ירחון 2Know לניהול ידע
ירחון 2Know לניהול ידע
גיליון ינואר 2009 - מהדורה מס' 112
גיליון ינואר 2009 - מהדורה מס' 112
גיליון:

ינואר 2009. החודש, אנו גאים להגיש לכם ירחון מיוחד, במלאת עשור ל- ROM. הירחונים שלנו החודש, באופן חד פעמי אינם כוללים מאמרים מתודולוגיים מקצועיים בתחום ניהול הידע והבינה העסקית. הפעם, אנו עוסקים ברמה גבוהה יותר, בהקשר אחר- בערכינו, ערכי ROM על פיהם אנו מתנהלים, ולאורם אנו מצליחים לפתח את התורה המקצועית ולהנחילה. הירחון המשותף החודש כולל מאמרים של עובדינו על כל אחד מארבעת הערכים- שותפות לדרך, מקצוענות ומצוינות, עוצמה אנושית ופיתוח ידע וחדשנות, ומתאר איך עובדינו מבינים ערכים אלו, חווים אותם ומיישמים אותם בשטח הלכה למעשה.
עשר שנים לחברה הנם בהחלט תקופה. אנו נחגוג את אירועי העשור, בהתאם לערכינו, תוך דגש על מקצועיות, על חדשנות ועל שיתוף.
נחגוג את אירועי העשור בשלושה מעגלים:
המעגל הראשון, פנימה- שלנו בתוך משפחת ROM;
המעגל השני עם לקוחותינו. אנו נקיים עם לקוחותינו בעבר ובהווה שבעה מפגשי למידה, בנושאים ותחומים שונים הקשורים לניהול הידע והבינה העסקית. פנינו ללקוחות והצענו להם, כל אחד, לבחור להשתתף, במפגש למידה עד שניים. התגובות חיוביות, ההרשמה בעיצומה, ואם יש מבין לקוחותינו בעבר או בהווה שבטעות לא קיבלו הזמנה, נשמח אם יפנו אלינו לקבלת פרטים והרשמה. מעבר למפגשי הלמידה- קורסי ניהול הידע ממשיכים להתקיים כרגיל. בימים אלו מתחילה ההרשמה למחזור 15- שיתחיל ב- 26/02/09. ההרשמה באתר רום .
במעגל השלישי- נציין את האירוע עם כל קהילת ניהול הידע בישראל, במסגרת הכנס השנתי שחברת אנשים ומחשבים עורכת בשיתוף איתנו, מידי שנה בשנה. כאן גם המקום להודיע על תאריך הכנס, שייערך השנה בתאריך 04/03/09 במרכז העסקיםAvenue  שבקרית שדה התעופה. ניתן כבר להתחיל להירשם . נודה לכם אם תטלו גם השנה חלק בסקר ניהול הידע המתקיים זו השנה הרביעית, גם הוא בשותפות עם ‏אנשים ומחשבים.
וחזרה למעט נוסטלגיה: ניהול הידע אינו במקום שהיה לפני עשור. היום כבר רוב הארגונים מכירים את המושג של ניהול ידע. המקצוע אינו מוכר דיו כמקצוע לכל אדם ברחוב, אך בכל זאת, יותר ויותר אנשים מסתובבים, כאשר על דלת משרדם, או על כרטיס הביקור שלהם, מתנוססת הכותרת "מנהל ידע". באוניברסיטת בר-אילן ניהול הידע נלמד אפילו כמסלול ייעודי לתואר שני (במחלקת מדעי המידע). תחום הבינה העסקית, שחברנו אליו זה מקרוב, נמצא במקום אחר. מחד, מדובר בתחום ותיק שפשט ולבש פנים בשני העשורים האחרונים, ובשנה האחרונה נראה כי יש לו עדנה. מאידך, לתחושתינו, התחום עומד בפתחו של שינוי מהותי גדול נוסף: הבנה ש-אל לו להיות מובל בידי אנשי מחשוב, וכי לא מספיק רק לשתף אנשי עסקים בארגון במימושו: התחום, להבנתנו, התחום אמור להיות מובל ע"י אנשים ובעלי תפקידים עסקיים, והדגשים העיקריים אמורים להיות קשורים להיבטים רכים (תהליכיים, תרבותיים), כאשר מיקוד התכנים וארגונם יתפוס יותר מקום, ואילו הטכנולוגיה תהפוך לגורם מאפשר, אך פחות מרכזי מזה שהנו היום. בעולם מתחילים לדבר על האתגרים הנובעים מההובלה הטכנולוגית כפי שהיא כיום. להערכתי, ייקחו עוד מספר שנים עד שהשינוי יהיה מהותי ומשמעותי כמו שאנו צופים. ארגונים שיקדימו לממש את שינוי התפיסה ירוויחו יותר, היות וכיום רוב הארגונים מוצפים בנתונים ומידע, הרבה מהם משקיעים תשומות רבות בפתרונות בינה עסקית, ולעיתים נדמה, כי התפוקות נמוכות בהרבה ממה שניתן היה לצפות וממה שראוי היה שתהיינה.
אנו ב ROM עוסקים בשני תחומים של ניהול ידע ובינה עסקית התומכים במנהל ובעובד הידע, וחושבים שגם נכון לשלבם. אנו חותמים עשר שנות עשייה שעיקרם ניהול ידע, אך פותחים עשור נוסף, המתרחב לתחום העשייה של הבינה העסקית והשילוב ביניהם.

תודה לכם.

 

 


 

סקירה: שותפות לדרך
נכתב ע"י טלי הלמן-מור, נגה צ'פמן שטינורץ וסיון ערער-ראובן

משפט עתיק יומין מציע כי לא פחות מן התוצאה, חשובה הדרך. אנו ברום, מאמינים שלא פחות מן ‏הדרך חשוב כיצד צועדים בה. שותפות לדרך, כפי שאנו רואים אותה, היא ללכת יד ביד, בשיתוף ‏ונתינה הדדית על מנת להגיע להעצמה ומימוש.‏
אנו רואים את השותפות כשלושה מעגלים המוכלים אחד בתוך השני ושזורים זה בזה כמו מעגלים ‏המתרחבים במים: שותפות פנים ארגונית, בינינו לבין עצמנו כמעגל ראשון, שותפות בינינו לבין ‏לקוחותינו כמעגל שני ושותפות עם הקהילה לקידום ניהול הידע והבינה העסקית בישראל, כמעגל ‏שלישי.‏

 

