בשורה התחתונה כולנו אנשים. לכולנו יש ימים טובים יותר וטובים פחות. כיועצים יוצא לנו לפגוש את הלקוחות גם בימים פחות טובים שלנו ושלהם כאחד.
לפני מספר שבועות הגענו לפגישה משמעותית עם אחת מהלקוחות שלנו בה היה צורך לקבל החלטות על המשך הפעילות. עשינו את שיעורי הבית שלנו, הגענו עם רשימת נושאים עליהם רצינו לדון עם הלקוחה וידענו שאנחנו חייבים לצאת עם תשובות לגביהם. מיד כשנכנסו לחדר ראינו שהלקוחה "לא איתנו". לאור הקושי בהתנעת הפגישה, הצענו שאולי ניקח הפסקה קלה לטובת שתייה חמה. כמו שקורה פעמים רבות, בדרך לאותה שתייה חמה, התפתחה שיחה בלתי פורמאלית בה התברר שאותה לקוחה עברה באותם ימים משבר משפחתי, מה שהקשה עליה להתרכז בפן המקצועי.
מקרה אחר בו נתקלנו ממש השבוע היה בארגון בו מבוצעת פעילות של תיעוד תהליכי עבודה מרכזיים. חברות הצוות,שיתפו את אחד מכותבי מאמר זה בכך שהן חשות כי ישנו תהליך של דחיקת עובדים ותיקים החוצה והביעו את חששן שתיעוד הידע שלהן רק יקל על הארגון לעשות זאת. בעקבות כך התפתחה שיחה על ערעור הביטחון שלהן בעבודה וערעור היחסים עם המנהל החדש.
מקרים אלו מדגימים היטב את הדילמה בה אנו שרויים לא אחת, בין הצורך לקדם נושאים מקצועיים לבין הצורך להוות אוזן קשבת עבור הלקוחות שלנו ולהתחבר לצרכים שלהם הן כעובדים והן כאנשים. למעשה, אין כאן דילמה, לפחות לא מבחינתנו. עצם העובדה שאנו יועצים, מזמינה את הלקוחות להיפתח בפנינו. מיקומנו כיועצים חיצוניים לחברה, העובדה שאנחנו מכירים את הסביבה המקצועית של הלקוח ואת הנפשות הפועלות בה אך יחד עם זאת לא חלק מסביבה זו, גורמת ללקוחות להרגיש נוח לשתף אותנו בלחצים, דאגות ומתחים הקשורים לסביבת העבודה כמו גם לחייהם האישיים. עבודתנו עם הלקוחות נפרסת בדרך כלל על פני תקופה ארוכה, בה אנו רואים סוג של מסע משותף. וכמו בכל מסע, יש קטעי דרך קלים יותר וקלים פחות, אבל תמיד אנו רואים ומכוונים למטרה המשותפת שלנו ברמה האישית והמקצועית כאחד.
כמו לקוחותינו, גם אנו לעיתים מגיעים ביום בו למשל אנו לא חשים בטוב, או דעתנו מוסחת, ונעים לנו לשמוע מהלקוח התייחסות אנושית. הפגנת חולשה אינה הופכת אותנו או את לקוחותינו לחלשים, רק ליותר אנושיים. להיפך. אם הנ"ל במידה, ומלווה בהתנהלויות אחרות, הלה מלמד לא על חולשה אלא דווקא על עוצמה אנושית.
אחד הערכים החשובים שחרטנו על דגלינו הוא לפיכך ערך העוצמה האנושית. אנו מאמינים שההצלחה של חברתנו טמונה לא רק במקצועיות שלנו כיועצים אלא גם באנושיות שלנו. אמונה זו באה לידי ביטוי גם בהתנהלותנו האישית מול לקוחותינו וגם בדגש המושם בחברה על ההעצמה והפיתוח האישי והאנושי של כל אחד ואחד מאיתנו. כחלק מאמונה זו אנו נוהגים לקיים בכל חודש מפגשי העשרה. מפגשים אלו נוגעים הן לפן המקצועי בו אנו מפתחים מתודולוגיות שונות, מנתחים תיאורי מקרה ועוד, אך לא פחות חשוב מכך בפיתוח מיומנויות אישיות כגון הקשבה, אמפטיה, טיפול בהתנגדויות ועוד. לאחרונה עברנו בהקשר זה סדנא שהוקדשה לחשיבות הפרגון, הן בתוך הארגון אחד לשני והן מחוץ לארגון מול השותפים לדרך. ההעצמה והפיתוח האישי באים לידי ביטוי גם במאמץ המושם בחברה לזהות בקרב כל אחד מאתנו את התחומים המעניינים אותנו, לחזק אותם ולאפשר לנו לפתח אותם כראות עינינו. בסופו של דבר האמונה שלנו היא כי הכל חלק ממכלול אחד סינרגטי: ההרגשה שלנו כעובדים בחברה והרגשתנו הטובה עם עצמנו כבני אדם מחלחלים ומשפיעים גם על יחסינו עם הלקוחות והינם משמעותיים להצלחת הפרויקט.