חברי הקהילה בהיבטים של תמיכה חברתית ומקצועית ...

 

כלי חוויתי נוסף זמין ליישום הוא המשחקים (כמו אלו ששיחקנו בעברנו בתנועות הנוער...)
במקרה שלנו, דוגמא טובה הוא משחק כדור הצמר. מחפשים כדור צמר (אמיתי של סריגה של פעם), המנחה מלפף קצה של חוט הצמר על אצבעו ואומר הגד על עצמו, לדוגמא תחביב. לאחר שסיים הוא זורק את כדור הצמר באופן אקראי לחבר אחר בקבוצה, שנעמד, ובתורו אף הוא מלפף את חוט הצמר על אצבעו, תורם את תרומתו בהיגד נוסף וזורק הלאה לחבר אחר בקהילה, באופן זה נוצרת לאט לאט רשת חוטי צמר הכוללת את חברי הקהילה ואת תחביביהם המסמלת את ההיכרות הראשונית בין בעלי הידע בקהילה. כעת, ניתן לבחור לסיים את המשחק ולהתיר את רשת חוטי הצמר מהסוף להתחלה כאשר במקום תחביב, נשאלת שאלה בתחום התוכן המקצועי ע"י כל חבר בקהילה וניתנת לה תשובה ע"י החבר הקודם ברשת וכך חזרה עד למנחה.
חלופה נוספת היא במקביל לטווית רשת חוטי הצמר הממחישה באופן ויזואלי רשת חברתית בקהילה, להכין על קיר בחדר הסדנא נעצים. באופן כזה מועתקת הרשת ע"ג הקיר ונוצרת מפת קשרים עם שמות חברי הקהילה (נעץ לכל "אצבע" של חבר קהילה). על מנת להתקדם עוד שלב בפעילות, מומלץ לקחת פתקאות נדבקות (notes) בשני צבעים .על גבי הפתקים הצהובים (לדוגמא) רושם כל חבר בקהילה "מה אני יכול לתרום לקהילה" ועל גבי הפתקים הוורודים (לדוגמא) רושם כל חבר בקהילה " מה אני מצפה שהקהילה  תתרום לי " באופן זה על גבי  מפת הקשרים שעל הקיר
(ליד כל נעץ) נוצר "מיפוי" של בעלי הידע בקהילה. כך, בשקיפות ניתן למצוא מכנה משותף בין תתי קבוצות ליצירת קבוצות חשיבה עפ"י נושאים, לזהות מוקדי ידע בתוך הקהילה ועוד.
למי שלא התנסה בפעילות מסוג זה בקונטקסט הארגוני – מומלץ בחום היות ו"החוויה" הנשארת מפעילות זו הנה בעלת רושם רב ומסתבר שהקשרים שניטוו בעזרת חוט הצמר לא נותרים וירטואליים...
כמובן שישנם עוד משחקים רבים (כיד הדמיון והיצירתיות) בה תורמת החוויה להשגת יעדים מקצועיים במסגרת פעילות ניהול ידע בארגון. אם נחזור ליעדים שהצבנו בתחילת הפעילות של הקמת הקהילה, הרי שכבר בפעילות חוויתית אחת השגנו שיתוף של ידע כמו גם בין בעלי הידע בקהילה.

לסיכום, שילוב חוויה בפעילות ניהול מקצועית של ניהול ידע בארגון אינו טריוויאלי (חסר את התדמית העסקית...). יחד עם זאת, במידה ואכן נקיים פעילות מעין זו:
       נגביר מוכנות לשיתוף ידע ושיתוף פעולה
       נקדם  למידת ידע חדש 
       נאפשר עומק מקצועי
       נעורר מחשבות ורעיונות
       ניתן גוון ייחודי לפעילות ניהול הידע בארגון

בהצלחה!