שותפות בתוך רום – שותפות דרך שיתוף‏

המעגל הראשון והפנימי הינו שותפות בתוך רום. ‏
אנו, העובדים ברום פועלים מתוך מטרה משותפת להשיג את יעדי הארגון בו אנו עובדים. מאחר ואנו ‏מגיעים מדיסציפלינות שונות ומאחר ואנו עובדים בארגון שעל דגלו חרוטות המילים "ניהול ידע" זה ‏אך מתבקש שהשותפות והחתירה לעמידה ביעדים העסקיים של רום תבוא לידי ביטוי בצורה של ‏שיתוף.‏
כיצד אנו משתפים ברום ?
ישנן מספר דרכים באמצעותן אנו עושים זאת, להלן מספר דוגמאות:‏
  • פעמיים בחודש אנו נפגשים במשרדי החברה ומקיימים מפגשים הכוללים הרצאות העשרה ‏בנושאים שונים בעולם ניהול הידע או בעולמות משיקים, מחזקים את מיומנויות הייעוץ שלנו, ‏Case Studies‏ אשר במסגרתם אנו מעלים לדיון שאלות, התלבטויות, טיפים, מציגים ‏תוצרים וכן הלאה. ‏
  • בתוך רום אנו מפיצים ‏Newsletter‏ שמטרתו לשטף איש את עמיתיו בפרויקטים השונים, ‏התקדמויות, תוצרים מעניינים, לקחים ותובנות, על מנת שנוכל להעשיר איש את רעהו. ‏
  • אנו מקיימים צוותי חשיבה ממוקדים לצורך פיתוח מתודולוגיות חדשות או התמודדות עם ‏אתגרים שמציבה לנו עבודתינו כיועצים לניהול ידע, צוות מצומצם עובד לאורך רבעון וכאשר ‏מגיע לתואות, הדברים מועלים ונידונים במליאת רום, להשלמת התהליך.‏
אלו רק חלק מהכלים בהם אנו נוקטים במטרה ליצור שיח משותף, לייצר למידה ובסופו של יום, ‏להיות יועצים טובים יותר ללקוחותינו.‏


 

שותפות מול לקוחות ‏

נהוג לומר כי שותפות היא היחס המתקיים בין קבוצת בני אדם המנסים להשיג יחד את אותה ‏המטרה. כשאנו ברום מדברים על שותפות עם לקוחותינו, אנו מתכוונים כי מטרתם של הארגונים היא ‏גם המטרה שלנו. היות ואנו מאמינים כי ניהול ידע הוא לא רק "פרויקט" אלא דרך חיים, הרי והגעה ‏לפתרון ניהול ידע המתאים ביותר לצרכיו של הארגון ומאפשר לו להתנהל בצורה אפקטיבית היא ‏הישג משותף לנו ולארגון המטמיע. ‏
על מנת לפרוט את הערך למעשים אנו מקיימים את הפעילויות הבאות:‏

 • סדרת מפגשי למידה ושיתוף ידע. שנת העשור לפעילותה של רום היא יום חג משותף לנו ‏וללקוחותינו! היות וכך, ובנוסף על פעילותינו השוטפת בקורס ניהול הידע "לדעת יותר", אנו ‏מתכננים סדרת מפגשים מקצועיים בתחום ניהול הידע אשר יונחו ע"י ידי מנהלות החברה. ‏המפגשים, אינם כרוכים בעלות כספית, ובמהלכם ידונו במשותף על ידי יועצים ולקוחות ‏נושאים כגון "טיפוח מובילי ידע", "שימור ידע פורשים", "בין ‏BI‏ ו-‏‎"KM‏, "מנהלות מידע וידע- ‏אתגרים במימוש" ועוד. ‏
 • פרסום כתבות שנכתבו על ידי לקוחותינו בעיתון ‏‎2Know‏ . אחת לתקופה אנו נותנים ‏מקום בעיתון לראיון עם מנהל ידע המשתף בחוויותיו, תובנותיו וטיפים מקצועיים ‏שבאמתחתו. כמו כן, אנו מעודדים את לקוחותינו לשתף באמצעות העיתון את עמיתיהם ‏בידע מקצועי שצברו. באופן זה, אודליה לוי, מנהלת הידע במחלקה לעליה של הסוכנות ‏היהודית שיתפה את כולנו במאמר יצירתי  הסוקר דימויים שונים לתפקידו של מנהל הידע  ‏וזוהי רק דוגמא מיני דוגמאות רבות של לקוחות אשר תרמו מניסיונם כאורחים כותבים.‏
 • זרוע מתווכת בין גופים וארגונים מנהלי ידע: ברום יש לנו מסורת עשירה של ארגון ‏מפגשים וביקורים של לקוחות אצל לקוחות אחרים במטרה ללמוד זה מניסיונו של זה, להכיר ‏יישומים שונים של מתודולוגיות ניהול ידע, לחוות ביחד, לדבר, לשתף בהצלחות ולהתייעץ ‏לגבי אתגרים.‏
בארגון. כך, באמצעות העמדת הפלטפורמה הטכנולוגית של עיתון ‏‎2KNOW‏, אנו מעודדים את ‏לקוחותינו לחלוק ולשתף ביניהם ידע מקצועי חוצה ארגוני שאינו זמין עבורם ביום יום. ‏

שותפות עם הקהילה לקידום ניהול הידע והבינה העסקית בישראל:‏

כאשר אנו מקימים קהילות ידע אצל לקוחות אנו ממליצים, בד"כ על יצירת קהילת ניהול ידע בשני ‏מישורים: וירטואלית ופרונטלית, מתוך ההבנה כי שיתוף ויצירת תרבות משתפת מתהווה מתוך ‏השילוב של שני אספקטים אלו. כך גם המסע שלנו לקדם שותפות עם הקהילה מתבסס על שני פנים ‏אלו:‏
בפן הוירטואלי אנו מקפידים לשתף בידע, בספרות מקצועית, בטיפים ותובנות מתוך עבודתינו ‏היומיומית ע"י ירחונים מקצועיים בתחום ניהול הידע והבינה העיסקית המופצים אל הקהילה בעזרת ‏מייל. אתר מרשים ועדכני הכולל את מאגר ניהול הידע הגדול בארץ ותרומה של מאות מושגים ‏בתחום ניהול הידע למאגר ה- ‏WIKI-IT‏ הם רק חלק מהמסע הוירטואלי שלנו לעבר שיתוף הקהילה ‏העסקית בארץ בידע הרב שאנו אוגרים ומפתחים בתחום ניהול הידע והבינה העסקית.‏
אך כמו בקהילות ידע פנים ארגוניות, אנו רואים במפגשים הפרונטאליים חלק בלתי נפרד ‏מהשותפות לדרך: הובלת כנס שנתי לניהול ידע חינמי הגדול בארץ מאפשר לשתף ולשמוע על עשייה ‏בתחום ניהול הידע בארגונים שונים, לנתח הצגות מקרה ולהציג חידושים מהתחום לקהל הרחב.‏
‏ מועדון ה- ‏KMI‏ ,(אנשים ומחשבים)  המובל זה השנה הרביעית ע"י מוריה לוי ומאפשר שיתוף ‏וחשיבה משותפת של כל החפצים ביקרו של ניהול הידע. ‏
רום רואה גם חשיבות רבה בשותפות עם העולם האקדמי בארץ ומקדמת שיח אקדמי בתחום ניהול ‏הידע ע"י לקיחת חלק בפורומים וכנסים, כתיבת מאמרים, ושיתןף פרקטיקנים בפרוקטים.‏
אך שותפות אינה בנויה רק על נתינה והעשרת קהילת ניהול הידע והבינה העסקית. הצד השני של ‏המטבע הוא להיות קשובים לצרכים ולרצונות של הקהילה העסקית, להטות אוזן לרחשי הלב ולרוחות ‏המנשבות ולהתאים את הפעילות אליהם.‏
כך יד ביד, תוך נתינה והקשבה, אנו מאמינים שנוצרת דיאדה בין רום והקהילה הרחבה המאפשרת ‏פיריון הדדי.‏

