פיתוח ידע וחדשנות
מאת: ענת קוסיאק, טל אלון וענת קצנלנבוגן

כמעט ולא קיים ארגון ש"פיתוח ידע וחדשנות" אינם מופיעים בסולם ערכיו ו/או כחלק מחזונו. האם אכן מדובר ‏רק בסיסמאות? בקלישאות? נענינו לאתגר וערכנו סיעור מוחות: האם והיכן בא לידי ביטוי בחברתנו ערך 'פיתוח ‏ידע וחדשנות'. ‏

הופתענו לגלות את הקלות בה זרמו הכתובים על גבי הנייר הלבן.‏
  o עצם הפעילות של סיעור המוחות ככלי עבודה מיושמת במסגרת כל פגישה קבוצתית שלנו: ישיבת צוות ‏פרויקט, מפגש חברה, ויש בפעילות הזו כדי לאפשר רוח של יצירתיות, דמיון ורעיונות לפעילות חדשה.‏
  o עיתון רום – מסורת רבת שנים בחברה במהלכה באופן חודשי מתפרסם ידע חדש וחדשני בתחום ניהול ‏הידע. בין אם מדובר בסיכומי הספרים החדשים בנושאים עדכניים של ניהול ידע (באחריות המנכ"לית ‏שלנו), בעדכונים בטרמינולוגיה חדשה, או בכתיבה יוצרת פרי היועצים המוכשרים ובעלי הניסיון שלנו.‏
  o התוצרים החדשים שפיתחנו והעלנו "על המדף" בזמן האחרון: פיתוח תורה מקצועית, מסמכים במאה ה-‏‏21, שולחן עבודה מקצועי (הרחבה באתר ‏רום‏). תוצרים אלו כוללים מרכיבים חדשניים שהוספו לבסיסי ‏ידע/מתודולוגיה/טכנולוגיה קיימים והם פרי חשיבה יצירתית וחדשנית על בסיס התנסות בשטח בקרב ‏לקוחותינו (נקודה למחשבה: הגדרתו של דה בונו לחדשנות הנה הסתמכות על הקיים ויציאה ממנו אל ‏החדש והשונה..).‏
  o סל מתודולוגיות ייחודי שהנו חלק בלתי נפרד מהמחויבות שלנו לתהליך למידה מתמשכת, לדוגמא: שיטות ‏להפקת לקחים. העובדה שאנו פיתחנו את רעיון הפורטל המקצועי, כנראה ראשונים בעולם, וכמובן שולחן ‏הידע המבוסס על רגלי התרבות (אנשים), טכנולוגיה, תוכן ותהליך... ‏
  o ונוספו לרשימה: מוצר ה ‏Tip- Top‎‏ - פרי פיתוח בלעדי שלנו לניהול לקחים ותובנות, ותחום ה- ‏BI‏ שהנו ‏חדשני בהיבט המתודולוגי בשוק וכבר זכה לעיתון משלו, לקהל קוראים נאמן ואפילו לפרויקט ראשון.‏

כפי שציינו, ההתנסות בשטח וההתמודדות עם המציאות הארגונית של הלקוחות שלנו מחייבת אותנו ליצירתיות ‏וחדשנות בפרויקט. עצם ההתאמה הארגונית למאפייני הלקוח ולצרכיו יוצרת שילוב של פעילות חדשנית וידע ‏חדש בשטח, על בסיס פעילות ניהול ידע מוכרת. דוגמא לכך היא פעילות שימור ידע התופסת תאוצה בקרב ‏לקוחותינו והמיושמת בצבעים וגוונים שונים בכל אחד מהארגונים. בנוסף, אופי הפעילות המשותפת עם ‏הלקוחות להשגת המטרות העסקיות, מחוללת אף היא פתרון יצירתי ואופנים חדשניים להגשמתו באופן ייחודי. ‏לדוגמא, פוקוס על נושאים בעלי חשיבות, הנמצאים בליבה העסקית של הארגון וגזירת תובנות כהמלצות לבצוע ‏בעת הצורך. ‏

לסיכום, הערך פיתוח ידע וחדשנות מהווה דרך חיים לפעילותינו ברום ותומך בהגשמת החזון של "להיות ‏החברה המובילה בארץ בתחום ניהול הידע". ‏
כעת, מה שנותר הוא לאחל לעוד עשור מלא בפעילות ענפה, הכוללת גם פיתוח ידע וחדשנות.