בפוסט מקיף מחד וממצה מאידך סורק NAIR (בעל הבלוג- בחור מהודו) את עולם ניהול הידע: מהו ניהול ידע, למה חשוב, יתרונות, תהליכים, מתי משמעותי לארגון, מקום המחשוב, גורמי הצלחה, איך למדוד ועוד. לא מחדש ובכל זאת מקיף וממצה. שווה לשימוש אל מול אנשים / מנהלים שבאמת רוצים לדעת מהו ניהול ידע.
מאמר מהעולם: KM has a brand new adventure

מאמר מצוין על השימוש בכלי WEB2 בעולם ניהול הידע עם הסברים פשוטים ונהירים.

 

ידע צריך לשתף!

לכן, חברת ROM Knowledgeware מעדכנת אתכם באירועי ניהול ידע המתקיימים בארץ ובעולם.
המידע מתעדכן אחת לחודש.
הערה: פרסום כנס/קורס באתר אינו מהווה המלצה וחברת ROM אינה אחראית לתכנים וארגון הכנסים

 

כנסים בארץ

כנסים בארץ

שם הארוע מקום הארוע ת. התחלה ת. סיום פרטים
אל-כנס לניהול ידע: הכנס הראשון של הפרום הישראלי מרכז הכנסים, רמת אפעל 22/02/10 --- לחצו

 

 

 

 

 

 

 

כנסים בחול

 

 

שם הארוע מקום הארוע ת. התחלה ת. סיום פרטים
2nd Iranian Knowledge Management Conference Tehran, Iran 30/01/10 31/01/10 לחצו
KM Forum 10th Annual Conference Henley on Thames, United Kingdom 24/02/10 25/02/10 לחצו
3rd Annual Global Learning Summit Singapore City, Singapore 03/03/10 05/03/10 לחצו
ירחון 2Know-BI
חדשות: זוכי BI Awards

להלן הפרויקטים שזכו בפרס BI Awards פרס IT-AWARDS בקטגוריות בינה עסקית.

הזכיה הספציפית היא בקטגוריה: BI/BW

 

הפרויקטים הזוכים


1. מערכת מרא"ה, בנק הפועלים
נימוק הזכיה: זו מערכת המחשבת רווחיות מימונית ברמת עסקה בודדת, עבור כל לקוחות הבנקהמערכת  מציגה את הנתונים למרכזי הרווח בבנק.

 

2. פלטפורמה עסקית לדיווח בנושא ליבה, סלקום
נימוק הזכיה: במסגרת הפרויקט, בוצע פיתוח מערכות ידע במגוון רחב של עולמות תוכן במחלקה הכלכלית, ונוצרו מודלים לתחקור תופעות, וכן הוקמה מערכת להצפת חריגים, על בסיס עדכון יומי.

חל גידול בצורך ל BI ארגוני במזרח התיכון (במובנו הרחב) בעיקר בתחומי הנפט והגז, הבנקאות והטלקום. מצ"ב כתבה מאמירויות הנפט להרחבה בנושא.
בתחזית האחרונה של גרטנר (דצמבר 2009) הכריזו אלו כי ה- BI כשירות (SAAS) ילך ויתפוס מקום מרכזי בפתרונות המאומצים ע"י ארגונים. עד 2012 יתפוס הלה נתח גדול פי 5 מזה הקיים כיום. נחכה בציפיה.

"ביצועי עבר הם אינם ערובה לתוצאות עתידיות"

 כיום,יותר מבעבר, מנהלים בכירים, דירקטורים ושווקים פיננסיים לא מעוניינים להיתקל בהפתעות ודורשים ראייה טובה יותר של העתיד.

על כן, די ברור לנו מדוע יוזמות שקשורות לבינה עסקית ממשיכות להיות בראש סדר העדיפויות של מנהלי טכנולוגיות מידע.

הבעיה היא שהבינה העסקית לעיתים קרובות אינה מושלמת, ומגלה תובנה על העבר אבל לא על ביצועים עכשוויים או עתידיים.