 

מתוך ההבנה ששלושת הפנים של השותפות יוצרת שלם, אנו חורטים על דגלנו את השותפות כערך, ‏אך גם משתדלים בעבודה היומיומית להעשיר אחרים ולהתעשר על ידם.‏

נכתב ע"י ענת קוסיאק, טל אלון וענת קצנלנבוגן

כמעט ולא קיים ארגון ש"פיתוח ידע וחדשנות" אינם מופיעים בסולם ערכיו ו/או כחלק מחזונו. האם אכן מדובר ‏רק בסיסמאות? בקלישאות? נענינו לאתגר וערכנו סיעור מוחות: האם והיכן בא לידי ביטוי בחברתנו ערך 'פיתוח ‏ידע וחדשנות'. ‏

הופתענו לגלות את הקלות בה זרמו הכתובים על גבי הנייר הלבן.‏
  o עצם הפעילות של סיעור המוחות ככלי עבודה מיושמת במסגרת כל פגישה קבוצתית שלנו: ישיבת צוות ‏פרויקט, מפגש חברה, ויש בפעילות הזו כדי לאפשר רוח של יצירתיות, דמיון ורעיונות לפעילות חדשה.‏
  o עיתון רום – מסורת רבת שנים בחברה במהלכה באופן חודשי מתפרסם ידע חדש וחדשני בתחום ניהול ‏הידע. בין אם מדובר בסיכומי הספרים החדשים בנושאים עדכניים של ניהול ידע (באחריות המנכ"לית ‏שלנו), בעדכונים בטרמינולוגיה חדשה, או בכתיבה יוצרת פרי היועצים המוכשרים ובעלי הניסיון שלנו.‏
  o התוצרים החדשים שפיתחנו והעלנו "על המדף" בזמן האחרון: פיתוח תורה מקצועית, מסמכים במאה ה-‏‏21, שולחן עבודה מקצועי (הרחבה באתר ‏רום‏). תוצרים אלו כוללים מרכיבים חדשניים שהוספו לבסיסי ‏ידע/מתודולוגיה/טכנולוגיה קיימים והם פרי חשיבה יצירתית וחדשנית על בסיס התנסות בשטח בקרב ‏לקוחותינו (נקודה למחשבה: הגדרתו של דה בונו לחדשנות הנה הסתמכות על הקיים ויציאה ממנו אל ‏החדש והשונה..).‏
  o סל מתודולוגיות ייחודי שהנו חלק בלתי נפרד מהמחויבות שלנו לתהליך למידה מתמשכת, לדוגמא: שיטות ‏להפקת לקחים. העובדה שאנו פיתחנו את רעיון הפורטל המקצועי, כנראה ראשונים בעולם, וכמובן שולחן ‏הידע המבוסס על רגלי התרבות (אנשים), טכנולוגיה, תוכן ותהליך... ‏
  o ונוספו לרשימה: מוצר ה ‏Tip- Top‎‏ - פרי פיתוח בלעדי שלנו לניהול לקחים ותובנות, ותחום ה- ‏BI‏ שהנו ‏חדשני בהיבט המתודולוגי בשוק וכבר זכה לעיתון משלו, לקהל קוראים נאמן ואפילו לפרויקט ראשון.‏

כפי שציינו, ההתנסות בשטח וההתמודדות עם המציאות הארגונית של הלקוחות שלנו מחייבת אותנו ליצירתיות ‏וחדשנות בפרויקט. עצם ההתאמה הארגונית למאפייני הלקוח ולצרכיו יוצרת שילוב של פעילות חדשנית וידע ‏חדש בשטח, על בסיס פעילות ניהול ידע מוכרת. דוגמא לכך היא פעילות שימור ידע התופסת תאוצה בקרב ‏לקוחותינו והמיושמת בצבעים וגוונים שונים בכל אחד מהארגונים. בנוסף, אופי הפעילות המשותפת עם ‏הלקוחות להשגת המטרות העסקיות, מחוללת אף היא פתרון יצירתי ואופנים חדשניים להגשמתו באופן ייחודי. ‏לדוגמא, פוקוס על נושאים בעלי חשיבות, הנמצאים בליבה העסקית של הארגון וגזירת תובנות כהמלצות לבצוע ‏בעת הצורך. ‏

לסיכום, הערך פיתוח ידע וחדשנות מהווה דרך חיים לפעילותינו ברום ותומך בהגשמת החזון של "להיות ‏החברה המובילה בארץ בתחום ניהול הידע". ‏
כעת, מה שנותר הוא לאחל לעוד עשור מלא בפעילות ענפה, הכוללת גם פיתוח ידע וחדשנות.


 

נכתב ע"י נעמה ברקוביץ', נורית סטון ודודי רוזנטל

בשורה התחתונה כולנו אנשים. לכולנו יש ימים טובים יותר וטובים פחות. כיועצים יוצא לנו לפגוש את ‏הלקוחות גם בימים פחות טובים שלנו ושלהם כאחד. ‏
‏ לפני מספר שבועות הגענו לפגישה משמעותית עם אחת מהלקוחות שלנו בה היה צורך לקבל החלטות על ‏המשך הפעילות. עשינו את שיעורי הבית שלנו, הגענו עם רשימת נושאים עליהם רצינו לדון עם הלקוחה ‏וידענו שאנחנו חייבים לצאת עם תשובות לגביהם. מיד כשנכנסו לחדר ראינו שהלקוחה "לא איתנו". לאור ‏הקושי בהתנעת הפגישה, הצענו שאולי ניקח הפסקה קלה לטובת שתייה חמה. כמו שקורה פעמים רבות, ‏בדרך לאותה שתייה חמה, התפתחה שיחה בלתי פורמאלית בה התברר שאותה לקוחה עברה באותם ‏ימים משבר משפחתי, מה שהקשה עליה להתרכז בפן המקצועי.‏
‏ מקרה אחר בו נתקלנו ממש השבוע היה בארגון בו מבוצעת פעילות של תיעוד תהליכי עבודה מרכזיים. ‏חברות הצוות,שיתפו את אחד מכותבי מאמר זה בכך שהן חשות כי ישנו תהליך של דחיקת עובדים ותיקים ‏החוצה והביעו את חששן שתיעוד הידע שלהן רק יקל על הארגון לעשות זאת. בעקבות כך התפתחה שיחה ‏על ערעור הביטחון שלהן בעבודה וערעור היחסים עם המנהל החדש.‏
‏ מקרים אלו מדגימים היטב את הדילמה בה אנו שרויים לא אחת, בין הצורך לקדם נושאים מקצועיים לבין ‏הצורך להוות אוזן קשבת עבור הלקוחות שלנו ולהתחבר לצרכים שלהם הן כעובדים והן כאנשים. למעשה, ‏אין כאן דילמה, לפחות לא מבחינתנו. עצם העובדה שאנו יועצים, מזמינה את הלקוחות להיפתח בפנינו. ‏מיקומנו כיועצים חיצוניים לחברה, העובדה שאנחנו מכירים את הסביבה המקצועית של הלקוח ואת ‏הנפשות הפועלות בה אך יחד עם זאת לא חלק מסביבה זו, גורמת ללקוחות להרגיש נוח לשתף אותנו ‏בלחצים, דאגות ומתחים הקשורים לסביבת העבודה כמו גם לחייהם האישיים. עבודתנו עם הלקוחות ‏נפרסת בדרך כלל על פני תקופה ארוכה, בה אנו רואים סוג של מסע משותף. וכמו בכל מסע, יש קטעי דרך ‏קלים יותר וקלים פחות, אבל תמיד אנו רואים ומכוונים למטרה המשותפת  שלנו ברמה האישית ‏והמקצועית כאחד. ‏
כמו לקוחותינו, גם אנו לעיתים מגיעים ביום בו למשל אנו לא חשים בטוב, או דעתנו מוסחת, ונעים לנו ‏לשמוע מהלקוח התייחסות אנושית. הפגנת חולשה אינה הופכת אותנו או את לקוחותינו לחלשים, רק ‏ליותר אנושיים. להיפך. אם הנ"ל במידה, ומלווה בהתנהלויות אחרות, הלה מלמד לא על חולשה אלא ‏דווקא על עוצמה אנושית.‏