בעיה זו עומדת להשתנות באמצעות הבינה העסקית של הדור הבא, שמביאה עימה ארבעה גורמי שינוי:

                                   

  1. In-memory processing תהליך עיבוד זיכרון אפקטיבי עם אנליזה מהירה יותר, שמתאפשרת הודות ליכולות הבאות:
    • שימוש גובר במערכות הפעלה בעלות זיכרון גבוה, 64 bit
    • מהירות גבוהה של ביצוע בקשות לאחזור מידע מתוך מסד נתונים (שאילתא). כיום הבקשות לוקחות שניות במקום דקות או שעות
    • יכולות הסתכלות קדימה וניתוח בזמן אמת
  2. Stream processing technologies טכנולוגיות לעיבוד זרם המידע על מנת לספק ניטור בזמן אמת מאפשרות:
    • אבחנה מעמיקה ועיבוד של אירועים מורכבים
    • מתן הודעת חיווי מיידי באמצעות המייל או הודעת טקסט, ולכן אין צורך בניטור עקבי של המערכות.
    • תגובה אוטומטית
  3. Real time Analysis ניתוח הנתונים בזמן אמת, על מנת שנוכל לחזות מצבים מראש, מאפשר:
    • ביצוע ניתוח סטטיסטי בזמן אמת
    • תכנון אינטרפרטציה על פי דרישות ולא ממומחים סטטיסטיים
  4. Fast Deployment פריסה מהירה מאפשרת:
    • פיתוח ופריסת מודלים, כאשר המשתמשים יכולים לנצל את הידע והניתוח ללא ידע נרחב והכנה
    • הכנת נתונים ללא השקעת זמן של משתמשי הקצה
    •  אינטגרציה עם המערכות הקיימות

 

לסיכום- טכנולוגיית הבינה העסקית של הדור הבא עדיין מתפתחת ועדיין יש בה סיכונים.  בדרך כלל חיזוי דורש מומחיות סטטיסטית שהינה משאב נדיר ויקר. ניטור בזמן אמת של זרם עיבוד יכול להיות "גלגל הצלה" לארגון, אבל רק אם אתה מסוגל להגיב מהר ככל האפשר ברגע שאתה מזהה הזדמנות או סכנה. כלים של ניתוח in-memory מהיר נמכרים בפזיזות, אבל הם עלולים לאלץ חברות לשלם עבור חומרה בעלת ביצוע גבוה יותר.(64 bit hardware  )

 

 

להרחבה בנושא ניתן לקרוא את המאמר המלא:

Henshen, Doug (August 29, 2009). “4 Technologies That Are Reshaping Business Intelligence.” Information Week. Retrieved from http://www.informationweek.com/story/showArticle.jhtml?articleID=219500363

 

 

נכתב ע"י מוריה לוי

מדברים הרבה על מדידה. מדברים הרבה על כך שצריך למדוד את מה שמקדם את האסטרטגיה.

תמיד מיד עולה השאלה - מה המדדים הנכונים? איך נמצא (או נמציא אותם)?

האמת, כמעט תמיד מנסים לפנות לטריוויאלי או להמציא מאפס.

מקור נהדר לחפש בו מדדים לנושאים ניהוליים אסטרטגיים הוא פשוט...ספרי ניהול.

 

קחו לדוגמא נושא הסתגלות ארגונית. משמעותה של הסתגלות ארגונית הנה יכולת טובה (ומהירה) לביצוע שינויים ארגוניים.

לכו וחפשו בספרי ניהול השינוי, והבינו מה השלבים השונים בניהול השינוי, מה נדרש, ומכאן קל יהיה להסיק מהם המדדים הנכונים.

על פי תפיסת קוטר, לדוגמא, השלב הראשון הנו יצירת תחושת הדחיפות. לצורך כך, נדרשת כמובן יכולת להעברת מסרים ארגוניים. בחנו אילו ערוצים כאלו קיימים בארגון, האם מגיעים לכלל העובדים או חלקם, ומה האפקטיביות שלהם.

על פי היאט וקריזי, לדוגמא, כדאי להקדים ולנתח מה גורמי ההתנגדות (מודעות, רצון, ידע, יכולת) ועל פי אלו לפעול. בחנו האם ישנה מערכת סקרים ועד כמה זו מתפקדת.

 

קחו לדוגמא נושא עשייה. ישנו ספר נפלא The Knowing Doing Gap המסביר מה גורם לרוב החברות ורוב המנהלים לעשות את כל הקורסים הנכונים, לשמוע את כל הרעיונות הנהדרים, ובכל זאת לשגות שוב ושוב. הספר מדבר על הפער בין דיבור לעשייה. ארגון המתאפיין בדיבור- ירבו בו הדיונים ותרבינה בו המצגות. בארגון המתאפיין בעשייה, כמות הדיונים תהווה רק חלק קטן יותר של יום העבודה. זו רק דוגמא, והספר מכיל כמובן עקרונות נוספים.

 

קחו לדוגמא נושא חדשנות (שאין ארגון כמעט שלא מתהדר בו כערך...). ישנם ספרים נפלאים על חדשנות דוגמת הספר Making Innovation Work. הספר מדבר על פורטפוליו משולב של חדשנות קטנה ומשמעותית, על חדשנות שמיושמת לא רק במו"פ אלא בכל הארגון וכו'. כל אחד מאלו- אפשר כבר למדוד.

 

השורה התחתונה- אנשים חכמים כבר הקדישו מחשבה והגיעו לתובנות איך לקדם אסטרטגיות מכירה, צמיחה וניהול. היעזרו בהם בבניית המדדים.

גם מלמד לטובת הבינה העסקית ושיפור הארגון, אך לא פחות מעשיר ברמה האישית.

 

שווה!

 

 

 

 

 

 

נכתב ע"י קרן טרוסטלר

בינה תהליכית, או Process Intelligence (PI), היא שם קוד למגוון טכנולוגיות, אשר חושפות ידע החבוי בתהליכים עסקיים ומסייעות לנו להשתמש בו בצורה יעילה יותר. יעדי הבינה התהליכית הם שיפור הפרודוקטיביות, שיפור איכות המוצר ואיכות השירות וכן שיפור הרווחיות העסקית על ידי הפיכת המידע והידע למובנים יותר ושיפור יעיל יותר במידע התהליכי. בינה תהליכית מסייעת לארגונים להשתמש במידע תהליכי לצורך שיפור התחרותיות

בינה תהליכית משמשת כמתווך בין ניהול טכני לניהול העסקי באמצעות גישה למאגרי מידע עסקיים, איתור תהליכים עסקיים מרכזיים בהם טמון ידע ושילוב הידע בצמתים חשובים בארגון (בניית לוחות זמנים וסימולאטורים) וכן תכנון אמצעי בקרה ותחזיות שיסייעו בקבלת החלטות.

 

בינה תהליכית מספקת למהנדסי תהליך ולמנהלים כלים לקבלת החלטות טובות יותר. דוגמאות לכלים כאלו הם:

כריית מידע, המאפשרת ללמוד על דרכי קבלת החלטות במגוון תנאים משתנים (להרחבה- כריית ידע - Knowledge Discovery ).

אלגוריתמים גנריים מתקדמים, אשר בונים מערכות לוחות זמנים בזמן אמת, המשלבת תהליכים כלכליים למסגרת של זמני יצור. אלגורתימים אלו מצמצמים חוסר יעילות על ידי ניצול קיבולת היצור באמצעות אינטגרציה של המלאי, התחשבות בהזמנות נוכחיות ובתכנון היצור. אינטגרציה זו מלה על התאמת לוחות הזמנים, בחינת לוחות זמנים חלופיים והקצאה מהירה של הזמנות.

ניתוח מקוון, המדמה וחוזה מדידות של תהליכים יקרים ומורכבים לחיזוי. אלו חיישינים וירטואלים קלים לעדכון, אשר חוסכים לארגון זמן וכסף על ידי חיזוי השינויים.

 

הבינה התהליכית מציעה טכנולוגיות שעשויות לסייע בהתמודדות עם הצפת המידע הקיימת, וליישם את המידע הדרוש בצורה האפקטיבית ביותר לצורך מיקסום התחרותיות.