אחד הערכים החשובים שחרטנו על דגלינו הוא לפיכך ערך העוצמה האנושית. אנו מאמינים שההצלחה של ‏חברתנו טמונה לא רק במקצועיות שלנו כיועצים אלא גם באנושיות שלנו. אמונה זו באה לידי ביטוי גם ‏בהתנהלותנו האישית מול לקוחותינו וגם בדגש המושם בחברה על ההעצמה והפיתוח האישי והאנושי של ‏כל  אחד ואחד מאיתנו. כחלק מאמונה זו אנו נוהגים לקיים בכל חודש מפגשי העשרה. מפגשים אלו נוגעים ‏הן לפן המקצועי בו אנו מפתחים מתודולוגיות שונות, מנתחים תיאורי מקרה ועוד, אך לא פחות חשוב מכך ‏בפיתוח מיומנויות אישיות כגון הקשבה, אמפטיה, טיפול בהתנגדויות ועוד. לאחרונה עברנו בהקשר זה ‏סדנא שהוקדשה לחשיבות הפרגון, הן בתוך הארגון אחד לשני והן מחוץ לארגון מול השותפים לדרך. ‏ההעצמה והפיתוח האישי באים לידי ביטוי גם במאמץ המושם בחברה לזהות בקרב כל אחד מאתנו את ‏התחומים המעניינים אותנו, לחזק אותם ולאפשר לנו לפתח אותם כראות עינינו. בסופו של דבר האמונה ‏שלנו היא כי  הכל חלק ממכלול אחד סינרגטי: ההרגשה שלנו כעובדים בחברה והרגשתנו הטובה עם ‏עצמנו כבני אדם מחלחלים ומשפיעים גם על יחסינו עם הלקוחות והינם משמעותיים להצלחת הפרויקט. ‏

נכתב ע"י קרן טרוסטלר, שגית סלמון ושלומית עמיחי

אחד הערכים המרכזיים לפיהם פועלת חברת רום ככלל וכל יועץ בה בפרט, הוא מקצועיות ומצוינות.
אבל איך הדבר בא לידי ביטוי?

המטרה המרכזית שלנו כיועצים, היא התאמת הפיתרון המיטבי ללקוח. כל לקוח הוא עולם ומלואו, מבחינת הצרכים הגלויים והסמויים, התרבות הארגונית, היכולות והמוכנות הטכנולוגית.
המקצועיות בעינינו היא היכולת של היועץ להתאים את הפתרון, תוך התחשבות באמצעים הקיימים בארגון ברגע הנתון ותוך מחשבה לעתיד.
כבעלי ניסיון בתחום, אנו באים עם סל פתרונות רחב. יועץ מקצועי, הבקיא בפתרונות, על רובדיהם השונים, ידע לכוון את הלקוח לעבר הפיתרון המתאים ביותר עבורו, זה שעונה על מירב צורכיו, מבלי להתפתות לפתרונות זמינים יותר, או מזמינים יותר, שאינם עונים במלואם על הצורך. אין 'נכון' או 'לא נכון', יש 'מתאים יותר' ללקוח הספציפי.
כיוון שאנו רואים אל מול העיניים את ההצלחה העסקית של הלקוח, חשוב לנו לוודא כי מדובר על פתרון שיענה על צרכיו.
פן נוסף במקצועיות עבורנו, היא בגמישות בה אנו מתנהלים מול הלקוח ובה עונים על צרכיו. לעתים המענה על חלק מהשאלות והבקשות שעולות אינו טריוויאלי, ולפעמים בכדי לענות עליהן יש צורך בפתרון טכנולוגי מורכב. המקצועיות באה לידי ביטוי ביצירתיות בחיפוש פיתרון דומה או קרוב, לצורך שהעלה הלקוח. לא להגיד מיד 'לא' או 'אי אפשר', אלא להציג את המצב ללקוח בצורה האובייקטיבית ביותר שאפשר, כולל היתרונות, החסרונות והעלויות. במקרים רבים, אנו משתפים את הלקוח בלבטים ובאתגרים, סיעור מוחות זה מקרב אותו לתהליך ומכניס רעיונות חדשים לדיון.
כחלק מהתאמת הפתרון המיטבי, אנו מקפידים על רמת ביצוע גבוהה ועל סגירת כל הפינות מול הלקוח. כל זאת, תוך מתן מענה המותאם לסביבה המשתנה בה הלקוח פועל. כחלק מתהליך העבודה אנו משאירים מקום ללמידה ממצבים אשר צצים בדרך, וכן לשיפור מתמיד המתרחש.

 

מה הופך יועץ מקצועי למצוין?

עד עכשיו דיברנו על מהי מקצועיות עבורנו. אבל מה ההבדל בין יועץ מקצועי ליועץ מצוין?
פרויקט ניהול ידע מתנהל במקרים רבים בתנאים לא פשוטים – התנגדויות וחוסר שיתוף פעולה מצד שותפים לדרך, אתגרים טכנולוגיים, קשיים תקציביים ועוד.
יועץ מצוין הוא זה שיודע להעצים את הלקוח. הוא זה אשר מצליח להקנות לו ביטחון, עצמאות וכלים לפעול לבד ולהתפתח לאחר ששלב הייעוץ הסתיים. הוא שם את מטרות הלקוח מול העיניים כל הזמן, ועוסק בעשייה אשר תסייע להוביל את הלקוח למימוש מיטבי של מטרותיו.
יועץ מצוין הוא בעל יכולת 'לרוץ למרחקים ארוכים', לחתור למטרה ברורה ביחד עם הלקוח ולנתב את הדרך תוך גילוי גמישות לנסיבות ולצרכים המשתנים.
כמו כן, אנו בחברת רום דואגים ללמוד ולשכלל בצורה תמידית את המתודולוגיה המקצועית, ולהעמיק את היכרותנו עם השינויים וההתפתחויות בתחום. כל זאת תוך שמירה על רמת מצוינות אישית גבוהה.

אנחנו מאחלות לרום וללקוחותיה עוד עשרות שנים של מקצועיות, מצוינות ושיתוף. מזל טוב!