נכתב ע"י מוריה לוי

ספר זה, PresentationZen, שנכתב ע"י Garr Reynolds ופורסם ב- 2008, עוסק באמנות העברת מסרים באמצעות מצגות. תקצר היריעה מלהכיל את אוסף הדוגמאות הויזאליות אותן כולל הספר, כדי להמחיש את רעיונותיו. הספר המתמקד באיך להכין מצגת שמעבירה מסר באופן אפקטיבי, שואבת מעולמות משלימים של עולם הכנת סרטים (ערוץ עשיר ורב ממדי), עולם ה- Comics (עולם חסכני וממצה), ובין לבין עולם ה- Storytelling (עולם דומה לעולם הכנת המצגות) ועוד. הכלים אותם מתווה Reynolds נותנים בהחלט כלים רבים לכל אותם מליארדי אנשים המכינים מצגות בעולם המודרני, אך יכולים לסייע לנו בה במידה גם לעולם תכנון הפורטלים, תכנון Dashboards ועוד. אך זהירות, לא מדובר בספר מתכונים: כל מקרה הנו לגופו ויש לשקול בו איך נכון ליישם את העקרונות, ואיך לאזן ביניהם, בהתאם להקשרם המסוים. אין זאת כדי לסייג מכך שניתן ללמוד רבות מהכלים, וכל אחד (כמעט) יכול  לשפר את יכולותיו הרלוונטיות, במידה ויישם את ההמלצות המתוארות.

להלן מפת נושאי הספר:

 

הספר, כולל אמנם גם תיאוריות, אך בעיקרו מעשי; יותר מכך, הספר נעים לקריאה. יופיים של התמונות המלוות אותו הופך אותו לספר ייחודי המומלץ לקריאה לכל אחד ואחד. 

קריאה מהנה.

 

תכנון מצגות

אצל רובנו, ואני מודה שגם אני נמנית על קבוצת "חוטאים" זו, תכנון המצגת הנו בעת הכנתה בפועל, כולו או רובו. Reynolds יוצא כנגד תפיסה זו וממליץ לתכנן את המצגת הרחק ככל האפשר מהמחשב.

   o היו יצירתיים. האמינו שכל אחד יכול להיות יצירתי, אם ייתן דרור לדמיונו ולא יחשוב שהעניין לא ישים. חשבו על רעיונות "מחוץ לקופסא".
   o נצלו את האילוצים ומנפו אותם ליתרון: כאשר אנחנו במצוקת זמן או מצוקה של "חייבים להצליח" הסיכוי שנצליח גבוה יותר. אל תיבהלו מהאילוצים אלא קדמו אותם (ושווה לקרוא וללמוד על שיטת Pecha-kucha המדברת על מצגות של 20 שקפים שכל אחד עובר הלאה בדיוק אחרי 20 שניות, ואחרי 6:40 דקות נגמרת הצגת הנושא).
   o כדי לחשוב, היעזרו בבלוק נייר, פתקיות צהובות, לוח, או אפילו ציור בחול. כל דבר שהנו אנלוגי ולא דיגיטלי.
   o קחו פסק זמן לחשיבה, בתנאים ובמקום הנוחים ומתאימים ביותר למשימה זו.
   o הגדירו שאלות נכונות. אלו יובילו אתכם לתשובות הנכונות ולמצגת המתאימה. השאלות יכולות להיות קשורות להרצאה (כמה זמן יש לי, מתי אדבר), קשורות לקשר לקהל (מי האנשים, מה ציפיותיהם) או קשורות לתוכן (לשם מה, מה החידוש בדברי). אל תשכחו לשאול מה הדבר היחיד שחשוב שהקהל יזכור מהמצגת?
   o ודאו שאתם יכולים לעבור את מבחן המעלית (לנסח מסר בהיר ותמציתי שניתן להעביר ב- 30 שניות אם נסע במעלית משותפת עם אדם חשוב נשוא המסר).
   o אם אתם חוששים שתשכחו חלק ממה שחשוב להגיד- זכרו שיש מקום להערות (שרק אתם תראו) וזכרו שניתן לחלק מסמך מלווה. נצלו כל רכיב בחוכמה. אל תייצרו מצגת שהנה למעשה מסמך.
   o כדי שמסר ייזכר חשוב לשים לב לששה מרכיבים במסר: פשטות; גורם הפתעה; נכונות; אמינות; נוגע לרגש; סיפור. חשוב, חשוב, חשוב!
   o הסיפור: סיפור הנו מעטפת להעברת המסר. מדובר במעטפת הכוללת מידע משולב רגש, ולעיתים גם אנקדוטות. תכננו מה הסיפור שבאמצעותו תעבירו את המסר.
   o תכננו הרבה רעיונות. אל תעצרו בראשון. אחר כך סננו. יש משמעות לכמות (לא טריוויאלי ליישום).
   o תכננו מצגת קצרה. אל תתכננו כל מה שאפשר, רק מה שחשוב.
   o שלבי התכנון: תכנון מומלץ כולל 4 שלבים- סיעור מוחות; זיהוי הליבה; תכנון הסיפור במצגת (על הנייר, לא במחשב); שלד המצגת (ראשי פרקים / מבנה).
   o קבלו משוב מעמית.