ירחון 2Know-BI

ינואר 2009. החודש, אנו גאים להגיש לכם ירחון מיוחד, במלאת עשור ל- ROM. הירחונים שלנו החודש, באופן חד פעמי אינם כוללים מאמרים מתודולוגיים מקצועיים בתחום ניהול הידע והבינה העסקית. הפעם, אנו עוסקים ברמה גבוהה יותר, בהקשר אחר- בערכינו, ערכי ROM על פיהם אנו מתנהלים, ולאורם אנו מצליחים לפתח את התורה המקצועית ולהנחילה. הירחון המשותף החודש כולל מאמרים של עובדינו על כל אחד מארבעת הערכים- שותפות לדרך, מקצוענות ומצוינות, עוצמה אנושית ופיתוח ידע וחדשנות, ומתאר איך עובדינו מבינים ערכים אלו, חווים אותם ומיישמים אותם בשטח הלכה למעשה.
עשר שנים לחברה הנם בהחלט תקופה. אנו נחגוג את אירועי העשור, בהתאם לערכינו, תוך דגש על מקצועיות, על חדשנות ועל שיתוף.
נחגוג את אירועי העשור בשלושה מעגלים:
המעגל הראשון, פנימה- שלנו בתוך משפחת ROM;
המעגל השני עם לקוחותינו. אנו נקיים עם לקוחותינו בעבר ובהווה שבעה מפגשי למידה, בנושאים ותחומים שונים הקשורים לניהול הידע והבינה העסקית. פנינו ללקוחות והצענו להם, כל אחד, לבחור להשתתף, במפגש למידה עד שניים. התגובות חיוביות, ההרשמה בעיצומה, ואם יש מבין לקוחותינו בעבר או בהווה שבטעות לא קיבלו הזמנה, נשמח אם יפנו אלינו לקבלת פרטים והרשמה. מעבר למפגשי הלמידה- קורסי ניהול הידע ממשיכים להתקיים כרגיל. בימים אלו מתחילה ההרשמה למחזור 15- שיתחיל ב- 26/02/09. ההרשמה באתר רום .
במעגל השלישי- נציין את האירוע עם כל קהילת ניהול הידע בישראל, במסגרת הכנס השנתי שחברת אנשים ומחשבים עורכת בשיתוף איתנו, מידי שנה בשנה. כאן גם המקום להודיע על תאריך הכנס, שייערך השנה בתאריך 04/03/09 במרכז העסקיםAvenue  שבקרית שדה התעופה. ניתן כבר להתחיל להירשם . נודה לכם אם תטלו גם השנה חלק בסקר ניהול הידע המתקיים זו השנה הרביעית, גם הוא בשותפות עם ‏אנשים ומחשבים.
וחזרה למעט נוסטלגיה: ניהול הידע אינו במקום שהיה לפני עשור. היום כבר רוב הארגונים מכירים את המושג של ניהול ידע. המקצוע אינו מוכר דיו כמקצוע לכל אדם ברחוב, אך בכל זאת, יותר ויותר אנשים מסתובבים, כאשר על דלת משרדם, או על כרטיס הביקור שלהם, מתנוססת הכותרת "מנהל ידע". באוניברסיטת בר-אילן ניהול הידע נלמד אפילו כמסלול ייעודי לתואר שני (במחלקת מדעי המידע). תחום הבינה העסקית, שחברנו אליו זה מקרוב, נמצא במקום אחר. מחד, מדובר בתחום ותיק שפשט ולבש פנים בשני העשורים האחרונים, ובשנה האחרונה נראה כי יש לו עדנה. מאידך, לתחושתינו, התחום עומד בפתחו של שינוי מהותי גדול נוסף: הבנה ש-אל לו להיות מובל בידי אנשי מחשוב, וכי לא מספיק רק לשתף אנשי עסקים בארגון במימושו: התחום, להבנתנו, התחום אמור להיות מובל ע"י אנשים ובעלי תפקידים עסקיים, והדגשים העיקריים אמורים להיות קשורים להיבטים רכים (תהליכיים, תרבותיים), כאשר מיקוד התכנים וארגונם יתפוס יותר מקום, ואילו הטכנולוגיה תהפוך לגורם מאפשר, אך פחות מרכזי מזה שהנו היום. בעולם מתחילים לדבר על האתגרים הנובעים מההובלה הטכנולוגית כפי שהיא כיום. להערכתי, ייקחו עוד מספר שנים עד שהשינוי יהיה מהותי ומשמעותי כמו שאנו צופים. ארגונים שיקדימו לממש את שינוי התפיסה ירוויחו יותר, היות וכיום רוב הארגונים מוצפים בנתונים ומידע, הרבה מהם משקיעים תשומות רבות בפתרונות בינה עסקית, ולעיתים נדמה, כי התפוקות נמוכות בהרבה ממה שניתן היה לצפות וממה שראוי היה שתהיינה.
אנו ב ROM עוסקים בשני תחומים של ניהול ידע ובינה עסקית התומכים במנהל ובעובד הידע, וחושבים שגם נכון לשלבם. אנו חותמים עשר שנות עשייה שעיקרם ניהול ידע, אך פותחים עשור נוסף, המתרחב לתחום העשייה של הבינה העסקית והשילוב ביניהם.

תודה לכם.

 

 


 

סקירה: שותפות לדרך
נכתב ע"י טלי הלמן-מור, נגה צ'פמן שטינורץ וסיון ערער-ראובן

משפט עתיק יומין מציע כי לא פחות מן התוצאה, חשובה הדרך. אנו ברום, מאמינים שלא פחות מן ‏הדרך חשוב כיצד צועדים בה. שותפות לדרך, כפי שאנו רואים אותה, היא ללכת יד ביד, בשיתוף ‏ונתינה הדדית על מנת להגיע להעצמה ומימוש.‏
אנו רואים את השותפות כשלושה מעגלים המוכלים אחד בתוך השני ושזורים זה בזה כמו מעגלים ‏המתרחבים במים: שותפות פנים ארגונית, בינינו לבין עצמנו כמעגל ראשון, שותפות בינינו לבין ‏לקוחותינו כמעגל שני ושותפות עם הקהילה לקידום ניהול הידע והבינה העסקית בישראל, כמעגל ‏שלישי.‏

 

שותפות בתוך רום – שותפות דרך שיתוף‏

המעגל הראשון והפנימי הינו שותפות בתוך רום. ‏
אנו, העובדים ברום פועלים מתוך מטרה משותפת להשיג את יעדי הארגון בו אנו עובדים. מאחר ואנו ‏מגיעים מדיסציפלינות שונות ומאחר ואנו עובדים בארגון שעל דגלו חרוטות המילים "ניהול ידע" זה ‏אך מתבקש שהשותפות והחתירה לעמידה ביעדים העסקיים של רום תבוא לידי ביטוי בצורה של ‏שיתוף.‏
כיצד אנו משתפים ברום ?
ישנן מספר דרכים באמצעותן אנו עושים זאת, להלן מספר דוגמאות:‏
  • פעמיים בחודש אנו נפגשים במשרדי החברה ומקיימים מפגשים הכוללים הרצאות העשרה ‏בנושאים שונים בעולם ניהול הידע או בעולמות משיקים, מחזקים את מיומנויות הייעוץ שלנו, ‏Case Studies‏ אשר במסגרתם אנו מעלים לדיון שאלות, התלבטויות, טיפים, מציגים ‏תוצרים וכן הלאה. ‏
  • בתוך רום אנו מפיצים ‏Newsletter‏ שמטרתו לשטף איש את עמיתיו בפרויקטים השונים, ‏התקדמויות, תוצרים מעניינים, לקחים ותובנות, על מנת שנוכל להעשיר איש את רעהו. ‏
  • אנו מקיימים צוותי חשיבה ממוקדים לצורך פיתוח מתודולוגיות חדשות או התמודדות עם ‏אתגרים שמציבה לנו עבודתינו כיועצים לניהול ידע, צוות מצומצם עובד לאורך רבעון וכאשר ‏מגיע לתואות, הדברים מועלים ונידונים במליאת רום, להשלמת התהליך.‏
אלו רק חלק מהכלים בהם אנו נוקטים במטרה ליצור שיח משותף, לייצר למידה ובסופו של יום, ‏להיות יועצים טובים יותר ללקוחותינו.‏


 

שותפות מול לקוחות ‏

נהוג לומר כי שותפות היא היחס המתקיים בין קבוצת בני אדם המנסים להשיג יחד את אותה ‏המטרה. כשאנו ברום מדברים על שותפות עם לקוחותינו, אנו מתכוונים כי מטרתם של הארגונים היא ‏גם המטרה שלנו. היות ואנו מאמינים כי ניהול ידע הוא לא רק "פרויקט" אלא דרך חיים, הרי והגעה ‏לפתרון ניהול ידע המתאים ביותר לצרכיו של הארגון ומאפשר לו להתנהל בצורה אפקטיבית היא ‏הישג משותף לנו ולארגון המטמיע. ‏
על מנת לפרוט את הערך למעשים אנו מקיימים את הפעילויות הבאות:‏

 • סדרת מפגשי למידה ושיתוף ידע. שנת העשור לפעילותה של רום היא יום חג משותף לנו ‏וללקוחותינו! היות וכך, ובנוסף על פעילותינו השוטפת בקורס ניהול הידע "לדעת יותר", אנו ‏מתכננים סדרת מפגשים מקצועיים בתחום ניהול הידע אשר יונחו ע"י ידי מנהלות החברה. ‏המפגשים, אינם כרוכים בעלות כספית, ובמהלכם ידונו במשותף על ידי יועצים ולקוחות ‏נושאים כגון "טיפוח מובילי ידע", "שימור ידע פורשים", "בין ‏BI‏ ו-‏‎"KM‏, "מנהלות מידע וידע- ‏אתגרים במימוש" ועוד. ‏
 • פרסום כתבות שנכתבו על ידי לקוחותינו בעיתון ‏‎2Know‏ . אחת לתקופה אנו נותנים ‏מקום בעיתון לראיון עם מנהל ידע המשתף בחוויותיו, תובנותיו וטיפים מקצועיים ‏שבאמתחתו. כמו כן, אנו מעודדים את לקוחותינו לשתף באמצעות העיתון את עמיתיהם ‏בידע מקצועי שצברו. באופן זה, אודליה לוי, מנהלת הידע במחלקה לעליה של הסוכנות ‏היהודית שיתפה את כולנו במאמר יצירתי  הסוקר דימויים שונים לתפקידו של מנהל הידע  ‏וזוהי רק דוגמא מיני דוגמאות רבות של לקוחות אשר תרמו מניסיונם כאורחים כותבים.‏
 • זרוע מתווכת בין גופים וארגונים מנהלי ידע: ברום יש לנו מסורת עשירה של ארגון ‏מפגשים וביקורים של לקוחות אצל לקוחות אחרים במטרה ללמוד זה מניסיונו של זה, להכיר ‏יישומים שונים של מתודולוגיות ניהול ידע, לחוות ביחד, לדבר, לשתף בהצלחות ולהתייעץ ‏לגבי אתגרים.‏
בארגון. כך, באמצעות העמדת הפלטפורמה הטכנולוגית של עיתון ‏‎2KNOW‏, אנו מעודדים את ‏לקוחותינו לחלוק ולשתף ביניהם ידע מקצועי חוצה ארגוני שאינו זמין עבורם ביום יום. ‏

שותפות עם הקהילה לקידום ניהול הידע והבינה העסקית בישראל:‏

כאשר אנו מקימים קהילות ידע אצל לקוחות אנו ממליצים, בד"כ על יצירת קהילת ניהול ידע בשני ‏מישורים: וירטואלית ופרונטלית, מתוך ההבנה כי שיתוף ויצירת תרבות משתפת מתהווה מתוך ‏השילוב של שני אספקטים אלו. כך גם המסע שלנו לקדם שותפות עם הקהילה מתבסס על שני פנים ‏אלו:‏
בפן הוירטואלי אנו מקפידים לשתף בידע, בספרות מקצועית, בטיפים ותובנות מתוך עבודתינו ‏היומיומית ע"י ירחונים מקצועיים בתחום ניהול הידע והבינה העיסקית המופצים אל הקהילה בעזרת ‏מייל. אתר מרשים ועדכני הכולל את מאגר ניהול הידע הגדול בארץ ותרומה של מאות מושגים ‏בתחום ניהול הידע למאגר ה- ‏WIKI-IT‏ הם רק חלק מהמסע הוירטואלי שלנו לעבר שיתוף הקהילה ‏העסקית בארץ בידע הרב שאנו אוגרים ומפתחים בתחום ניהול הידע והבינה העסקית.‏
אך כמו בקהילות ידע פנים ארגוניות, אנו רואים במפגשים הפרונטאליים חלק בלתי נפרד ‏מהשותפות לדרך: הובלת כנס שנתי לניהול ידע חינמי הגדול בארץ מאפשר לשתף ולשמוע על עשייה ‏בתחום ניהול הידע בארגונים שונים, לנתח הצגות מקרה ולהציג חידושים מהתחום לקהל הרחב.‏
‏ מועדון ה- ‏KMI‏ ,(אנשים ומחשבים)  המובל זה השנה הרביעית ע"י מוריה לוי ומאפשר שיתוף ‏וחשיבה משותפת של כל החפצים ביקרו של ניהול הידע. ‏
רום רואה גם חשיבות רבה בשותפות עם העולם האקדמי בארץ ומקדמת שיח אקדמי בתחום ניהול ‏הידע ע"י לקיחת חלק בפורומים וכנסים, כתיבת מאמרים, ושיתןף פרקטיקנים בפרוקטים.‏
אך שותפות אינה בנויה רק על נתינה והעשרת קהילת ניהול הידע והבינה העסקית. הצד השני של ‏המטבע הוא להיות קשובים לצרכים ולרצונות של הקהילה העסקית, להטות אוזן לרחשי הלב ולרוחות ‏המנשבות ולהתאים את הפעילות אליהם.‏
כך יד ביד, תוך נתינה והקשבה, אנו מאמינים שנוצרת דיאדה בין רום והקהילה הרחבה המאפשרת ‏פיריון הדדי.‏

 