הכנת מצגות

הכנת מצגות הנה שלב ליבתי בו אנו מתייחדים מול המחשב ומנסים לתרגם את מחשבותינו (שכבר הוגדרו ואפילו נארזו חלקית או במלואם) לתוך מצגת סדורה. ריסון הוא שם המשחק- לא מה שאפשר, רק מה שנכון.
המלצות כלליות:
   o אסטטיות (לקוח מערכי ה- Zen). כדי לשמור על אסטטיות חשבו על פשטות; עדינות; אלגנטיות; המלצתי (ולא תיאורי); טבעי; אזורים ריקים; דממה; מיעוט. חלק מאלו מפורטים בהמשך בנפרד.
   o פשטות. אם בשלב התכנון דיברנו על רעיונות פשוטים, הרי שכאן אנו מדברים על יישום פשוט. דוגמא: הימנעו משרטוטים גרפיים שלא ברורים מאליהם.
   o מיעוט: מעטו ברכיבים בכל דף מוצג (less is more). למדו מאמנות ה- Comics. זכרו שהשקף הנו רק תומך בסיפור ולא מחליף את המספר.

עקרונות עיצוב:
   o יחס אות-רעש מיטבי: אל תייצרו עודף רעש בשקפים. דוגמא: אם יש גרף ותרו על תמונה.
   o הימנעו מגרפים תלת ממדיים.
   o השתמשו הרבה בתמונות. עדיפות תמונות היוצרות רגש (לפחות חלקן). תמונות לפני/אחרי המשוות מצבים יעילות להעברת מסר. יש בספר המלצות לאתרי תמונות.
   o עדיף לכתוב על התמונות עצמן (ברקע) מאשר להוסיפן בקטן ולכתוב לידן.
   o ותרו על הלוגו. אם המצגת תהיה טובה יזכרו אתכם יותר.
   o נקודות הן כלי מובנה במצגות אולם יעילותן מוטלת בספק. השתמשו בהם באופן נדיר.
   o ציטוטים (לא ארוכים מידי) מועילים מאד ככלי להעברת מסר.
   o אזורים ריקים. השאירו מקומות ריקים והפנימו כי מקום ריק הנו אלמנט עיצובי רב עוצמה.
   o איזון: אזנו בין ריק ומלא; בין סימטרי ולא סימטרי (שרטוטים סימטריים פורמאליים יותר).
   o מיקומים אפקטיביים בשקף: בכל שקף, אם נחלק אותו ע"י שני שנתות לאורך ושתיים לרוחב, 4 הצמתים הנוצרים, הנם המיקומים היעילים ביותר למיקום מסרים חשובים בשקף.
   o טבלאות ועובדות: מטרת המצגת לסייע לנו בתקשורת. לעזור לאחרים להבין למה אנחנו מתלהבים מנושא. בכל מקרה לא להעביר סט של עובדות וטבלאות. עבור אלו ניתן לחלק לאחר ההרצאה מסמכים מלווים, אך לעולם אל תעמיסו מצגת בנתונים ועובדות.
   o ניגודיות. הקפידו על קונטרסט טוב בין רקע למלל, ואפילו בין רכיבים בתמונה (כאשר רוצים להדגיש). שחור או לבן כרגע הנם האפקטיביים ביותר.
   o חזרה: יצרו אלמנט של חזרה בין שקפים ע"י אלמנטים גרפיים שחוזרים על עצמם. אל תגזימו.
   o יישור: ישרו כל אלמנט בשקף ביחס לאחרים. אל תשאירו הכל צף. העין מחפשת את הקשרים.
   o קרבה: קרבו בין אלמנטים שיש ביניהם קשר (תמונה והסבר; רכיבים קשורים). עזרו לצופה.