מתוך ההבנה ששלושת הפנים של השותפות יוצרת שלם, אנו חורטים על דגלנו את השותפות כערך, ‏אך גם משתדלים בעבודה היומיומית להעשיר אחרים ולהתעשר על ידם.‏

נכתב ע"י ענת קוסיאק, טל אלון וענת קצנלנבוגן

כמעט ולא קיים ארגון ש"פיתוח ידע וחדשנות" אינם מופיעים בסולם ערכיו ו/או כחלק מחזונו. האם אכן מדובר ‏רק בסיסמאות? בקלישאות? נענינו לאתגר וערכנו סיעור מוחות: האם והיכן בא לידי ביטוי בחברתנו ערך 'פיתוח ‏ידע וחדשנות'. ‏

הופתענו לגלות את הקלות בה זרמו הכתובים על גבי הנייר הלבן.‏
  o עצם הפעילות של סיעור המוחות ככלי עבודה מיושמת במסגרת כל פגישה קבוצתית שלנו: ישיבת צוות ‏פרויקט, מפגש חברה, ויש בפעילות הזו כדי לאפשר רוח של יצירתיות, דמיון ורעיונות לפעילות חדשה.‏
  o עיתון רום – מסורת רבת שנים בחברה במהלכה באופן חודשי מתפרסם ידע חדש וחדשני בתחום ניהול ‏הידע. בין אם מדובר בסיכומי הספרים החדשים בנושאים עדכניים של ניהול ידע (באחריות המנכ"לית ‏שלנו), בעדכונים בטרמינולוגיה חדשה, או בכתיבה יוצרת פרי היועצים המוכשרים ובעלי הניסיון שלנו.‏
  o התוצרים החדשים שפיתחנו והעלנו "על המדף" בזמן האחרון: פיתוח תורה מקצועית, מסמכים במאה ה-‏‏21, שולחן עבודה מקצועי (הרחבה באתר ‏רום‏). תוצרים אלו כוללים מרכיבים חדשניים שהוספו לבסיסי ‏ידע/מתודולוגיה/טכנולוגיה קיימים והם פרי חשיבה יצירתית וחדשנית על בסיס התנסות בשטח בקרב ‏לקוחותינו (נקודה למחשבה: הגדרתו של דה בונו לחדשנות הנה הסתמכות על הקיים ויציאה ממנו אל ‏החדש והשונה..).‏
  o סל מתודולוגיות ייחודי שהנו חלק בלתי נפרד מהמחויבות שלנו לתהליך למידה מתמשכת, לדוגמא: שיטות ‏להפקת לקחים. העובדה שאנו פיתחנו את רעיון הפורטל המקצועי, כנראה ראשונים בעולם, וכמובן שולחן ‏הידע המבוסס על רגלי התרבות (אנשים), טכנולוגיה, תוכן ותהליך... ‏
  o ונוספו לרשימה: מוצר ה ‏Tip- Top‎‏ - פרי פיתוח בלעדי שלנו לניהול לקחים ותובנות, ותחום ה- ‏BI‏ שהנו ‏חדשני בהיבט המתודולוגי בשוק וכבר זכה לעיתון משלו, לקהל קוראים נאמן ואפילו לפרויקט ראשון.‏

כפי שציינו, ההתנסות בשטח וההתמודדות עם המציאות הארגונית של הלקוחות שלנו מחייבת אותנו ליצירתיות ‏וחדשנות בפרויקט. עצם ההתאמה הארגונית למאפייני הלקוח ולצרכיו יוצרת שילוב של פעילות חדשנית וידע ‏חדש בשטח, על בסיס פעילות ניהול ידע מוכרת. דוגמא לכך היא פעילות שימור ידע התופסת תאוצה בקרב ‏לקוחותינו והמיושמת בצבעים וגוונים שונים בכל אחד מהארגונים. בנוסף, אופי הפעילות המשותפת עם ‏הלקוחות להשגת המטרות העסקיות, מחוללת אף היא פתרון יצירתי ואופנים חדשניים להגשמתו באופן ייחודי. ‏לדוגמא, פוקוס על נושאים בעלי חשיבות, הנמצאים בליבה העסקית של הארגון וגזירת תובנות כהמלצות לבצוע ‏בעת הצורך. ‏

לסיכום, הערך פיתוח ידע וחדשנות מהווה דרך חיים לפעילותינו ברום ותומך בהגשמת החזון של "להיות ‏החברה המובילה בארץ בתחום ניהול הידע". ‏
כעת, מה שנותר הוא לאחל לעוד עשור מלא בפעילות ענפה, הכוללת גם פיתוח ידע וחדשנות.


 

נכתב ע"י נעמה ברקוביץ', נורית סטון ודודי רוזנטל

בשורה התחתונה כולנו אנשים. לכולנו יש ימים טובים יותר וטובים פחות. כיועצים יוצא לנו לפגוש את ‏הלקוחות גם בימים פחות טובים שלנו ושלהם כאחד. ‏
‏ לפני מספר שבועות הגענו לפגישה משמעותית עם אחת מהלקוחות שלנו בה היה צורך לקבל החלטות על ‏המשך הפעילות. עשינו את שיעורי הבית שלנו, הגענו עם רשימת נושאים עליהם רצינו לדון עם הלקוחה ‏וידענו שאנחנו חייבים לצאת עם תשובות לגביהם. מיד כשנכנסו לחדר ראינו שהלקוחה "לא איתנו". לאור ‏הקושי בהתנעת הפגישה, הצענו שאולי ניקח הפסקה קלה לטובת שתייה חמה. כמו שקורה פעמים רבות, ‏בדרך לאותה שתייה חמה, התפתחה שיחה בלתי פורמאלית בה התברר שאותה לקוחה עברה באותם ‏ימים משבר משפחתי, מה שהקשה עליה להתרכז בפן המקצועי.‏
‏ מקרה אחר בו נתקלנו ממש השבוע היה בארגון בו מבוצעת פעילות של תיעוד תהליכי עבודה מרכזיים. ‏חברות הצוות,שיתפו את אחד מכותבי מאמר זה בכך שהן חשות כי ישנו תהליך של דחיקת עובדים ותיקים ‏החוצה והביעו את חששן שתיעוד הידע שלהן רק יקל על הארגון לעשות זאת. בעקבות כך התפתחה שיחה ‏על ערעור הביטחון שלהן בעבודה וערעור היחסים עם המנהל החדש.‏
‏ מקרים אלו מדגימים היטב את הדילמה בה אנו שרויים לא אחת, בין הצורך לקדם נושאים מקצועיים לבין ‏הצורך להוות אוזן קשבת עבור הלקוחות שלנו ולהתחבר לצרכים שלהם הן כעובדים והן כאנשים. למעשה, ‏אין כאן דילמה, לפחות לא מבחינתנו. עצם העובדה שאנו יועצים, מזמינה את הלקוחות להיפתח בפנינו. ‏מיקומנו כיועצים חיצוניים לחברה, העובדה שאנחנו מכירים את הסביבה המקצועית של הלקוח ואת ‏הנפשות הפועלות בה אך יחד עם זאת לא חלק מסביבה זו, גורמת ללקוחות להרגיש נוח לשתף אותנו ‏בלחצים, דאגות ומתחים הקשורים לסביבת העבודה כמו גם לחייהם האישיים. עבודתנו עם הלקוחות ‏נפרסת בדרך כלל על פני תקופה ארוכה, בה אנו רואים סוג של מסע משותף. וכמו בכל מסע, יש קטעי דרך ‏קלים יותר וקלים פחות, אבל תמיד אנו רואים ומכוונים למטרה המשותפת  שלנו ברמה האישית ‏והמקצועית כאחד. ‏
כמו לקוחותינו, גם אנו לעיתים מגיעים ביום בו למשל אנו לא חשים בטוב, או דעתנו מוסחת, ונעים לנו ‏לשמוע מהלקוח התייחסות אנושית. הפגנת חולשה אינה הופכת אותנו או את לקוחותינו לחלשים, רק ‏ליותר אנושיים. להיפך. אם הנ"ל במידה, ומלווה בהתנהלויות אחרות, הלה מלמד לא על חולשה אלא ‏דווקא על עוצמה אנושית.‏

אחד הערכים החשובים שחרטנו על דגלינו הוא לפיכך ערך העוצמה האנושית. אנו מאמינים שההצלחה של ‏חברתנו טמונה לא רק במקצועיות שלנו כיועצים אלא גם באנושיות שלנו. אמונה זו באה לידי ביטוי גם ‏בהתנהלותנו האישית מול לקוחותינו וגם בדגש המושם בחברה על ההעצמה והפיתוח האישי והאנושי של ‏כל  אחד ואחד מאיתנו. כחלק מאמונה זו אנו נוהגים לקיים בכל חודש מפגשי העשרה. מפגשים אלו נוגעים ‏הן לפן המקצועי בו אנו מפתחים מתודולוגיות שונות, מנתחים תיאורי מקרה ועוד, אך לא פחות חשוב מכך ‏בפיתוח מיומנויות אישיות כגון הקשבה, אמפטיה, טיפול בהתנגדויות ועוד. לאחרונה עברנו בהקשר זה ‏סדנא שהוקדשה לחשיבות הפרגון, הן בתוך הארגון אחד לשני והן מחוץ לארגון מול השותפים לדרך. ‏ההעצמה והפיתוח האישי באים לידי ביטוי גם במאמץ המושם בחברה לזהות בקרב כל אחד מאתנו את ‏התחומים המעניינים אותנו, לחזק אותם ולאפשר לנו לפתח אותם כראות עינינו. בסופו של דבר האמונה ‏שלנו היא כי  הכל חלק ממכלול אחד סינרגטי: ההרגשה שלנו כעובדים בחברה והרגשתנו הטובה עם ‏עצמנו כבני אדם מחלחלים ומשפיעים גם על יחסינו עם הלקוחות והינם משמעותיים להצלחת הפרויקט. ‏

נכתב ע"י קרן טרוסטלר, שגית סלמון ושלומית עמיחי

אחד הערכים המרכזיים לפיהם פועלת חברת רום ככלל וכל יועץ בה בפרט, הוא מקצועיות ומצוינות.
אבל איך הדבר בא לידי ביטוי?

המטרה המרכזית שלנו כיועצים, היא התאמת הפיתרון המיטבי ללקוח. כל לקוח הוא עולם ומלואו, מבחינת הצרכים הגלויים והסמויים, התרבות הארגונית, היכולות והמוכנות הטכנולוגית.
המקצועיות בעינינו היא היכולת של היועץ להתאים את הפתרון, תוך התחשבות באמצעים הקיימים בארגון ברגע הנתון ותוך מחשבה לעתיד.
כבעלי ניסיון בתחום, אנו באים עם סל פתרונות רחב. יועץ מקצועי, הבקיא בפתרונות, על רובדיהם השונים, ידע לכוון את הלקוח לעבר הפיתרון המתאים ביותר עבורו, זה שעונה על מירב צורכיו, מבלי להתפתות לפתרונות זמינים יותר, או מזמינים יותר, שאינם עונים במלואם על הצורך. אין 'נכון' או 'לא נכון', יש 'מתאים יותר' ללקוח הספציפי.
כיוון שאנו רואים אל מול העיניים את ההצלחה העסקית של הלקוח, חשוב לנו לוודא כי מדובר על פתרון שיענה על צרכיו.
פן נוסף במקצועיות עבורנו, היא בגמישות בה אנו מתנהלים מול הלקוח ובה עונים על צרכיו. לעתים המענה על חלק מהשאלות והבקשות שעולות אינו טריוויאלי, ולפעמים בכדי לענות עליהן יש צורך בפתרון טכנולוגי מורכב. המקצועיות באה לידי ביטוי ביצירתיות בחיפוש פיתרון דומה או קרוב, לצורך שהעלה הלקוח. לא להגיד מיד 'לא' או 'אי אפשר', אלא להציג את המצב ללקוח בצורה האובייקטיבית ביותר שאפשר, כולל היתרונות, החסרונות והעלויות. במקרים רבים, אנו משתפים את הלקוח בלבטים ובאתגרים, סיעור מוחות זה מקרב אותו לתהליך ומכניס רעיונות חדשים לדיון.
כחלק מהתאמת הפתרון המיטבי, אנו מקפידים על רמת ביצוע גבוהה ועל סגירת כל הפינות מול הלקוח. כל זאת, תוך מתן מענה המותאם לסביבה המשתנה בה הלקוח פועל. כחלק מתהליך העבודה אנו משאירים מקום ללמידה ממצבים אשר צצים בדרך, וכן לשיפור מתמיד המתרחש.

 

מה הופך יועץ מקצועי למצוין?

עד עכשיו דיברנו על מהי מקצועיות עבורנו. אבל מה ההבדל בין יועץ מקצועי ליועץ מצוין?
פרויקט ניהול ידע מתנהל במקרים רבים בתנאים לא פשוטים – התנגדויות וחוסר שיתוף פעולה מצד שותפים לדרך, אתגרים טכנולוגיים, קשיים תקציביים ועוד.
יועץ מצוין הוא זה שיודע להעצים את הלקוח. הוא זה אשר מצליח להקנות לו ביטחון, עצמאות וכלים לפעול לבד ולהתפתח לאחר ששלב הייעוץ הסתיים. הוא שם את מטרות הלקוח מול העיניים כל הזמן, ועוסק בעשייה אשר תסייע להוביל את הלקוח למימוש מיטבי של מטרותיו.
יועץ מצוין הוא בעל יכולת 'לרוץ למרחקים ארוכים', לחתור למטרה ברורה ביחד עם הלקוח ולנתב את הדרך תוך גילוי גמישות לנסיבות ולצרכים המשתנים.
כמו כן, אנו בחברת רום דואגים ללמוד ולשכלל בצורה תמידית את המתודולוגיה המקצועית, ולהעמיק את היכרותנו עם השינויים וההתפתחויות בתחום. כל זאת תוך שמירה על רמת מצוינות אישית גבוהה.

אנחנו מאחלות לרום וללקוחותיה עוד עשרות שנים של מקצועיות, מצוינות ושיתוף. מזל טוב!

המגזין נכתב ע"י חברת Rom Knowledgeware
Fax 077-5020772 * Tel 077-5020771/3 * רח' בר כוכבא 23, בני ברק מיקוד 67135