זכרו- בהירות המסר היא החשובה; מראה המצגת אינו יעד בפני עצמו.

ההרצאה

Reynolds משתף אותנו בסיפור על אחד מחבריו שהשקיע רבות בתכנון והכנת מצגת, אולם כשהגיע ללקוח, לא היה זמן להלה לקיים את הדיון שתוכנן, ותחת זו ביקש מאותו חבר שילווה אותו למכוניתו ובדרך יספר לו את שרצה. לכאורה, חשב לרגע החבר, השקיע רבות בדבר חסר ערך. אולם לאחר שחשב על הדבר מחדש, הבי שכלל לא כך הדבר. מטרתו הושגה. יכולתו לתאר בקצרה את רעיונותיו, להעביר את המסר ללקוח, לדעת שזה הבינו, ובסופו של דבר את שרצה השיג, היו דווקא בזכות ההכנה המרובה סביב המצגת, גם אם זו לא הוצגה כלל. יתכן ואחרת לא היה מצליח להתנסח בבהירות ובמהירות שכזו (ראו מבחן המעלית לעיל).
זכרו: מטרתה של מצגת לסייע לנו באריזת רעיונותינו, תכנון מטרותינו ודרך העברתם לאחר. השימוש במצגת עצמה הנו רק חלק מהסיפור, לעיתים אף לא העיקרי, ולעיתים ניתן להמירו בערוצים אחרים.
להלן מספר המלצות. הראשונות שבהם לקוחות מעולם הג'ודו:
   o שימו לב לסביבה. הסתכלו עליהם ובחנו כל הזמן את מצבכם ביחס אליהם.שימו לב לתנודות הראש ולחיוכים. התחברו לקהל. זו מהותה של תקשורת.
   o תישארו תמיד היוזמים ולא הנגררים אחרי הקהל.
   o היו גמישים: התחשבו באופן מלא בקהל, אך היו החלטיים בכל אשר תחליטו לפעול.
   o דעו מתי להפסיק. עדיף כאשר הקהל עוד מסוקרן. כלל אצבע: נצלו 90-95% מהזמן שתוכנן.
   o הישארו במרכז הבמה; עדיף מקדימה. לא מומלץ לדבר מאחורי שולחן א מאחורי פודיום.
   o היו שם במלואכם. אל תחשבו על דברים אחרים בזמן ההרצאה.
   o אל תתרגזו, גם כאשר מגיעות שאלות מרגיזות (והן תגענה). אל תראו סימני עצבנות; אל תיפלו למלכודת של עימות מול אנשים אלו.
   o זכרו שאתם אמורים לתרום לקהל. הביעו זאת.
   o קולו של המרצה חשוב. דברו באופן טבעי, אנושי, כאילו אתם בשיחה ופחות בהרצאה פורמאלית.
   o אם אתם טועים, אל תילחצו. למדו לעתיד. עדיף להסתכן ולטעות מלהיות מחושב וקר.
   o צחקו; השתמשו בחוש הומור.
   o הרצו באור. אל תתפתו לחושך בו השקפים נראים טוב. חשוב שאתם תיראו טוב ולא השקפים.
   o היעזרו באמצעי טכנולוגי (שלט רחוק) לקידום השקפים. אל תיצמדו למחשב.

זכרו: אתם המספרים, אתם מעבירים את המסר; המצגת רק מסייעת בידכם.
בהצלחה!

ארבעה סרטוני וידאו חינמיים המלמדים על עולם הבינה עסקית, שהוכנו על ידי מומחים בתחום. הסרטונים ממחישים באופן בהיר נושאים מורכבים, ובהחלט מומלצים לצפיה.
המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135